Zeeland moet
rekenen op
massaler
werkloosheid
SMIT-KROES: GEEN VOW
[DE STEM
DE STEM
de4in1krant
Provinciebestuur bij Kamercommissies
Dit mag
gewoon
niet
gebeuren"
Op grond van zakelijke overwegingen
WOENSDAG
9 FEBRUAR11983
Mercedessen
Echtpaar
beboet voor
stelen van
sexfilms
Rapport ETI
Om post
agentschap
Kats in actie
Slotsom
Tarieven
Koppeling
^DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
\ll
ff
VAN ZEELAND
T18 PAGINA ZEELAND 1
DeVW-Golf
In de Wegenwacht,
bouwmodel.
latuurgetrouw, zeer
fcdetailleerd en
lescheiden geprijsd:
Provincie wil praten
over goedkopere VOW
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De provincie Zeeland is bereid
tot hernieuwd overleg met het kabinet over
een goedkopere Vaste Oeververbinding Wes
terschelde.
Een delegatie uit het Zeeuwse provinciebestuur on
der leiding van commissaris der koningin dr. C. Boer
den deelde dat gistermiddag mee aan de vaste Ka
mercommissies voor Verkeer en Waterstaat en voor
Financiën.
Woensdag 23 februari heb
ben deze commissies een mon
deling overleg met hun beider
bewindslieden, drs. Neelie
Smit-Kroes en dr. Onno Ru
ng.
Om het VOW-project beter
betaalbaar te maken ziet de
provincie Zeeland als moge
lijkheden:
een betonnen brug in plaats
van de in het verleden door
bet kabinet gevraagde stalen
hangbrug;
een kleiner werkeiland in de
Westerschelde, en
hogere toltarieven.
Volgens Boertien, die de le
den van de beide Kamercom
missies gistermiddag een uit
gebreid rapport overhandigde,
leveren alleen de beide eerste
ipties al een besparing van 50
lot 100 milj oen gulden.
Maar volgens Boertien is
laarmee het financiële plaatje
'oor de omstreden brugtun-
elverbinding nog allerminst
impleet. In woord en ge-
ihrift maakte hij de beide
.amercommissies duidelijk,
lat de VOW ook financieel
:h aanzienlijk aantrekkelij-
:er is dan nu door het kabinet
'ordt voorgesteld. Zo zou
jBTW-plichtigheid (door het
kabinet geweigerd) nog 127
Imiljoen opleveren, kan de
Werkgelegenheid die gepaard
gaat met de aanleg van de
jVOW het rijk zeker 75 miljoen
besparen aan werkloosheids
uitkeringen en steekt het rijk
nu al 10 miljoen per jaar in de
tak voor kosten van aanleg
plaatsen die het anders had
moeten maken.
peer soepel
In een korte introductie
ptelde de Zeeuwse commissa
ris, dat de provincie zich in het
larenlange overleg met het
jhjk steeds zeer soepel heeft
jopgesteld. „We zijn steeds op
Jfe nieuwe eisen van elk kabi-
pt ingegaan, maar iedere
[keer als er bijna een akkoord
i as> waren er weer nieuwe
(voorwaarden." Boertien wees
[vervolgens op het feit dat de
jnesterschelde de enige Ne-
fferlandse rivier is zonder vas-
oeververbinding, dat in
B r^iwsch-Vlaanderen toch
pWO.OOO mensen wonen en dat
luist in een teruglopende eco-
juomie infrastructurele wer-
Jken van groot belang zijn. Ook
■herhaalde Boertien, dat met
[«eland alsnog te praten is
|?ver een andere financiële be-
■uokkenheid van de provincie,
luie volgens de laatst-geldende
opraken maximaal 4 miljoen
P® Jaar op tafel legt. Daartoe
"'gedaagd door de Kamer-
"omissies, weigerde hij
venwel die toezegging nader
^^gWOR ZUIDWEST NEDERLAND
[Kantoren
l(JerneLJ2en> Hulst en Goes.
«essen en telefoonnum-
s °P pagina 2.
:tie
[lejneuzen: Rein van der
e™ (editie-chef), Jan Jan-
Ip /PjV' chef), Frank Dey,
IBoe »,Schipper' Cor de
(f°to)p Ton Koomen
'stal Hulst: Eugène Ver-
t., 'en- Goes: Gé van Ber-
Middelburg: Henk Post-
u°stburg: Co Meertens.
'Uevicepunfen
Jjjerzande: mevr. Neve,
?250 Xanderstr- 4' 01148"
'Advertentie-expl.
hPecteur Zeeland: C
Pnve 01150-95839.
Me
te concretiseren. „Ons verzoek
aan u is alleen de heropening
van het overleg met het kabi
net te heropenen. Maar ik doe
geen bod, want als ik een be
drag x noem, ben ik het ook
kwijt. Wij leggen hier niet al
onze kaarten op tafel."
De Kamerleden zelf bleken
in hun vragenronde, waarop
het Zeeuws provinciebestuur
door tijdgebrek maar ten dele
kon antwoorden, geen goed
woord over te hebben voor de
manier waarop de ministers
Ruding en Smit-Kroes het
VOW-project hebben ge
schrapt. „Er is buitengewoon
vreemd geprocedeerd," zo zei
den Eversdijk (CDA) en Van
der Doef (PvdA). En Te Veld
huis (VVD): „Deze procedure
verdient verre van een
schoonheidsprijs. Overlijdens
berichten breng je meestal
zelf, die laatje niet met zwarte
Mercedessen afhalen."
In zijn bijdrage deed overi
gens met name Eversdijk aan
vullende suggesties om het
VOW-project nog goedkoper
te maken. Zo vroeg hij zich af
of er geen financieel voordeel
zit in een langere bouwtijd en
in privatisering van de bouw,
met mogelijk dan een WIR-
premie. Te Veldhuis noemde
de mogelijkheid van toeslagen
van Economische Zaken in het
kader van het regionaal so
ciaal-economisch beleid en
van een eventuele Belgische
bijdrage. Lambers-Hacque-
bard (D'66) toonde zich vooral
geïnteresseerd in de juridische
status van de overeenkomst
die de ministers Zeevalking en
Van der Stee in oktober vorig
jaar met Van der Stee afslo
ten, en waarover Boertien al
in eerste instantie had opge
merkt dat het veel meer was
dan een tentatieve overeen
komst.
In zijn beantwoording (die
schriftelijk nog wordt aange
vuld) maakte Boertien tenslot
te duidelijk dat het van groot
belang is dat de fatale datum
van 30 juni '83 - dan zou met
de bouw van de VOW begon
nen moeten zijn - van tafel
gaat. Anders zou voor her
nieuwd overleg te weinig tijd
overblijven. Ook een concrete
vraag waarom de provincie
geen proces is begonnen tegen
het rijk, omzeilde Boertien
niet. „We hebben juridische
middelen heel sterk overwo
gen. Maar wij vonden dat toch
niet de stijl waarin je met el
kaar omgaat in dit land."
Van commissievoorzitter
Hessel Rienks kreeg de pro
vincie nog een week de tijd de
resterende vragen schriftelijk
te beantwoorden. Alle Kamer
fracties bekijken daarna af
zonderlijk of ze op 23 februari
het kabinet al dan niet tot her
nieuwd overleg over de brug-
tunnel aansporen.Maar direct
na het overleg hadden ook le
den van de coalitiepartijen
daarop ai weinig hoop. „Wij
zullen zelf in onze fracties al
moeite genoeg moeten doen
om aan te tonen dat zo'n duur
project in deze tijd nog kan."
OOSTBURG - „Dit mag
gewoon niet gebeuren".
Dat is kort samengevat
de inhoud van de hoogst
originele en zeer beelden
de noodkreet die het ge
meentebestuur van Oost
burg naar aanleiding van
de dreigende sanering
van De Schelde te Vlis
singen, heeft doen uit
gaan aan de vaste ka
mercommissie voor Eco
nomische Zaken.
-TL' -
-
-V
BIJ DE BOVENSTE foto, die de huidige Vlissingse sky-line toont, be
heerst door de vele torenkranen van De Schelde, schrijven B en W: „Dit
is Vlissingen, zoals het er uitziet vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen. Zelfs van
over de Westerschelde gaan dagelijks een 200 man naar deze stad om er
te werken bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde".
ONDER, de tweede foto, waarop vrijwel alle kranen zijn verdwenen,
schetst het Oostburgse college een somber toekomstbeeld: „Dit wordt
Vlissingen met een afgeslankte Schelde. In één woord onvoorstelbaar.
Dit mag gewoon niet gebeuren. Onze 200 man kunnen dan wel thuisblij
ven". - FOTO'S DE STEM/COR J.DE BOER
MIDDELBURG - „Door veel
vuldige diefstallen lijden eige
naars van sexshops in de
grensstreek aan waanvoor
stellingen. Iedere klant wordt
met argusogen gevolgd als een
potentiële dief en daar zijn
mijn cliënten nu het slachtof
fer van geworden".
Woorden van een verbolgen
Belgische raadsman van het
echtpaar L. uit Koekelberg,
dat terecht moest staan op be
schuldiging van diefstal van
vijf sexfilms uit een shop in
Sluis.
Op een dag besloot het echt
paar een reis in Sluis te onder
breken voor het doen var} en
kele boodschappen, „omdat
wij Belgen nu eenmaal nog
steeds denken dat de sigaren
en de boter bij de buren goed
koper zijn", aldus de raads
man. Na „lang aarzelen" zette
het tweetal - na het passeren
van de zoveelste sexshop- alle
drempelvrees opzij om lache
rig de inhoud van het win
keltje te inspecteren.
Het zenuwachtige gedrag
van de Belgen werd door de
eigenaar en zijn echtgenote als
„verdacht" ervaren vooral ook
omdat het ene filmpje na het
andere door het tweetal in de
hand werd gemnomen en ver
volgens weer opzij gelegd.
Toen de man en de vrouw na
enige tijd de winkel wilden
verlaten werden zij door de
eigenaar gesommeerd de in
houd van de boodschappentas
te tonen omdat zowel hij als zij
echtgenote hadden gezien hoe
de Belgische een aantal films
in de tas had laten glijden, zo
luidde de verklaring.
Woedend weigerde de
vrouw aan het bevel te vol
doen, waarop de politie werd
gealarmeerd. De twee moch
ten intussen de winkel niet
verlaten, maar na drie kwar
tier wachten waren zij de hele
zaak beu, toonden alsnog de
inhoud van de tas en verlieten
het pand. De eigenaar had het
nakijken, maar kon het kente
ken van de Belgische auto nog
noteren.
Later verklaarde de winke
lier gezien te hebben dat de
vrouw tijdens het wachten vijf
films teruglegde. Ondanks de
heftige ontkenning van me
vrouw L. werd de diefstal be
wezen geacht. Zij werd ver
oordeeld tot een boete van 250
gulden. Haar echtgenoot die
van medeplichtigheid werd
verdacht werd hiervan vrijge
sproken.
De raadsman van beide ver
dachten kondigde aan in hoger
beroep te gaan: „Want het
recht moet zijn loop hebben,
ook hier in Nederland". „En
wij komen hier nooit meer te
rug", zo besloot het echtpaar
woedend.
MIDDELBURG - In de eerstkomende jaren moet in
Zeeland worden gerekend op een massaler wordende
werkloosheid.
In de periode 1980-1985
neemt de werkgelegenheid
met ruim 1.500 mensjaren per
jaar af en zal de beroepsbevol
king met 1.300 stijgen. Ver
wacht wordt dat Zeeland in
1985 ongeveer 20.000 werklozen
zal hebben. Gezien het grote
aanbod van jongeren in deze
provincie zou de jongeren
werkloosheid in de komende
jaren hoger kunnen zijn dan
het landelijk gemiddelde.
Deze sombere voorspellin
gen doet het Economisch
Technologisch Instituut voor
Zeeland (ETI) in het rapport
„Economie en werkgelegen-
HUIHUIlllllllllllllllllllllIlllIIINMIIIMIIINIIIIlllIlll
DEN HAAG - De dorpsge
meenschap Kats op Noord-Be
veland is tot bij de Tweede
Kamer in actie gekomen tegen
de voorgenomen sluiting van
haar postagentschap.
In en brief aan de vaste ka
mercommissie voor verkeer en
waterstaat heeft de dorpsge
meenschap gevraagd of het
juist is dat staatssecretaris
Scherpenhuizen in het kader
van een tienjarenplan ook het
Katse agentschap wil sluiten.
De dorpsgemeenschap Kats
wil daarover in dat geval nog
deze maand overleg met de di
recteur van het postkantoor in
Goes.
Illl
heid in Zeeland", opgesteld in
opdracht van het provinciebe
stuur en bedoeld als bouw
steen voor een provinciaal so
ciaal-economisch beleidsplan.
Toch zijn er nog toekomst
mogelijkheden in Zeeland, zo
bleek uit informaties van de
diverse geledingen van het
Zeeuws bedrijfsleven. Die mo
gelijkheden liggen in de groei
potenties van de havenschaps-
gebieden, (o.m. de uitbouw en
benutting van de LPG-tra-
fiek) en in de recreatieve en
toeristische sector. In dit vlak
zou vooral veel aandacht moe
ten worden geschonken aan
het creëren van „al-weer-
voorzieningen" en het her
structureren van de toeristi
sche promotie-activiteiten.
Niet buiten schot blijft ook
de vergunningenproblema-
tiek. „De algemene klacht is
dat er te veel loketten zijn
waar men zich moet meiden"
Uit het rapport blijkt dat
het ETI bij zijn onderzoek op
veel „knelpunten" is gestoten.
Zo is Zeeland zeer kwetsbaar
omdat het relatief grote be
drijven herbergt, waarvan
weer veel kleinere afhankelijk
zijn.
(lees verder pagina Zeeland 3)
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG - Minister Smit-Kroes
(Verkeer en Waterstaat) houdt het er
op, dat er geen VOW komt. Ze zei giste
ren in een vraaggesprek met onze
krant, zich niet te kunnen voorstellen
dat de Kamer die op 23 februari over
het ministeriële besluit debatteert om
de VOW te schrappen, op grond van de
cijfers tot andere conclusies komt.
„De gewijzigde verkeersprognoses la
ten niet toe, dat je een dergelijke inves
tering doet".
Minister Smit-Kroes ontkende met
grote nadruk „een ruilhandel te hebben
gepleegd". Zeeland verwijt haar een
voor de Oosterschelde-werken gunstige
financiële regeling in de wacht te heb
ben gesleept, ten koste van de vaste
oeververbinding tussen Zeeuwsch-
Vlaanderen en Zuid-Beveland.
Zoals bekend is in het kabinet over
een gekomen, dat nieuwe kostenover-
schrij dingen bij de Oosterschelde-wer
ken voor 20 procent voor rekening ko
men voor Verkeer en Waterstaat, en 80
procent voor rekening van andere de
partementen.
Smit-Kroes gisteren: „Wij zijn op
grond van zakelijke overwegingen tot
de slotsom gekomen, dat die vaste
oeververbinding niet gebouwd moet
worden".
Ook naar haar mening kan de (nog te
bouwen) Liefkenshoektunnel bij Doel in
België, niet als vervanger van de ver
binding Zeeuwsch-Vlaanderen-Zuid
-Beveland worden beschouwd, ook al
zal die tunnel „enig soelaas" bieden.
Voor Pasen praat de minister met
Zeeland over de kosten van de derde
dubbeldekker, van wqlke veerboot nu
de eerste schetsen op tafel liggen. Van
haar mag een dubbeldekker echter geen
75 miljoen kosten. Hoeveel dan wel wil
de ze niet vertellen, maar zeker aan
zienlijk minder dan 75 miljoen.
Wat een vierde dubbeldekker betreft
zei ze, dat het besluit om de VOW, ge
zien de lagere verkeerscijfers te schrap
pen, ook de vierde dubbeldekker raakt.
De minister liet er geen twijfel over
bestaan, dat de veertarieven omhoog
gaan. „We moeten als overheid tot een
evenwichtiger uitgavepatroon komen,
maar ik realiseer me, dat het voor de
veerverbindingen iets anders ligt dan
bij het overig openbaar vervoer. Maar
er zal meer opgebracht moeten wor
den", aldus de minister.
Mevrouw Smit-Kroes piekert er niet
over om de bouw van de pijlerdam -ge-
zien de forse kostenstijgingen- stop te
zetten en de Oosterschelde alsnog hele
maal potdicht te maken.
„Dat station is gepasseerd. We heb
ben gekozen, en met de financiële rege
ling die nu is getroffen, durf ik de toe
komst aan. Als we de Oosterschelde als
nog helemaal afsluiten, zou goedkoop
wel eens duurkoop kunnen worden".
De minister benadrukte, Rijkswater
staat dringend verzocht te hebben om
de grootst mogelijke soberheid te be
trachten. „We moeten goed nagaan wat
kan en wat echt niet kan".
Sluis
Binnen een paar weken praat de mi
nister met West-Brabant over de (lift)
sluis in de Oesterdam. Smit-Kroes:
„Dat is geen beleefdheidsgesprek. We
moeten gewoon constateren dat de fi
nanciële problemen erg groot zijn. We
moeten versoberen en de uiterste terug
houdendheid betrachten. Maar die zaak
ts nog niet beklonken. Als er nieuwe,
overtuigende argumenten op tafel ko
men moeten we verder zien. Het besluit
om een liftsluis te bouwen is genomen
in een tijd waarin we dachten dat de
bomen tot in de hemel groeiden.
Vanuit de euforie zijn we weer op het
punt gekomen dat we met beide benen
op de grond moeten staan. Soms moet je
een streek een vervelende boodschap
vertellen. En de regio Bergen op Zoom
is niet de enige waaraan dat is gebeurd.
Waar niet is verliest de keizer zijn
recht".
Over de verbetering van de rivierdij
ken zei de minister te zullen bekijken of
het mogelijk is om bepaalde projecten
naar voren te halen. Volgens plan moe
ten alle rivierdijken in 1998 op Delta
hoogte zijn, maar de Kamer vindt, dat
-aangezien heel wat dijken ook in Zee
land onder de maat zijn- veel te laat.
„Gezien ook de grote werkloosheid in
de sector grond-,weg- en waterbouw,
wil ik proberen of er wat naar voren ge
haald kan worden. Maar ook hier geldt,
dat je een dubbeltje maar een keer kunt
uitgeven".
Voor Antwerpen had de minister van
Verkeer en Waterstaat een minder
prettige boodschap: zij koppelt de leve
ring van (Belgisch) Maas-water aan de
uitvoering van het baggerprogramma
voor de Westerschelde.
Antwerpen heeft de laatste tijd meer
dan eens de vrees geuit, dat Smit-Kroes
dit zou doen. Aan de levering van Maas
water had Nederland al zijn medewer
king voor de aanleg van het omstreden
Baaihoekkanaai en de afsnijding van de
bocht bij Bath gekoppeld.
Minister Smit-Kroes gisteren: „De
liefde kan natuurlijk niet van een kant
komen; we mogen verwachten dat de
Belgen nu wat doen".
I