Kamer wil Zeeuwse
reactie op
schrappen van VOW
ZAAMSLAG DREIGT
MET HARDE ACTIE
de 4in1 krant
Zeeuwen lenen steeds meer boeken
DE STEM
\Heroverweging ministerieel standpunt gevraagd
DE STEM
„Belachelijke zaak"
WOENSDAG
19 JANUARI 1983
I MIDDELBURG - De biblio-
Itheken in Zeeland hebben vo-
I rig jaar weer meer boeken en
I tijdschriften uitgeleend (3,5
■procent) dan in het jaar daar-
I MIDDELBURG - Zeeland legt zich vooralsnog
[niet neer bij het ministeriële 'nee' tegen de
I Westerschelde-oeververbinding.
CDA-voorstel unaniem aanvaard
Pijlerdam
1100 handtekeningen voor veilig kruispunt
Sociaal Centrum
Goes krijgt
nieuw kantoor
Veehouder Morcus:
KvK: Bedrijfs
leven wint
jaarlijks 5,5
miljoen door
weg over
Oesterdam
VVD vraagt
actiever
bestrijding
oesterziekte
fej beschikking dd
januari 1983 van de 1
arrondissementsrecht-
bank te Middelburg
het faillissement va,
België, aan de Konin;.
Albertlaan 27, destijil
h.o.d.n. café-restauraji I
„d'Ouwe Schuur",
vestigd te Sluis aan c
Sint Annastraat 191,
geheven wegens geKI
aan baten. 1
De curator
Mr. S. Brevet
Nieuwstraat3
4501 BA Oostburg
"DAGBLAD :ÖQC 2qiDV.ES' NEDE«UA\C
II
Ff
VAN ZEELAND
T20 PAGINA ZEELAND 1
Van een onzer verslaggevers
voor.
t De Provinciale Bibliotheek
■van Zeeland, met vestigingen
I op tal van plaatsen in de pro-
Ivincie, noemt dat opmerkelijk.
«Men wijst er daarbij op dat
beperking van personeel en fi
nanciën de dienstverlening
van de bilbiotheken niet doet
verbeteren. De service-verle
ning is daardoor onder druk
van het toenemend gebruik
komen te staan.
Het Zeeuwse beeld wijkt af
l
van het landelijk beeld, dat
een daling van het aantal uit
leningen laat zien. In Zeeland
daalde alleen het gebruik van
de bibliobussen, die slechts een
zeer beperkte dienstverlening
kunnen uitvoeren.
In een persbericht somt de
Zeeuwse bibliotheek een aan
tal oorzaken op van het nog
steeds toenemend aantal uitle
ningen:
Ondanks het toenemend ge
bruik bleef de dienstverlening
in stand door automatisering
en verdere samenwerking tus
sen de verschillende bibliothe
ken.
De huisvesting van verschil
lende bibliotheken werd de af
gelopenjaren gemoderniseerd.
De Zeeuwse bevolking blijkt
een steeds grotere plaats voor
het lezen in te ruimen.
De bibliotheken worden niet
alleen meer voor recreatieve
doeleinden gebruikt, maar
krijgen steeds meer informa
tieve en educatieve taken.
De bibliotheken werken
steeds meer samen met het on
derwijs, het sociaal-educatief
werk en de volwassenenedu
catie.
Zeeuws college houdt
Ivast aan brug-tunnel
Van onze
parlementaire redactie
DEN HAAG - De vaste Tweede Kamercommissie
voor Verkeer en Waterstaat wil de provincie Zeeland
uitnodigen schriftelijk en mondeling te reageren op
het besluit van minister Smit-Kroes, de brugtunnel-
verbinding over en onder de Westerschelde te schrap
pen.
De Kamercommissie steun
de gistermiddag in een beslo
ten vergadering unaniem een
voorstel in deze zin van het
Zeeuwse CDA-Kamerlid
Eversdijk. Hij wil dat na de
rapportage van de provincie
de Kamercommissie een mon
deling overleg houdt met de
Het dagelijks bestuur van
[de provincie heeft dat gisteren
besloten en meteen een brief
de deur uitgedaan, waarin aan
[minister Smit-Kroes (Verkeer
en Waterstaat) gevraagd
[wordt haar standpunt te her-
loverwegen.
In die brief laat het college
|verder weten, dat de vergun-
[ningenprocedures en de on
derzoekingen voor de VOW -
voor zover nodig - gewoon
|zullen doorgaan. Verder wordt
[verontwaardigd protest aan
getekend tegen, wat genoemd
[wordt, „de eenzijdige terzij
destelling van de wilsovereen
stemming, die met het Rijk
[was bereikt". Gedeputeerde
[staten stellen, dat zelfs sprake
|was van een overeenkomst,
in oktober tijdens bestuur-
jk overleg met de toenmalige
[ministers Van der Stee en Zee-
|valking, is bevestigd.
Het Zeeuws college besloot
bisteren, om ook druk uit te
[oefenen op het parlement. Hij
[nodigde de Kamercommissie
[voor Verkeer en Waterstaat
[per telex uit voor spoedeisend
|overleg.
De Zeeuwse bestuurders
aan er nog steeds vanuit, dat
|de bouw van de brug-tunnel
1 juli van dit jaar moet
[kunnen beginnen. Pas als het
[project dan nog steeds door
[het rijk wordt afgewezen, dan
[tal men zich gaan inzetten
[voor optimalisering van de
[veerdiensten.
[Alternatieven
De Zeeuwse Commissaris
[van de Koningin, C. Boertien,
[heeft geen genoegen genomen
[met de bewering van minis-
ter-president Lubbers, als zou
|het Zeeuws college vorige
[week, in het gesprek met de
[ministers, te weinig alterna
tieven hebben aangedragen.
[Hij heeft Lubbers per telex la-
[ten weten dat de ministers
[voor alternatieven geen ruim
de lieten. Bovendien, zo lichtte
gisteren tijdens een pers
conferentie toe, was het colle-
[ge tijdens het bewuste gesprek
[tiet compleet en had het geen
[onderhandelingsmandaat.
Uit het verslag van het ge-
[sprek blijkt, dat de Zeeuwse
[bestuurders hebben gepro
beerd om de ministers vast te
[Pinnen op het feit dat tegen
vallende verkeersprognoses
[Het eerder in het geding wa
ll® gebracht. De ministers
[klampten zich echter vast aan
|het gegeven, dat hun voorgan
gers in oktober de mogelijk
heid van heroverweging door
het nieuwe kabinet hadden
open gelaten.
De Zeeuwse, Commissaris
van de Koningin wees er gis
teren op dat nieuwe verkeers
prognoses weliswaar een te
ruggang van 25 procent te zien
geven, maar dat in de finan-
cieringsopzetten al rekening
was gehouden met een ver
mindering van de tolop-
brengst met twintig procent.
VOW-gedeputeerde R. Bar-
bé maakte gisteren nog eens
duidelijk, dat de geraamde fi
nanciering door het rijk gelijk
was aan eerder overgekomen
rijksbijdragen voor de exploi
tatie van de veerdienst Krui-
ningen-Perkpolder. Daarbij
ging men er van uit, dat zeven
dubbeldeksboten nodig zijn
voor de veerdiensten op de
Westerschelde. De ministers
zijn er bij hun berekeningen
van uit gegaan, dat met vier
dubbeldeksboten en één reser
veboot kan worden volstaan.
Dat betekent volgens het
Zeeuws college, dat de minis
ters aanzienlijke kortingen
hebben aangebracht op eerder
overeengekomen rijksbijdra
gen, waardoor ze het exploita
tiebeeld van de VOW zeer
slecht hebben gemaakt. Het
zou daarbij gaan om een kor
ting van ruwweg 17 miljoen
gulden per jaar. Dat houdt in,
dat de veerdienst Kruiningen-
Perkpolder niet meer zou gaan
kosten dan nu het geval is.
A0 VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
[Kantoren
['"Terneuzen, Hulst en Goes,
cessen en telefoonnum-
pagina 2.
PWactie
Terneuzen: Rein van der
I alm (editie-chef), Jan Jan-
|;-n (plv. chef), Frank Dey,
l^m de Schipper, Cor de
(foto), Ton Koomen
0- Hulst: Eugène Ver
lieten. Goes: Gé van Ber-
el- Middelburg: Henk Post-
I"13- Oostburg: Co Meertens.
Mcepunten
jjjaosterzande: mevr. Neve,
Alexanderstr. 4, 01148-
Ö50.
'ertentie-expl.
'Pecteur Zeeland: C.
J' Privé 01150-95839.
Me-
Vervolg van pagina 1
De Kamercommissie voelde de
minister gisteren over de gang
van zaken flink aan de tand.
Zo wees Eversdijk erop dat
elke dag vertraging met de
mattenlegger Cardium 1 mil
joen gulden kost.
Kees Zijlstraat (PvdA) zei
dat in de periode van minister
Tuinman de meeste gaten in
de Oosterfinanciering zijn ge
vallen. Hij vond, dat de uitga
ven voor de Deltawerken geen
rol mogen spelen bij de VOW-
plannen. Hij was tegen afslui
ting na '86 van de comparti-
menteringsdammen. Volgens
Zijlstra dreigt de bouw van de
sluis bij Hans weert een beetje
tussen wal en schip te raken.
Van Rossum (SGP) zei dat
de Oosterscheldewerken en
het openbaar vervoer de hele
ruif van Verkeer en Water
staat leegeten.
Ineke Lambers-Hacquebard
(D'66) vond dat de financiële
consequenties van de Ooster
scheldewerken goed bekeken
moeten worden. Ook voor
haar was '86 geen heilig jaar
tal. „Misschien moeten we wel
zeggen: Delta veiligheid in
1990".
Peter Lankhorst (PPR) zei
het eens te zijn met twee kabi
netsbesluiten: de beslissing
om door de gaan met de pijler-
dam en het besluit om de
VOW te schrappen. Hij herin
nerde er fijntjes aan, dat de
PPR altijd dijkverhoging
heeft gewild.
Jan te Veldhuis (WD) in
formeerde naar het onderzoek
van de Algemene Rekenkamer
en hij constateerde, dat het fi
nanciële klein duimpje een
reus is geworden. Voor tolhef
fing op de weg over de pijler-
dam voelde hij, evenmin als
woordvoerders van andere
fracties, niet veel. „Zeeland
moet geen tolland worden", zo
zei hij.
Leden van de actiegroep uit Zaamslag bieden wethouder Doorduyn de handtekeningen aan
Van een onzer verslaggevers
ZAAMSLAG/TERNEU-
ZEN - Om harde acties in
de toekomst te voorko
men, doet de gemeente
Terneuzen er beter aan
zo snel mogelijk een op
lossing te zoeken voor de
gevaarlijk verkeersitua-
tie op het kruispunt bij
het Plein in Zaamslag.
Dit dreigement uitte de
actiegroep Zaamslag gister
morgen in het stadhuis van
Terneuzen tegenover wet
houder van Openbare Wer
ken A. Doorduyn. De groep
overhandigde daar de ruim
1100 handtekeningen die het
afgelopen weekend op het
dorp zijn ingezameld.
De gevaarlijke situatie op
het kruispunt, waar al di
verse malen ongelukken zijn
gebeurd, is de bewoners al
jaren een doorn in het oog.
Een dodelijk ongeval on
langs vormde de druppel die
de emmer deed overlopen.
„De automobilisten hou
ding geen rekening met de
oversteekplaats voor voet-
gangers en nog minder met
het feit dat ze in een be
bouwde kom rijden. Politie
controle heeft weinig over
tredingen geconstateerd
maar dat ligt voor de hand.
Ze waarschuwen elkaar",
luidden de grieven van
actiegroep.
zo
de
Hoop
Alle hoop in Zaamslag
was aanvankelijk gevestigd
op de nieuwe weg van Ter
hole naar Driewegen, waar
door de provinciale weg
door Zaamslag ontlast zou
worden. Nu dit project op de
lange baan is geschoven en
binnenkort de werkzaamhe
den aan het veer Vlissingen-
Breskens beginnen, voorziet
de actiegroep nog meer el
lende.
„Als in Breskens alles
stil ligt moet het vrachtwa-
genverkeer wel gebruik ma
ken van het veer Perkpol-
der/Kruiningen. Dat gaat
allemaal door Zaamslag".
Een extra gevaar levert
het vervoer gevaarlijk stof
fen op. Volgens de actie
groep zou het installeren
van verkeerslichten op het
kruispunt een eind maken
aan de problematiek.
Wethouder Doorduyn gaf
toe dat een provinciale weg
door het dorp niet de meest
wenselijke situatie is. Ech
ter: „U moet niet meteen een
oplossing van mij verwach
ten. Zo simpel liggen de za
ken niet". Hij stelde voor om
de problematiek eerst voor
- FOTO DE STEM/COR J. DE BOER
te leggen aan de ambtelijke
verkeerscommissie.
„Pas als het advies van de
commissie er is kunnen wij
bekijken of we contact met
de provincie moeten opne
men. Eerder ondernemen
wij geen stappen. Het heeft
ook geen zin om als wilden
te gaan draven. We moeten
eerst maar eens grondig uit
zoeken wat we kunnen
doen".
Beroerd
De actiegroep zelf is ook
niet te beroerd een steentje
bij te dragen. Nog binnen
een maand wil de groep met
het college om de tafel gaan
zitten om de situatie door te
nemen. „Wij hebben zelf ook
enkele ideetjes. Zogauw we
die op papier hebben, willen
we die graag bespreken".
Doorduyn had daartegen
in principe geen bezwaar,
maar liet niettemin door
schemeren veel waarde te
hechten aan het advies van
de ambtelijke verkeerscom
missie.
Van een onzer verslaggevers
GOES - De heer J.L.D. van der
Linde, voorzitter van het be-
stuurdersoverleg Proefprojekt
Specifiek Welzijn De Bévelan-
den, zal maandag 24 januari
aan de Frans den Hollander
laan in Goes de eerste paal
slaan voor het nieuwe kantoor
van het Sociaal Centrum, de
stichting voor maatschappelij
ke dienstverlening op Zuid- en
Noord-Beveland. Het Sociaal
Centrum kampt al jaren met
ruimtenood in het huidige on
derdak aan de Zusterstraat in
Goes.
Vervolg van pagina 1
Veehouder Morcus spreekt
van een „belachelijke zaak",
evenals directeur M. van de
Kieboom van het bejaarden
huis. „Onze mensen krijgen
het vlees vers van de slager
en een half uur later worden
de resten opgehaald. Dan
kan er toch weinig aan fout
zijn". „De mensen eten er
smakelijk van en ik mag het
niet aan de varkens voeren",
zegt Morcus, „onbegrijpe
lijk".
De veehouder kreeg zo'n
drie weken geleden de AID
op zijn dak, die hem was ge
volgd toen hij, zoals gebrui
kelijk, met fiets en karretje
de dagelijkse hoeveelheid
etensresten had opgehaald.
„Ze wilden me meteen een
bekeuring geven, zonder
waarschuwing of niks. Dat
schoot natuurlijk bij mij in
het verkeerde keelgat, maar
een paar dagen later kwa
men ze terug en toen ging
die bekeuring niet meer
door".
Volgens de AID mag Mor
cus best etensresten opha
len, maar dan moeten ze,
voor ze gevoerd worden, wel
eerst gestoomd worden.
Maar investeren in een
stoomketel daar begint de
veehouder met zijn 56 jaar
niet meer aan.
Het gevolg is dat hij per
week zo'n 200 kilo veevoer
meer moet kopen, dat overi
gens volgens hem de kwali
teit van zijn dieren niet ten
goede komt. „Het voer van
het bejaardenhuis was stuk
ken beter voor de varkens",
meent hij.
Kosten
Ook het bejaardenhuis is
op kosten gejaagd. Om van
de etensresten af te geraken,
heeft men een voedselver-
nietiger moeten aanschaf
fen. „Het was misschien
goedkoper geweest om het in
een container te gooien", al
dus directeur Van de Kie
boom, „maar dat is ook niet
zo fris. Dan lok je allerlei
ongedierte".
„Als die varkens er de
pest van hadden kunnen
krijgen, hadden wij als be
woners van St. Antonius dat
dan niet kunnen krijgen?",
zegt bewoner P. Pauwels.
„Belachelijk. Wij hebben er
de pest niet van gekregen,
maar we hebben er wel de
pest in, omdat er zo mis
schien minder varkens ge
mest worden. En wij als
oude bewoners eten nog
graag gebakken spek".
minister, eventueel gevolgd
door een plenair Kamerdebat.
Eversdijk, die zich jaren
lang heeft opgeworpen als een
vurig pleitbezorger van de
oeververbinding naar Zeeuws
Vlaanderen, vindt het nog te
vroeg minister Smit-Kroes al
van onbehoorlijk bestuur te
betichten, maar hij vindt wel
dat achtereenvolgende rege
ringen de provincie Zeeland
aan het lijntje hebben gehou
den met verhalen over kapi
taalmarkt, rentestand en pla
nologische procedures.
„Maar het laatste woord is
nog lang niet gezegd. Heel we
zenlijk is nu dat de provincie
een goed onderbouwd com
mentaar schrijft op de nota
van Smit-Kroes en Ruding. En
verder moet zij gewoon door
gaan met de planologische
procedures voor de VOW".
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De aan
leg van een weg tussen
Tholen en Zuid-Beveland
via de Oesterdam is ten
zeerste gewenst. Dat vindt
de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Mid
den- en Noord-Zeeland.
De Kamer heeft uitgere
kend dat zo'n weg het be
drijfsleven jaarlijks 5,5 mil
joen gulden oplevert.
Dat is aanmerkelijk meer
dan de jaarlijkse kosten van
aanleg en onderhoud. De ver
houding tussen baten en kos
ten zou al in het eerste jaar 1,4
bedragen en binnen tien jaar
oplopen tot 2,2. Daarbij is nog
geen rekening gehouden met
het niet-zakelijk verkeer, dat
op bijna zestig procent wordt
geschat.
Onderbouwing
De Kamer heeft de bereke
ningen opgestuurd naar het
dagelijks bestuur van de pro
vincie Zeeland. Dat had om
een dergelijke „nadere onder
bouwing" gevraagd. Aanleg
van de weg zou 31 miljoen
gaan kosten, waarvan de pro
vincie Zeeland 26 miljoen zou
moeten betalen.
Van onze
parlementaire redactie
DEN HAAG - De VVD Twee
de Kamerfractie vindt dat mi
nister Braks (Landbouw en
Visserij) de in de Oosterschel-
de heersende oesterziekte 'Bo-
namia ostreae' actiever moet
bestrijden.
Het Zeeuwse VVD-Kamer-
lid Jan te Veldhuis geeft dat
aan in schriftelijke vragen ter
voorbereiding op de behande
ling van de visserij begroting.
Volgens Te Veldhuis is het
tijd nieuwe bestrijdingsmid
delen te overwegen, nu blijkt
dat schoonvissen en braak la
ten liggen van de besmette
percelen geen merkbaar suc
ces heeft gehad. Die nieuwe
maatregelen acht hij te meer
noodzakelijk, omdat ook de
keus voor een zoete Grevelin-
gen nog openstaat. In dat ge
val zouden de oestervissers
voor hun oesterbroed toch
weer op de zoute Oosterschel-
de moeten terugvallen.