het is carnaval
Loggins en Cross
leven in verleden
Volwassen muiek
van Rough Trade
Ph. D. zet zijn succes voort
popspraak
popspraak
-L
i IaTERPAG 12 FEBRUAR11983
uske en WiskeHet Bretoense broertje
Christopher
Cross
Lucky Luke: Daisy Town
Boes
1
T3 PAGINA GIDS 2
ide weeldegoederen,
lopt dan uiteen van 'eeti
J voor een Perzisch ta-
11826 raakten de gemeej.
fds hun commercieel ka-
h werden wat ze nu nog
|en van openbaar nut
taak, zonder de bedot.
Kaken.
Veede Wereldoorlog had,
liculiere lommerds als
Be gaven vaak meer geld
I, maar berekenden daar
rukken hogere rente over1
^n wet zorgde in 1946 vooi
de nog resterende parti-
Irds. In feite had de oor-
hassamoord op de Joden
luizen al voorgoed doen
en '60 sloten veel steden,
Iran Lening. Van de 34 in
in 1957 nog 7 over. De
oanken werden immers
liger met leningen. Zeker
b begon een vloed van soa-
loten P.L.'en en consump-
en ons te overspoelen, ko-
kling raakte in: 'achteraf
it misschien al carnaval gevierd op school. Maar morgen,
q begint het eigenlijk allemaal echt. Dan gaan veel mensen
"ISrabant en Limburg 3 dagen lang zingen en hossen zodat ze
Aswoensdag weer met een schorre stem naar hun werk
L eten Veel mensen vinden het erg leuk, een feest waar ze het
Kaar naar uitkijken, maar voor andere mensen hoeft 't niet.
t hebben aan 'n paar kinderen gevraagd hoe zij carnaval
ren Dat waren Maria en Saskia allebei in de brugklas, Paul en
h wie 4e en 3e klas van een katholieke basisschool en Jago uit
16e van een andere katholieke school. Christiaan en Margit uit
13e klas van een openbare schoolDit vertelden ze:
H|e 9 jaar: „Ik vind carnaval
van de leukste feesten van
Cl jaar. We gaan dan altijd
laar Bergen op Zoom. Mama
Lki carnavalskleren voor
s en dan gaan we in de stad
ondiopen en we gaan in 'n
iaféen naar het
indercarnaval. In Bergen op
-oom is de kerk altijd verkleed,
iatisheel leuk. De toren heeft
lan een boerenkiel aan. Vorig
aar sliep de toren en snurkte,
,11 had z'n ogen dicht. En toen
noesten alle kinderen heel
kard schreeuwen om 'm
jakker te maken".
Christiaan 9 jaar: „Ik haat
carnaval. Het is allemaal veel
j druk en veel te veel lawaai,
gewoon niet leuk. En dan dat
domme verkleden, die hoeden
rallen altijd af".
Margit 9 jaar: „Ik hoop dat ik
net carnaval ziek ben. Ik wil
niet naar carnaval op school.
Ik snap niet waarom ze het
toen. En ik heb geen
jarnavalskieren. Prins
jarnaval komt bij ons op
ichool en dan moeten we 'n
iedje zingen dat ik niet snap".
Paul 9 |aar: „Wij gaan altijd
naar de optocht en daarna
lieren we carnaval bij iemand
kiuis. Met een heleboel
mensen, het huis is dan
ontruimd. Mijn moeder naait
de pakken. We vieren het ook
brieven naar:
spinveld 55 4815 hv breda
is nog echte armoede,
zegt 'pandbaas' Heuwe-
Se Amsterdamse lommeri
(kracht daalt, dan komen
pagkrachtigen niet meer
eten dan goederen belenen
Ejes aan elkaar te knopen."
truglopen van het besteed-
n, met het stij gen van de
komen steeds meer men-
or hulp in nood, voor een
J Als de wasmachine ineens
Is er een belastingaanslag
Jge energierekening, dedu-
Imaand. Maar ook hande-
pelijk een deel van hun
pen, als ze acuut om hand-
i zitten."
j altijd het record, de za
lm februari 1970 plotseling
had. Hij wilde niet met de
|e slag. In een halve dag was
e juwelen getaxeerd en had
Ie hij nodig had. In mei
Ijn dure glimmertjes inlos-
et personeel had hij een
van Lening kregen pas ge-;
l'orse kritiek van de Consu-
Id voor de kiezen. Het woord
|tes viel zelfs, de pandhuizeii
klanten als melkkoe ge-
èt hun hoge tarieven en hun-
loe winsten. Niks sociale
svan.
vaak bij oma in Limburg. Ik
heb heel veel zin in carnaval".
Jago 12 jaar: „Ik vind carnaval
ook heel leuk, maar 3 of 4
dagen hoeft voor mij niet. Het
moeilijkste vind ik om in de
stemming te komen. Ik
verkleed me altijd wel als iets,
punker of ridder. Niet alleen
maar een kiel of pet. We vieren
het ook altijd op school, daar
heb je lekker de ruimte. De
onderwijzers komen ook
verkleed. Er zijn ook kinderen
die het ontwijken of
wegvluchten, ook al doet de
hele klas mee. Ik vind het leuk
om me echt uit te leven en
eens goed gek te doen".
Maria 12 jaar: „We gaan naar
een café en daar hossen we.
d* WyvnoflZoarü
V.l.n.r. Jago, Paul, Bregje en Christiaan.
- FOTO DE STEWJOHAN VAN GURP
hartstikke leuk. Vroeger
woonden we in Amsterdam en
we vierden nooit carnaval.
Trouwens, ik ben de enige
thuis die het doet".
Saskia 13 jaar: „Ik komt uit
Ridderkerk. Daar werd het ook
nooit gevierd. Mij zus doet het
nu ook. Mijn ouders en broer
niet, ze vinden het wel leuk om
te zien".
Maria: „Het leukste vind ik de
begrafenis van de baron in het
Ginneken (Breda). De baron
ligt op een baar en hij wordt
gedragen door mensen met
doodskoppen. Ze hebben
hakbijlen bij zich. Dan wordt
de baron in een container
gekieperd en dat is het einde".
Paul: „Vroeger zijn de joden
40 jaren in de woestijn
geweest zonder vlees of iets
lekkers. De vasten is een
herdenking. Vroeger had je
een vastentrommeltje waar je
de lekkere dingen in bewaarde
tot Pasen. Ik wil het dit jaar ook
eens zo doen".
Chistiaan: „Vorig jaar was
carnaval op school zo druk.
Allemaal geschreeuw... Margit:
En als je dan in een hoekje zit,
moetje meehossen".
Saskia: „Ik kan me best
voorstellen dat je het niet leuk
vindt. Vroeger vond ik het ook
niet leuk, maar met een paar
vriendinnen durf je veel meer
en vind je het niet gek om gek
te doen".
Margit: „Ik denk dat sommige
kinderen zeggen dat ze 't leuk
vinden omdat ze niet durven
zeggen dat ze 't niet leuk
vinden".
Je ziet: Zoveel hoofden, zoveel
zinnen en voor de kinderen die
carnaval gaan vieren en niet in
een hoekje gaan zitten. Veel
plezier. Voor de anderen:
prettige vakantie.
De verklede kerktoren van Bergen op Zoom. Zo
iet die eruit met carnaval. Getekend door Bregje
Meatman 9 jaar uit Breda.
De le en 2e klas van de Sint Jozefschool uit Hoofd-
plaast stuurden een grote enveloppe vol kleurige car
navalstekeningen. De een nog leuker dan de andere.
Deze is van Claudia Jonkman uit de 2e klas.
oekerende pandjesbaas v
eek weer opgestaan. De ren-<
|0% op jaarbasis kunnenop-,(
1 staan bij een bank leek de
Limentenbond aantrekkelij-.
|erwijl de bond in '75 en '71
t prijzend schreef over de
arieven bij die sociaal zo le
dige lommerd.
;n zijn onze tarieven nog
dezelfde", is het verweer van
Heuwekemeyer van de Am-j
'Ome Jan'. „Je komt inder-'
een hoog percentage, als je
de eerste maand en die dan
sis omrekent. Maar die re-
lopt niet."
eerste halve maand is het
at 3%, daarna Va% voor elke"
s je iets voor 10.000 in ondei/
t, moetje bij inlossen na hef j
l mogelij ke half j aar 865 te
en bewaarloon betalen. .,°P
kom je in het ongunstigste j
9%. Kom je heel snel inlossen,
omgerekend op jaarbasisW'
p een hoog percentage. Maaji
n aan elk pand veel werk,»'
ngelost wordt of niet. Boven-]
een pand hier gemiddeld een
Het gaat dus zelden of nooit
ie dure maand die de Consu*
ond voorrekent."
merd mag dan een stokoud
ood verklaard instituut zijn.
laagse en Amsterdamse
azen' zitten niet in over de
„Veel mensen zijn kennen]
ij er zijn. Ze zouden anders
i rare dingen moeten doen,1
:e komen. Bij ons hoeven ze
ilijke vragen te beantwoor-
bij de banken. Door al die
lijke leningen sparen de rne».
preer. Ze kunnen een finanafj
klein ook, niet opvangen,
ie dan helpen. En dus zijn y®
,e tijd. Dat maakt het pubue#
uit."
Jan, zijn pakhuis vol
idermans beleende sp»1'
is niet stuk te krijgen-
OP DE vraag 'Is er nog leven aan de Amerikaanse westkust,
dat muzikaal interessant is?' moet ontkennend worden
geantwoord. In Amerika viert namelijk niet alleen in de po
litiek het conservatisme hoogtij, maar ook in de muziek.
De hardrock is, een paar
uitzonderingen daargelaten,
vergeven van de Toto-adep
ten en aan de westkust is
men nog immer doende het
succes van 'What a fool be
lieves' van de Doobie Bro
thers te reconstrueren.
'High adventure', de nieu
we elpee van Kenny Loggins
is er een schoolvoorbeeld
van hoe krampachtig wordt
teruggegrepen naar vroeger.
Loggins was samen met Mi
ke McDonald verantwoor
delijk voor 'What a fool be
lieves' en met McDonald
creëerde hij ook zijn eigen
wereldhit 'This is it'. Die
nummers lijken echter defi
nitieve hoogtepunten te zijn
geweest.
'High adventure' is voor
een groot deel een herhaling
van wat al geweest is. Nieu
we is de vermenging van de
L.A.-rock met het stevige
Toto-geluid. De gitaarsoli
zijn ruiger en de toetsenbij-
dragen uitbudiger, maar
echt werken doet 't niet.
Negen van de tien keer
ontstaat er een opgeblazen
geluid, dat klinkt zonder
echt indruk te maken. Enige
geslaagde nummers zijn
'Heartlight' en 'I gotta try'.
Het laatste werd samen met
Mike McDonald geschreven,
het eerste zou een opgewek
te voorjaarshit kunnen wor
den. Ander opvallend num
mer is 'Don't fight it', waar
in Kenny een duet aangaat
met Journey-zanger Steve
Perry en daarbij op punten
verliest.
CHRISTOPHER CROSS is
een betrekkelijke nieuwko
mer aan het L.A.-firma-
ment, maar inmiddels is hij
al wel razend populair. Zijn
Kenny Loggins:
opgeblazen geluid
debuutelpee werd overladen
met 'awards' en met de titel
song van de film 'Arthur'
belandde hij bovenaan de
Amerikaanse hitlijsten.
Zijn nieuwe elpee 'Ano
ther page' zal ook wel weer
een succes worden, want de
plaat bevat alle nodige in
grediënten. Zowat de voltal
lige Toto-bezetting staat
hem uiterst vakkundig bij
en in de koortjes duiken na-
eindredactie
wim van leest
men op als Don Henley, J.D.
Souther, Carl Wilson, Mike
McDonald, Karla Bonoff en
zelfs Art Garfunkel.
Muzikaal klinkt het inge
togener en daardoor aan
trekkelijker dan Kenny
Loggins, maar ook bij
Christopher Cross ontkom
ik niet aan de indruk, dat ik
't al eens eerder en zelfs tot
vervelens toe gehoord heb.
Niet dat 'Another page'
een slechte plaat is, maar
het eigen gezicht ontbreekt
volledig. Wat dat betreft is
de L.A.-rock in het stadium
beland, dat funest bleek
voor de jazzrock: het doet er
niet toe wie er zingt of so
leert, de vaste begelei-
dingskliek zorgt er automa
tisch voor, dat het allemaal
op elkaar lijkt. En zodra
muziek voorspelbaar wordt
gaat er veel zo niet alles van
de bekoring verloren. De
grootste gemene deler leidt
nog wel tot succes, maar als
luisteraar moet je er geen
wonderen van verwachten.
Wim van Leest
JE DENKT niet aan Canada als er gevraagd wordt waar ze
goede new wave maken en toch komt één van de beste groe
pen uit het genre uit dat land
En dat Rough Trade uit Ca
nada komt zal er ook wel de
bet aan zijn, dat de groep
niet of nauwelijks bekend is.
Hopelijk komt daar ver
andering in met de elpee
'Shaking the foundations',
die onlangs uitkwam. De
harde kern van Rough Tra-
de wordt gevormd door zan
geres Carole Pope en gita
rist toetsenist Kevan Sta
ples.
Carole Pope is een vrouw,
die geen blad voor de mond
neemt en de eerste elpees
'Avoid Freud' en 'For those
who think young' hadden
het moeilijk op de radio door
de sterk seksueel getinte
teksten. Instrumentaal had
de groep op die platen iets
weg van een Split Enz met
een lichte voorkeur voor een
disco-geluid.
Op 'Shaking the founda
tions' is de muziek verlegd
naar disco a la Grace Jones.
Op papier lijkt dat een
trendgerichte stap, maar in
de praktijk pakt het heel
goed uit. Carole Pope heeft
van nature een zware stem
en die kleurt goed bij een
wat monotoner disco-geluid
of in sommige gevallen Tal
king Heads-funk.
Tekstueel is het iets min
der sksueel getint dan op de
vorige platen al doet de al
lereerste songregel 'her
hand slid down into the
moisture of herself' anders
vermoeden. Wel bezingt Ca
role vaak de gezonde en on
gezonde spanningen, die
binnen een relatie kunnen
bestaan.
Rough Trade is ondanks
de hoge dansbaarheidgraad
allerminst vrijblijvend. De
teksten zijn emotioneel zo
nu en dan zwaar beladen en
het dansritme varieert van
zwoel tot sensueel.
'Shaking the foundations'
is een sterke plaat met een
mogelijke singlehit in de
Carole Pope en Kevan Staples van tiough Trade.
- FOTO CBS
vorm van 'Crimes of pas
sion' en een enkele zwakke
plek ('Fire down below'). Als
geheel laat de plaat een vol
wassen indruk achter en
dan volwassen in de zin van
vvelon wat je voelt en be
doelt.
eindredactie
wim van leest
MET PH. D. is het met de eerste elpee gegaan,
zoals waarschijnlijk veel muzikanten hopen,
dat het met hun debuutelpee zal gaan: vanuit
het niets werd de muziekwereld veroverd.
'I won't let you down' van de eerste Ph. D.-
elpee werd een gigantisch succes en de elpee
werd in dat succes meegesleurd. En omdat
die elpee lang niet slecht was, zullen veel
luisteraars ook wel weer naar de opvolger 'Is
it safe?' getrokken worden.
Spijt zullen ze daar niet van hebben, want
Ph. D. is gegroeid en 'Is it safe?' biedt naast
een aantal potentiële singlehits veel be
schaafd luisterplezier in de vorm van sterke
songs.
Ph. D. is het geesteskind van zanger Jim
Diamond en toetsenist Tony Hymas en dat
tweetal zorgt voor gepolijste synthesizermu-
ziek, die een beetje op die van Jon and Van-
gelis lijkt. Ph. D. heeft daarbij als pluspunt,
dat de teksten aards en poppy blijven, waar
Jon Andereson nog wel eens zweverig wil
gaan klinken. Bovendien heeft Jim Diamond
een expressief stemgeluid, waarin hij veel
emotie weet te leggen, waardoor de in aanleg
sterke songs aan zeggingskracht winnen.
Ph. D. is zeker niet vernieuwend bezig en
de muziek op 'Is it safe?' neigt zelfs naar een
meer conventioneel popgeluid dan op de eer
ste elpee te horen was, maar er wordt met ge
voel voor sfeer en spanning gemusiceerd en
dat is ook wat waard.Geen overrompelende
muziek dus op 'Is it safe?', maar wel een
plaat, waarbij het ongecompliceerd verpozen
is.
Wim van Leest
sppaj uCipuoS - jnap ui uikbj - uaAoq utipjog - jajpiuipsjaAiaSoA paoq
dodAvnaaus pusq - uaAoqs;qaaj - s^qoaj ;ue{d - ouinfsa sjbbi - paoq do - uaAoq uapptui lubbj Suissojdo
Joe Jackson, 15 februari
in Rotterdam (Doelen) en
18 februari in Utrecht
(Vredenburg)
The Fall, 12 februari in
Rotterdam (Arena) en 14
februari in Eindhoven
(Effenaar)
Andreas Vollenweider, 12
februari in Utrecht (Vre
denburg)
Klaus Schulze, 18 februa
ri in Rotterdam (Arena)
en 20 februari in Den
Bosch (Casino)
Randy Newman, 21 fe
bruari in Rotterdam
(Doelen), 25 februari in
Den Bosch (Casino) en 27
februari in Utrecht (Vre
denburg)
Manfred Mann's Earth
Band, 26 februari in Den
Bosch (Maaspoort)
Vopo's, 18 februari in
Breda (Para)
Son of Tarzan, 25 februa
ri in Breda (Para)
Amazing Stroopwafels,
26 februari in Dorst (Kas-
zah)
Stranglers, 21 februari in
Nijmegen (Vereeniging)
Echo and the Bunnymen,
18 maart in Rotterdam
(Arena)
Soft Cell, 14 maart in
Utrecht (Vredenburg)