Van der Stoel: "Kritiek VVD aantoonbaar onjuist" Socialist 'onbevangen' aan de slag voor centrum-rechts kabinet Grote man wat nu? Kamer laat buitenlandse werknemers niet vallen ÏDEFENSI Marokko Franse kerncenti Democrat Belastingschandaal treft ook Kohl CDA en oppositie tegen verlaging kinderbijslag Schuld derdt is 700 miljar a Reagan zwijgt c DONDERDAG 27 JANUAR11983 ACHTERGROND PAGINA Vergaand Halvegaren Onmachtig Dilemma Moeilijk Centrum-rechts Export Bezwaren Gevolgen pnNDERPAG 27 JANUAR [Bolivia houdt [gestapochef aan A. vw MITTERAND OP BI Nie T11 Door Frans Boogaard "AANTOONBAAR onjuist". Met die twee woorden reageert oud-minister Max van der Stoel van Buitenlandse Zaken op de bewering van de VVD dat hij tijdens zijn (tweede) ministerschap de Nederlands/Ameri kaanse betrekkingen naar een dieptepunt heeft geleid. Van der Stoel, na eert mis lukte gooi naar het hoge ambt van VN-commissaris voor de vluchtelingen nu Nederlands VN-ambassa- deur, heeft kennelijk niet al leen vrienden. Want buiten de VVD kwamen ook zijn vroegere ambtenaren uit de diplomatieke dienst collec tief tegen zijn benoeming in het geweer. Leuk beginnen is anders. Van der Stoel, tamelijk verontwaardigd: "Wat de VVD zegt, of een deel van de VVD, is bepaald onjuist. Het staatsbezoek van de konin gin vorig jaar is in goede sfeer volbracht en ook mijn persoonlijke verhouding met Haig, toen nog minister van Buitenlandse Zaken, was voortreffelijk. Er zijn natuurlijk me ningsverschillen geweest, vooral over Midden-Ameri- ka, maar het is bepaald niet zo dat de verhouding met Amerika tijdens mijn ambtsperiode naar een diep tepunt is geleid. Ik denk ook niet dat men dat in Amerika zal zeggen". dat daardoor opnieuw de in druk is gewekt dat naast het burgemeesterschap blijbaar ook het ambassadeurschap beschikbaar is "als passende werkkring voor hen die in de Nederlandse politiek zijn vastgelopen of erop zijn uit gekeken". "Men is bijzonder bang dat het schering en inslag wordt dat mensen van bui tenaf worden benoemd. Je zou dan een volledig gepoli tiseerde buitenlandse dienst krijgen, waar je dan precies zoals met burgemeesters staatjes gaat werken: zoveel voor het CDA, zoveel voor de VVD. Zo'n gepolitiseerde buitenlandse dienst, met tel kens instroming van mensen van buiten, blijkt in andere landen slecht te werken, ten nadele van de kwaliteit. Daarom trekt men zo hard aan de bel. Ik zou het ook een slechte zaak vinden als we een volledig gepolitiseer de buitenlandse dienst zou den krijgen". DE kritiek van de VVD noemt hij aantoonbaar onjuist, die van de Vereniging van de Buitenlandse Dienst onterecht, maar niet onbegrijpelijk. Max van der Stoel (58), onze nieuw-benoemde VN-ambas- sadeur, praat onbevangen over zijn arbeid voor het centrum rechtse kabinet-Lubbers, zijn verhouding tot Amerika en het falen van de Veiligheidsraad. "Het systeem is goed, maar de verdeeldheid tussen de gro te mogendheden maakt dat het niet werkt". Maar Amerika heeft er niet veel eerder wel alles aan gedaan om te voorkomen dat u Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen zou worden. Dat duidt toch niet op zo'n voortreffelijke verhouding? "Amerika heeft alles ge daan om te bewerkstelligen dat Hartling zou blijven als Hoge Commissaris. Maar dat betekende niet, zo heeft men ook uitdrukkelijk laten weten, dat daar iets per soonlijks tegen mij achter zat. Men wenste de bestaan de functionaris te prolonge ren. Dat heeft niets te ma ken met ontwikkelingen in de betrekkingen met de VS". Toch waren die bang dat u als Hoge Commissaris tal van schendingen van mensen rechten in Midden Amerika zou aanpakken. "Het is juist dat ik een re putatie heb op het gebied van eerbiediging van de mensenrechten, maar ik kan niet beoordelen in hoeverre dat een factor is geweest". De Vereniging van de Bui tenlandse Dienst was ook niet bepaald ingenomen met uw benoeming. Zij zeggen "Aan de andere kant moet ik zeggen dat in het verleden ook wel eens uitzonderingen zijn gemaakt, wel eens een enkele keer iemand van bui ten is benoemd. U kent de voorbeelden van Stikker en Beyen. Het kan toch ook niet zo zijn dat die regel geen en kele uitzondering zou mogen kennen, zeker niet als het iemand geldt die Buiten landse Zaken van binnenuit heeft leren kennen. Die daar een groot stuk ervaring heeft opgedaan en dus nau welijks nog als buitenstaan der kan worden be schouwd". Maar de kritiek was niet mis. Ik citeer: "Als topfunc ties voor de eigen mensen niet meer beschikbaar zijn, dan zijn alleen nog volslagen halvegaren bereid voor een loopbaan in de dienst te te kenen". "Dat is nogal een ver gaande uitspraak, maar men zegt er ook bij: als dit regel zou worden. Als je nou naar een reeks van jaren kijkt, dan heb ik de indruk dat het aantal benoemingen van buitenstaanders toch zeer gering is". Misschien heeft meege speeld dat nu juist de mooi ste post naar een buiten staander gaat. "Dat zou kunnen." Je hoort ook dat het een soort beloning zou zijn voor het feit dat u geen Hoge Commissaris voor de Vluch telingen bent geworden, na dat Van den Broek u toch - laten we maar zeggen - op de markt heeft gegooid. "Men heeft mijn kandida tuur gesteld, met mijn in stemming, maar ik geloof niet dat dat op zich een ver plichting schept". Dus dat verhaal wijst u volledig van de hand? "Ja, ik vind niet dat je kunt zeggen: dat is niet doorgegaan, dus was de mi nister verplicht om mij voor deze functie voor te dragen". Als VN-ambassadeur is de komende twee jaar uw be langrijkste werk het Neder landse lidmaatschap van de Veiligheidsraad, die op dit moment niet zo'n best imago heeft. Denkt u daar iets aan te kunnen veranderen? "De Veiligheidsraad is in derdaad dikwijls onmachtig om besluiten te nemen, en dat heeft natuurlijk alles te maken met het bestaande vetorecht van de grote mo gendheden in dat orgaan. Nederland is niet in staat om op zijn eentje die impasse te doorbreken. Het kan wel proberen een steen bij te dragen aan het vinden van formules die tot effectieve besluitvorming kunnen lei den. Dat is geen gemakkelij ke taak, het zal vaak teleur stellingen opleveren, maar het is wel een taak die we voor onze rekening moeten nemen. Bijkomend probleem is dat je van te voren nooit precies weet wat er in de Veiligheidsraad aan de orde zal komen. In de Algemene Vergadering weet je van te voren dat een aantal the ma's terugkeert: ontwape ning, Zuidelijk Afrika, het Midden Oosten en zo kun je nog een tijdje doorgaan. De Veiligheidsraad is veel ster ker afhankelijk van de in ternationale ontwikkelin gen. Je kunt wel zeggen als zich ergens ernstige proble men voordoen, dat die in enigerlei vorm aan de orde komen". Als één van de partijen in een conflict daarom vraagt. "Niet alleen dan, ook de secretaris-generaal kan er een punt van bespreking van maken. Probleem is al leen dat het vaak niet moge lijk is tot bindende besluit vorming te komen. Als de Raad werkelijk tot besluiten komt, is dat bindend voor alle lidstaten, dus ook voor de partijen in het conflict, maar dat veronderstelt dat ook de grote mogendheden met die besluitvorming in stemmen of zich op zijn minst van stemming ont houden. En dat is nog lang niet altijd het geval. Maar bijvoorbeeld in het Argentinië/ Falklandscon- flict heeft de Veiligheids raad toch een belangrijke rol gespeeld. Uit een verder verleden zou ik het voor beeld kunnen noemen van wat ik zelf als staatssecreta ris heb meegemaakt in '66. In de Veiligheidsraad heeft Nederland toen een formule voorgesteld die leidde tot een staakt-het-vuren tussen India en Pakistan. Dat is een bewijs dat het toch soms mogelijk is ook voor kleine landen om daar een rol te spelen. Maar ik geef onmiddellijk toe: het kan ook vaak zijn dat allerlei inspanningen niet tot resultaten leiden, dat de Veiligheidsraad toch machteloos blijkt. Neemt niet weg: je hebt als een zaak aan de orde komt altijd informeel overleg achter de schermen, en daar zal Ne derland al het mogelijke doen om tot oplossingen bij te dragen". Is het niet zo dat de Veilig heidsraad en ook de secreta ris-generaal vaak veel te af wachtend zijn, veel te weinig zelf het initiatief nemen om in te grijpen in conflicten? "Ja, maar de secretaris generaal zit soms voor een geweldig dilemma. Als hij van te voren weet dat het aanhangig maken van een bepaalde kwestie tot tegen stemmen van één van de grote mogendheden leidt, dan schiet hij er natuurlijk bitter weinig mee op, dan legt hij alleen maar een mis lukking met zoveel woorden vast. Ik kan me wel voor stellen dat hij het dan beter acht zo'n zaak niet zelf voor te leggen. Maar in het alge meen zou het in een goed werkend systeem zoals dat door de stichters van de VN is beoogd zo moeten zijn, dat de secretaris-generaal zodra een internationaal conflict dreigt hij de Veiligheidsraad op het spoor zet. Het is al leen de verdeeldheid tussen de grote mogenheden die maakt dat dat systeem niet goed werkt". Vindt u dat de Veilig heidsraad ook schendingen van mensenrechten moet aanpakken als het gevaar dreigt dat zij een uitstra lingseffect hebben naar de regio? "Dat zou op zichzelf een hele goeie zaak zijn. Maar ook hier vrees ik dat het niet makkelijk zal zijn om tot be sluitvorming te komen. De Sovjet Unie zal er niet hap pig op zijn als de Veilig heidsraad schendingen van mensenrechten in bijvoor beeld Polen aanpakt". De VS ook niet als de Vei ligheidsraad daar in Cen traal Amerika over begint. "De Amerikanen zouden zelf ontkennen dat zij daar de mensenrechten schenden, ze zouden alleen door willen gaan op schendingen van de mensenrechten in commu nistische landen". Waarom, denkt u, hebben de Tweede Kamer en ook minister Van den Broek zelf zo weinig invulling gegeven aan het Nederlandse lid maatschap van de Veilig heidsraad? "Het is erg moeilijk om daar anders dan in abstracto over te praten. Onze periode van twee jaar is net begon nen, en het is erg moeilijk nu al te voorspellen wat waar gaat spelen. Er kan bij wijze van spreken een maand voorbijgaan zonder dat de Veiligheidsraad bijeenkomt, het kan ook zijn dat hij een week lang formeel of infor- - FOTO ANP meel vergadert. Dat hangt heel erg af van de interna tionale ontwikkelingen. Je kunt wel van gedachten wisselen over het nut en be lang van de Nederlandse participatie, in het algemeen afspreken welke rol wij daar moeten vervullen, maar daar houdt het dan eigenlijk weer mee op, ge zien de onzekere agenda". Maar er zijn zelfs nauwe lijks procedure-afspraken gemaakt. "Ook dat lijkt me moei lijk. Misschien gebeurt er enige tijd niks, en dan weer heel veel. In ieder geval heeft de Kamer altijd de mogelijkheid de minister voor mondeling overleg bij zich te roepen". Dan kan het te laat zijn, zoals gebleken is met de de batten over de freezeresolu- tie. "Nogmaals, de Kamer heeft te allen tijde de moge lijkheid de minister ter ver antwoording te roepen. En de ervaring is toch dat het .hele patroon van het beleid regelmatig in commissiever gaderingen aan de orde komt". Bent u niet bang dat het moeilijk zal zijn als socialist voor een centrum-rechts ka binet te werken? "Ik heb natuurlijk een eigen politieke overtuiging die niet verdwijnt bij mijn benoeming, maar anderzijds is het natuurlijk zo dat Den Haag de hoofdlijnen van be leid vaststelt. Ik breng van uit New York advies uit, maar Den Haag bepaalt het beleid. Ik geloof niet dat dit zo'n enorm spanningsveld voor mij zal zijn. Als je over een reeks van jaren naar het Nederlandse VN-beleid kijkt, is er toch een grote mate van consistentie". En wat als tijdens uw ver blijf in New York plotseling het tweede kabinet-Den Uyl aantreedt? Lachend: "Daar breek ik me op dit moment het hoofd niet over. Ik sta nu voor mijn werk als ambassadeur, en daar ga ik me allereerst met volle overgave aan wij den". Door Pieter Eggen HET worden moeilijke weken voor Bondskanselier Hel mut Kohl. Zo vlak voor de verkiezingen van 6 maart ziet hij zijn partij verder van een absolute meerderheid in de Bondsdag verwijderd dan ooit in de afgelopen maanden. Hij lijkt de greep te zijn verloren op een van de belang rijkste onderwerpen van de verkiezingsstrijd: de zaak van de kernwapens. De oppositie-leider Vogel wist hem verleden week met zijn bezoeken aan Moskou en Wash ington en zijn definitie van de verschillen tussen de par tijen over nieuwe kernwapens al enkele troeven uit han den te slaan. Kohl 'eigen' Strauss viel hem deze week ook nog eens hard met uitspraken over het nut van de zoge heten 'nul-optie', waardoor Kohl zo'n beetje de enige is in de Duitse politiek die nog lippendienst bewijst aan de of ficiële Amerikaanse politiek. Kohl heeft moeten meemaken dat in bijzonder korte tijd - sinds de overname van de regeringsmacht in Bonn in oktober - dat er van zijn nieuwe elan, dat Duitsland uit het economische, politieke en morele dal zou halen nage noeg niets meer over is. Het is des te pijnlijker voor de „Peer" (Kohls bijnaam, die hij aan zijn peervormige hoofd te danken heeft) dat hij uitgerekend op het punt dat hij zijn „ethisch reveil" een zachte dood ziet sterven, het verleden zich tegen hem dreigt te keren. Deze week maakte het doorgaans zeer goed geinfor- meerde Duitse weekblad Der Spiegel bekend dat Kohl te genover het Openbaar Ministerie heeft toegegeven in het verleden geld te hebben aangenomen („tussen de 20 en de 30.000 D-mark) van het Flick-concern. Daarmee wordt Kohl, vlak voor de verkiezingen, min of meer tot schiet schijf in wat in Duitsland het grootste schandaal uit de geschiedenis van de Bondsrepubliek wordt genoemd. De affaire-Flick is het afgelopen jaar uitgegroeid tot de test-case voor de betrouwbaarheid van de Duitse poli tiek. Friedrich-Karl Flick is een van de rijkste mannen van Duitsland. Zijn geschatte privé-vermogen gaat de tien miljoen verre te boven en hij is eigenaar van het fa milieconcern Flick, een naam die in het buitenland een zelfde klank heeft als Krupp, AEG of Siemens. Flick en zijn voormalige schatbewaarder Von Brauchitsch werd het eind jaren zeventig toegestaan 1,5 miljard mark aan aandelen uit het Daimler-Benz-concern terug te trekken en in een Amerikaans projekt te stoppen. Over dat lieve bedrag moest het concern eigenlijk belasting betalen, maar Flick kreeg vrijstelling daarvan, omdat het Ameri kaanse avontuur de Duitse industrie de toegang zou ver schaffen tot hoogwaardige Amerikaanse technologie. De Bonner politiek besloot dat dit laatste voordeel ruim schoots zou opwegen tegen het niet binnenhalen van 450 miljoen mark aan belastingen. Die goedgeefsheid wekte de achterdocht van het Open baar Ministerie, die kort daarna de boeken van het Flick- concern ging doorpluizen. En daar deed men een onple zierige ontdekking. Flick had in de loop van enkele jaren, te beginnen vanaf 1974, belangrijke politici gelden toege stopt. Die vloeiden via hen door naar de partijkassen. De Beierse ministerpresident Strauss spant de kroon met 900.000 mark, minister van Economische Zaken, Lambs- dorff (liberale FDP) is ook goed voor bijna twee ton, de socialistische oud-minister van financiën, Matthöfer tou cheerde 40.000 mark en FDP-ex-minister Friderichs kreeg 350.000 mark. De lijst van namen en bedragen is on eindig veel langer (ook Kohl is al eens genoemd) en blijkt redelijk goed verdeeld over de drie grote partijen CDU/ CSU, SPD en FDP. Pijnlijk is vooral dat uitgerekend de politieke topstukken, die voor grote bedragen op de zwar te 'loonlijst' van Flick stonden, ervoor zorgden dat dit concern zijn Amerikaanse truc mocht uithalen. Nu mag je, ook in Duitsland, wel geld geven, maar daarvan is slechts een zeer klein deel aftrekbaar van de belastingen. Alleen bleek dat Flick noch de politieke par tijen die giften aan de belasting hadden opgegeven. En daar knelt de schoen in fiscaal en politiek opzicht. De Duitse justitie had toen ze aan de ontrafeling van de Flick-zaak begon gedacht snel spijkers met koppen te kunnen slaan; het onderzoek duurt inmiddels al bijna anderhalf jaar. Dat ligt vooral aan de enorme hoeveelhe den papier die doorgeworsteld moeten worden, voordat tot strafrechtelijke vervolging kan worden overgegaan. De „Spenden-affare", zoals dat in het Duits heet was door die traagheid een beetje uit het middelpunt van de be langstelling, maar kan er nu, met de verkiezingen voor de deur toch weer een smaakmakende rol gaan spelen. De belangstelling voor Kohls aandeel op dit moment in de affaire heeft zeker een politieke aanleiding, maar ook gevolgen. Voor de grote „goede man" uit Ludwigshafen telt nu een vraag: Wat nu? Door Mick Salet "HET verlagen van de kin derbijslag voor buitenlandse werknemers tot 25 procent is onrechtvaardig". Dat zegt CDA-Tweede Kamerlid mevrouw Jeltien Kraaijeveld-Wouters over het kabinetsplan om buiten landse werknemers in Ne derland 75 procent minder kinderbijslag te geven voor hun kinderen die thuis zijn achtergebleven. Omdat het leven in Ma rokko, Turkijke en andere landen buiten West-Europa veel goedkoper is dan in ons land, vindt het kabinet het redelijk om daar dan ook minder kinderbijslag uit te betalen. Door deze, geleide lijk in te voeren, maatregel hoopt het kabinet uiteinde lijk zo'n honderdvijftig mil joen gulden per jaar te be zuinigen. Hoewel het CDA in de Tweede Kamer nogal huive rig is om zulke grote gaten in de begroting te schieten (die 150 miljoen moet dan weer ergens anders gehaald worden) kreeg oud-staatsse cretaris Kraaijeveld toch de steun van de hele fractie voor haar afwijzende kri tiek, zodat er nu samen met de oppositiepartijen PvdA, D'66 en "klein links" een flinke Kamermeerderheid is, die niets van het voorstel wil weten. Als het aan het kabinet gelegen had, was de maatre gel al van kracht, maar na felle protesten'en het poli tieke verzoek om de zaak wat rustiger te behandelen, besloot staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) de in voeringsdatum van 1 janua- De Graaf..„rot-op- premie FOTO'S ANP ri enkele maanden uit te stellen. Wat wil het kabinet? Er zijn in ons land heel wat buitenlandse werkne mers, die net als hun Neder landse collega's AKW-pre- mie over hun inkomen beta len en dus recht hebben op kinderbijslag. Of de kinde ren nu hier of over de grens wonen. Jaarlijks wordt er voor zo'n honderdduizend kinderen ruim tweehonderd miljoen gulden aan kinder bijslag 'geëxporteerd', want het geld gaat meestal direct naar de verzorgers van de kinderen, zeg maar: de moe ders in het vaderland. De helft van de 'export' gaat naar Marokko, zestig mil joen gulden naar Turkije en de rest wordt over de hele aardbol verspreid, van Joe goslavië tot China en van Ethiopië tot Suriname. In die landen, meent het kabinet, kan je met een gul den kinderbijslag echter heel wat meer doen dan in Nederland. Wie naar het Bruto Nationaal Produkt per hoofd van de bevolking kijkt, ziet dat we in Neder land veertien keer zo welva rend als in Marokko en ze ven keer zo welvarend als in Turkije moeten zijn. Wat lijkt dat logischer dan de conclusie dat je in die landen ook meer met je kinderbij slag kunt doen, omdat de on derhoudskosten veel lager zullen zijn. En dan ligt het weer voor de hand, zo zegt het kabinet, om deze 'posi tieve discriminatie', weg te nemen en die export-kin derbijslag te verlagen, zodat je er daar relatief even rijk mee bent als in Nederland. Enigszins met de natte vinger, zo geeft De Graaf toe, heeft men toen besloten dat ouders in Marokko, Tur kije en al die andere landen buiten de EG, met 25% kin derbijslag evenveel kunnen doen als met 100% in Neder land. Met die percentages zou de Nederlandse wetge ving aardig aansluiten bij die in België en de Bondsre publiek. Uit de internatio nale pas lopen, doen we dus zeker niet. Integendeel, de meeste andere landen geven alleen kinderbijslag aan kinderen die binnen de grenzen van het land wonen. Het kabinet wil met in gang van het volgende kwartaal buitenlandse werknemers die voor het eerst kinderbijslag aanvra gen voor buiten de EG-gren- zen wonende kinderen, voortaan nog maar een kwart geven van de in ons land geldende bedragen en voor degenen die nu al kin derbijslag ontvangen, zou dat stapje voor stapje, in vier jaar tijd, tot 25% worden teruggebracht. Dat de inkomens-effecten fors zouden zijn is duidelijk. De Sociaal Economische Raad, die verdeeld maar in meerderheid negatief over het kabinetsplan is, bere kende dat de netto-koop- kracht voor de getroffen buitenlandse werknemer er per jaar een half tot bijna tien procent op achteruit gaat. Gemiddeld scheelt de korting van 75% zo'n duizend gulden per jaar per kind, al is dat door het nieuwe sys teem van leef tijdsafhanke lijke kinderbijslag per geval nogal verschillend. Als het CDA echter voet bij stuk houdt zal het zover niet komen. Samen met de oppositie heeft deze rege ringpartij zo'n barricade on overkomelijke bezwaren op gestapeld, dat het kabinet daar nauwelijks overheen kan komen. De hoofdbezwaren: •De maatregel treft eigen lijk alleen deAkinderen in landen rond dspjiddelandse Zee en kan dus als discrimi nerend en in strijd met het Nederlandse minderheden beleid worden beschouwd. •De maatregel maakt een eind aan het tot nu toe ge voerde kinderbij slag-beleid van gelijke monniken, gelij ke kappen: Premie-plicht voor iedereen, dan ook 100% uitkeringsrecht voor alle maal. •De maatregel zou in strijd kunnen zijn met internatio nale verdragen. Na deze drie principiële afwijzingen doet het er eigenlijk nauwelijks meer toe dat de Kamer-meerder heid verder vraagtekens zet bij de volgende punten. Is het wel zo dat men in Tur kije of Marokko een kind een goede opvoeding kan ge ven met een kwart van de huidige kinderbijslag? Is zo'n cijfer van het Bruto Na tionaal Produkt per hoofd van de bevolking geen niets zeggend grof gemiddelde, vooral in landen waar het verschil tussen arm en rijk zo groot is? Is het onderwijs in die landen niet veel duur der dan in Nederland met zijn gratis scholen? Mevrouw Kraaijeveld wijst er verder op dat er eigenlijk sprake is van twee gezinnen: vader hier, moe der en kinderen daar. "Zou het dan ook geen rol moeten spelen dat deze ouders extra kosten maken omdat ze twee huishoudens hebben?" Die dubbele huishouding heeft nog een ander nadeel dat niet zo makkelijk in geld is uit te drukken. "Het gaat om mensen die huis en haard hebben verlaten om in een vreemd land te gaan werken, om het eigen gezin voor armoedige toestanden te vrijwaren en een betere maatschappelijke positie te verwerven. Heeft zo'n ouder dan geen recht op het resul taat van zo'n opoffering?", vraagt het cda-Kamerlid zich af. In navolging van een zeer Kraaijeveld..prin cipe kritische Raad van State wijzen CDA en PvdA er ver der op dat als het voorstel wet zou worden dat best eens niet-gewilde gevolgen kan hebben. Buitenlandse werknemers zouden kunnen besluiten hun gezin maar naar Nederland te halen, waar ze wel volledige kin derbijslag blijven ontvan gen. Dat ?ou de schatkist ex tra geld gaan kosten en wat blijft er dan netto over van de bedoelde bezuiniging? De PvdA denkt dat het anderszij ds kan leiden tot niet-vrij willige remigratie. Sommige buitenlanders kunnen hun gezin niet laten over komen, omdat ze geen geld voor onderhoud daar van hebben. "Of wordt er gespeculeerd dat bijvoor beeld een werkloze buiten landse werknemer die zijn gezin niet kan laten overko men, een kansarme positie in eigen land verkiest boven een volstrekt uitzichtloze positie in Nederland?", zo vraagt de PvdA staatssecre taris De Graaf bij de schrif telijke voorbereiding van het wetsvoortsel. Kortom: leidt dit tot remigratie met het bezuinigingsmes op keel, een negatieve 'rot-op'- prikkel? Al met al kan het kabinet alleen op de steun van de VVD rekenen, die met CDA- staatssecretaris De Graaf vindt dat er geen sprake is van discriminatie. Men houdt immers het recht op kinderbijslag, alleen worden bestaande financiële voor delen, ontstaan door een goedkoper levenspeil in lan den als Turkije en Marokko, weggenomen, meent de VVD. Of zal het CDA toch door de bocht gaan, omdat het zo moeilijk is een alternatief voor de bezuinigingen te vinden, waarbij de gedachte in de eerste plaats naar de kinderbijslag gaat of omdat De Graaf ondanks de kritiek het kabinetsvoorstel niet wil intrekken, ook al omdat er geen betere alternatieven Mevrouw Kraaijeveld schudt het hoofd ontken nend en weet zich voorlopig gesteund door de fractie. En als het kabinet de percenta ges nu iets hoger maakt, zo dat de buitenlandse werkne mers geen kwart maar bij voorbeeld de helft van de kinderbijslag houden? Kraaijeveld: "Nee, het gaat toch om het principe"., Van onze redactie bu WEST-BERLIJN - De ontwikkelings ment een gezamenlijke schuld van ru heeft het Duitse onderzoeksinstituut Wëst-Berlijn becijferd. Van die schuld is 500 miljard dolla Lntelast is zo groot geworden dat nie onvermijdelijk zijn. Vorig jaar werder :roffen. Rea Klaus Barbie - fotoupi Pan onze redactie buitenland LA PAZ - Bolivia heeft ex- Jestapochef Klaus Barbie Klaus Altmann)gearresteerd yegens fraude. Barbie zou een door de staat gedreven mijn- jouwfirma opgelicht hebben voor tienduizend dollar. Barbie kreeg de bijnaam slachter van Lyon', omdat hij rerant woordelijk geacht vordt voor de dood van dui- :enden joden, Franse verzets- nensen en kinderen. In de Tweede Wereldoorlog vervul de hij de functie van Gestapo- :hef in Lyon. West-Duitsland verzocht inlangs tot uitwijzing van 3arbie, die in 1957 Boliviaans itaatsburger werd. Frankrijk liende in 1974 al een dergelijk /erzoek in, maar dat wees Bo- ivia af. Wegens de moord og :en Frans verzetsleider is 3arbie al bij verstek veroor- ieeld tot de doodstraf door de 'ransen.. De Boliviaanse minister van luitenlandse zaken liet in een /erklaring doorschemeren, lat de arrestatie wegens frau- le verband kan houden met iet Westduitse verzoek tot uitlevering. erop weg dig, e lastir inkot Re we p lands klaai delaé Ier zi herir druk nieui indie Genê haak vred< en h; vrijh „M ware Reag fund koer: bode kort Ame Van onze redactie buitenland 'ARIJS - Koning Hassan II 'an Marokko zal de Franse •resident Mitterand vragen >m in het Noordafrikaanse and enkele Franse kerncen- rales te bouwen. Mitterand irengt vandaag en morgen ïen bezoek aan Marokko. Koning Hassan heeft zijn erzoek via de Franse radio "ereldkundig gemaakt. Het 'roject hoeft volgens hem niet te veel te kosten omdat Ma- °kko aan Frankrijk fosfaat n uranium kan leveren. He staat nem< van landi enke schil nomi reel t Op zal g' oud i ging king ra. E sario gerij hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiui Door Mare de Koninck IWASHINGTON - Nu Ronald f n?an d.eze week zijn State 1® Union (de Amerikaanse i, ïjkse 'troonrede') heeft -Jtgesproken en daarmee de ede helft van zijn vierjari- ambtstermijn ingezet, spe- 'M r' Amerika nog drukker voorheen over de vraag of ij P^sident, volgende week L e verjaardag viert, tl bege tVVeede an>t>tstermijn Er is al weer volop stembus- J s ir> de Verenigde Staten, qj"ezingsdag, in november k°rnt erg dichtbij. Grieze- enri bij vinden veel belei- Si,® figuren in Reagans re- rzi Klnse Pal"tij- Zij maken 0 ï1'zorgeri over dat Reagan :itj„ id zwijgt over zijn am- iMs, en blijkbaar zelf nog iih„loten heeft of hij tot Pitf ®H®rige leeftijd het ?u "uis zou willen blijven a °nen- De president had i°Ver al lang duidelijkheid «eten verschaffen. eel waarnemers verklaren de Reag teit d doori beter tot he zegge zijn een t gesct siden maai en bi aanlc voor Ame: M< ken repul „geb: Reag flink holle He de p ning: vastl kere """"mhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiimiiiiiiiiii

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4