INDEN b» Veel plaats voor auto's van de toekomst Handigheidjes voor in en buiten de auto R POEL .V. GGE BV Auto in 10 jaar 2.500.- duurder Duizend gulden per minuut 1ELDIG. IAAL BERICHT SISLAVED WEDEN... wintermaanden diaalbanden en toch A /erkrijgbaar bij: EXTRA it it it it Amsterdam - de rai staat Tien stuks AmSTEBDAM - Betaalde men in 1973 in ons land nog gemiddeld 10.000.- voor een nieuwe personenwagen, tien jaar later is de gemiddelde aanschafprijs opgelopen tot rond 20.000.-. Verleden Amsterdam -Kon voor de Radio PHIUPS Banden Velgen Verlichting Handig A55 it de nieuwe BMW 3-serie ;urssensstraat 54 AARDENBURG tel. 01177-1280 5 Terneuzen 3451 Hulst-01140-14485 ren en kwaliteit Prijs: 164.20 ,5 115.19 (5. 130.45 '0x13 118.12 '0x13 130.45 70x13 144.40 ^OxM 159.97 70x15 148.62 cn uitsluitend contunt 01 1 70-2547 2377 Tel 01 150-17916-13981 ElfdD GEïislavecJ l nnNDERDAG 3 FEBRUAR11983 T46 dit jaar niet alleen in het teken van het heden; ook het verle den en de toekomst komen ruim aanbod. Voor het eerst in de geschiedenis van de autowereld is op één van de allergrootste auto-tentoonstellingen in Europa, ook veel plaats ingeruimd voor heel bijzondere auto's. En het aantrekkelijk is dat deze ex perimentele auto's (alleen Peugeot maakt met de V.E.R.A. een uitzondering) op één plaats bij elkaar zijn gebracht. Het thema „De Auto van de toekomst is nu te koop", vindt men overigens in de RAI op drie verschillende manieren terug. Er is dus een speciale, gezamenlijke stand met toekomst-auto's; op een andere ruime stand staan de wagens welke enige tijd geleden als bijzonder vooruitstrevend gol den. Daarnaast zijn er heel wat merken en importerurs, die op hun eigen stand (en dan onder het bord „Toekomst Nu", de aandacht vestigen op ontwikkelingen wel ke al in de hedendaagse auto zijn toege past. Het door Honda ontwikkelde anti- blokkeersysteem voor de duurste versie in de Prelude-serie, is er b.v. een fraai voor beeld van. Tien toekomst-auto's, waarin nieuwe con structies, andere carrosserievormen en b.v. een andere wijze van aandrijving zijn te „Vanzelfsprekend", stelt men bij de RAI, „is Hier de inflatie van invloed, welke in deze periode ongeveer 75 procent heeft bedragen. Wie in 1983 een auto van j 20.000.- aanschaft, koopt dus in feite een wagen welke geen f 10.000.-, maar 2.500.- duurder is, dan die in 1973". vinden, zullen in het felle licht van de schijnwerpers komen te staan. Audi doet dat met de „Forschungsauto"; een wagen welke model stond voor de nieuwe Audi „100"; de Citroën Xenia is een toe komstontwikkeling voor een wagen met ex tra veel ruimte voor passagiers en bagage; voor onderzoek naar toepassing van verschillende brandstoffen en mengsel, is de Ford AFV ontwikkeld; op het gebied van wielophanging en luchtweerstand is de Mazda MX81 als prototype gebouwd; een kleine auto (2.70 meter lang en 1.40 meter breed) welke speciaal geschikt is voor het stads- en woonwerkverkeer, kwam bij Mitsubishi uit de tekenkamers; op basis van nieuwe elektronische ont wikkelingen, bouwde General Motors de Opel Tech 1. Dit studiemodel met lage luchtweerstand en een erg functioneel inte rieur, is gebaseerd op de Opel Kadett; bijzonder zaken zijn te ontdekken aan de Renault Vesta: een auto welke om streeks 1990 in produktie komt. Deze vrij compacte Vesta, geschikt voor 4 personen, krijgt een brandstofverbruik van 1 op 33; een 'alternatieve' toekomstauto, de Uni- Car, werd ontwikkeld door vier technische hogescholen in West Duitsland. De traplo ze automatische transmissie (afkomstig van Van Doorne's Transmissie BV te Tilburg) zorgt voor de overbrenging; Toyota ver schijnt met een zeer opvallende FX 80; een wagen met 'hangmat'-stoelen, klapdeuren en een heel bijzonder stuurwiel in combi natie met het instrumentenpaneel; voor het testen van benzine- en dieselmotoren, werd de Volkswagen Au 2000 gebouwd; ook al een prototype met zeer lage lucht- y ijL J!jL ijL ijL JjL JSjL JHL ijl J>jL JjL ijL ijL JjL ij!L ijL JSjL ijl ijL ijL JjJ. ijL ijL JML J!jL JSjL ijL -SjL ijlijLl^JjL-ijl weerstand en aangedreven met een auto matische versnellingsbak. Het is overigens opvallend dat voor de krachtoverbrenging van de motoren naar de aandrijving in de meeste „Auto's van de Toekomst" gebruik wordt gemaakt van automatische versnellingsbakken. Een niet zo verre terugblik in de geschie denis van de auto, maakt duidelijk dat de ontwikkelingen rond de auto, de laatste 20 jaar wel in een stroomversnelling zijn te recht gekomen. Trendsetters en wagens welke als vooruitstrevend konden worden aangemerkt, laten in de RAI dit stukje auto-geschiedenis zien. Zoals b.v. de eens erg populaire Tsjechi sche wagen Aero Minor, de sportauto van Alfa Romeo „Disco Volante", de Chevrolet Corvair, de Citroën DS 19, de Jaguar XK 120, de Lancia Aurelia GT, de Mercedes Benz 300 SL, de NSU Ro 80, de Panhard, de Porsche 356, de Saab 92, de Studebaker Champion/Commander en de Trataplan. opening van de RAI maakte de commercieel directeur van Nissan Motor Nederland B.V., de heer C. ter Haar, de opmer king dat er in ons land te wei nig aandacht wordt besteed aan bedrijven, welke daad werkelijk een positieve bijdra ge leveren tot de instandhou ding van onze verzorgings staat. „Wij zijn niet groot", stelde de heer Ter Haar, „maar ik geloof dat er weieens mag worden opgemerkt, dat Nissan Motor Ne derland aan BTW, BVB (Bijzondere Ver- bruiks Belasting) en Invoerrechten, ruim een half miljoen gulden per dag bijdraagt voor deze instandhouding, Wij brengen dat in rekening aan de klant". Het ligt daarom ook niet in onze bedoe ling onze stem te vergroten, maar mis schien wordt het tijd dat critici op ons auto bedrijfsleven, hun stemgeluid wijzigen of verminderen", aldus de heer Ter Haar. A,MSTERDAM - De tweejaar lijkse „RAI" is niet alleen een tentoonstelling vol blinkende, nieuwe personenauto's. Ook op het gebied van com binatiewagens. onderdelen en toebehoren voor auto's en handgereedschap, kan men het allernieuwste ontdekken. Het accessoire-programma is groter dan ooit tevoren. Daarvoor is een simpele ver klaring. Op het moment dat de automobi list een nieuwe aankoop uitstelt, wil hij toch wel een aantal zaken in zijn wagen ver vangen of met wat luxe dingen/apparaten zijn auto een gedeeltelijk ander aanzien geven. Het uitstellen van het kopen van een nieuwe wagen heeft er de afgelopen jaren töegeleid, dat er vooral in de sector van de accessoires niet alleen veel, maar dikwijls ook erg dure aankopen werden gedaan. Het sterk gewijzigde en gemoderniseerde, vaak computergestuurde, radio/muziek- cassette facet is in dat opzicht een goed voorbeeld. Op dit moment rijden in ons land heel wat auto's rond met b.v. een ste reo-installatie welke meer geld heeft ge- m AUTO INTO SI «AC» >MO StÜSlÖ SlOAï mcf MA^ocwfrMt-o- 914 Mtrxi «cc m i hïfAACH J»f Pi Pil PA P*i pfk kost, dan de 'kale' wagen bij verkoop op brengt. Hoewel ook op mechanisch gebied de afgelopen jaren belangrijke resultaten werden geboekt (miniaturisatie van voor keuze afstemming en cassettemechanis me), is de toepassing van de micro-elektri- nica de grootste aanzet geweest tot wat te genwoordig „Auto HiFi" wordt genoemd: geluidskwaliteit volgens de DIN Norm 45.000. Ook op het gebied van banden en velgen, zijn weer vele stappen voorwaarts ge maakt. Ten aanzien van de banden valt het op, dat de rolweerstand steeds verder kan worden terug gedrongen (waardoor brandstopfbesparing ontstaat), terwijl ook het lawaai dat ieder snel rond draaiende band bij wegcontact maakt, steeds meer binnen alle perken blijft. Continental bewijst dat met de nieuwe winterhand, terwijl Pirelli duidelijk heeft in gespeeld op de toenemende vraag naar bredere banden. Ook de nieuwe SR-band is voorzien van een e'itra nul graden nylon gordel. Tezamen met nieuw ontwikkelde rubbermenqsels, in loopvlak en de flan ken, geeft dit de band een grote stevigheid, bij geringe slijtage. Doordat de automobilist steeds meer kijkt naar auto's welke goedkoop in gebruik zijn, wordt ook vaak gebruik gemaakt van lichtmetalen velgen: niet alleen op nieuwe, maar ook op gebruikte wagens. Deze ten dens leidde er bij Continental toe om het programma -wat wielmaten en -modellen betreft- aanzienlijk uit te breiden. Daar naast bouwde men bij de verkoop, de con structie in dat originele ongebruikte ban den en wielen retour worden genomen. Op het gebied van verlichting is er altijd ook wel het een en ander te melden. Hella heeft nu een mogelijkheid voor handen, waardoor de lichtopbrengst van ronde, dubbele koplampen bij dimlicht aanzien lijk vergroot kan worden. Bij dimlicht mag men immers maar gebruik maken van twee koplampen. Het verwisselen van de koplamp-units, bij b.v. BMW-modellen in de 3-, 5- en 6-serie, alsmede bij enkele Audi's, Ford-,VW Scirocco- en Passatmo- dellen, is niet moeilijker dan het opnieuw plaatsen van een lamp. Nieuwe handige accessoires zijn verder: een elektrische sleutelverwarmer, welke werkt op de accu van de auto en welke aan de buitenkant (b.v. in de buurt van de nummerplaat) kan worden bevestigd; een veiligheidsgordelklem welke voor komt dat de gordel veel te strak tegen h9t lichaam gaat zitten; een universele elas tische V-snaar, welke voor iedere motor kan worden gebruikt, zonder dat men bou ten of moeren moet losdraaien; een gla- zenkantelschuifdak dat geheel openge draaid kan worden, terwijl er ook nog een elektrische bediening ingebouwd kan wor den; een parkeerlicht automaat. Het ap paraat „The Night Watchman" ongeveer zo groot als een pakje sigaretten) wordt on der de bumper gemonteerd. Zodra de lichtgevoelige cel het licht van achteropko mend verkeer (al op 40 meter afstand) 'ont dekt', schakelt hij automatisch de zij en/of achterlichten in. ACA Soesteberg brengt de Night Watchman" voor 112.- op de markt. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19