„Uno" moet in
voetsporen van
„127" treden
ELKE VISA IS NU AAN
TREKKELIJKER DAN OOIT.
OP VAKANTIE MET HET
NEDERLANDSE RODE KRUIS
Diesel
in
Renault 9
Micra onder
de 14.000
Nieuwe moto*
ren bij VW
AUTOBEDRIJF C. ROELSE
KIP CARAVAN
Jobo Parket
Drie Zeeuwse
winterkamp!
H ad u al een oogje op de Visa maar hebt u er nog
niet in gereden? Dan is het nü de tijd om naar de Citroen
agent te gaan en uw oren te spitsen. Want die doet u
momenteel een aanbod, dat u absoluut uw neus niet
voorbij mag laten gaan.
Een dermate aantrekkelijk aanbod, dat u op uw
vingers zult kunnen natellen dat het nü inderdaad het
beste moment is om uw auto in te ruilen en een Visa te
kopen. Op naar de Citroen agent dus. Voor zo'n ruime,
comfortabele vijfdeurs Visa.
Die u het plezier geeft van een onberispelijk
weggedrag, tal van comfortabele voorzieningen, lekker
lage onderhoudskosten, uitstekende zuinigheid (bijvoor
beeld Visa Super E: 1 op 20,8 bij 90 km/h constant,
1 op 15,9 bij 120 km/h constant en stadstraject) en opti
male prestaties (bijvoorbeeld Visa GT: van 0 tot 100 km
in 10,9 sec. en een top van 168 km/h).
En iedere Visa is gebouwd volgens de hoogste
kwaliteitseisen en heeft dus een lange levensduur.
U heeft de keuze uit vijf versies: de Visa
v.a. f 12.425,-, de Visa Club v.a. f 13.225,-, de Visa L v.a.
f D<835,-, de Visa Super E v.a. f14.865,- en de VisaGT v.a.
f17.775,-.
Zo kunt u dus kiezen uit een heel goedkope
Visa met alles erop en eraan, een wat luxere Visa, twee
superzuinige en luxe Visa's en een supersnelle, luxe Visa.
Stap gauw binnen bij de Citroen agent. Want die
zorgt ervoor dat u nü extra voordelig in een Visa stapt.
Welkom!
DE NIEUWE MIN11000 E
te koop aangeboden
35% korting
geen uitverkoop
wel korting
auto's
auto-diversen
Occasions
Garage
J. H. de Putter
T.k. Alfa Romeo
Alfetta 1.8
Autobedrijf
Roelse
c.
T.k.
Citroën
2000
CX
Autobedrijf C.
Roelse
Mini Metro
Autobedrijf C.
Roelse
m
Vraag gratis gids
Het varend vakantieschip de J.H. Dunant,
Tweemaal 1 week in Huize „de Valkenberg" te Rheden,
Gecombineerde Jongerenboot „J.H. Dunant" (8 -15 jarigen)
COMPE1
DE STEM VAN DONDERDAG 27 JANUAR11983
EXTRA
DONDERDAG 27 JANU|
DIEMEN - Twaalf jaar geleden zette Fiat met de
„127" een wagen op de weg welke op heel wat pun
ten afweek van de toen gangbare normen. De „127"
sloeg uiteindelijk zo goed aan, dat deze wagen ge
zien kon worden als de trendsetter voor de jaren
zeventig.
Fiat probeert nu hetzelfde
kunstje uit te halen met de
voorwielaangedreven
„Uno"; een auto in de 1-liter
klasse. Van huis-uit heeft de
wagen een aantal eigen
schappen meegekregen,
welke hem duidelijk onder
scheidt van andere wagens.
Fiat heeft een eigen stijl
kunnen behouden. De Panda
was er het eerste grote voor
beeld van; de „Uno" kan als
voortzetting van deze lijn
gezien worden. En wat bij
zonder is: de Italianen heb
ben een manier gevonden
om opvallend anders ge
bouwde auto's, toch hoog te
laten scoren als het aankomt
op het bestrijden van de
luchtweerstand. De nieuwe
ontwerpfilosofie van Giu-
giaro heeft er bij de „Uno"
toegeleid dat het luchtweer-
standscoëfficiënt (Cx-waar-
de) slechts 0,34 bedraagt; de
beste in deze klasse.
De wagen is bijzonder
compact: lengte 3,64 m.,
breedte 1,55 m. en hoogte 1.43
m. Het totale gewicht va-
riëert naar gelang het model
tussen de 700 en 750 kg.
De ruimte in het interieur
is verrassend groot en daar
om spreekt Fiat zelfs over
een wagen met vijf zitplaat
sen. Ook bij de „Uno" heeft
men de voorstoelen nogal
hoog geplaatst; het voordeel
hiervan is dat de passagiers
op de (verstelbare) achter
bank in ieder geval vrij ge
makkelijk hun voeten onder
de voorstoelen kwijt kun
nen.
De basismotoren hebben
een inhoud van 903, 1116 en
1301cc. De kleinste van deze
heeft kopkleppen bediend
door stoterstangen. De gro
tere, eveneens vier cilinders,
hebben kopkleppen welke
bediend worden door een
bovenliggende nokkenas,
:a
De Fiat „Uno" komt in april in zeven verschillende versies naar ons land. De zuinige
aangedreven via een getan
de riem. Het vermogen ligt
respectievelijk op 45, 55 en 70
pk. Afhankelijk van de mo
torkeuze ligt de topsnelheid
tussen de 140 en 165 km/u.
Wanneer men over een
extra zuinige motor wil be
schikken, biedt de 903 ES
uitkomst. Door een verhoog
de compressieverhouding
werd het brandstofverbruik
aanzienlijk terug gedron
gen: vergeleken met de nor
male uitvoeringen, haalt de
ES verbruikscijfers welke
gemiddeld 12 procent lager
liggen. De topsnelheid be
draagt nog altijd 140 km/u
een 'sprintje' van 0 naar 1000
meter gaat nog altijd in 37,8
sec. Volgens ECE normen is
het brandstofverbruik bij de
Uno ES: bij 90m km/u 1 op
23,3; bij 120 km/u 1 op 17,2 en
in de stad 1 op 15,6.
De „Uno", welke al in Ita
lië op de weg is te vinden en
in de loop van april in ons
land komt, is zowel in drie
als in vijf-deurs uitvoering
leverbaar. Met uitzondering
van het basismodel, de
„Uno" 45, zijn alle types uit
gerust met een vijf versnel
lingsbak. De „45" heeft een
vier-bak. Over de prijzen
wil men op dit moment nog
niets zeggen, maar deze zul
len ongetwijfeld voor de
meest gangbare typen tus
sen 13.000.- en 16.000.- ko
men te liggen. De vertrouw
de „127" blijft voorlopig nog
in produktie.
Voor de „Uno" (waaraan
drie jaar gewerkt is en
waarvoor meer dan 2 mil
jard gulden geinvesteerd
moest worden) is nu al in
twee fabrieken een dagpro-
duktie van 2200 stuks ge
pland; een jaarcijfer van
450.000 auto's moet op die
manier bereikt worden.
AMSTERDAM - Lange tijd
is er al over gesproken,
maar nu is het dan zover:
Renault heeft ook een die
selversie in de z.g. lagere
middenklasse.
Voor de Renault 9 (in 1982
„Auto van het Jaar), werd
een compleet nieuwe diesel
motor ontwikkeld.
Het is een viercilinder
lijnmotor met een gietijze
ren motorblok, een lichtme
talen cilinderkop en een ci
linderinhoud van 1595cc. De
krachtbron, welke momen
teel met aantallen van rond
200 eenheden per uur wordt
geproduceerd, levert een
vermogen van 55 pk; een
topsnelheid van ruim 140
km/u en verbruikt gemid
deld 1 op 16.
De Renault diesel -welke
in twee uitvoeringen wordt
uitgebracht- wordt stan
daard geleverd in een 4-
deursuitvoering en met een
5-versnellingsbak.
Beide auto's hebben (net
als de benzinemodellen) de
motor dwars voorin en voor
wielaandrijving.
De prijs van het basismo
del zal wel net onder de
22.000.- komen te liggen.
EINDREDAKTIE LEON «RIJNEN
LISSE - De kleinste Nis
san, de in maart leverba
re Micra, gaat 13.995.-
kosten. De wagen, voor
zien van een nieuw ont
wikkelde lOOOcc alumi-
niummotor welke nog
maar 70 kg weegt, zal al
leen in een luxe uitvoe
ring geintroduceerd wor
den.
De exclusieve Nissan
Prairie, opvallend door
de wat hoge vierkante
bouw en de openschui
vende deuren, heeft een
prijskaartje van 22.895.-
gekregen.
De prijzen van de sterk
gemoderniseerde Zastava
GTL 55 en GTL 65 (een
ruime 5-persoons sedan
uit Joegoslavië) zijn juist
onder de 12.000.- gehou
den. De wagen met een
llOOcc motor gaat
11.495.- kosten; de
1300cc-versie 11.995.-.
LEUSDEN - Meer trek
kracht en zuinigheid, ken
merken de nieuwe 1.8 liter
motor met 90 pk, welke in de
VW Passat en de Santana
zijn geplaatst. Deze kracht
bron vervangt de huidige
85-pk versie.
Door een korte slag toe te
passen, was het ook moge
lijk om de motor voor de
Scirocco geschikt te maken,
De inhoud van het 'blok'
werd tot 1.6 liter terugge
bracht en het vermogen tot
75 pk: toch nog een winst
van 5 pk ten opzichte van de
huidige motor.
Verdere nieuwe zaken
aan deze motoren: een val-
stroomregistercarburateur
met automatische startvoor
ziening en afsluiting van de
benzinetoevoer bij afrem
men op de motor; contactlo
ze ontsteking, een compres
sieverhouding van 10:1 (Sci
rocco 9:1), terwijl grotere in-
laatkleppen de cilindervul
ling verbeteren.
SPnS NU UW OREN ALS UAL
"N OOGJE HAD OP DE VISA.
Afgebeeld
VisaGT
v.a. f 17.775,
Prijzen excl. ML-tectylbehandeling en afleveringskosten.
verbruik 1:20,8
vanaf 9.990,-
Nieuwendljk 1, AXEL, tel. 01155-1774
Molendijk 24, HOEK, tel. 01154-1273
026 236882
de meest simpele manier voor het opgeven van
een ..kleintje" bel bovenstaand nummer twee
dagen vóór de gewenste plaatsing, de rest
regelen wij u kunt ook terecht op een van onze
rayonkantoren of servicepunten (zie elders).
VISSLOEP 5 m. I. 1 80, br.
2 Benz. tanks voor
b boord m. 27 MC bak gr.
Tel. 01148-2324
Lagostlna pannen met
bij Rob Buijs, op de Markt
in Axel - Hulst - Oostburg.
Camping Olmenveld
Gapingseweg 5, Serooskerke (W)
01189-1285 b.g.g. 01 100-21871
Wij hebben regelmatig
goede gebruikte caravans
Tevens zijn wij Paradiso
vouwcaravandealer voor
geheel Zeeland
t/m 31 /1 op alle houtsoorten. Kosteloos gereserveerd
t/m juli '83 (geen aanbetGarantie volgens de VPL en
Consumentenbond Showroom, Haagweg 13, Breda,
tel. 076-139032.
TE KOOP aquarium met
biologisch filter, 1.60 x 50
x 50, compleet met om
bouw; radiografisch be
stuurbare auto, geheel
compleet, met zender, v.d.
Stelt, Kloosterstr. 32 Bier
vliet. 01152-1583.
te koop
gevraagd
T.K. GEVR singles uit ja
ren '60 en '70 01100-23558
(na 18.00 uur).
BMW 316'80
Opel Kadett'79
Opel Kadett'73
Renault 6'78
Toyota Corolla'74
Renault 4'79
Fiat 600 '73
Opel Kadett Coupé'78
Peugeot 104'77
Renault 4'75
Fiat 127 S'78
Flat Ritmo'79
Plein 29, Zaamslag,
01153-1781
tel.
bj 1978 in zeer
staat. Speciale
f 6900,-.
Nieuwendijk 1,
01155-1774.
goede
prijs
Axel, tel.
motoren
HONDA CB 750 F2, te
koop, Bwj. '78, km. stand
13.500, in prima staat,
incl. 2 zijkoffers Tel.
01150-20730.
keurige wagen met gasin-
stall. mechanisch en moto
risch 100%. Bj. 1975, inruil
en financiering mogelijk.
Nieuwendijk 1, Axel, tel.
01155-1774.
Door omstandigheden te
koop
automaat, bj. maart 1982,
slechts 15.000 km in keuri
ge staat van 19.500 voor
12.500,-. Inruil en finan
ciering mogelijk
Nieuwendijk 1
01155-1774
Axel, tel.
TH. vak. bung.-app. in
Oostenrijk/Zwitserland B
enelux/Duitsland/Frank-
rijk/Denem arken.
S.V.H. tel. 04950-30695.
Dat het Rode Kruis vakanties organiseert voor gehandicapten en langdurig zieken, is
algemeen bekend.
Maar voor wie deze vakanties nu precies bestemd zijn, zal niet algemeen bekend zijn.
Officieel wordt gezegd: het Nederlandse Rode Kruis biedt vakantiemogelijkheden
voor hen die niet (meer) zelfstandig op vakantie kunnen. Het Rode Kruis moet echter
wel selecteren, omdat het aantal gegadigden groter is, dan het aantal beschikbare
plaatsen.
Voor Zeeland zijn er in 1983 ongeveer 150 plaatsen beschikbaar.
Het Rode Kruis biedt de volgende voorzieningen in de Kring Zeeland:
voor hen die bedlegerig zijn of permanent een rolstoel gebruiken. Er is een
scheepsarts aan boord en voldoende verpleegkundigen en help(st)ers. Periode 19-9
t/m 24-9-1983.
het huis is geheel aangepast voor rolstolgebruikers en beschikt over voldoende
verpleegkundigen en help(st)ers om de nodige verzorging te geven.
Periodes 23-5 t/m 28-5-1983/31-10 t/m 5-11-1983
Periode 4-7 t/m 9-7-1983
Eveneens zijn een beperkt aantal plaatsen in het buitenland beschikbaar. Als u meent
voor één dezer vakantieprojekten van 1 week in aanmerking te komen, kunt u zich
opgeven bij het Provinciaal Bureau van het Nederlandse Rode Kruis in Zeeland,
postbus 300, 4330 AH Middelburg. Tel. 01180-13608/27387.
De aanmeldingstermijn sluit op zaterdag 19 februari 1983.
Eveneens is uw plaatselijke afdeling bereid informatie te verstrekken.
Aanmelding houdt niet automatisch plaatsing in, daar het aantal plaatsen beperkt is.
Er wordt een bijdrage in de kosten van 175.- per persoon, per week gevraagd,
(dispensatie is mogelijk).
van onze sportmedewerker
XERNEUZEN - In het dis
trictspolo hebben ook de da
mes de winterstop er op zit
ten. De Schelde-dames kre
gen op eigen terrein het
hooggeplaatste Nautilus te
bekampen. Zij gaven de vol
le winst in de laatste perio
den onnodig uit handen. Bij
de heren kwam de Schelde-
formatie twee keer in actie.
Tegen koploper Daphnia
kwamen de Terneuzenaren
er niet aan te pas. Zondag
hielden ze een punt over aan
het duel met DIO. Ganze
had afgelopen weekeinde
vrij.
TERNEUZEN - „We draait
titie. Het loopt allemaal lek
dus de leider van deze voll«
ge volleyballers spelen iede
het deze competitie nadert,
De sectie wedstrijd wezen
van de NeVoBo houdt zich al
enige tijd bezig met de aspi-
anten, die variëren in leeftijd
van 12 t/m 16 jaar. Voorheen
werden alleen enkele toer
nooien afgewerkt. De laatste
vier jaar is er echter een volle
dige competitie. „Ons moderne
deVoBo-bestuur ziet het be-
ang van de jeugd goed zitten",
zegt Vosveld. „Deze categorie
s later belangrijk voor de
loorstroming naar de senio
ren".
Dat was uiteindelijk ook de
•eden om een dergelijke com-
jetitie te starten. Vosveld; „De
ongeren hebben keuze uit
?eel verschillende sporten.
Volleyballen was vroeger voor
leze groep vaak niet mogelijk,
[lierdoor ging veel jeugd ver
loren voor deze sport. Nu kan
nen om de twee weken wed-
itrijden spelen, waardoor de
concurrentie met de andere
sporten beter kan worden
aangegaan. Dat er veel keuze
is om te sporten, is goed. Maar
als volleybalbond moet je toch
kunnen meedingen".
Er zijn deze competitie
Si
d
j<
o
k
b
g
g
j;
t(
d
n
k.
Van onze basketba
AXEL/TERNEUZEN/HULST - D
de helft. Het eerste gedeelte heeft
terkampioenen opgeleverd: de dar
van Scheldesport 2 en de Hulsterse
De dames van Voorwaarts
tijn bezig aan een sterk sei-
:oen, ondanks een enkele mis-
itap. De concurrentie werd
neestal op overtuigende wijze
eruggewezen. De tweede helft
/an het seizoen kan dan ook
zo' vertrouwen tegemoet ge
nen worden door de ploeg van
Luc Dierickx.
Stand: Voorwaarts 9-16, Mara
thon 3 9-14, Volharding 9-12, Ope
ratie 71 9-12, Dynamo'70 3 9-10, BV
™lst 9-8, Mevo'80 8-6, De Polder
M, Valkenisse 3 9-0, Jumping
Crabs 2 7-2.
In de vierde klas werd reeds
>nel duidelijk welk team zou
womoveren aan het einde van
jet seizoen. Scheldesport 2, de
lerneuzense reserveploeg,
itaat ongeslagen aan de lei-
kng, met de naaste rivalen op
vote afstand. Snelheid, tech-
ïïek, maar vooral de ervaring
jan Jack Fatehmohammed en
jrusé De Grave, zijn de be-
angrijkste oorzaken.
stand: Scheldesport 2 8-16, BV
,„™urg 4 10-12, Jumping Crabs 4
H Matador 2 7-8, De Schuur
f Bucket 10-8, Smokkelhoek 2
13 Dynamo'70 3 8-6, Simpel Drib-
«z 9-6, Marathon 3 10-6, Mevo'80
pr' Hulsterse junioren zet-
n de traditie voort. Ook dit
j heeft Hulst met een bij
lander sterk team. BVH mag
overigens verheugen over
den groeiend aantal jeugdle-
ihnn'^o BV Hulst 10-18. Mara-
iarriin ,4' ?V Souburg 9-14, Vol-
Sehoiü® 9"10> Dynamo'70 10-8,
Volhi iport O"0. Marathon 3 8-0,
"Wnarding 2 8-0.
Vla n de ovei"ige Zeeuwsch-
ir,o T6 P'oegen resteert er
g'slechts een theoretische
u^ebber op een titel: BV
zm, u' <">m de titel te behalen
[f. Hulst 2 echter moeten af-
T"'n met de twee leiders in
(o klas: Volharding 2
Crah°ngeslagen' en JumPing
de 2' T>e confrontatie met
twiif0mSte,ploe8 wordt onge-
ivJi de moeilijkste uit-
VrJtnM van jjet SeiZoen.
onri j og Wijft Hulst steken
StLdaerde Plaats.
bin„a^d: Volharding 2 10-20, Jum-
6 riv„ bs 2 10-18,BV Hulst 2 10-
1-19 5?mo 70 2 10-12, Voorwaarts
dor a'mpel Dribbel 1 11-8, Mata-
Mevo'iS' Onmpings Crabs 3 10-6,
Oberat? ü0"4' Vossenberg 3 10-2,
bwatie'7110-0.
,er e overige vertegenwoordi-
loev Van onder De Schelde
en niet meer te rekenen
O]
bi
ee
a<
m
w
a;
g<
w
d(
Z<
de
oi
SC
te
ke
3c
te
be
kl
tie
pl
bi.
de
de
AJ
wo
dei
ree
spi
en
ko
dei
vo<
do<
gii
op|
Sir
Wi
de
Ad
lijs
pa;
goe
Bij
ga:
dir
de
Gr
is
der