Zeeland moet rekenen op massaler werkloosheid SMIT-KROES: GEEN VOW [DE STEM DE STEM de4in1krant Provinciebestuur bij Kamercommissies Dit mag gewoon niet gebeuren" Op grond van zakelijke overwegingen WOENSDAG 9 FEBRUAR11983 Mercedessen Echtpaar beboet voor stelen van sexfilms Rapport ETI Om post agentschap Kats in actie Slotsom Tarieven Koppeling ^DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND \ll ff VAN ZEELAND T18 PAGINA ZEELAND 1 DeVW-Golf In de Wegenwacht, bouwmodel. latuurgetrouw, zeer fcdetailleerd en lescheiden geprijsd: Provincie wil praten over goedkopere VOW Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - De provincie Zeeland is bereid tot hernieuwd overleg met het kabinet over een goedkopere Vaste Oeververbinding Wes terschelde. Een delegatie uit het Zeeuwse provinciebestuur on der leiding van commissaris der koningin dr. C. Boer den deelde dat gistermiddag mee aan de vaste Ka mercommissies voor Verkeer en Waterstaat en voor Financiën. Woensdag 23 februari heb ben deze commissies een mon deling overleg met hun beider bewindslieden, drs. Neelie Smit-Kroes en dr. Onno Ru ng. Om het VOW-project beter betaalbaar te maken ziet de provincie Zeeland als moge lijkheden: een betonnen brug in plaats van de in het verleden door bet kabinet gevraagde stalen hangbrug; een kleiner werkeiland in de Westerschelde, en hogere toltarieven. Volgens Boertien, die de le den van de beide Kamercom missies gistermiddag een uit gebreid rapport overhandigde, leveren alleen de beide eerste ipties al een besparing van 50 lot 100 milj oen gulden. Maar volgens Boertien is laarmee het financiële plaatje 'oor de omstreden brugtun- elverbinding nog allerminst impleet. In woord en ge- ihrift maakte hij de beide .amercommissies duidelijk, lat de VOW ook financieel :h aanzienlijk aantrekkelij- :er is dan nu door het kabinet 'ordt voorgesteld. Zo zou jBTW-plichtigheid (door het kabinet geweigerd) nog 127 Imiljoen opleveren, kan de Werkgelegenheid die gepaard gaat met de aanleg van de jVOW het rijk zeker 75 miljoen besparen aan werkloosheids uitkeringen en steekt het rijk nu al 10 miljoen per jaar in de tak voor kosten van aanleg plaatsen die het anders had moeten maken. peer soepel In een korte introductie ptelde de Zeeuwse commissa ris, dat de provincie zich in het larenlange overleg met het jhjk steeds zeer soepel heeft jopgesteld. „We zijn steeds op Jfe nieuwe eisen van elk kabi- pt ingegaan, maar iedere [keer als er bijna een akkoord i as> waren er weer nieuwe (voorwaarden." Boertien wees [vervolgens op het feit dat de jnesterschelde de enige Ne- fferlandse rivier is zonder vas- oeververbinding, dat in B r^iwsch-Vlaanderen toch pWO.OOO mensen wonen en dat luist in een teruglopende eco- juomie infrastructurele wer- Jken van groot belang zijn. Ook ■herhaalde Boertien, dat met [«eland alsnog te praten is |?ver een andere financiële be- ■uokkenheid van de provincie, luie volgens de laatst-geldende opraken maximaal 4 miljoen P® Jaar op tafel legt. Daartoe "'gedaagd door de Kamer- "omissies, weigerde hij venwel die toezegging nader ^^gWOR ZUIDWEST NEDERLAND [Kantoren l(JerneLJ2en> Hulst en Goes. «essen en telefoonnum- s °P pagina 2. :tie [lejneuzen: Rein van der e™ (editie-chef), Jan Jan- Ip /PjV' chef), Frank Dey, IBoe »,Schipper' Cor de (f°to)p Ton Koomen 'stal Hulst: Eugène Ver- t., 'en- Goes: Gé van Ber- Middelburg: Henk Post- u°stburg: Co Meertens. 'Uevicepunfen Jjjerzande: mevr. Neve, ?250 Xanderstr- 4' 01148" 'Advertentie-expl. hPecteur Zeeland: C Pnve 01150-95839. Me te concretiseren. „Ons verzoek aan u is alleen de heropening van het overleg met het kabi net te heropenen. Maar ik doe geen bod, want als ik een be drag x noem, ben ik het ook kwijt. Wij leggen hier niet al onze kaarten op tafel." De Kamerleden zelf bleken in hun vragenronde, waarop het Zeeuws provinciebestuur door tijdgebrek maar ten dele kon antwoorden, geen goed woord over te hebben voor de manier waarop de ministers Ruding en Smit-Kroes het VOW-project hebben ge schrapt. „Er is buitengewoon vreemd geprocedeerd," zo zei den Eversdijk (CDA) en Van der Doef (PvdA). En Te Veld huis (VVD): „Deze procedure verdient verre van een schoonheidsprijs. Overlijdens berichten breng je meestal zelf, die laatje niet met zwarte Mercedessen afhalen." In zijn bijdrage deed overi gens met name Eversdijk aan vullende suggesties om het VOW-project nog goedkoper te maken. Zo vroeg hij zich af of er geen financieel voordeel zit in een langere bouwtijd en in privatisering van de bouw, met mogelijk dan een WIR- premie. Te Veldhuis noemde de mogelijkheid van toeslagen van Economische Zaken in het kader van het regionaal so ciaal-economisch beleid en van een eventuele Belgische bijdrage. Lambers-Hacque- bard (D'66) toonde zich vooral geïnteresseerd in de juridische status van de overeenkomst die de ministers Zeevalking en Van der Stee in oktober vorig jaar met Van der Stee afslo ten, en waarover Boertien al in eerste instantie had opge merkt dat het veel meer was dan een tentatieve overeen komst. In zijn beantwoording (die schriftelijk nog wordt aange vuld) maakte Boertien tenslot te duidelijk dat het van groot belang is dat de fatale datum van 30 juni '83 - dan zou met de bouw van de VOW begon nen moeten zijn - van tafel gaat. Anders zou voor her nieuwd overleg te weinig tijd overblijven. Ook een concrete vraag waarom de provincie geen proces is begonnen tegen het rijk, omzeilde Boertien niet. „We hebben juridische middelen heel sterk overwo gen. Maar wij vonden dat toch niet de stijl waarin je met el kaar omgaat in dit land." Van commissievoorzitter Hessel Rienks kreeg de pro vincie nog een week de tijd de resterende vragen schriftelijk te beantwoorden. Alle Kamer fracties bekijken daarna af zonderlijk of ze op 23 februari het kabinet al dan niet tot her nieuwd overleg over de brug- tunnel aansporen.Maar direct na het overleg hadden ook le den van de coalitiepartijen daarop ai weinig hoop. „Wij zullen zelf in onze fracties al moeite genoeg moeten doen om aan te tonen dat zo'n duur project in deze tijd nog kan." OOSTBURG - „Dit mag gewoon niet gebeuren". Dat is kort samengevat de inhoud van de hoogst originele en zeer beelden de noodkreet die het ge meentebestuur van Oost burg naar aanleiding van de dreigende sanering van De Schelde te Vlis singen, heeft doen uit gaan aan de vaste ka mercommissie voor Eco nomische Zaken. -TL' - - -V BIJ DE BOVENSTE foto, die de huidige Vlissingse sky-line toont, be heerst door de vele torenkranen van De Schelde, schrijven B en W: „Dit is Vlissingen, zoals het er uitziet vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen. Zelfs van over de Westerschelde gaan dagelijks een 200 man naar deze stad om er te werken bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde". ONDER, de tweede foto, waarop vrijwel alle kranen zijn verdwenen, schetst het Oostburgse college een somber toekomstbeeld: „Dit wordt Vlissingen met een afgeslankte Schelde. In één woord onvoorstelbaar. Dit mag gewoon niet gebeuren. Onze 200 man kunnen dan wel thuisblij ven". - FOTO'S DE STEM/COR J.DE BOER MIDDELBURG - „Door veel vuldige diefstallen lijden eige naars van sexshops in de grensstreek aan waanvoor stellingen. Iedere klant wordt met argusogen gevolgd als een potentiële dief en daar zijn mijn cliënten nu het slachtof fer van geworden". Woorden van een verbolgen Belgische raadsman van het echtpaar L. uit Koekelberg, dat terecht moest staan op be schuldiging van diefstal van vijf sexfilms uit een shop in Sluis. Op een dag besloot het echt paar een reis in Sluis te onder breken voor het doen var} en kele boodschappen, „omdat wij Belgen nu eenmaal nog steeds denken dat de sigaren en de boter bij de buren goed koper zijn", aldus de raads man. Na „lang aarzelen" zette het tweetal - na het passeren van de zoveelste sexshop- alle drempelvrees opzij om lache rig de inhoud van het win keltje te inspecteren. Het zenuwachtige gedrag van de Belgen werd door de eigenaar en zijn echtgenote als „verdacht" ervaren vooral ook omdat het ene filmpje na het andere door het tweetal in de hand werd gemnomen en ver volgens weer opzij gelegd. Toen de man en de vrouw na enige tijd de winkel wilden verlaten werden zij door de eigenaar gesommeerd de in houd van de boodschappentas te tonen omdat zowel hij als zij echtgenote hadden gezien hoe de Belgische een aantal films in de tas had laten glijden, zo luidde de verklaring. Woedend weigerde de vrouw aan het bevel te vol doen, waarop de politie werd gealarmeerd. De twee moch ten intussen de winkel niet verlaten, maar na drie kwar tier wachten waren zij de hele zaak beu, toonden alsnog de inhoud van de tas en verlieten het pand. De eigenaar had het nakijken, maar kon het kente ken van de Belgische auto nog noteren. Later verklaarde de winke lier gezien te hebben dat de vrouw tijdens het wachten vijf films teruglegde. Ondanks de heftige ontkenning van me vrouw L. werd de diefstal be wezen geacht. Zij werd ver oordeeld tot een boete van 250 gulden. Haar echtgenoot die van medeplichtigheid werd verdacht werd hiervan vrijge sproken. De raadsman van beide ver dachten kondigde aan in hoger beroep te gaan: „Want het recht moet zijn loop hebben, ook hier in Nederland". „En wij komen hier nooit meer te rug", zo besloot het echtpaar woedend. MIDDELBURG - In de eerstkomende jaren moet in Zeeland worden gerekend op een massaler wordende werkloosheid. In de periode 1980-1985 neemt de werkgelegenheid met ruim 1.500 mensjaren per jaar af en zal de beroepsbevol king met 1.300 stijgen. Ver wacht wordt dat Zeeland in 1985 ongeveer 20.000 werklozen zal hebben. Gezien het grote aanbod van jongeren in deze provincie zou de jongeren werkloosheid in de komende jaren hoger kunnen zijn dan het landelijk gemiddelde. Deze sombere voorspellin gen doet het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland (ETI) in het rapport „Economie en werkgelegen- HUIHUIlllllllllllllllllllllIlllIIINMIIIMIIINIIIIlllIlll DEN HAAG - De dorpsge meenschap Kats op Noord-Be veland is tot bij de Tweede Kamer in actie gekomen tegen de voorgenomen sluiting van haar postagentschap. In en brief aan de vaste ka mercommissie voor verkeer en waterstaat heeft de dorpsge meenschap gevraagd of het juist is dat staatssecretaris Scherpenhuizen in het kader van een tienjarenplan ook het Katse agentschap wil sluiten. De dorpsgemeenschap Kats wil daarover in dat geval nog deze maand overleg met de di recteur van het postkantoor in Goes. Illl heid in Zeeland", opgesteld in opdracht van het provinciebe stuur en bedoeld als bouw steen voor een provinciaal so ciaal-economisch beleidsplan. Toch zijn er nog toekomst mogelijkheden in Zeeland, zo bleek uit informaties van de diverse geledingen van het Zeeuws bedrijfsleven. Die mo gelijkheden liggen in de groei potenties van de havenschaps- gebieden, (o.m. de uitbouw en benutting van de LPG-tra- fiek) en in de recreatieve en toeristische sector. In dit vlak zou vooral veel aandacht moe ten worden geschonken aan het creëren van „al-weer- voorzieningen" en het her structureren van de toeristi sche promotie-activiteiten. Niet buiten schot blijft ook de vergunningenproblema- tiek. „De algemene klacht is dat er te veel loketten zijn waar men zich moet meiden" Uit het rapport blijkt dat het ETI bij zijn onderzoek op veel „knelpunten" is gestoten. Zo is Zeeland zeer kwetsbaar omdat het relatief grote be drijven herbergt, waarvan weer veel kleinere afhankelijk zijn. (lees verder pagina Zeeland 3) Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - Minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) houdt het er op, dat er geen VOW komt. Ze zei giste ren in een vraaggesprek met onze krant, zich niet te kunnen voorstellen dat de Kamer die op 23 februari over het ministeriële besluit debatteert om de VOW te schrappen, op grond van de cijfers tot andere conclusies komt. „De gewijzigde verkeersprognoses la ten niet toe, dat je een dergelijke inves tering doet". Minister Smit-Kroes ontkende met grote nadruk „een ruilhandel te hebben gepleegd". Zeeland verwijt haar een voor de Oosterschelde-werken gunstige financiële regeling in de wacht te heb ben gesleept, ten koste van de vaste oeververbinding tussen Zeeuwsch- Vlaanderen en Zuid-Beveland. Zoals bekend is in het kabinet over een gekomen, dat nieuwe kostenover- schrij dingen bij de Oosterschelde-wer ken voor 20 procent voor rekening ko men voor Verkeer en Waterstaat, en 80 procent voor rekening van andere de partementen. Smit-Kroes gisteren: „Wij zijn op grond van zakelijke overwegingen tot de slotsom gekomen, dat die vaste oeververbinding niet gebouwd moet worden". Ook naar haar mening kan de (nog te bouwen) Liefkenshoektunnel bij Doel in België, niet als vervanger van de ver binding Zeeuwsch-Vlaanderen-Zuid -Beveland worden beschouwd, ook al zal die tunnel „enig soelaas" bieden. Voor Pasen praat de minister met Zeeland over de kosten van de derde dubbeldekker, van wqlke veerboot nu de eerste schetsen op tafel liggen. Van haar mag een dubbeldekker echter geen 75 miljoen kosten. Hoeveel dan wel wil de ze niet vertellen, maar zeker aan zienlijk minder dan 75 miljoen. Wat een vierde dubbeldekker betreft zei ze, dat het besluit om de VOW, ge zien de lagere verkeerscijfers te schrap pen, ook de vierde dubbeldekker raakt. De minister liet er geen twijfel over bestaan, dat de veertarieven omhoog gaan. „We moeten als overheid tot een evenwichtiger uitgavepatroon komen, maar ik realiseer me, dat het voor de veerverbindingen iets anders ligt dan bij het overig openbaar vervoer. Maar er zal meer opgebracht moeten wor den", aldus de minister. Mevrouw Smit-Kroes piekert er niet over om de bouw van de pijlerdam -ge- zien de forse kostenstijgingen- stop te zetten en de Oosterschelde alsnog hele maal potdicht te maken. „Dat station is gepasseerd. We heb ben gekozen, en met de financiële rege ling die nu is getroffen, durf ik de toe komst aan. Als we de Oosterschelde als nog helemaal afsluiten, zou goedkoop wel eens duurkoop kunnen worden". De minister benadrukte, Rijkswater staat dringend verzocht te hebben om de grootst mogelijke soberheid te be trachten. „We moeten goed nagaan wat kan en wat echt niet kan". Sluis Binnen een paar weken praat de mi nister met West-Brabant over de (lift) sluis in de Oesterdam. Smit-Kroes: „Dat is geen beleefdheidsgesprek. We moeten gewoon constateren dat de fi nanciële problemen erg groot zijn. We moeten versoberen en de uiterste terug houdendheid betrachten. Maar die zaak ts nog niet beklonken. Als er nieuwe, overtuigende argumenten op tafel ko men moeten we verder zien. Het besluit om een liftsluis te bouwen is genomen in een tijd waarin we dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden. Vanuit de euforie zijn we weer op het punt gekomen dat we met beide benen op de grond moeten staan. Soms moet je een streek een vervelende boodschap vertellen. En de regio Bergen op Zoom is niet de enige waaraan dat is gebeurd. Waar niet is verliest de keizer zijn recht". Over de verbetering van de rivierdij ken zei de minister te zullen bekijken of het mogelijk is om bepaalde projecten naar voren te halen. Volgens plan moe ten alle rivierdijken in 1998 op Delta hoogte zijn, maar de Kamer vindt, dat -aangezien heel wat dijken ook in Zee land onder de maat zijn- veel te laat. „Gezien ook de grote werkloosheid in de sector grond-,weg- en waterbouw, wil ik proberen of er wat naar voren ge haald kan worden. Maar ook hier geldt, dat je een dubbeltje maar een keer kunt uitgeven". Voor Antwerpen had de minister van Verkeer en Waterstaat een minder prettige boodschap: zij koppelt de leve ring van (Belgisch) Maas-water aan de uitvoering van het baggerprogramma voor de Westerschelde. Antwerpen heeft de laatste tijd meer dan eens de vrees geuit, dat Smit-Kroes dit zou doen. Aan de levering van Maas water had Nederland al zijn medewer king voor de aanleg van het omstreden Baaihoekkanaai en de afsnijding van de bocht bij Bath gekoppeld. Minister Smit-Kroes gisteren: „De liefde kan natuurlijk niet van een kant komen; we mogen verwachten dat de Belgen nu wat doen". I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 13