initiatief niet ios VERlVACh Olieschai is 'V erkiezinge Bondsrepub worden uitgi M më PASPOORTEN MIN EXTRA w J h' I P J Alleen rijden Minder lessen VRIJDAG 11 FEBRUAR11983 ynuPAG 11 FEBHUAHI isaa „Als ik je niet afrem, vlieg je de zandbak in' u*. 1 ferfgi W mËÊ lfeS!g 5Sftgf, Door Jack Arentsen VAASSEN - „Als ik nummer '3' niet af rem, dan gaat-ie de zandbak in." Even later gaat op het dak van de kanariegele Volkswagen Diesel het rode licht bran den: teken dat er af geremd wordt. Haye, een 46-jarige Fries uit Franeker die zich na vier lessen op de openbare weg helemaal niet zo prettig voelde in een auto en daarom be sloot om eerst maar eens een dagje op een verkeersoefenterrein te gaan rijden, heeft op dat moment echter nog wel zijn rechtervoet op het gaspedaal. Desondanks remt de les- wagen af en even later gaat ook het gele licht op het dak branden. De koppeling is nu ook ingetrapt. „Haye, hou de snelheid onder controle en voer de juiste handelingen voor het nemen van een scherpe bocht uit," zegt even later Gert Dinkla vanuit de 'commandotoren' op het ver keersoefenterrein in Vaas- sen. Haye is op deze dag een van de zeven leerlingen op de baan. Gelijktijdig met hem draaien Hans (21 jaar, afkomstig uit Hilversum en nog nooit in een auto gere den), Anneke (28 jaar, even eens afkomstig uit Hilver sum en ruim een jaar gele den na twintig lessen ge stopt), de tweelingszusjes Jeanet en Germa (19 jaar, afkomstig uit Appingendam, met ieder één les op de open bare weg als ervaring), mevr. L. (50 jaar, afkomstig uit Lelystad en in het bezit van een rijbewijs, maar kan nog altijd niet behoorlijk schakelen) en Marja (18 jaar, afkomstig uit Hilversum en zonder rijervaring) hun rondjes op het circuit, dat bestaat uit zeer afwisselend wegdek. Geen van deze leerlingen heeft gehoord wat instruc teur Gert Dinkla zojuist te gen Haye heeft gezegd. Door het indrukken van knop '3' (corresponderend met het nummer van de leswagen) ontvangt alleen Haye deze opmerking. In de auto is al leen een ontvanger ge plaatst; de instructeur ont breekt. „De leerling kan dus niets terugzeggen. Ik hoor ook zijn gevloek niet," zegt instructeur Gert vanuit zijn toren. Het is rond twee uur in de middag. 's Ochtends tussen acht uur en half negen zijn de leerlingen uit het noorden en de omgeving van Hilver sum naar het oefenterrein gebracht. Na een korte uit eenzetting van het program ma, de kennismaking met de auto, uitleg over hoe men een auto start en op welke manier men een wagen kan laten rijden, stapt iedere leerling met een instructeur (Gert wordt op deze dag ge assisteerd door Fokke Al- gra) in de wagen. De één rijdt wat meer rondjes dan de ander, maar voor het eer ste halfuur voorbij is, ver trouwen de instructeurs de wagens toe aan de leerlin gen. Dé eerste sensatie: alleen rijden in een auto en toch weten dat er niets fout kan gaan. Of zoals Anneke later zegt: „Tijdens mijn eerdere rijlesperiode liet ik alles zo'n beetje op de instructeur aankomen. Hij zat naast me en reageerde wel als er wat fout ging. Nu zit je alleen. Even angstig, dat wel, maar je krijgt zeker als bepaalde dingen goed gaan, wel in eens zelfvertrouwen." Alle facetten van het autorijden komen op zo'n dag aan de orde: afremmen op hoge snelheid, de nood stop, achteruitrijden (zowel in bochten als in garage), een slalom, de hellingproef (met en zonder handrem), het op- en terugschakelen, het zit allemaal in het les programma verwerkt. En na afloop van de dag krijgt iedere leerling de instructie kaart (welke in samenwer king met het verbond van Directeur Stegemann in de commandotoren op het verkeersoefenterrein in Vaassen. „Als de 300.000 nieuwe leerlingen welke de autorijscholen jaarlijks te verwerken krij gen, eens allemaal zouden beginnen op een verkeersoefenterrein, dan zou je af zijn oefenbanen: een provisorische op het cir cuit van Zandvoort en twee specifieke oefencentra in Almere en Vaassen (bij Apeldoorn). Om deze nieuwe ontwikkeling te kunnen MS5(§èrNèderimid van die eerste lessen op de openbare weg met stuntelende, opstoppingen veroorza kende beginnelingen, die irritatie opwek ken bij andere weggebruikers." Ed van Lierde, consulent rij-opleidingen bij Veilig Verkeer Nederland, blijft vechten om zijn ideaal van de grond te krijgen: ver- keersoefenterreinen in diverse delen van het land. Voorlopig lijkt het een strijd tegen de bierkaai. En dit ondanks het feit dat de rijschool houders in ons land onderricht op ver- keersoefenterreinen beslist niet waarde loos vinden. Integendeel. Ze staan er bijna allemaal achter, maar dan moet het geheel in handen zijn van de overheid. Het particu lier initiatief moet er uit. Al sinds de jaren zeventig is de rijschool wereld met dit onderwerp bezig. Er kwa men banen, maar door onderlinge wrijving mislukten deze projecten. Desondanks kent Nederland op dit moment nog drie stimuleren en reguleren, hebben Veilig Ver keer Nederland en de ANWB de Stichting Landelijk Orgaan Verkeersoefenterrein (LOVO) opgericht. Een vertegenwoordiger van het ministerie van Verkeer en Water staat is eveneens in het bestuur te vinden. Het Instituut voor Zintuigfysiologie-TNO kreeg ondertussen van de directie Ver keersveiligheid van dit ministerie de op dracht om het nut van het eerste rij-onder- richt op een afgesloten terrein te onder zoeken. Om meer te weten te komen over het doel van de stichting, het tot nu toe meer dan geslaagde project in Vaassen, de weerstanden uit de rijschoolwereld en de (enthousiaste) reacties van leerlingen, ging Jack Arentsen eens een dagje zijn licht op steken op het Veluwse verkeersoefencen- trum. grote snelheid de bocht in gaat om uiteindelijk in het zand naast de baan tot stil stand te komen, merkt Gert op: „Probeer de volgende keer de rem nu eens wat langer vast te houden. De laaste dertig meter voor de bocht schakelde en remde je goed, maar toen was het rem met de rem." De rode en gele lampen op de daken van de Golfs ver raden dus de technische handeling in de auto. Zoals bij Jeanet: eerst geel en daarna rood licht. Gert van uit de commandopost: „An dersom die voeten gebrui ken: eerst remmen en dan de koppeling." Even later komt Jeanet voorbij en haar ge baar maakt duidelijk dat ze de opdracht begrepen heeft. Veilig Verkeer Nederland en de ANWB is samengesteld) waarop te lezen staat hoe hij/zij de verschillende on derdelen heeft afgewerkt, mee naar huis. „Belangrijk voor de instructeur, die later met zo'n leerling de weg op gaat. Hij weet dan," stelt Gert Dinkla, „waarop nog speciaal gelet moet worden." „Hans, dat was een stop bord, waar je door heen rijdt," corrigeert Gert, wan neer hij ziet dat wagen '1' een van de verkeersborden op het circuit negeert. Via een druk op de rode knop, wordt radiografisch een stopcommando aan de wagen gegeven. Hans schrikt: dus slaat de motor af. „Rustig opnieuw begin nen," klinkt het daarna door de luidspreker in auto '1'. Op auto '5' brandt op heel ongeregelde tijden het gele licht. „Anneke, haal die lin ker voet toch eens van de koppeling," zegt voor de zo veelste maal de onzichtbare instructeur in de auto. En onmiddellijk dooft het licht. En als Haye weer met te Wat is nu het nut van een dergelijke instructiedag? Mr.H.A.M. Stegemann (40 jaar oud, in 1964 met het ge ven van rijslessen begonnen, daarna ook gestart met een rechtenstudie en in 1979 af gestudeerd, in september 1981 gestart met het project 'V erkeersoefencentrum Midden-Nederland') heeft ondertussen ruim 1200 leer lingen op de baan gehad en geeft als voorlopige conclu sie: „Gemiddeld heeft iedere leerling vijf lessen minder nodig, terwijl het geslaagde percentage met dertig pro cent is gestegen." Veilig Verkeer Nederland, welke instantie in de periode 1 ju- ni-15 juli 1982 115 leerlingen ondervroeg, kwam tot een bevestiging van deze cijfers. „Veel leerlingen halen binnen drie maanden het rijbewijs, omdat het lessen op een oefencentrum (één dag voor ƒ260,-) gelijkstaat met gemiddeld dertien we kelijkse lessen op de open bare weg. Veelal wordt na deze oefendag al het examen aangevraagd. Daardoor kan het voorkomen dat men on geveer acht weken na de eerste les examen kan doen. Verkeersoefenterrein ko men dus niet alleen ten goe de aan de verkeersveilig heid; de leerlingen kunnen er ook financieel voordeel aan belèven. Maar daarmee zijn de meeste rijschoolhou ders niet gebaar. MrStege mann: „Ik heb in Midden- en Noord-Nederland een aantal rijscholen. Voor mij is het dus gemakkelijker om Al vanaf 1972 probeert Veilig Verkeer Nederland een aantal rijschoolhouders bij elkaar te krijgen. „Maar tot nu toe is alles falikant de mist ingegaan. Samenwerken was onmoge lijk. Er was altijd wel iets aan de hand. Wij kwamen niet eens toe aan onderwijs kundige zaken. Geen enkel project werd operationeel." Waaróm slaagde Vaassen wel? Directeur Stegemann: „Het opzetten en functione ren van een oefenbaan is al leen mogelijk wanneer er één kapitein op het schip staat. In eerste aanleg had ik een BV met aandeelhouders. De medewerkende rijscho len hadden aandelen; ik de meerderheid. Dan zou je toch zeggen: iedereen is er financieel zakelijk bij be trokken. Maar ook dat sys teem werd een ramp. Binnen een halfjaar heb ik alle aan delen gekocht. Het is lastig samenwerken met collega's in deze sector. Bijvoorbeeld wel reclame maken met de oefenbaan, maar op het mo ment dat de leerling zei dat hij naar de 'school' wilde, werd hij omgepraat. Directeur Stregemann heeft dus leergeld betaald: „Ik zie samenwerking met rijscholen alleen maar zitten op basis van een contract: zoveel leerlingen per jaar enmet een bankgarantie er achter. Als ze niet aan hun verplichtingen voldoen u/aSHINGTON - „Ik heb hier I TevesVigd gekregen dat de VS f„rtklaar zitten om andere 1 Russische voorstellen dan de 1 nuloplossing grondig in over weging te nemen", zei gister avond in Washington Neder lands minister van defensie nè Ruiter na afloop van een langdurig onderhoud met zijn Amerikaanse collega Wein berger. I pe Amerikanen wachten volgens De Ruiter op een ern stig Sowjet-voorstel ter we derzijdse beperking van euro raketten dat het einddoel kan dienen om de hele generatie Kruis-, en Pershing- en SS- 1 20-raketten af te schaffen. De Ruiter zei dat Weinber- Een overzicht van het 'circuit', waarop leerlingen op één dag alle principes van het autorijden krijgen af te werkeiM En: dat doet men zonder instructeur in de auto.(foto bo ven en onder) FOTOS#ulrl om quitte te spelen rond die investering van 400.000." De federatie van autorij-l schoolmanagers en ook de COA (een overkoepelend or- gaan van de bonden) hebber. al verschillende malen ovei| verkeersoefenterreinen sproken. Er kwam zelfs e beleidsvisie. Bijna iederea I was in theorie voorstand» I van een dergelijke ontwik- keling, mits het geheel iel handen van de overheid kwam. Het particulier tiatief moest verdwijnen! Stegemann: „Maar wair| haalt de overheid het vandaan? Dat het verkeert I veilig is, staat vast, maatl waar moet worden t nen. De rijscholen willen ge-1 woon niet in een be richting geduwd worden. Zei kunnen duizend keer zegge: I dat het goed is, maar eikel rijschoolhouder wil wel zij:I eigen oefenterrein hebber! Daar komt het in wezen op I neer. En dat is het probleerr.l waar je niet doorheen kuni| prikken." Misschien dat in de ko l mende tijd de Stichtiijl Landelijk Orgaan VerkeersT oefenterrein (LOVO) dil zaak in het juiste spoor ku| leiden. Ed van Lierde, WK-I functionaris en secretarii| van de stichting: „De i stellingen van de stichtirj komen volledig overeen li/I Het publiek is wel duide lijk geïteresseerd in een der gelijke begeleiding van de rijlessen. VVN-man Ed van Lierde: „Nog niet zo lang ge leden leek in Limburg een nieuw project, in samenwer king met Volvo, te ontstaan. Alleen al door de publiciteit rond het gebeuren, werd de rijschool die mee zou doen, wat leerlingenaantal betreft driemaal zo groot. Het oefenterrein is echter niet van de grond gekomen. Er is ook nooit geïnvesteerd en Veilig Verkeer Nederland heeft zich daarom uit het ge heel teruggetrokken. De zaak was ineens weinig overzichtelijk." Met een investering van rond vier ton zijn nieuwe projecten op te zetten. „Ik heb zo'n 850 gemeen ten in het land aangeschre ven of men bijvoorbeeld grond beschikbaar heeft voor een oefencentrum. De eerste positieve reacties (in de buurt van Utrecht en Rotterdam) zijn er al. Maar om niet afhankelijk te zijn van de grillen en grollen van rijschoolhouders, zal ik zelf meer rijscholen moeten be ginnen. Ik zou graag tien terreinen in dit land willen bouwen en exploiteren, maar dat betekent gelijktij dig ook 150 rijscholen in ver schillende steden. Dan kun je pas onafhankelijk opere ren. Een terrein is binnen vijf maanden gereed. Je be gint simpel met vier auto's en je hebt aan twaalf leer lingen per week voldoende 99 tUi ger zien over de te landse of van de rr wapends. kwestie i vertoond terse or en de ka IMF: I WASHINGTON - De wereldec dit jaar geleidelijk herstellen v j cessie sinds de jaren dertig, zo trouwelijk rapport van het Int( netaire Fonds (IMF). Het rapport zal worden gebruikt 1 van het Interim-eomit'van het fonds Het herstel zal zich gaande het jaar steeds duidelijker af- j tekenen, wat niet in de laatste plaats het gevolg is van de j vermindering van de inflatie en de daling van de renteta- rieven, aldus het rapport. Het IMF waarschuwt er- I voor dat het herstel in de kiem 1 kan worden gesmoord als de industrielanden zich niet aan passen aan de vermindering i van de inflatie en als het ver trouwen in de economie niet terugkeert. Als dat vertrouwen er wel is j kan de economische groei in de industrielanden groter uitval- I len dan nu wordt geraamd. Het IMF gaat uit van een groei van 1,3 procent dit jaar. Vorig jaar was er een achteruitgang van 0,3 procent. Het rapport noemt de samenwerking bij het oplossen van de problemen I van de landen die grote schul den hebben een positieve ont wikkeling. Daardoor is de dreiging van nieuwe tegenval lers in een zwakke wereldono- mie de 1 zienlijk Grote en dan begrotin; Dergelijl duurzaai misch schaal. Z minderd biliteit ii landen werkloos jaar gei van de dragen t jaar. De we: wat kleii nomie i rapport 2 lingslane ring. D landen z de ree maar ze afzien v ontwikki staat in 1 Van onze correspondent BONN - De Duitse verkiezin gen van 6 maart zullen wor- den uitgesteld, zo meldt de Mainzer Allgemeine Zeitung. Het Constitutioneel Hof in i Karlsruhe zou tegen de ver kiezing zijn. Het Hof zal I woensdag zijn beslissing offi cieel bekend maken. Volgens het bericht zou de tweede se naat van het Hof met vijf te gen drie stemmen besloten I hebben tot een voorlopige be schikking die inhoudt dat de r verkiezingen in elk geval uit gesteld moeten worden. Een woordvoerder van het Hof zei J gisteren dat het bericht „elke feitelijke grond mist". Het Constitutioneel Hof houdt toezicht op de grondwet. Beslissiil Bondsk; kunnen worden buigt ht klacht i den, die waarop parlemi niet ree Carst ding r Kohl irl niet he kregen Kohl, d heid in nam zij om nie gelijk t nieuwe democr de kieze het principe van Veilig Vet keer Nederland. De LOVO heeft twee zaken voorop staan: ten eerste het vergro ten van de verkeersveilig heid van bestuurders daarmee het vergroten va« de verkeersveiligheid, tot standkoming van ver keersoefenterreinen in Ne- derland te bevorderen; te tweede het waken over kwaliteit van verkeersoe fenterreinen en over de wij ze waarop deze terreinen ge bruikt worden. De LOVO, ruim een geleden gesticht, en dirS'J teur Stegemann van 'Verkeersoefencentrum Midden-Nederland' wille'l best het voortouw neme! voor een verdere uitbou'! van oefenterreinen. dan moet er wel een voor alle banen, vastgest»| lesprogramma komen dus niet met wat leerlinge'! staan te klungelen op e grote lege parkeerplaats i als nu wel eens gebeurt. Nee| professioneel de zaak aa* pakken. En met mij," z< Stegemann, „zullen echt 2 kelijk ingestelde rijschool'! houders best kunnen sa-| menwerken. Maar als merk dat ik word bedondeja - een leerling wordt van baan gepraat - dan krijfl zo'n school wel de ro®| kaart." lllllllllllllllllllillllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Van onze correspondent ROME - Het regent arrestatiebevelen in net zogenaamde Italiaanse petroleum- scnandaal. Beperkte de justitie haar on derzoek eerst tot de tientallen zakenlie den, politici en leden van de fiscale poli tie zelf, nu blijkt dat ook enkele katholie ke geestelijken zich aan laakbare feiter nebben schuldiggemaakt. Het gaat om topfunctionarissen van d( aticaanse hiërarchie. Kardinaal Poletti e rechterhand van de paus, heeft zich ail oor het gerecht moeten verantwoorden. i n" is °°k mgrDe Bonis, bestuurslid! n "e omstreden Vaticaanse bank IOR financieel adviseur van de paus, ir in bewegingsvrijheid beperkt. 11 o-xi61,, Petr°leumschandaal dateert ui jroen bleek dat oliehandelaren, be na ®mensen, politiefunctionarissen, fi 7aa?lÜrs en Pofitioi jarenlang gemem k hadden gemaakt om de belasting O] Producten te ontduiken. De scha1 v°°r de schatkist werd destijds ge °P vijf miljard gulden, maar enij von a rekenwerk heeft de rekenin r „r de Italiaanse gemeenschap kunne: liwS® tot ongeveer een miljard gul' de miljard lire). Maar dat doet aai strafbaarheid'van de gepleegde feitei we'mg af. laS1'6 verkocfit aan de Italiaanse hande niWerd geraffineerd en vervolgen zee^istaafd. als stookolie, waarvoor eei - 'age accijns geldt. In werkelijkheii ['''''''«lillllllllllllllllllllllllillllllllllHIIUUHIHIUUIUillHIlnr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4