INDEN b»
Veel plaats voor
auto's
van de toekomst
Handigheidjes voor
in en buiten de auto
R POEL
.V.
GGE BV
Auto in
10 jaar
2.500.-
duurder
Duizend
gulden
per minuut
1ELDIG.
IAAL BERICHT
SISLAVED
WEDEN...
wintermaanden
diaalbanden
en toch
A
/erkrijgbaar bij:
EXTRA
it
it
it
it
Amsterdam - de rai staat
Tien stuks
AmSTEBDAM - Betaalde
men in 1973 in ons land nog
gemiddeld 10.000.- voor een
nieuwe personenwagen, tien
jaar later is de gemiddelde
aanschafprijs opgelopen tot
rond 20.000.-.
Verleden
Amsterdam -Kon voor de
Radio
PHIUPS
Banden
Velgen
Verlichting
Handig
A55
it de nieuwe BMW 3-serie
;urssensstraat 54
AARDENBURG
tel. 01177-1280
5 Terneuzen
3451
Hulst-01140-14485
ren en kwaliteit
Prijs:
164.20
,5
115.19
(5.
130.45
'0x13
118.12
'0x13
130.45
70x13
144.40
^OxM
159.97
70x15
148.62
cn uitsluitend contunt
01 1 70-2547 2377
Tel 01 150-17916-13981
ElfdD GEïislavecJ
l
nnNDERDAG 3 FEBRUAR11983
T46
dit jaar niet alleen in het teken
van het heden; ook het verle
den en de toekomst komen
ruim aanbod.
Voor het eerst in de geschiedenis van de
autowereld is op één van de allergrootste
auto-tentoonstellingen in Europa, ook veel
plaats ingeruimd voor heel bijzondere
auto's. En het aantrekkelijk is dat deze ex
perimentele auto's (alleen Peugeot maakt
met de V.E.R.A. een uitzondering) op één
plaats bij elkaar zijn gebracht.
Het thema „De Auto van de toekomst is
nu te koop", vindt men overigens in de RAI
op drie verschillende manieren terug. Er is
dus een speciale, gezamenlijke stand met
toekomst-auto's; op een andere ruime
stand staan de wagens welke enige tijd
geleden als bijzonder vooruitstrevend gol
den. Daarnaast zijn er heel wat merken en
importerurs, die op hun eigen stand (en
dan onder het bord „Toekomst Nu", de
aandacht vestigen op ontwikkelingen wel
ke al in de hedendaagse auto zijn toege
past. Het door Honda ontwikkelde anti-
blokkeersysteem voor de duurste versie in
de Prelude-serie, is er b.v. een fraai voor
beeld van.
Tien toekomst-auto's, waarin nieuwe con
structies, andere carrosserievormen en b.v.
een andere wijze van aandrijving zijn te
„Vanzelfsprekend", stelt men bij de RAI,
„is Hier de inflatie van invloed, welke in
deze periode ongeveer 75 procent heeft
bedragen. Wie in 1983 een auto van
j 20.000.- aanschaft, koopt dus in feite een
wagen welke geen f 10.000.-, maar
2.500.- duurder is, dan die in 1973".
vinden, zullen in het felle licht van de
schijnwerpers komen te staan. Audi
doet dat met de „Forschungsauto"; een
wagen welke model stond voor de nieuwe
Audi „100"; de Citroën Xenia is een toe
komstontwikkeling voor een wagen met ex
tra veel ruimte voor passagiers en bagage;
voor onderzoek naar toepassing van
verschillende brandstoffen en mengsel, is
de Ford AFV ontwikkeld; op het gebied
van wielophanging en luchtweerstand is
de Mazda MX81 als prototype gebouwd;
een kleine auto (2.70 meter lang en 1.40
meter breed) welke speciaal geschikt is
voor het stads- en woonwerkverkeer,
kwam bij Mitsubishi uit de tekenkamers;
op basis van nieuwe elektronische ont
wikkelingen, bouwde General Motors de
Opel Tech 1. Dit studiemodel met lage
luchtweerstand en een erg functioneel inte
rieur, is gebaseerd op de Opel Kadett;
bijzonder zaken zijn te ontdekken aan
de Renault Vesta: een auto welke om
streeks 1990 in produktie komt. Deze vrij
compacte Vesta, geschikt voor 4 personen,
krijgt een brandstofverbruik van 1 op 33;
een 'alternatieve' toekomstauto, de Uni-
Car, werd ontwikkeld door vier technische
hogescholen in West Duitsland. De traplo
ze automatische transmissie (afkomstig van
Van Doorne's Transmissie BV te Tilburg)
zorgt voor de overbrenging; Toyota ver
schijnt met een zeer opvallende FX 80; een
wagen met 'hangmat'-stoelen, klapdeuren
en een heel bijzonder stuurwiel in combi
natie met het instrumentenpaneel; voor
het testen van benzine- en dieselmotoren,
werd de Volkswagen Au 2000 gebouwd;
ook al een prototype met zeer lage lucht-
y ijL J!jL ijL ijL JjL JSjL JHL ijl J>jL JjL ijL ijL JjL ij!L ijL JSjL ijl ijL ijL JjJ. ijL ijL JML J!jL JSjL ijL -SjL ijlijLl^JjL-ijl
weerstand en aangedreven met een auto
matische versnellingsbak.
Het is overigens opvallend dat voor de
krachtoverbrenging van de motoren naar
de aandrijving in de meeste „Auto's van de
Toekomst" gebruik wordt gemaakt van
automatische versnellingsbakken.
Een niet zo verre terugblik in de geschie
denis van de auto, maakt duidelijk dat de
ontwikkelingen rond de auto, de laatste 20
jaar wel in een stroomversnelling zijn te
recht gekomen. Trendsetters en wagens
welke als vooruitstrevend konden worden
aangemerkt, laten in de RAI dit stukje
auto-geschiedenis zien.
Zoals b.v. de eens erg populaire Tsjechi
sche wagen Aero Minor, de sportauto van
Alfa Romeo „Disco Volante", de Chevrolet
Corvair, de Citroën DS 19, de Jaguar XK
120, de Lancia Aurelia GT, de Mercedes
Benz 300 SL, de NSU Ro 80, de Panhard, de
Porsche 356, de Saab 92, de Studebaker
Champion/Commander en de Trataplan.
opening van de RAI maakte de
commercieel directeur van
Nissan Motor Nederland B.V.,
de heer C. ter Haar, de opmer
king dat er in ons land te wei
nig aandacht wordt besteed
aan bedrijven, welke daad
werkelijk een positieve bijdra
ge leveren tot de instandhou
ding van onze verzorgings
staat.
„Wij zijn niet groot", stelde de heer Ter
Haar, „maar ik geloof dat er weieens mag
worden opgemerkt, dat Nissan Motor Ne
derland aan BTW, BVB (Bijzondere Ver-
bruiks Belasting) en Invoerrechten, ruim
een half miljoen gulden per dag bijdraagt
voor deze instandhouding,
Wij brengen dat in rekening aan de klant".
Het ligt daarom ook niet in onze bedoe
ling onze stem te vergroten, maar mis
schien wordt het tijd dat critici op ons auto
bedrijfsleven, hun stemgeluid wijzigen of
verminderen", aldus de heer Ter Haar.
A,MSTERDAM - De tweejaar
lijkse „RAI" is niet alleen een
tentoonstelling vol blinkende,
nieuwe personenauto's.
Ook op het gebied van com
binatiewagens. onderdelen en
toebehoren voor auto's en
handgereedschap, kan men
het allernieuwste ontdekken.
Het accessoire-programma is groter dan
ooit tevoren. Daarvoor is een simpele ver
klaring. Op het moment dat de automobi
list een nieuwe aankoop uitstelt, wil hij toch
wel een aantal zaken in zijn wagen ver
vangen of met wat luxe dingen/apparaten
zijn auto een gedeeltelijk ander aanzien
geven. Het uitstellen van het kopen van
een nieuwe wagen heeft er de afgelopen
jaren töegeleid, dat er vooral in de sector
van de accessoires niet alleen veel, maar
dikwijls ook erg dure aankopen werden
gedaan.
Het sterk gewijzigde en gemoderniseerde,
vaak computergestuurde, radio/muziek-
cassette facet is in dat opzicht een goed
voorbeeld. Op dit moment rijden in ons
land heel wat auto's rond met b.v. een ste
reo-installatie welke meer geld heeft ge-
m
AUTO INTO SI «AC»
>MO StÜSlÖ SlOAï
mcf MA^ocwfrMt-o- 914
Mtrxi «cc m i
hïfAACH
J»f Pi Pil PA P*i pfk
kost, dan de 'kale' wagen bij verkoop op
brengt.
Hoewel ook op mechanisch gebied de
afgelopen jaren belangrijke resultaten
werden geboekt (miniaturisatie van voor
keuze afstemming en cassettemechanis
me), is de toepassing van de micro-elektri-
nica de grootste aanzet geweest tot wat te
genwoordig „Auto HiFi" wordt genoemd:
geluidskwaliteit volgens de DIN Norm
45.000.
Ook op het gebied van banden en velgen,
zijn weer vele stappen voorwaarts ge
maakt. Ten aanzien van de banden valt
het op, dat de rolweerstand steeds verder
kan worden terug gedrongen (waardoor
brandstopfbesparing ontstaat), terwijl ook
het lawaai dat ieder snel rond draaiende
band bij wegcontact maakt, steeds meer
binnen alle perken blijft.
Continental bewijst dat met de nieuwe
winterhand, terwijl Pirelli duidelijk heeft in
gespeeld op de toenemende vraag naar
bredere banden. Ook de nieuwe SR-band
is voorzien van een e'itra nul graden nylon
gordel. Tezamen met nieuw ontwikkelde
rubbermenqsels, in loopvlak en de flan
ken, geeft dit de band een grote stevigheid,
bij geringe slijtage.
Doordat de automobilist steeds meer kijkt
naar auto's welke goedkoop in gebruik
zijn, wordt ook vaak gebruik gemaakt van
lichtmetalen velgen: niet alleen op nieuwe,
maar ook op gebruikte wagens. Deze ten
dens leidde er bij Continental toe om het
programma -wat wielmaten en -modellen
betreft- aanzienlijk uit te breiden. Daar
naast bouwde men bij de verkoop, de con
structie in dat originele ongebruikte ban
den en wielen retour worden genomen.
Op het gebied van verlichting is er altijd
ook wel het een en ander te melden. Hella
heeft nu een mogelijkheid voor handen,
waardoor de lichtopbrengst van ronde,
dubbele koplampen bij dimlicht aanzien
lijk vergroot kan worden. Bij dimlicht mag
men immers maar gebruik maken van
twee koplampen. Het verwisselen van de
koplamp-units, bij b.v. BMW-modellen in
de 3-, 5- en 6-serie, alsmede bij enkele
Audi's, Ford-,VW Scirocco- en Passatmo-
dellen, is niet moeilijker dan het opnieuw
plaatsen van een lamp.
Nieuwe handige accessoires zijn verder:
een elektrische sleutelverwarmer, welke
werkt op de accu van de auto en welke
aan de buitenkant (b.v. in de buurt van de
nummerplaat) kan worden bevestigd;
een veiligheidsgordelklem welke voor
komt dat de gordel veel te strak tegen h9t
lichaam gaat zitten; een universele elas
tische V-snaar, welke voor iedere motor
kan worden gebruikt, zonder dat men bou
ten of moeren moet losdraaien; een gla-
zenkantelschuifdak dat geheel openge
draaid kan worden, terwijl er ook nog een
elektrische bediening ingebouwd kan wor
den; een parkeerlicht automaat. Het ap
paraat „The Night Watchman" ongeveer
zo groot als een pakje sigaretten) wordt on
der de bumper gemonteerd. Zodra de
lichtgevoelige cel het licht van achteropko
mend verkeer (al op 40 meter afstand) 'ont
dekt', schakelt hij automatisch de zij en/of
achterlichten in. ACA Soesteberg brengt
de Night Watchman" voor 112.- op de
markt.
i