Br;
HUUB STAPEL:
„Ik heb meteen
een enorme
klap gemaakt"
Jazzmusicus Eubi Blake honderd jaar
:»U t'f
lokfli
MtDIB
Via „De weg" en Willem van Oranje" naar film „De lift
WOENSDAG 9 FEBRUAR11983
t, ,rrJ»uAu rcPHuwHi
Het krappe eengezinswoninkje aan de Sint
Pieter in Zaandam is op onvoorstelbare ma
nier toegetakeld. Loodzware camerastatieven
krassen gemeen snerpend over de tegelvloer,
kabels trekken scheuren in het behang, hete
lampen veranderen de slaapkamers in broei
kassen en op zolder zit alles en iedereen onder
de schminck.
Huisarrest
Tegelen
Speelfilm
Verantwoordlij k
Acteren
Psycho-analyse
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
BELGIE NED 2
BELGIE FRANS 1
BELGIE FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
DUITSLAND 3
HILVERSUM 4
(ffJjV!
„IK relativeer al die opnef over
sport. Op mijn doellat zit een vo
geltje, dat vol verbazing naar het ge-<
krioel voor het doel kijkt"
Dik Bruynesteyn, tekenaar
T2 PAGINA GlDSi
Door Raoul v.d.Booren
Geen wonder dat iemand in deze onbeschrijflijke
warboel plotseling zó hard „Godverdomme!"
schreeuwt dat iedereen in huis de stuipen krijgt.
Maar het blijkt mee te val
len. De ijselijke kreet is af
komstig van de Limburgse ac
teur Huub Stapel die op deze
manier de spanning ventileert
alvorens in de volgende scène
te duiken van de film 'De Lift',
een nieuwe Nederlandse pro-
duktie waarin deze Tegele
naar de hoofdrol speelt.
Mijn interview met deze
'nieuwkomer' in de theater- en
tv-wereld heeft plaats tegen
een nerveus decor. Van een
volgeladen tafeltje in de ka
mer (suikerklontjes, kopjes
thee, kopjes thee, sui
kerklontjes) struikelen we op
dringend verzoek van de re
gisseur via enkele kabels naar
de eerste etage, van waaruit
we tien minuten later door de
grimeuse resoluut naar de zol
der verbannen worden.
Daar tussendoor moet Huub
nog enkele scènes opnemen en
wordt zijn gezicht herhaalde
lijk bijgeverfd. Dat allemaal
in een ruimte van een paar
vierkante meter, waar zo'n
twintig mensen hun best doen
het gedrang te overleven. De
acteur waar het allemaal om
draait blijft er gelaten kalm
onder en vertelt vriendelijk
over de komeetachtige start
van zijn carrière.
Het is inderdaad snel ge
gaan met Huub Stapel. De 28-
jarige Noordlimburger stu
deerde pas twee jaar geleden
af aan de Toneelacademie in
Maastricht en speelde meteen
al in de geruchtmakende thea-
terproduktie 'Harold en Mau
de' (naast Mary Dresselhuys).
Vervolgens kreeg hij de
hoofdrol in de speelfilm 'De
Lift' en binnenkort is hij op de
televisie te zien in 'De Weg' en
de monsterproduktie 'Willem
van Oranje'. „Ik heb meteen
een enorme klap gemaakt,"
stelt de acteur dan ook ge
noegzaam vast.
Hoewel zijn geluk niet op
lijkt te kunnen, loopt Huub
Stapel niet met zijn succes
langs de deuren. „Ik heb me
zelf een tijdje huisarrest gege
ven en gedwongen niet in
kroegen te komen waar ac
teurs mekaar vliegen staan af
te vangen of waar je achter
volgd wordt door journalis
ten". Vanzelfsprekend laat hij
erop volgen: „Natuurlijk is er
afgunst om je heen. Dat is
zelfs heel menselijk. Ik ben
zelf ook jaloers hoor, als
iemand anders een leuke job
krijgt aangeboden."
Over vroeger, zijn jeugd in
Tegelen: „Ha ha, ik was altijd
een dwarsligger. Van elke
school waar ik gezeten heb
ben ik afgetrapt. Behalve van
de Mavo in Reuver. Daar heb
ik een leuke tijd gehad. Daar
na heb ik van alles gedaan,
van glazenwasser tot auto
monteur."
Hingen de posters van John
Wayne en Dustin Hoffman
toen al boven zijn bed, met an
dere woorden, wilde hij altijd
al filmacteur worden?
„O nee, niet zo sterk. Het ge
beurde uit een impuls, dat ik
naar de toneelschool ging. Nou
ja, als ik vroeger naar Ivanhoe
keek dacht ik wel altijd: dat
lijkt me heerlijk in zo'n pak op
een paard te zitten! Weet je
wat ik nu het leukste vind?
Dat ik als acteur op plekken
kom waar je normaal nooit
komt. In een liftschacht bij
voorbeeld. En volgende week
gaan we naar de redactie van
de Viva. Dat is leuk joh!"
Dat brengt ons op zijn eerste
hoofdrol in een film als lift-
monteur. „Ze hadden mij ge
zien in Harold en Maude en
vonden mij wel het type lift-
monteur",zegt hij.
Het verhaal van de film
heeft, geheel passend in deze
tijd, iets Steven Spielberg-
achtigs: een aantal liften gaan
door het gebruik van een chip
een eigen leven leiden. Deuren
gaan uit zichzelf open en dicht
en de liften gaan vanzelf op en
neer. Samen met een journa
liste (Willeke van Ammelrooy)
gaat onze Limburgse 'mon
teur' dit frappante verschijn
sel te lijf.
„Het wordt zo'n
beetje de eerste Nederlandse
horrorfilm. Ik ben daarvoor
een aantal dagen met liftmon-
teurs op stap geweest. Die pra
ten over liften alsof het hun
kinderen zijn. Ja, zelf heb ik
ook een keer in zo'n ding vast
gezeten. Afschuwelijk! Het
zweet brak me uit. Nü weet ik
dat liften de veiligste ver
voersmiddelen zijn die er be
staan."
Huub Stapel. „Ik wil alles vertellen, behalve over mijn pri-
véleven." - fotoanp
Huub Stapel neemt een gro
te slok van de thee, die zich in
grote hoeveelheden in het
pand bevindt en waarmee de
filmcrew zich de hele dag en
avond op de been lijkt te hou
den. Als hij diep heeft nage
dacht zegt hij„Met het spelen
van een hoofdrol neem je een
ontzettende verantwoordelijk
heid op je schouders. Het
hangt bijna helemaal van jóu
af of zo'n film goed wordt.
Daar moet ik maar niet teveel
aan denken."
Als het gesprek komt op zijn
meest geliefde films laat Huufc'
Stapel herhaaldelijk de naam
van Robert de Niro vallen.
Wie zijn verschijning vervol
gens goed bestudeert móet
haast wel tot de conclusie ko
men dat Stapel ook zoveel mo
gelijk op deze acteur probeert
te lijken; al was het alleen
maar vanwege zijn kapsel. Hij
ontkent dat overigens zelf. Het
enige waar de Tegelenaar ste
vig aan geschaafd heeft blijkt
zijn Limburgse accent.
„Toneel is iets universeels,
voor het hele land," filosofeert
hij. „Op de toneelschool heb ik
daarom hard gewerkt om van
het accent af te komen. Je
blijft het natuurlijk wel horen,
maar dat heeft ook zijn char
mes. Overigens ben ik wel blij
dat ik uit Limburg kom, want
daardoor kijk ik vaak veel re-
lativerender tegen sommige
zaken aan dan mijn collega's."
Naast de speelfilm speelt
Huub Stapel ook een rol in de
tv-serie 'De Weg' die momen
teel door de KRO wordt uitge
zonden. De Limburger speelt
daarin een branie-achtige in
ternaatsjongen („Zo ben ik
niet in het echt hoor").
Mijn bezwaar dat in Neder
landse tv-stukken vaak zo
hinderlijk nadrukkelijk geac
teerd wordt, kan hij goed in
voelen.
„Het is heel terecht dat veel
mensen dat vinden. Maar je
maakt me niet wijs dat het al
lemaal aan de acteurs ligt.
Waarom zouden we hier niet
net zo'n goede spelers hebben
als in het buitenland? Nee, het
is gewoon een kwestie van
geld en tijd. Het moet allemaal
te snel gebeuren. 'De Weg' is
voor Nederland een giganti
sche produktie en heeft 2,4
miljoen gekost. Maar dat is
nog maar een schijntje verge
leken met 'Brideshead Revisi
ted', want die heeft in Enge
land 24 miljoen gekost. Daar
kunnen wij toch niet tegen
op."
„Bovendien weten regis
seurs hier niet met acteurs om
te gaan," gaat hij verder. „Ze
hebben er ook de tijd en de
mogelijkheden niet voor. In
Amerika moet een speler zó in
zijn rol kunnen opgaan dat hij
achteraf bij de psychiater in
de bank moet om uit zijn rol te
komen."
Dat laatste blijkt Huub Sta
pel trouwens wel aan te spre
ken. Niet dat hem geestelijk
iets mankeert, maar aan een
psycho-analyse wil hij zich
binnenkort wel onderwerpen.
„Dat hebben al meer bekende
mensen als Woody Allen en
John Lennon gedaan. Ik heb
er best wat voor over iets te
bereiken in mijn vak. Je komt
niet van de toneelschool om op
het tweede plan te staan. Wat
ik wil? Gewoon, een goed ac
teur worden!"
Alsof ze zijn woorden wil
onderstrepen beveelt de gri
meuse Huub Stapel voor de
zoveelste maal die dag haastig
naar de zolder voor een uitge
breide schminckbeurt. En ter
wijl hij zich de trap op haast,
voegt hij me nog hijgend toe:
„Maar ik moet wel wat rusti
ger aan gaan doen. Ik heb het
nu zo druk, dat ik er zeker van
ben dat ik over twee weken op
mijn tandvlees loop!"
NEW YORK (ANP)- Te mid
den van vrienden, fans en
aanhangers heeft de zwarte
jazzmusicus Eubi Blake
maandag in New York zijn
honderdste verjaardag ge
vierd. In een theater op
Broadway kwamen 1.500 mu
sici en fans uit Amerika en
Europa voor een feest van 24
uur bijeen om hem met toe
spraken en muziek te eren.
Maar het middelpunt van
het feest bleef thuis in zijn
woning in Brooklyn waar hij
van longontsteking geneest.
Eubi Blake maakte een deel
van het feest mee via de tele
foon. De op 7 januari 1883 als
zoon van een slaaf geboren
Blake begon zijn carrière als
pianist in een bordeel in Balti
more.
In 1899 schreef hij zijn eer
ste hit „Charlston rag". Hij
componeerde meer dan dui
zend liedjes, die de gouverneur
van de staat New York, Mario
Como, in een gelukstelegram
een „nationale liederenschat"
noemde.
Vanaf 1915 werkte Eubi
Blake samen met de zwarte
tekstschrijver Noble Sissle. In
1921 doorbraken beide de ras-
senbarrière op Broadway met
de eerste zwarte musical,
„Shuffle along". Blake herin
nerde er eens aan dat hij en
andere zwarte musici het ge
hele stuk zonder bladmuziek
speelden omdat „de mensen
niet geloofden dat zwarte
mensen muziek konden lezen.
Ze wilden denken dat ons
kunnen gewoon natuurtalent
was".
Spoedig schreven Blake en
Sissle liedjes voor mensen als
Noel Coward, Gertrude Law
rence, Sophie Tucker en vele
anderen. Blake werd een van
de stichters van Ascap, de
Amerikaanse belangenvereni
ging van componisten en thea
terartiesten. Blake probeerde
altijd nog beter te worden.
Daarom ging hij op 66-jarige
leeftijd, na duizend liedjes en
drie Broadway-shows, naar de
universiteit om een nieuwe
methode van muziekschrijven
te leren. Resultaat van de stu
die was een van zijn belang
rijkste werken, „Dicty's on Se
venth Avenue", een stuk dat
nu door symphonie-orkesten
wordt gespeeld.
Blake schreef zijn jongste
stuk aan het eind van de jaren
zeventig voor dirigent Arthur
Fiedler van de Boston Pops,
die echter overleed voor hij
het kon uitvoeren. Het stuk
werd voor het eerst gespeeld
door een Amerikaanse leger-
band op de trappen van het
Witte Huis op 21 juni 1980 - de
dag dat Eubi Blake de „Medal
of freedom" kreeg opgespeld
door president Carter.
Hoewel zijn gezondheid
zwak is, houdt Blake nog al
tijd bloknote en pen bij de
hand. Er bestond een plan om
een plaat op te nemen met de
blinde zanger Stevie Wonder,
maar volgens een vriendin zal
Blake's gezondheid dit waar
schijnlijk niet toestaan.
Eubi Blake.
- fotoanp
mm
Ti Hl - ■-
NOS
09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden.
10.00-11.30 Schooltelevisie.
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden.
15.00 Open school. Thema 14: Je doet me pijn.
KRO
15.30 De poppenkraam. Poppenserie voor de
kleintjes.
15.55 Internationale goochelshow. Traditio
nele show in Wenen.
16.45-17.30 Kun je nog zingen, zing dan mee!
Oude Nederlandse liedjes door Wieteke
van Dort en Edwin Rutten.
TELEAC
18.25 De belastingcursus. Eerste aflevering.
IKON
18.55 Pubertijd. Ivo de Wijs praat met jonge
ren over 'scheiden'. Gasten: Capsones.
19.21 Kenmerk. Actualiteiten.
19.46 Socutera. De gezondheidszorg in Peru.
VPRO
20.28 Van Kooten en De Bie. Ontspannings
programma van Van Kooten en De Bie,
gepresenteerd vanuit de St.Jodocus-
kerk in Juinen.
21.15 Chicken Ranch. Film van de Brit
Broomfield over merkwaardig bordeel
bij Las Vegas.
22.30 Hotel Suburbia. Muziek van Wirt-
schaftswunder en The DIV
TELEAC
23.00 Ergonomie. Tweede aflevering.
NOS
23.35 Journaal.
23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden I
18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden J
18.30 Sesamstraat.
18.45-18.51 Jeugdjournaal. ri{
19.00 Journaal.
19.12 Politieke partijen. Zendtijd Voor
evp. a
19.22 Van gewest tot gewest. Met de ondew
werpen: het Heerlense gilde van ju
blauwe schuit"; van Indische InsteliiJ
tot Volkenkundig Museum Nusantarij
te Delft; Friese schoolradio al tienjaJ
uniek.
20.10 Het korte spel. 'De ontpopping',
speelfilm, geschreven door Guus Kuij.J
er, over het poppenspel als volwasser!
theatervorm. Met: Bregt Meyer, Ha®
Veerman, Nelly Frijda, Liesbeth Strup.
pert, Niek Pancras e.a.
20.40 Laat ze maar praten. In de vierde aflJ
vering van deze serie, waarin Koos|
Postema opmerkelijke mensen voor.
stelt, is de hoofdpersoon, de 78-jarig
tuinarchitecte Mien Ruys, die nog dagel
lijks tuinen van particulieren en over
heidsinstellingen ontwerpt.
22.00 Studio sport. Verslag van de
Bowl", de officieuze wereldtitel Amèr.-|
canFpotball in Pasadena tussen
Miami Dolphins en de Washington!
Redskins.
22.30 Journaal.
22.45 Den Haag vandaag.
23.00 Nieuws voor doven en slechthorenden.
16.30-17.00 Open school.
18.00 Tik tak. Peuterserie.
18.05 Kameleon. Jeugdpro
gramma.
18.30 Waard om te weten.
Aankondiging tv-program-
ma's,theater, nieuwe boeken
en platen.
18.40 De Smurfen. Teken
filmserie.
19.05 Aubrey's boot. Teken
film.
19.10 Kerkwerf. Programma
van de KTRO.
19.40 Morgen. Overzicht
programma's, mededelingen
en Tièrcé.
19.45 Journaal en sportbe
richten.
20.10 De weerman.
20.15 Mini mikro makro.
Spelprogrammaatje van Ar-
mand Pien.
20.20 Home sweet home.
Laatste aflevering van de
Australische serie over de
belevenissen van de familie
Pacelli.
20.45 Hoger - lager. Spelpro-
gramma gepresenteerd door
Walter Capiau.
21.20 Wie schrijft die blijft.
Boekenmagazine, waarin
interviews met Harry Mu-
lisch over zijn roman 'De
aanslag', Eddy C. Bertin en
Luc Schepens.
22.10 Journaal. Aansluitend:
Coda (gedicht).
19.00 Jukebox. Met: Depeche
Mode, Charlene en Syreeta.
19.15 De avonturen van Ni-
ko. Jeugdserie.
19.40 Morgen. Overzicht
programma's en mededelin
gen.
19.45 Journaal en sportbe
richten.
20.10 De weerman.
20.15-22.45 Siegfried. Derde
deel opera-tetralogie Der
Ring des Nibelungen van
Richard Wagner.
12.00 Teletekst.
14.30-15.30 Schooltelevisie.
16.00 Cine, Bede et Cie.
Jeugdprogramma.
17.25 Plein jeu. Gevarieerd
jeugdprogramma.
19.08 Ce soir. Actualiteiten.
19.26 Flash minute papillon.
Consumententips.
20.05 Risquons-tout. Histo
risch spelprogramma.
21.05 Videogram. Variété-
Ivo de Wijs presen
teert „Pubertijd", Ne
derland. 1,18.55 uur.
- fotoanp
programma.
22.00 Planète des hommes.
De Trobiand-eilanden.
22.55 Journaal.
18.05 Anna Karenine. En
gelse serie.
19.00 Un autre regard. De
ziel van de Muzelmanse
godsdienst.
19.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
19.55-22.00 Sports 2.
S8<
bruid.
n
.Twrff
voor
08.10 Schooltelevisie.
09.25 Sesamstraat.
10.00 Journaal en achter
grondinformatie.
10.23 Vader yan de
Herhaling.
11.50 Umschau.
12.10 Report.
12.55 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
13.15-13.30 Videotext
iedereen.
15.40 Videotext voor ieder
een.
16.10 Journaal.
16.15 Wonderland '83. Speel
goedbeurs in Nürnberg.
17.00 Wij kinderen. Muziek
school van Bocholt.
17.50 Journaal.
18.00 Actualiteiten. Regio
naal nieuws.
18.25 De Flintstones. Ameri
kaanse tekenfilmserie.
19.00 Toneel van wereld,
naam. Serie over theater en|
toneel.
20.00 Journaal.
20.15 Angst voor Jhet leven
Tv-film.
22.00 Titels, thesen, tempe
ramenten. Cülturéle red
briek.
22.30 Achtergrondinforma
tie.
i(f: -.SKirm UI'JA
n*>3g 'jdsrf riglüln A oh m Jnsv'
'i b 6 itjI art u>ï ofai t ob \cs&
t':7/ 'Tj.ailopoH
7.02 (VOO) Bart van Leeuwen -
9.03 Muziek terwijl u werkt -
10.30 Kletskop - 12.03 Will wil
wel - 14.03 Jukebox - 15.03 Toe
ters en bellen - 16.30 'Apekool' -
17.02 (EO) Onderweg - 1B.06 Ac
tualiteiten - 18.30 Berichtgeving
over het zendingswerk - 18.40
Houwen jongens! een verhaal
van K.Norel - 18.50 Kleuterpro
gramma - 19.02 Van U wil ik zin
gen - 19.25 De bijbel open - 20.02
(NOS) Langs de lijn - 23.02 Met
het oog op morgen - 0.02 (NCRV)
Volgspot - 1.02 Metropolis - 2.02
Nachtexpress - 6.09 Vandaag
donderdag.
7.20 (VARA) De wekkerradio -
8.33 Reactie-telefoon - 8.40 Con
sumenteninformatie - 9.05 Gym
nastiek voor de vrouw - 9.15 De
werkbank - 9.33 Teleac - 10.03
Schoolradio - 10.23 Vrouwen
agenda - 10.33 Hoor haar! - 11.33
Leef-tijd genoeg - 12.16 Over
heidsvoorlichting - 12.26 Actua
liteiten - 13.10 Informatie over
uw kind - 13.50 Reactie-telefoon
- 14.00 De. schuurpapier - 14.33
(NOS) Zo kan het ook - 15.32
NOS-wereldwijzer - 16.00 Wat
een taal - 16.30 (NCRV) Studio 55
- 17.36 Actualiteiten - 18.20 Poli
tieke partijen - 18.30 Humanis
tisch Verbond - 19.00 Leesoefe
ningen in de Bijbel - 19.15 Liede
ren bij Deuteronomium - 19.30
Theologische etherleergang -
20.00 Leger des Heilskwartier -
20.18 De wereld zingt Gods lóf -
21.00 Mens en 45 - 21.30 Even het
hoofd bij het nieuws - 21.40 Open
school - 22.10 Radiovolksuniver
siteit - 22.40 Oorzaken en gevol
gen van politieke en economi
sche verwikkelingen - 23.00 Li-
terama-woensdag.
7.02 (KRO) Manneke Pop - 8.34
Paraplu - 10.34 Muziek, zang en
dans voor nu, heden en thans -
12.34 Vraag en aanbod - 13.30
Noot;
Bosc
burg
gem]
deer
serv|
op
muzil
H<|
ver
trio'd
noeg
omv;
je ni
ensei:
10.00-12.10 Zie Duitsland!
12.25 WK Skiëh. Super-fcu-1
zeslalom.'''' 1
.15.40'Videotext voor ieder-1
een.
15.57 ZDFr Uw programma,
16.00 Journaal.
16.04 LeëÜwétaft'd. Kinder-1
programma. Aansluitend:
Journaal.
16.35 De verloren eilanden 1
Avonturenserie voor c
jeugd.
17.00 Journaal.
17.08 Tele-illustratie. Aan-1
sluitend: Journaal.
18.00 Rokende colts (Guns-1
moke). Amerikaanse wes
ternserie.
18.57 ZDF-Uw programma,
19.00 Journaal.
19.30 De sport-spiegel. Duit-]
se ij shbckeyploeg1 traint
20.15 ZDF magazine. Infor- J
matie en opinies.
21.00 Achtergrondinforma
tie. tl/K-
21.20 Woensdaglotto.
21.25 De straten van 8
Francisco. Amerikaanse po-
litieserie.
22.10 En jullie hebben
bezocht. Zielzorg in gevan-]
genis te Lima,
22.40 Apropos film. Nieuws
uit de filmwereld.
23.25 Journaal.
08.00 Gymnastiek.
08.10-12.00 Schooltelevisie.
Om 09.25 Sesamstraat.
17:00 Schooltelevisie.
18.00 Telecollege I. Engels.
18.30 Sesamstraat.
19.00 Het actuele uurtje.
20.00 Journaal.
20.15 Op woensdag in.In-1
formatie en ontspanning.
21.45 Verslaggever buiten-1|
land. Nieuw in Tokio.
22.15 Nieuw land (New j|
country). Amerikaanse mu-1
ziekfilm (1977) met o.a. Guy I
Clark, David Allen Coe,
Charlie Daniels Band.
23.40 Journaal.
Door Henk Egbers
LWe zijn uniek in Neder-
\nd en zelfs in Europa
eldzaam- Voor zover me
ekend kunnen we ons
leen spiegelen aan het
Piener Blockflötenen-
eroble".
Met gerechtvaardigde trots
ertelt Jo Janssen uit Dongen
ver het blokfluitensemble,
lat hij met nog zes andere
huziekschooldocenten in Bra-
ant vormt. „Recordate" - zo
,eet de groep - werd snel ont-
fekt. Aanvragen voor concer-
fcn radio-optredens en derge-
Ek'e volgden elkaar spoedig
in het nog betrekkelijk kor-
bestaan. „We speelden tot
„den altijd voor een méér
an volle bak".
i Tijdens een leerlingenuit-
'jering, medio 1981, in de mu-
ekschool te Dongen, waar
anssen directeur is, speelden
fie docenten, twee collega's
an elders en twee leerlingen
Ën zeven-stemmig stuk (Can-
|Üne a 7). „Toen kregen we de
naak te pakken. Blokfluit-
delers zijn vaak eenlingen. Er
leek behoefte om met mensen
jgelijk niveau, professioneel,
musiceren. In september
,31 vonden zeven mensen el-
aar". Jan Vos uit Breda, Gui-
j) van Oorschot uit Tilburg,
Bna Meyer uit Breda, Rosa-
Vn de Groot uit Oisterwijk,
Door Henk Egbers
„In vergelijking met
Suriname kwamen de
Nederlandse Antillen er, wj
de belangstelling uit
Nederland betreft, bekaaid]
Maar dat verandert nu ster
Een voorbeeld daarvan is d
Sticusa uitleen-collectie
Antilliaanse kunst, die
momenteel iedere dag wel
ergens in Nederland te zien
een
6-sti
len
een
aan
sitie
leuk|
Je
gen.
Dd
Weeshuis van de hits - 14.34 K-
Rock - 16.34 Nieuws-box -18®
(NOS) De avondspits - 19"
(KRO) Krachtvoer - 21.02 Deiro
- 22.02 Rocktempef
niissb b inw rurraaoqx?
7.02 (NCRV) Het levende woord*
7.10 Preludium met werk vajl
Purcell, Bach, Weber, Richar'jl
Strauss, Diepenbrock, Voorn®'!
len en Andnessen - 8.05 Pla,JÏ I
nieuws - 8.45 Müsica Sacra - 90- I
Onder de hoogtezon - 10.00 Of' I
kestpalet - 12.00 Divertimento I
13.05 Kerkconcert door Hah; I
Geraerts, tenor mirliton en S» I
Tuinstra, orgel in de Jacobikef' I
te Zeerijp - 13.30 (AVRO) KM I
netconcert van von Weber - l»r I
'Iwan Soessanin', opera van l»1'
chail Glinka - 17.00 Overn® I
Hilversum 2 - 20.00 (AVRO) B'
Ameling, sopraan, zingt liederen
vgn Schumann en RicW';!
Strauss. Aan de piano: Rif;'
Jansen - 21.45 Symfóhische
ken van Leo Weiner.
IS".
Ton Roubos, hoofd beelden
kunsten bij de Sticusa, is
daarmee uiteraard gelukkig
Minder gelukkig is hij, dat d«
32 jaar geleden door de overh
in het leven geroepen Stichtir
voor Culturele Samenwerkirn
(Sticusa) met wat vroeger
„koloniën" werd genoemd, v<
het eerst in haar geschiedeni
gekort wordt op de totale
begroting voor 1983 (zeven to
In een villa aan de J. J.
Viottastraat 41, in Amsterdai
zijn de verschillende afdelinj
ondergebracht; publiciteit en
voorlichting; Toneel; Lettere
en bibliotheekwezen; Televis
Muziek; Dans en folklore. De
jaarlijkse omzet ligt rond vij:
miljoen gulden. Nederlands-
Indië heeft nog even meeged;
en Suriname tot '75, zodat he
werkterrein wel is
afgebrokkeld (met de kolonie
mee).
Dat werkgebied lijkt nogal
traditioneel van structuur,
maar één ding is zeker: de an
voor een soort geestelijk
kolonialisme is groot. „Van
bevoogding is geen sprake m
In de Antillen wordt bepaald
wat goed voor hen is. Wij
proberen vooral op vragen
vanuit de eilanden te reagen
Ik hoef het bijvoorbeeld niet
mijn hoofd te halen een collei
werk van Nederlandse
kunstenaars te sturen. Ik kar
hoogstens wat voorstellen",
aldus Roubos.
We beperken ons tot de
collectie beeldende kunst. Ho
werkt dat dan? „Aanvankeli
lag collectie-vorming niet in
bedoeling. We wilden
kunstenaars op weg helpen,
want in de Antillen heb je ge<
Beeldende Kunstenaars
Regeling (BKR). Er werd wei
aangekocht. Daaruit ontston<
een collectie. In 1981 maakter
we een brochure, waarin 130
kunstwerken van ruim 70
kunstenaars werden afgebee
De mogelijkheid om een deel
ervan of de totale collectie te
exposeren werd daarin
onderstreept. Het boekje wer
verstuurd naar allerlei
instanties (musea, galeries,
bibliotheken, media etc). Er
kwam vreselijk veel respons.
Momenteel is er iedere dag w
ergens kunst uit de Antillen i
Nederland te zien".
Wat heet „kunst"? Roubos:
„Inderdaad is er sprake van r
en groen. De collectie is niet
homogeen. Als regel koop ik
aan. Ben al jaren bezig. Heb
mensen ontdekt. Met mijn
academie-achtergrond van
grafisch ontwerper meen ik
wat kijk op kunst te hebben.
Kwaliteit is natuurlijk een