Kamer wil Zeeuwse reactie op schrappen van VOW ZAAMSLAG DREIGT MET HARDE ACTIE de 4in1 krant Zeeuwen lenen steeds meer boeken DE STEM \Heroverweging ministerieel standpunt gevraagd DE STEM „Belachelijke zaak" WOENSDAG 19 JANUARI 1983 I MIDDELBURG - De biblio- Itheken in Zeeland hebben vo- I rig jaar weer meer boeken en I tijdschriften uitgeleend (3,5 ■procent) dan in het jaar daar- I MIDDELBURG - Zeeland legt zich vooralsnog [niet neer bij het ministeriële 'nee' tegen de I Westerschelde-oeververbinding. CDA-voorstel unaniem aanvaard Pijlerdam 1100 handtekeningen voor veilig kruispunt Sociaal Centrum Goes krijgt nieuw kantoor Veehouder Morcus: KvK: Bedrijfs leven wint jaarlijks 5,5 miljoen door weg over Oesterdam VVD vraagt actiever bestrijding oesterziekte fej beschikking dd januari 1983 van de 1 arrondissementsrecht- bank te Middelburg het faillissement va, België, aan de Konin;. Albertlaan 27, destijil h.o.d.n. café-restauraji I „d'Ouwe Schuur", vestigd te Sluis aan c Sint Annastraat 191, geheven wegens geKI aan baten. 1 De curator Mr. S. Brevet Nieuwstraat3 4501 BA Oostburg "DAGBLAD :ÖQC 2qiDV.ES' NEDE«UA\C II Ff VAN ZEELAND T20 PAGINA ZEELAND 1 Van een onzer verslaggevers voor. t De Provinciale Bibliotheek ■van Zeeland, met vestigingen I op tal van plaatsen in de pro- Ivincie, noemt dat opmerkelijk. «Men wijst er daarbij op dat beperking van personeel en fi nanciën de dienstverlening van de bilbiotheken niet doet verbeteren. De service-verle ning is daardoor onder druk van het toenemend gebruik komen te staan. Het Zeeuwse beeld wijkt af l van het landelijk beeld, dat een daling van het aantal uit leningen laat zien. In Zeeland daalde alleen het gebruik van de bibliobussen, die slechts een zeer beperkte dienstverlening kunnen uitvoeren. In een persbericht somt de Zeeuwse bibliotheek een aan tal oorzaken op van het nog steeds toenemend aantal uitle ningen: Ondanks het toenemend ge bruik bleef de dienstverlening in stand door automatisering en verdere samenwerking tus sen de verschillende bibliothe ken. De huisvesting van verschil lende bibliotheken werd de af gelopenjaren gemoderniseerd. De Zeeuwse bevolking blijkt een steeds grotere plaats voor het lezen in te ruimen. De bibliotheken worden niet alleen meer voor recreatieve doeleinden gebruikt, maar krijgen steeds meer informa tieve en educatieve taken. De bibliotheken werken steeds meer samen met het on derwijs, het sociaal-educatief werk en de volwassenenedu catie. Zeeuws college houdt Ivast aan brug-tunnel Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - De vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat wil de provincie Zeeland uitnodigen schriftelijk en mondeling te reageren op het besluit van minister Smit-Kroes, de brugtunnel- verbinding over en onder de Westerschelde te schrap pen. De Kamercommissie steun de gistermiddag in een beslo ten vergadering unaniem een voorstel in deze zin van het Zeeuwse CDA-Kamerlid Eversdijk. Hij wil dat na de rapportage van de provincie de Kamercommissie een mon deling overleg houdt met de Het dagelijks bestuur van [de provincie heeft dat gisteren besloten en meteen een brief de deur uitgedaan, waarin aan [minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) gevraagd [wordt haar standpunt te her- loverwegen. In die brief laat het college |verder weten, dat de vergun- [ningenprocedures en de on derzoekingen voor de VOW - voor zover nodig - gewoon |zullen doorgaan. Verder wordt [verontwaardigd protest aan getekend tegen, wat genoemd [wordt, „de eenzijdige terzij destelling van de wilsovereen stemming, die met het Rijk [was bereikt". Gedeputeerde [staten stellen, dat zelfs sprake |was van een overeenkomst, in oktober tijdens bestuur- jk overleg met de toenmalige [ministers Van der Stee en Zee- |valking, is bevestigd. Het Zeeuws college besloot bisteren, om ook druk uit te [oefenen op het parlement. Hij [nodigde de Kamercommissie [voor Verkeer en Waterstaat [per telex uit voor spoedeisend |overleg. De Zeeuwse bestuurders aan er nog steeds vanuit, dat |de bouw van de brug-tunnel 1 juli van dit jaar moet [kunnen beginnen. Pas als het [project dan nog steeds door [het rijk wordt afgewezen, dan [tal men zich gaan inzetten [voor optimalisering van de [veerdiensten. [Alternatieven De Zeeuwse Commissaris [van de Koningin, C. Boertien, [heeft geen genoegen genomen [met de bewering van minis- ter-president Lubbers, als zou |het Zeeuws college vorige [week, in het gesprek met de [ministers, te weinig alterna tieven hebben aangedragen. [Hij heeft Lubbers per telex la- [ten weten dat de ministers [voor alternatieven geen ruim de lieten. Bovendien, zo lichtte gisteren tijdens een pers conferentie toe, was het colle- [ge tijdens het bewuste gesprek [tiet compleet en had het geen [onderhandelingsmandaat. Uit het verslag van het ge- [sprek blijkt, dat de Zeeuwse [bestuurders hebben gepro beerd om de ministers vast te [Pinnen op het feit dat tegen vallende verkeersprognoses [Het eerder in het geding wa ll® gebracht. De ministers [klampten zich echter vast aan |het gegeven, dat hun voorgan gers in oktober de mogelijk heid van heroverweging door het nieuwe kabinet hadden open gelaten. De Zeeuwse, Commissaris van de Koningin wees er gis teren op dat nieuwe verkeers prognoses weliswaar een te ruggang van 25 procent te zien geven, maar dat in de finan- cieringsopzetten al rekening was gehouden met een ver mindering van de tolop- brengst met twintig procent. VOW-gedeputeerde R. Bar- bé maakte gisteren nog eens duidelijk, dat de geraamde fi nanciering door het rijk gelijk was aan eerder overgekomen rijksbijdragen voor de exploi tatie van de veerdienst Krui- ningen-Perkpolder. Daarbij ging men er van uit, dat zeven dubbeldeksboten nodig zijn voor de veerdiensten op de Westerschelde. De ministers zijn er bij hun berekeningen van uit gegaan, dat met vier dubbeldeksboten en één reser veboot kan worden volstaan. Dat betekent volgens het Zeeuws college, dat de minis ters aanzienlijke kortingen hebben aangebracht op eerder overeengekomen rijksbijdra gen, waardoor ze het exploita tiebeeld van de VOW zeer slecht hebben gemaakt. Het zou daarbij gaan om een kor ting van ruwweg 17 miljoen gulden per jaar. Dat houdt in, dat de veerdienst Kruiningen- Perkpolder niet meer zou gaan kosten dan nu het geval is. A0 VOOR ZUIDWEST NEDERLAND [Kantoren ['"Terneuzen, Hulst en Goes, cessen en telefoonnum- pagina 2. PWactie Terneuzen: Rein van der I alm (editie-chef), Jan Jan- |;-n (plv. chef), Frank Dey, l^m de Schipper, Cor de (foto), Ton Koomen 0- Hulst: Eugène Ver lieten. Goes: Gé van Ber- el- Middelburg: Henk Post- I"13- Oostburg: Co Meertens. Mcepunten jjjaosterzande: mevr. Neve, Alexanderstr. 4, 01148- Ö50. 'ertentie-expl. 'Pecteur Zeeland: C. J' Privé 01150-95839. Me- Vervolg van pagina 1 De Kamercommissie voelde de minister gisteren over de gang van zaken flink aan de tand. Zo wees Eversdijk erop dat elke dag vertraging met de mattenlegger Cardium 1 mil joen gulden kost. Kees Zijlstraat (PvdA) zei dat in de periode van minister Tuinman de meeste gaten in de Oosterfinanciering zijn ge vallen. Hij vond, dat de uitga ven voor de Deltawerken geen rol mogen spelen bij de VOW- plannen. Hij was tegen afslui ting na '86 van de comparti- menteringsdammen. Volgens Zijlstra dreigt de bouw van de sluis bij Hans weert een beetje tussen wal en schip te raken. Van Rossum (SGP) zei dat de Oosterscheldewerken en het openbaar vervoer de hele ruif van Verkeer en Water staat leegeten. Ineke Lambers-Hacquebard (D'66) vond dat de financiële consequenties van de Ooster scheldewerken goed bekeken moeten worden. Ook voor haar was '86 geen heilig jaar tal. „Misschien moeten we wel zeggen: Delta veiligheid in 1990". Peter Lankhorst (PPR) zei het eens te zijn met twee kabi netsbesluiten: de beslissing om door de gaan met de pijler- dam en het besluit om de VOW te schrappen. Hij herin nerde er fijntjes aan, dat de PPR altijd dijkverhoging heeft gewild. Jan te Veldhuis (WD) in formeerde naar het onderzoek van de Algemene Rekenkamer en hij constateerde, dat het fi nanciële klein duimpje een reus is geworden. Voor tolhef fing op de weg over de pijler- dam voelde hij, evenmin als woordvoerders van andere fracties, niet veel. „Zeeland moet geen tolland worden", zo zei hij. Leden van de actiegroep uit Zaamslag bieden wethouder Doorduyn de handtekeningen aan Van een onzer verslaggevers ZAAMSLAG/TERNEU- ZEN - Om harde acties in de toekomst te voorko men, doet de gemeente Terneuzen er beter aan zo snel mogelijk een op lossing te zoeken voor de gevaarlijk verkeersitua- tie op het kruispunt bij het Plein in Zaamslag. Dit dreigement uitte de actiegroep Zaamslag gister morgen in het stadhuis van Terneuzen tegenover wet houder van Openbare Wer ken A. Doorduyn. De groep overhandigde daar de ruim 1100 handtekeningen die het afgelopen weekend op het dorp zijn ingezameld. De gevaarlijke situatie op het kruispunt, waar al di verse malen ongelukken zijn gebeurd, is de bewoners al jaren een doorn in het oog. Een dodelijk ongeval on langs vormde de druppel die de emmer deed overlopen. „De automobilisten hou ding geen rekening met de oversteekplaats voor voet- gangers en nog minder met het feit dat ze in een be bouwde kom rijden. Politie controle heeft weinig over tredingen geconstateerd maar dat ligt voor de hand. Ze waarschuwen elkaar", luidden de grieven van actiegroep. zo de Hoop Alle hoop in Zaamslag was aanvankelijk gevestigd op de nieuwe weg van Ter hole naar Driewegen, waar door de provinciale weg door Zaamslag ontlast zou worden. Nu dit project op de lange baan is geschoven en binnenkort de werkzaamhe den aan het veer Vlissingen- Breskens beginnen, voorziet de actiegroep nog meer el lende. „Als in Breskens alles stil ligt moet het vrachtwa- genverkeer wel gebruik ma ken van het veer Perkpol- der/Kruiningen. Dat gaat allemaal door Zaamslag". Een extra gevaar levert het vervoer gevaarlijk stof fen op. Volgens de actie groep zou het installeren van verkeerslichten op het kruispunt een eind maken aan de problematiek. Wethouder Doorduyn gaf toe dat een provinciale weg door het dorp niet de meest wenselijke situatie is. Ech ter: „U moet niet meteen een oplossing van mij verwach ten. Zo simpel liggen de za ken niet". Hij stelde voor om de problematiek eerst voor - FOTO DE STEM/COR J. DE BOER te leggen aan de ambtelijke verkeerscommissie. „Pas als het advies van de commissie er is kunnen wij bekijken of we contact met de provincie moeten opne men. Eerder ondernemen wij geen stappen. Het heeft ook geen zin om als wilden te gaan draven. We moeten eerst maar eens grondig uit zoeken wat we kunnen doen". Beroerd De actiegroep zelf is ook niet te beroerd een steentje bij te dragen. Nog binnen een maand wil de groep met het college om de tafel gaan zitten om de situatie door te nemen. „Wij hebben zelf ook enkele ideetjes. Zogauw we die op papier hebben, willen we die graag bespreken". Doorduyn had daartegen in principe geen bezwaar, maar liet niettemin door schemeren veel waarde te hechten aan het advies van de ambtelijke verkeerscom missie. Van een onzer verslaggevers GOES - De heer J.L.D. van der Linde, voorzitter van het be- stuurdersoverleg Proefprojekt Specifiek Welzijn De Bévelan- den, zal maandag 24 januari aan de Frans den Hollander laan in Goes de eerste paal slaan voor het nieuwe kantoor van het Sociaal Centrum, de stichting voor maatschappelij ke dienstverlening op Zuid- en Noord-Beveland. Het Sociaal Centrum kampt al jaren met ruimtenood in het huidige on derdak aan de Zusterstraat in Goes. Vervolg van pagina 1 Veehouder Morcus spreekt van een „belachelijke zaak", evenals directeur M. van de Kieboom van het bejaarden huis. „Onze mensen krijgen het vlees vers van de slager en een half uur later worden de resten opgehaald. Dan kan er toch weinig aan fout zijn". „De mensen eten er smakelijk van en ik mag het niet aan de varkens voeren", zegt Morcus, „onbegrijpe lijk". De veehouder kreeg zo'n drie weken geleden de AID op zijn dak, die hem was ge volgd toen hij, zoals gebrui kelijk, met fiets en karretje de dagelijkse hoeveelheid etensresten had opgehaald. „Ze wilden me meteen een bekeuring geven, zonder waarschuwing of niks. Dat schoot natuurlijk bij mij in het verkeerde keelgat, maar een paar dagen later kwa men ze terug en toen ging die bekeuring niet meer door". Volgens de AID mag Mor cus best etensresten opha len, maar dan moeten ze, voor ze gevoerd worden, wel eerst gestoomd worden. Maar investeren in een stoomketel daar begint de veehouder met zijn 56 jaar niet meer aan. Het gevolg is dat hij per week zo'n 200 kilo veevoer meer moet kopen, dat overi gens volgens hem de kwali teit van zijn dieren niet ten goede komt. „Het voer van het bejaardenhuis was stuk ken beter voor de varkens", meent hij. Kosten Ook het bejaardenhuis is op kosten gejaagd. Om van de etensresten af te geraken, heeft men een voedselver- nietiger moeten aanschaf fen. „Het was misschien goedkoper geweest om het in een container te gooien", al dus directeur Van de Kie boom, „maar dat is ook niet zo fris. Dan lok je allerlei ongedierte". „Als die varkens er de pest van hadden kunnen krijgen, hadden wij als be woners van St. Antonius dat dan niet kunnen krijgen?", zegt bewoner P. Pauwels. „Belachelijk. Wij hebben er de pest niet van gekregen, maar we hebben er wel de pest in, omdat er zo mis schien minder varkens ge mest worden. En wij als oude bewoners eten nog graag gebakken spek". minister, eventueel gevolgd door een plenair Kamerdebat. Eversdijk, die zich jaren lang heeft opgeworpen als een vurig pleitbezorger van de oeververbinding naar Zeeuws Vlaanderen, vindt het nog te vroeg minister Smit-Kroes al van onbehoorlijk bestuur te betichten, maar hij vindt wel dat achtereenvolgende rege ringen de provincie Zeeland aan het lijntje hebben gehou den met verhalen over kapi taalmarkt, rentestand en pla nologische procedures. „Maar het laatste woord is nog lang niet gezegd. Heel we zenlijk is nu dat de provincie een goed onderbouwd com mentaar schrijft op de nota van Smit-Kroes en Ruding. En verder moet zij gewoon door gaan met de planologische procedures voor de VOW". Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De aan leg van een weg tussen Tholen en Zuid-Beveland via de Oesterdam is ten zeerste gewenst. Dat vindt de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Mid den- en Noord-Zeeland. De Kamer heeft uitgere kend dat zo'n weg het be drijfsleven jaarlijks 5,5 mil joen gulden oplevert. Dat is aanmerkelijk meer dan de jaarlijkse kosten van aanleg en onderhoud. De ver houding tussen baten en kos ten zou al in het eerste jaar 1,4 bedragen en binnen tien jaar oplopen tot 2,2. Daarbij is nog geen rekening gehouden met het niet-zakelijk verkeer, dat op bijna zestig procent wordt geschat. Onderbouwing De Kamer heeft de bereke ningen opgestuurd naar het dagelijks bestuur van de pro vincie Zeeland. Dat had om een dergelijke „nadere onder bouwing" gevraagd. Aanleg van de weg zou 31 miljoen gaan kosten, waarvan de pro vincie Zeeland 26 miljoen zou moeten betalen. Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - De VVD Twee de Kamerfractie vindt dat mi nister Braks (Landbouw en Visserij) de in de Oosterschel- de heersende oesterziekte 'Bo- namia ostreae' actiever moet bestrijden. Het Zeeuwse VVD-Kamer- lid Jan te Veldhuis geeft dat aan in schriftelijke vragen ter voorbereiding op de behande ling van de visserij begroting. Volgens Te Veldhuis is het tijd nieuwe bestrijdingsmid delen te overwegen, nu blijkt dat schoonvissen en braak la ten liggen van de besmette percelen geen merkbaar suc ces heeft gehad. Die nieuwe maatregelen acht hij te meer noodzakelijk, omdat ook de keus voor een zoete Grevelin- gen nog openstaat. In dat ge val zouden de oestervissers voor hun oesterbroed toch weer op de zoute Oosterschel- de moeten terugvallen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 9