Amerikaanse regisseur
George Cukor overleden
mmii
mm
le kunst"
te keur
SUCCES IS EEN BONUS, DE SLAGROOM OP DE CAKE
WOENSDAG 26 JANUARI
WOENSDAG 26 JANUARI 1983
NEDERLAND 1
BELGIE NED
BELGIE FRANS
NEDERLAND 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
DUITSLAND 3
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
't Klinkt als
een klok
Suske en Wiske: De
„De concurrentie in programmas is op dit
moment groter dan met de satelliet het
^geval zal zijn.
SJoerd Pleysier, acteur.
T2 PAGINA GIDS
?5
De lange weg
terug van
Paul Carrack
Het gaat goed met Paul
Carrack.
Zijn prachtige single 'I
need you' stijgt in de
hitlijsten en ook de elpee
'Suburban voodoo' doet
het redelijk.
Daarmee lijkt er eindelijk
erkenning te komen voor
een Engelse
zanger keyboardsspel er
die al jaren bezig is en
die met die erkenning de
kans krijgt uit de schaduw
te treden.
Paul Carrack: „De mensen moeten niet
denken, dat ik met mijn plaat op die her-
iiieuwde belangstelling voor soul inspeel.
Ik heb altijd al dit soort muziek gemaakt."
- foto cbs
Door Wim van Leest
Paul Carrack maakte ooit deel uit van de
Engelse pubrockgroep Ace, die met de single
'How long' een nummer 1 hit had in Amerika
en daarna van het toneel verdween. Jaren la
ter dook Paul Carrack op bij Frankie Miller en
Roxy Music. Bij Roxy speelde hij mee op de el
pees 'Manifesto' en 'Flesh and blood' en ging
hij mee op toernee.
Na Roxy Music kwam
Squeeze en Paul's toetsenbij-
dragen zijn te horen op de
Squeeze-elpee 'East Side sto
ry', terwijl het nummer
'Tempted' van die plaat dank
zij Paul's zang is uitgegroeid
tot een van de allerbeste
Squeeze-songs.
Na Squeeze volgde een kort
verblijf in Carlene Carter's
begeleidingsgroep CC Riders.
Hij speelde op de elpee 'Blue
nun' en ging ook met Carlene
op toernee.
Eind vorig jaar kwam 'Sub
urban voodoo' uit. Het is een
plaat, die overduidelijk aan
geeft, dat Carrack een voor
treffelijk zanger is. Samen
met Nick Lowe maakte Car
rack van die plaat bovendien
een van de beste Engelse el
pees van de laatste tijd. Met
Nick Lowe heeft Paul nu een
groep, die als 'Nick Lowe and
Paul Carrack' de zalen in gaat.
Onlangs was Paul Carrack
voor Top Pop-opnamen in ons
land en bij die gelegenheid
sprak ik met hem over zijn
muzikale verleden, heden en
toekomst.
De stem van Paul Carrack
heeft iets zwarts. Als je hem
hoort zingen moet je al gauw
aan oud Motown-werk den
ken. Hoe kom iemand aan zo'n
stem, moet je daar iets spe
ciaals voor doen?
Paul Carrack: „Nee hoor je
hoeft er niets voor te doen, al
heb ik altijd wel van zingen
gehouden. Merkwaardig ge
noeg heb ik nooit in een band
gezongen tot ik bij Ace kwam
en bij die groep werd ik zan
ger, omdat niemand anders er
veel zin in had."
Verval
Ace maakte met de eerste
elpee en de daarvan afkomsti
ge single 'How long' een enor
me klapper. Van redelijk on
bekende pubrockgroep werd
Ace ineens tot een Ameri
kaanse topattractie. Toch
luidde dat enorme succes ook
meteen het verval van Ace in.
Paul Carrack: „Voor een ge
wone barband hadden we een
enorm succes, maar we slaag
den er niet in dat succes vast
te houden en te continueren.
Daarna ging het alleen maar
slechter met Ace. Zo'n verval
vreet aan je geest en aan je
zelfvertrouwen. Toen het met
Ace gedaan was, was het mijn
zelfvertrouwen als artiest ook
gedaan. Ik vond het dan ook
niet erg om voor een tijdje uit
het middelpunt van de belang
stelling te verdwijnen. Boven
dien barstte rond die tijd net
de punkgolf los en daar voelde
ik me niet zo in thuis."
Een hele tijd later vonden
we Paul Carrack terug bij
Frankie Miller en Roxy Music.
Paul Carrack: „Je word dus
niet echt lid van Roxy Music.
Ik werd gevraagd om key
boards te spelen op platen en
tijdens een toernee, maar ik
heb altijd geweten, dat het
niet voor vast was. Het was
wel interessant om bij zo'n
topgroep te spelen, maar echt
bevredigend was het niet. Ik
wilde zingen en al wat ik bij
Roxy kon doen, was wat van
me gevraagd werd, meer niet."
Riviera
Na Roxy Music ging Paul
Carrack bij Squeeze Jools
Holland vervangen om na één
elpee weer te vertrekken.
Paul Carrack: „Ik kwam bij
Squeeze terecht via Jake Ri
viera, de manager van Nick
Lowe en Elvis Costello en ook
van Squeeze. Ik kende Jake
nog van vroeger. Met Ace
maakten we immers deel uit
van het pubrockcircuit, waar
ook figuren als Nick Lowe en
Jake in rondliepen. Door het
aanvankelijke succes van Ace
raakten wij uit dat wereldje,
terwijl Nick en Jake min of
meer de new wave hebben op
gestart. Toen ik uit Roxy
kwam wilde ik terug in dat
wereldje en Jake Riviera heeft
me toen voor Squeeze ge
vraagd."
„Het ging erg goed met
Squeeze toen en we zaten veel
in Amerika. De kritieken daar
waren lovend. Een beetje te lo
vend eigenlijk, want Chris
Difford en Glenn Tilbrook
werden de nieuwe Lennon en
McCartney genoemd en meer
van dat soort onzin. Ook bij
Squeeze had ik aldoor het idee
dat ik niet zou blijven. De
groep was daarvoor te veel het
geesteskind van Glenn en
Chris. Bovendien zou het ge
vaarlijk geweest zijn om daar
te blijven, het zou mijn creati
viteit niet ten goede gekomen
zijn."
De tijd bij Carlene Carter
omschrijft Paul Carrack als
een gevolg van de opnamen
voor 'Blue nun'. Pas met 'Sub
urban voodoo' is hij eindelijk
aan zijn eigen plaat toe.
Paul Carrack: „Ik heb die
plaat aldoor willen maken,
maar toen het eenmaal zover
was had geen idee hoe hij zou
moeten worden. Ik ben van
meet af aan beïnvloed door
soul en rhythm and blues en
later door de diverse bands,
waarin ik gespeeld heb. Het is
eigenlijk Nick Lowe geweest,
die de richting aan 'Suburban
voodoo' heeft gegeven. Hij
wist precies hoe de plaat
moest gaan klinken."
Soul
Op Paul's elpee, maar ook
elders, valt weer volop soul te
beluisteren en dan met name
soul in de Motown-stijl.
Paul Carrack: „Ik heb er
eigenlijk een beetje de pest in
dat ik snel met Phil Collins
vergeleken wordt, omdat hij
'You can't hurry love' van de
Supremes als hit heeft en
daardoor lijkt het dat ik als
tweede met dat soort muziek
kom. Maar de mensen moeten
niet denken, dat ik met mijn
plaat op die hernieuwde be
langstelling voor soul inspeel.
Ik heb altijd al dit soort mu
ziek gemaakt."
Er is altijd wel plaats voor
goede zangers in Engeland.
Paul Carrack: „Als ik
drummer was zou ik me heel
ongerust maken om al die
nieuwe technische hulpmidde
len en ook andere muzikanten
staan er slecht voor, want
steeds meer platen worden
door één man gemaakt. Ge
lukkig is er nog geen apparaat,
dat de menselijke stem kan
vervangen. Ik wil lang mee
gaan als zanger en er steeds
beter in worden."
„Teksten zijn niet mijn
sterkste kant en dat weer
houdt er me van meer te
schrijven dan ik doe. Het is erg
moeilijk om de juiste teksten
te vinden. Als je over te gewo
ne dingen zingt dan stoot je al
gauw een groep mensen af, die
liever iets intelligents horen.
Maar een uitstekende tekst
kan gezongen ineens weer heel
slecht klinken. Bij Steve Win-
wood heb ik dat idee wel eens.
Zijn muziek en zijn stem zijn
prachtig, maar de teksten lij
ken er echt later bij gemaakt.
Nick Lowe heeft me-met de
teksten erg geholpen op 'Sub
urban voodoo'. Hij heeft een
uitstekend oor voor wat wel of
niet klinkt."
Maar Nick heeft weer het
nadeel, dat hij zelf niet zo best
zingt.
Paul Carrack: „Nick kan
beter zingen dan de mensen en
hijzelf denken. Sinds we sa
men zijn, bemerk ik een enor
me verbetering. Op het po
dium kan hij me nog niet hele
maal volgen, maar hij zingt
stukken beter dan voorheen en
in de toekomst zal hij best nog
eens mensen kunnen verba
zen."
Rockpile
Die groep, die jij samen met
Nick Lowe hebt, is dat een
voortzetting van Rockpile?
Paul Carrack: „Nick maakt
soortgelijke muziek als ik en
we spelen met hetzelfde
groepje muzikanten. We staan
samen op het podium en de
show bestaat voor 50 procent
uit werk van Nick en voor 50
procent uit werk van mij. We
gaan binnenkort voor drie
maanden naar Amerika om
daar als 'Nick Lowe and Paul
Carrack' het voorprogramma
van Tom Petty and the Heart-
breakers te verzorgen. Een
voortzetting van Rockpile is
het zeker niet. Onze muziek is
toch iets anders dan de rock
and roll van Rockpile. Bij ons
zit er meer variatie in, we zijn
breder geïnteresseerd."
Kan men zeggen dat jullie
een stel oudere muzikanten
zijn, die oudere muziek
maakt?
Paul Carrack: „In ervaring
zijn we misschien wel oud,
maar in muziek zeker niet. Je
zult nog versteld staan van
hoe modern Nick's nieuwe el
pee zal zijn. Veel mensen den
ken dat Nick een purist is,
maar dat is niet zo. We trek
ken nergens een lijn van 'dat
spelen we nog wel en dat niet
meer'. We halen overal onze
invloeden vandaan."
Stel dat 'I need you' een
enorme hit wordt, wordt er
dan een droom voor je waar?
Paul Carrack: „Nee, het is
wel een grote bevrediging. Een
hit is niet mijn einddoel. Ik
hou ervan muzikant te zijn en
er dagelijks mee bezig te zijn.
Succes is dan een bonus, de
slagroom op de cake. Het bete
kent dat mensen je waarderen,
maar tevens dat je door zult
moeten gaan met nog meer
muziek maken."
Doordat Cukor veei
gunstige invloed heeft gehad
op de carriere van
topactrices kreeg hij de
naam de beste
'vrouwenregisseur' te zijn.
Hij had een speciale band
met Katharine Hepburn en
heeft verder in de jaren
dertig, veertig en vijftig
gewerkt met filmsterren als
Marilyn Monroe, Jean
Harlow, Greta Garbo, Judy
Garland, Rita Hayworth,
Audrey Hepburn en Ingrid
Bergman.
Cukor, door wiens films
veel anderen een Oscar
kregen, werd zelf slechts één
keer op deze wijze beloond.
In 1964 kreeg hij deze
onderscheiding voor 'My
fair lady'.
Zijn laatste film dateert
uit 1981, toen hij 'Rich and
famous' maakte met in de
hoofdrollen Jacqueline
Bisset en Candice Bergen.
De Franse regisseur
Frangois Truffaut zei eens
over Cukor: „Uit vijf films
boetseert een vent als Cukor
één meesterwerk, drie
redelijk goede en één film,
die best interessant is."
Van onze filmredactie
LOS ANGELES - De Amerikaanse meester-regisseur George Cukor, vooral bekend om zijn
films met de actrice Katharine Hepburn, is maandag op 83-jarige leeftijd aan een
hartstilstand overleden.
In de vijftig jaar van zijn carrière maakte Cukor naam met films als 'The Philidelphia
Story', 'Dinner at eight', 'Gaslight', 'A star is born", en 'My fair lady'.
Broadway
George Cukor werd in
New York geboren uit
Hongaarse ouders. Zijn
leerschool was het bruisende
Broadway van voor de
crisis. Op zijn 26-ste
regisseerde hij daar 'The
great Gatsby'. Hij kwam in
Hollywood terecht toen daar
door de komst van de
geluidsfilm een vraag naar
regisseurs kwam, die met
dialogen overweg konden.
Zijn eerste werk was daar
de dialogen voor de
legendarische oorlogsfilm
'All quiet on the western
front'.
In 1931 vertrouwde
Paramount hem de regie toe
van 'Tarnished lady'. Een
jaar later regisseert hij 'A
bill of divorcement', de
eerste van tien films met
Katherine Hepburn in de
hoofdrol.
Cukor zelf was niet erg
blij met zijn reputatie als
'vrouwenregisseur'. In een
interview zei hij eens:
„waarom herinnert
niemand zich meer dat ik
Jimmy Stewart en Ronald
Colman aan een Oscar heb
geholpen? En hoe zit het met
Gary Grant, Spencer Tracy,
Bill Holden en James
Mason? Het maakt niet uit
George Cukor: „Het
geheim van een
succesvolle film zit hem
eenvoudigweg in het
materiaal."
- FOTO ARCHIEF DE STEM
van welke sekse een goede
acteur is."
Niettemin kostte zijn
voorkeur voor actrices hem
in 1939 de regie van 'Gejaagd
door de wind'. Clark Gable
mopperde, dat Cukor te veel
aandacht aan zijn
tegenspeelster Vivien Leigh
besteedde. Toen Gable
dreigde te vertrekken, werd
de regie overgenomen door
Fleming.
Onze verslaggever Hans
Toonen zocht Cukor in 1980
op in Hollywood. Over zijn
werken met acteurs en
actrices zei hij toen
ondermeer: „Actrices zijn
veel sneller van begrip.
Bovendien kunnen ze beter,
tegen de werkelijkheid.
Neem Kate Hepburn,
volgens mij de beste actrice
aller tijden. Toen ze in 'A
bill of divorcement'
debuteerde, was ze
leergierig. Twee jaar
geleden (in 1978 red.) speelde
ze in mijn tv-film 'The corn
is green'. Een en al klasse.
Maar ook een dame met een
eigen visie, ook al is die niet
altijd de juiste.
Op acteurs moet je langer
inpraten. Natuurlijk zijn er
uitzonderingen.
Bijvoorbeeld Spencer Tracy.
Hem hoefde ik nauwelijks te
regisseren. Tracy was
daarvoor te intelligent, te
ervaren en te zenuwachtig.
Maar W. C. Fields moest ik
in David Copperfield' alles
voorkauwen. En Jack
Lemmon kreeg ik als
groentje in 'It should happen
to you'. Jacky trok me daar
zo hevig van leer, dat ik
voortdurend moest
temperen. Totdat hij zei: 'nu
acteer ik zo weinig, dat het
nauwelijks nog acteren
genoemd mag worden. Het
is eigenlijk niets meer
Waarop ik antwoordde: Dan
zijn we er toch, jongen
„Het geheim van een
succesvolle film zit hem
eenvoudigweg in het
materiaal. Is je scenario
goed en beschik je over
getalenteerde, ambitieuze
acteurs en actrices, dan kun
je geen slechte film
afleveren. Maar is het vulis,
dan kun je het wel vergeten.
Ook een vergulde
vuilnisemmer blijft een
vuilnisemmer."
Toch was ook een groot
regisseur als Cukor nooit
tevreden over zijn eigen
werk. Zo vertrouwde hij
Hans Toonen toe: „Ik kan
niet naar mijn films kijken
zonder onmiddellij k op
fouten te letten. Dan zit ik
me te ergeren over bepaalde
scènes, die achteraf gezien
wellicht beter had kunnen
uitbeelden.
NOS
09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden.
10.00-12.00 Schooltelevisie.
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden.
15.00 Open school/TELE AC. Rechten psy
chiatrische patiënten.
VARA
15.30-16.54 VARA's Filmclub. Jeugdpro
gramma.
16.54-17.24 De film van Ome Willem.
18.40 TELEAC. Introductieprogramma Be
lastingcursus.
IKON
18.55 Mr. Gimme. Amerikaanse jeugdflm
van Carolyn King. Tony heeft zijn zin
nen gezet op een prachtig drumstel. Hoe
komt hij zo snel mogelijk aan veel geld?
19.21 Kenmerk.
NOS
19.46 Socutera. Filmpje over de leprabestrij
ding.
20.00 Journaal.
VPRO
20.28 BGTV.
21.00 Sfeervol bullshitten met Kamagurka.
Plezante waanzin met de Belgische car
toonist Kamagurka, Herr Seele en Jean
Mongaré.
21.25 Puur natuur. Milieuvriendelijk maga
zine, gepresenteerd door Adeline van
Lier. Ze gaat in Amerika op zoek naar
holwoningen.
22.10 Vernon, Florida. Poëtische film over de
inwoners van het stadje Vernon in Flo
rida.
NOS
23.00 TELEAC. Cursus Communicatie (12).
23.40 Journaal.
23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden.
16.20 Open school.
18.00 Tik tak.
18.05 Kameleon. Jeugdpro
gramma.
18.30 Waard om te weten.
Nieuws over komende tv-
programma's voor kinderen,
theatervoorstellingen, nieu
we boeken en grammofoon
platen.
18.40 De Smurfen.
19.05 Funnies.
19.10 Uitzending door der
den. Israëlitisch-godsdien-
stige uitzending.
19.40 Morgen.
19.45 Journaal en sportbe
richten.
20.10 De weerman.
20.15 Mini mikro makro.
Een spelletje met Armand
Pien.
20.20 Home sweet home.
Australische komische serie.
20.45 Hoger - lager. Spelpro-
gramma.
21.30 Première-magazine.
Nieuws uit de filmwereld:
een interview met Joan Col
lins en portretten van de re
gisseurs Jean-Jacques An-
naud en Picha.
22.20 Journaal. Aansluitend:
coda (poëzie).
BELGIE BRT2
19.00 Aubrey. Aubrey en het
circus.
19.05 Jukebox. Met Gilbert
Bécaud en Kim Carnes.
19.15 De avonturen van Ni-
ko. Jeugdserie van Jonathan
Rumbold.
19.40 Morgen.
19.45 Journaal en sportbe
richten.
20.10 De weerman.
20.15 Dossier: Het plutoniu-
mincident. Amerikaanse tv-
film van Richard Michaels.
Judith Longdon werkt bij de
Northern Nuclear Plant.
Aanvankelijk heeft zij het
volste vertrouwen in de vei
ligheid van de kerncentrale.
21.45-22.45 Debat. Guy Pols
poel leidt een discussie rond
het thema van de vooraf
gaande film.
12.00 Teletekst.
15.00-15.25 Schooltelevisie.
13.00
18.15
18.30
18.45
19.00
19.12
19.22
20.10
22.00
22.30
22.45
23.00
NOS
Nieuws voor doven en slechthorendea I
Nieuws voor doven en slechthorendea I
Sesamstraat.
■18.51 Jeugdjournaal.
Journaal.
Politieke partijen. Zendtijd voor j;J
CDA.
Van gewest tot gewest.
Energie in overvloed. Documentair disl
cussieprogramma over de energieprj
blematiek onder eindredactie van i
mon Jelsma. Presentatie: Koos Posl
ma. Als basis voor dit programma diejl
het tussenrapport van de StuurgroeJ
Brede Maatschappelijke Discussie.
Studio sport.
Journaal.
Den Haag vandaag.
Nieuws voor doven en slechthorenden.
Koos Postema presenteert vanavond fie!
programma 'Energie in overvloed'.
(Ned. 2, 20.10 uur). -foto»!
16.00 Cine, Bede et Cie.
J eugdprogramma
17.25 Plein jeu. Gevarieerd
jeugdprogramma.
19.08 Cesoir.
19.26 Flash minute papillon.
Consumententips.
19.30 Journaal.
20.00 Risquons-tout. Spel-
programma.
20.55 Videogram. Variété en
spel.
21.45 Planète des hommes.
Serie etnografische films.
22.45 Journaal.
BELGIE FRANS 2
12.00 Zie België Frans 1.
18.00 Le Saint. Engelse ac
tieserie met Roger Moore in
de hoofdrol.
18.50 L'agent sans secret.
Tekenfilmserie.
19.00 Un autre regard. Uit
zending van de Belgische
katholieke radio en televisie.
19.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
19.55-22.00 Sports 2. Met o.m.
de rally Parijs-Dakar en
WK Skiën.
10.00 Journaal en achter
grondinformatie.
10.23 Ik kom van het einde
van de wereld. Herhaling.
11.50 Umschau.
12.10 Report.
12.55 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
13.15-13.30 Videotext voor
iedereen.
15.40 Videotext voor ieder
een.
16.10 Journaal.
16.15 De Mireille Mathieu
show. Met: Gene Kelly,
Charles Aznavour, Ruggiero
Raimondi en Chantal Goya.
17.00 Scherlock Schmidt
Co. Detective-serie voor de
jeugd.
17.30 De oude doos. Lach-
filmpje.
17.50 Journaal.
18.00 Actualiteiten.
18.25 De Flintstones.
19.00 Toneel van wereld
naam. Duitse serie.
20.00 Journaal.
20.15 Rumplhanni. Tweede
deel van een Duitse tv-film
door Rainer Wolffhardt. Als
Rumplhanni in München
aankomt, belandt ze bij ver
gissing enkele dagen in del
gevangenis. Als ze weer vrijl
is, leeft ze van wat ze
werkvrouw verdient.
22.00 Leven met vramdtl
organen. Documentaire vanl
Gustav K. Kemperdidl
Ethische en juridische be l
perkingen belemmeren eenl
doorbraak op grote schaall
van orgaantransplantatie.
22.30 Achtergrondinforma
tie.
10.00 Zie Duitsland 1.
15.57 ZDF-Uw programma.
16.00 Journaal.
16.04 Leeuwetand. Voor kin
deren van 4 tot 8 jaar. Aan
sluitend: Journaal.
16.35 De verloren eilanden
Avonturenserie.
17.00 Journaal.
17.08 Tele-illustratie.
18.00 De Werner Fend-sio-
ry. Indische avonturen van
een dierenfilmer.
18.57 ZDF-Uw programma.
19.00 Journaal.
19.30 De sport-spiegel.
20.15 ZDF-magazine.
21.00 Achtergrondinforma
tie.
21.20 Woensdaglotto.
21.25 De straten van Saa
Francisco. Amerikaanse po
litieserie.
22.10 Het is me nooit gelukt
mezelf serieus te nemen. Pe
ter von Zahn wordt 70 jaar.
23.00 Betreft: Televisie. Dis
cussie over rechtstreekse te
levisie.
23.45 Journaal.
08.10-11.50 Schooltelevisie.
Om 09.25 Sesamstraat.
17.00 Schooltelevisie.
18.00 Telecollege I. Cursus
Engels.
18.30 Sesamstraat.
19.00 Het actuele uurtje.
20.00 Journaal.
20.15 Op woensdag in.In
formatie en ontspanning.
21.45 Verslaggever buiten'
land. Reportage over hel
verborgen geweld, dat
stad Liverpool teistert.
22.15 The last of the Blut
Devils. Amerikaanse mu
ziekfilm van Bruce Ricker
(1979).
23.40 Journaal.
7.02 (VOO) Bart van Leeuwen
-9.03 Muziek terwijl u werkt -
10.30 Kletskop - 12.03 Will wil
wel - 14.03 Jukebox - 15.03 Toe
ters en bellen - 16.30 'Apekool' -
17.02 (EO) Onderweg - 18.06 Ac
tualiteiten - 18.30 Berichtgeving
over zendingswerk - 18.40 Hou
wen jongens! (verhaal van K.
Norel) - 18.50 Kleuterprogram
ma - 19.02 Van U wil ik zingen -
19.25 De bijbel open - 20.02 (NOS)
Langs de lijn - 23.02 Met het oog
op morgen - 0.02 (NCRV) Volg
spot - 2.02 Nachtexpress - 6.09
Vandaag donderdag.
7.20 (VARA) De wekkerradio -
8.33 Reactie-telefoon - 8.40 Con
sumenteninformatie - 9.05 Gym
nastiek voor de vrouw - 9.15 De
werkbank - 9.33 Teleac - 10.03
qz-hnolrahm - 10 0ï vrouwpn-
agenda - 10.33 Hoor haar! - 11.33
Leef-tijd genoeg - 12.16 Over
heidsvoorlichting - 12.26 Actua
liteiten - 13.10 Informatie over
uw kind - 13.50 Reactie-telefoon
- 14.00 De schuurpapier - 14.33
(NOS) Zo kan het ook - 15.32
NOS-wereldwijzer - 16.00 Wat
een taal - 16.30 (NCRV) Studio 55
- 17.36 Actualiteiten - 18.20 Poli
tieke partijen - 18.30 Humanis
tisch Verbond - 19.00 Leesoefe
ningen in de bijbel - 19.15 Liede
ren bij Deuteronomium - 19.30
Theologische etherleergang -
20.03 Leger des Heilskwartier -
20.18 De wereld zingt Gods lof -
21.00 Over het functioneren van
de medezeggenschapsraad in het
onderwijs - 21.30 Even het hoofd
bij het nieuws - 21.40 Open
school - 22.10 Radiovolksuniver-
siteit - 22.40 Oorzaken en gevol
gen van politieke en economi
sche verwikkelingen - 23.00 Li-
terama-woensdag.
n no /vnr\\
n\ra 'Don fi IA
Paraplu - 10.34 Muziek, zang e"
dans voor nu, heden en thans-
12.34 Vraag en aanbod - 13$
Weeshuis van de hits - 14.34 K-
rock - 16.34 Nieuws-box - 18$
(NOS) De avondspits - 19$
(KRO) Krachtvoer - 21.02 Demo
- 22.02 Rocktempel.
7.02 (NCRV) Het levende woord
7.10 Preludium met werk va"
Mendelssohn, Tsjaikovskyi
Schönberg, Ravel en de Falla*
8.05 Platennieuws - 8.45 Musica
Sacra - 9.15 Onder de hoogtezon
- 10.00 Orkestpalet - 12.00 Diver
timento - 13.30 (AVRO) Piano
concert nr.2 van Brahms - 14$
Koor- en kamermuziek van Fin*
zi, Maayani, Griffes, Deliuse"
Bedford - 15.30 Le parnasse fra
ncais - 17.00 Overname Hilver
sum 2 - 20.00 (AVRO) BouV-
mee-concert Residentie Orkes
o.l.v. Alain Lombard - 21.*1
F.ipentiidsp mnriok
tentoonstellingen
eindredaktie henk egbers
't Klinkt als 'n klok. Het
Slot te Zeist. Open: dinsdag
tot en met vrijdag 10-17 uur,
zaterdag en zondag 14-17
uur (t/m 27 februari).
Hoewel je in Brabant na
tuurlijk kunt gaan kijken in
het Nationaal Beiaardmu
seum in Asten, brengt deze
tentoonstelling in kort be
stek zoveel aardige dingen
bijeen over klokken en uur
werken dat een bezoek voor
jong en oud ook interessant
blijft. Ze werd samengesteld
in samenwerking met de
Zeister buurman, de Rijks
dienst voor Monumenten
zorg, aan de hand van het
door deze dienst uitgegeven
vouwblad over klokken en
torenuurwerken.
Het is een summier over
zicht, maar het laat je besef
fen dat Nederland op gebied
van torens, uurwerken en
klokken een grote traditie
en een grote kunst-ambach
telijke ervaring heeft. Het
afbreken van kerken en het
opkomen van electronische
technieken en de daarmee
verbonden decibels over
stemmen deze nu weliswaar
af en toe, maar nog steeds
zijn luid-, slag- of
speelklokken verbonden met
vreugde, verdriet, woede en
angst.
Aan de hand van oude
gravures (reprodukties), an
tieke slaghamers, dierenbel-
len, Romeinse bellen e.d.
ruik je aan de historie. Via
een model van de
beiaardklokkenstoel met
trommelspeelwerk van
Utrechts domtoren en enke
le beiaardklaviermodellen
wordt aandacht besteed aan
deze typische Nederlandse
manier van omgaan met
klokken. De achtergrondin
formatie op de expositie als
in de catalogus is te mager.
Een afzonderlijk zaaltje
schenkt aandacht aan de
klokkestoel, met name zoals
ze buiten staan in Friesland,
talrijke aardige modellen.
Via foto's en nagebouwde si
tuaties krijg je een goed in
zicht hoe klokken gegoten
worden, terwijl ook de ver
siering/teksten op de klok
aan de orde is.
De zwaarste klok in Ne
derland hangt in Delft (8700
kg) de abdij toren te Middel
burg heeft in gewichtsorde
de zesde plaats (6150 kg), de
re
m
in
m
Ti
O
O
ui
dc
kt
et
ee
dc
ui
w
gf
ni
at
ze
m
gi
d<
st
g<
ti
vi
D
tr
fr
gi
hi
di
d:
rt!
sc
st
k!
h:
li'
w
si
d:
st
n
si
ir
s<
e<
o;
v
ei
P
k
K
E
d
1
K
H
hi
ri
Ji.th ben het1 Uv geestelijke vdöir 'Ik
SiM dit ik jullie een verklaring schul
dig henHoe hebben jullie m<j gevon
/Je hebt je jeugd in Rntuerpen
door gebracht bij de scouts geveest
i'ldens je legerdienst in 1935 vos je
b<j de i*> genie in Berchem llv
buitenlandse reizen en uiteindelijkj
\Mtlderde je zo dikwijls de
\Hdlmthoutse heidei