B: MILJOEN BEZOEKERS Verder herstel automarkt te verwachten Wereld primeurs bepalen 't beeld FASTFIT Auto krijgt langer leven AmSTERDAM Gedurende de eerste helft van de jaren '80, zal de autobranche minimaal een half miljoen personenau to's aan omzet moeten inleve ren. RECORDAFORD? UW REMMEN? Gebruikte auto's stijgen in prijs NOS-radio: Omroepmacht op radio afschaffen PAGINA GIDS, nnNDERDAG 3 FEBRUARI 1983 EXTRA Josée Ruiter speelt gehandicapte violiste Programmaleider I ENBOEKEN^O£-KS^°[ I „Prachtvinken" Meer j Amsterdam - Het herstel Stimulans Japanners Grote winst Amsterdam - In de ge schiedenis van de auto is het in Nederland nog nooit voorge Andere lijn Middenklasse Exclusief Kleintjes' uitlaatcenters remcenters Overvoerd Kentering Volgende week gaat in het Nieuwe De La Mar-theater het toneel stuk „Duet for two" met Josée Ruiter en Dolf de Vries in de hoofdrol len, in première. Het stuk van Tom Kem- pinski gaat over een in ternationaal beroemde violiste die wordt ge troffen door multiple sclerose (een rol van Jo sée Ruiter). Op aan dringen van haar echt genoot bezoekt zij een psychiater (Dolf de Vries) die haar moet 'doen inzien dat een le ven zonder muziek ook waardevol kan zijn. De regie van „Duet for two" heeft Élise Hoo- mans. - fotoanp HILVERSUM -„Elke omroep. I component denkt aan zijnl eigen voordeel en dat komt het I verwachtingspatroon van del luisteraars ook niet ten goe-l de", schrijft de programmalei-1 der van de NOS-radio, Cees I Cabout, in een open brief aan de Nederlandse dagbladen. Hij zegt dat het helemaal mis is met de Nederlandse radio en stelt voor het omroepbestel voor wat betreft de radio op te heffen. Volgens Cabout is de „zen-| derkleuring" van de vier Hil- versums niet geslaagd, omdat I de omroepen het belang van hun „eigen club" laten preva leren. „Voor de luisteraars is I het niet te vreten, als alle om-1 roepen uit eigen overwegingen I werken", schrijft hij. De oplossing voor de zinloze I versnippering is volgens de NOS-programmaleider per zender een zelfstandige re-1 dactie wordt ingesteld, waarin leden van alle omroepen zit ten. Deze redactie bepaalt hoe I de zender functioneert. Daar- mee zou het "eigen gezicht" van elke omroep op de radio verdwijnen. Cees Cabout schreef de open I brief op pesoonlij ke titel en niet als NOS-medewerker. Hij nam dit initiatief om ook bui ten Hilversum een discussie I over dit onderwerp op gang te brengen. Cabout vindt het een I vreemde zaak dat ook op de I muziekzenders geprofileerde I programma's zijn. Het gevolg! daarvan is volgens hem dat Hilversum 2 een puinhoop is I geworden, Hilversum 4 niet i van de grond gekomen is en Hilversum 3 terrein heeft ver loren. Alleen Hilversum 11 vaart er wel bij Hij schrijft verder dat ac-1 tualiteitenrubrieken op ver-1 schillende zenders en op ver schillende tijdstippen worden uitgezonden en dwars door de zenderkleuring heen lopen. Dat geeft een rommelig en on overzichtelijk beeld. „Nieuws I bieden is een van de hoofd functies van de radio. Die functie moeten wij zo 1 mogelij k vervullen". •In zijn visie moet gewerkt worden met vaste redacties voor iedere zender en moet de autonomie van de omroepen afgeschaft worden. BOEKENBOEKENBO® I BOEKENBOEKENBOEKENB BOEmVBOEKENBOEKENj „Prachtvinken", door Franz Robil* Ier, uitg.: Elsevier Voor het toenemend aantal liefhebbers van tropische vo gels, met name prachtvinken, is bij Elsevier een uitstekend boek verschenen, „Prachtvin- ken" door Franz Robiller. Na een algemeen gedeelte over voeding, huisvesting en verzorging worden 124 soorten prachtvinken uitgebreid be licht in tekst en foto's. Hela® nogal wat foto's in zwart-w» van deze kleurrijke dieren Veel aandacht wordt besteed aan de gedragingen en 6e' woonten van de vogels. Oor- worden de plaats van her komst en de biotoop op verras send nauwkeurige wijze be sproken, zodat met de infor matie uit dit boek de verzot' ging van de dieren hiér nog beter kan worden. De schrij' ver breekt een lans voor na' tuurbroed, om de broedg®' woonten van import-vogelst£ behouden. Dit boek kan ertoe bijdra gen dat meer mensen zte» gaan toeleggen op het houden en kweken van deze voge zodat import uit verre landen FERDAM DAN EEN HALF MIL- joen bezoekers worden verwacht tijdens de Personenauto RAI, welke van 3 tot en met 13 februa ri in Amsterdam wordt gehou den. Door het gebruik van drie nieu we hallen op het RAI-complex, is de tentoonstelling 25 procent groter dan twee jaar geleden. En dat brengt met zich mee dat de massale toeloop aan bezoekers toch vrij gemakkelijk verwerkt moet kunnen worden. Tijdens de „RAI" zal men niet al leen over de parkeermogelijkhe- den kunnen beschikken onder en naast de RAI, de Amsterdamse politie heeft ook in de onmiddel lijke nabijheid van de tentoon stelling veel parkeerruimte be schikbaar gesteld. Extra bussen -met gratis vervoer- zullen van en naar deze parkeerterreinen in de omgeving rijden. De grootste auto-showroom van Nederland, met 58 merken uit 14 verschillende landen die geza menlijk zo 'n 2000 verschillende auto's tonen, is op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00 en op de overige dagen van 10.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur geopend. De toegangsprijs bedraagt f 10.- jeugd onder 14 jaar en houders van een Pas 65 betalen f 7,50. van de automarkt zal zich ook dit jaar -zij het in niet zulke spectaculaire cijfers- voortzet ten. Er wordt rekening gehou den met een totaal verkoopcij fer tussen de 425.000 en 430.000. Het afgelopen jaar zijn er volgens de kentekenregistratie 406.774 nieuwe perso nenauto's verkocht. In 1981 waren dit er 390.990, zodat een stijging van 4 procent kon worden geconstateerd. Hiermee kwam tevens een einde aan de daling sinds 1979, toen de autoverkoop in één jaar terugviel van 575.000 (1979) naar 452.000 (1980). Het herstel zette zich vorig jaar april in en ver toont op dit moment nog steeds eenzelfde beeld. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met minstens een gelijk kopersgedrag dan in 1982, „want", zegt de voorzitter van de afdeling auto's van de RAI, de heer W.M. de Greft, „het psychologisch klimaat in ons land is aan het veranderen. Heel lang zaam ontstaat er toch weer wat meer ver trouwen over de toekomst. Lange tijd is er gesproken over 'inleveren', maar niemand wist hoeveel. Daar is nu meer duidelijkheid over gekomen. Daarnaast is natuurlijk de sterk gedaalde rente een factor welke voor zich spreekt, terwijl ook de wat lagere ben zineprijzen van dit moment een gunstige invloed hebben". Maar er zijn ook andere factoren waarvan een bepaalde stimulerende werking uit gaat: het rijbewijsbezit neemt jaarlijks in ons land nog altijd toe met minimaal 200.000 personen; jongeren gaan steeds meer het autobezit als onontbeerlijk be schouwen, terwijl er ook meer jonge gezin nen komen met een klein kindertal, waar door de ouders sneller geld beschikbaar hebben om naar eigen wensen te beste den. Daarnaast zijn er de laatste jaren zoveel ontwikkelingen geweest welke de moderne auto een stuk economischer in onderhoud en gebruik hebben gemaakt, dat het rijden met een wagen van -zeg maar— drie jaar oud al een schadelijke financiële post kan opleveren. Met deze perspectieven voor ogen en de wetenschap dat de Nederlander de afgelo pen jaren toch nog altijd een stevig spaar centje achter de hand heeft gehouden, ver wacht de autobranche de komende dagen veel van de personenwagen RAI in Am- Dit cijfer is geen gevolg van de economi sche recessie, maar heeft alles te maken met de verlenging van de levensduur van het produkt. De moderne auto gaat steeds langer mee. Werd in de tweede helft van de jaren 70, de auto in Nederland gemiddeld 9 jaar ouch nu is de leeftijd gestegen tot rond 10 jaar; een gemiddelde toename van 0.2 jaar per 12 maanden. Aan de hand van de kentekenregistratie van de RAI en de parktellingen van het Centraal Bureau voor de Satistiek, is een VJïj nauwkeurig beeld te krijgen van de gebruiksduur van een personenauto. Enkele voorbeelden: Op 1 augustus 1979 waren er nog 43,7 procent van de nieuw gekochte auto's uit 1970 op de weg. Op 1 augustus 1980 waren precies 50 Procent van de in 1971 nieuw verkochte wagens nog altijd in gebruik. Op 1 augustus 1981 was het percentage weer verder gestegen. Van de nieuwelingen uit 972, reed nog altijd 53 procent op de Ne derland wegen. Deze langere levensduur leidt er toe dat vervangingsvraag per jaar afneemt en globale berekingen hebben duidelijk ge haakt dat dit zo'n 84.000 nieuwe auto's per maanden gaat schelen. sterdam. Onzekerheid blijft bestaan bij de importeurs van de Japanse merken. Zij za gen vorig jaar opnieuw hun marktaandeel afnemen. Na het absolute topjaar 1980 (26,39 procent van de nieuw verkochte wa gens kwam uit Japan) moet men weer een aantal stappen achterwaarts maken. In 1981 werd nog een marktpercentage van 24.41 gehaald, vorig jaar kwam men niet verder dan 22.37 procent. In eenheden uitgedrukt: in 1981 totaal 95.437 'Japanners' verkocht; vorig jaar 91.006. Slechts één Japanse wagen deed het in vergelijking met de eigen concurrentie, erg goed: de Alto van Suzuki. De totale auto branche mocht vorig jaar rond 16.000 wa gens meer verkopen dan het jaar daar voor; de verkoopstijging bij Suzuki alleen lag rond de 4.000 eenheden. Zo'n 25 pro cent van de omzetstijging in Nederland kwam dus voor rekening van de Alto. Hoe spectaculair de groei was, bewijst de plaats van Suzuki op de Nederlandse markt. Gerenomeerde merken als Alfa Ro meo, Saab en British Leyland is men op de verkooplijst van 1982 voorbij gegaan. DE BMW 3-serie heeft niet alleen van buiten een duidelijke verandering ondergaan. Onder de motorkap en onder de carrosserie zijn zoveel wijzigingen aangebracht dat gesproken kan worden van een andere BMW. komen dat zoveel echt nieuws op een tentoonstelling is te vin den als tijdens de komende RAI. De laatste weken zijn er al wel wat nieu we modellen in de showrooms verschenen, maar het aanbod is in werkelijk zo overda dig dat men alleen op een auto-tentoon stelling het juiste vergelijkingsmateriaal voor handen heeft. Maar dat bestaande modellen ook erg aantrekkelijk in de 'aanbieding' kunnen zijn, wordt door het Zuidkoreaanse merk Huyndai bewezen. Een beperkte serie Huyndai Pony 5-deurs modellen met 1400cc motor, wordt tijdelijk aangeboden met air-conditioning met een meerprijs van f 995.-. In de prijsklasse rond f 16.000.- is een auto met een air-conditioning een heel hoge uitzondering. Het is al lang geen nieuws meer dat de auto-industrie er alles aan doet om het brandstofverbruik van de auto's aanzien lijk terug te dringen. Ruim twee jaar gele den heeft men zich energiek op deze zaak gestort. Door bij de constructie steeds meer gebruik te maken van lichtere materialen (zowel voor chasis, carrosserie als voor de motor) nam het gewicht bij ieder Europees merk met tientallen kilo's af. Daarnaast bleek dat door verdere proe ven in de windtunnels het ook mogelijk bleek om de luchtweerstand van de auto's nog verder terug te dringen. Heel wat re gengootjes zijn ondertussen verdwenen, de ramen vormen vaak een 'plat' geheel met de carrosserie, de buitenspiegels en de ruitenwissers werden onder handen geno men, terwijl zowel de voorzijde als de on derkant van heel wat auto's uit een 'geslo ten' unit bestaan. De 'rijwind' kan zodoen de steeds minder gaan wervelen onder en achter de wagen. Voor de constructeurs van kleine auto's blijft het nog altijd moeilijk om de lucht stroom goed te kunnen laten 'afglijden' langs de carrosserie. De Audi „100", de Ford Sierra, maar ook b.v. de BX van Ci troen, winnen het danook vaak -als het op het luchtweerstandscoëfficiënt aankom t- van heel wat gemoderniseerde wagens uit de kleine klasse. Voor alle segmenten van de Nederlandse automarkt brengt de RAI nieuws. Vooral in de middenklasse is er de laatste maanden veel aan de hand geweest. Een greep: Ci- troën komt met de BX14 en BX16, Mazda met de compleet nieuwe „626"-serie; Hon da introduceert de duidelijk gewijzigde sportieve Prelude; Mitsubishi heeft de Lan cer van voorwielaandrijving voorzien; BMW gaf de 3-serie een ander gezicht; Nissan bewandelt met de „Prairie" duide lijk andere (constructieve) wegen, terwijl Lancia met de „Prisma" een echte wereld primeur in huis heeft. Maar ook onder en boven de midden klasse zijn er ditmaal sterk opvallende nieuwe wagens te ontdekken., Mercedes doet dat met de kort geleden geïntrodu ceerde „190"-serie; de zoveelste wereldpri meur op de RAI. Bij de vierwielaangedre- ven wagens zijn de Audi 80 Quattro, de Datsun Patrol en o.a. de 1800 4WB Super Wagon automaat van Subaru de grote noi- viteiten. In de sector van exclusieve modellen ne men de MG Metro Turbo, de Rover Vitesse, de Ritmo Bertone Cabriolet, de Escort XR en de Sierra XR bij Ford, de Lotus Eclai Ex cel, de Super Space Wagon van Mitsubis hi, de supersnelle Datsun 280 ZX Turbo, de bij Saab geïntroduceerde turbomotor met automatische prestatie controle en de Sam ba Rallye-uitvoering, heel bijzondere plaatsen in. «1*1 In de lagere prijsklassen van het nationale wagenpark is niet alleen het aanbod aan zienlijk toegenomen, maar tevens is het aantal wijzigingen (in standaard uitvoe ring steeds completer en moderner van lijn) groot. Neem b.v. de Panda Super, de nieuwe Fiat Ritmo, de Oosteuropese Yugo 45, de modernisering bij Lada en natuurlijk de allerkleinste van Opel, de Corsa. De Micra van Nissan (door gewichtsbe- sparende constructies laag in gewicht) en de introdukties van dieselmotoren in mo dellen als Renault 9, Toyota Corolla, de Sunny en de Cherry bij Nissan, zullen on getwijfeld ook voor een groep automobilsi- ten trekpleisters zijn. Twee aantrekkelijke nieuwelingen van het laatste moment, zullen -omdat de auto industrie beseft dat teveel nieuws op één tentoonstelling ook niet goed is- niet op de RAI te zien zijn. De nieuwe 1-liter van Fiat, de Uno en de „205" van Peugeot, worden pas over ruim een maand aan het publiek getoond: in maart tijdens de Autosalon in Gènève. MERCEDES probeert met de „190" een nieuwe groep automobilisten aan te trekken: sportieve rijders die mini maal f 42.500.- te besteden hebben. Aan sportiviteit komt men in deze wagens niet veel tekort; de passagiers op de achterbank moeten wel wat ruimte inleveren. DE CITROËN BX is speciaal ontworpen met het oog op laag brandstofverbruik en verminderd onderhou behoud van de typische Citroön eigenschappen. DE „PRAIRIE" van Nissan is ongetwijfeld een van de meest opval lende wagens; de een noemt de „Prairie" een personenwageneen andere een soort bestelwagen met de ruimte en het comfort van een personenwagen. -foto's audet De Lancer van Mitsubishi heeft -in navolging van een groot aantal Japanse modellen- nu ook voorwielaandrij ving (ADVERTENTIE) RIJDT U Fastfit heeft van èlk automerk de uitlaat in voorraad Monteert zo efficiënt, dat u tot 30% voordeliger uit bent dan bij ae dealer. Bovendien: klaar terwijl u wacht, zonder afspraak en met 1 jaar volledige schriftelijke garantie. KUNT U REKENEN OP Ter introduktie gratis controle door onze gediplomeerde remspecialisten. Reparaties na vaste.prijsopgave, met volledige garantie Door specialisatie werkt Fastfit veel voordeliger U bent welkom, zonder afspraak. _niet meer nodig is. B.S. Tilburgseweg 139, Breda tel. 87 7510 zaterdags tot 1 uur geopend Oude Vest 27, Breda tel. 14 31 73 .flMSTERDAM In Nederland is altijd een levendige handel in gebruikte auto's geweest. Maandstatistiek „Verkeer en Vorvoer" kwam tot de volgende verkoopcijfers: 197 3994.000 197 41.036.000 197 51.340.000 197 61.366.000 197 71.559.000 197 81.672.000 197 91.677.000 198 01.644.000 198 11.596.000 198 21.750.000 De gebruikte auto is voor de Nederland se markt van erg groot belang. De neer gang in de autoverkoop sinds 1979, ont stond immers niet alleen door de stijging van de benzineprijzen als gevolg van de tweede oliecrisis. In datzelfde jaar was ook de markt van ge bruikte auto's overvoerd, waardoor de in- ruilprijzen aanzienlijk daalden en heel wat toekomstige kopers minder trek hadden om hun nog goed ogende wagen voor erg wei nig geld van de hand te doen. Het grote aanbod gebruikte auto's - en dus het lage bod van de dealer - was een rechtstreeks gevolg van de hoge verkoop cijfers van nieuwe auto's in de jaren 1978 en 1979. Op het ogenblik is een duidelijke kentering op deze markt te ontdekken. Het 'overschot' aan gebruikte wagens nam vorig jaar af, waardoor er weer een beter bod kon wor den gedaan bij 'inruil'. En daardoor steeg het aantal verkopen van nieuwe auto's. Wanneer de verkoopcijfers zich in op waartse lijn blijven bewegen, dan zou het best kunnen voorkomen dat midden dit jaar de prijzen rond inruil en voor occa sions - welke op dit moment op een vrij gunstig prijsniveau liggen - plotseling kun nen wijzigen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17