Toerist in Oost-Duitsland kritieï In Luthers voetspoort van Worms tot Coburg ^ïtërdag19 februar11983 EXTRA ordelen bekend" Op 10 november is het 500jaar ge leden dat de Duitse kerkhervormer Maarten Luther in Eisleven werd geboren en 1983 is dan ook uitge roepen tot Luther jaar. Omdat deze reformator heeft zowel in Oost- als in West- Duitsland zijn sporen ge trokken heeft, hebben beide Duits- landen hun Luthersteden opge poetst om bezoekers te lokken. Leo van Vlijmen ging hen voor naar Oost- en West-Lutherland. Al kan de Bondsrepubliek niet bogen op een geboorte- of een sterfhuis van Maarten Lu ther, ook in West-Duitsland heeft deze her vormer toch menig spoor nagelaten. „Hier sta ik" 'Protestanten' Belijdende stad Stralend Berlijn Luthersteden Hoogtepunt (Oinrdi DTJ^/ÏT T43 jaar. Bedrijven bet! ibbele. Daarnaast kl spenden" van bed ■n. De peetouders h te betalen. Zij dJ 1 genoeg. zijn assistent dr. rijgen vaak de vra,j ;d of het sop de y d is. Immers, een si in maar één keer o den. En of het nu l werkloze is die via» wordt aangelejJ igere die gewoon vaJ dsbureau afkomt, nen wordt er nietig d. er wijst die g, van de hand. „nd kgevers worden"^ ;ouders benaderd.! t kleinere werkgevjJ t iemand kunnen rJ maar toch niemaj n. Ze hebben vooroo vinden dat de jeut »t, dat de schooloplejl echt zijn. Een peetvaj etmoeder, die zich g t voor zijn petekind deze werkgevers vaal taliteitsverandering J ngen, zodat ze tóch» aannemen. Het is voo agevers ook een g dat ze zich na deïjj me tot de peetoude jlijven wenden", iatief van Franz i. er heeft in Duitsland als de spreekwoorde ■vlek. Van alle kanla ■t duo benaderd om in] Beiden houden mj de boot een beetjes, iringen* worden eersl :d op een rijtje ;ebeurd is wil Franz ei nee de boer op gaan. t het geslaagde Duilsi ent straks navolging ij nd? 'geval is van een snellj van Nederlandse 1 prake. Het Duitse i sme steek schril af t matheid bij het ministej Sociale Zaken in 1 *la een dag rondbellen ij ireldje van de arbeids ning komt de voorliet] het ministerie niet ver n: „Het experiment i t bekend. Je kunt je af of de arbeidsbureaus iij nd hun werk wel goe Is dit soort initiated grond komt.Naenif dringen wil hij er noj toevoegen „dat we h ten zullen houden", ur G. Smits van hetC ijk Arbeidsbureau icht ziet er meer in. „EI dat de jeugdwerklot n verminderen moetij positief beoordee Elk steuntje in de r :om. Maar om iets derge ier te organiseren ligtze ■t op de weg van de a: ureaus. Net als in Duits] loet het van de particu komen". lerken dat het g< 1 besteed wordt dan trei ue ons terug. In Peru®] ïlangs het geval." s omzeilt FPP corruptie] lerde Wereld, waar 1 wa t-hoort- wa t- principfj ploniaal fossiel voortwof n Kolk: „Daar maJ| laar handen niet aanv" jrlijk moeten we sai*| en met gelaarsde regeijf landen met een zonovij kloof tussen arm en rl!| wij zijn niet te koop.' _jter Parents Plan uitstekend te verkop®; 1 rs prijzen bekende Ne®] :rs zoals André van..,T ;a Klompé, Jelle ZiOT 6:> en Liesbeth den Wi Ire noodzaak van 'adopj afstand' persoonlijk n aan. Ook daar heeft® stijf gekafte Nederla» te mee. En dat zit zes jaar geleden vanu»J nbollen zonder spijt o« ipt naar de zorg voor iende FPP-afdeling in and, nog hoog. lies werkt al zes iaar,j ploos voor ons. Geeft aji interviews, houdt spr«" •ten. Kortom: haar bel®j] ing voor ons is zeer opt® rallig zit ik hier wel om Ischap van Foster Pat te dragen. Op mijn df sgezicht krijg ik die p de deur niet uit. Na die uitzending bes' er hooguit drie landg® te zeuren. Minstens '"1 zren meldden zich ij koestert niet de gironummers ooit ove zijn. Anno 2037, het t' van Foster Parents ft de wereldkaart va®1 -wit-blauwe kaasprik" Straatje in de Fuggerei, een stad binnen de stad Augsburg waar arme mensen nog steeds voor DM 1,72 per jaar een complete woning kunnen huren. Het Luthermonument in Worms. Westduitse Luthersteden hebhen veel te bieden Door Leo van Vlijmen Worms, Augsburg, Neu renberg en Coburg zijn de traditionele Luthersteden in dit deel van Duitsland en de VVV's van deze vier plaat sen hebben htm beste beentje voorgezet om in het Lutherjaar hun bezoekers interessante programma's te kunnen aanbieden. Luther staat daarbij uiteraard in het middelpunt, maar elk van deze vier steden heeft daarenboven nog veel meer aantrekkelijke kanten: een rijke historie, prachtig, deeis zeer oud stedenschoon, veel en gevarieerd vertier en - belangrijk - een kwalita tief zeer hoog aangeschre ven horeca. En dan zijn er natuurlijk de talrijke tentoonstellingen en lezingen, congressen en culturele manifestaties die in het kader van het Luther jaar (dat op Luthers sterf dag, 10 november, eindigt) worden georganiseerd, ove rigens niet slechts in de vier klassieke Luthersteden, maar ook in ruim twintig andere Westduitse plaatsen. Een Westduitse Luther- reis begint onvermijdellijk in Worms aan de Rijn, de stad waar keizer Karei V in 1521 zijn eerste Rijksdag hield en waar op 18 april van dat jaar de augustijner monnik Maarten Luther een einde maakte aan zijn twee dagen durend verhoor met de bekende zin: „Hier sta ik, ik kan niet anders. Zo helpe mij God. Amen." Van het gebouw waar Luther deze gedenkwaardige woorden sprak staat geen steen meer op de nadere; slechts een plavuis met inscriptie, te midden van andere plavui zen en drassige graspollen, herinnert nog aan deze his torische gebeurtenis. De tuin waarvoor het gebouw van de Rijksdag plaats heeft ge maakt grens aan de 'keizer lijke' kathedraal van de hei lige Petrus. Op een zijmuur ervan is een gedenksteen aangebracht waarop in en kele woorden de hele histo rische rijkdom die Worms ooit heeft geherbergd staat aangegeven: „Dit is een van de meest gedenkwaardige plaatsen van het Avond land; hier bevond zich de heilige tempelwijk van de Romeinen, de koningsburcht van de Nibelungen, de kei- zerpalts van Karei de Grote,, het paleis van de vorst-bis-. schop van Worms, door de Fransen verwoest in de ja ren 1780 en 1794. Hier stond voor keizer en rijk Maarten Luther." Geen wonder dat Worms, prat gaat op zijn historie, waarvan in de binnenstad nog heel wat gebouwen, met name kerken, getuigen. Het meest indrukwekken de is echter het 115 jaar gele den opgerichte Luthermo nument, het grootste in zijn soort, en qua opzet - ook al staat Luther in het cen trum - eigenlijk veel meer een monument voor de Re formatie, waarbij de her vormer uit Eisleben omge ven wordt door beroemde voorgangers (Hus, Wyclif, Waldus en Savonarola) en door degenen die zijn her vormingsbeweging steun den. Een Luther-stadsrond- gang door Worms duurt on geveer twee uur en met nóg eens twee uur heeft men alle historische plekken - opper vlakkig - gezien, inclusief de 'Lutherkamer', een 950 jaar oude synagoge en de - naar men zegt - oudste joodse begraafplaats van Europa. Wie ook nog het his torische museum en het kunstmuseum Heylshof wil bezoeken heeft in Worms een lange werkdag, maar wanneer men eind mei, half juni of eind augustus Worms bezoekt zou het jam mer zijn het bij die ene dag te laten, want juist dan vin den er volksfeesten (zoals in de late zomer het Backfisch- fest - het grootste wijnfeest van de Rijn) plaats. Op deze hoogtijdagen moet men wel tijdig logies bespreken, want Worms heeft slechts ruim 700 hotelbedden, van rede lijk en goedkoop tot duur en comfortabel. De weg van Worms naar de volgende Lutherstad Augsburg voert onvermij dellijk aan Speyer - wij leerden vroeger: Spiers - voorbij. Het verdient aanbe veling hier een stop van een halve dag te maken; de rest van de rit naar Augsburg kan dan toch nog gemakke lijk vóór dónker worden af gelegd. Want Speyer is wel iswaar geen Lutherstad, maar hier werd - eveneens tijdens een Rijksdag - het woord 'Protestant' ten doop gehouden. Op die Rijksdag van Speyer, in 1529, werd een merkwaardig compro mis voorgesteld om de gods diensttwisten te beëindigen: in de katholieke landen van het keizerrijk zouden geen 'Lutherse' diensten meer ge houden mogen worden en in de Lutherse landen zouden weer katholieke missen toe gelaten moeten worden. Een aantal vorsten verliet uit 'protest' de Rijksdag; zij werden de eerste 'Protestan ten'. Ter herinnering aan deze gebeurtenis begon men in 1893 met de bouw van de Ge- dachtniskirche, een waardig en indrukwekkend tegen- stuk van de prachtige dom aan de andere kant van het stadscentrum. Tussen het monument van de Reformatie en de dom be-' vinden zich nog tal van an-i dere bezienswaardigheden die in een brochure van de plaatselijke VVV keurig op een rijtje zijn gezet. Men kan kiezen tussen een stadswan deling van drie uur een één van twee uur. In beide ge vallen ziet men ook het be roemde Jodenbad, een ach teraf in een hof - met resten van een synagoge - gelegen badinrichting waarin vroe ger joodse vrouwen in ijs koud Rijnwater hun rituele wassingen verrichtten. Op het Luthermonument in Worms staat Speyer afge- De Gedachtniskirche in Speyer (Spiers). dat ook de Augsburgse beeld als de 'protesterende stad'; Augsburg heet de 'be lijdende stad', want hier be leden de 'Protestanten' op de Rijksdag van 1530 hun ge loof ten overstaan van de keizer.: de Augsburgse belij denis. Het zou echter nog een kwart eeuw duren voor- ook gondsdienstvrede werd ge sloten. Lutherstad werd Augs burg al eerder en juist in de ze vrije Rijksstad kan men meer dan elders gewaar worden hoe Luther niet Deel van de Anna-kerk met het 'Luther-hofje' en, rechts boven, het venster van de 'Luther-cel', waar de Reformator woonde tijdens zijn dispuut met kardinaal Cajetanus. slechts midden in de ge schiedenis stond, maar hoe hij de historie ook een wen ding heeft gegeven. In oktober 1518, Luther was nog augustijner mon nik, werd de geleerde uit Wittenberg naar Augsburg ontboden door kardinaal Cajetanus die deze nieuw lichter aan de tand wilde voelen. De kardinaal ver bleef in het huis van de ban kier Jakob Fugger, geld schieter van de keizer, vroom katholiek en een man met een uitzonderlijk so ciaal gevoel. Luther logeer de in een vertrek dat tot de Anna-kerk behoorde. Zowel dit kamertje als het Fugger- stadpaleis zijn nog te be zichtigen. Het dispuut tus sen de kardinaal en de mon nik werd langzamerhand, een regelrechte ruzie en om dat Luther wist, dat Cajeta nus een arrestatiebevel op zak had, verliet hij heime lijk de stad, daarbij gehol pen door een bewaker van de stadswal die hem de weg wees: „Da hinab." Het 'Da- hinab', in de stadsmuur bij de Galluskapel, is nog steeds te bezichtigen. Terwijl Luther voortging met zijn hervorming van de kerk, bleef Jakob Fugger in de traditie staan, maar hij werd ook de stichter van de eerste en tot op de dag van [vandaag nog zeer wonderlij ke sociale instelling: de Fug gerei, een stadje in de stad waar de armen een onder komen konden krijgen. De Fuggerei bestaat nog steeds en de enkele honderden mensen die er wonen beta len nog immer een huur van DM 1,72 per jaar. Om tot een van de redelijk comfortabele huisjes toegelaten te worden moet met in Augsburg gebo ren zijn, tot de katholieke kerk behoren, een onbespro ken levensgang hebben en dagelijks, ter nagedachtenis aan Jakob Fugger, een On zevader, een Weesgegroet en een Geloofbelijdenis bidden. Katholieke traditie en nieuwe Reformatie, Fugger en Luther zijn in Augsburg eigenlijk tot op de dag van vandaag blijven bestaan, naast elkaar en met elkaar, zoals blijkt in de oudste pro testante kerk in Augsburg, die van de heilige Anna. In dit aanvankelijke katholie ke Godshuis had Jakob Fug ger een graftombe voor zichzelf laten maken. Toen hij stierf was de kerk al in handen van de Reformatie. In het westelijk koor van deze kerk bevindt zich het graf van jakob Fugger en op het altaartje daarboven worden nog geregeld missen gelezen: dit deel van de pro testante kerk is katholiek bezit en de Augsburgers, de naar hen genoemde gods dienstvrede indachtig, vin den dat het zo goed is. Deze hoofdstad van Zwa- ben heeft echter nog veel meer te bieden, niet slechts het stamhuis van de Mozarts en de Holbeins. het geboor tehuis van Bertold Brecht (dat nu wordt omgebouwd tot een cultureel centrum), maar ook een schitterende dom, een prachtig raadhuis en een overweldigende roco- co-zaal in het Schaezlerpa- leis, waar in de zomer, bij kaarslicht, Mozart-concer- ten worden gegeven. De feestzaal vormt de verbin ding tussen twee musea: in het ene vindt men oud-Duit se meesters als Holbein en Dürer, in het andere schil derijen uit de XVIe tot XVI- Ile eeuw. Wie in Augsburg ten volle wil genieten moet er enkele dagen blijven en zelfs als men er een week vertoeft raakt men nauwelijks uitge- geken, want behalve historie en kunst herbergt deze stad ook een dierentuin, een bo tanische tuin en zij heeft bo- .vendien een interessant ach terland. En wanneer men eenmaal de plaatselijke keukenkunst heeft genoten (bijvoorbeeld in 'De zeven Zwaben') wil men eigenlijk nooit meer weg. i Evenals Augsburg is ook Neurenberg een oude vrije Rijksstad en in het betrek kelijk overzichtelijk samen gebalde oude stadscentrum wordt de bezoeker gecon fronteerd met een negen eeuwen oude geschiedenis. Waarom Neurenberg in het Lutherprogramma is op genomen ligt voor de hand. Reeds in 1525 was het de toenmalige stadsregering die als eerste in het keizer rijk de Reformatie invoerde. Vier jaar later ondertekende de magistratuur het 'Pro test' van Speyer en weer een ijaar later de Augsburgse be lijdenis. Luther schreef dan ook aan de griffier van stadsraad: „Neurenberg straalt werkelijk in heel Duitsland als een zon tussen maantsn sterren." Om deze glans waar te maken wordt in dit Luther jaar de meest representatie ve Luthertentoonstelling ('Luther en de Hervorming') in het Neurenbergse 'Ger maanse nationale museum' gehouden. Er zullen rond zeshonderd originele getui genissen uit de Reformatie- tijd te zien zijn: schilderijen, prenten, pamfletten en an dere documenten. De ten toonstelling wordt geopend op 25 juni en duurt tot 25 september. Daarnaast is Neurenberg natuurlijk de Dürer-stad met, in het Dürerhuis, een rijke verzameling van de oude meester. En naast dei eerbiedwaardige kerken en de majestueuze Keizer- burcht is ook het speelgoed museum wereldberoemd. Honderd kilometer benoorden Neurenberg ligt Coburg, nu het tegen de grens met de DDR aanleunt een beetje gefrustreerd plaatsje, maar wel met een roemruchte historie. De ves te Coburg is nog steeds een van de best onderhouden middeleeuwse burchten van Duitsland. Aan deze vesting dankt Coburg ook zijn bena ming Lutherstad, want hier heen vluchtte Maarten Lu ther in de zomer van 1530. Terwijl zijn vertrouweling Philip Melanchton in Augs burg de Reformatie verde digde schreef Luther hier ruim tweehonderd brieven en een groot aantal geschrif ten, onder meer zijn be roemde 'Zendbrief over het vertolken' waarin hij onder meer een lans brak voor de taal van het gewone volk. Ook in Coburg worden van april tot en met oktober re formatorische pamfletten tentoongesteld: documenten die het geestelijke en politie ke klimaat van het begin van de zestiende eeuw illu streren. Door Leo van Vlijmen (Een Luilekkerland voor toeristen is de DDR aller minst, maar wie in het Lu- itnerjaar de belangrijkste .voetsporen van deze her- I vormer wil drukken, moet 1 toch in dit socialistische deel van Duitsland terecht. Want Wittenberg, Leipzig, I Eisleben, Erfurt en Eise- jnach zijn evenzovele be langrijke en bezienswaar dige staties in het leven lyan de reformator Maar- pen Luther. Saksen, waar Luther gebo- ren werd, en Thüringen, waar raj studeerde en de Bijbel ver fde. geuren nu weliswaar 'erk naar het socialisme I maar het Lutherse coloriet is I gebleven, rebels, wereld- Mvroom, zéér historisch. I Voorzichtig als de DDR is „aar het om het openstellen grenzen gaat staat de Ih dom dit jaar op halve I io°0gte' de mag er wel in, maar IJ moet je conformeren aan de ®:ren regels die er aan die P,van de Elbe gelden: Lu- „?n bewonderd worden, w x 's ginds twee ma- i v' ¥"}er en het is de gunst de 'natste dat alle Luther steden in de DDR flink zijn opgepoetst, want er worden dit jaar honderdduizenden be devaartgangers verwacht. stadje dat nog menige zestien de- en latere-eeuwse hoek herbergt. Of men aan een georgani seerde Lutherreis deelneemt of op eigen houtje de Luther steden in de DDR afreist, het beste vertrekpunt is Berlijn, 'hoofdstad van de DDR'. Daar begint de door het staatsreis- bureau georganiseerde Lu- ther-tour met een orgelconcert in de Mariakerk waar Luther ooit eens gepreekt zou heben, hoewel het tegendeel waar schijnlijker is, want de Saksi sche reformator beschouwde alles wat benoorden Witten berg lag als barbaars. Zeventig kilometer ten zui den van Berlijn en via een slechte autoweg of een nog slechtere straatweg in ander half uur te bereiken, ligt de eerste echte Lutherstad, Wit tenberg. Wie met de officiële rondreis meedoet, krijgt hier slechts een dikke vijf uur de tijd en dat is eigenlijk te wei-' nig om dit plaatsje, dat werke lijk bulkt van de historische gebouwen, te bekijken. Wan neer men zich tot Luther be perkt, kan men de - .overigens niet historische - Slotkerk met de - evenmin echte - 'thesendeur' bezoeken, de Stadkerk, waar Luther hon derden preken gehouden heeft en die een prachtig drieluik van Cranach herbergt, het Lu- therhuis en de Lutherhal, pas geheel gerestaureerd en zon der enige twijfel het centrum van de hedendaagse Luther- studie, en het Melanchtonhuis, genoemd naar Luthers meest intelligente en trouwe volge ling. De Lutherhal met perma nente en wisselende tentoon stellingen vergt op zich eigen lijk al een hele dag. En dan blijft er geen tijd meer over om andere historische plekjes te bezoeken waar veel groten der aarde zich hebben opge houden: de Zweedse koning Karei XII en Peter de Grote, Napoleon en Maxim Gorki, en natuurlijk vader en zoon Cra nach die onverbrekelijk met de nieuwe Lutherse cultuur verbonden bleven. Witten-' berg, waar niet alleen de mo numenten maar ook de andere gebouwen en huizen in ver band met het Lutherjaar een forse opknapbeurt hebben ge kregen, blijkt een geestelijk, cultureel en politiek centrum van belang te zijn. Nog eens zeventig kilometer zuidelijker en eveneens door slechte wegen met Wittenberg verbonden ligt Leipzig, vrolij ker en meer open dan Oost- Berlijn, niet alleen Luther stad (de hervormer disputeer de hier dagenlang met Eek) maar ook het centrum van de Lutherse muziekcultuur: Jo- hann Sebastian Bach was hier 27 jaar lang - voor een hon gerloon - cantor van de be roemde Thomaskerk, waar overigens behalve Richard Wagner ook Karl Liebknecht gedoopt werd; de laatste had Karl Marx en Friedrich En gels als peter: het staat in het doopboek en superintendent Richter vertelt het. Een majestueus standbeeld van Bach staat vóór de Tho maskerk, maar achter het ge wijde gebouw, nauwelijks be zocht, staat nóg een Bachmo- nument, klein, alleen een pi laar met een borstbeeld erop. Het is het eerste eerbetoon dat Bach ten deel viel: Felix Men- delssohn-Bartholdy, die begin vorige eeuw Bach herontdek te, liet het uit eigen middelen vervaardigen. Bachs woning en de beroemde Thomasschool zijn tachtig jaar geleden met de grond gelijkgemaakt. Het centrum van Lutherse trots bevindt zich natuurlijk in Eisleben: hier werd hij ge boren en hier overleed hij. Zo wel het geboortehuis als het sterfhuis (op een steenworp afstand van de kerk waar hij zijn laatste preek hield) zijn nu eindelijk gerestaureerd. Eisleben, waar geen overnach tingsmogelijkheden zijn en waar zelfs het eten van een hapje bij een grote toevloed van toeristen wel eens proble men zou kunnen opleveren, heeft zich voor het Lutherjaar extra opgemaakt. Het centrum van het stadje is keurig geres taureerd, er is een informatie centrum ingericht en men heeft speciaal voor het Lu therjaar een ploeg stadsgidsen opgeleid: jongelui die in een stoomcursus hebben geleerd niet slechts over de verwor venheden van de DDR te ver tellen, maar die ook het een en ander over de betekenis van Luther aan de man kunnen brengen. Van Eisleben naar Erfurt is het een kleine honderd kilo meter; wie via Goethe's Wei- mar wil rijden moet op een omweg van een half uur reke nen. Erfurt is de plaats waar Luther eerst rechten studeer de en vervolgens augustijner monnik werd. De kerk waar hij zijn kloosterpij kreeg, het tonsuur ontving en later de priesterwijding, staat er nog; zij werd mét Luther luthers, maar zusterlijk ernaast staat de katholieke Severinus-kerk, samen uittorend boven het Maar het eindpunt en na tuurlijk ook hoogtepunt van de Luther-tocht ligt nog dertig kilometer westelijker, pal op de grens waar het IJzeren Gordijn de zeer letterlijke scheiding tussen Oost en West vormt: Eisenach met het huis waar Luther woonde toen hij als gymnasiast Latijn, Grieks en een massa andere vakken leerde en hoog boven het stad je, met uitzicht op Oost en West, de Wartburg waar de hervormer het Nieuwe Testa ment in het Duits vertaalde. Ook de Wartburg is bij gele genheid van het Lutherjaar geheel gerestaureerd en zowel het staats-Luthercomité als het Luthercomité van de Lu therse kerk houden hier hun belangrijkste manifestaties. Het aardige van de Wart burg is dat hier behalve een Lutherse ook een zeer katho lieke traditie wordt voortge zet. Want deze burcht kreeg eerst bekendheid door het tra gische lot van de heilige Elisa- 'beth (wier in haar boezelaar verstopte broden voor de ar men in rozen veranderden) en het is haar leven dat in een fresco-galerij van het hoofd gebouw staat afgebeeld. In het verlengde van die galerij be vinden zich enkele vertrekken met een permanente Luther tentoonstelling: oecumene op zijn best, hetgeen nog eens wordt onderstreept door het feit, dat er op de Wartburg niet slechts Lutherse diensten worden gehouden, maar ook katholieke misvieringen plaatsvinden. Wie de Luther-bustocht vanuit Berlijn geboekt heeft rijdt na een halve dag Wart burg weer terug naar de hoofdstad. Degenen die met een eigen auto op pad zijn zul len er - na de droeve gastro nomische ervaringen in de DDR - de voorkeur aan geven het IJzeren Gordijn bij Eise nach te passeren, een tamelijk rustige grensovergang. Lu-i ther, opgejaagd door paus en keizer, had het wat dat betreft in Eisenach, Erfurt, Eisleben, Leipzig en Wittenberg heel wat gemakkelijker. Ook dat is een interessante ervaring in Oost-Lutherland. 'il,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 25