VS-bisschoppen minder
hard over atoomwapens
„Voor doelgericht beleid
zijn we toch allemaal?"
Varkenspest rukt op
Nieuw kerkelijk wetboek
neutraliseert concilie
Az/vo: Stunt of
sociale strijd?
IUSTTREKK
J.
Hypotheekrente per 18 jan
•enen akk
'ompromis
isserij-ges
Europa
belasting
ACHTERGROND
4
Officiële afkondiging op 25 januari
Ziekenfonds geeft boycot op
'an eekelen:
ankpresident
ïerstel va
Suropese e
ZATERDAG 22 JANUAR11983
Vaticaans topberaad succes voor Reagan
BZ-debat mat en weinig inhoudsvol
,Bestrijdingsmethode ter discussie?
Gesloten
Contrast
Alarmerend
Verloren
Fenomeen
i
Is5
yt
Van onze
redactie buitenland
ROME - De verklaring van
de Nederlandse bisschoppen
over de kernwapens zal niet
alleen heel wat minder uit
voerig zijn, maar ook een
ander karakter hebben dan
die van de Amerikaanse bis
schoppen. Dit heeft bisschop
Ernst van Breda in Rome
gezegd na afloop van een
tweedaagse beraad in het
Vaticaan, waaraan werd
deelgenomen door een zware
delegatie van de Vaticaanse
Curie en de voorzitters van
de de bisschoppenconferen
ties van de VS, Engeland,
West-Duitsland, Frankrijk,
België, Italië en de Neder
landse bisschoppen Ernst en
Bar; kortom van de NAVO-
landen die betrokken zijn bij
de mogelijke plaatsing van
nieuwe atoomraketten
Het beraad handelde over
de ontwerp-brief van de
Amerikaanse bisschoppen
waarin ze de kernwapens in
alle toonaarden veroordelen;
ook het bezit ervan. Ondui
delijk is wie het initiatief tot
dit beraad heeft genomen,
maar uit het feit dat de Vati
caanse delegatie onder lei
ding van kardinaal Casaro-
li(„minister van Buitenland
se Zaken") twintig man
sterk was, mag worden afge
leid dat de hoogste kerklei
ding er groot gewicht aan
hechtte. Ook mag worden
aangenomen dat het beraad
veel minder vrijblijvend is
geweest dan naar buiten toe
is meegedeeld.
De deelname van de beide
Nederlandse bisschoppen
aan dat beraad was min of
meer toeval. De bisschoppen
zijn afgelopen week alle
maal in Rome geweest voor
het 'ad limina'-bezoek en
toen kardinaal Willebrands
hoorde van het beraad, heeft
hij ervoor gezorgd dat Ne
derland er ook aan kon deel
nemen.
Bisschop Ernst sluit niet
uit dat de Nederlandse bis
schoppelijke verklaring, die
in maart of april wordt ge
publiceerd, een meerder
heids- en minderheidsstand
punt bevat.
De Bredase bisschop wil
weinig kwijt over wat op het
Vaticaanse 'nucleaire topbe
raad' is verhapstukt. De ge
luiden die erover uit Rome
komen overwaaien, zijn nog
al verschillend. Sommigen
weten te melden dat de
Amerikaanse bisschoppen
hun standpunt slechts lich
telijk zullen aanpassen, an
deren zeggen dat onder druk
van het Vaticaan de af
schrikking met en het bezit
van kernwapens niet meer
bij voorbaat veroordeeld
zullen worden.
Volgens het Romeinse ka
tholieke persbureau CIC
hebben de bisschoppen op
het topberaad het gezamen
lijk standpunt ingenomen
dat de afschrikking in de
huidige situatie de enige mo
gelij kheid is om een atoom
oorlog te voorkomen en om
de dreiging van de totalitai
re politieke systemen( het
communisme dus) te weer
staan. Verder moet niet het
bezit worden veroordeeld,
maar gaat het om de bedoe
ling van de bezitter met die
wapens. CIC zegt dit verno
men te hebben van West-
duitse bisschoppen aan het
topberaad en het nadien be
vestigd te hebben gekregen
van een Vaticaanse prelaat.
Dit zou betekenen dat de
campagne van president
Reagan tegen de Ameri
kaanse bisschoppen succes
heeft gehad.
Door
Frans Boogaard
DEN HAAG - De wereld kan
weer rustig doordraaien, de
Nederlandse begroting van
Buitenlandse Zaken, althans
voor wat het buitenlands
politieke deel betreft, is for
meel afgerond.
De toestand in Turkije be
valt ons nog steeds niet, over
EI Salvador zijn we iets posi
tiever en sinds gisteren pra
ten we officieel met de PLO.
Natuurlijk is dat niet de hele
oogst van het driedaagse de
bat tussen minister Van den
Broek (CDA), zijn staatsse
cretaris Van Eekelen (WD)
en de Kamer, maar achteraf
kan toch worden gesteld dat
het resultaat van de begro
tingsbehandeling uiterst
mager is. Nieuwe lijnen zijn
er niet of nauwelijks uitge
zet, het huidige beleid is
maar ternauwernood geëva
lueerd.
PvdA-woordvoerder Ter
Beek mag dan tevreden zijn
dat hij weer een kleine
splinter in de ziel van de
CDA/ VVD-coalitie heeft
kunnen drijven (de officiële
contacten met de PLO,
waarmee de VVD nog steeds
grote moeite heeft), ook hij
zal moeten erkennen dat van
het aandragen van alterna
tief beleid, waartoe de
PvdA-Partijraad kortgele
den zo hartstochtelijk op
riep, niet veel is terecht ge
komen. In tegendeel, de op
positie heeft volop kansen
laten liggen om het beleid bij
te sturen of zelfs in te vullen.
Een sterk voorbeeld is het
Nederlandse lidmaatschap
(sinds 1 januari) van de Vei
ligheidsraad. Van den Broek
heeft daarover ook in het
Kamerdebat nog niet meer
gezegd dan dat hij „een slag
vaardige inzet" wil, „maar
wel in redelijkheid en nuch
terheid". Dat laat op zijn
minst ruimte voor een gede
tailleerder invulling. Maar
wat zegt Ter Beek? Alleen
dat we ons geen passieve, af
wachtende houding kunnen
permitteren. En dat we dus
een actieve, initiërende rol
moeten spelen. Van den
Broek wil zoiets wel toezeg
gen, natuurlijk, want aan
dergelijke beloftes valt geen
enkele minister zich een
buil. Maar concreet afspre
ken welke keuzes Nederland
in New York gaat maken,
hoever we gaan bij het op
stellen van gezamenlijke
teksten en wat bijvoorbeeld
de invloed van de Europese
Politieke Samenwerking op
onze stem in de Veiligheids
raad kan en mag zijn, blijft
in de sterren geschreven.
Net zo vaag en algemeen
was het enige onderwerp
waarover echt langdurig is
gediscussieerd, het Neder
landse mensenrechtenbeleid.
Dat blijft hetzelfde, maar,
zoals Van den Broek zei, met
hier en daar een iets andere
inkleuring van schakerin
gen. Nadat - niet ten onrech
te - een kleine verduidelij
king van deze uitspraak was
gevraagd, liet de bewinds
man weten dat hij vooral een
doeltreffend beleid wil, dat
getuigt van zin voor reali
teit. En eenmaal bezig, was
hij niet te beroerd om dat
nog verder uit te leggen: als
resoluties (in de Verenigde
Naties) door belangrijke lan
den worden gesteund, ma
ken ze meer indruk dan
wanneer alleen wat
'kleintjes' zich erachter
scharen.
De communist Schreuders
kon dan ook de verleiding
niet weerstaan het belang
van deze bijdrage wat te re
lativeren. „Een doeltreffend
beleid, daar zijn we allemaal
wel voor, en zin voor reali
teit, daar heeft denk ik ook
niemand wat tegen. Maar ik
vind een resolutie over El
Salvador waar de VS tegen
stemmen nog steeds geen
slechter resultaat dan eentje
over Afghanistan waar de
Sovjet-Unie tegen stemt."
HET HELE bedrijf moet gereinigd worden.
foto de stem - cor j. de boer
Door WilberHack
ETTEN-LEUR - Bijna een jaar na de invoe
ring van de EG-maatregel ter bestrijding
van de varkenspest kan gesteld worden, dat
Nederland misschien wel een verkeerde keu
ze gemaakt heeft. De besmetting door var
kenspest neemt steeds grotere vormen aan.
In Ri jsbergen werd deze week een geval van
varkenspest geconstateerd; twaalfhonderd
varkens moesten worden vernietigd. Dat ge
val was geen uitzondering. Alleen al in
Noord-Brabant en Limburg werden in '83
acht gevallen van 'pest' geconstateerd.
Oorzaak van dit alles is de bewuste keuze, die
Nederland in maart '82 in EG-verband ge
maakt heeft. Nederland stelde voorop dat de
haarden van besmetting zouden moeten wor
den uitgeroeid. Op die plekken waar 'pest'
geconstateerd zou worden, moesten onmid
dellijk alle varkens worden vernietigd. Op
die manier zou de 'pest' op den duur uit te
bannen zijn, aldus een aantal geleerden.
De belangrijkste symptonen van varkenspest
zijn een waggelende gang van het varken en
een vermindering van de eetlust. Zodra dat
door een veehouder of veearts geconstateerd
wordt, gaan er enkele dieren voor onderzoek
naar de Gezondheidsdienst voor dieren. Blijft
de verdenking van varkenspest daar bestaan,
dan worden onmiddellijk de gemeente en Ve
terinaire Dienst (VD) gewaarschuwd. Vanuit
de betreffende Gezondheidsdienst worden er
dieren doorgestuurd naar het Centraal Dier
geneeskundig Instituut (CDI) in Lelystad.
Dat is de enige instantie in Nederland waar
een officiëel onderzoek naar varkenspest
plaatsvindt. In afwachting van de uitkom
sten van dat onderzoek wordt een bedrijf
verdacht verklaard en tijdelijk voor trans
port van varkens gesloten. Wordt er door het
CDI varkenspest geconstateerd, dan wordt
het bedrijf definitief gesloten. Samen met de
VD gaat een taxateur naar het betrokken be
drijf om de waarde van de varkens vast te
stellen. Die worden vervolgens naar een des
tructor overgebracht. De VD kondigt in een
straal van twee kilometer rond het besmette
bedrijf een totaal vervoersverbod van var
kens af. Een taak van de gemeente is het bor
den te plaatsen op alle wegen, die naar het
besmette bedrijf toeleiden. Dat om verdere
besmetting te voorkomen.
Twee zaken worden belangrijk zodra een be
drijf besmet verklaard is. Allereerst kan het
bedrijf besmet zijn door varkens, die van
buitenaf werden aangevoerd. Ook is het mo
gelijk dat er door het bedrijf besmette var
kens naar andere bedrijven zijn afgevoerd.
Al die bedrijven worden ook onmiddellijk
verdacht verklaard. Middels een identifica
tie- en registratieregeling kan nagegaan
worden waar de varkens vandaan gehaald
zijn of waarnaar toe ze getransporteerd zijn.
Bij al die bedrijven wordt dan ook een onder
zoek naar varkenspest ingesteld.
Een volgende stap is de ontsmetting van het
bedrijf onder toezicht van de VD. Daarna
moet het bedrijf gereinigd worden. Dat duurt
ongeveer een week. Dan vindt er onder toe
zicht van de VD een tweede ontsmetting
plaats. Het vervoersverbod voor het gebied
duurt dan nog vijftien dagen. In de praktijk
komt het er dus op neer, dat er voor het ge
bied in de omgeving van het besmette bedrijf
een vervoersverbod van drie weken geldt. In
die periode kunnen andere bedrijven met
hun varkens geen kant uit.
In schril contrast daarmee de Belgische ma
nier van bestrijden van de varkenspest, ook
door de EG goedgekeurd. In België is het land
ingedeeld in verschillende regio's. Zodra er in
een regio gevallen van varkenspest geconsta
teerd worden, mogen alle andere bedrijven
hun varkens inenten. Een nadeel dat daaraan
kleeft, is dat het veldvirus daardoor niet in
zijn kern bestreden kan worden.
Volgens de heer De Bresser, secretaris van de
bond voor varkenshouders van de NCB in
Tilburg, zal de Nederlandse regering niet
vlug te inenting van de dieren overgaan. „Zes
op de tien Nederlandse varkens zijn bestemd
voor de export. Wanneer men nu op grote
schaal zou gaan inenten, kan in het buiten
land de gedachte ontstaan, dat in Nederland
varkenspest op grote schaal voorkomt. En
dat zou de export ernstig in gevaar kunnen
brengen", aldus de secretaris.
De werkwijze die nu door de Nederlandse re
gering gehanteerd wordt, kost, naast veel i
rompslomp, ook nog eens handen vol geld.
Zodra de varkens van een bepaald bedrijf
vernietigd moeten worden, treedt de zoge
naamde 'stamping-out' regeling in werking.
Een taxateur neemt de waarde van de te ver
nietigen partij varkens op, de boer krijgt dat
bedrag later uit een speciaal potje vergoed.
De inhoud van dat potje werd aanvankelijk
op tien miljoen bepaald. Het bedrijfsleven
stond borg voor de helft van dat bedrag, de
overheid paste de andere helft bij.
Het bedrag van tien miljoen was vorig jaar
echter niet toereikend om de grootschalig
voorkomende vernietigingen van varkens,
besmet met varkenspest, te dekken. In totaal
was daar een bedrag tussen 15 en 20 miljoen
voor nodig. En ook dit jaar lijkt het erop, dat
het bedrag van tien miljoen overschreden zal
worden.
Door Jarf Bouwmans
WIJLEN kardinaal Ottavia-
ni is door cabaretier Fons
Jansen eens getypeerd als
een man die dacht dat, als je
het weerbericht maar niet
veranderde, het weer ook
hetzelfde bleef. Jansen
merkte dit op in de tijd dat op
het Tweede Vaticaanse Con
cilie de strijd om de vernieu
wing van de kerk nog volop
gestreden werd en het er
vaak naar uitzag dat de in de
minderheid zijnde conserva
tieve concilievaders onder
leiding van een groepje zeer
invloedrijke Curieprelaten
aan het langste eind zouden
trekken.
Tot dat groepje behoorde
niet alleen Ottaviani, maar
ook wijlen kardinaal Felici
die tot aan zijn dood in 1978
de leiding had over de her
ziening van het kerkelijke
wetboek, gewoonlijk kortweg
de Codex genoemd. De anec
dote gaat dat dit groepje aan
het einde 'van het concilie
vaststelde dat ze wel twintig
jaar nodig zouden hebben om
de fouten van dit concilie te
herstellen.
Wanneer paus Johannes
Paulus II op dinsdag 25 ja
nuari 1983 het nieuwe kerke
lijke wetboek officieel afkon
digt, is aan de herziening
daarvan in elk geval twintig
jaar gewerkt. Door de specia
le commissie die in maart
1963 door paus Joannes XXI-
II werd ingesteld en die bis
schoppenconferenties en
kerkjuristen over de hele we
reld inspraak gaf.
De allesbeheersende vraag
is nu of en hoe de vernieu
wingen van het Tweede Va
ticaanse Concilie in het nieu
we kerkelijke wetboek zijn
verwerkt. Want niet het con
cilie, maar de verwerking er
van in de nieuwe Codex be
paalt de mogelijkheden en
onmogelijkheden in de r.k.
kerk voor de voorzienbare
toekomst. De strijd om de
vernieuwingen in de kerk,
hét motief van paus Joannes
XXIII om een concilie bijeen
te roepen, die strijd werd niet
zozeer beslist op het concilie
zelf, maar in de twintig jaar
dat de Codex aan dat concilie
moest worden aangepast. De
Codex doet immers in de
praktijk dienst als norm en
toetssteen voor alle beslissin
gen, op welk niveau die ook
genomen (mogen) worden.
Is Vaticanum II loyaal in
de nieuwe Codex verwerkt?
Een jaar of vier geleden pu
bliceerde een Duitse kerkju
rist een alarmerend artikel
in het gerenommeerde Duitse
weekblad Die Zeit. Zoals de
vlag er toen volgens hem bij
hing draaide de nieuwe Co
dex het concilie op wezenlij
ke punten terug. Met name
ten aanzien van de funda
menteel vernieuwde visie op
de kerk als het Volk Gods
waarmee samenhangt het
collegialiteitsprincipe(paus
en bisschoppen besturen sa
men de kerk) en dat de moge
lij kheid opende tot decentra
lisatie van bestuur. De nieu
we kerkvisie betekende ook
opwaardering van de leek in
de kerk.
Even alarmerend was het
internationale theologische
vaktijdschrift 'Concilium' in
zijn septembernummer van
1981, dat geheel aan de her
ziening van het kerkelijke
wetboek was gewijd. De
Amerikaanse kerkjurist
Thomas Green noteerde
daarin: „De ernst van de pro
blemen en moeilijkheden in
het voorliggende ontwerp
maken het tot een eerste ver
eiste dat deze teksten door de
betreffende subcommissies
grondig worden herzien en
daarna opnieuw aan de bis
schoppen en andere advies
organen worden voorgelegd,
voordat de nieuwe Codex van
kracht wordt. Op dit mo-
ment(najaar '81 - J.B.) lijkt
een dergelijke verdere con
sultatie helaas hoogst on
waarschijnlijk", En hij heeft
gelijk gekregen.
De kern van de nieuwe Co
dex, zo betogen de Nijmeegse
kerkjuristen Peter Huizing
en Knut Walf in hun inlei
dende samenvatting van ge
noemd Conciliumnummer,
zijn de bepalingen over de
structuur van de kerk. Zij
stellen dan niet onbelangrij
ke „correcties" van het conci
lie vast. Terwijl het concilie
de betekenis van het bis
schoppencollege voor de we
reldkerk benadrukt, legt de
nieuwe Codex alle nadruk op
de macht van de paus als het
allerbelangrijkste in dê kerk.
Die pauselijke macht
wordt in de nieuwe Codex
zover mogelijk uitgebreid en
veilig gesteld. Dit gebeurt zo
sterk dat de rechtspositie van
het oecumenische concilie
zelfs verloren loopt. De bis
schoppensynode heeft de
plaats van het concilie inge
nomen in het nieuwe recht,
waarbij benadrukt wordt dat
de bisschoppensynode zonder
de paus niets kan en waarbij
vastgelegd is dat de paus een
beslissende invloed heeft op
de samenstelling van de bis
schoppensynode. De collegia-
liteitsgedachte heeft met an
dere woorden een voor-con
ciliaire invulling gekregen.
Volgens beide kerkjuristen
is de gehele dynamische
kerkvisie van het concilie in
de nieuwe Codex weer door
de voorconciliaire statische
kerkvisie vervangen. En dat
is volgens hen gebeurd uit
pure angst voor elke vorm
van verandering en ontwik
keling van het kerkrecht en
de kerkstructuur. De nieuwe
Codex presenteert weer vol
op het organisatiemodel van
de primaatskerk(de kerk is
op de eerste plaats de paus)
en een dienstrecht voor
geestelijken. De sacramenten
zijn geen fundament waarop
de kerk gebouwd wordt,
maar middelen voor een
reeds bestaande hiërarchi
sche kerk om haar 'taak van
heiliging' uit te voeren. „De
nieuwe aanzetten van het
concilie werden stap voor
stap, maar doelbewust terug
gedrongen of tot deerniswek
kende onherkenbaarheid be
knot
Wantrouwen tegenover
de bisschoppen en wantrou
wen tegenover de leken wa
ren de raadgevers van de re
dacteuren van de nieuwe Co
dex" stellen Huizing en
Walf vast.
De Nijmeegse kerkjuristen
stellen ook vast dat met de
toenemende betekenis van
leken in dienst van de kerk
praktisch geen rekening is
gehouden. „Ze worden alleen
als laatste stoplap geduld als
het anders helemaal niet
meer gaat", klinkt het kei
hard. Als het al zo gesteld is
met de positie van de pasto
rale werk(st)ers, „hoe is het
dan met de gewone leken ge
steld? De vrouw is in het
nieuwe kerkelijke wetboek
nog nergens. Ze worden ge
lijk gesteld aan mannen,
maar ze mogen toch geen le
zing in de kerkdienst doen, de
priester aan het altaar niet
bijstaan, zelfs geen acoliet
zijn en ook geen kerkelijk
rechter. De vrouw mag wel
optreden als officiële getuige
van de kerk bij een huwe
lijkssluiting mits daarvoor
van Rome speciale toestem
ming is gevraagd en verkre
gen.
De opwaardering van de
leek in de kerk is vastgelegd
in wat bijvoorbeeld in Ne
derland allang gemeengoed
is geworden: de leek mag lid
zijn van het kerkbestuur, pa
rochieraad, diocesane pasto
rale raad en hij kan advies
gevraagd worden bij de be
noeming van de bisschop. De
mannelijke leek (wederom
niet de vrouw) mag les geven
aan een priesteropleiding.
Toch kent de nieuwe Co
dex ook wel verbeteringen.
Een voorbeeldje: het huwe
lijk is geen contract meer
tussen twee partijen ten be
hoeve van de voortplanting,
maar een verbond om het le
ven met elkaar te delen en
voor elkaar verantwoorde
lijk te zijn. Bovendien is
voorzien dat de bisschoppen
conferenties op talrijke pun
ten aanvullende regelingen
maken, die aan de omstan
digheden van het land of de
regio zijn aangepast; uiter
aard door Rome te beoorde
len en goed te keuren.
De nieuwe Codex kent ook
een opvallend nieuw feno
meen. Leken zowel als lagere
geestelijken krijgen de mo
gelijkheid hun bisschop voor
nog in te stellen tribuna-
len(rechtbanken) te dagen als
ze van oordeel zijn dat hij in
strijd handelt met het kerke
lijke recht en/of voorschrif
ten van Rome. Een toe te jui
chen ontwikkeling? Deze
nieuwe mogelijkheid kan
even vrolijk goed als falikant
averechts uitpakken. In
eigen land bijvoorbeeld zijn
voldoende groepjes die om
heel verschillende redenen
kunnen menen dezelfde bis
schop voor de rechter te moe
ten dagen.
Hoe zal het nieuwe kerke
lijke wetboek in de praktijk
gaan uitwerken? In het ge
noemde Conciliumtijdschrift
stellen de Nijmeegse hoogle
raren Huizing en Walf: „We
moeten er eerder rekening
mee houden dat zich buiten
dit rechtssysteem bruikbare
structuren ontwikkelen, wier
groeiproces natuurlijk tot
voortdurende en pijnlijke
conflicten met dit recht moet
voeren". Zeker is dat de crea
tiviteit in de plaatselijke
kerk van doorslaggevende
betekenis is.
Van onze
Haagse redactie
DEN HAAG - „Geachte
Heer de Staatssecretaris,
hoewel ik wel weet dat u
mij niet kunt of wil helpen,
kom ik.toch met mijn klacht
bij u. Er zijn duizenden
mensen zoals ik en nog
moeilijker omstandigheden*
en misschien kunt u na mijn
epistel iets beter begrijpen
wat ons aangedaan wordt
met de bijdrage per medi
cijn.
Ik ben 65 jaar en zal u niet
vermoeien niet alles vyat ik
aan pijn en ellende heb wordt beslist.
strijd in een genadeloos
harde wereld."
De Volharding is negentig
jaar geleden niet alleen op.
gericht om de minvermo-
genden goede geneeskundi
ge hulp te hiedcn, het was, en
een organisatie die uit
drukking geeft aart een'an-
derssoortige samenleving,
Èen samenleving zonder on
derscheid tussen notabelen
en sloebers. Een
samenleving, waarin niet
sommigen de lakens uitde
len en de anders zich.moeten
laten welgevallen dat óver
hun hebben en houwen:
7ATERDAG 22 JANUAR119
meegemaakt, maar alleen
dit: per dag moet ik slikken:
1 bloeddrukpil, 2 plaspillen,
1 zylaric tegen urinezuur in
het bloed en ook nog nitro-
baat als ik het benauwd heb.
Dat betekent voor mij 12,50
per maand aan eigen bij
dragen. Mijn inkomen is
1100 per maand, waarvan
745 vaste lasten af moeten.
Ik loop 's morgens met een
dik vest rond en 's avonds
zit ik met mijn benen in een
slaapzak zodat mijn ver
warming maar van 11.00 tot
20.00 uur hoeft te branden.
Dat is dan mijn welvaart. Ik
groeide op in de crisistijd,
trouwde vlak voor de oor
log, heb ondanks mijn ziekte
mijn aandeel gegeven in de
opbouw van het land. Nu
moet ik boete betalen omdat
ik chronies ziek ben en niet
ben doodgegaan. ïk houd
dus maar op met genees
middelen innemen, 'dan lig
ik spoedig in het gieken-
huis."
Deze brief van een wedu
we uit Medemblik iséén vpry
de vele brieven die' binnen
zijn gekomen bij staatsse
cretaris Van der Reijden
(Volksgezondheid) en politi
ci, die zich hebben bezig ge
houden met de invoering
van een eigen bijdrage van
ƒ2,50 voor ieder afgeleverd
recept aan ziekenfondspa
tiënten. Om de mislukte
boycot-actie van het Haagse
ziekenfonds Azivo te kun
nen begrijpen, moet men
dergelijke brieven lezen.
Wie bovendien weet dat
Azivo de afkorting is van
algemeen ziekenfonds De
Volharding, snapt nog meer:
De Volharding. Het roept
direct de sfeer op varvrodë
vaandelsarbeidèrs-
strijd.socialistische ge
schiedenis. En op die manier
kan de voorzitter van De
Volharding, het socialisti
sche Tweede Kamerlid dr.
(economie) René Toussaint
ook praten over zijn zieken
fonds, dat ondanks het op
geven van de boycot van de
eigen bijdrage voor zieken
fondspatiënten „nog recht
overeind staat in de sociale
Én in deze bewogen be
woording zal de voorlopig
verloren strijd om de eigen
bijdrage ook in het geschie
denisboekje van het Azivo
worden bijgeschreven. Als
de juridische procedure
voor de Raad van State,
waar het Azivo nu als laat
ste mogelijkheid gaat pro
beren de wettelijke grond
van de eigen bijdrage-
maatregel aan te vechten,
mislukt, zal de Azivo-ge-
schiedschrijver definitief
kunnen vaststellen dat het
actie-ziekenfonds het heeft
moeten afleggen tegen de
machtstructuren.
In de Ziekenfondsraad
waarschuwde mevr. mr. Vi-
beke Domela Nieuwenhuis
van de FNV die het Azivo
Steunt: „Het zou het parle
ment sieren veel en zorgvul
dig aaftdacht te besteden
aan opvattingen van een
vakbeweging, als vertolker
van een groot deel van de
samenleving, in plaats van
zoals nu deze vakbeweging
bij, voortduring te negeren.
■Dat negéren kan leiden tót
ongékanaliseerd maat
schappelijk verzet."
De toonzetting is duide
lijk: Het Azivo heeft een
slag verloren, maar De Vol
harding zet de strijd voort.
Op weg naar de Raad van
State, op weg naar een bete
re samenleving, of om Azi-
vo-voorzitter en PvdA-Ka-
merlid Touissaint te citeren:
„Op weg naar het morgen
rood."
Wie in dit verzet tegen de
eigen bijdrage van ƒ2,50
niet méér wil zien dan een
politiek of publicitair1
stüntjé,- dat het Azivo inder
daad aardige ledenwinst op
leverde, doet zaak waar
schijnlijk te gemakkelijk af
en kan later door de harde
realiteit pijnlijk gewezen
worden op die vergissing.
En dat is natuurlijk de kern
van de discussie over „bur
gerlijke ongehoorzaam
heid." Toussaint: „Dat is
zo'n term van twee eeuwen
geleden. Ik praat liever
over: maatschappelijke ac
tie."
Alles
om p
voc
DORTMUND - Hans-Joche
voorkomen, dat er in de her
en geplaatst worden in Dui
De 56-jarige kanse-
ierskandidaat van de so-
■iaiistische SPD ver
gaarde dat gisteren on-
[er donderend applaus
ijdens het verkiezings-
jongres van de partij in
lortmund.
Met het congres opende de
1PD de strijd voor de verkie-
zingt
Ne
voor;
nen
toogi
verk
ring
niet
dat i
we v
De
chri:
;M
rentepercentages
NAAM BANK
bet.
wijze
rente
vast
tffel.-
ftrov.
met
gemeentegar.
zonder
gemeentegar.
g Sc
ged.
iin
opgave
bank
werke
lijk
opgave
bank
werke
lijk
Annuïteiten
hypotheken
CO t
i iili V
- -*i
ABN
KW/A
KW/A
KW/A
Ijr.
3 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1.5
7,5
8,0
8,5
7,88
8.41
8,95
7,7
8,2
8,7
8,09
8,63
9,17
AMR0
M/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
7,5
8,0
8,5
7,88
8,33
8,85
7,7
8,2
8,7
8,09
8,54
9,06
Bondsspaarb.
Breda
M/A
HJ/A
var/5j.
var/5j.
1
1
8,25
8,5
8,69
8,80
8,25
8,5
8,69
8,80
Centr. Volksb.
KW/A
5 jr.
1
8,0
8,36
8,2
8,57
Grenswissel-
kant. CDK
M/A
M/A
M/A
1 jr.
5 jr.
5/10 jr.
1,5
1,5,
1.2Ó
8,0
8,2
8,75
8,47
8,69
9,36
8,0
8,2
8,75
8,47
8,69
9,36
Hypoth.fonds
M/A
30 jr.
1,25
9,25
9,91
9,25
9,91
N.-Br. Gem.
M/A
Rente-r.
1,5
8,5
9,12
8,5
9,12
v. Lanschot
KW/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
8,3
8,64
7,5
7,8
8,5
7,88
8,12
8,85
Ned.
Credietb.
KW/A
KW/A
KW/A
3 jr.
5 jr.
1,5
1,5*
1,5
8,0
8,5
7,96
8,49
9,03
7,7
8,2
8,7
8,17
8,71
9,25
Ned.
Middenst.
bank
M/A
M/A
M/A
I jr.
3 jr.
5 jr.
1
7,6
7,9
8,5
7,98
8,31
8,96
7,8
8,r
8,7
8,20
8,52
9,18
Postg./RPS
M/A
5 jr.
1
8,2
8,63
8,2
8,63
RABO (adv.)
M/A
var.
1.25
8,2
8,66
8,2
8,66
RABO (hypo)
M/A
5 jr.
1,5
8,4 j
8,91
8,4
8,91
Westl. Utr. st.
M/V
M/V
2 jr.
5-15 jr.
2
2
8,1
8,5
8,82
9,27
8,3
8,7
9,04
9,49
leven
hypotheken
(met verpltffsl.
levensverz.)
Centr. Beheer
KW/A
5/10j.
-
8,2
8,46
8,2
8,46
Levensverz.
aangesl. bij NVL
KW/A
5/10j.
-
8,2
8,46
8,2
8,46
Van onze redactie
KOPENHAGEN - Denemarken hee
anvaard die een eind maakt aan he
end.
Dat hebben regeringsamb-
inaren in Kopenhagen mee-
edeeld. Het gaat om een voor-
él dat is opgesteld door de
eense regering, de Europese
ommissie en West-Duitsland
ls voorzitter van de minister-
aad van de Europese Ge-
leenschappen. Het moet de
asis worden voor het ge-
leenschappelijke visserijbe-
'id
Over de inhoud van het
jorstel werden geen medede-
ngen gedaan. Dat gebeurt
as als de lidstaten van de EG
ckoord zijn met de nieuwe
igeling. Tegen eerdere voor
dien die in Brussel zijn be-
jroken had de commissie be
vaar omdat ze naar haar me-
ing Engeland teveel bevoor-
eelden. Ingewijden in Kopen-
agen wisten te vertellen dat
enemarken „opheldering"
M/A maandbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooruit
HJ/A halfjaarbetaling achteraf
KW/A kwartaalbetaling achteraf
De afgelopen week hebben alle banken hun tarieven ver
laagd. Een nieuwe ronde van rentedaling kan worden ver
wacht bij een verdere verlaging van het disconto. Volgens
deskundigen is hiervoor op dit moment de ruimte aanwezig-
Copyright „Vereniging Eigen Huis"
Van onze Haagse
EN HAAG - Staatssecretaris Van
sn) is er voorstander van dat het E
omst met belastingheffing een deel
nancieren.
De staatssecretaris stelde dat gis
e Europese Beweging in Den Haag.
:n meer bevoegdheden voor het E
an de belastingheffing de verhou
lent en de Raad van Ministers gro
in betere band ontstaan tussen E
ise burger.
Van Eekelen voorziet overigens
irobelasting veel tijd zal vragen,
or Straatsburg automatisch ten k
:n van de nationale parlementen in
Van onze
redactie buitenland
ASHINGTON - Er zijn te-
"en dat de Amerikaanse
anomie zich begint te her-
•»en van de forse inzinking
het afgelopen jaar, maar
"tal zeker geen blijvend
rstel worden als de tekorten
>JJe. federale begroting zo
v°' blijven als ze nu zijn.
Deze
waarschuwing is af-
■nshg van Paul Volcker, de
zitter van de Federal Re-
e Board (het bestuur van
'Stelsel van centrale ban-
'u de VS). In een toe-
zei hij donderdag-
®d dat het tekort van on
er 200 miljard dollar dat
,lopende financiële jaar
aa„ "^roting dreigt te ont-
aan j00fdzakelijk te wijten
de recessie, zodat het op