het is carnaval Loggins en Cross leven in verleden Volwassen muiek van Rough Trade Ph. D. zet zijn succes voort popspraak popspraak -L i IaTERPAG 12 FEBRUAR11983 uske en WiskeHet Bretoense broertje Christopher Cross Lucky Luke: Daisy Town Boes 1 T3 PAGINA GIDS 2 ide weeldegoederen, lopt dan uiteen van 'eeti J voor een Perzisch ta- 11826 raakten de gemeej. fds hun commercieel ka- h werden wat ze nu nog |en van openbaar nut taak, zonder de bedot. Kaken. Veede Wereldoorlog had, liculiere lommerds als Be gaven vaak meer geld I, maar berekenden daar rukken hogere rente over1 ^n wet zorgde in 1946 vooi de nog resterende parti- Irds. In feite had de oor- hassamoord op de Joden luizen al voorgoed doen en '60 sloten veel steden, Iran Lening. Van de 34 in in 1957 nog 7 over. De oanken werden immers liger met leningen. Zeker b begon een vloed van soa- loten P.L.'en en consump- en ons te overspoelen, ko- kling raakte in: 'achteraf it misschien al carnaval gevierd op school. Maar morgen, q begint het eigenlijk allemaal echt. Dan gaan veel mensen "ISrabant en Limburg 3 dagen lang zingen en hossen zodat ze Aswoensdag weer met een schorre stem naar hun werk L eten Veel mensen vinden het erg leuk, een feest waar ze het Kaar naar uitkijken, maar voor andere mensen hoeft 't niet. t hebben aan 'n paar kinderen gevraagd hoe zij carnaval ren Dat waren Maria en Saskia allebei in de brugklas, Paul en h wie 4e en 3e klas van een katholieke basisschool en Jago uit 16e van een andere katholieke school. Christiaan en Margit uit 13e klas van een openbare schoolDit vertelden ze: H|e 9 jaar: „Ik vind carnaval van de leukste feesten van Cl jaar. We gaan dan altijd laar Bergen op Zoom. Mama Lki carnavalskleren voor s en dan gaan we in de stad ondiopen en we gaan in 'n iaféen naar het indercarnaval. In Bergen op -oom is de kerk altijd verkleed, iatisheel leuk. De toren heeft lan een boerenkiel aan. Vorig aar sliep de toren en snurkte, ,11 had z'n ogen dicht. En toen noesten alle kinderen heel kard schreeuwen om 'm jakker te maken". Christiaan 9 jaar: „Ik haat carnaval. Het is allemaal veel j druk en veel te veel lawaai, gewoon niet leuk. En dan dat domme verkleden, die hoeden rallen altijd af". Margit 9 jaar: „Ik hoop dat ik net carnaval ziek ben. Ik wil niet naar carnaval op school. Ik snap niet waarom ze het toen. En ik heb geen jarnavalskieren. Prins jarnaval komt bij ons op ichool en dan moeten we 'n iedje zingen dat ik niet snap". Paul 9 |aar: „Wij gaan altijd naar de optocht en daarna lieren we carnaval bij iemand kiuis. Met een heleboel mensen, het huis is dan ontruimd. Mijn moeder naait de pakken. We vieren het ook brieven naar: spinveld 55 4815 hv breda is nog echte armoede, zegt 'pandbaas' Heuwe- Se Amsterdamse lommeri (kracht daalt, dan komen pagkrachtigen niet meer eten dan goederen belenen Ejes aan elkaar te knopen." truglopen van het besteed- n, met het stij gen van de komen steeds meer men- or hulp in nood, voor een J Als de wasmachine ineens Is er een belastingaanslag Jge energierekening, dedu- Imaand. Maar ook hande- pelijk een deel van hun pen, als ze acuut om hand- i zitten." j altijd het record, de za lm februari 1970 plotseling had. Hij wilde niet met de |e slag. In een halve dag was e juwelen getaxeerd en had Ie hij nodig had. In mei Ijn dure glimmertjes inlos- et personeel had hij een van Lening kregen pas ge-; l'orse kritiek van de Consu- Id voor de kiezen. Het woord |tes viel zelfs, de pandhuizeii klanten als melkkoe ge- èt hun hoge tarieven en hun- loe winsten. Niks sociale svan. vaak bij oma in Limburg. Ik heb heel veel zin in carnaval". Jago 12 jaar: „Ik vind carnaval ook heel leuk, maar 3 of 4 dagen hoeft voor mij niet. Het moeilijkste vind ik om in de stemming te komen. Ik verkleed me altijd wel als iets, punker of ridder. Niet alleen maar een kiel of pet. We vieren het ook altijd op school, daar heb je lekker de ruimte. De onderwijzers komen ook verkleed. Er zijn ook kinderen die het ontwijken of wegvluchten, ook al doet de hele klas mee. Ik vind het leuk om me echt uit te leven en eens goed gek te doen". Maria 12 jaar: „We gaan naar een café en daar hossen we. d* WyvnoflZoarü V.l.n.r. Jago, Paul, Bregje en Christiaan. - FOTO DE STEWJOHAN VAN GURP hartstikke leuk. Vroeger woonden we in Amsterdam en we vierden nooit carnaval. Trouwens, ik ben de enige thuis die het doet". Saskia 13 jaar: „Ik komt uit Ridderkerk. Daar werd het ook nooit gevierd. Mij zus doet het nu ook. Mijn ouders en broer niet, ze vinden het wel leuk om te zien". Maria: „Het leukste vind ik de begrafenis van de baron in het Ginneken (Breda). De baron ligt op een baar en hij wordt gedragen door mensen met doodskoppen. Ze hebben hakbijlen bij zich. Dan wordt de baron in een container gekieperd en dat is het einde". Paul: „Vroeger zijn de joden 40 jaren in de woestijn geweest zonder vlees of iets lekkers. De vasten is een herdenking. Vroeger had je een vastentrommeltje waar je de lekkere dingen in bewaarde tot Pasen. Ik wil het dit jaar ook eens zo doen". Chistiaan: „Vorig jaar was carnaval op school zo druk. Allemaal geschreeuw... Margit: En als je dan in een hoekje zit, moetje meehossen". Saskia: „Ik kan me best voorstellen dat je het niet leuk vindt. Vroeger vond ik het ook niet leuk, maar met een paar vriendinnen durf je veel meer en vind je het niet gek om gek te doen". Margit: „Ik denk dat sommige kinderen zeggen dat ze 't leuk vinden omdat ze niet durven zeggen dat ze 't niet leuk vinden". Je ziet: Zoveel hoofden, zoveel zinnen en voor de kinderen die carnaval gaan vieren en niet in een hoekje gaan zitten. Veel plezier. Voor de anderen: prettige vakantie. De verklede kerktoren van Bergen op Zoom. Zo iet die eruit met carnaval. Getekend door Bregje Meatman 9 jaar uit Breda. De le en 2e klas van de Sint Jozefschool uit Hoofd- plaast stuurden een grote enveloppe vol kleurige car navalstekeningen. De een nog leuker dan de andere. Deze is van Claudia Jonkman uit de 2e klas. oekerende pandjesbaas v eek weer opgestaan. De ren-< |0% op jaarbasis kunnenop-,( 1 staan bij een bank leek de Limentenbond aantrekkelij-. |erwijl de bond in '75 en '71 t prijzend schreef over de arieven bij die sociaal zo le dige lommerd. ;n zijn onze tarieven nog dezelfde", is het verweer van Heuwekemeyer van de Am-j 'Ome Jan'. „Je komt inder-' een hoog percentage, als je de eerste maand en die dan sis omrekent. Maar die re- lopt niet." eerste halve maand is het at 3%, daarna Va% voor elke" s je iets voor 10.000 in ondei/ t, moetje bij inlossen na hef j l mogelij ke half j aar 865 te en bewaarloon betalen. .,°P kom je in het ongunstigste j 9%. Kom je heel snel inlossen, omgerekend op jaarbasisW' p een hoog percentage. Maaji n aan elk pand veel werk,»' ngelost wordt of niet. Boven-] een pand hier gemiddeld een Het gaat dus zelden of nooit ie dure maand die de Consu* ond voorrekent." merd mag dan een stokoud ood verklaard instituut zijn. laagse en Amsterdamse azen' zitten niet in over de „Veel mensen zijn kennen] ij er zijn. Ze zouden anders i rare dingen moeten doen,1 :e komen. Bij ons hoeven ze ilijke vragen te beantwoor- bij de banken. Door al die lijke leningen sparen de rne». preer. Ze kunnen een finanafj klein ook, niet opvangen, ie dan helpen. En dus zijn y® ,e tijd. Dat maakt het pubue# uit." Jan, zijn pakhuis vol idermans beleende sp»1' is niet stuk te krijgen- OP DE vraag 'Is er nog leven aan de Amerikaanse westkust, dat muzikaal interessant is?' moet ontkennend worden geantwoord. In Amerika viert namelijk niet alleen in de po litiek het conservatisme hoogtij, maar ook in de muziek. De hardrock is, een paar uitzonderingen daargelaten, vergeven van de Toto-adep ten en aan de westkust is men nog immer doende het succes van 'What a fool be lieves' van de Doobie Bro thers te reconstrueren. 'High adventure', de nieu we elpee van Kenny Loggins is er een schoolvoorbeeld van hoe krampachtig wordt teruggegrepen naar vroeger. Loggins was samen met Mi ke McDonald verantwoor delijk voor 'What a fool be lieves' en met McDonald creëerde hij ook zijn eigen wereldhit 'This is it'. Die nummers lijken echter defi nitieve hoogtepunten te zijn geweest. 'High adventure' is voor een groot deel een herhaling van wat al geweest is. Nieu we is de vermenging van de L.A.-rock met het stevige Toto-geluid. De gitaarsoli zijn ruiger en de toetsenbij- dragen uitbudiger, maar echt werken doet 't niet. Negen van de tien keer ontstaat er een opgeblazen geluid, dat klinkt zonder echt indruk te maken. Enige geslaagde nummers zijn 'Heartlight' en 'I gotta try'. Het laatste werd samen met Mike McDonald geschreven, het eerste zou een opgewek te voorjaarshit kunnen wor den. Ander opvallend num mer is 'Don't fight it', waar in Kenny een duet aangaat met Journey-zanger Steve Perry en daarbij op punten verliest. CHRISTOPHER CROSS is een betrekkelijke nieuwko mer aan het L.A.-firma- ment, maar inmiddels is hij al wel razend populair. Zijn Kenny Loggins: opgeblazen geluid debuutelpee werd overladen met 'awards' en met de titel song van de film 'Arthur' belandde hij bovenaan de Amerikaanse hitlijsten. Zijn nieuwe elpee 'Ano ther page' zal ook wel weer een succes worden, want de plaat bevat alle nodige in grediënten. Zowat de voltal lige Toto-bezetting staat hem uiterst vakkundig bij en in de koortjes duiken na- eindredactie wim van leest men op als Don Henley, J.D. Souther, Carl Wilson, Mike McDonald, Karla Bonoff en zelfs Art Garfunkel. Muzikaal klinkt het inge togener en daardoor aan trekkelijker dan Kenny Loggins, maar ook bij Christopher Cross ontkom ik niet aan de indruk, dat ik 't al eens eerder en zelfs tot vervelens toe gehoord heb. Niet dat 'Another page' een slechte plaat is, maar het eigen gezicht ontbreekt volledig. Wat dat betreft is de L.A.-rock in het stadium beland, dat funest bleek voor de jazzrock: het doet er niet toe wie er zingt of so leert, de vaste begelei- dingskliek zorgt er automa tisch voor, dat het allemaal op elkaar lijkt. En zodra muziek voorspelbaar wordt gaat er veel zo niet alles van de bekoring verloren. De grootste gemene deler leidt nog wel tot succes, maar als luisteraar moet je er geen wonderen van verwachten. Wim van Leest JE DENKT niet aan Canada als er gevraagd wordt waar ze goede new wave maken en toch komt één van de beste groe pen uit het genre uit dat land En dat Rough Trade uit Ca nada komt zal er ook wel de bet aan zijn, dat de groep niet of nauwelijks bekend is. Hopelijk komt daar ver andering in met de elpee 'Shaking the foundations', die onlangs uitkwam. De harde kern van Rough Tra- de wordt gevormd door zan geres Carole Pope en gita rist toetsenist Kevan Sta ples. Carole Pope is een vrouw, die geen blad voor de mond neemt en de eerste elpees 'Avoid Freud' en 'For those who think young' hadden het moeilijk op de radio door de sterk seksueel getinte teksten. Instrumentaal had de groep op die platen iets weg van een Split Enz met een lichte voorkeur voor een disco-geluid. Op 'Shaking the founda tions' is de muziek verlegd naar disco a la Grace Jones. Op papier lijkt dat een trendgerichte stap, maar in de praktijk pakt het heel goed uit. Carole Pope heeft van nature een zware stem en die kleurt goed bij een wat monotoner disco-geluid of in sommige gevallen Tal king Heads-funk. Tekstueel is het iets min der sksueel getint dan op de vorige platen al doet de al lereerste songregel 'her hand slid down into the moisture of herself' anders vermoeden. Wel bezingt Ca role vaak de gezonde en on gezonde spanningen, die binnen een relatie kunnen bestaan. Rough Trade is ondanks de hoge dansbaarheidgraad allerminst vrijblijvend. De teksten zijn emotioneel zo nu en dan zwaar beladen en het dansritme varieert van zwoel tot sensueel. 'Shaking the foundations' is een sterke plaat met een mogelijke singlehit in de Carole Pope en Kevan Staples van tiough Trade. - FOTO CBS vorm van 'Crimes of pas sion' en een enkele zwakke plek ('Fire down below'). Als geheel laat de plaat een vol wassen indruk achter en dan volwassen in de zin van vvelon wat je voelt en be doelt. eindredactie wim van leest MET PH. D. is het met de eerste elpee gegaan, zoals waarschijnlijk veel muzikanten hopen, dat het met hun debuutelpee zal gaan: vanuit het niets werd de muziekwereld veroverd. 'I won't let you down' van de eerste Ph. D.- elpee werd een gigantisch succes en de elpee werd in dat succes meegesleurd. En omdat die elpee lang niet slecht was, zullen veel luisteraars ook wel weer naar de opvolger 'Is it safe?' getrokken worden. Spijt zullen ze daar niet van hebben, want Ph. D. is gegroeid en 'Is it safe?' biedt naast een aantal potentiële singlehits veel be schaafd luisterplezier in de vorm van sterke songs. Ph. D. is het geesteskind van zanger Jim Diamond en toetsenist Tony Hymas en dat tweetal zorgt voor gepolijste synthesizermu- ziek, die een beetje op die van Jon and Van- gelis lijkt. Ph. D. heeft daarbij als pluspunt, dat de teksten aards en poppy blijven, waar Jon Andereson nog wel eens zweverig wil gaan klinken. Bovendien heeft Jim Diamond een expressief stemgeluid, waarin hij veel emotie weet te leggen, waardoor de in aanleg sterke songs aan zeggingskracht winnen. Ph. D. is zeker niet vernieuwend bezig en de muziek op 'Is it safe?' neigt zelfs naar een meer conventioneel popgeluid dan op de eer ste elpee te horen was, maar er wordt met ge voel voor sfeer en spanning gemusiceerd en dat is ook wat waard.Geen overrompelende muziek dus op 'Is it safe?', maar wel een plaat, waarbij het ongecompliceerd verpozen is. Wim van Leest sppaj uCipuoS - jnap ui uikbj - uaAoq utipjog - jajpiuipsjaAiaSoA paoq dodAvnaaus pusq - uaAoqs;qaaj - s^qoaj ;ue{d - ouinfsa sjbbi - paoq do - uaAoq uapptui lubbj Suissojdo Joe Jackson, 15 februari in Rotterdam (Doelen) en 18 februari in Utrecht (Vredenburg) The Fall, 12 februari in Rotterdam (Arena) en 14 februari in Eindhoven (Effenaar) Andreas Vollenweider, 12 februari in Utrecht (Vre denburg) Klaus Schulze, 18 februa ri in Rotterdam (Arena) en 20 februari in Den Bosch (Casino) Randy Newman, 21 fe bruari in Rotterdam (Doelen), 25 februari in Den Bosch (Casino) en 27 februari in Utrecht (Vre denburg) Manfred Mann's Earth Band, 26 februari in Den Bosch (Maaspoort) Vopo's, 18 februari in Breda (Para) Son of Tarzan, 25 februa ri in Breda (Para) Amazing Stroopwafels, 26 februari in Dorst (Kas- zah) Stranglers, 21 februari in Nijmegen (Vereeniging) Echo and the Bunnymen, 18 maart in Rotterdam (Arena) Soft Cell, 14 maart in Utrecht (Vredenburg)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23