„Dat je vormen in micro en macro uit kunt voeren, boeit me geweldig 1 )pvouwbare orkestkamer voor Bredase schouwburg IMSDAG 22 FEBRUAR11983 T3 PAGINA GIDS 2 23.00 19.30 22.05 „In het Casino in Den Bosch zit Het Brabants Orkest in een rouwkamer te spelen", vertelt Bob Stolzenbach (39). \uske en Wiske: Het Bretoense broertje Lucky Luke: Daisy Town Boes van elk vijftig minuten maakt, die vanaf januari op het scherm te zien zullen 1 zijn. De première is op 12ja.| nuari, tegelijk bij de BRT w 1 de AVRO. Wat ons land be. 1 treft, zendt de AVRO zes af]e. I veringen uit en Veronica vier f Aan de serie werken 61 ac.j teurs en actrices mee en maar| liefst 1400 figuranten, die alle. I maal in historische kleding 1 moeten worden gestoken enj van de juiste haardracht voor.l zien. Er is geen tweede serie 1 waarvoor zoveel costuums no.ï dig waren. Ze zijn voor een be. J langrijk deel afkomstig Ujt| Londen, Parijs en Berlijn 1 maar veel is ook gemaakt door .1 de constuum-afdeling van de j BRT. Geen wonder dan ook dat de serie minstens 3% mil- joen gulden gaat kosten, nog afgezien van de technische in. breng van de NOS. Krabbé Tot de vele medespelende be-1 horen Paul Cammermans I Ramses Shaffy, André van 1 den Heuvel, Willem N ij hólt, Linda van Dijck, Jules Hamel]] Ellen Vogel, Jan Teulings, Joj de Meyere, Jules Croiset, Hein Boele, Ida Bons, Dora van der Groen, Lou Steenbergen, Henk I van Ulsen en Jeroen Krabbé,! die de titelrol voor zijn reke-1 ning neemt. Jeroen Krabbé, geheel kaal-1 geschoren voor zijn rol, is sinds september bezig met j tekstrepetities. „Ik heb tracht te komen tot de absolu-! te kern. Ik wil van hem j symbool maken, maar een vol- i strekt herkenbaar mens,3 Thuis heb ik inmiddels een] boekenplank vol met histo- J risch materiaal over deze marl 1 Bij het doorworstelen daar- van, heb ik ontdekt dat ik van J geschiedenis houd, dat heb ik j nooit eerder geweten. Boven dien heb ik grote bewondering;] voor deze man gekregen kre- gen. Maar in die boeken l iedereen zijn eigen visie. Op gegeven moment moest ik I daarvan afstand nemen. Ik heb alles terzijde geschoven en me verder beperkt tot hel j script van Walter. Uiteindelijk moet ik daarmee werken". Wereld van morgen In deze tweedelige serie van Rüdiger Proske worden de toekomstmogelijkheden van de Sowjet-Unie bekeken. Het materiaal is deels uit de Sovjet-Unie afkomstig en berust voor een ander deel op de gegevens van weten schappelijk instellingen in de Verenigde Staten, Enge land en de Bondsrepubliek. In de eerste aflevering wordt een overzicht gegeven van de diverse structuren van de USSR, toegespitst op de te verwachten toekomsti ge ontwikkelingen. De tuin In de Duitse bewerking van de komedie 'De tuin' van Tim Aspinall speelt een 68- jarige (Gert Fröbe) vol le venslust, voor wie het woord bejaardentehuis een vies woord is. De man woont I" bij zijn neef en wil zich daar zo nuttig mogelijk maken. Toevallig ligt er vlak bij hem in de buurt een heerlij ke klus, een verwaarloosde tuin van een weduwe. de ce jd iet 10, en >te n- pe- ir- ler rs. ■k- rdt ert Noodsignalen De programma-serie over psychisch zieke mensen geeft deze keer een portret van een jonge vrouw met pleinvrees. De 36-jarige Do- ris heeft zo op het oog wei nig problemen, maar toen durft ze haar huis niet uit Onverwerkte ervaringen in haar jeugd blijken het pro bleem te zijn. Stolzenbach: kunst tussen viaductwanden en sieraden Door Marjan Mes beze maand wordt in de Bre dase Stadsschouwburg Con- sordia een maquette tentoon gesteld, die een schaalmodel is |van de „orkestkamer" voor het loneelhuis van deze schouw burg. Als met ingang van het [volgend seizoen Het Brabants Orkest zijn concerten weer in 6e schouwburg gaat geven (in plaats van in Het Turfschip), (al een akoestische voorzie ning nodig zijn om de muziek (iet in de hoge toneeltoren te laten verdwijnen. orgaans is zo'n voorziening bechts technisch van aard; Jen soort krat zonder artistie ke pretenties, waarvan de drie (vanden en het plafond voor ien goede reflectie van het ge luid moeten zorgdragen. Het Brabants Orkest heeft in sa menwerking met de Bredase Schouwburg voor het ontwerp lanzo'n „Orkestkamer" ech tereen kunstenaar in de arm 'enomen: Bob Stolzenberg uit Birschot, die als beeldhouwer Internationale faam geniet en lis ontwerper van ruimtelijke jpr.geluidsvoorzieningen op dit Tioment belangrijke opdrach ten voor het rij fcuitvoert. Bij werkt o.a. aan wanden op [iaducten in geluidswallen pgs drukke verkeerswegen nhet centrum van het land en «ft een aantal plastische Banden met een akoestische fractie in gebouwen op zijn pam staan. Behalve functio- «1 zijn deze wanden uitge broken esthetisch van uiter- ■k, een vorm van toegepaste pp-art" met een abstract, ta- lelijk geometrisch uiterlijk, ïe maquette met een schaal Jan één op tien van de orkest- [amer wordt in de schouw- prg van Breda geëxposeerd i het publiek er kennis van Maten nemen. Het is name- Jk de bedoeling, dat de finan- Bering van deze noodzakelijke geluiasvoorziening door de Bredase bevolking en het be drijfsleven ter hand wordt ge nomen. Een comité van aanbe veling onder voorzitterschap van burgemeester ir. W. Merkx van Breda zal zich voor deze bijzondere vorm van sponsoring gaan inzetten. Omdat Stolzenberg momen teel volop met dit soort ge- luidswanden bezig is, heeft hij bestaande ontwerpen voor zijn Bredase ontwerp kunnen ge bruiken. De maquette biedt hij HBO dan ook gratis aan. De uiteindelijke „orkestkamer", uit te voeren in hout, glas, strips van spiegelglas en ko perplaat, zal ongeveer een ton moeten kosten. Het gaat om een samenstel van losse pane len, die gemakkelijk in en uit elkaar moeten kunnen worden gehaald en opgeslagen in de toneeltoren. De orkestkamer beslaat, ge monteerd, een oppervlak van tien bij veertien meter en wordt vijf meter hoog. Twee schouwburgpersoneelsleden moeten het object in drie uur tijd op kunnen zetten en ook weer afbreken. Door Marjan Mes „Met de directie van HBO heb ik een heleboel con certen bezocht om te kijken en te luisteren hoe zo'n orkestkamer functioneert, maar veel moois heb ik niet gezien. Daarom is het voor mij nu geweldig span nend om voor de Bredase Schouwburg Concordia een mooie ruimtelijke voorziening te maken, waar het pu bliek visueel van onder de indruk raakt. Het wordt echt een sprookje, want ik ga van spiegels, glas en licht gebruik maken op panelen, die verwisseld kun nen worden. Bij een zwaarmoedig concert kun je zo doende een ander visueel beeld creëren dan bij een vrolijk orkestwerkje". We bezoeken de kunstenaar op zijn vervallen landgoed „Heerenbeek" in de bossen bij Oirschot, waar in de bijgebou wen sculpturen staan en tal van maquettes en ontwerpen voor een aantal grote architec tonische en akoestische pro- jekten. We bekijken de ma quette voor de raadzaal met akoestische, plastische wan den van het Drentse Exloo en geraffineerde driehoekige spiegelglaselementen voor het toneel van De Speeldoos in Vught, dat evenals dat van de Bredase Schouwburg onge schikt bleek voor het geven van concerten. Ook staan er schaalmodel len voor viaductwanden in ge luidswallen bij Delft, Gronin gen en Utrecht, die zowel voor de verkeersgebruikers als de omwonenden een streling voor het oog moeten worden. De vormgeving manifesteert zich zelfs zo opvallend, dat er in Utrecht bezwaar tegen is ge maakt, omdat hier Stolzen- bach's viaduct vlak naast het befaamde Rietveldhuis is gesi tueerd. De Rietveldstichting is van mening, dat zijn plasti sche wand de vormgeving van de ijle Stijl-woning geweld aandoet. Simpel FRAGMENTEN van akoestische plastische wanden van Bob Stolzenbach. Zie ook foto linksboven. De afgebeelde panelen zijn van marmer. Eenzelfde soort ontwerp is bestemd voor de Bredase „orkestkamer", die uitgevoerd zal worden in glas, spie gelglas en dun koperplaat op hout. BOB STOLZENBACH en zijn vrouw Marijke voor hun landgoed „Heerenbeek" in Oirschot. - fotos b stolzenbach Toch is zo'n wand uiterst simpel, opgebouwd uit een se rie horizontale strips waarin platte halve cirkels vaak haaks zijn verwerkt. Zo'n wand doet denken aan de vormgeving van een geavan ceerd flatgebouw en met ar chitecten heeft Stolzenbach deze mogelijkheid ook al be sproken. De viaductwanden worden van beton, maar de zelfde ontwerpen kunnen ook worden uitgevoerd in marmer of met glazen strips, dun ko perplaat en spiegelglas, waar in halve cirkels van dof glas zijn aangebracht, die in het glas als hele cirkels worden gereflecteerd. Op die manier ontstaat een bedriegelijk visu eel effect, dat o.a. te zien is in het ziekenhuis van Veghel. Door verstelbaar licht en een wisselende gezichtshoek van de kijker ontstaat telkens een ander beeld, dat overeen komt met de „op art" uit de ja ren zestig. Als toegepaste kunst zijn deze objecten echter een stuk boeiender. Ze zijn ook op natuurlijke wijze voortge komen uit Stolzenbach's beeldhouwkunst. „Ik heb jaren nodig gehad", vertelt de ruig uitziende, cor pulente Stolzenbach, „om me los te maken van het werken vanaf de grond met massieve blokken marmer. Langzamer hand ben ik marmer in dun nen platen gaan verwerken. Er ontstond een verijling van de materie, waardoor het mo gelijk werd om er wanden mee te maken. Zonder mezelf ge weld te hoeven aandoen, ben ik mijn vormenwereld volle dig trouw kunnen blijven, ter wijl er toch iets geheel nieuws ontstond. Voor het restaurant van het PNEM-kantoor in Den Bosch heb ik zo'n wit marme ren wand gemaakt, die er heel licht uitziet. De strips zijn maar een paar centimeter dik. Een fragment eruit wordt nu door Van Kempen Begeer verkleind uitgevoerd als gou den sieraad. Het grappige is, dat ik altijd al sieraden heb gemaakt". „Toen mijn beelden nog or ganisch van vorm waren, wa ren de byoux dat ook, nu zijn het ook kleine flatgebouwtjes geworden. Neelie Smit-Kroes heeft een hanger van mij en mevrouw Van der Harten, de vrouw van de commisaris van de Koningin in Brabant, en nog een aantal andere, nogal rijke dames. Op de internatio nale sieradenbeurs in april in Bazel worden mijn ontwerpen door Van Kempen Begeer voor het eerst gepresenteerd. Dat je materiaal kunt ver dichten en verijlen en vormen in micro en macro kunt uit voeren, boeit me geweldig". „Ik had helemaal geen kaas gegeten", aldus Stolzenbach, „van technische metingen en akoestische effecten. Totdat ik een wandreliëf eens door TNO liet meten en het ook als een akoestische wand een functie bleek te kunnen hebben. Er zit natuurlijk een wetmatigheid in de relatie tussen geluid en vormbeweging en vorm en licht. Kijk maar eens naar de vorm van auto's, die in een windtunnel zijn ontworpen. Dat zijn de mooiste aero-dy- namische modellen. Door mijn vrienschap met dr. ir. Höl- scher van de TH in Eindhoven, een natuurkundige, gespecia liseerd in licht, heb ik veel technische kennis kunnen op doen. Hij is een rationeel mens, maar zijn vader was kunstschilder en daardoor be grijpt hij me gevoelsmatig heel goed. M'n eerste marme ren wand heb ik bij toeval ge maakt, omdat iemand mij vroeg een wandreliëf achter zijn bed te maken. Daar is een hele nieuwe manier van vormgeven uit voortgekomen met als gevolg die ontdekking van de akoestische functie". Tijd verspilling Bob Stolzenbach heeft drie jaar op de academie in Eind hoven gezeten, waar hij „gil lend wegliep", omdat hij het tijdverspilling vond. Daarna heeft hij duizend-en-een baantjes gehad en in twaalf verschillende vervallen villa's 'Ijbb; do 'UBUi taoA 'pnds ^uenusAoq 'uiooquiiBd 'suun snau 'uiauï[aojq 'sqqoaj jnap ut 'stqoaj piee; japuo 'shuii Sooqapa 'uaAoq uajoj, ^DNISSOTdO gewoond, die hij meestal van af de grond moest opknappen. In Brugge was hij een tijd pot tenbakker. In Den Bosch ont ving hij zelfs een prijs omdat hij zijn huis samen met zijn vrouw Marijke zo kundig had gerestaureerd. In de afgelopen zestien jaar was hij o.a. smid en scheepssloper en werkte hij bij een stomerij en een boter- mijn. „Ik heb", zegt hij, „veel ge mak van al die ervaringen ge had, vooral wat betreft het or ganiseren van transporten van marmer uit Italië. Ik heb keihard gepeesd en ook armoe geleden om m'n geld in mar mer en brons te kunnen inves teren. 's Avonds en 's nachts beeldhouwde ik in die jaren. Ik ben er nu nogal verbaasd over, dat het me zo goed gaat, juist in deze tijd van economi sche teruggang. Het is maar weer eens een bewijs, dat je als kunstenaar met kwaliteit toch bij grote projecten aan de bak komt. Ik moet er wel bij vertellen, dat de opdrachten voor die grote verkeersprojec- ten wel al van jaren geleden dateren". New York Momenteel loopt er bij Randall Galleries op Madison Avenue in New York een ex positie van kleinplastiek van Stolzenbach, terwijl een ten toonstelling in Florida gewijd aan „industrial design" in voorbereiding is. Via Neelie Smit-Kroes hebben Bob en Marijke inmiddels een visum voor het leven voor Amerika gekregen, nadat dit bij vorige bezoeken aan New York nog wel eens problemen wilde op leveren. „Ja, zo zit de wereld natuur lijk toch in elkaar", aldus de beeldhouwer, terwijl hij zijn zoveelste biertje inschenkt, af komstig uit een huisvat, ge vuld met in Oirschot ambach telijk gemaakt gerstenat. Sponsoring door het bedrijfs leven vindt hij een goed ge bruik en hij hoopt dan ook, dat voldoende Bredase indus trieën oren zullen hebben naar het plan van Het Brabants Or kest, dat zelf een klein deel van de „orkestkamer" voor de Bredase schouwburg gaat be talen. Dat een gerenommeerde goud- en zilverwarenfabriek zijn sieraden nog eens in pro- duktie zou brengen, had hij enkele jaren geleden niet kun nen bevroeden. Evenmin als het feit, dat deze broches en hangers verkleinde modellen van plastische wanden zouden worden. „Je moet met dit werk zor gen", zegt hij, „dat het alle maal niet te mooi wordt. Je moet uitkij ken, dat j e niet over de rand van de kitsch glibbert. Wat dat betreft heb ik veel steun aan Marijke, want die heeft al menigmaal als ze het resultaat zag, gezegd, walge lijk, dat moet anders. „Zij let vooral op de compositie en de kleur. Veel toegepaste kunst in gebouwen is absoluut smerig". I .U

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15