B: MILJOEN BEZOEKERS
Verder herstel
automarkt
te verwachten
Wereld
primeurs
bepalen
't beeld
FASTFIT
Auto krijgt
langer leven
AmSTERDAM Gedurende
de eerste helft van de jaren '80,
zal de autobranche minimaal
een half miljoen personenau
to's aan omzet moeten inleve
ren.
RECORDAFORD?
UW REMMEN?
Gebruikte
auto's stijgen
in prijs
NOS-radio:
Omroepmacht
op radio
afschaffen
PAGINA GIDS,
nnNDERDAG 3 FEBRUARI 1983
EXTRA
Josée Ruiter
speelt
gehandicapte
violiste
Programmaleider
I ENBOEKEN^O£-KS^°[ I
„Prachtvinken"
Meer j
Amsterdam - Het herstel
Stimulans
Japanners
Grote winst
Amsterdam - In de ge
schiedenis van de auto is het
in Nederland nog nooit voorge
Andere lijn
Middenklasse
Exclusief
Kleintjes'
uitlaatcenters
remcenters
Overvoerd
Kentering
Volgende week gaat
in het Nieuwe De La
Mar-theater het toneel
stuk „Duet for two"
met Josée Ruiter en Dolf
de Vries in de hoofdrol
len, in première. Het
stuk van Tom Kem-
pinski gaat over een in
ternationaal beroemde
violiste die wordt ge
troffen door multiple
sclerose (een rol van Jo
sée Ruiter). Op aan
dringen van haar echt
genoot bezoekt zij een
psychiater (Dolf de
Vries) die haar moet
'doen inzien dat een le
ven zonder muziek ook
waardevol kan zijn. De
regie van „Duet for
two" heeft Élise Hoo-
mans. - fotoanp
HILVERSUM -„Elke omroep. I
component denkt aan zijnl
eigen voordeel en dat komt het I
verwachtingspatroon van del
luisteraars ook niet ten goe-l
de", schrijft de programmalei-1
der van de NOS-radio, Cees I
Cabout, in een open brief aan
de Nederlandse dagbladen. Hij
zegt dat het helemaal mis is
met de Nederlandse radio en
stelt voor het omroepbestel
voor wat betreft de radio op te
heffen.
Volgens Cabout is de „zen-|
derkleuring" van de vier Hil-
versums niet geslaagd, omdat I
de omroepen het belang van
hun „eigen club" laten preva
leren. „Voor de luisteraars is I
het niet te vreten, als alle om-1
roepen uit eigen overwegingen I
werken", schrijft hij.
De oplossing voor de zinloze I
versnippering is volgens de
NOS-programmaleider
per zender een zelfstandige re-1
dactie wordt ingesteld, waarin
leden van alle omroepen zit
ten. Deze redactie bepaalt hoe I
de zender functioneert. Daar-
mee zou het "eigen gezicht"
van elke omroep op de radio
verdwijnen.
Cees Cabout schreef de open I
brief op pesoonlij ke titel en
niet als NOS-medewerker. Hij
nam dit initiatief om ook bui
ten Hilversum een discussie I
over dit onderwerp op gang te
brengen.
Cabout vindt het een I
vreemde zaak dat ook op de I
muziekzenders geprofileerde I
programma's zijn. Het gevolg!
daarvan is volgens hem dat
Hilversum 2 een puinhoop is I
geworden, Hilversum 4 niet i
van de grond gekomen is en
Hilversum 3 terrein heeft ver
loren. Alleen Hilversum 11
vaart er wel bij
Hij schrijft verder dat ac-1
tualiteitenrubrieken op ver-1
schillende zenders en op ver
schillende tijdstippen worden
uitgezonden en dwars door de
zenderkleuring heen lopen.
Dat geeft een rommelig en on
overzichtelijk beeld. „Nieuws I
bieden is een van de hoofd
functies van de radio. Die
functie moeten wij zo 1
mogelij k vervullen".
•In zijn visie moet gewerkt
worden met vaste redacties
voor iedere zender en moet de
autonomie van de omroepen
afgeschaft worden.
BOEKENBOEKENBO® I
BOEKENBOEKENBOEKENB
BOEmVBOEKENBOEKENj
„Prachtvinken", door Franz Robil*
Ier, uitg.: Elsevier
Voor het toenemend aantal
liefhebbers van tropische vo
gels, met name prachtvinken,
is bij Elsevier een uitstekend
boek verschenen, „Prachtvin-
ken" door Franz Robiller.
Na een algemeen gedeelte
over voeding, huisvesting en
verzorging worden 124 soorten
prachtvinken uitgebreid be
licht in tekst en foto's. Hela®
nogal wat foto's in zwart-w»
van deze kleurrijke dieren
Veel aandacht wordt besteed
aan de gedragingen en 6e'
woonten van de vogels. Oor-
worden de plaats van her
komst en de biotoop op verras
send nauwkeurige wijze be
sproken, zodat met de infor
matie uit dit boek de verzot'
ging van de dieren hiér nog
beter kan worden. De schrij'
ver breekt een lans voor na'
tuurbroed, om de broedg®'
woonten van import-vogelst£
behouden.
Dit boek kan ertoe bijdra
gen dat meer mensen zte»
gaan toeleggen op het houden
en kweken van deze voge
zodat import uit verre landen
FERDAM
DAN EEN HALF MIL-
joen bezoekers worden verwacht
tijdens de Personenauto RAI,
welke van 3 tot en met 13 februa
ri in Amsterdam wordt gehou
den.
Door het gebruik van drie nieu
we hallen op het RAI-complex, is
de tentoonstelling 25 procent
groter dan twee jaar geleden. En
dat brengt met zich mee dat de
massale toeloop aan bezoekers
toch vrij gemakkelijk verwerkt
moet kunnen worden.
Tijdens de „RAI" zal men niet al
leen over de parkeermogelijkhe-
den kunnen beschikken onder en
naast de RAI, de Amsterdamse
politie heeft ook in de onmiddel
lijke nabijheid van de tentoon
stelling veel parkeerruimte be
schikbaar gesteld. Extra bussen
-met gratis vervoer- zullen van
en naar deze parkeerterreinen in
de omgeving rijden.
De grootste auto-showroom van
Nederland, met 58 merken uit 14
verschillende landen die geza
menlijk zo 'n 2000 verschillende
auto's tonen, is op zaterdag en
zondag van 10.00 tot 17.00 en op
de overige dagen van 10.00 tot
17.00 uur en van 19.00 tot 22.00
uur geopend.
De toegangsprijs bedraagt f 10.-
jeugd onder 14 jaar en houders
van een Pas 65 betalen f 7,50.
van de automarkt zal zich ook
dit jaar -zij het in niet zulke
spectaculaire cijfers- voortzet
ten. Er wordt rekening gehou
den met een totaal verkoopcij
fer tussen de 425.000 en
430.000.
Het afgelopen jaar zijn er volgens de
kentekenregistratie 406.774 nieuwe perso
nenauto's verkocht. In 1981 waren dit er
390.990, zodat een stijging van 4 procent
kon worden geconstateerd. Hiermee kwam
tevens een einde aan de daling sinds 1979,
toen de autoverkoop in één jaar terugviel
van 575.000 (1979) naar 452.000 (1980). Het
herstel zette zich vorig jaar april in en ver
toont op dit moment nog steeds eenzelfde
beeld.
Voor dit jaar wordt rekening gehouden
met minstens een gelijk kopersgedrag dan
in 1982, „want", zegt de voorzitter van de
afdeling auto's van de RAI, de heer W.M.
de Greft, „het psychologisch klimaat in ons
land is aan het veranderen. Heel lang
zaam ontstaat er toch weer wat meer ver
trouwen over de toekomst. Lange tijd is er
gesproken over 'inleveren', maar niemand
wist hoeveel. Daar is nu meer duidelijkheid
over gekomen. Daarnaast is natuurlijk de
sterk gedaalde rente een factor welke voor
zich spreekt, terwijl ook de wat lagere ben
zineprijzen van dit moment een gunstige
invloed hebben".
Maar er zijn ook andere factoren waarvan
een bepaalde stimulerende werking uit
gaat: het rijbewijsbezit neemt jaarlijks in
ons land nog altijd toe met minimaal
200.000 personen; jongeren gaan steeds
meer het autobezit als onontbeerlijk be
schouwen, terwijl er ook meer jonge gezin
nen komen met een klein kindertal, waar
door de ouders sneller geld beschikbaar
hebben om naar eigen wensen te beste
den.
Daarnaast zijn er de laatste jaren zoveel
ontwikkelingen geweest welke de moderne
auto een stuk economischer in onderhoud
en gebruik hebben gemaakt, dat het rijden
met een wagen van -zeg maar— drie jaar
oud al een schadelijke financiële post kan
opleveren.
Met deze perspectieven voor ogen en de
wetenschap dat de Nederlander de afgelo
pen jaren toch nog altijd een stevig spaar
centje achter de hand heeft gehouden, ver
wacht de autobranche de komende dagen
veel van de personenwagen RAI in Am-
Dit cijfer is geen gevolg van de economi
sche recessie, maar heeft alles te maken
met de verlenging van de levensduur van
het produkt. De moderne auto gaat steeds
langer mee.
Werd in de tweede helft van de jaren
70, de auto in Nederland gemiddeld 9 jaar
ouch nu is de leeftijd gestegen tot rond 10
jaar; een gemiddelde toename van 0.2 jaar
per 12 maanden.
Aan de hand van de kentekenregistratie
van de RAI en de parktellingen van het
Centraal Bureau voor de Satistiek, is een
VJïj nauwkeurig beeld te krijgen van de
gebruiksduur van een personenauto.
Enkele voorbeelden: Op 1 augustus
1979 waren er nog 43,7 procent van de
nieuw gekochte auto's uit 1970 op de weg.
Op 1 augustus 1980 waren precies 50
Procent van de in 1971 nieuw verkochte
wagens nog altijd in gebruik. Op 1
augustus 1981 was het percentage weer
verder gestegen. Van de nieuwelingen uit
972, reed nog altijd 53 procent op de Ne
derland wegen.
Deze langere levensduur leidt er toe dat
vervangingsvraag per jaar afneemt en
globale berekingen hebben duidelijk ge
haakt dat dit zo'n 84.000 nieuwe auto's per
maanden gaat schelen.
sterdam. Onzekerheid blijft bestaan bij de
importeurs van de Japanse merken. Zij za
gen vorig jaar opnieuw hun marktaandeel
afnemen. Na het absolute topjaar 1980
(26,39 procent van de nieuw verkochte wa
gens kwam uit Japan) moet men weer een
aantal stappen achterwaarts maken.
In 1981 werd nog een marktpercentage
van 24.41 gehaald, vorig jaar kwam men
niet verder dan 22.37 procent. In eenheden
uitgedrukt: in 1981 totaal 95.437 'Japanners'
verkocht; vorig jaar 91.006.
Slechts één Japanse wagen deed het in
vergelijking met de eigen concurrentie, erg
goed: de Alto van Suzuki. De totale auto
branche mocht vorig jaar rond 16.000 wa
gens meer verkopen dan het jaar daar
voor; de verkoopstijging bij Suzuki alleen
lag rond de 4.000 eenheden. Zo'n 25 pro
cent van de omzetstijging in Nederland
kwam dus voor rekening van de Alto.
Hoe spectaculair de groei was, bewijst
de plaats van Suzuki op de Nederlandse
markt. Gerenomeerde merken als Alfa Ro
meo, Saab en British Leyland is men op de
verkooplijst van 1982 voorbij gegaan.
DE BMW 3-serie heeft niet alleen van buiten een duidelijke verandering ondergaan. Onder de motorkap en onder de carrosserie zijn
zoveel wijzigingen aangebracht dat gesproken kan worden van een andere BMW.
komen dat zoveel echt nieuws
op een tentoonstelling is te vin
den als tijdens de komende
RAI.
De laatste weken zijn er al wel wat nieu
we modellen in de showrooms verschenen,
maar het aanbod is in werkelijk zo overda
dig dat men alleen op een auto-tentoon
stelling het juiste vergelijkingsmateriaal
voor handen heeft.
Maar dat bestaande modellen ook erg
aantrekkelijk in de 'aanbieding' kunnen
zijn, wordt door het Zuidkoreaanse merk
Huyndai bewezen. Een beperkte serie
Huyndai Pony 5-deurs modellen met
1400cc motor, wordt tijdelijk aangeboden
met air-conditioning met een meerprijs van
f 995.-. In de prijsklasse rond f 16.000.- is
een auto met een air-conditioning een heel
hoge uitzondering.
Het is al lang geen nieuws meer dat de
auto-industrie er alles aan doet om het
brandstofverbruik van de auto's aanzien
lijk terug te dringen. Ruim twee jaar gele
den heeft men zich energiek op deze zaak
gestort. Door bij de constructie steeds meer
gebruik te maken van lichtere materialen
(zowel voor chasis, carrosserie als voor de
motor) nam het gewicht bij ieder Europees
merk met tientallen kilo's af.
Daarnaast bleek dat door verdere proe
ven in de windtunnels het ook mogelijk
bleek om de luchtweerstand van de auto's
nog verder terug te dringen. Heel wat re
gengootjes zijn ondertussen verdwenen, de
ramen vormen vaak een 'plat' geheel met
de carrosserie, de buitenspiegels en de
ruitenwissers werden onder handen geno
men, terwijl zowel de voorzijde als de on
derkant van heel wat auto's uit een 'geslo
ten' unit bestaan. De 'rijwind' kan zodoen
de steeds minder gaan wervelen onder en
achter de wagen.
Voor de constructeurs van kleine auto's
blijft het nog altijd moeilijk om de lucht
stroom goed te kunnen laten 'afglijden'
langs de carrosserie. De Audi „100", de
Ford Sierra, maar ook b.v. de BX van Ci
troen, winnen het danook vaak -als het op
het luchtweerstandscoëfficiënt aankom t-
van heel wat gemoderniseerde wagens uit
de kleine klasse.
Voor alle segmenten van de Nederlandse
automarkt brengt de RAI nieuws. Vooral in
de middenklasse is er de laatste maanden
veel aan de hand geweest. Een greep: Ci-
troën komt met de BX14 en BX16, Mazda
met de compleet nieuwe „626"-serie; Hon
da introduceert de duidelijk gewijzigde
sportieve Prelude; Mitsubishi heeft de Lan
cer van voorwielaandrijving voorzien;
BMW gaf de 3-serie een ander gezicht;
Nissan bewandelt met de „Prairie" duide
lijk andere (constructieve) wegen, terwijl
Lancia met de „Prisma" een echte wereld
primeur in huis heeft.
Maar ook onder en boven de midden
klasse zijn er ditmaal sterk opvallende
nieuwe wagens te ontdekken., Mercedes
doet dat met de kort geleden geïntrodu
ceerde „190"-serie; de zoveelste wereldpri
meur op de RAI. Bij de vierwielaangedre-
ven wagens zijn de Audi 80 Quattro, de
Datsun Patrol en o.a. de 1800 4WB Super
Wagon automaat van Subaru de grote noi-
viteiten.
In de sector van exclusieve modellen ne
men de MG Metro Turbo, de Rover Vitesse,
de Ritmo Bertone Cabriolet, de Escort XR
en de Sierra XR bij Ford, de Lotus Eclai Ex
cel, de Super Space Wagon van Mitsubis
hi, de supersnelle Datsun 280 ZX Turbo, de
bij Saab geïntroduceerde turbomotor met
automatische prestatie controle en de Sam
ba Rallye-uitvoering, heel bijzondere
plaatsen in.
«1*1
In de lagere prijsklassen van het nationale
wagenpark is niet alleen het aanbod aan
zienlijk toegenomen, maar tevens is het
aantal wijzigingen (in standaard uitvoe
ring steeds completer en moderner van
lijn) groot. Neem b.v. de Panda Super, de
nieuwe Fiat Ritmo, de Oosteuropese Yugo
45, de modernisering bij Lada en natuurlijk
de allerkleinste van Opel, de Corsa.
De Micra van Nissan (door gewichtsbe-
sparende constructies laag in gewicht) en
de introdukties van dieselmotoren in mo
dellen als Renault 9, Toyota Corolla, de
Sunny en de Cherry bij Nissan, zullen on
getwijfeld ook voor een groep automobilsi-
ten trekpleisters zijn.
Twee aantrekkelijke nieuwelingen van
het laatste moment, zullen -omdat de auto
industrie beseft dat teveel nieuws op één
tentoonstelling ook niet goed is- niet op de
RAI te zien zijn. De nieuwe 1-liter van Fiat,
de Uno en de „205" van Peugeot, worden
pas over ruim een maand aan het publiek
getoond: in maart tijdens de Autosalon in
Gènève.
MERCEDES probeert met de „190" een nieuwe groep automobilisten aan te trekken: sportieve rijders die mini
maal f 42.500.- te besteden hebben. Aan sportiviteit komt men in deze wagens niet veel tekort; de passagiers op
de achterbank moeten wel wat ruimte inleveren.
DE CITROËN BX is speciaal ontworpen met het oog op laag brandstofverbruik en verminderd onderhou
behoud van de typische Citroön eigenschappen.
DE „PRAIRIE" van Nissan is ongetwijfeld een van de meest opval
lende wagens; de een noemt de „Prairie" een personenwageneen
andere een soort bestelwagen met de ruimte en het comfort van een
personenwagen. -foto's audet
De Lancer van Mitsubishi heeft -in navolging van een
groot aantal Japanse modellen- nu ook voorwielaandrij
ving
(ADVERTENTIE)
RIJDT U
Fastfit heeft van èlk automerk de uitlaat
in voorraad Monteert zo efficiënt, dat u tot 30%
voordeliger uit bent dan bij ae dealer. Bovendien:
klaar terwijl u wacht, zonder afspraak en met 1 jaar
volledige schriftelijke garantie.
KUNT U REKENEN OP
Ter introduktie gratis controle door onze
gediplomeerde remspecialisten. Reparaties na
vaste.prijsopgave, met volledige garantie
Door specialisatie werkt Fastfit veel
voordeliger U bent welkom,
zonder afspraak.
_niet meer nodig is.
B.S.
Tilburgseweg 139, Breda
tel. 87 7510
zaterdags tot 1 uur geopend
Oude Vest 27, Breda
tel. 14 31 73
.flMSTERDAM In Nederland
is altijd een levendige handel
in gebruikte auto's geweest.
Maandstatistiek „Verkeer en Vorvoer"
kwam tot de volgende verkoopcijfers:
197 3994.000
197 41.036.000
197 51.340.000
197 61.366.000
197 71.559.000
197 81.672.000
197 91.677.000
198 01.644.000
198 11.596.000
198 21.750.000
De gebruikte auto is voor de Nederland
se markt van erg groot belang. De neer
gang in de autoverkoop sinds 1979, ont
stond immers niet alleen door de stijging
van de benzineprijzen als gevolg van de
tweede oliecrisis.
In datzelfde jaar was ook de markt van ge
bruikte auto's overvoerd, waardoor de in-
ruilprijzen aanzienlijk daalden en heel wat
toekomstige kopers minder trek hadden om
hun nog goed ogende wagen voor erg wei
nig geld van de hand te doen.
Het grote aanbod gebruikte auto's - en
dus het lage bod van de dealer - was een
rechtstreeks gevolg van de hoge verkoop
cijfers van nieuwe auto's in de jaren 1978
en 1979.
Op het ogenblik is een duidelijke kentering
op deze markt te ontdekken. Het 'overschot'
aan gebruikte wagens nam vorig jaar af,
waardoor er weer een beter bod kon wor
den gedaan bij 'inruil'. En daardoor steeg
het aantal verkopen van nieuwe auto's.
Wanneer de verkoopcijfers zich in op
waartse lijn blijven bewegen, dan zou het
best kunnen voorkomen dat midden dit
jaar de prijzen rond inruil en voor occa
sions - welke op dit moment op een vrij
gunstig prijsniveau liggen - plotseling kun
nen wijzigen.