„Uno" moet in voetsporen van „127" treden ELKE VISA IS NU AAN TREKKELIJKER DAN OOIT. OP VAKANTIE MET HET NEDERLANDSE RODE KRUIS Diesel in Renault 9 Micra onder de 14.000 Nieuwe moto* ren bij VW AUTOBEDRIJF C. ROELSE KIP CARAVAN Jobo Parket Drie Zeeuwse winterkamp! H ad u al een oogje op de Visa maar hebt u er nog niet in gereden? Dan is het nü de tijd om naar de Citroen agent te gaan en uw oren te spitsen. Want die doet u momenteel een aanbod, dat u absoluut uw neus niet voorbij mag laten gaan. Een dermate aantrekkelijk aanbod, dat u op uw vingers zult kunnen natellen dat het nü inderdaad het beste moment is om uw auto in te ruilen en een Visa te kopen. Op naar de Citroen agent dus. Voor zo'n ruime, comfortabele vijfdeurs Visa. Die u het plezier geeft van een onberispelijk weggedrag, tal van comfortabele voorzieningen, lekker lage onderhoudskosten, uitstekende zuinigheid (bijvoor beeld Visa Super E: 1 op 20,8 bij 90 km/h constant, 1 op 15,9 bij 120 km/h constant en stadstraject) en opti male prestaties (bijvoorbeeld Visa GT: van 0 tot 100 km in 10,9 sec. en een top van 168 km/h). En iedere Visa is gebouwd volgens de hoogste kwaliteitseisen en heeft dus een lange levensduur. U heeft de keuze uit vijf versies: de Visa v.a. f 12.425,-, de Visa Club v.a. f 13.225,-, de Visa L v.a. f D<835,-, de Visa Super E v.a. f14.865,- en de VisaGT v.a. f17.775,-. Zo kunt u dus kiezen uit een heel goedkope Visa met alles erop en eraan, een wat luxere Visa, twee superzuinige en luxe Visa's en een supersnelle, luxe Visa. Stap gauw binnen bij de Citroen agent. Want die zorgt ervoor dat u nü extra voordelig in een Visa stapt. Welkom! DE NIEUWE MIN11000 E te koop aangeboden 35% korting geen uitverkoop wel korting auto's auto-diversen Occasions Garage J. H. de Putter T.k. Alfa Romeo Alfetta 1.8 Autobedrijf Roelse c. T.k. Citroën 2000 CX Autobedrijf C. Roelse Mini Metro Autobedrijf C. Roelse m Vraag gratis gids Het varend vakantieschip de J.H. Dunant, Tweemaal 1 week in Huize „de Valkenberg" te Rheden, Gecombineerde Jongerenboot „J.H. Dunant" (8 -15 jarigen) COMPE1 DE STEM VAN DONDERDAG 27 JANUAR11983 EXTRA DONDERDAG 27 JANU| DIEMEN - Twaalf jaar geleden zette Fiat met de „127" een wagen op de weg welke op heel wat pun ten afweek van de toen gangbare normen. De „127" sloeg uiteindelijk zo goed aan, dat deze wagen ge zien kon worden als de trendsetter voor de jaren zeventig. Fiat probeert nu hetzelfde kunstje uit te halen met de voorwielaangedreven „Uno"; een auto in de 1-liter klasse. Van huis-uit heeft de wagen een aantal eigen schappen meegekregen, welke hem duidelijk onder scheidt van andere wagens. Fiat heeft een eigen stijl kunnen behouden. De Panda was er het eerste grote voor beeld van; de „Uno" kan als voortzetting van deze lijn gezien worden. En wat bij zonder is: de Italianen heb ben een manier gevonden om opvallend anders ge bouwde auto's, toch hoog te laten scoren als het aankomt op het bestrijden van de luchtweerstand. De nieuwe ontwerpfilosofie van Giu- giaro heeft er bij de „Uno" toegeleid dat het luchtweer- standscoëfficiënt (Cx-waar- de) slechts 0,34 bedraagt; de beste in deze klasse. De wagen is bijzonder compact: lengte 3,64 m., breedte 1,55 m. en hoogte 1.43 m. Het totale gewicht va- riëert naar gelang het model tussen de 700 en 750 kg. De ruimte in het interieur is verrassend groot en daar om spreekt Fiat zelfs over een wagen met vijf zitplaat sen. Ook bij de „Uno" heeft men de voorstoelen nogal hoog geplaatst; het voordeel hiervan is dat de passagiers op de (verstelbare) achter bank in ieder geval vrij ge makkelijk hun voeten onder de voorstoelen kwijt kun nen. De basismotoren hebben een inhoud van 903, 1116 en 1301cc. De kleinste van deze heeft kopkleppen bediend door stoterstangen. De gro tere, eveneens vier cilinders, hebben kopkleppen welke bediend worden door een bovenliggende nokkenas, :a De Fiat „Uno" komt in april in zeven verschillende versies naar ons land. De zuinige aangedreven via een getan de riem. Het vermogen ligt respectievelijk op 45, 55 en 70 pk. Afhankelijk van de mo torkeuze ligt de topsnelheid tussen de 140 en 165 km/u. Wanneer men over een extra zuinige motor wil be schikken, biedt de 903 ES uitkomst. Door een verhoog de compressieverhouding werd het brandstofverbruik aanzienlijk terug gedron gen: vergeleken met de nor male uitvoeringen, haalt de ES verbruikscijfers welke gemiddeld 12 procent lager liggen. De topsnelheid be draagt nog altijd 140 km/u een 'sprintje' van 0 naar 1000 meter gaat nog altijd in 37,8 sec. Volgens ECE normen is het brandstofverbruik bij de Uno ES: bij 90m km/u 1 op 23,3; bij 120 km/u 1 op 17,2 en in de stad 1 op 15,6. De „Uno", welke al in Ita lië op de weg is te vinden en in de loop van april in ons land komt, is zowel in drie als in vijf-deurs uitvoering leverbaar. Met uitzondering van het basismodel, de „Uno" 45, zijn alle types uit gerust met een vijf versnel lingsbak. De „45" heeft een vier-bak. Over de prijzen wil men op dit moment nog niets zeggen, maar deze zul len ongetwijfeld voor de meest gangbare typen tus sen 13.000.- en 16.000.- ko men te liggen. De vertrouw de „127" blijft voorlopig nog in produktie. Voor de „Uno" (waaraan drie jaar gewerkt is en waarvoor meer dan 2 mil jard gulden geinvesteerd moest worden) is nu al in twee fabrieken een dagpro- duktie van 2200 stuks ge pland; een jaarcijfer van 450.000 auto's moet op die manier bereikt worden. AMSTERDAM - Lange tijd is er al over gesproken, maar nu is het dan zover: Renault heeft ook een die selversie in de z.g. lagere middenklasse. Voor de Renault 9 (in 1982 „Auto van het Jaar), werd een compleet nieuwe diesel motor ontwikkeld. Het is een viercilinder lijnmotor met een gietijze ren motorblok, een lichtme talen cilinderkop en een ci linderinhoud van 1595cc. De krachtbron, welke momen teel met aantallen van rond 200 eenheden per uur wordt geproduceerd, levert een vermogen van 55 pk; een topsnelheid van ruim 140 km/u en verbruikt gemid deld 1 op 16. De Renault diesel -welke in twee uitvoeringen wordt uitgebracht- wordt stan daard geleverd in een 4- deursuitvoering en met een 5-versnellingsbak. Beide auto's hebben (net als de benzinemodellen) de motor dwars voorin en voor wielaandrijving. De prijs van het basismo del zal wel net onder de 22.000.- komen te liggen. EINDREDAKTIE LEON «RIJNEN LISSE - De kleinste Nis san, de in maart leverba re Micra, gaat 13.995.- kosten. De wagen, voor zien van een nieuw ont wikkelde lOOOcc alumi- niummotor welke nog maar 70 kg weegt, zal al leen in een luxe uitvoe ring geintroduceerd wor den. De exclusieve Nissan Prairie, opvallend door de wat hoge vierkante bouw en de openschui vende deuren, heeft een prijskaartje van 22.895.- gekregen. De prijzen van de sterk gemoderniseerde Zastava GTL 55 en GTL 65 (een ruime 5-persoons sedan uit Joegoslavië) zijn juist onder de 12.000.- gehou den. De wagen met een llOOcc motor gaat 11.495.- kosten; de 1300cc-versie 11.995.-. LEUSDEN - Meer trek kracht en zuinigheid, ken merken de nieuwe 1.8 liter motor met 90 pk, welke in de VW Passat en de Santana zijn geplaatst. Deze kracht bron vervangt de huidige 85-pk versie. Door een korte slag toe te passen, was het ook moge lijk om de motor voor de Scirocco geschikt te maken, De inhoud van het 'blok' werd tot 1.6 liter terugge bracht en het vermogen tot 75 pk: toch nog een winst van 5 pk ten opzichte van de huidige motor. Verdere nieuwe zaken aan deze motoren: een val- stroomregistercarburateur met automatische startvoor ziening en afsluiting van de benzinetoevoer bij afrem men op de motor; contactlo ze ontsteking, een compres sieverhouding van 10:1 (Sci rocco 9:1), terwijl grotere in- laatkleppen de cilindervul ling verbeteren. SPnS NU UW OREN ALS UAL "N OOGJE HAD OP DE VISA. Afgebeeld VisaGT v.a. f 17.775, Prijzen excl. ML-tectylbehandeling en afleveringskosten. verbruik 1:20,8 vanaf 9.990,- Nieuwendljk 1, AXEL, tel. 01155-1774 Molendijk 24, HOEK, tel. 01154-1273 026 236882 de meest simpele manier voor het opgeven van een ..kleintje" bel bovenstaand nummer twee dagen vóór de gewenste plaatsing, de rest regelen wij u kunt ook terecht op een van onze rayonkantoren of servicepunten (zie elders). VISSLOEP 5 m. I. 1 80, br. 2 Benz. tanks voor b boord m. 27 MC bak gr. Tel. 01148-2324 Lagostlna pannen met bij Rob Buijs, op de Markt in Axel - Hulst - Oostburg. Camping Olmenveld Gapingseweg 5, Serooskerke (W) 01189-1285 b.g.g. 01 100-21871 Wij hebben regelmatig goede gebruikte caravans Tevens zijn wij Paradiso vouwcaravandealer voor geheel Zeeland t/m 31 /1 op alle houtsoorten. Kosteloos gereserveerd t/m juli '83 (geen aanbetGarantie volgens de VPL en Consumentenbond Showroom, Haagweg 13, Breda, tel. 076-139032. TE KOOP aquarium met biologisch filter, 1.60 x 50 x 50, compleet met om bouw; radiografisch be stuurbare auto, geheel compleet, met zender, v.d. Stelt, Kloosterstr. 32 Bier vliet. 01152-1583. te koop gevraagd T.K. GEVR singles uit ja ren '60 en '70 01100-23558 (na 18.00 uur). BMW 316'80 Opel Kadett'79 Opel Kadett'73 Renault 6'78 Toyota Corolla'74 Renault 4'79 Fiat 600 '73 Opel Kadett Coupé'78 Peugeot 104'77 Renault 4'75 Fiat 127 S'78 Flat Ritmo'79 Plein 29, Zaamslag, 01153-1781 tel. bj 1978 in zeer staat. Speciale f 6900,-. Nieuwendijk 1, 01155-1774. goede prijs Axel, tel. motoren HONDA CB 750 F2, te koop, Bwj. '78, km. stand 13.500, in prima staat, incl. 2 zijkoffers Tel. 01150-20730. keurige wagen met gasin- stall. mechanisch en moto risch 100%. Bj. 1975, inruil en financiering mogelijk. Nieuwendijk 1, Axel, tel. 01155-1774. Door omstandigheden te koop automaat, bj. maart 1982, slechts 15.000 km in keuri ge staat van 19.500 voor 12.500,-. Inruil en finan ciering mogelijk Nieuwendijk 1 01155-1774 Axel, tel. TH. vak. bung.-app. in Oostenrijk/Zwitserland B enelux/Duitsland/Frank- rijk/Denem arken. S.V.H. tel. 04950-30695. Dat het Rode Kruis vakanties organiseert voor gehandicapten en langdurig zieken, is algemeen bekend. Maar voor wie deze vakanties nu precies bestemd zijn, zal niet algemeen bekend zijn. Officieel wordt gezegd: het Nederlandse Rode Kruis biedt vakantiemogelijkheden voor hen die niet (meer) zelfstandig op vakantie kunnen. Het Rode Kruis moet echter wel selecteren, omdat het aantal gegadigden groter is, dan het aantal beschikbare plaatsen. Voor Zeeland zijn er in 1983 ongeveer 150 plaatsen beschikbaar. Het Rode Kruis biedt de volgende voorzieningen in de Kring Zeeland: voor hen die bedlegerig zijn of permanent een rolstoel gebruiken. Er is een scheepsarts aan boord en voldoende verpleegkundigen en help(st)ers. Periode 19-9 t/m 24-9-1983. het huis is geheel aangepast voor rolstolgebruikers en beschikt over voldoende verpleegkundigen en help(st)ers om de nodige verzorging te geven. Periodes 23-5 t/m 28-5-1983/31-10 t/m 5-11-1983 Periode 4-7 t/m 9-7-1983 Eveneens zijn een beperkt aantal plaatsen in het buitenland beschikbaar. Als u meent voor één dezer vakantieprojekten van 1 week in aanmerking te komen, kunt u zich opgeven bij het Provinciaal Bureau van het Nederlandse Rode Kruis in Zeeland, postbus 300, 4330 AH Middelburg. Tel. 01180-13608/27387. De aanmeldingstermijn sluit op zaterdag 19 februari 1983. Eveneens is uw plaatselijke afdeling bereid informatie te verstrekken. Aanmelding houdt niet automatisch plaatsing in, daar het aantal plaatsen beperkt is. Er wordt een bijdrage in de kosten van 175.- per persoon, per week gevraagd, (dispensatie is mogelijk). van onze sportmedewerker XERNEUZEN - In het dis trictspolo hebben ook de da mes de winterstop er op zit ten. De Schelde-dames kre gen op eigen terrein het hooggeplaatste Nautilus te bekampen. Zij gaven de vol le winst in de laatste perio den onnodig uit handen. Bij de heren kwam de Schelde- formatie twee keer in actie. Tegen koploper Daphnia kwamen de Terneuzenaren er niet aan te pas. Zondag hielden ze een punt over aan het duel met DIO. Ganze had afgelopen weekeinde vrij. TERNEUZEN - „We draait titie. Het loopt allemaal lek dus de leider van deze voll« ge volleyballers spelen iede het deze competitie nadert, De sectie wedstrijd wezen van de NeVoBo houdt zich al enige tijd bezig met de aspi- anten, die variëren in leeftijd van 12 t/m 16 jaar. Voorheen werden alleen enkele toer nooien afgewerkt. De laatste vier jaar is er echter een volle dige competitie. „Ons moderne deVoBo-bestuur ziet het be- ang van de jeugd goed zitten", zegt Vosveld. „Deze categorie s later belangrijk voor de loorstroming naar de senio ren". Dat was uiteindelijk ook de •eden om een dergelijke com- jetitie te starten. Vosveld; „De ongeren hebben keuze uit ?eel verschillende sporten. Volleyballen was vroeger voor leze groep vaak niet mogelijk, [lierdoor ging veel jeugd ver loren voor deze sport. Nu kan nen om de twee weken wed- itrijden spelen, waardoor de concurrentie met de andere sporten beter kan worden aangegaan. Dat er veel keuze is om te sporten, is goed. Maar als volleybalbond moet je toch kunnen meedingen". Er zijn deze competitie Si d j< o k b g g j; t( d n k. Van onze basketba AXEL/TERNEUZEN/HULST - D de helft. Het eerste gedeelte heeft terkampioenen opgeleverd: de dar van Scheldesport 2 en de Hulsterse De dames van Voorwaarts tijn bezig aan een sterk sei- :oen, ondanks een enkele mis- itap. De concurrentie werd neestal op overtuigende wijze eruggewezen. De tweede helft /an het seizoen kan dan ook zo' vertrouwen tegemoet ge nen worden door de ploeg van Luc Dierickx. Stand: Voorwaarts 9-16, Mara thon 3 9-14, Volharding 9-12, Ope ratie 71 9-12, Dynamo'70 3 9-10, BV ™lst 9-8, Mevo'80 8-6, De Polder M, Valkenisse 3 9-0, Jumping Crabs 2 7-2. In de vierde klas werd reeds >nel duidelijk welk team zou womoveren aan het einde van jet seizoen. Scheldesport 2, de lerneuzense reserveploeg, itaat ongeslagen aan de lei- kng, met de naaste rivalen op vote afstand. Snelheid, tech- ïïek, maar vooral de ervaring jan Jack Fatehmohammed en jrusé De Grave, zijn de be- angrijkste oorzaken. stand: Scheldesport 2 8-16, BV ,„™urg 4 10-12, Jumping Crabs 4 H Matador 2 7-8, De Schuur f Bucket 10-8, Smokkelhoek 2 13 Dynamo'70 3 8-6, Simpel Drib- «z 9-6, Marathon 3 10-6, Mevo'80 pr' Hulsterse junioren zet- n de traditie voort. Ook dit j heeft Hulst met een bij lander sterk team. BVH mag overigens verheugen over den groeiend aantal jeugdle- ihnn'^o BV Hulst 10-18. Mara- iarriin ,4' ?V Souburg 9-14, Vol- Sehoiü® 9"10> Dynamo'70 10-8, Volhi iport O"0. Marathon 3 8-0, "Wnarding 2 8-0. Vla n de ovei"ige Zeeuwsch- ir,o T6 P'oegen resteert er g'slechts een theoretische u^ebber op een titel: BV zm, u' <">m de titel te behalen [f. Hulst 2 echter moeten af- T"'n met de twee leiders in (o klas: Volharding 2 Crah°ngeslagen' en JumPing de 2' T>e confrontatie met twiif0mSte,ploe8 wordt onge- ivJi de moeilijkste uit- VrJtnM van jjet SeiZoen. onri j og Wijft Hulst steken StLdaerde Plaats. bin„a^d: Volharding 2 10-20, Jum- 6 riv„ bs 2 10-18,BV Hulst 2 10- 1-19 5?mo 70 2 10-12, Voorwaarts dor a'mpel Dribbel 1 11-8, Mata- Mevo'iS' Onmpings Crabs 3 10-6, Oberat? ü0"4' Vossenberg 3 10-2, bwatie'7110-0. ,er e overige vertegenwoordi- loev Van onder De Schelde en niet meer te rekenen O] bi ee a< m w a; g< w d( Z< de oi SC te ke 3c te be kl tie pl bi. de de AJ wo dei ree spi en ko dei vo< do< gii op| Sir Wi de Ad lijs pa; goe Bij ga: dir de Gr is der

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 8