sw» Caravan tCamping Caravan en tent weer volop in zijn trek Afgeronde hoeken n disselbakken ver volle breedte 2870; 1695; 'G-tank voor le caravan Technisch is vouwwagen nu ook compleet Steeds meer tenten worden 'opgeblazen' j dat ïeteeri. muari Vat elt u?' LENTE IN DE AMSTERDAMSE RAI lenkort pperf. EXTRA Lichter prodynamisch Gunstig Rubber samenwerking met pfjtjf ipt unEMSDAG 19 JANUAR11983 D0 II .il ,JfL "J* DIT kunststof gebogen schoepen, welke op de 20/21/22/23/2«l januari voorrond van de caravan worden geklemd, zor gen voor een verlaging van de luchtweerstand tussen de 10 en 15 procent. AMSTERDAM HEEL wat disselbakken bestrijken de volledi ge voorkant van de caravan. - fotosaudet Door JackArentsen IMSTEBDAM - Voorjaar in winter. Dat beeld krijgt a altijd op de Caravan en imping RAI in Amsterdam. pit jaar zal dat niet anders wanneer van donderdag Jtot en met maandag 24 ja- jiari op de 50.000 vierkante ieter van de zes expositiehal- ai opnieuw honderden cara- j ns, tenten, vouwwagens, ba- age-aanhangwagens en mo- ircaravans een ruime plaats „bben gekregen in de jadr- jltse 'voorjaarstuin' vol loeiende bloemen, planten, stuiken en vijvers, inclusief zwanen, reigers en de vaak meest exotische vogels. De Caravan en Camping RAI is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een manifesta tie, welke naast en groot aan tal nieuwtjes in de recreatieve en toeristische sector ook de eerste tekenen van de nade rende nieuwe lente tentoon spreidt. Was het in het verleden de gewoonte dat de tentoonstel ling in de laatste maand van het jaar gehouden werd, door het duidelijk gewijzigd koop gedrag van de consument (uit voerige oriëntatie, vooral op een tijdstip dat steeds dichter bij de gebruiksperiode is ko men te liggen) is de tentoon stelling naar de eerste maand van het nieuwe jaar gescho ven. In vergelijking met de laat ste tentoonstelling is er nog een belangrijke wijziging: de Caravan en Camping RAI is dit jaar weer een teritoonstel- ling waarop alle gerenom meerde merken zijn aan te treffen. Negen belangrijke fa brikanten en importeurs be sloten niet te verschijnen op de expositie van eind 1981, omdat men geen behoefte had aan een jaarlijks evenement in de RAI. De 'negen' huldigen nog al tijd het standpunt: een jaar lijkse caravan-show is teveel van het goede. De vernieuwin gen zijn te gering en de kosten voor de honderden vierkante meters op een show staan niet in verhouding tot de baten. Anders gezegd: door de sterk verminderde verkoopcijfers is men duidelijk op het rende ment van de Caravan RAI gaan letten. Voorlopig ziet het er dan ook naar uit, dat de Caravan en Camping RAI alleen in de oneven jaren - dus ditmaal - kan uitgroeien tot een beurs welke werkelijk een compleet beeld geeft van het aanbod op de Nederlandse markt. Revolutionaire ontwikke lingen hebben zich het afgelo pen jaar overigens niet voor gedaan. Natuurlijk: de indus trie heeft er alles aan gedaan om de wagens nog lichter te maken en een gunstiger stroomlijn te geven. Hierdoor wordt immers bereikt dat ook de caravan - in navolging van de auto - economischer in ge bruik gaat worden. Disselbak ken welke tot over de volle breedte van de wagen doorlo pen, speciale stroomlij nkap- pen voor de zijkanten van de caravans en voorpanelen wel ke duideijk afgerond zijn, vor men bij verschillende merken de meest opvallende nieuwtjes. De caravan en de tent heb ben vorig jaar wel een belang rijke plaats in de recreatie in genomen. Uit een onderzoek van het Nederlands Researche Instituut voor Recreatie en Toerisme blijkt dat in de zo mermaanden juni, juli en augustus 1982 totaal 16 procent van de vakantiegangers de tent als verblijfplaats heeft gebruikt; voor de binnenland se vakantie was dat 13 procent en voor verblijf in het buiten land 19 procent. Ten aanzien van de caravan koos in de zomer van 1982 liefst 37 procent van de vakan tiegangers de 'woonwagen' als vakantieverbijf. Voor de va kanties in het buitenland was dit 26 procent en voor eigen land steeg het percentage naar 46 procent. „Wanneer we beide ver- blij fsvormen die op de ten toonstelling vertegenwoordigd zijn, optellen komen wij," zegt de voorzitter van de RAI Af deling Caravans F. de Witte, „tot een verrassend totaal: 53 procent van alle vakanties wordt in/met caravan en tent doorgebracht." De Caravan en Camping RAI is op donderdag 20 en vrijdag 21 januari geopend van 10.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 januari is de RAI alleen van 10.00 tot 17.00 uur voor het pu bliek open. De toegangsprijs bedraagt voor volwassenen 10,-, jeugd tot 14 jaar en hou ders Pas 65+ 5,-. STERDAM - Het prijsniveau van toercaravans met vaste jpbouw is vergeleken met de voorgaande tentoonstelling zo'n He procent gestegen. fet in noten uitgevoerd met |en panelen met vier glas-. 1 een perfecte afwerking. 175 cm. Een eubel, gestoffeerd. Een zitgroep pijzondere binnenvering pamde "kasteel vorm". jacquard velours met Itief. als drie- en ast, degelijk gemaakt met I eiken front. Jktische rite tn de en laden. nederlands grootste vrverzorgingscentrum Tel. 04160-369B1 id vrijdag koopavond tot 9 uur logalijk gratis thuisbezorging I Van de 581 verschillende ca- tvans wordt 10 procent aan- jeboden onder de prijs van IlO.OOO; een jaar geleden was lit nog maar acht procent, fan het totale aanbod valt procent in de prijsklasse ssenf 10.000.-en f 15.000.-. [In de caravan-sector op de AI is een opvallend ruim lala aan mogelijkheden; ze- jer als het op prijzen aan punt. De Oostduitse wagen F.A. International 355 L jan ƒ4.995.- zal ongetwijfeld «laagste aanbieding zijn. Het een complete caravan, wel- «3.55 meter lang is. Een bijz- Iderheid is nog dat het chas- !i volledig in de vloer is geün ieerd, waardoor niet alleen |tn 65 mm dikke geïsoleerde «r ontstond, het chassis istvrij is, maar dat o.a. ook i opbouw een stuk lager is worden. Deze wagen - met [ast dak - is slechts 2.36 meter »g bij een stahoogte van meter hoogte. De [F.A. 350 is tevens voorzien jan twee schokbrekers op de Iplooprem en een mechani- the hydraulische reminstal- Itie. [Tussen dit Oostduits pro- juct en de duurste caravan op tentoonstellling (de Po- Ir 590 GLE van 39.390.-) ligt latuurlijk wel een wereld van krschil. De meeste belang- Klling zal dit jaar wel weer Itgaan naar wagens die in de pijsklasse tussen de 13.000.- 1 f 14.000- liggen: de meest jeliefde wagen voor de Neder- inder. En in dat opzicht is het [erheugend om te kunnen ïstateren, dat bijna 10 pro mt van in de RAI geplaatste iravans tot deze groep be- )ort. I Adria, met een jaarproduc- |t van 30.000 caravans de Bootste producent op dit ge- led in Europa, brengt in Am- lerdam voor het eerst de propleet nieuwe Mistral-se- R De bekende auto-stylist Pininfarina heeft de wagen een zodanige aërodynamische dakbelijning gegeven, dat de interieurruimte er niet onder heeft geleden. De stahoogte in al deze wagens bedraagt 1,91 meter. Metingen in wind tunnels heben er toe bijgedra gen dat de luchtweerstands- coëfficiënt aanzienlijk is te ruggebracht. In vergelijking met een conventionele cara van van dezelfde afmetingen en gewicht is het brandstof verbruik voor de trekauto met gemiddeld 1,75 liter brandstof per 100 kilometer afgenomen. Eriba heeft de touring-mo- dellen ook een wat andere vorm gegeven. De frontpartij werd 8cm. 'achterover ge trokken', waardoor de over gang naar het dak nog vlakker werd. De rij wind kan zodoen de nog soepeler zijn weg langs de wagen vinden. Een benzi- ne-besparing van 5 tot 10 pro cent is hierdoor ontstaan. Op vallend en tevens een primeur op de RAI is de 'panoramische' voorruit bij Eriba. De constructie bij de Polar caravans is door toepassing van nieuwe fabricagemetho den onder handen genomen. Dak, wanden en vloer zijn va cuüm verlijmd, waardoor het geheel aanzienlijk lichter ge worden is. Bovendien zijn de wagens nu gebouwd op een chassis van aluminium. Voor Nederland is de eveneens uit aluminium vervaardigde trekdriehoek een echte pri meur. ^-wasmachines, carriers voor water- en gasflessen, elek- 'h of hydraulisch uitzetbare steunpoten voor de caravan, op tand bediende gaskraanafsluiters en niveaumeters, vormen "Mjfeld de meest in het ooogspringende nieuwtjes bij de "isoires en toebehoren. Ar er is ook een LPG- voor gebruik in de cara- i-Voor een prijs van onder (500.- (inclusief montage- '®n) hebben Adria en het distributiebedrijf Margas, simpel afneembare dissel- Wstank geïntroduceerd. Installatie is zo gemaakt, 'de nog wel eens wisselende instelling van het gas 'Psan en butaan) geen ge- r nij koken of bij het ge- voor stookdoeleinden, opleveren. In de met een tank uitgeruste cara- Worden - als veiligheids alarminstallatie - twee iectectors bijgeleverd. niveaumeter en een l! are schenk-tuit, zijn te °P het nieuwe draag- T spoeltoilet van Thetford. ryeaumeter werkt volgens Wincipoe zoals b.v. ook op DE nieuwe Mistral-serie heeft een wagenbrede, afsluitbare ski-locker; een diepe bergplaats voorzomer- en winterspul- len. DE goedkoopste caravan op de RAI komt uit Oost Duits land. De prijs ligt net onder de f 5.000. -. De Finse Solifer Artic heeft zowel een afgeschuinde voor kant als een disselbak over de volle wagenbreedte en boven dien de afgeronde overgang van voorpaneel naar zijwan den gekregen. De luchtweer stand van 0,40 is voor een toer- wagen van deze afmetingen bijzonder gunstig. De bij nogal wat merken ge lanceerde disselbakken over de volle breedte, waardoor ruimte beschikbaar komt voor gasflessen, watervoorraad, maar ook reservewiel etc., brengt wel het gevaar met zich mee dat een te zware druk op de trekkogel komt te liggen. Tabbert, enkele jaren gele den de eerste producent van caravans met een schuin aflo pende voorpartij, terwijl dit merk tegelijkertijd afstand nam van de rechte achterzijde, waardoor minder wervelingen ontstonden, heeft het ditmaal gezocht in verdere gewichts besparing en nog betere isola tie. Ondanks het feit dat er wer echt hout in het interieur is te vinden, nam het totaal gewicht af. Nog een bijzonder detail: alle Comtesse-typen zijn in prijs met 6 tot 8 procent verlaagd. Caravans met hefdak-con- structies zijn voorlopig niet meer weg te denken. Steeds meer fabrikanten komen met toerwagens, welke op de cam ping pas hun werkelijk gezicht laten zien. De Safari Compact is een nieuw hefdakmodel, dat volledig winterhard geïsoleerd is. Door de lage rijhoogte (in geklapt 1,92 meter hoog) kan dit model vrij gemakkelijk in een normale garage worden gestald. De Vacubond Sand- wichbouwwijze zorgt tevens voor een brandstofbesparing van 20 procent. Uit alles blijkt dat ook de minicaravan steeds meer ter rein wint. Nederlands grootste kampeerwagenfabrikant Kip kwam op de vorige tentoon stelling al met het zg. 'Lelijk Kipje': een klein, maar wel erg functioneel model. In de prijs klasse rond de 10.000.- en met een eigen gewicht onder de 500 kilo, komt Kip nu met drie nieuwe minicaravans op de markt. Kip zorgt overigens niet voor de lichtste toercaravan. Die eer valt de Dignus 310 te beurt: de wagen weegt nog maar 345 kg.; een gewicht waarmee men in de categorie van de zg. tentwagens terecht is gekomen. een aantal stofzuigers te vin den is: aan de buitenkant kan men aflezen hoeveel er in de tank zit. De schenk-tuit heeft een zwenkarm, welke erg effi ciënt is bij het legen van de af- valtank. In het verleden kampte men (bij het leegma ken van de tank) vaak met het probleem dat er in de afval- tank een vacuüm ontstond, waardoor de afvalvloeistof onregelmatig 'kolkend' naar buiten kwam. Dit heeft men nu bestreden door een knopje aan te brengen, waardoor lucht toegevoerd wordt. In combinatie met de schenk-tuit knoeit men niet langer als het toilet leeggemaakt moet wor den. Via de „LEAB 12 volt DC Recharger" helpt Kip de pro blemen uit de wereld van de te weinig capaciteit leverde ca- Een schenk-tuit zorgt ervoor dat het leegmaken van deze draagbare spoeltoilet, probleem- en reukloos kan gebeuren. ravan-accu. Meestal is het niet mogelijk dat de auto-accu de caravan-stroombron kan op laden, omdat er tijdens het transport tussen de beide ac cu's, teveel stroomverlies gaat optreden. Met dit nieuwe ap paraat worden, door de laad- stroom elektronisch op te voe ren, de spanningsverliezen compenseerd. In zeer korte tijd is de caravan-accu voor lange tijd bijgeladen. Een nieuw rolgrodijn, welke zowel als verduisteringsgor dijn als muggenhor dienst doet, zal voor velen ook een goede aanvulling zijn op het comfort in tent of caravan. De handgreep, welke men om hoog of omlaag kan zetten, be paalt bij dit rolgordijn de uit eindelijke functie. AMSTERDAM - In de sector van vouwwagens zijn perfec tionering en modernisering langzamerhand de gelangrijk- ste factoren geworden. </&S Er komen steeds meer tenten met ronde vormen. Ook heel wat frames zijn opblaasbaar geworden. breid; b.v. door de serie 220 en 300 (getallen welke staan voor de afmetingen van het grond oppervlak in het vierkant) aan te vullen met een type aan de onderkant (de 200) en aan de top (de 350). De luchtbuizen bij deze tenten, bestaan uit een slang van rubber, verpakt in een sterk nylon omhulsel, wel ke is berekend op een druk van 10 bar. Door middel van een voetpomp of een 12 volts compressor, staat de tent in enkele minuten, terwijl het af breken een nog kortere perio de in beslag neemt. Degenen die er met de auto op uittrekken en in een tent willen overnachten, zullen op kijken van de primeur welke Recarim Benelux BV in petto heeft: de Polerect Autotent. Op de imperial van de auto kan men het dag- en nacht verblijf al bij vertrek klaar leggen. Wanneer de auto een maal op de plaats van bestem ming staat, laat men het frame van de tent, langs de auto af glijden. Wanneer het tentzeil is uitgerold, hoeft men alleen nog maar de haringen in de grond te slaan. Het Franse merk Cabanon heeft duidelijk geprofiteerd van de ontwikkelingen in de sector van de lichtgewichtten ten. De Fransen hebben een wat ruimere tentvorm be dacht. In de kofferbak van de auto neemt het geheel bijzon der weinig ruimte in beslag. Toch is het Paradiso gelukt om een aantal belangrijke wijzigingen in het bestaande programma aan te brengen. Als eerste vouwwagenfabri kant voert zij thans alle wa gens met een zelfdragend ge galvaniseerd chassis uit; schokbrekers zijn standaard; een V-dissel wordt standaard geleverd en alle wagens be schikken over een volge- schuimde geïsoleerde vloer. Ondanks deze aanvullingen heeft men de prijzen van 1982 kunnen handhaven. De reeds 25 jaar in Neder land verkochten Alpenkreuzer vouwwagens werden ook grondig vernieuwd. Niet al leen de keukenunit, maar ook de uiterlijke vorm werd ver beterd en gemoderniseerd. Te vens staat de wagen op een nieuw, afneembaar chassis met schokdempers, oplooprem, terugrij-automaat en uit- draaibaar neuswiel. Over het algemen valt bij de vouwwagens het streven naar verbetering van de keuken op door een gemakkelijker be reikbaarheid; ook de vergro ting van de berg- en opleg ruimte is opvallend. Verder vereist het in- en uitklappen van de wagen minder krachts inspanning, omdat in de wan den veerelementen zijn ver werkt. Aan de vorm van de opbouw, aan het chassis en aan het tentgedeelte zijn bij veel fabrikanten nogal wat verbeteringen aangebracht. De prijzen van vouwwagens en vouwcaravans verschillen De Genesis-tent neemt een haal aparte plaats in. In Am sterdam komt het Amerikaan se merk „Coleman" met een Europese primeur voor de dag. Met behulp van een pomp wordt de 'body' van deze tent 'opgeblazen'. Slangen nemen de plaats in van buizen. Als het geheel op spanning is ge bracht en een woon-, slaap- en leefruimte is ontstaan voor minstens 4 personen, laat deze super-'iglo' ook nog een op zienbarend tentdoek zien: een synthetisch doek, dat de eigen schappen van katoen over treft. Het is beter waterdicht, maar 'ademt' toch. Daarnaast is het bestand tegen schim mels. Het materiaal heeft ver der een brandwerende behan deling ondergaan. De Alpenkreuzer, al 25 jaar op de weg, behoort nog altijd tot een van de goedkoopste vouw wagens. sterk. Dat komt omdat een vouwwagen beschikt over een opbouw, welke geheel of ge deeltelijk uit tentdoek bestaat: een vouwcaravan heeft schar nierende vaste wanden. De prijsverschillen tussen beide principes zijn groot. De gemiddelde prijs van een tent wagen ligt op de RAI rond de ƒ5.500.-; voor een vouwcara van moet men al gauw een be drag van 12.500.- op tafel leg gen. Ondanks het feit dat de Ne derlandse Erka Mini en de Al penkreuzer Senior Export met prijzen rond de ƒ3000 tot de laagst geprijsde vouwwagens van de Caravan RAI behoren, neemt de Nederlandse indus trie toch maar een bescheiden plaats in Europa in. Van de 32 fabrikanten die in de RAI pre- sendt zijn (samen goed voor ruim 140 modellen) komt tweederde uit het buitenland. Frankrijk, als de belangrijkste pionier op dit gebied, neemt met 13 merken de meest voor aanstaande positie in. In de sector bagagewagens, vooral belangrijk voor hen die graag hun eigen bungalowtent mee op vakantie nemen, is het accent volledig op gewichtsbe sparing gelegd. Opvoeren van het maximaal belastbare ge wicht en een betere weglig- ging hebben verder centraal gestaan in de ontwerpstudies. In de prijsklasse tussen 475.- en 2690.- kan men kie zen uit liefst 22 verschillende modellen. De afmetingen, het draagvermogen, het al of niet aanwezig zijn van een rem, alsmede de uitvoering van de laadbak (open, gesloten, met huif of deksel) beslissen over de kosten van de aanschaf. De gemiddelde prijs ligt op 1X33.-. De tent gaat -tussen de cara vans- een steeds opvallender plaats innemen. Verwonder lijk is dat niet, want de cara- vanner kan moeilijk buiten een tent. Niet alleen om het eigen on derkomen met behulp van een voor- of bagagetent aanzien lijk te verruimen, maar meer nog door het feit dat vooral de wat ouderen kinderen, graag hun eigen dag- en nachtver blijf hebben. Maar ook voor de specifieke kampeerder zijn er weer een aantal nieuwe mogelijkheden. Zeker op het gebied van de lichte en kleine tenten. Vooral tenten met ronde vormen staan in de belangstelling. Buigzame aluminium stokken worden danook steeds meer toegepast. Karstens heeft de collectie opblaasbare tenten ook uitge-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19