Amerikaanse regisseur George Cukor overleden mmii mm le kunst" te keur SUCCES IS EEN BONUS, DE SLAGROOM OP DE CAKE WOENSDAG 26 JANUARI WOENSDAG 26 JANUARI 1983 NEDERLAND 1 BELGIE NED BELGIE FRANS NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 't Klinkt als een klok Suske en Wiske: De „De concurrentie in programmas is op dit moment groter dan met de satelliet het ^geval zal zijn. SJoerd Pleysier, acteur. T2 PAGINA GIDS ?5 De lange weg terug van Paul Carrack Het gaat goed met Paul Carrack. Zijn prachtige single 'I need you' stijgt in de hitlijsten en ook de elpee 'Suburban voodoo' doet het redelijk. Daarmee lijkt er eindelijk erkenning te komen voor een Engelse zanger keyboardsspel er die al jaren bezig is en die met die erkenning de kans krijgt uit de schaduw te treden. Paul Carrack: „De mensen moeten niet denken, dat ik met mijn plaat op die her- iiieuwde belangstelling voor soul inspeel. Ik heb altijd al dit soort muziek gemaakt." - foto cbs Door Wim van Leest Paul Carrack maakte ooit deel uit van de Engelse pubrockgroep Ace, die met de single 'How long' een nummer 1 hit had in Amerika en daarna van het toneel verdween. Jaren la ter dook Paul Carrack op bij Frankie Miller en Roxy Music. Bij Roxy speelde hij mee op de el pees 'Manifesto' en 'Flesh and blood' en ging hij mee op toernee. Na Roxy Music kwam Squeeze en Paul's toetsenbij- dragen zijn te horen op de Squeeze-elpee 'East Side sto ry', terwijl het nummer 'Tempted' van die plaat dank zij Paul's zang is uitgegroeid tot een van de allerbeste Squeeze-songs. Na Squeeze volgde een kort verblijf in Carlene Carter's begeleidingsgroep CC Riders. Hij speelde op de elpee 'Blue nun' en ging ook met Carlene op toernee. Eind vorig jaar kwam 'Sub urban voodoo' uit. Het is een plaat, die overduidelijk aan geeft, dat Carrack een voor treffelijk zanger is. Samen met Nick Lowe maakte Car rack van die plaat bovendien een van de beste Engelse el pees van de laatste tijd. Met Nick Lowe heeft Paul nu een groep, die als 'Nick Lowe and Paul Carrack' de zalen in gaat. Onlangs was Paul Carrack voor Top Pop-opnamen in ons land en bij die gelegenheid sprak ik met hem over zijn muzikale verleden, heden en toekomst. De stem van Paul Carrack heeft iets zwarts. Als je hem hoort zingen moet je al gauw aan oud Motown-werk den ken. Hoe kom iemand aan zo'n stem, moet je daar iets spe ciaals voor doen? Paul Carrack: „Nee hoor je hoeft er niets voor te doen, al heb ik altijd wel van zingen gehouden. Merkwaardig ge noeg heb ik nooit in een band gezongen tot ik bij Ace kwam en bij die groep werd ik zan ger, omdat niemand anders er veel zin in had." Verval Ace maakte met de eerste elpee en de daarvan afkomsti ge single 'How long' een enor me klapper. Van redelijk on bekende pubrockgroep werd Ace ineens tot een Ameri kaanse topattractie. Toch luidde dat enorme succes ook meteen het verval van Ace in. Paul Carrack: „Voor een ge wone barband hadden we een enorm succes, maar we slaag den er niet in dat succes vast te houden en te continueren. Daarna ging het alleen maar slechter met Ace. Zo'n verval vreet aan je geest en aan je zelfvertrouwen. Toen het met Ace gedaan was, was het mijn zelfvertrouwen als artiest ook gedaan. Ik vond het dan ook niet erg om voor een tijdje uit het middelpunt van de belang stelling te verdwijnen. Boven dien barstte rond die tijd net de punkgolf los en daar voelde ik me niet zo in thuis." Een hele tijd later vonden we Paul Carrack terug bij Frankie Miller en Roxy Music. Paul Carrack: „Je word dus niet echt lid van Roxy Music. Ik werd gevraagd om key boards te spelen op platen en tijdens een toernee, maar ik heb altijd geweten, dat het niet voor vast was. Het was wel interessant om bij zo'n topgroep te spelen, maar echt bevredigend was het niet. Ik wilde zingen en al wat ik bij Roxy kon doen, was wat van me gevraagd werd, meer niet." Riviera Na Roxy Music ging Paul Carrack bij Squeeze Jools Holland vervangen om na één elpee weer te vertrekken. Paul Carrack: „Ik kwam bij Squeeze terecht via Jake Ri viera, de manager van Nick Lowe en Elvis Costello en ook van Squeeze. Ik kende Jake nog van vroeger. Met Ace maakten we immers deel uit van het pubrockcircuit, waar ook figuren als Nick Lowe en Jake in rondliepen. Door het aanvankelijke succes van Ace raakten wij uit dat wereldje, terwijl Nick en Jake min of meer de new wave hebben op gestart. Toen ik uit Roxy kwam wilde ik terug in dat wereldje en Jake Riviera heeft me toen voor Squeeze ge vraagd." „Het ging erg goed met Squeeze toen en we zaten veel in Amerika. De kritieken daar waren lovend. Een beetje te lo vend eigenlijk, want Chris Difford en Glenn Tilbrook werden de nieuwe Lennon en McCartney genoemd en meer van dat soort onzin. Ook bij Squeeze had ik aldoor het idee dat ik niet zou blijven. De groep was daarvoor te veel het geesteskind van Glenn en Chris. Bovendien zou het ge vaarlijk geweest zijn om daar te blijven, het zou mijn creati viteit niet ten goede gekomen zijn." De tijd bij Carlene Carter omschrijft Paul Carrack als een gevolg van de opnamen voor 'Blue nun'. Pas met 'Sub urban voodoo' is hij eindelijk aan zijn eigen plaat toe. Paul Carrack: „Ik heb die plaat aldoor willen maken, maar toen het eenmaal zover was had geen idee hoe hij zou moeten worden. Ik ben van meet af aan beïnvloed door soul en rhythm and blues en later door de diverse bands, waarin ik gespeeld heb. Het is eigenlijk Nick Lowe geweest, die de richting aan 'Suburban voodoo' heeft gegeven. Hij wist precies hoe de plaat moest gaan klinken." Soul Op Paul's elpee, maar ook elders, valt weer volop soul te beluisteren en dan met name soul in de Motown-stijl. Paul Carrack: „Ik heb er eigenlijk een beetje de pest in dat ik snel met Phil Collins vergeleken wordt, omdat hij 'You can't hurry love' van de Supremes als hit heeft en daardoor lijkt het dat ik als tweede met dat soort muziek kom. Maar de mensen moeten niet denken, dat ik met mijn plaat op die hernieuwde be langstelling voor soul inspeel. Ik heb altijd al dit soort mu ziek gemaakt." Er is altijd wel plaats voor goede zangers in Engeland. Paul Carrack: „Als ik drummer was zou ik me heel ongerust maken om al die nieuwe technische hulpmidde len en ook andere muzikanten staan er slecht voor, want steeds meer platen worden door één man gemaakt. Ge lukkig is er nog geen apparaat, dat de menselijke stem kan vervangen. Ik wil lang mee gaan als zanger en er steeds beter in worden." „Teksten zijn niet mijn sterkste kant en dat weer houdt er me van meer te schrijven dan ik doe. Het is erg moeilijk om de juiste teksten te vinden. Als je over te gewo ne dingen zingt dan stoot je al gauw een groep mensen af, die liever iets intelligents horen. Maar een uitstekende tekst kan gezongen ineens weer heel slecht klinken. Bij Steve Win- wood heb ik dat idee wel eens. Zijn muziek en zijn stem zijn prachtig, maar de teksten lij ken er echt later bij gemaakt. Nick Lowe heeft me-met de teksten erg geholpen op 'Sub urban voodoo'. Hij heeft een uitstekend oor voor wat wel of niet klinkt." Maar Nick heeft weer het nadeel, dat hij zelf niet zo best zingt. Paul Carrack: „Nick kan beter zingen dan de mensen en hijzelf denken. Sinds we sa men zijn, bemerk ik een enor me verbetering. Op het po dium kan hij me nog niet hele maal volgen, maar hij zingt stukken beter dan voorheen en in de toekomst zal hij best nog eens mensen kunnen verba zen." Rockpile Die groep, die jij samen met Nick Lowe hebt, is dat een voortzetting van Rockpile? Paul Carrack: „Nick maakt soortgelijke muziek als ik en we spelen met hetzelfde groepje muzikanten. We staan samen op het podium en de show bestaat voor 50 procent uit werk van Nick en voor 50 procent uit werk van mij. We gaan binnenkort voor drie maanden naar Amerika om daar als 'Nick Lowe and Paul Carrack' het voorprogramma van Tom Petty and the Heart- breakers te verzorgen. Een voortzetting van Rockpile is het zeker niet. Onze muziek is toch iets anders dan de rock and roll van Rockpile. Bij ons zit er meer variatie in, we zijn breder geïnteresseerd." Kan men zeggen dat jullie een stel oudere muzikanten zijn, die oudere muziek maakt? Paul Carrack: „In ervaring zijn we misschien wel oud, maar in muziek zeker niet. Je zult nog versteld staan van hoe modern Nick's nieuwe el pee zal zijn. Veel mensen den ken dat Nick een purist is, maar dat is niet zo. We trek ken nergens een lijn van 'dat spelen we nog wel en dat niet meer'. We halen overal onze invloeden vandaan." Stel dat 'I need you' een enorme hit wordt, wordt er dan een droom voor je waar? Paul Carrack: „Nee, het is wel een grote bevrediging. Een hit is niet mijn einddoel. Ik hou ervan muzikant te zijn en er dagelijks mee bezig te zijn. Succes is dan een bonus, de slagroom op de cake. Het bete kent dat mensen je waarderen, maar tevens dat je door zult moeten gaan met nog meer muziek maken." Doordat Cukor veei gunstige invloed heeft gehad op de carriere van topactrices kreeg hij de naam de beste 'vrouwenregisseur' te zijn. Hij had een speciale band met Katharine Hepburn en heeft verder in de jaren dertig, veertig en vijftig gewerkt met filmsterren als Marilyn Monroe, Jean Harlow, Greta Garbo, Judy Garland, Rita Hayworth, Audrey Hepburn en Ingrid Bergman. Cukor, door wiens films veel anderen een Oscar kregen, werd zelf slechts één keer op deze wijze beloond. In 1964 kreeg hij deze onderscheiding voor 'My fair lady'. Zijn laatste film dateert uit 1981, toen hij 'Rich and famous' maakte met in de hoofdrollen Jacqueline Bisset en Candice Bergen. De Franse regisseur Frangois Truffaut zei eens over Cukor: „Uit vijf films boetseert een vent als Cukor één meesterwerk, drie redelijk goede en één film, die best interessant is." Van onze filmredactie LOS ANGELES - De Amerikaanse meester-regisseur George Cukor, vooral bekend om zijn films met de actrice Katharine Hepburn, is maandag op 83-jarige leeftijd aan een hartstilstand overleden. In de vijftig jaar van zijn carrière maakte Cukor naam met films als 'The Philidelphia Story', 'Dinner at eight', 'Gaslight', 'A star is born", en 'My fair lady'. Broadway George Cukor werd in New York geboren uit Hongaarse ouders. Zijn leerschool was het bruisende Broadway van voor de crisis. Op zijn 26-ste regisseerde hij daar 'The great Gatsby'. Hij kwam in Hollywood terecht toen daar door de komst van de geluidsfilm een vraag naar regisseurs kwam, die met dialogen overweg konden. Zijn eerste werk was daar de dialogen voor de legendarische oorlogsfilm 'All quiet on the western front'. In 1931 vertrouwde Paramount hem de regie toe van 'Tarnished lady'. Een jaar later regisseert hij 'A bill of divorcement', de eerste van tien films met Katherine Hepburn in de hoofdrol. Cukor zelf was niet erg blij met zijn reputatie als 'vrouwenregisseur'. In een interview zei hij eens: „waarom herinnert niemand zich meer dat ik Jimmy Stewart en Ronald Colman aan een Oscar heb geholpen? En hoe zit het met Gary Grant, Spencer Tracy, Bill Holden en James Mason? Het maakt niet uit George Cukor: „Het geheim van een succesvolle film zit hem eenvoudigweg in het materiaal." - FOTO ARCHIEF DE STEM van welke sekse een goede acteur is." Niettemin kostte zijn voorkeur voor actrices hem in 1939 de regie van 'Gejaagd door de wind'. Clark Gable mopperde, dat Cukor te veel aandacht aan zijn tegenspeelster Vivien Leigh besteedde. Toen Gable dreigde te vertrekken, werd de regie overgenomen door Fleming. Onze verslaggever Hans Toonen zocht Cukor in 1980 op in Hollywood. Over zijn werken met acteurs en actrices zei hij toen ondermeer: „Actrices zijn veel sneller van begrip. Bovendien kunnen ze beter, tegen de werkelijkheid. Neem Kate Hepburn, volgens mij de beste actrice aller tijden. Toen ze in 'A bill of divorcement' debuteerde, was ze leergierig. Twee jaar geleden (in 1978 red.) speelde ze in mijn tv-film 'The corn is green'. Een en al klasse. Maar ook een dame met een eigen visie, ook al is die niet altijd de juiste. Op acteurs moet je langer inpraten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bijvoorbeeld Spencer Tracy. Hem hoefde ik nauwelijks te regisseren. Tracy was daarvoor te intelligent, te ervaren en te zenuwachtig. Maar W. C. Fields moest ik in David Copperfield' alles voorkauwen. En Jack Lemmon kreeg ik als groentje in 'It should happen to you'. Jacky trok me daar zo hevig van leer, dat ik voortdurend moest temperen. Totdat hij zei: 'nu acteer ik zo weinig, dat het nauwelijks nog acteren genoemd mag worden. Het is eigenlijk niets meer Waarop ik antwoordde: Dan zijn we er toch, jongen „Het geheim van een succesvolle film zit hem eenvoudigweg in het materiaal. Is je scenario goed en beschik je over getalenteerde, ambitieuze acteurs en actrices, dan kun je geen slechte film afleveren. Maar is het vulis, dan kun je het wel vergeten. Ook een vergulde vuilnisemmer blijft een vuilnisemmer." Toch was ook een groot regisseur als Cukor nooit tevreden over zijn eigen werk. Zo vertrouwde hij Hans Toonen toe: „Ik kan niet naar mijn films kijken zonder onmiddellij k op fouten te letten. Dan zit ik me te ergeren over bepaalde scènes, die achteraf gezien wellicht beter had kunnen uitbeelden. NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 10.00-12.00 Schooltelevisie. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.00 Open school/TELE AC. Rechten psy chiatrische patiënten. VARA 15.30-16.54 VARA's Filmclub. Jeugdpro gramma. 16.54-17.24 De film van Ome Willem. 18.40 TELEAC. Introductieprogramma Be lastingcursus. IKON 18.55 Mr. Gimme. Amerikaanse jeugdflm van Carolyn King. Tony heeft zijn zin nen gezet op een prachtig drumstel. Hoe komt hij zo snel mogelijk aan veel geld? 19.21 Kenmerk. NOS 19.46 Socutera. Filmpje over de leprabestrij ding. 20.00 Journaal. VPRO 20.28 BGTV. 21.00 Sfeervol bullshitten met Kamagurka. Plezante waanzin met de Belgische car toonist Kamagurka, Herr Seele en Jean Mongaré. 21.25 Puur natuur. Milieuvriendelijk maga zine, gepresenteerd door Adeline van Lier. Ze gaat in Amerika op zoek naar holwoningen. 22.10 Vernon, Florida. Poëtische film over de inwoners van het stadje Vernon in Flo rida. NOS 23.00 TELEAC. Cursus Communicatie (12). 23.40 Journaal. 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.20 Open school. 18.00 Tik tak. 18.05 Kameleon. Jeugdpro gramma. 18.30 Waard om te weten. Nieuws over komende tv- programma's voor kinderen, theatervoorstellingen, nieu we boeken en grammofoon platen. 18.40 De Smurfen. 19.05 Funnies. 19.10 Uitzending door der den. Israëlitisch-godsdien- stige uitzending. 19.40 Morgen. 19.45 Journaal en sportbe richten. 20.10 De weerman. 20.15 Mini mikro makro. Een spelletje met Armand Pien. 20.20 Home sweet home. Australische komische serie. 20.45 Hoger - lager. Spelpro- gramma. 21.30 Première-magazine. Nieuws uit de filmwereld: een interview met Joan Col lins en portretten van de re gisseurs Jean-Jacques An- naud en Picha. 22.20 Journaal. Aansluitend: coda (poëzie). BELGIE BRT2 19.00 Aubrey. Aubrey en het circus. 19.05 Jukebox. Met Gilbert Bécaud en Kim Carnes. 19.15 De avonturen van Ni- ko. Jeugdserie van Jonathan Rumbold. 19.40 Morgen. 19.45 Journaal en sportbe richten. 20.10 De weerman. 20.15 Dossier: Het plutoniu- mincident. Amerikaanse tv- film van Richard Michaels. Judith Longdon werkt bij de Northern Nuclear Plant. Aanvankelijk heeft zij het volste vertrouwen in de vei ligheid van de kerncentrale. 21.45-22.45 Debat. Guy Pols poel leidt een discussie rond het thema van de vooraf gaande film. 12.00 Teletekst. 15.00-15.25 Schooltelevisie. 13.00 18.15 18.30 18.45 19.00 19.12 19.22 20.10 22.00 22.30 22.45 23.00 NOS Nieuws voor doven en slechthorendea I Nieuws voor doven en slechthorendea I Sesamstraat. ■18.51 Jeugdjournaal. Journaal. Politieke partijen. Zendtijd voor j;J CDA. Van gewest tot gewest. Energie in overvloed. Documentair disl cussieprogramma over de energieprj blematiek onder eindredactie van i mon Jelsma. Presentatie: Koos Posl ma. Als basis voor dit programma diejl het tussenrapport van de StuurgroeJ Brede Maatschappelijke Discussie. Studio sport. Journaal. Den Haag vandaag. Nieuws voor doven en slechthorenden. Koos Postema presenteert vanavond fie! programma 'Energie in overvloed'. (Ned. 2, 20.10 uur). -foto»! 16.00 Cine, Bede et Cie. J eugdprogramma 17.25 Plein jeu. Gevarieerd jeugdprogramma. 19.08 Cesoir. 19.26 Flash minute papillon. Consumententips. 19.30 Journaal. 20.00 Risquons-tout. Spel- programma. 20.55 Videogram. Variété en spel. 21.45 Planète des hommes. Serie etnografische films. 22.45 Journaal. BELGIE FRANS 2 12.00 Zie België Frans 1. 18.00 Le Saint. Engelse ac tieserie met Roger Moore in de hoofdrol. 18.50 L'agent sans secret. Tekenfilmserie. 19.00 Un autre regard. Uit zending van de Belgische katholieke radio en televisie. 19.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 19.55-22.00 Sports 2. Met o.m. de rally Parijs-Dakar en WK Skiën. 10.00 Journaal en achter grondinformatie. 10.23 Ik kom van het einde van de wereld. Herhaling. 11.50 Umschau. 12.10 Report. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15-13.30 Videotext voor iedereen. 15.40 Videotext voor ieder een. 16.10 Journaal. 16.15 De Mireille Mathieu show. Met: Gene Kelly, Charles Aznavour, Ruggiero Raimondi en Chantal Goya. 17.00 Scherlock Schmidt Co. Detective-serie voor de jeugd. 17.30 De oude doos. Lach- filmpje. 17.50 Journaal. 18.00 Actualiteiten. 18.25 De Flintstones. 19.00 Toneel van wereld naam. Duitse serie. 20.00 Journaal. 20.15 Rumplhanni. Tweede deel van een Duitse tv-film door Rainer Wolffhardt. Als Rumplhanni in München aankomt, belandt ze bij ver gissing enkele dagen in del gevangenis. Als ze weer vrijl is, leeft ze van wat ze werkvrouw verdient. 22.00 Leven met vramdtl organen. Documentaire vanl Gustav K. Kemperdidl Ethische en juridische be l perkingen belemmeren eenl doorbraak op grote schaall van orgaantransplantatie. 22.30 Achtergrondinforma tie. 10.00 Zie Duitsland 1. 15.57 ZDF-Uw programma. 16.00 Journaal. 16.04 Leeuwetand. Voor kin deren van 4 tot 8 jaar. Aan sluitend: Journaal. 16.35 De verloren eilanden Avonturenserie. 17.00 Journaal. 17.08 Tele-illustratie. 18.00 De Werner Fend-sio- ry. Indische avonturen van een dierenfilmer. 18.57 ZDF-Uw programma. 19.00 Journaal. 19.30 De sport-spiegel. 20.15 ZDF-magazine. 21.00 Achtergrondinforma tie. 21.20 Woensdaglotto. 21.25 De straten van Saa Francisco. Amerikaanse po litieserie. 22.10 Het is me nooit gelukt mezelf serieus te nemen. Pe ter von Zahn wordt 70 jaar. 23.00 Betreft: Televisie. Dis cussie over rechtstreekse te levisie. 23.45 Journaal. 08.10-11.50 Schooltelevisie. Om 09.25 Sesamstraat. 17.00 Schooltelevisie. 18.00 Telecollege I. Cursus Engels. 18.30 Sesamstraat. 19.00 Het actuele uurtje. 20.00 Journaal. 20.15 Op woensdag in.In formatie en ontspanning. 21.45 Verslaggever buiten' land. Reportage over hel verborgen geweld, dat stad Liverpool teistert. 22.15 The last of the Blut Devils. Amerikaanse mu ziekfilm van Bruce Ricker (1979). 23.40 Journaal. 7.02 (VOO) Bart van Leeuwen -9.03 Muziek terwijl u werkt - 10.30 Kletskop - 12.03 Will wil wel - 14.03 Jukebox - 15.03 Toe ters en bellen - 16.30 'Apekool' - 17.02 (EO) Onderweg - 18.06 Ac tualiteiten - 18.30 Berichtgeving over zendingswerk - 18.40 Hou wen jongens! (verhaal van K. Norel) - 18.50 Kleuterprogram ma - 19.02 Van U wil ik zingen - 19.25 De bijbel open - 20.02 (NOS) Langs de lijn - 23.02 Met het oog op morgen - 0.02 (NCRV) Volg spot - 2.02 Nachtexpress - 6.09 Vandaag donderdag. 7.20 (VARA) De wekkerradio - 8.33 Reactie-telefoon - 8.40 Con sumenteninformatie - 9.05 Gym nastiek voor de vrouw - 9.15 De werkbank - 9.33 Teleac - 10.03 qz-hnolrahm - 10 0ï vrouwpn- agenda - 10.33 Hoor haar! - 11.33 Leef-tijd genoeg - 12.16 Over heidsvoorlichting - 12.26 Actua liteiten - 13.10 Informatie over uw kind - 13.50 Reactie-telefoon - 14.00 De schuurpapier - 14.33 (NOS) Zo kan het ook - 15.32 NOS-wereldwijzer - 16.00 Wat een taal - 16.30 (NCRV) Studio 55 - 17.36 Actualiteiten - 18.20 Poli tieke partijen - 18.30 Humanis tisch Verbond - 19.00 Leesoefe ningen in de bijbel - 19.15 Liede ren bij Deuteronomium - 19.30 Theologische etherleergang - 20.03 Leger des Heilskwartier - 20.18 De wereld zingt Gods lof - 21.00 Over het functioneren van de medezeggenschapsraad in het onderwijs - 21.30 Even het hoofd bij het nieuws - 21.40 Open school - 22.10 Radiovolksuniver- siteit - 22.40 Oorzaken en gevol gen van politieke en economi sche verwikkelingen - 23.00 Li- terama-woensdag. n no /vnr\\ n\ra 'Don fi IA Paraplu - 10.34 Muziek, zang e" dans voor nu, heden en thans- 12.34 Vraag en aanbod - 13$ Weeshuis van de hits - 14.34 K- rock - 16.34 Nieuws-box - 18$ (NOS) De avondspits - 19$ (KRO) Krachtvoer - 21.02 Demo - 22.02 Rocktempel. 7.02 (NCRV) Het levende woord 7.10 Preludium met werk va" Mendelssohn, Tsjaikovskyi Schönberg, Ravel en de Falla* 8.05 Platennieuws - 8.45 Musica Sacra - 9.15 Onder de hoogtezon - 10.00 Orkestpalet - 12.00 Diver timento - 13.30 (AVRO) Piano concert nr.2 van Brahms - 14$ Koor- en kamermuziek van Fin* zi, Maayani, Griffes, Deliuse" Bedford - 15.30 Le parnasse fra ncais - 17.00 Overname Hilver sum 2 - 20.00 (AVRO) BouV- mee-concert Residentie Orkes o.l.v. Alain Lombard - 21.*1 F.ipentiidsp mnriok tentoonstellingen eindredaktie henk egbers 't Klinkt als 'n klok. Het Slot te Zeist. Open: dinsdag tot en met vrijdag 10-17 uur, zaterdag en zondag 14-17 uur (t/m 27 februari). Hoewel je in Brabant na tuurlijk kunt gaan kijken in het Nationaal Beiaardmu seum in Asten, brengt deze tentoonstelling in kort be stek zoveel aardige dingen bijeen over klokken en uur werken dat een bezoek voor jong en oud ook interessant blijft. Ze werd samengesteld in samenwerking met de Zeister buurman, de Rijks dienst voor Monumenten zorg, aan de hand van het door deze dienst uitgegeven vouwblad over klokken en torenuurwerken. Het is een summier over zicht, maar het laat je besef fen dat Nederland op gebied van torens, uurwerken en klokken een grote traditie en een grote kunst-ambach telijke ervaring heeft. Het afbreken van kerken en het opkomen van electronische technieken en de daarmee verbonden decibels over stemmen deze nu weliswaar af en toe, maar nog steeds zijn luid-, slag- of speelklokken verbonden met vreugde, verdriet, woede en angst. Aan de hand van oude gravures (reprodukties), an tieke slaghamers, dierenbel- len, Romeinse bellen e.d. ruik je aan de historie. Via een model van de beiaardklokkenstoel met trommelspeelwerk van Utrechts domtoren en enke le beiaardklaviermodellen wordt aandacht besteed aan deze typische Nederlandse manier van omgaan met klokken. De achtergrondin formatie op de expositie als in de catalogus is te mager. Een afzonderlijk zaaltje schenkt aandacht aan de klokkestoel, met name zoals ze buiten staan in Friesland, talrijke aardige modellen. Via foto's en nagebouwde si tuaties krijg je een goed in zicht hoe klokken gegoten worden, terwijl ook de ver siering/teksten op de klok aan de orde is. De zwaarste klok in Ne derland hangt in Delft (8700 kg) de abdij toren te Middel burg heeft in gewichtsorde de zesde plaats (6150 kg), de re m in m Ti O O ui dc kt et ee dc ui w gf ni at ze m gi d< st g< ti vi D tr fr gi hi di d: rt! sc st k! h: li' w si d: st n si ir s< e< o; v ei P k K E d 1 K H hi ri Ji.th ben het1 Uv geestelijke vdöir 'Ik SiM dit ik jullie een verklaring schul dig henHoe hebben jullie m<j gevon /Je hebt je jeugd in Rntuerpen door gebracht bij de scouts geveest i'ldens je legerdienst in 1935 vos je b<j de i*> genie in Berchem llv buitenlandse reizen en uiteindelijkj \Mtlderde je zo dikwijls de \Hdlmthoutse heidei

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18