Br; HUUB STAPEL: „Ik heb meteen een enorme klap gemaakt" Jazzmusicus Eubi Blake honderd jaar :»U t'f lokfli MtDIB Via „De weg" en Willem van Oranje" naar film „De lift WOENSDAG 9 FEBRUAR11983 t, ,rrJ»uAu rcPHuwHi Het krappe eengezinswoninkje aan de Sint Pieter in Zaandam is op onvoorstelbare ma nier toegetakeld. Loodzware camerastatieven krassen gemeen snerpend over de tegelvloer, kabels trekken scheuren in het behang, hete lampen veranderen de slaapkamers in broei kassen en op zolder zit alles en iedereen onder de schminck. Huisarrest Tegelen Speelfilm Verantwoordlij k Acteren Psycho-analyse NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 1 BELGIE FRANS 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 DUITSLAND 3 HILVERSUM 4 (ffJjV! „IK relativeer al die opnef over sport. Op mijn doellat zit een vo geltje, dat vol verbazing naar het ge-< krioel voor het doel kijkt" Dik Bruynesteyn, tekenaar T2 PAGINA GlDSi Door Raoul v.d.Booren Geen wonder dat iemand in deze onbeschrijflijke warboel plotseling zó hard „Godverdomme!" schreeuwt dat iedereen in huis de stuipen krijgt. Maar het blijkt mee te val len. De ijselijke kreet is af komstig van de Limburgse ac teur Huub Stapel die op deze manier de spanning ventileert alvorens in de volgende scène te duiken van de film 'De Lift', een nieuwe Nederlandse pro- duktie waarin deze Tegele naar de hoofdrol speelt. Mijn interview met deze 'nieuwkomer' in de theater- en tv-wereld heeft plaats tegen een nerveus decor. Van een volgeladen tafeltje in de ka mer (suikerklontjes, kopjes thee, kopjes thee, sui kerklontjes) struikelen we op dringend verzoek van de re gisseur via enkele kabels naar de eerste etage, van waaruit we tien minuten later door de grimeuse resoluut naar de zol der verbannen worden. Daar tussendoor moet Huub nog enkele scènes opnemen en wordt zijn gezicht herhaalde lijk bijgeverfd. Dat allemaal in een ruimte van een paar vierkante meter, waar zo'n twintig mensen hun best doen het gedrang te overleven. De acteur waar het allemaal om draait blijft er gelaten kalm onder en vertelt vriendelijk over de komeetachtige start van zijn carrière. Het is inderdaad snel ge gaan met Huub Stapel. De 28- jarige Noordlimburger stu deerde pas twee jaar geleden af aan de Toneelacademie in Maastricht en speelde meteen al in de geruchtmakende thea- terproduktie 'Harold en Mau de' (naast Mary Dresselhuys). Vervolgens kreeg hij de hoofdrol in de speelfilm 'De Lift' en binnenkort is hij op de televisie te zien in 'De Weg' en de monsterproduktie 'Willem van Oranje'. „Ik heb meteen een enorme klap gemaakt," stelt de acteur dan ook ge noegzaam vast. Hoewel zijn geluk niet op lijkt te kunnen, loopt Huub Stapel niet met zijn succes langs de deuren. „Ik heb me zelf een tijdje huisarrest gege ven en gedwongen niet in kroegen te komen waar ac teurs mekaar vliegen staan af te vangen of waar je achter volgd wordt door journalis ten". Vanzelfsprekend laat hij erop volgen: „Natuurlijk is er afgunst om je heen. Dat is zelfs heel menselijk. Ik ben zelf ook jaloers hoor, als iemand anders een leuke job krijgt aangeboden." Over vroeger, zijn jeugd in Tegelen: „Ha ha, ik was altijd een dwarsligger. Van elke school waar ik gezeten heb ben ik afgetrapt. Behalve van de Mavo in Reuver. Daar heb ik een leuke tijd gehad. Daar na heb ik van alles gedaan, van glazenwasser tot auto monteur." Hingen de posters van John Wayne en Dustin Hoffman toen al boven zijn bed, met an dere woorden, wilde hij altijd al filmacteur worden? „O nee, niet zo sterk. Het ge beurde uit een impuls, dat ik naar de toneelschool ging. Nou ja, als ik vroeger naar Ivanhoe keek dacht ik wel altijd: dat lijkt me heerlijk in zo'n pak op een paard te zitten! Weet je wat ik nu het leukste vind? Dat ik als acteur op plekken kom waar je normaal nooit komt. In een liftschacht bij voorbeeld. En volgende week gaan we naar de redactie van de Viva. Dat is leuk joh!" Dat brengt ons op zijn eerste hoofdrol in een film als lift- monteur. „Ze hadden mij ge zien in Harold en Maude en vonden mij wel het type lift- monteur",zegt hij. Het verhaal van de film heeft, geheel passend in deze tijd, iets Steven Spielberg- achtigs: een aantal liften gaan door het gebruik van een chip een eigen leven leiden. Deuren gaan uit zichzelf open en dicht en de liften gaan vanzelf op en neer. Samen met een journa liste (Willeke van Ammelrooy) gaat onze Limburgse 'mon teur' dit frappante verschijn sel te lijf. „Het wordt zo'n beetje de eerste Nederlandse horrorfilm. Ik ben daarvoor een aantal dagen met liftmon- teurs op stap geweest. Die pra ten over liften alsof het hun kinderen zijn. Ja, zelf heb ik ook een keer in zo'n ding vast gezeten. Afschuwelijk! Het zweet brak me uit. Nü weet ik dat liften de veiligste ver voersmiddelen zijn die er be staan." Huub Stapel. „Ik wil alles vertellen, behalve over mijn pri- véleven." - fotoanp Huub Stapel neemt een gro te slok van de thee, die zich in grote hoeveelheden in het pand bevindt en waarmee de filmcrew zich de hele dag en avond op de been lijkt te hou den. Als hij diep heeft nage dacht zegt hij„Met het spelen van een hoofdrol neem je een ontzettende verantwoordelijk heid op je schouders. Het hangt bijna helemaal van jóu af of zo'n film goed wordt. Daar moet ik maar niet teveel aan denken." Als het gesprek komt op zijn meest geliefde films laat Huufc' Stapel herhaaldelijk de naam van Robert de Niro vallen. Wie zijn verschijning vervol gens goed bestudeert móet haast wel tot de conclusie ko men dat Stapel ook zoveel mo gelijk op deze acteur probeert te lijken; al was het alleen maar vanwege zijn kapsel. Hij ontkent dat overigens zelf. Het enige waar de Tegelenaar ste vig aan geschaafd heeft blijkt zijn Limburgse accent. „Toneel is iets universeels, voor het hele land," filosofeert hij. „Op de toneelschool heb ik daarom hard gewerkt om van het accent af te komen. Je blijft het natuurlijk wel horen, maar dat heeft ook zijn char mes. Overigens ben ik wel blij dat ik uit Limburg kom, want daardoor kijk ik vaak veel re- lativerender tegen sommige zaken aan dan mijn collega's." Naast de speelfilm speelt Huub Stapel ook een rol in de tv-serie 'De Weg' die momen teel door de KRO wordt uitge zonden. De Limburger speelt daarin een branie-achtige in ternaatsjongen („Zo ben ik niet in het echt hoor"). Mijn bezwaar dat in Neder landse tv-stukken vaak zo hinderlijk nadrukkelijk geac teerd wordt, kan hij goed in voelen. „Het is heel terecht dat veel mensen dat vinden. Maar je maakt me niet wijs dat het al lemaal aan de acteurs ligt. Waarom zouden we hier niet net zo'n goede spelers hebben als in het buitenland? Nee, het is gewoon een kwestie van geld en tijd. Het moet allemaal te snel gebeuren. 'De Weg' is voor Nederland een giganti sche produktie en heeft 2,4 miljoen gekost. Maar dat is nog maar een schijntje verge leken met 'Brideshead Revisi ted', want die heeft in Enge land 24 miljoen gekost. Daar kunnen wij toch niet tegen op." „Bovendien weten regis seurs hier niet met acteurs om te gaan," gaat hij verder. „Ze hebben er ook de tijd en de mogelijkheden niet voor. In Amerika moet een speler zó in zijn rol kunnen opgaan dat hij achteraf bij de psychiater in de bank moet om uit zijn rol te komen." Dat laatste blijkt Huub Sta pel trouwens wel aan te spre ken. Niet dat hem geestelijk iets mankeert, maar aan een psycho-analyse wil hij zich binnenkort wel onderwerpen. „Dat hebben al meer bekende mensen als Woody Allen en John Lennon gedaan. Ik heb er best wat voor over iets te bereiken in mijn vak. Je komt niet van de toneelschool om op het tweede plan te staan. Wat ik wil? Gewoon, een goed ac teur worden!" Alsof ze zijn woorden wil onderstrepen beveelt de gri meuse Huub Stapel voor de zoveelste maal die dag haastig naar de zolder voor een uitge breide schminckbeurt. En ter wijl hij zich de trap op haast, voegt hij me nog hijgend toe: „Maar ik moet wel wat rusti ger aan gaan doen. Ik heb het nu zo druk, dat ik er zeker van ben dat ik over twee weken op mijn tandvlees loop!" NEW YORK (ANP)- Te mid den van vrienden, fans en aanhangers heeft de zwarte jazzmusicus Eubi Blake maandag in New York zijn honderdste verjaardag ge vierd. In een theater op Broadway kwamen 1.500 mu sici en fans uit Amerika en Europa voor een feest van 24 uur bijeen om hem met toe spraken en muziek te eren. Maar het middelpunt van het feest bleef thuis in zijn woning in Brooklyn waar hij van longontsteking geneest. Eubi Blake maakte een deel van het feest mee via de tele foon. De op 7 januari 1883 als zoon van een slaaf geboren Blake begon zijn carrière als pianist in een bordeel in Balti more. In 1899 schreef hij zijn eer ste hit „Charlston rag". Hij componeerde meer dan dui zend liedjes, die de gouverneur van de staat New York, Mario Como, in een gelukstelegram een „nationale liederenschat" noemde. Vanaf 1915 werkte Eubi Blake samen met de zwarte tekstschrijver Noble Sissle. In 1921 doorbraken beide de ras- senbarrière op Broadway met de eerste zwarte musical, „Shuffle along". Blake herin nerde er eens aan dat hij en andere zwarte musici het ge hele stuk zonder bladmuziek speelden omdat „de mensen niet geloofden dat zwarte mensen muziek konden lezen. Ze wilden denken dat ons kunnen gewoon natuurtalent was". Spoedig schreven Blake en Sissle liedjes voor mensen als Noel Coward, Gertrude Law rence, Sophie Tucker en vele anderen. Blake werd een van de stichters van Ascap, de Amerikaanse belangenvereni ging van componisten en thea terartiesten. Blake probeerde altijd nog beter te worden. Daarom ging hij op 66-jarige leeftijd, na duizend liedjes en drie Broadway-shows, naar de universiteit om een nieuwe methode van muziekschrijven te leren. Resultaat van de stu die was een van zijn belang rijkste werken, „Dicty's on Se venth Avenue", een stuk dat nu door symphonie-orkesten wordt gespeeld. Blake schreef zijn jongste stuk aan het eind van de jaren zeventig voor dirigent Arthur Fiedler van de Boston Pops, die echter overleed voor hij het kon uitvoeren. Het stuk werd voor het eerst gespeeld door een Amerikaanse leger- band op de trappen van het Witte Huis op 21 juni 1980 - de dag dat Eubi Blake de „Medal of freedom" kreeg opgespeld door president Carter. Hoewel zijn gezondheid zwak is, houdt Blake nog al tijd bloknote en pen bij de hand. Er bestond een plan om een plaat op te nemen met de blinde zanger Stevie Wonder, maar volgens een vriendin zal Blake's gezondheid dit waar schijnlijk niet toestaan. Eubi Blake. - fotoanp mm Ti Hl - ■- NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 10.00-11.30 Schooltelevisie. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.00 Open school. Thema 14: Je doet me pijn. KRO 15.30 De poppenkraam. Poppenserie voor de kleintjes. 15.55 Internationale goochelshow. Traditio nele show in Wenen. 16.45-17.30 Kun je nog zingen, zing dan mee! Oude Nederlandse liedjes door Wieteke van Dort en Edwin Rutten. TELEAC 18.25 De belastingcursus. Eerste aflevering. IKON 18.55 Pubertijd. Ivo de Wijs praat met jonge ren over 'scheiden'. Gasten: Capsones. 19.21 Kenmerk. Actualiteiten. 19.46 Socutera. De gezondheidszorg in Peru. VPRO 20.28 Van Kooten en De Bie. Ontspannings programma van Van Kooten en De Bie, gepresenteerd vanuit de St.Jodocus- kerk in Juinen. 21.15 Chicken Ranch. Film van de Brit Broomfield over merkwaardig bordeel bij Las Vegas. 22.30 Hotel Suburbia. Muziek van Wirt- schaftswunder en The DIV TELEAC 23.00 Ergonomie. Tweede aflevering. NOS 23.35 Journaal. 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden I 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden J 18.30 Sesamstraat. 18.45-18.51 Jeugdjournaal. ri{ 19.00 Journaal. 19.12 Politieke partijen. Zendtijd Voor evp. a 19.22 Van gewest tot gewest. Met de ondew werpen: het Heerlense gilde van ju blauwe schuit"; van Indische InsteliiJ tot Volkenkundig Museum Nusantarij te Delft; Friese schoolradio al tienjaJ uniek. 20.10 Het korte spel. 'De ontpopping', speelfilm, geschreven door Guus Kuij.J er, over het poppenspel als volwasser! theatervorm. Met: Bregt Meyer, Ha® Veerman, Nelly Frijda, Liesbeth Strup. pert, Niek Pancras e.a. 20.40 Laat ze maar praten. In de vierde aflJ vering van deze serie, waarin Koos| Postema opmerkelijke mensen voor. stelt, is de hoofdpersoon, de 78-jarig tuinarchitecte Mien Ruys, die nog dagel lijks tuinen van particulieren en over heidsinstellingen ontwerpt. 22.00 Studio sport. Verslag van de Bowl", de officieuze wereldtitel Amèr.-| canFpotball in Pasadena tussen Miami Dolphins en de Washington! Redskins. 22.30 Journaal. 22.45 Den Haag vandaag. 23.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.30-17.00 Open school. 18.00 Tik tak. Peuterserie. 18.05 Kameleon. Jeugdpro gramma. 18.30 Waard om te weten. Aankondiging tv-program- ma's,theater, nieuwe boeken en platen. 18.40 De Smurfen. Teken filmserie. 19.05 Aubrey's boot. Teken film. 19.10 Kerkwerf. Programma van de KTRO. 19.40 Morgen. Overzicht programma's, mededelingen en Tièrcé. 19.45 Journaal en sportbe richten. 20.10 De weerman. 20.15 Mini mikro makro. Spelprogrammaatje van Ar- mand Pien. 20.20 Home sweet home. Laatste aflevering van de Australische serie over de belevenissen van de familie Pacelli. 20.45 Hoger - lager. Spelpro- gramma gepresenteerd door Walter Capiau. 21.20 Wie schrijft die blijft. Boekenmagazine, waarin interviews met Harry Mu- lisch over zijn roman 'De aanslag', Eddy C. Bertin en Luc Schepens. 22.10 Journaal. Aansluitend: Coda (gedicht). 19.00 Jukebox. Met: Depeche Mode, Charlene en Syreeta. 19.15 De avonturen van Ni- ko. Jeugdserie. 19.40 Morgen. Overzicht programma's en mededelin gen. 19.45 Journaal en sportbe richten. 20.10 De weerman. 20.15-22.45 Siegfried. Derde deel opera-tetralogie Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner. 12.00 Teletekst. 14.30-15.30 Schooltelevisie. 16.00 Cine, Bede et Cie. Jeugdprogramma. 17.25 Plein jeu. Gevarieerd jeugdprogramma. 19.08 Ce soir. Actualiteiten. 19.26 Flash minute papillon. Consumententips. 20.05 Risquons-tout. Histo risch spelprogramma. 21.05 Videogram. Variété- Ivo de Wijs presen teert „Pubertijd", Ne derland. 1,18.55 uur. - fotoanp programma. 22.00 Planète des hommes. De Trobiand-eilanden. 22.55 Journaal. 18.05 Anna Karenine. En gelse serie. 19.00 Un autre regard. De ziel van de Muzelmanse godsdienst. 19.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 19.55-22.00 Sports 2. S8< bruid. n .Twrff voor 08.10 Schooltelevisie. 09.25 Sesamstraat. 10.00 Journaal en achter grondinformatie. 10.23 Vader yan de Herhaling. 11.50 Umschau. 12.10 Report. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15-13.30 Videotext iedereen. 15.40 Videotext voor ieder een. 16.10 Journaal. 16.15 Wonderland '83. Speel goedbeurs in Nürnberg. 17.00 Wij kinderen. Muziek school van Bocholt. 17.50 Journaal. 18.00 Actualiteiten. Regio naal nieuws. 18.25 De Flintstones. Ameri kaanse tekenfilmserie. 19.00 Toneel van wereld, naam. Serie over theater en| toneel. 20.00 Journaal. 20.15 Angst voor Jhet leven Tv-film. 22.00 Titels, thesen, tempe ramenten. Cülturéle red briek. 22.30 Achtergrondinforma tie. i(f: -.SKirm UI'JA n*>3g 'jdsrf riglüln A oh m Jnsv' 'i b 6 itjI art u>ï ofai t ob \cs& t':7/ 'Tj.ailopoH 7.02 (VOO) Bart van Leeuwen - 9.03 Muziek terwijl u werkt - 10.30 Kletskop - 12.03 Will wil wel - 14.03 Jukebox - 15.03 Toe ters en bellen - 16.30 'Apekool' - 17.02 (EO) Onderweg - 1B.06 Ac tualiteiten - 18.30 Berichtgeving over het zendingswerk - 18.40 Houwen jongens! een verhaal van K.Norel - 18.50 Kleuterpro gramma - 19.02 Van U wil ik zin gen - 19.25 De bijbel open - 20.02 (NOS) Langs de lijn - 23.02 Met het oog op morgen - 0.02 (NCRV) Volgspot - 1.02 Metropolis - 2.02 Nachtexpress - 6.09 Vandaag donderdag. 7.20 (VARA) De wekkerradio - 8.33 Reactie-telefoon - 8.40 Con sumenteninformatie - 9.05 Gym nastiek voor de vrouw - 9.15 De werkbank - 9.33 Teleac - 10.03 Schoolradio - 10.23 Vrouwen agenda - 10.33 Hoor haar! - 11.33 Leef-tijd genoeg - 12.16 Over heidsvoorlichting - 12.26 Actua liteiten - 13.10 Informatie over uw kind - 13.50 Reactie-telefoon - 14.00 De. schuurpapier - 14.33 (NOS) Zo kan het ook - 15.32 NOS-wereldwijzer - 16.00 Wat een taal - 16.30 (NCRV) Studio 55 - 17.36 Actualiteiten - 18.20 Poli tieke partijen - 18.30 Humanis tisch Verbond - 19.00 Leesoefe ningen in de Bijbel - 19.15 Liede ren bij Deuteronomium - 19.30 Theologische etherleergang - 20.00 Leger des Heilskwartier - 20.18 De wereld zingt Gods lóf - 21.00 Mens en 45 - 21.30 Even het hoofd bij het nieuws - 21.40 Open school - 22.10 Radiovolksuniver siteit - 22.40 Oorzaken en gevol gen van politieke en economi sche verwikkelingen - 23.00 Li- terama-woensdag. 7.02 (KRO) Manneke Pop - 8.34 Paraplu - 10.34 Muziek, zang en dans voor nu, heden en thans - 12.34 Vraag en aanbod - 13.30 Noot; Bosc burg gem] deer serv| op muzil H<| ver trio'd noeg omv; je ni ensei: 10.00-12.10 Zie Duitsland! 12.25 WK Skiëh. Super-fcu-1 zeslalom.'''' 1 .15.40'Videotext voor ieder-1 een. 15.57 ZDFr Uw programma, 16.00 Journaal. 16.04 LeëÜwétaft'd. Kinder-1 programma. Aansluitend: Journaal. 16.35 De verloren eilanden 1 Avonturenserie voor c jeugd. 17.00 Journaal. 17.08 Tele-illustratie. Aan-1 sluitend: Journaal. 18.00 Rokende colts (Guns-1 moke). Amerikaanse wes ternserie. 18.57 ZDF-Uw programma, 19.00 Journaal. 19.30 De sport-spiegel. Duit-] se ij shbckeyploeg1 traint 20.15 ZDF magazine. Infor- J matie en opinies. 21.00 Achtergrondinforma tie. tl/K- 21.20 Woensdaglotto. 21.25 De straten van 8 Francisco. Amerikaanse po- litieserie. 22.10 En jullie hebben bezocht. Zielzorg in gevan-] genis te Lima, 22.40 Apropos film. Nieuws uit de filmwereld. 23.25 Journaal. 08.00 Gymnastiek. 08.10-12.00 Schooltelevisie. Om 09.25 Sesamstraat. 17:00 Schooltelevisie. 18.00 Telecollege I. Engels. 18.30 Sesamstraat. 19.00 Het actuele uurtje. 20.00 Journaal. 20.15 Op woensdag in.In-1 formatie en ontspanning. 21.45 Verslaggever buiten-1| land. Nieuw in Tokio. 22.15 Nieuw land (New j| country). Amerikaanse mu-1 ziekfilm (1977) met o.a. Guy I Clark, David Allen Coe, Charlie Daniels Band. 23.40 Journaal. Door Henk Egbers LWe zijn uniek in Neder- \nd en zelfs in Europa eldzaam- Voor zover me ekend kunnen we ons leen spiegelen aan het Piener Blockflötenen- eroble". Met gerechtvaardigde trots ertelt Jo Janssen uit Dongen ver het blokfluitensemble, lat hij met nog zes andere huziekschooldocenten in Bra- ant vormt. „Recordate" - zo ,eet de groep - werd snel ont- fekt. Aanvragen voor concer- fcn radio-optredens en derge- Ek'e volgden elkaar spoedig in het nog betrekkelijk kor- bestaan. „We speelden tot „den altijd voor een méér an volle bak". i Tijdens een leerlingenuit- 'jering, medio 1981, in de mu- ekschool te Dongen, waar anssen directeur is, speelden fie docenten, twee collega's an elders en twee leerlingen Ën zeven-stemmig stuk (Can- |Üne a 7). „Toen kregen we de naak te pakken. Blokfluit- delers zijn vaak eenlingen. Er leek behoefte om met mensen jgelijk niveau, professioneel, musiceren. In september ,31 vonden zeven mensen el- aar". Jan Vos uit Breda, Gui- j) van Oorschot uit Tilburg, Bna Meyer uit Breda, Rosa- Vn de Groot uit Oisterwijk, Door Henk Egbers „In vergelijking met Suriname kwamen de Nederlandse Antillen er, wj de belangstelling uit Nederland betreft, bekaaid] Maar dat verandert nu ster Een voorbeeld daarvan is d Sticusa uitleen-collectie Antilliaanse kunst, die momenteel iedere dag wel ergens in Nederland te zien een 6-sti len een aan sitie leuk| Je gen. Dd Weeshuis van de hits - 14.34 K- Rock - 16.34 Nieuws-box -18® (NOS) De avondspits - 19" (KRO) Krachtvoer - 21.02 Deiro - 22.02 Rocktempef niissb b inw rurraaoqx? 7.02 (NCRV) Het levende woord* 7.10 Preludium met werk vajl Purcell, Bach, Weber, Richar'jl Strauss, Diepenbrock, Voorn®'! len en Andnessen - 8.05 Pla,JÏ I nieuws - 8.45 Müsica Sacra - 90- I Onder de hoogtezon - 10.00 Of' I kestpalet - 12.00 Divertimento I 13.05 Kerkconcert door Hah; I Geraerts, tenor mirliton en S» I Tuinstra, orgel in de Jacobikef' I te Zeerijp - 13.30 (AVRO) KM I netconcert van von Weber - l»r I 'Iwan Soessanin', opera van l»1' chail Glinka - 17.00 Overn® I Hilversum 2 - 20.00 (AVRO) B' Ameling, sopraan, zingt liederen vgn Schumann en RicW';! Strauss. Aan de piano: Rif;' Jansen - 21.45 Symfóhische ken van Leo Weiner. IS". Ton Roubos, hoofd beelden kunsten bij de Sticusa, is daarmee uiteraard gelukkig Minder gelukkig is hij, dat d« 32 jaar geleden door de overh in het leven geroepen Stichtir voor Culturele Samenwerkirn (Sticusa) met wat vroeger „koloniën" werd genoemd, v< het eerst in haar geschiedeni gekort wordt op de totale begroting voor 1983 (zeven to In een villa aan de J. J. Viottastraat 41, in Amsterdai zijn de verschillende afdelinj ondergebracht; publiciteit en voorlichting; Toneel; Lettere en bibliotheekwezen; Televis Muziek; Dans en folklore. De jaarlijkse omzet ligt rond vij: miljoen gulden. Nederlands- Indië heeft nog even meeged; en Suriname tot '75, zodat he werkterrein wel is afgebrokkeld (met de kolonie mee). Dat werkgebied lijkt nogal traditioneel van structuur, maar één ding is zeker: de an voor een soort geestelijk kolonialisme is groot. „Van bevoogding is geen sprake m In de Antillen wordt bepaald wat goed voor hen is. Wij proberen vooral op vragen vanuit de eilanden te reagen Ik hoef het bijvoorbeeld niet mijn hoofd te halen een collei werk van Nederlandse kunstenaars te sturen. Ik kar hoogstens wat voorstellen", aldus Roubos. We beperken ons tot de collectie beeldende kunst. Ho werkt dat dan? „Aanvankeli lag collectie-vorming niet in bedoeling. We wilden kunstenaars op weg helpen, want in de Antillen heb je ge< Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Er werd wei aangekocht. Daaruit ontston< een collectie. In 1981 maakter we een brochure, waarin 130 kunstwerken van ruim 70 kunstenaars werden afgebee De mogelijkheid om een deel ervan of de totale collectie te exposeren werd daarin onderstreept. Het boekje wer verstuurd naar allerlei instanties (musea, galeries, bibliotheken, media etc). Er kwam vreselijk veel respons. Momenteel is er iedere dag w ergens kunst uit de Antillen i Nederland te zien". Wat heet „kunst"? Roubos: „Inderdaad is er sprake van r en groen. De collectie is niet homogeen. Als regel koop ik aan. Ben al jaren bezig. Heb mensen ontdekt. Met mijn academie-achtergrond van grafisch ontwerper meen ik wat kijk op kunst te hebben. Kwaliteit is natuurlijk een

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18