Brabants Recordate uniek lokfluitensemble in Europa GROEIENDE BELANGSTELLING VOOR ANTILLEN Antilliaanse kunst gewild artikel bij Sticusa i! I ll'iJ.Llll'iM JITSLAND 2 'UITSLAND 3 ZEVEN PROFESSIONELE MUSICI VONDEN ELKAAR I Met gerechtvaardigde trots telt Jo Janssen uit Dongen ,,er het blokfluitensemble, I. hij met nog zes andere [uiiekschooldocenten in Bra- ant vormt. „Recordate" - zo eet de groep - werd snel ont- ekt Aanvragen voor concer- 1,1 radio-optredens en derge- l|ie volgden elkaar spoedig |in het nog betrekkelijk kor- I bestaan. „We speelden tot iden altijd voor een méér En volle bak". ft icNSuAU a rcPHUMHi imbj iUiUSi^rUBL EXTRA T43 ren en slechthorenden i ren en slechthorenden. naai. ien. Zendtijd voor rfi' s 4ulilSS!& Tin®! gewest. Met de onder- ïerlense gilde van „De van Indische Instelling lig Museum Nusantara schoolradio al tien jaar 'De ontpopping', een reven door Guus Kuij-, ppenspel als volwassen et: Bregt Meyer, Hans Frijda, Liesbeth Strup- ■as e.a. ■aten. In de vierde afle- ze serie, waarin Koos rkelijke mensen voor- fdpersoon, de 78-jarige, lien Ruys, die nog dage-' i particulieren en over- n ontwerpt. Verslag van de „Super :uze wereldtitel Ameri- t Pasadena tussen, dei. is en de Washington lag. ren en slechthorenden. Toneel van wereld- n. Serie over theater en :1. Journaal. Angst voor het leven. ilm. Titels, thesen, tempe- nten. Culturele ru' Achtergrondinforma- i.mi 12.10 Zie Duitsland 1. WK Skiëh. Super-reu- ilom. 'Videotext voor ieder- ZDF-Uw programma. Journaal. Leéuwetand. Kïriaer- ;ramma. Aansluitend: naai. i De verloren eilanden. hturenserie voor de d. Journaal. Tele-illustratie. Aan- [tend: Journaal. Rokende colts (Guns- Le). Amerikaanse wes- Iserie. [r ZDF-Uw programma. I Journaal. I De sport-spiegel. Duit- shóekèyploeg traint. ZDF magazine. Infor- ^e en opinies. Achtergrondinforma- j l.u, l Woensdaglotto. De straten van San icisco. Amerikaanse po- serie. En jullie hebben mij cht. Zielzorg in gevan- s te Lima. Apropos film. Nieuws le filmwereld. Journaal. 1 Gymnastiek. -12.00 Schooltelevisie. 09.25 Sesamstraat. Schooltelevisie. Telecollege I. Engels. Sesamstraat. Het actuele uurtje. Journaal. Op woensdag in.In- ia tie en ontspanning. Verslaggever bwiten- Nieuw in Tokio. Nieuw land (New itry). Amerikaanse mu- film (1977) met o.a. Guy k, David Allen Coe, rlie Daniels Band. Journaal. riafliJnA ob ni IrtBW ■uulariuX ebnsbfirjö shuis van de hits - 14.34 K; - 16.34 Nieuws-box - 18.03 5) De avondspits 19.02 0) Krachtvoer - 21.02 Demo )2 Rocktempel, (NCRV) Het levende woord- Preludium met werk van cell, Bach, Weber, Richard uss, Diepenbrock, VoorniO" ?n Andriessen - 8.05 PlatCfJ' ws - 8.45 Musica Sacra - 9-10 er de hoogtezon - 10.00 Of' palet - 12.00 Divertimento - Kerkconcert door Harry aerts, tenor mirliton en Stei ftstra, orgel in de Jacobiker* eerijp - 13.30 (AVRO) KJari- oncert van von Weber - 13-p5 n Soessanin', opera van N11* 1 Glinka - 17.00 Overname ersum 2 - 20.00 (AVRO) ling, sopraan, zingt liederen Schumann en Richam .uss. Aan de piano: Rudo' sen - 21.45 Symfónische wer- van Leo Weiner. Door Henk Egbers Ut zijn uniek in Neder- md en zelfs in Europa ddzaam. Voor zover me kunnen we ons jleen spiegelen aan hel teener Blockflötenen- nble". [Tijdens een leerlingenuit- lering, medio 1981, in de mu- [eitschool te Dongen, waar Lissen directeur is, speelden Ce docenten, twee collega's En elders en twee leerlingen n zeven-stemmig stuk (Can ine a 7). „Toen kregen we de [naak te pakken. Blokfluit- [elers zijn vaak eenlingen. Er [eek behoefte om met mensen [gelijk niveau, professioneel, j musiceren. In september Kt vonden zeven mensen el- [ar". Jan Vos uit Breda, Gui- b van Oorschot uit Tilburg, jna Meyer uit Breda, Rosa- i de Groot uit Oisterwijk, Noortje Buskens uit Den Bosch, Els Althuizen uit Til burg en Jo Janssen uit Don gen. Behalve Guido, die stu deert aan het Brabants con servatorium, zijn allen docent op verschillende Brabantse muziekscholen. Het unieke zit in het aantal, vertelt Jo Janssen. Blokfluit trio's en kwartetten zijn er ge noeg. Maar een groep van deze omvang en samenstelling vind je niet. „We wilden een groot ensemble, omdat 6-7-stemmi- ge muziek voor blokfluiten zelden gespeeld wordt. We zijn bij het getal zeven blijven hangen en dat blijft nu zo. Met acht fluiten kom je gauw in de verleiding om dubbelkorige stukken te gaan spelen. De 6-7-stemmige composities zijn een grotere uitdaging. Bij de 6-stemmige muziek verdubbe len we de baspartij, hetgeen een aparte klank, kleur geeft aan ons ensemble. De compo sities zijn zeldzaam. Het is leuk om ze overal op te sporen. Je komt bizarre stukken te gen. De bezetting loopt van so praan tot contrabas. Maar ieder speelt alle soorten blok fluiten; soms wel vier ver schillende per concert. Bij je eindexamen op het conserva torium moet je alle vier kun nen bespelen. Dat hoort bij de opleiding. Recordate is een heel plooibare groep, die bezig is een eigen stijl en sound te ontwikkelen. Ook voor ons blijft het eerste probleem de zuiverheid. Een blokfluit heeft weinig boventonen. Je moet dus haarzuiver spelen. Je kunt niet altijd van tevoren stem men. Je wisselt van instru ment onder het spel. De fluiten zijn erg gevoelig voor tempe ratuur, zodat je met de adem moet bijsturen. Een ander punt is dat de blokfluit uitno digt tot stijfheid. Dat keurig- netjes spelen zonder echte be zieling. Maar ook wij moeten dat stadium van keurig-netjes telkens door en daarna komt de bezieling; andersom kan het niet. Met die bezieling neem je ook risico's. Recordate heeft nu een gesloten klank. We zijn aan elkaar gewaagd. Niemand heeft de leiding, we doen het samen; kritisch en prettig. We oefenen twee och tenden in de week, Ons eerste optreden was met kerstmis '81; kerstconcer ten hier op de muziekschool in Dongen en in Schijndel. Daar na volgden Veghel en Rijen. In de zomer '82 kwamen we in een stroomversnelling. We hadden ons opgegeven voor het vrije podium tijdens het Holland Festival voor Oude Muziek in Utrecht. Er was vooraf een soort selectie; je moest een bandje insturen. Dat kwam zo goed aan, dat we uitgenodigd werden om tij dens het festival in het mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht op te treden in een rechtstreekse radio-uitzen ding. Dat werd weer aanleiding om ons te vragen voor een uit voeriger optreden als huisor kest in het bekende zondagse radioprogramma Für Elise in het Concertgebouw te Amster dam. Onder auspiciën van de Nederlanse consul-generaal in België, Michiels van Kesse- nich, volgden toen drie optre dens tijdens een weekend in Antwerpen: bij de opening van een tentoonstelling met werk van Sam Parabirsing, een nachtconcert in het be faamde Rubenshuis en tijdens de zogenaamde zondagse ar- tiestenmis. Het gevolg daar van is weer dat er in het kader van het Nederlands-Belgisch cultureel akkoord nieuwe con certen in België zullen plaats vinden. Een tournee door Frankrijk ligt in het verschiet. In de twintig jaar dat ikj nu blokfluit speel is er ontzettend veel gebeurd met dit instru ment", vertelt Jo Janssen. De waardering ervoor is erg ge groeid en de kwaliteit van het spel is enorm gestegen. „Ik denk dat de literatuur voor blokfluit, die ik tijdens mijn eindexamen conservatorium gebruikte, nu al niet meer ge accepteerd zal worden bij het toelatingsexamen! De blaas- techniek is zeer verbeterd; de articulatie is veel sterker ge worden. De blokfluit staat bij het eindexamen conservato rium gelijkwaardig met de piano en de viool. Nederland is nu overspoeld met goede blok- fluitisten. Nederland is een re servoir voor de wereld. Vanuit Amerika, Japan en vele ande re landen komen ze hier stu deren. Nederland heeft een wereldnaam, vooral op het ge bied van de uitvoerende prak tijk van barokmuziek. Frans Brüggen, Kees Otten en Jo hannes Colette zijn hier pio niers geweest. En als ik dan nog terugdenk aan de eerste blokfluit die ik kocht. Dat was de periode dat vanuit de jeugdbeweging dit instrument gepropageerd en gestimuleerd werd. Vellekoop de enige me thode was waarmee je kon Ie ren spelen; de ensembles voor al uit sopraan- en altblokflui ten bestonden en de goede wil zo ongeveer de enige muzikale norm was, „aldus Jo Janssen. Het repertoire. „Wat wij spelen bij Recordate stamt uit de Renaissance en vroeg-Ba- rok; daarna komt er een tijd niets en dan het hedendaagse repertoire, dat nog niet groot is. In de vroege Barok vind je nogal wat voor 6 tot 7 instru menten. Het komt vooral uit Engeland en Italië. In de he dendaagse literatuur zit wel het een en ander voor huismu ziek (uit Engeland en Duits land), maar dat is niet wat wij zoeken. Verder is er wel wat te -r - vinden voor solo, maar niet voor grote ensembles. We worden wel bekend, maar hebben nog niet zo'n grote naam, dat het departement van WVC componisten op dracht geeft voor ons te schrij ven. Uit vriendschap maakte Daan Manneke iets (Pheo III) voor Recordate. Toon van de Valk is voor ons bezig; hij schreef voor ons ook de varia tie op Für Elise. Aan onze con certen houden we geen geld over. Honorarium en reiskos ten worden vaak aangepast aan de situatie", zegt Janssen, die niet wil beweren dat Re cordate een liefdadige instel ling is. Hij is overigens wel be vreesd dat de markt met klei ne ensembles zal verwateren. Met name nu de minister van plan is orkesten op te heffen. Een musicus - en trouwens iedere artiest - zal nooit met RECORDATE; vlnr. Jan Vos (contrabas); Els Althui zen (tenorfluit); Jo Janssen (basfluit); Noortje Buskens (basfluit); Tina Meyer (grootbasfluit); Guido van Oorschot (tenorfluit) en Ro- salijn de Groot (basfluit). - FOTO PIET VAN BEKHOVE5 de armen over elkaar gaan zitten en toch proberen via kleine ensembles zijn vak overeind te houden. Maar Re cordate is voorlopig nog uniek. Het moet - op het moment dat we daarover praten - wel een stapje terug zetten. Uit de gang van de muziekschool in Rijen zijn twee koffertjes ge stolen, waarin een bas- en een altblokfluit zaten, alsmede bladmuziek. „Die goede con trabas missen we op dit mo ment zeer. We kunnen bij voorbeeld het stuk van Daan Manneke niet instuderen. Het is een instrument dat vrij zeldzaam is en niet gemakke lijk elders te koop aangeboden zal kunnen worden. Je valt er mee door de mand. Het kost minstens 5000,- en we weten nog niet hoe we zo'n bedrag weer bij elkaar moeten krij gen". Recordate is een naam met een dubbele betekenis. Het heeft relatie met het Engelse woord voor blokfluit (recor der) en met het latijnse werk woord recordor, wat zich her inneren betekent. „Een knip oog naar het publiek", zegt Jo Janssen. „Want we hopen dat het na onze concerten een goe de herinnering aan ons be waart". Op dit moment lijkt het daar zeker op. Wie contact met Recordate wil hebben: Jo Janssen, directeur van de mu ziekschool in Dongen staat daarvoor open. Door Henk Egbers „In vergelijking met Suriname kwamen de Nederlandse Antillen er, wat de belangstelling uit Nederland betreft, bekaaid af. Maar dat verandert nu sterk. Een voorbeeld daarvan is de Sticusa uitleen-collectie Antilliaanse kunst, die momenteel iedere dag wel ergens in Nederland te zien Ton Roubos, hoofd beeldende kunsten bij de Sticusa, is daarmee uiteraard gelukkig. Minder gelukkig is hij, dat deze 32 jaar geleden door de overheid in het leven geroepen Stichting voor Culturele Samenwerking (Sticusa) met wat vroeger „koloniën" werd genoemd, voor het eerst in haar geschiedenis gekort wordt op de totale begroting voor 1983 (zeven ton). In een villa aan de J. J. Viottastraat 41, in Amsterdam zijn de verschillende afdelingen ondergebracht; publiciteit en voorlichting; Toneel; Letteren en bibliotheekwezen; Televisie; Muziek; Dans en folklore. De jaarlijkse omzet ligt rond vijf miljoen gulden. Nederlands- Indië heeft nog even meegedaan en Suriname tot '75, zodat het werkterrein wel is afgebrokkeld (met de kolonies mee). Dat werkgebied lijkt nogal traditioneel van structuur, maar één ding is zeker: de angst voor een soort geestelijk kolonialisme is groot. „Van bevoogding is geen sprake meer. In de Antillen wordt bepaald wat goed voor hen is. Wij proberen vooral op vragen vanuit de eilanden te reageren. Ik hoef het bijvoorbeeld niet in mijn hoofd te halen een collectie werk van Nederlandse kunstenaars te sturen. Ik kan hoogstens wat voorstellen", aldus Roubos. We beperken ons tot de collectie beeldende kunst. Hoe werkt dat dan? Aanvankelij k I Jag collectie-vorming niet in de bedoeling. We wilden kunstenaars op weg helpen, want in de Antillen heb je geen Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Er werd werk aangekocht. Daaruit ontstond een collectie. In 1981 maakten we een brochure, waarin 130 kunstwerken van ruim 70 kunstenaars werden afgebeeld. De mogelijkheid om een deel ervan of de totale collectie te exposeren werd daarin onderstreept. Het boekje werd yerstuurd naar allerlei mstanties (musea, galeries, Bibliotheken, media etc). Er jewam vreselijk veel respons. Momenteel is er iedere dag wel ergens kunst uit de Antillen in Nederland te zien". Wat heet „kunst"? Roubos: «inderdaad is er sprake van rijp ?n groen. De collectie is niet nomogeen. Als regel koop ik ®on. Ben al j aren bezig. Heb mensen ontdekt. Met mijn academie-achtergrond van w 17sph ontwerper meen ik wel ™at kijk op kunst te hebben. "■Waliteit is natuurlijk een •Cyric Griffith: Kop; olieverf (collectie Sticusa) moeilijk begrip. We hinken bij de aankoop een beetje op twee gedachten: het aanleggen van een authentieke collectie Antilliaanse kunst en mensen helpen". Mijn reactie: „Dat is een soort BKR-uitgangspunt. Maar bestaat zo niet het gevaar dat het beeld van de Antillen vervalst wordt; zoals het molentjes-klompen-en-tulpen- effect dat in het buitenland de „authenticiteit" van Nederland meer aantast dan bevordert?" Ton Roubos: „Wat is de authenticiteit van de Antilliaanse cultuur? Die is moeilijk te bepalen. Van het oorspronkelijk Indiaanse is niets meer te vinden. Wat is er gebeurt met de invloed van kolonisten; van Spanjaarden? En de mensen die er nu wonen hebben veelal een opleiding in Nederland of de Verenigde Staten gehad. De meeste kunstenaars uit onze collectie wonen wel op de Antillen. Maar op wat uitzonderingen na zijn het geen beroepskunstenaars. Een man als Fingal is tekenleraar; Garcia grafisch ontwerper, Ellis Juliana ambtenaar bij de sectie cultuur op Curacao. Sam ParabirsingH is een professioneel artiest, maar woont in Nederland. Nee, ik kom er zelf bijna nooit. We kopen aan op tips van collega's, die er komen of via dia's bijvoorbeeld. Ik vind niet, dat ik op basis van de beschikbare gelden regelmatig naar de Antillen kan gaan om me te oriënteren en aan te kopen. Je laat dan de image op je van het verrichten van snoepreisjes. En zeker zou er geen Nederlandse selectiecommissie van enkele mensen regelmatig heen kunnen. Beter is het dan om een vestiging van de Sticusa in de Antillen te hebben. Het ligt •Edwin Maria: Twee dansende paren; litho (collecte Sticusa) echter anders. De eilanden hebben zelf hun culturele centra. En die moeten het regelen. Nee, wat de aankopen betreft doen ze dat niet. Ik zou willen dat het tot een wezenlijke uitwisseling Nederland-Antillen zou komen, want nu is het nog te veel een éénrichtingsverkeer, ook al is van de bevoegde houding vanuit Nederland bijna alles afgeknabbeld", zegt Roubos, die de problemen die ik op tafel leg nogal moeilijk vindt. Hij wil ook mild zijn bij zijn beoordeling over de kunst op de Antillen. „Ze beschikken er vaak niet over goede materialen. Er wordt geschilderd op geen al te best board. De schilderijen springen vaak uit de lijsten". Om dan nog maar te zwijgen over het gebrek aan goede opleidingsmogelijkheden. Mijn •Sam Parabirsingh: Kop; olieverf (collectie Sticusa) vraag is dan ook of de Sticusa er niet beter aan zou doen de Antillen te helpen bij de opbouw van bijvoorbeeld een kunstacademie dan met het aankopen van losvaste kunstobjecten. Moet je niet aan de basis beginnen? Ton Roubos:" Moeilijke vraag. De culturele centra op de eilanden zijn verantwoordelijk voor wat men wil. Niet wij. Wij moeten vanuit Nederland niet vinden dat zij iets moeten. Dat is koloniaal. Sticusa betaalt bijvoorbeeld de honoraria van ménsen, die vanuit Nederland - op aanvraag - uitgezonden worden. Nee, beeldende kunst is eigenlijk daarbij slecht vertegenwoordigd". De beeldend kunstenaar José Capricorne uit Curacao, die lang in Nederland verbleef (de laatste jaren in Breda), is al weer een half jaar terug. Hij wil in Willemstad een soort kunstacademie oprichten. Pogingen daartoe zijn de laatste tien jaar al enkele keren mislukt. „Natuurlijk willen we daarbij wel helpen", aldus Roubos", maar dat zal dan bijvoorbeeld liggen op het terrein van de aanschaf van aanvullende materialen. Capricorn weet dat. Maar ik hoor niets en de vraag moet vandaar komen. Op de eerste plaats moet de eigen overheid daar het initiatief ondersteunen. Een andere zaak is natuurlijk dat de beroepsmogelijkheden op de Antillen zelf niet zo groot zijn. Er zijn ongeveer zestig beurzen voor Antillianen die in Nederland kunnen studeren; bijvoorbeeld op een kunstacademie. De geschiedenis heeft uitgewezen, dat Surinamers eerder in Nederland blijven hangen dan Antillianen. Maar de terugkeer wordt natuurlijk moeilijk als je niets met je studie kunt doen". In het laatste jaarverslag van de Sticusa lees je twee keer „maar ze vond geen emplooi in de Nederlandse Antillen". Het ging daarbij om een vrouw die de bevoegdheid voor blokfluit kreeg en een vrouw die de studie architectonische vormgeving beëindigde. Ik zit te kijken naar een niet al te best geschilderd doek met cactussen. „Dat is door een collega van mij gekocht op de Antillen", vertelt Ton Roubos. „De vrouw, die nog nooit steun had gehad, wilde het eigenlijk niet verkopen. We hebben het toch gekocht, omdat ik vind dat zo'n stuk er ook bij hoort als je bezig bent een representatieve documentaire collectie aan te leggen, die de ontwikkeling van de beeldende kunst daar volgt. Verder is het hatuurlik ook een budgetaire kwestie. In het laatste verslagjaar zie je dat er voor beeldende kunsten 105000,- beschikbaar was. Daarvan werd 26000,- besteed voor aankopen van schilderijen, keramiek en plastieken. De vragen die uit de Antillen kwamen om bijstand in relatie met de beeldende kunsten bestonden de laatste jaren onder andere uit het meebetalen aan mensen die tentoonstellingen met workshops (daarnaar is nogal wat vraag) verzorgden op gebied van poppenspel, knipselkunst, batikken en ikonen. In Nederland, waar Roubos ook de leiding heeft bij de voorlichting liggen zijn contacten op dit moment het beste bij de bibliotheken. Binnen het kader van Antilliaanse literatuurproj ecten verzorgt hij dan een kleine collectie beeldende kunstwerken, die een bepaalde gevoelsmatige sfeer meegeven aan het gebeuren „Bibliotheken in bijvoorbeeld Bergen op Zoom, Eindhoven, Hilvarenbeek, Geertruidenberg, Tilburg maakten er gebruik van. De Sticusa beschikt ook nog over een flinke collectie schilderijen en etnografica uit Suriname. Roubos betreurt het dat Suriname alle culturele contacten met de daarbij horende geldkranen in 1975 abrupt heeft afgeknepen. „We hebben met een doelsubsidie van CRM daarna nog drie jaren voorlichting over dat land in Nederland gegeven. Daarvoor wordt nu geen geld meer beschikbaar gesteld. Maar tegen een lichte vergoeding lenen wij het materiaal nog steeds uit. Verenigingen, scholen en andere instituten die informatie over de Nederlandse Antillen wensen staan we bij met steun. We subsidiëren bijvoorbeeld derden, die daar lezingen gaan geven. De Sticusa is niet het alleenzaligmakende instituut op dit gebied. Er zijn gelukkig ook verschillende persoonlijke initiatieven. Waar nodig verlenen we hulp. En ik heb de indruk dat men de weg naar Sticusa doorgaans wel weet te vinden", aldus Ton Roubos. I Is i i!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19