VS-bisschoppen minder hard over atoomwapens „Voor doelgericht beleid zijn we toch allemaal?" Varkenspest rukt op Nieuw kerkelijk wetboek neutraliseert concilie Az/vo: Stunt of sociale strijd? IUSTTREKK J. Hypotheekrente per 18 jan •enen akk 'ompromis isserij-ges Europa belasting ACHTERGROND 4 Officiële afkondiging op 25 januari Ziekenfonds geeft boycot op 'an eekelen: ankpresident ïerstel va Suropese e ZATERDAG 22 JANUAR11983 Vaticaans topberaad succes voor Reagan BZ-debat mat en weinig inhoudsvol ,Bestrijdingsmethode ter discussie? Gesloten Contrast Alarmerend Verloren Fenomeen i Is5 yt Van onze redactie buitenland ROME - De verklaring van de Nederlandse bisschoppen over de kernwapens zal niet alleen heel wat minder uit voerig zijn, maar ook een ander karakter hebben dan die van de Amerikaanse bis schoppen. Dit heeft bisschop Ernst van Breda in Rome gezegd na afloop van een tweedaagse beraad in het Vaticaan, waaraan werd deelgenomen door een zware delegatie van de Vaticaanse Curie en de voorzitters van de de bisschoppenconferen ties van de VS, Engeland, West-Duitsland, Frankrijk, België, Italië en de Neder landse bisschoppen Ernst en Bar; kortom van de NAVO- landen die betrokken zijn bij de mogelijke plaatsing van nieuwe atoomraketten Het beraad handelde over de ontwerp-brief van de Amerikaanse bisschoppen waarin ze de kernwapens in alle toonaarden veroordelen; ook het bezit ervan. Ondui delijk is wie het initiatief tot dit beraad heeft genomen, maar uit het feit dat de Vati caanse delegatie onder lei ding van kardinaal Casaro- li(„minister van Buitenland se Zaken") twintig man sterk was, mag worden afge leid dat de hoogste kerklei ding er groot gewicht aan hechtte. Ook mag worden aangenomen dat het beraad veel minder vrijblijvend is geweest dan naar buiten toe is meegedeeld. De deelname van de beide Nederlandse bisschoppen aan dat beraad was min of meer toeval. De bisschoppen zijn afgelopen week alle maal in Rome geweest voor het 'ad limina'-bezoek en toen kardinaal Willebrands hoorde van het beraad, heeft hij ervoor gezorgd dat Ne derland er ook aan kon deel nemen. Bisschop Ernst sluit niet uit dat de Nederlandse bis schoppelijke verklaring, die in maart of april wordt ge publiceerd, een meerder heids- en minderheidsstand punt bevat. De Bredase bisschop wil weinig kwijt over wat op het Vaticaanse 'nucleaire topbe raad' is verhapstukt. De ge luiden die erover uit Rome komen overwaaien, zijn nog al verschillend. Sommigen weten te melden dat de Amerikaanse bisschoppen hun standpunt slechts lich telijk zullen aanpassen, an deren zeggen dat onder druk van het Vaticaan de af schrikking met en het bezit van kernwapens niet meer bij voorbaat veroordeeld zullen worden. Volgens het Romeinse ka tholieke persbureau CIC hebben de bisschoppen op het topberaad het gezamen lijk standpunt ingenomen dat de afschrikking in de huidige situatie de enige mo gelij kheid is om een atoom oorlog te voorkomen en om de dreiging van de totalitai re politieke systemen( het communisme dus) te weer staan. Verder moet niet het bezit worden veroordeeld, maar gaat het om de bedoe ling van de bezitter met die wapens. CIC zegt dit verno men te hebben van West- duitse bisschoppen aan het topberaad en het nadien be vestigd te hebben gekregen van een Vaticaanse prelaat. Dit zou betekenen dat de campagne van president Reagan tegen de Ameri kaanse bisschoppen succes heeft gehad. Door Frans Boogaard DEN HAAG - De wereld kan weer rustig doordraaien, de Nederlandse begroting van Buitenlandse Zaken, althans voor wat het buitenlands politieke deel betreft, is for meel afgerond. De toestand in Turkije be valt ons nog steeds niet, over EI Salvador zijn we iets posi tiever en sinds gisteren pra ten we officieel met de PLO. Natuurlijk is dat niet de hele oogst van het driedaagse de bat tussen minister Van den Broek (CDA), zijn staatsse cretaris Van Eekelen (WD) en de Kamer, maar achteraf kan toch worden gesteld dat het resultaat van de begro tingsbehandeling uiterst mager is. Nieuwe lijnen zijn er niet of nauwelijks uitge zet, het huidige beleid is maar ternauwernood geëva lueerd. PvdA-woordvoerder Ter Beek mag dan tevreden zijn dat hij weer een kleine splinter in de ziel van de CDA/ VVD-coalitie heeft kunnen drijven (de officiële contacten met de PLO, waarmee de VVD nog steeds grote moeite heeft), ook hij zal moeten erkennen dat van het aandragen van alterna tief beleid, waartoe de PvdA-Partijraad kortgele den zo hartstochtelijk op riep, niet veel is terecht ge komen. In tegendeel, de op positie heeft volop kansen laten liggen om het beleid bij te sturen of zelfs in te vullen. Een sterk voorbeeld is het Nederlandse lidmaatschap (sinds 1 januari) van de Vei ligheidsraad. Van den Broek heeft daarover ook in het Kamerdebat nog niet meer gezegd dan dat hij „een slag vaardige inzet" wil, „maar wel in redelijkheid en nuch terheid". Dat laat op zijn minst ruimte voor een gede tailleerder invulling. Maar wat zegt Ter Beek? Alleen dat we ons geen passieve, af wachtende houding kunnen permitteren. En dat we dus een actieve, initiërende rol moeten spelen. Van den Broek wil zoiets wel toezeg gen, natuurlijk, want aan dergelijke beloftes valt geen enkele minister zich een buil. Maar concreet afspre ken welke keuzes Nederland in New York gaat maken, hoever we gaan bij het op stellen van gezamenlijke teksten en wat bijvoorbeeld de invloed van de Europese Politieke Samenwerking op onze stem in de Veiligheids raad kan en mag zijn, blijft in de sterren geschreven. Net zo vaag en algemeen was het enige onderwerp waarover echt langdurig is gediscussieerd, het Neder landse mensenrechtenbeleid. Dat blijft hetzelfde, maar, zoals Van den Broek zei, met hier en daar een iets andere inkleuring van schakerin gen. Nadat - niet ten onrech te - een kleine verduidelij king van deze uitspraak was gevraagd, liet de bewinds man weten dat hij vooral een doeltreffend beleid wil, dat getuigt van zin voor reali teit. En eenmaal bezig, was hij niet te beroerd om dat nog verder uit te leggen: als resoluties (in de Verenigde Naties) door belangrijke lan den worden gesteund, ma ken ze meer indruk dan wanneer alleen wat 'kleintjes' zich erachter scharen. De communist Schreuders kon dan ook de verleiding niet weerstaan het belang van deze bijdrage wat te re lativeren. „Een doeltreffend beleid, daar zijn we allemaal wel voor, en zin voor reali teit, daar heeft denk ik ook niemand wat tegen. Maar ik vind een resolutie over El Salvador waar de VS tegen stemmen nog steeds geen slechter resultaat dan eentje over Afghanistan waar de Sovjet-Unie tegen stemt." HET HELE bedrijf moet gereinigd worden. foto de stem - cor j. de boer Door WilberHack ETTEN-LEUR - Bijna een jaar na de invoe ring van de EG-maatregel ter bestrijding van de varkenspest kan gesteld worden, dat Nederland misschien wel een verkeerde keu ze gemaakt heeft. De besmetting door var kenspest neemt steeds grotere vormen aan. In Ri jsbergen werd deze week een geval van varkenspest geconstateerd; twaalfhonderd varkens moesten worden vernietigd. Dat ge val was geen uitzondering. Alleen al in Noord-Brabant en Limburg werden in '83 acht gevallen van 'pest' geconstateerd. Oorzaak van dit alles is de bewuste keuze, die Nederland in maart '82 in EG-verband ge maakt heeft. Nederland stelde voorop dat de haarden van besmetting zouden moeten wor den uitgeroeid. Op die plekken waar 'pest' geconstateerd zou worden, moesten onmid dellijk alle varkens worden vernietigd. Op die manier zou de 'pest' op den duur uit te bannen zijn, aldus een aantal geleerden. De belangrijkste symptonen van varkenspest zijn een waggelende gang van het varken en een vermindering van de eetlust. Zodra dat door een veehouder of veearts geconstateerd wordt, gaan er enkele dieren voor onderzoek naar de Gezondheidsdienst voor dieren. Blijft de verdenking van varkenspest daar bestaan, dan worden onmiddellijk de gemeente en Ve terinaire Dienst (VD) gewaarschuwd. Vanuit de betreffende Gezondheidsdienst worden er dieren doorgestuurd naar het Centraal Dier geneeskundig Instituut (CDI) in Lelystad. Dat is de enige instantie in Nederland waar een officiëel onderzoek naar varkenspest plaatsvindt. In afwachting van de uitkom sten van dat onderzoek wordt een bedrijf verdacht verklaard en tijdelijk voor trans port van varkens gesloten. Wordt er door het CDI varkenspest geconstateerd, dan wordt het bedrijf definitief gesloten. Samen met de VD gaat een taxateur naar het betrokken be drijf om de waarde van de varkens vast te stellen. Die worden vervolgens naar een des tructor overgebracht. De VD kondigt in een straal van twee kilometer rond het besmette bedrijf een totaal vervoersverbod van var kens af. Een taak van de gemeente is het bor den te plaatsen op alle wegen, die naar het besmette bedrijf toeleiden. Dat om verdere besmetting te voorkomen. Twee zaken worden belangrijk zodra een be drijf besmet verklaard is. Allereerst kan het bedrijf besmet zijn door varkens, die van buitenaf werden aangevoerd. Ook is het mo gelijk dat er door het bedrijf besmette var kens naar andere bedrijven zijn afgevoerd. Al die bedrijven worden ook onmiddellijk verdacht verklaard. Middels een identifica tie- en registratieregeling kan nagegaan worden waar de varkens vandaan gehaald zijn of waarnaar toe ze getransporteerd zijn. Bij al die bedrijven wordt dan ook een onder zoek naar varkenspest ingesteld. Een volgende stap is de ontsmetting van het bedrijf onder toezicht van de VD. Daarna moet het bedrijf gereinigd worden. Dat duurt ongeveer een week. Dan vindt er onder toe zicht van de VD een tweede ontsmetting plaats. Het vervoersverbod voor het gebied duurt dan nog vijftien dagen. In de praktijk komt het er dus op neer, dat er voor het ge bied in de omgeving van het besmette bedrijf een vervoersverbod van drie weken geldt. In die periode kunnen andere bedrijven met hun varkens geen kant uit. In schril contrast daarmee de Belgische ma nier van bestrijden van de varkenspest, ook door de EG goedgekeurd. In België is het land ingedeeld in verschillende regio's. Zodra er in een regio gevallen van varkenspest geconsta teerd worden, mogen alle andere bedrijven hun varkens inenten. Een nadeel dat daaraan kleeft, is dat het veldvirus daardoor niet in zijn kern bestreden kan worden. Volgens de heer De Bresser, secretaris van de bond voor varkenshouders van de NCB in Tilburg, zal de Nederlandse regering niet vlug te inenting van de dieren overgaan. „Zes op de tien Nederlandse varkens zijn bestemd voor de export. Wanneer men nu op grote schaal zou gaan inenten, kan in het buiten land de gedachte ontstaan, dat in Nederland varkenspest op grote schaal voorkomt. En dat zou de export ernstig in gevaar kunnen brengen", aldus de secretaris. De werkwijze die nu door de Nederlandse re gering gehanteerd wordt, kost, naast veel i rompslomp, ook nog eens handen vol geld. Zodra de varkens van een bepaald bedrijf vernietigd moeten worden, treedt de zoge naamde 'stamping-out' regeling in werking. Een taxateur neemt de waarde van de te ver nietigen partij varkens op, de boer krijgt dat bedrag later uit een speciaal potje vergoed. De inhoud van dat potje werd aanvankelijk op tien miljoen bepaald. Het bedrijfsleven stond borg voor de helft van dat bedrag, de overheid paste de andere helft bij. Het bedrag van tien miljoen was vorig jaar echter niet toereikend om de grootschalig voorkomende vernietigingen van varkens, besmet met varkenspest, te dekken. In totaal was daar een bedrag tussen 15 en 20 miljoen voor nodig. En ook dit jaar lijkt het erop, dat het bedrag van tien miljoen overschreden zal worden. Door Jarf Bouwmans WIJLEN kardinaal Ottavia- ni is door cabaretier Fons Jansen eens getypeerd als een man die dacht dat, als je het weerbericht maar niet veranderde, het weer ook hetzelfde bleef. Jansen merkte dit op in de tijd dat op het Tweede Vaticaanse Con cilie de strijd om de vernieu wing van de kerk nog volop gestreden werd en het er vaak naar uitzag dat de in de minderheid zijnde conserva tieve concilievaders onder leiding van een groepje zeer invloedrijke Curieprelaten aan het langste eind zouden trekken. Tot dat groepje behoorde niet alleen Ottaviani, maar ook wijlen kardinaal Felici die tot aan zijn dood in 1978 de leiding had over de her ziening van het kerkelijke wetboek, gewoonlijk kortweg de Codex genoemd. De anec dote gaat dat dit groepje aan het einde 'van het concilie vaststelde dat ze wel twintig jaar nodig zouden hebben om de fouten van dit concilie te herstellen. Wanneer paus Johannes Paulus II op dinsdag 25 ja nuari 1983 het nieuwe kerke lijke wetboek officieel afkon digt, is aan de herziening daarvan in elk geval twintig jaar gewerkt. Door de specia le commissie die in maart 1963 door paus Joannes XXI- II werd ingesteld en die bis schoppenconferenties en kerkjuristen over de hele we reld inspraak gaf. De allesbeheersende vraag is nu of en hoe de vernieu wingen van het Tweede Va ticaanse Concilie in het nieu we kerkelijke wetboek zijn verwerkt. Want niet het con cilie, maar de verwerking er van in de nieuwe Codex be paalt de mogelijkheden en onmogelijkheden in de r.k. kerk voor de voorzienbare toekomst. De strijd om de vernieuwingen in de kerk, hét motief van paus Joannes XXIII om een concilie bijeen te roepen, die strijd werd niet zozeer beslist op het concilie zelf, maar in de twintig jaar dat de Codex aan dat concilie moest worden aangepast. De Codex doet immers in de praktijk dienst als norm en toetssteen voor alle beslissin gen, op welk niveau die ook genomen (mogen) worden. Is Vaticanum II loyaal in de nieuwe Codex verwerkt? Een jaar of vier geleden pu bliceerde een Duitse kerkju rist een alarmerend artikel in het gerenommeerde Duitse weekblad Die Zeit. Zoals de vlag er toen volgens hem bij hing draaide de nieuwe Co dex het concilie op wezenlij ke punten terug. Met name ten aanzien van de funda menteel vernieuwde visie op de kerk als het Volk Gods waarmee samenhangt het collegialiteitsprincipe(paus en bisschoppen besturen sa men de kerk) en dat de moge lij kheid opende tot decentra lisatie van bestuur. De nieu we kerkvisie betekende ook opwaardering van de leek in de kerk. Even alarmerend was het internationale theologische vaktijdschrift 'Concilium' in zijn septembernummer van 1981, dat geheel aan de her ziening van het kerkelijke wetboek was gewijd. De Amerikaanse kerkjurist Thomas Green noteerde daarin: „De ernst van de pro blemen en moeilijkheden in het voorliggende ontwerp maken het tot een eerste ver eiste dat deze teksten door de betreffende subcommissies grondig worden herzien en daarna opnieuw aan de bis schoppen en andere advies organen worden voorgelegd, voordat de nieuwe Codex van kracht wordt. Op dit mo- ment(najaar '81 - J.B.) lijkt een dergelijke verdere con sultatie helaas hoogst on waarschijnlijk", En hij heeft gelijk gekregen. De kern van de nieuwe Co dex, zo betogen de Nijmeegse kerkjuristen Peter Huizing en Knut Walf in hun inlei dende samenvatting van ge noemd Conciliumnummer, zijn de bepalingen over de structuur van de kerk. Zij stellen dan niet onbelangrij ke „correcties" van het conci lie vast. Terwijl het concilie de betekenis van het bis schoppencollege voor de we reldkerk benadrukt, legt de nieuwe Codex alle nadruk op de macht van de paus als het allerbelangrijkste in dê kerk. Die pauselijke macht wordt in de nieuwe Codex zover mogelijk uitgebreid en veilig gesteld. Dit gebeurt zo sterk dat de rechtspositie van het oecumenische concilie zelfs verloren loopt. De bis schoppensynode heeft de plaats van het concilie inge nomen in het nieuwe recht, waarbij benadrukt wordt dat de bisschoppensynode zonder de paus niets kan en waarbij vastgelegd is dat de paus een beslissende invloed heeft op de samenstelling van de bis schoppensynode. De collegia- liteitsgedachte heeft met an dere woorden een voor-con ciliaire invulling gekregen. Volgens beide kerkjuristen is de gehele dynamische kerkvisie van het concilie in de nieuwe Codex weer door de voorconciliaire statische kerkvisie vervangen. En dat is volgens hen gebeurd uit pure angst voor elke vorm van verandering en ontwik keling van het kerkrecht en de kerkstructuur. De nieuwe Codex presenteert weer vol op het organisatiemodel van de primaatskerk(de kerk is op de eerste plaats de paus) en een dienstrecht voor geestelijken. De sacramenten zijn geen fundament waarop de kerk gebouwd wordt, maar middelen voor een reeds bestaande hiërarchi sche kerk om haar 'taak van heiliging' uit te voeren. „De nieuwe aanzetten van het concilie werden stap voor stap, maar doelbewust terug gedrongen of tot deerniswek kende onherkenbaarheid be knot Wantrouwen tegenover de bisschoppen en wantrou wen tegenover de leken wa ren de raadgevers van de re dacteuren van de nieuwe Co dex" stellen Huizing en Walf vast. De Nijmeegse kerkjuristen stellen ook vast dat met de toenemende betekenis van leken in dienst van de kerk praktisch geen rekening is gehouden. „Ze worden alleen als laatste stoplap geduld als het anders helemaal niet meer gaat", klinkt het kei hard. Als het al zo gesteld is met de positie van de pasto rale werk(st)ers, „hoe is het dan met de gewone leken ge steld? De vrouw is in het nieuwe kerkelijke wetboek nog nergens. Ze worden ge lijk gesteld aan mannen, maar ze mogen toch geen le zing in de kerkdienst doen, de priester aan het altaar niet bijstaan, zelfs geen acoliet zijn en ook geen kerkelijk rechter. De vrouw mag wel optreden als officiële getuige van de kerk bij een huwe lijkssluiting mits daarvoor van Rome speciale toestem ming is gevraagd en verkre gen. De opwaardering van de leek in de kerk is vastgelegd in wat bijvoorbeeld in Ne derland allang gemeengoed is geworden: de leek mag lid zijn van het kerkbestuur, pa rochieraad, diocesane pasto rale raad en hij kan advies gevraagd worden bij de be noeming van de bisschop. De mannelijke leek (wederom niet de vrouw) mag les geven aan een priesteropleiding. Toch kent de nieuwe Co dex ook wel verbeteringen. Een voorbeeldje: het huwe lijk is geen contract meer tussen twee partijen ten be hoeve van de voortplanting, maar een verbond om het le ven met elkaar te delen en voor elkaar verantwoorde lijk te zijn. Bovendien is voorzien dat de bisschoppen conferenties op talrijke pun ten aanvullende regelingen maken, die aan de omstan digheden van het land of de regio zijn aangepast; uiter aard door Rome te beoorde len en goed te keuren. De nieuwe Codex kent ook een opvallend nieuw feno meen. Leken zowel als lagere geestelijken krijgen de mo gelijkheid hun bisschop voor nog in te stellen tribuna- len(rechtbanken) te dagen als ze van oordeel zijn dat hij in strijd handelt met het kerke lijke recht en/of voorschrif ten van Rome. Een toe te jui chen ontwikkeling? Deze nieuwe mogelijkheid kan even vrolijk goed als falikant averechts uitpakken. In eigen land bijvoorbeeld zijn voldoende groepjes die om heel verschillende redenen kunnen menen dezelfde bis schop voor de rechter te moe ten dagen. Hoe zal het nieuwe kerke lijke wetboek in de praktijk gaan uitwerken? In het ge noemde Conciliumtijdschrift stellen de Nijmeegse hoogle raren Huizing en Walf: „We moeten er eerder rekening mee houden dat zich buiten dit rechtssysteem bruikbare structuren ontwikkelen, wier groeiproces natuurlijk tot voortdurende en pijnlijke conflicten met dit recht moet voeren". Zeker is dat de crea tiviteit in de plaatselijke kerk van doorslaggevende betekenis is. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - „Geachte Heer de Staatssecretaris, hoewel ik wel weet dat u mij niet kunt of wil helpen, kom ik.toch met mijn klacht bij u. Er zijn duizenden mensen zoals ik en nog moeilijker omstandigheden* en misschien kunt u na mijn epistel iets beter begrijpen wat ons aangedaan wordt met de bijdrage per medi cijn. Ik ben 65 jaar en zal u niet vermoeien niet alles vyat ik aan pijn en ellende heb wordt beslist. strijd in een genadeloos harde wereld." De Volharding is negentig jaar geleden niet alleen op. gericht om de minvermo- genden goede geneeskundi ge hulp te hiedcn, het was, en een organisatie die uit drukking geeft aart een'an- derssoortige samenleving, Èen samenleving zonder on derscheid tussen notabelen en sloebers. Een samenleving, waarin niet sommigen de lakens uitde len en de anders zich.moeten laten welgevallen dat óver hun hebben en houwen: 7ATERDAG 22 JANUAR119 meegemaakt, maar alleen dit: per dag moet ik slikken: 1 bloeddrukpil, 2 plaspillen, 1 zylaric tegen urinezuur in het bloed en ook nog nitro- baat als ik het benauwd heb. Dat betekent voor mij 12,50 per maand aan eigen bij dragen. Mijn inkomen is 1100 per maand, waarvan 745 vaste lasten af moeten. Ik loop 's morgens met een dik vest rond en 's avonds zit ik met mijn benen in een slaapzak zodat mijn ver warming maar van 11.00 tot 20.00 uur hoeft te branden. Dat is dan mijn welvaart. Ik groeide op in de crisistijd, trouwde vlak voor de oor log, heb ondanks mijn ziekte mijn aandeel gegeven in de opbouw van het land. Nu moet ik boete betalen omdat ik chronies ziek ben en niet ben doodgegaan. ïk houd dus maar op met genees middelen innemen, 'dan lig ik spoedig in het gieken- huis." Deze brief van een wedu we uit Medemblik iséén vpry de vele brieven die' binnen zijn gekomen bij staatsse cretaris Van der Reijden (Volksgezondheid) en politi ci, die zich hebben bezig ge houden met de invoering van een eigen bijdrage van ƒ2,50 voor ieder afgeleverd recept aan ziekenfondspa tiënten. Om de mislukte boycot-actie van het Haagse ziekenfonds Azivo te kun nen begrijpen, moet men dergelijke brieven lezen. Wie bovendien weet dat Azivo de afkorting is van algemeen ziekenfonds De Volharding, snapt nog meer: De Volharding. Het roept direct de sfeer op varvrodë vaandelsarbeidèrs- strijd.socialistische ge schiedenis. En op die manier kan de voorzitter van De Volharding, het socialisti sche Tweede Kamerlid dr. (economie) René Toussaint ook praten over zijn zieken fonds, dat ondanks het op geven van de boycot van de eigen bijdrage voor zieken fondspatiënten „nog recht overeind staat in de sociale Én in deze bewogen be woording zal de voorlopig verloren strijd om de eigen bijdrage ook in het geschie denisboekje van het Azivo worden bijgeschreven. Als de juridische procedure voor de Raad van State, waar het Azivo nu als laat ste mogelijkheid gaat pro beren de wettelijke grond van de eigen bijdrage- maatregel aan te vechten, mislukt, zal de Azivo-ge- schiedschrijver definitief kunnen vaststellen dat het actie-ziekenfonds het heeft moeten afleggen tegen de machtstructuren. In de Ziekenfondsraad waarschuwde mevr. mr. Vi- beke Domela Nieuwenhuis van de FNV die het Azivo Steunt: „Het zou het parle ment sieren veel en zorgvul dig aaftdacht te besteden aan opvattingen van een vakbeweging, als vertolker van een groot deel van de samenleving, in plaats van zoals nu deze vakbeweging bij, voortduring te negeren. ■Dat negéren kan leiden tót ongékanaliseerd maat schappelijk verzet." De toonzetting is duide lijk: Het Azivo heeft een slag verloren, maar De Vol harding zet de strijd voort. Op weg naar de Raad van State, op weg naar een bete re samenleving, of om Azi- vo-voorzitter en PvdA-Ka- merlid Touissaint te citeren: „Op weg naar het morgen rood." Wie in dit verzet tegen de eigen bijdrage van ƒ2,50 niet méér wil zien dan een politiek of publicitair1 stüntjé,- dat het Azivo inder daad aardige ledenwinst op leverde, doet zaak waar schijnlijk te gemakkelijk af en kan later door de harde realiteit pijnlijk gewezen worden op die vergissing. En dat is natuurlijk de kern van de discussie over „bur gerlijke ongehoorzaam heid." Toussaint: „Dat is zo'n term van twee eeuwen geleden. Ik praat liever over: maatschappelijke ac tie." Alles om p voc DORTMUND - Hans-Joche voorkomen, dat er in de her en geplaatst worden in Dui De 56-jarige kanse- ierskandidaat van de so- ■iaiistische SPD ver gaarde dat gisteren on- [er donderend applaus ijdens het verkiezings- jongres van de partij in lortmund. Met het congres opende de 1PD de strijd voor de verkie- zingt Ne voor; nen toogi verk ring niet dat i we v De chri: ;M rentepercentages NAAM BANK bet. wijze rente vast tffel.- ftrov. met gemeentegar. zonder gemeentegar. g Sc ged. iin opgave bank werke lijk opgave bank werke lijk Annuïteiten hypotheken CO t i iili V - -*i ABN KW/A KW/A KW/A Ijr. 3 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1.5 7,5 8,0 8,5 7,88 8.41 8,95 7,7 8,2 8,7 8,09 8,63 9,17 AMR0 M/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 7,5 8,0 8,5 7,88 8,33 8,85 7,7 8,2 8,7 8,09 8,54 9,06 Bondsspaarb. Breda M/A HJ/A var/5j. var/5j. 1 1 8,25 8,5 8,69 8,80 8,25 8,5 8,69 8,80 Centr. Volksb. KW/A 5 jr. 1 8,0 8,36 8,2 8,57 Grenswissel- kant. CDK M/A M/A M/A 1 jr. 5 jr. 5/10 jr. 1,5 1,5, 1.2Ó 8,0 8,2 8,75 8,47 8,69 9,36 8,0 8,2 8,75 8,47 8,69 9,36 Hypoth.fonds M/A 30 jr. 1,25 9,25 9,91 9,25 9,91 N.-Br. Gem. M/A Rente-r. 1,5 8,5 9,12 8,5 9,12 v. Lanschot KW/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 8,3 8,64 7,5 7,8 8,5 7,88 8,12 8,85 Ned. Credietb. KW/A KW/A KW/A 3 jr. 5 jr. 1,5 1,5* 1,5 8,0 8,5 7,96 8,49 9,03 7,7 8,2 8,7 8,17 8,71 9,25 Ned. Middenst. bank M/A M/A M/A I jr. 3 jr. 5 jr. 1 7,6 7,9 8,5 7,98 8,31 8,96 7,8 8,r 8,7 8,20 8,52 9,18 Postg./RPS M/A 5 jr. 1 8,2 8,63 8,2 8,63 RABO (adv.) M/A var. 1.25 8,2 8,66 8,2 8,66 RABO (hypo) M/A 5 jr. 1,5 8,4 j 8,91 8,4 8,91 Westl. Utr. st. M/V M/V 2 jr. 5-15 jr. 2 2 8,1 8,5 8,82 9,27 8,3 8,7 9,04 9,49 leven hypotheken (met verpltffsl. levensverz.) Centr. Beheer KW/A 5/10j. - 8,2 8,46 8,2 8,46 Levensverz. aangesl. bij NVL KW/A 5/10j. - 8,2 8,46 8,2 8,46 Van onze redactie KOPENHAGEN - Denemarken hee anvaard die een eind maakt aan he end. Dat hebben regeringsamb- inaren in Kopenhagen mee- edeeld. Het gaat om een voor- él dat is opgesteld door de eense regering, de Europese ommissie en West-Duitsland ls voorzitter van de minister- aad van de Europese Ge- leenschappen. Het moet de asis worden voor het ge- leenschappelijke visserijbe- 'id Over de inhoud van het jorstel werden geen medede- ngen gedaan. Dat gebeurt as als de lidstaten van de EG ckoord zijn met de nieuwe igeling. Tegen eerdere voor dien die in Brussel zijn be- jroken had de commissie be vaar omdat ze naar haar me- ing Engeland teveel bevoor- eelden. Ingewijden in Kopen- agen wisten te vertellen dat enemarken „opheldering" M/A maandbetaling achteraf M/V maandbetaling vooruit HJ/A halfjaarbetaling achteraf KW/A kwartaalbetaling achteraf De afgelopen week hebben alle banken hun tarieven ver laagd. Een nieuwe ronde van rentedaling kan worden ver wacht bij een verdere verlaging van het disconto. Volgens deskundigen is hiervoor op dit moment de ruimte aanwezig- Copyright „Vereniging Eigen Huis" Van onze Haagse EN HAAG - Staatssecretaris Van sn) is er voorstander van dat het E omst met belastingheffing een deel nancieren. De staatssecretaris stelde dat gis e Europese Beweging in Den Haag. :n meer bevoegdheden voor het E an de belastingheffing de verhou lent en de Raad van Ministers gro in betere band ontstaan tussen E ise burger. Van Eekelen voorziet overigens irobelasting veel tijd zal vragen, or Straatsburg automatisch ten k :n van de nationale parlementen in Van onze redactie buitenland ASHINGTON - Er zijn te- "en dat de Amerikaanse anomie zich begint te her- •»en van de forse inzinking het afgelopen jaar, maar "tal zeker geen blijvend rstel worden als de tekorten >JJe. federale begroting zo v°' blijven als ze nu zijn. Deze waarschuwing is af- ■nshg van Paul Volcker, de zitter van de Federal Re- e Board (het bestuur van 'Stelsel van centrale ban- 'u de VS). In een toe- zei hij donderdag- ®d dat het tekort van on er 200 miljard dollar dat ,lopende financiële jaar aa„ "^roting dreigt te ont- aan j00fdzakelijk te wijten de recessie, zodat het op

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4