sw»
Caravan
tCamping
Caravan en tent
weer
volop
in
zijn
trek
Afgeronde hoeken
n disselbakken
ver volle breedte
2870;
1695;
'G-tank voor
le caravan
Technisch is vouwwagen nu ook compleet
Steeds meer tenten worden 'opgeblazen'
j dat
ïeteeri.
muari
Vat
elt u?'
LENTE IN DE AMSTERDAMSE RAI
lenkort
pperf.
EXTRA
Lichter
prodynamisch
Gunstig
Rubber
samenwerking met
pfjtjf ipt
unEMSDAG 19 JANUAR11983
D0 II .il ,JfL "J* DIT kunststof gebogen schoepen, welke op de
20/21/22/23/2«l januari voorrond van de caravan worden geklemd, zor
gen voor een verlaging van de luchtweerstand
tussen de 10 en 15 procent.
AMSTERDAM
HEEL wat disselbakken bestrijken de volledi
ge voorkant van de caravan. - fotosaudet
Door JackArentsen
IMSTEBDAM - Voorjaar in
winter. Dat beeld krijgt
a altijd op de Caravan en
imping RAI in Amsterdam.
pit jaar zal dat niet anders
wanneer van donderdag
Jtot en met maandag 24 ja-
jiari op de 50.000 vierkante
ieter van de zes expositiehal-
ai opnieuw honderden cara-
j ns, tenten, vouwwagens, ba-
age-aanhangwagens en mo-
ircaravans een ruime plaats
„bben gekregen in de jadr-
jltse 'voorjaarstuin' vol
loeiende bloemen, planten,
stuiken en vijvers, inclusief
zwanen, reigers en de vaak
meest exotische vogels.
De Caravan en Camping
RAI is in de loop van de jaren
uitgegroeid tot een manifesta
tie, welke naast en groot aan
tal nieuwtjes in de recreatieve
en toeristische sector ook de
eerste tekenen van de nade
rende nieuwe lente tentoon
spreidt.
Was het in het verleden de
gewoonte dat de tentoonstel
ling in de laatste maand van
het jaar gehouden werd, door
het duidelijk gewijzigd koop
gedrag van de consument (uit
voerige oriëntatie, vooral op
een tijdstip dat steeds dichter
bij de gebruiksperiode is ko
men te liggen) is de tentoon
stelling naar de eerste maand
van het nieuwe jaar gescho
ven.
In vergelijking met de laat
ste tentoonstelling is er nog
een belangrijke wijziging: de
Caravan en Camping RAI is
dit jaar weer een teritoonstel-
ling waarop alle gerenom
meerde merken zijn aan te
treffen. Negen belangrijke fa
brikanten en importeurs be
sloten niet te verschijnen op de
expositie van eind 1981, omdat
men geen behoefte had aan
een jaarlijks evenement in de
RAI.
De 'negen' huldigen nog al
tijd het standpunt: een jaar
lijkse caravan-show is teveel
van het goede. De vernieuwin
gen zijn te gering en de kosten
voor de honderden vierkante
meters op een show staan niet
in verhouding tot de baten.
Anders gezegd: door de sterk
verminderde verkoopcijfers is
men duidelijk op het rende
ment van de Caravan RAI
gaan letten.
Voorlopig ziet het er dan
ook naar uit, dat de Caravan
en Camping RAI alleen in de
oneven jaren - dus ditmaal -
kan uitgroeien tot een beurs
welke werkelijk een compleet
beeld geeft van het aanbod op
de Nederlandse markt.
Revolutionaire ontwikke
lingen hebben zich het afgelo
pen jaar overigens niet voor
gedaan. Natuurlijk: de indus
trie heeft er alles aan gedaan
om de wagens nog lichter te
maken en een gunstiger
stroomlijn te geven. Hierdoor
wordt immers bereikt dat ook
de caravan - in navolging van
de auto - economischer in ge
bruik gaat worden. Disselbak
ken welke tot over de volle
breedte van de wagen doorlo
pen, speciale stroomlij nkap-
pen voor de zijkanten van de
caravans en voorpanelen wel
ke duideijk afgerond zijn, vor
men bij verschillende merken
de meest opvallende
nieuwtjes.
De caravan en de tent heb
ben vorig jaar wel een belang
rijke plaats in de recreatie in
genomen. Uit een onderzoek
van het Nederlands Researche
Instituut voor Recreatie en
Toerisme blijkt dat in de zo
mermaanden juni, juli en
augustus 1982 totaal 16 procent
van de vakantiegangers de
tent als verblijfplaats heeft
gebruikt; voor de binnenland
se vakantie was dat 13 procent
en voor verblijf in het buiten
land 19 procent.
Ten aanzien van de caravan
koos in de zomer van 1982
liefst 37 procent van de vakan
tiegangers de 'woonwagen' als
vakantieverbijf. Voor de va
kanties in het buitenland was
dit 26 procent en voor eigen
land steeg het percentage naar
46 procent.
„Wanneer we beide ver-
blij fsvormen die op de ten
toonstelling vertegenwoordigd
zijn, optellen komen wij," zegt
de voorzitter van de RAI Af
deling Caravans F. de Witte,
„tot een verrassend totaal:
53 procent van alle vakanties
wordt in/met caravan en tent
doorgebracht."
De Caravan en Camping
RAI is op donderdag 20 en
vrijdag 21 januari geopend
van 10.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag
22, zondag 23 en maandag
24 januari is de RAI alleen van
10.00 tot 17.00 uur voor het pu
bliek open. De toegangsprijs
bedraagt voor volwassenen
10,-, jeugd tot 14 jaar en hou
ders Pas 65+ 5,-.
STERDAM - Het prijsniveau van toercaravans met vaste
jpbouw is vergeleken met de voorgaande tentoonstelling zo'n
He procent gestegen.
fet in noten uitgevoerd met
|en panelen met vier glas-.
1 een perfecte afwerking.
175 cm. Een
eubel,
gestoffeerd. Een zitgroep
pijzondere binnenvering
pamde "kasteel vorm".
jacquard velours met
Itief.
als drie- en
ast, degelijk gemaakt met
I eiken front.
Jktische
rite tn de
en laden.
nederlands grootste
vrverzorgingscentrum
Tel. 04160-369B1
id vrijdag koopavond tot 9 uur
logalijk gratis thuisbezorging
I Van de 581 verschillende ca-
tvans wordt 10 procent aan-
jeboden onder de prijs van
IlO.OOO; een jaar geleden was
lit nog maar acht procent,
fan het totale aanbod valt
procent in de prijsklasse
ssenf 10.000.-en f 15.000.-.
[In de caravan-sector op de
AI is een opvallend ruim
lala aan mogelijkheden; ze-
jer als het op prijzen aan
punt. De Oostduitse wagen
F.A. International 355 L
jan ƒ4.995.- zal ongetwijfeld
«laagste aanbieding zijn. Het
een complete caravan, wel-
«3.55 meter lang is. Een bijz-
Iderheid is nog dat het chas-
!i volledig in de vloer is geün
ieerd, waardoor niet alleen
|tn 65 mm dikke geïsoleerde
«r ontstond, het chassis
istvrij is, maar dat o.a. ook
i opbouw een stuk lager is
worden. Deze wagen - met
[ast dak - is slechts 2.36 meter
»g bij een stahoogte van
meter hoogte. De
[F.A. 350 is tevens voorzien
jan twee schokbrekers op de
Iplooprem en een mechani-
the hydraulische reminstal-
Itie.
[Tussen dit Oostduits pro-
juct en de duurste caravan op
tentoonstellling (de Po-
Ir 590 GLE van 39.390.-) ligt
latuurlijk wel een wereld van
krschil. De meeste belang-
Klling zal dit jaar wel weer
Itgaan naar wagens die in de
pijsklasse tussen de 13.000.-
1 f 14.000- liggen: de meest
jeliefde wagen voor de Neder-
inder. En in dat opzicht is het
[erheugend om te kunnen
ïstateren, dat bijna 10 pro
mt van in de RAI geplaatste
iravans tot deze groep be-
)ort.
I Adria, met een jaarproduc-
|t van 30.000 caravans de
Bootste producent op dit ge-
led in Europa, brengt in Am-
lerdam voor het eerst de
propleet nieuwe Mistral-se-
R De bekende auto-stylist
Pininfarina heeft de wagen
een zodanige aërodynamische
dakbelijning gegeven, dat de
interieurruimte er niet onder
heeft geleden. De stahoogte in
al deze wagens bedraagt
1,91 meter. Metingen in wind
tunnels heben er toe bijgedra
gen dat de luchtweerstands-
coëfficiënt aanzienlijk is te
ruggebracht. In vergelijking
met een conventionele cara
van van dezelfde afmetingen
en gewicht is het brandstof
verbruik voor de trekauto met
gemiddeld 1,75 liter brandstof
per 100 kilometer afgenomen.
Eriba heeft de touring-mo-
dellen ook een wat andere
vorm gegeven. De frontpartij
werd 8cm. 'achterover ge
trokken', waardoor de over
gang naar het dak nog vlakker
werd. De rij wind kan zodoen
de nog soepeler zijn weg langs
de wagen vinden. Een benzi-
ne-besparing van 5 tot 10 pro
cent is hierdoor ontstaan. Op
vallend en tevens een primeur
op de RAI is de 'panoramische'
voorruit bij Eriba.
De constructie bij de Polar
caravans is door toepassing
van nieuwe fabricagemetho
den onder handen genomen.
Dak, wanden en vloer zijn va
cuüm verlijmd, waardoor het
geheel aanzienlijk lichter ge
worden is. Bovendien zijn de
wagens nu gebouwd op een
chassis van aluminium. Voor
Nederland is de eveneens uit
aluminium vervaardigde
trekdriehoek een echte pri
meur.
^-wasmachines, carriers voor water- en gasflessen, elek-
'h of hydraulisch uitzetbare steunpoten voor de caravan, op
tand bediende gaskraanafsluiters en niveaumeters, vormen
"Mjfeld de meest in het ooogspringende nieuwtjes bij de
"isoires en toebehoren.
Ar er is ook een LPG-
voor gebruik in de cara-
i-Voor een prijs van onder
(500.- (inclusief montage-
'®n) hebben Adria en het
distributiebedrijf Margas,
simpel afneembare dissel-
Wstank geïntroduceerd.
Installatie is zo gemaakt,
'de nog wel eens wisselende
instelling van het gas
'Psan en butaan) geen ge-
r nij koken of bij het ge-
voor stookdoeleinden,
opleveren. In de met een
tank uitgeruste cara-
Worden - als veiligheids
alarminstallatie - twee
iectectors bijgeleverd.
niveaumeter en een
l! are schenk-tuit, zijn te
°P het nieuwe draag-
T spoeltoilet van Thetford.
ryeaumeter werkt volgens
Wincipoe zoals b.v. ook op
DE nieuwe Mistral-serie heeft een wagenbrede, afsluitbare
ski-locker; een diepe bergplaats voorzomer- en winterspul-
len.
DE goedkoopste caravan op de RAI komt uit Oost Duits
land. De prijs ligt net onder de f 5.000. -.
De Finse Solifer Artic heeft
zowel een afgeschuinde voor
kant als een disselbak over de
volle wagenbreedte en boven
dien de afgeronde overgang
van voorpaneel naar zijwan
den gekregen. De luchtweer
stand van 0,40 is voor een toer-
wagen van deze afmetingen
bijzonder gunstig.
De bij nogal wat merken ge
lanceerde disselbakken over
de volle breedte, waardoor
ruimte beschikbaar komt voor
gasflessen, watervoorraad,
maar ook reservewiel etc.,
brengt wel het gevaar met
zich mee dat een te zware druk
op de trekkogel komt te liggen.
Tabbert, enkele jaren gele
den de eerste producent van
caravans met een schuin aflo
pende voorpartij, terwijl dit
merk tegelijkertijd afstand
nam van de rechte achterzijde,
waardoor minder wervelingen
ontstonden, heeft het ditmaal
gezocht in verdere gewichts
besparing en nog betere isola
tie. Ondanks het feit dat er
wer echt hout in het interieur
is te vinden, nam het totaal
gewicht af. Nog een bijzonder
detail: alle Comtesse-typen
zijn in prijs met 6 tot 8 procent
verlaagd.
Caravans met hefdak-con-
structies zijn voorlopig niet
meer weg te denken. Steeds
meer fabrikanten komen met
toerwagens, welke op de cam
ping pas hun werkelijk gezicht
laten zien. De Safari Compact
is een nieuw hefdakmodel, dat
volledig winterhard geïsoleerd
is. Door de lage rijhoogte (in
geklapt 1,92 meter hoog) kan
dit model vrij gemakkelijk in
een normale garage worden
gestald. De Vacubond Sand-
wichbouwwijze zorgt tevens
voor een brandstofbesparing
van 20 procent.
Uit alles blijkt dat ook de
minicaravan steeds meer ter
rein wint. Nederlands grootste
kampeerwagenfabrikant Kip
kwam op de vorige tentoon
stelling al met het zg. 'Lelijk
Kipje': een klein, maar wel erg
functioneel model. In de prijs
klasse rond de 10.000.- en met
een eigen gewicht onder de
500 kilo, komt Kip nu met drie
nieuwe minicaravans op de
markt.
Kip zorgt overigens niet
voor de lichtste toercaravan.
Die eer valt de Dignus 310 te
beurt: de wagen weegt nog
maar 345 kg.; een gewicht
waarmee men in de categorie
van de zg. tentwagens terecht
is gekomen.
een aantal stofzuigers te vin
den is: aan de buitenkant kan
men aflezen hoeveel er in de
tank zit. De schenk-tuit heeft
een zwenkarm, welke erg effi
ciënt is bij het legen van de af-
valtank. In het verleden
kampte men (bij het leegma
ken van de tank) vaak met het
probleem dat er in de afval-
tank een vacuüm ontstond,
waardoor de afvalvloeistof
onregelmatig 'kolkend' naar
buiten kwam. Dit heeft men
nu bestreden door een knopje
aan te brengen, waardoor
lucht toegevoerd wordt. In
combinatie met de schenk-tuit
knoeit men niet langer als het
toilet leeggemaakt moet wor
den.
Via de „LEAB 12 volt DC
Recharger" helpt Kip de pro
blemen uit de wereld van de te
weinig capaciteit leverde ca-
Een schenk-tuit zorgt ervoor dat het leegmaken van deze
draagbare spoeltoilet, probleem- en reukloos kan gebeuren.
ravan-accu. Meestal is het niet
mogelijk dat de auto-accu de
caravan-stroombron kan op
laden, omdat er tijdens het
transport tussen de beide ac
cu's, teveel stroomverlies gaat
optreden.
Met dit nieuwe ap
paraat worden, door de laad-
stroom elektronisch op te voe
ren, de spanningsverliezen
compenseerd. In zeer korte
tijd is de caravan-accu voor
lange tijd bijgeladen.
Een nieuw rolgrodijn, welke
zowel als verduisteringsgor
dijn als muggenhor dienst
doet, zal voor velen ook een
goede aanvulling zijn op het
comfort in tent of caravan. De
handgreep, welke men om
hoog of omlaag kan zetten, be
paalt bij dit rolgordijn de uit
eindelijke functie.
AMSTERDAM - In de sector
van vouwwagens zijn perfec
tionering en modernisering
langzamerhand de gelangrijk-
ste factoren geworden.
</&S
Er komen steeds meer tenten met ronde vormen. Ook heel wat frames zijn opblaasbaar
geworden.
breid; b.v. door de serie 220 en
300 (getallen welke staan voor
de afmetingen van het grond
oppervlak in het vierkant) aan
te vullen met een type aan de
onderkant (de 200) en aan de
top (de 350).
De luchtbuizen bij
deze tenten, bestaan uit een
slang van rubber, verpakt in
een sterk nylon omhulsel, wel
ke is berekend op een druk
van 10 bar. Door middel van
een voetpomp of een 12 volts
compressor, staat de tent in
enkele minuten, terwijl het af
breken een nog kortere perio
de in beslag neemt.
Degenen die er met de auto
op uittrekken en in een tent
willen overnachten, zullen op
kijken van de primeur welke
Recarim Benelux BV in petto
heeft: de Polerect Autotent.
Op de imperial van de auto
kan men het dag- en nacht
verblijf al bij vertrek klaar
leggen. Wanneer de auto een
maal op de plaats van bestem
ming staat, laat men het frame
van de tent, langs de auto af
glijden. Wanneer het tentzeil
is uitgerold, hoeft men alleen
nog maar de haringen in de
grond te slaan.
Het Franse merk Cabanon
heeft duidelijk geprofiteerd
van de ontwikkelingen in de
sector van de lichtgewichtten
ten.
De Fransen hebben een
wat ruimere tentvorm be
dacht. In de kofferbak van de
auto neemt het geheel bijzon
der weinig ruimte in beslag.
Toch is het Paradiso gelukt
om een aantal belangrijke
wijzigingen in het bestaande
programma aan te brengen.
Als eerste vouwwagenfabri
kant voert zij thans alle wa
gens met een zelfdragend ge
galvaniseerd chassis uit;
schokbrekers zijn standaard;
een V-dissel wordt standaard
geleverd en alle wagens be
schikken over een volge-
schuimde geïsoleerde vloer.
Ondanks deze aanvullingen
heeft men de prijzen van 1982
kunnen handhaven.
De reeds 25 jaar in Neder
land verkochten Alpenkreuzer
vouwwagens werden ook
grondig vernieuwd. Niet al
leen de keukenunit, maar ook
de uiterlijke vorm werd ver
beterd en gemoderniseerd. Te
vens staat de wagen op een
nieuw, afneembaar chassis
met schokdempers, oplooprem,
terugrij-automaat en uit-
draaibaar neuswiel.
Over het algemen valt bij de
vouwwagens het streven naar
verbetering van de keuken op
door een gemakkelijker be
reikbaarheid; ook de vergro
ting van de berg- en opleg
ruimte is opvallend. Verder
vereist het in- en uitklappen
van de wagen minder krachts
inspanning, omdat in de wan
den veerelementen zijn ver
werkt. Aan de vorm van de
opbouw, aan het chassis en
aan het tentgedeelte zijn bij
veel fabrikanten nogal wat
verbeteringen aangebracht.
De prijzen van vouwwagens
en vouwcaravans verschillen
De Genesis-tent neemt een
haal aparte plaats in. In Am
sterdam komt het Amerikaan
se merk „Coleman" met een
Europese primeur voor de dag.
Met behulp van een pomp
wordt de 'body' van deze tent
'opgeblazen'. Slangen nemen
de plaats in van buizen. Als
het geheel op spanning is ge
bracht en een woon-, slaap- en
leefruimte is ontstaan voor
minstens 4 personen, laat deze
super-'iglo' ook nog een op
zienbarend tentdoek zien: een
synthetisch doek, dat de eigen
schappen van katoen over
treft. Het is beter waterdicht,
maar 'ademt' toch. Daarnaast
is het bestand tegen schim
mels. Het materiaal heeft ver
der een brandwerende behan
deling ondergaan.
De Alpenkreuzer, al 25 jaar op de weg, behoort nog altijd tot een van de goedkoopste vouw
wagens.
sterk. Dat komt omdat een
vouwwagen beschikt over een
opbouw, welke geheel of ge
deeltelijk uit tentdoek bestaat:
een vouwcaravan heeft schar
nierende vaste wanden.
De prijsverschillen tussen
beide principes zijn groot. De
gemiddelde prijs van een tent
wagen ligt op de RAI rond de
ƒ5.500.-; voor een vouwcara
van moet men al gauw een be
drag van 12.500.- op tafel leg
gen.
Ondanks het feit dat de Ne
derlandse Erka Mini en de Al
penkreuzer Senior Export met
prijzen rond de ƒ3000 tot de
laagst geprijsde vouwwagens
van de Caravan RAI behoren,
neemt de Nederlandse indus
trie toch maar een bescheiden
plaats in Europa in. Van de 32
fabrikanten die in de RAI pre-
sendt zijn (samen goed voor
ruim 140 modellen) komt
tweederde uit het buitenland.
Frankrijk, als de belangrijkste
pionier op dit gebied, neemt
met 13 merken de meest voor
aanstaande positie in.
In de sector bagagewagens,
vooral belangrijk voor hen die
graag hun eigen bungalowtent
mee op vakantie nemen, is het
accent volledig op gewichtsbe
sparing gelegd. Opvoeren van
het maximaal belastbare ge
wicht en een betere weglig-
ging hebben verder centraal
gestaan in de ontwerpstudies.
In de prijsklasse tussen
475.- en 2690.- kan men kie
zen uit liefst 22 verschillende
modellen. De afmetingen, het
draagvermogen, het al of niet
aanwezig zijn van een rem,
alsmede de uitvoering van de
laadbak (open, gesloten, met
huif of deksel) beslissen over
de kosten van de aanschaf. De
gemiddelde prijs ligt op
1X33.-.
De tent gaat -tussen de cara
vans- een steeds opvallender
plaats innemen. Verwonder
lijk is dat niet, want de cara-
vanner kan moeilijk buiten
een tent.
Niet alleen om het eigen on
derkomen met behulp van een
voor- of bagagetent aanzien
lijk te verruimen, maar meer
nog door het feit dat vooral de
wat ouderen kinderen, graag
hun eigen dag- en nachtver
blijf hebben.
Maar ook voor de specifieke
kampeerder zijn er weer een
aantal nieuwe mogelijkheden.
Zeker op het gebied van de
lichte en kleine tenten. Vooral
tenten met ronde vormen
staan in de belangstelling.
Buigzame aluminium stokken
worden danook steeds meer
toegepast.
Karstens heeft de collectie
opblaasbare tenten ook uitge-