HET NIEUWE
WONDERKIND
VAN BMW.
SP
WAN DER POEL
MEYERS
i
Veel
I auto'
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
in e:
J.H. DE PUTTER
NIEUWE OF
GEBRUIKTE AUTO?
p
IN DE NIEUWE CITROEN BX WORDT
'N PROEFRIT EEN ONTDEKKINGSREIS.
HEIJBOER S.V.
GARAGE VERBRÜGGE BV
FOCWA
PREMIEKORTING TOT 75%!!!
1
Johan de Block
P
p
P
P
Auto in
10 jaar
2.500.-
duurder
RISKEER GEEN GEKNOEI!
Ga naar de FOCWA-specialist
Autoschade
OCCASIONS
Assurantiekantoor
P
P
p
p
P
P
P
P
DE STEM VAN DONDERDAG 3 FEBRUAR11983
VA.20.500,-.
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
GARAGE
Industrieweg 37 - 4538 AG Terneuzen
Telefoon 01150-13451
i£
*8
SPECIAAL BERICHT
VAN GISLAVED
UIT ZWEDEN...
Aktie voor de komende wintermaanden
1e soort staalgordel radiaalbanden
tegen zeer lage prijzen.... en toch
topkwaliteit....
Kijk en vergelijk onze prijzen en kwaliteit
Gislaved Speed 216
en Speed 226 banden van
topkwaliteit, exclusief verkrijgbaar bij:
Watervlietseweg 12
IJzendijke
01176-1660
AUTOSHOP
ACCESSOIRES en
ONDERDELEN
AUTOBEDRIJF
I#
p
p
i*
p
p
P
P
P
P
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
p
iff: KM rak
Amsterdam -
Tien stuks
Amsterdam
A55
Citroëns jongste creatie, de BX, verbruikt bij 90 km per uur constant nog waar nodig speciaal zijn behandeld.Terwijl we het aantal puntlassen drastisch hebben
naar 1 op 17.8 (16TRS). En kost aan onderhoud gemiddeld nog maar zo'n 2 garage- weten te verminderen door de auto uit grotere delen samen te stellen,
iren per jaar Het mag u dus duidelijk zijn dat de BX het economische autorijden Voor weer andere corrosiegevoelige verbindingen hebben we speciale
l0ogthrft. |y|£j. mEum CITROEN BX BETEKENT ECONOMISCHER en kitsoorten gebruikt.
:hoot te zitten. En doet AUTORIJDEN GEEN STAPJETERUG.MAAR'N SPRONG VOORUIT. we een revolutionaire car-
ook niet aan het soort energiebesparing waar slakken zo beroemd om zijn.
Integendeel. DeBX is een middenklasser van vorstelijkformaat, heeft een
>p van 176 km/li (BX 16TRS) en verder alles wat het hart van een automobilist begeert.
De besparingen die de BX u oplevert komen dan ook niet uit de
aigte of de breedte, maar uit de breinen van onze ontwerpers en ingenieurs. Die er
ast van overtuigd zijn dat ons aller toekomst niet ligt in het doen van stapjes temg,
raar in het maken van sprongen voorwaarts.
Wie die mening deelt, raden wij aan verder te lezen.
Uiteraard is de BX, zoals u van Citroen mag verwachten, uiterst aëro-
vnamisch. Maar juist omdat we in deze de grenzen van het mogelijke, en vooral
ffectieve, hebben bereikt, staken wij onze energie in weer nieuwe mogelijkheden
at brandstofbesparing.
En zo zijn we, na de weerstand van de lucht te hebben gebroken, de
waartekracht te lijf gegaan. Door toepassing van nieuwe, lichte metalen en staalsterke
unstvezels, en door een revolutionaire constructie, hebben we een gcwichts-
esparing van liefst 20% of zo'n 200 kilo gerealiseerd. En de voordelen daarvan kan
tke snelheidssporter u haarfijn uiteenzetten.
Gewichtsbesparing heeft een cruciale invloed op de verhouding energie-
ïelheid. Vandaar dat de BX (16TRS) zelfs bij 120 km/h constant nog altijd maar
op 13,5 verbruikt. Ook de acceleratie van een auto wordt trouwens danig
eïnvloed door z'n gewicht. Want hoe minder massa de motor in beweging hoeft te
etten, hoe makkelijker hij dat doet.
- Vandaar dat de BX (16TRS) in slechts 11.5 sec, van 0 tot 100 km accele-
'ert En omdat de energie die veelvuldig optrekken kost doorslaggevend is voor het
adsverbruik,komtdeBXookop dat punt buitengewoon uit de bus: 1 op 112 (16TRS).
Een niet gering gegeven in een auto vol land als N ederland, waar we vaker
p z'n stads rijden dan we denken.
Bij al het enthousiasme over gewichtsbesparing mogen we natuurlijk niet
ergeten dat de opmerkelijke verhouding tussen verbruik en prestaties ook ligt aan de
waliteiten van de geavanceerde, lichtmetalen motor
Die door toepassing van ultra-moderne technieken een zeer hoog rende-
ïent geeft, uiterst betrouwbaar is en bijzonder weinig onderhoud vraagt.
Terwijl dat onderhoud, en dat geldt eigenlijk voor de hele auto, zeer
einig tijd vergt omdat men overal even snel en makkelijk bij kan.
Bovendien zorgt een speciaal diagnosecontact ervoor dat we het hele
ektrische gedeelte van de motor in een oogwenk kunnen controleren.
Vandaar dat de BX bij de voor Nederland gemiddelde kilometrage nog
ïaar 2 garage-uren per jaar vraagt om in topconditie te blijven.
En nu we toch over conditie praten, willen we het meteen even hebben
ver de wijze waarop we de carrosserie gewapend hebben tegen ons vochtige
iderlandse weer Zoals u misschien weet zijn holle delen en bevestigingspunten het
I evoeligst voor corrosie. Vandaar dat holle delen waar mogelijk zijn vermeden en
rosseriebehandeling, kataforese. toegepast waardoor laklagen nog beter hechtea
Tel daarbij dat bijvoorbeeld motorkap en vijfde deur van ijzersterke
kunststof zijn, en u heeft een auto waar u niet alleen meei; maar ook langer
plezier van zult hebben. En plezier zult u hebben van de BX. Niet alleen door z'n
uitstekende prestaties, maar ook door z'n fabelachtige wegligging.
N atuurlijk heeft de BX voorwielaandrijving en het onovertroffen hvdro-
pneumatische veersvsteem
Maar nu hebben we dat voor het eerst in de autogeschiedenis gecombi-
neerdmetMcPherson voorwielophanging. Waardoor deBXzowel zeer comfortabel
als zeer sportief op de weg ligt.
Gaan we tot slot even naar binnen. Daar valt meteen de enorme ruimte
op. Vooral ook in de breedte. Dit laatste vindt z'n oorzaak in de toepassing van van
binnen holle, vanbuiten bolle portieren, voor meer armruimte en... meer veiligheid.
Qua veiligheid maakt de BX trouwens toch een beste beurt. Door toe
passing van hoogelastische materialen in de kreukelzones in combinatie met een zeer
sterke kooiconstructie. Veilig ën comfortabel zijn de aan de optimaal verstelbare stoel
zelf bevestigde driepuntsgordels.
En datzelfde geldt voor het instrumentarium dat zo is aangebracht dat u
alles met uw handen aan het stuur en uw ogen op de weg kunt bedienen.
Rest ons nog te melden dat de BX een rasechte vijfdeurs is, met afhanke
lijk van het type, een complete tot zeer complete uitrusting.
De nieuwe BX is er in vijf versies, waarvan drie met een 1.4 en twee met
een 1.6 liter motor De prijs daarvoor varieert van f20.500,- tot f25.995,- voor het top
model. (Prijzen exclusief ML-tectylbehandeling en afleveringskosten.) Leasen kunt u
de BX vanaf zo'n f 721,- per maand via Citei; Citroën leasing bv.
Bewonderen kunt u de BX nu op de RAI en vanaf 17 februari bij zo'n
220 Citroën-agenten en Service-adressen. Daar kunt u dan meteen een proefrit
maken. En dat wordt, dat zult u zien, een ontdekkingsreis.
Wij nodigen u graag uit voor een kennismaking met de nieuwe BMW 3-serie
Spuiplein 43
BRESKENS
Tel. 01172-1732
Peurssensstraat 54
AARDENBURG
Tel. 01177-1280
AUTOBEDRIJF
Stationsplein 9 - Hulst - 01140-14485
Maal:
-Prijs:
Maat:
Prijs:
145\12
89.23
185x14
164.20
155x12
100.91
115x15
115.19
135x13
75.60
165x15
130.45
145x13
94.11
165/70x13
118.12
155x13
107.73
175/70x13
130.45
165x13
117.47
185/70x13
144.40
165x14
125.26
185/70x14
159.97
175x14
145.69
175/70x15
148.62
Prijzen
L
zijn incf.'montage en 18% B.T.W. en uitsluitend conlant J
GOODpÏEAR KÖDOïïtltLOK] WEDESTEINS3 Eislaved
Nederlandse Vereniging
van Carro8seriebedrijven
ücwX
KENMERK
VOOR
VAKWERK
Verkoop van alle nieuwe en gebruikte auto's.
Reparaties van alle merken auto's
Plaat- en spuitwerk
BMW 316
OPEL KADETT
OPEL KADETT
RENAULT 6
TOYOTA COROLLA
RENAULT 4
FIAT 600
OPEL KADETT COUPÉ
PEUGEOT 104
RENAULT 4
FIAT 127 S
FIAT RITMO
'80
'79
'73
'78
'74
'79
'73
'78
'77
'75
'78
'79
PLEIN 29 - ZAAMSLAG - TELEFOON 01153-1781
Ook wij hebben voor u een passende verzekering.
Ook voor de financiering van uw auto of andere duurzame
gebruiksgoederen kunnen wij zorgdragen.
Regeling binnen 24 uur.
Inlichtingen:
WESTKADE 58
SAS VAN GENT
TEL. 01158-2240
nONDERDAG 3 FEE
p
p
4501 PA Oostburg Oude Haven 32 Tel. 01 1 70-2547 2377
4538 AX Terneuzen Nijverheidsstraat 2 Tel 01 1 50-1 791 6-1 3981
fSSh I
"rfll0
dit jaar niet alleen
van het heden;
den en de toe
ruim aanbod.
Voor het eerst in de ges
autowereld is op één van
auto-tentoonstellingen in
plaats ingeruimd voor
auto's. En het aantrekkeli
perimentele auto's (aiieei
met de V.E.R.A. een uitzc
plaats bij elkaar zijn gebr
Het thema (/De Auto vc
nu te koop", vindt men ov<
op drie verschillende mar
dus een speciale, gezamt
toekomst-auto's; op eer
stand staan de wagens
geleden als bijzonder voc
den. Daarnaast zijn er he
importerurs, die op hun
dan onder het bord „Tc
aandacht vestigen op ont
ke al in de hedendaagse
past. Het door Honda
blokkeersysteem voor de
de Prelude-serie, is er b.\
beeld van.
Tien toekomst-auto's, wac
structies, andere carrosse
een andere wijze van ac
men in 1973 in o:
gemiddeld 10.001
nieuwe personen-
jaar later is de
aanschafprijs op<
rond f 20.000.-.
„Vanzelfsprekend", ste
„is Hier de inflatie van i
deze periode ongeveer
bedragen. Wie in 1983
20.000.- aanschaft, koop
wagen welke geen
f 2.500.- duurder is, dan d