De scorpioenen van Portugal Kamer wil greep op beleid in Veiligheidsraad HM Grenzen aan de groei in de gezondheidszorg VERSCHUIF Oliepij sve uitgeslotei Pentagon ma; Drie vrouwen maar geen harten-troef Haags Hoogstandje Wat gloeit en broeit en altijd boeit Agenda Aardschok in Ioi ACHTERGROND 19 Miljard Simpel Trefwoorden Vraagtekens Strijd Zelfvernietiging Redder Gemodder Midden-Oosten Zuid-Afrika Bombardement [van Irak op eiland Kharg VERWACHTING O. BOWBWA41 KS: OOK IN DE DINSDAG 18 JANUAR11983 tT^DAG 18 JANUARI Miljarden-slag in ziekenhuis Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Nog vóórdat de eerste zieken fondspatiënt op 1 februari met de „pillen- strippenkaart" en 2,50 eigen bijdrage naar de apotheker stapt, komt staatssecretaris Van der Reijden (Volksgezondheid) met nieuwe besluiten naar buiten, waarbij de „knaken-bezuiniging" nog maar kinderspel is: door de ziekenhuizen voortaan aan finan ciële banden te leggen, zal er alleen al de ko mende vier jaar zo'n twee miljard gulden be zuinigd moeten worden. Het nieuwe 'tover middel': budgettering. Het woord behoeft nauwelijks uitleg nu de dalende koopkracht grenzen aan ieders huis houdboekje stelt. En ook in de directiekamers van de ziekenhuizen, verpleegtehuizen, psy chiatrische inrichtingen en andere instellin gen van de intramularele zorg, weten ze wat er bedoeld wordt: grenzen aan de groei bete kent bezuinigen. Tot voor kort kon men in de gezondheids zorg eigenlijk doen wat men wilde, de Haag se geldkraan (en ook die van de ziekenfond sen en alle andere financiële bronnen die worden gevuld door de premie- en belasting betalers) stond wijd open om de gemaakte kosten te betalen. Wel werden de kranen steeds verder dichtgedraaid door invoering van strakke richtlijnen, zoals het aan banden leggen van bouwplannen en de aanschaf van medische apparatuur. Maar toch, gemaakte kosten konden achteraf steeds verhaald wor den. En wie grenzeloos over geld kan be schikken, zal niet echt doelmatig en zuinig zijn. Dat is zichtbaar in St. Tropez, maar ook in de gezondheidszorg. volgende week openbaar wordt. Daarin heeft drs. J. Van der Reijden het over het falende tarieven-systeem, waardoor de groei van de kosten in de intramurale zorg, onbetaalbaar wordt bij een stagnerende economie. De woorden zijn anders, maar het komt op het zelfde neer. Wat gaat er nu in de praktijk ge beuren? Wat doe je dan als staatssecretaris in barre tijden? Je stelt budgetten vast: voortaan krijgen jullie nog maar zoveel geld, genoeg om de kosten te dekken. Als je zuinig bent, blijf je onder het budget en hou je wat over. Maar als je tekort komt, krijg je er niets bij en moet je maar ergens op bezuinigen. Wat is economie toch simpel en bezuinigen toch eenvoudig als je de verantwoordelijk heid kunt afschuiven. Natuurlijk staat dat niet zo in de nota, die De intramurale gezondheidszorg kostte ons vorig jaar zo'n negentien miljard gulden. Dat mag niet veel meer stijgen, omdat daar geen geld meer voor is. Een kleine groei blijft er wel, want lonen en prijzen staan niet stil en ook moet er rekening worden gehouden met bepaalde natuurlijke groei in de gezond heidszorg, want zelfs de machtigste en zui nigste premier kan de vergrijzing van de be volking en daardoor groeiende vraag naar gezondheidszorg, niet tegenhouden. Als begin van de budget-operatie zet Van der Reijden een grote rode streep om dat be drag van negentien miljard. De tweede stap is dan te kijken hoeveel ieder ziekenhuis, verpleeghuis enzovoorts daarvan kreeg: wat kostte ziekenhuis X in 1982. Ook daar zetten we een rode streep om. Met die bedragen moet nog wel wat gedaan worden om er een goed index-cijfer voor de budget-operatie van te maken. Het moet worden „geschoond" voor kosten die de zie kenhuis-directie niet in de hand heeft: de prijzen van voeding, de loonkosten-stijging enzovoorts. Ook mag de directie straks niet de dupe worden van een te strak budget-cij fer als er een ziekenhuis in de buurt sluit (want de bedden-reductie gaat door) en er extra „klanten" komen. En verder moet er rekening worden gehouden met bepaalde lo gische groei van het aantal patiënten. Zo ontstaat er een zuiver budget-cijfer, dat bepaalt hoeveel kosten er in het ziekenhuis worden gemaakt, waar men zelf greep op heeft. Dat index-cijfer van 100%, mag dan jaarlijks met een, in Den Haag vastgesteld, percentage groeien: zoveel erbij voor de stij ging van lonen en prijzen en zoveel erbij voor toegestande „natuurlijke" groei in de volks gezondheid. Allemaal wel zo krap mogelijk, want bezuiniging is het Haagse doel. Het zal duidelijk zijn dat de strijd in de po litiek en de medische wereld zich voortaan op dit percentage zal gaan toespitsen, waarbij „doelmatigheid" en „bezuinigingsdrift" twee trefwoorden zijn. Maar goed, terug naar de praktijk. Het budget ligt vast en de ziekenhuis-directie krijgt dat bedrag op de bankrekening over gemaakt. Het is dan de bedoeling dat men dat geld zo doelmatig mogelijk gaat gebruiken. Want heeft men aan het eind van het jaar geldt tekort, dan lijkt er maar één weg: schulden maken of mensen ontslaan. Wie dat wil voorkomen, moet doelmatig werken: wil men er een bepaalde afdeling bij, dan zullen andere afdelingen het wat krapper aan moe ten doen. De directie die efficiënt werkt (kor tere verpleegduur, minder bedden, enzo voorts) houdt aan het eind van het jaar wat over. Dat is „winst", die bij het eigen vermo gen kan worden opgeteld en waarmee men dan wat extra's kan gaan doen. akkoord, al is het met het pistool op de borst en „lood in de schoenen", zoals de Nationale Ziekenhuisraad zegt. Het resultaat is duidelijk: de bezuinigings drift verplaatst zich van Den Haag naar het ziekenhuis. Ziekenhuizen, verpleegtehuizen enzovoorts worden opgezadeld met een com plete reorganisatie, waar goede managers voor nodig zijn en het personeel op alle afde lingen moet meewerken om van te voren vastgestelde doelen te bereiken. Dat er in de kamers van de economische directeuren de nodige strijd gevoerd zal worden tussen af deling X en afdeling Y, die allebei minder krijgen maar meer willen, is zonder koffie dik te voorspellen. De Haagse taferelen ver schuiven gewoon naar de directiekamers van de intramurale zorg. Dat levert heel wat praktisch problemen op, maar toch zal de grondgedachte van de nota die Van der Reijden straks publiceert, op instemming kunnen rekenen. Alle politie ke partijen zijn het met het principe van bu- getering eens en wilden het liever gisteren dan vandaag zien ingevoerd en ook de medi sche wereld, die al wat voorbereidende bud get-experimenten achter de rug heeft, gaat Dat wil niet zeggen dat er geen kritiek komt. Er zijn nogal wat vraagtekens te plaat sten. Is twee miljard gulden bezuinigen voor 1987 wel haalbaar en niet een beetje veel? En als straks alle franje is weggehaald en de doelmatigheidsoperatie is geslaagd, wie zegt dat Den Haag dan niet met een nieuwe mil jarden-bezuiniging de kwaliteit van de ge zondheidzorg écht gaat aantasten? Is het wel eerlijk om ziekenhuizen te binden aan een toevallig gekozen budget van 1982? Zijn die percentages voor verwachte en toegelaten groei niet veel te laag? Leidt dit niet tot mas sa-ontslagen, omdat personeelskosten nu eenmaal de grootste en ook snelst-stijgende uitgavenpost binnen de gezondheidszorg zijn? En als een ziekenhuis nou niet rond komt van dat vastgestelde budget. Dat hoeft niet door falend beleid te gebeuren, zelfs de beste manager van Nederland kan er toch niets aan doen als er door wat voor onvoorziene oorzaak dan ook plotseling een dringend be roep op de gezondheidszorg wordt gedaan. Moet men de „boven-budgetaire" patiënt dan zeggen: „Sorry, gaat u maar ergens anders heen, wij kunnen niet helpen, want daar is geen geld meer voor"? Allemaal problemen die in de praktijk moeten worden opgelost. Dit jaar verwacht Van der Reijden dan ook nog geen financiële wonderen van de budget-operatie en is er sprake van een geleidelijke invoering. Maar later? En dat is de slotvraag, later als zou blijken dat de Nederlandse patiënten ge woon geen rekening houden met welke bud get-operatie dan ook en gewoon doorgaan met meer medische comsumptie? Dót, zal Van der Reijden dan antwoorden, dót is on derdeel van andere mentaliteitsveranderen- de bezuinigingsmaatregelen, die Nederland nog te wachten staan, bijvoorbeeld de grote, sobere volksverzekering, met flink eigen risi co voor de patiënt. Echt, die 2,50 is nog maar een sober begin. Door Anton Theunissen De Portugese politici gedra gen zich dezer dagen als zichzelf vernietigende scor- pioenen. In het armste land van Europa wordt de sfeer in het politieke bedrijf meer dan ooit vergiftigd door ran cune, verdachtmakingen en intrigues. En hoe onnodig! De cen trumrechtse coalitie van so ciaal-democraten (PSD), christen-democraten (CDS) en Monarchisten (MPP), be ter bekend onder de verza melnaam Democratische Alliantie (AD), bezit sinds eind 1982 een voor Portugal ongekend vorstelijke meer derheid in het parlement van 22 zetels. Desondanks ging het al kort na de dood van de sterke man Sa Car- neiro in december 1980 de verkeerde kan uit. De PSD, de grootste partij binnen de AD-coalitie, bleek niet in staat een sterke leider en dus premier te leveren. De goedwilende, brave Pinto Balsemao was dat niet, en hij kon vorige maand na de voor de AD slecht verlopen gemeenteraadsverkiezingen niets anders doen dan zijn biezen pakken. Pinto Balsemao stapte op als een verbitterd man. In zijn politieke zwanenzang had hij het over „verraad en tegenwerking" van de kant van de christen-democraten en liet blijken niet ongeluk kig te zullen zijn als presi dent Eanes nieuwe verkie zingen zou uitschrijven ook al zou dat de doodsklap voor zijn eigen partij, de sociaal democraten, betekenen. Toch een merkwaardig fe- VitorCrespo -fotoanp nomeen: een gematigde en liberale man, die zoveel zelf destructie wil en zoekt! Maar in Portugal zijn meer politici op de zelfver- nietigingstoer, niet om zich zelf definitief uit te schake len, maar om vanuit een tij delijke luwte terug te kun nen komen als een glorieuze overwinnaar. Zo'n man is Freitas do Amaral, het politieke dier van Portugal en leider van de christen-democraten. Eerst boorde hij Pinto Bal semao de grond in en na zijn aftreden, stapte hij zelf ook maar op om het moeilijke politieke werk over te laten aan zijn mensen van het tweede plan. Toen hij hoor de, dat de PSD-man Vitor Crespo, oud-minister van onderwijs in het kabinet Pinto Balsemao, naar voren werd geschoven als premier, barstte hij van woede uit el kaar. „Ik denk niet, dat Crespo mij enthousiast kan maken", hield hij zich op de vlakte, maar binnenskamers (wat daar gebeurt is in heel Portugal immer hoorbaar) donderde hij over de „niets nut Crespo, onder wie ik geen minister wil zijn". Freitas do Amaral ook af. Een merkwaardige zet, want als Crespo zo zwak zou zijn, waarom wil de dram mer Freitas do Aamaral dan geen minister worden, want dan heeft hij nog meer mo gelijkheden dan onder Pinto Balsemao binnen het nieuwe kabinet zijn zin door te drij ven. Freitas do Amaral kijkt echter verder dan zijn neus lang is. Hij weet, dat de AD is uitgespeeld als een home- gene coalitie en ook, dat de electorale kracht van de grootste partij in Portugal, de PSD, snel aan het afbrok kelen is. Freitas do Amaral wil het nieuwe kabinet van Crespo even laten aanmod deren en wacht op het defi nitief uiteenvallen van de regeringscoalitie. Hij zal waarwschijnlijk, als de poli tieke gemoederen al te ver hit raken, de man zijn, die de coalitie de doodssteek zal bezorgen om zich vervolgens bij het volk te presenteren Freitas do Amaral als „de redder". Dat kan dan electoraal heel voordelig uitpakken. De nieuwe verkiezingen zullen er in Portugal snel komen, ook al is het nieuwe kabinet van Vitor Crespo vol ijver aan de slag gegaan. De economische problemen zijn zo groot, dat nauwelijks verwacht kan worden, dat een kabinet met mensen van het tweede garnituur die zal aan kunnen. President Eanes kan de lijdensweg en het gemodder van de centrumrechtse coa litie bekorten en onmiddel lijk vervroegde verkiezin gen uitschrijven. Maar de president wil, dat de rege ring van Vitor Crespo eerst een begroting voor 1983 maakt, want het land heeft dringend behoefte aan een gedegen sociaal-economisch programma en de sterke Portugese vakbonden staan klaar om de straat op te gaan. Een optimistische Vitor Crespo zei vorige week vast van plan te zijn zijn rege ring de rit ter laten uitrij den, tot in 1984 dus. Maar de onderhandelaar, die namens de christen-democraten het nieuwe kabinet in de stei gers zette zei: „Regeringen zijn net meloenen, je kunt niet bekijken of ze goed of slecht zijn, totdat je ze opent". Aan het woord was een man die een sleutelpost in de nieuwe regering gaat bezet ten en tegelijkertijd een van de scorpioenen, die het mo ment van zelfvernietiging kiest. Niet in het belang van het land, maar ter meerdere glorie van eigen belang en eigen partij. Waarom is de vrouwenbe weging niet gelukkig met de rolbezetting van het kabi- net-Lubbers? Er is nog steeds een staatssecretaris voor emancipatie en boven dien zitten er twee ministers in het Catshuis, die weten waar de schoen wringt voor een vrouw in deze maat schappij. Minister Eegje Schoo (Ontwikkelingssamenwer king) was voorzitter van de emancipatieraad en minis ter Neelie Kroes heeft in de praktijk ervaren dat ze eer der op haar kwaliteit als „foto-model" werd beoor deeld dan als als bewinds vrouw op Verkeer en Wa terstaat. En als het gaat om de door de vrouwenbeweging zo fel bekritiseerde extra fiscus- aanslag voor huishoudens waar man en vrouw beide een baan hebben, weten de ministers Schoo en Kroes waarover ze praten. De man van minister Schoo kennen we nog van' vroeger (zijn naam leeft niet zo fraai voort in een door premier Lubbers geintroduceerde term voor politici die met de mond bezuinigen, maar de bijbehorende daden naar hun opvolgers doorschui ven: „het Pais-gebeuren") en dat de man van minister Kroes, mijnheer Smit, een aardig betaalde baan bij de PTT krijgt, is ook buiten de familiekring bekend. En toch is de strijdbare vrouwenbeweging niet blij. Bijstandmoeders lopen wel heel wat recepties af, maar dat blijkt geen feestelijke gebeurtenis te zijn. Wer kende vrouwen met even eens werkende mannen („de tweeverdienders") hoeven straks pas later belasting te gaan betalen, maar omdat de belastingvrije voet voor hun partner wordt verlaagd, vreest men dat die mannen dan zeggen: „Vrouw, neem jij maar ontslag, dan hoe ik niet zo snel belasting te be talen." Daarom verwijt CPN-Kamerlid Ina Brouwer de ministers De Koning (So ciale Zaken) en Ruding (Fi nanciën) dat zij door hun po litieke besluiten in feite zeg gen: „Vrouw, ga terug naar je aanrecht." Maar goed, waarom is de vrouwenbeweging niet blij. •Waarom heeft men liever één Hedy d'Ancona onder Den Uyl en Van Agt dan drie WD-vrouwen (die ene vrouwelijke CDA-staatsse- cretaris op justitie, Virginie Korte-Van Hemel, even bui ten beschouwing gelaten) onder Lubbers en Van Aar- denne? Het zit 'm misschien in dat VVD en het feit dat het gaat om drie vrouwen die zonder de vrouwenbe weging carriere hebben ge maakt: geen collectieve vrouwenstrijd, maar indivi dueel vrij en blij om jezelf te zijn. Daarom zegt emancipa tie-staatssecretaris Anne- lien Kappeyne van de Cop- pello in hét feministische maandblad Opzij: „Ik heb me nooit onderdrukt ge voeld. Vrouwenstrijd is voor mij iets wat ik in mijn eentje moet voeren, het is een per soonlijk gevecht om in de maatschappij iets te berei ken." Om er aan toe te voe gen geen feministe te zijn en „ik ben ook niet het hondje aan het touw van de vrou wenbeweging, zoals de vrouwenbeweging mis schien wel van mijn voor gangster (Hedy d'Ancona) veronderstelde." Kortom, drie politici die net als hun mannelijke col lega's in de eerste plaats het economische bezuinigings programma van de VVD willen uitvoeren: geen voor uitgeschoven posten van een collectieve vrouwenbewe ging. Het strijdbare vrouwen blad Serpentine schrijft dan ook „we houden ons hart vast." Het zou misschien verstandig zijn ook een be schermend handje op de portemonnee te houden. „Ik denk dat het goed is, dat er nu een jongere Nederlan der op een internationaal be langrijke post zit. Wat we internationaal hebben is weinig: Luns en Van Len- nep, daarmee heb je het ge had." Laurens-yen-Brink- horst (D'66) zaterdag j.l. voor zijn vertrek naar Tokio als EG-ambassadeur. Er is een nieuw politiek item geboren: de sociale onrust. De PvdA verwijt het kabi net de zwaksten in de sa menleving te hard aan te pakken en verkent tegelij kertijd de grenzen van de parlementaire democratie. En premier Lubbers heeft het eerste antwoord al gege ven: „Er wordt gesproken over sociaal oproer en bur gerlijke ongehoorzaamheid. Anders gezegd: het kabi netsbeleid leidt tot maat schappelijk oproer. Die toon wordt gezet door de opposi tie. Heb ik geen waarde-oor- deel over. Ze moeten zelf maar weten in welke mate ze overdrijven. Sociale on rust die dreigt? Nou, ook daar speelt de oppositie een rol in. Als je zegt dat het broeit, begint het ook te broeien. Voor een groot deel is het realiteit: het is alle maal pijnlijk en ontzettend moeilijk. We hebben te ma ken met de vraag of een sa menleving het kan aanvaar den dat het wat slechter wordt. Op dit moment heb ik daar niet direct een ant woord op, we zullen wat dat betreft over enige tijd een balans moeten opmaken. Maar wat abosluut niet ge zegd kan worden is, dat de economische terugang, de teruggang in inkomen, ligt aan het kabinetsbeleid." Kortom: de economische crisis komt van buiten aan waaien en nu is men in de studeerkamers alvast bezig de schuldvraag van de ge volgen heen en weer te schuiven. Politici, die de laatste jaren allemaal rege- ringsverantwoordelij kheid hebben gedragen, wijzen al lemaal naar een ander. De oppositie ziet in het kabi netsbeleid het lont voor de sociale onrust en het kabinet zegt dat de oppositie door op dat lont te wijzen, verant woordelijk is voor eventuele brand. In de tussentijd moeten de computers van de fiscus overuren maken om de bur gerlijke ongehoorzaamheid van de eerste categorie, be lasting-ontduiking, aan te pakken, verdubbelt de Cen trumpartij de aanhang en presenteren de crisisver schijnselen zich als wormen op een regenachtige dag. Wordt het dan geen tijd om ook termen als politieke ongeloofwaardigheid en parlementair falen in de dis cussie te gooien? Na een vakantie, begint de Tweede Kamer deze week weer fris met het vergader- werk: de begrotingen voor Buitenlandse- en Econono- mische Zaken staan op het programma. Verder wordt er ingehaakt op actuele ge beurtenissen, van ADM tot Oosterscheldewerken. Deze week behandelt de Tweede Kamer, dan net terug van eer tamelijk uitgebreid Kerstreces, de begroting van Buitenlandse I Zaken. Minister Van den Broek, die zich in het tussenkabinetje I Van Agt/Terlouw als staatssecretaris al voorbereidde op het ho-1 ge ambt dat hij nu bekleedt, zal daar geen gevechten op leven er dood hoeven te leveren, maar een paar toegevingen verwacht de Kamer toch wel van hem. Een korte voorbeschouwing met dank aan Relus ter Beek, PvdA-buitenlandspecialist en voorzitter van I de vaste Kamercommissie voor Buitenlandse Zaken. Volgende week begroting Buitenlandse Zaken MINISTER mr. H. van den Broek Door Frans Boogaard DEN HAAG - Welke hou ding gaat Nederland de ko mende jaren innemen ten opzichte van zijn grootste bondgenoot, de VS? Die vraag is niet sinds gisteren actueel, maar als zij deze week, tijdens de parlemen taire behandeling van de be groting voor Buitenlandse Zaken, opnieuw aan de orde komt, heeft zij toch een ex tra dimensie. Die komt voort uit het Nederlandse lid maatschap van de Veilig heidsraad, bij de invulling waarvan de Kamer heel nauw betrokken wil wor den. „Dat lidmaatschap van de Veiligheidsraad is te be langrijk om er incidenten- werk van te maken zoals nu in feite met ons lidmaat schap van de VN het geval is. Plotseling duikt er dan zo'n freezeresolutie op (over wederzijdse onmiddellijke bevriezing van de kernwa penarsenalen in Oost en West - red.), en daar is de Kamer dan dagenlang mee bezig. Daarom willen wij als commissie eens in de twee a drie maanden een notitie met een korte nabeschou wing en een agenda van wat er nog komt. Die toezegging willen we volgende week, want tot nog toe heeft Van den Broek daar niet op ge reageerd." Relus ter Beek, buiten landspecialist van de PvdA en sinds de verkiezingen van september vorig jaar ook voorzitter van de vaste Ka mercommissie voor Buiten landse Zaken, vindt het heel belangrijk dat deze week de verhouding Nederland/VS nog eens uitgebreid aan de orde komt. „Spattende de batten zullen het niet wor den, daar is de politieke agenda te mager voor, maar het is toch wel belangrijk dat we uitspreken of we de solidariteit binnen het bond genootschap de hoogste prioriteit geven, of dat we bijvoorbeeld ook nog probe ren bruggen te slaan tussen Europa en de derde wereld. Volgende week is een goede gelegenheid om over die vraag te discussiëren." Hoewel dus de „spattende debatten" voor later worden gereserveerd, zal tijdens de driedaagse sessie over ons buitenlands beleid de Ka mer toch in snel tempo de hele wereld rondreizen. Zo zitten de PvdA en „klein links" nog met de oude wens, de contacten met de Pales tijnse bevrijdingsorganisa tie PLO op te waarderen. Tot nu toe valt het buiten de lijn op regeringsniveau met PLO-functionarissen om te gaan, al hoeft Van den Broek, als hij er één tegen komt op een receptie, er niet met een boog omheen. Toch willen de PvdA en „klein links" deze contacten wat beter structureren, en dat is iets waarmee het CDA nog steeds grote moeite heeft; en politiek nog grotere moeite, nu kort geleden ook de Europese christen-demo craat Jean Penders zich in een eigen Midden Oosten notitie voor het Europarle ment voor intensiever con tacten met de PLO heeft uit gesproken. Ter Beek is van plan op dit punt de eensge zindheid van het CDA te testen. Een ander puntje wat ze ker aan de orde komt, en wat ook voor onenigheid binnen de regeringsfracties CDA en VVD kan leiden, is de eventuele leverantie van verrijkt uranium aan Tai wan. Ter Beek, die zich an ders zelden het vuur uit de sloffen loopt voor het be drijfsleven, vindt dat Uren- co recht heeft op duidelijk heid, en daarom wil hij de leverantie toetsen aan het regeringsbeleid: zowel in al gemeen-politieke zin (leve ring aan een niet-erkend land) als op het terrein van de non-proliferatie: Taiwan heeft zich niet verplicht geen kennis van nucleaire technologie aan derden te leveren. En daar komen dan nog wat relatief kleinere punten bij. Te noemen zijn: - het EG-hulpprogramma voor Midden Amerika, waarin Nicaragua niet meer voorkomt; dat roept de vraag op wat onze houding ten aanzien van dat land is; - de vestiging van een Sov jet-consulaat in Rotterdam, dat door Lubbers en Smit- Kroes (Verkeer en Water staat) al half is toegezegd, terwijl Van den Broek er nog steeds niet aan wil, en - het mensenrechtenbeleid in met name Midden Ameri ka en Turkije, in beide ge vallen weer met een link naar de toch al onder druk staande west/west-verhou dingen. In het geval van Turkije bovendien met de statenklacht die Nederland samen met een aantal ande re Westeuropese landen heeft ingediend en de vraag of Turkije nog wel langer lid kan blijven van de Raad van Europa, nu het zijn eigen burgers net zo martelt als willekeurig welk Middena merikaans regime. Tenslotte resteert dan nog het hete hangijzer Zuid Afrika, waarvoor bij het CDA (andere delen worden door Hans van Weezei en Joep de Boer gedaan) spe ciaal Jan Nico Scholten in het strijdperk zal treden. Ter Beek verwacht hierover nog geen uitgebreide discus sie, omdat de nota waarin het Nederlandse boycotbe- leid wordt ontvouwd, nog steeds de Kamer niet heeft bereikt. Volgens door Bui tenlandse Zaken niet-beves- tigde berichten zal dat pas tweede helft februari het geval zijn. Van den Broek geeft dat de gelegenheid zijn eerste integrale beleidsdebat met de Kamer zonder kleer scheuren en zonder ook al te veel moeite door te komen. In zijn korte periode als staatssecretaris, toen hij vooral was belast met de nu door de VVD-er Van Eeke- len overgenomen Europese Zaken, heeft hij zich al doen kennen als iemand die ter zake kundig is, zich snel in werkt en over voldoende po litieke feeling beschikt om het in een parlementair de bat niet al te snel moeilijk te krijgen. Maar met de nog verse herinnering aan zijn eerste grote Kameroptreden, toen als gevolg van de boven al aangehaalde freezereso lutie liefst elf CDA-ers de kant van de oppositie kozen, zal hij zichzelf ook wel een kleine revanche gunnen. ATHENE - Een krachtige aardbeving heeft zich maan dagmiddag voorgedaan in Ita lië, Griekenland, Joegoslavië en Albanië. Er waren geen slachtoffers maar er brak op verscheidene I olaatsen paniek uit vooral in I Zuid-Itaüë waar bij een aard- I beving in november 1980 bijna 3( k' k: vi h s( P G B r< vs ecoi BAGDAD/TEHERAN Iraakse gevechtsvliegtuigen hebben maandag het Iraanse olielaadstation op het eiland Kharg in de Perzische Golf en gebombardeerd alsook gasin stallaties in de Zuidiraanse stad Ahwaz. De toestellen troffen accu raat en effectief doel. In een Iraaks legercommuniqué stond dat de aanvallen vergel dingsacties waren voor Iraan se beschietingen van Iraakse steden. BAHREIN (ANP) - De president i Olie Exporterende Landen), de Ni, ko, acht het uitgesloten dat in de ring van de organisatie die mogeli Genève wordt gehouden overeens over verlaging van de exportprijze Hij zei dat maandag in Bah rein, waar het afgelopen weekeinde informele bespre kingen zijn gevoerd over de schending van de prijs- en produktie-afspraken door sommige OPEC-leden. Dikko verklaarde tegenover de pers vrij optimistisch te denken over de kans op de tot standkoming van een over eenkomst over herverdeling van de maximumproduktie van 18,5 miljoen vaten (van 159 liter) per dag voor de dertien landen samen. (ADVERT! Van onze redactie buitenlai Washington - De verenigd* ■boeten voorbereidingen treffen b'innen van een langdurige kei tegen de Sovjet-Unie en voor he van een oorlog in de ruimte. Dat staat in een geheime stu ■tet Amerikaanse ministerie van ®e, waarop het persbureau UPI beeft weten te leggen. Een woorc yan het Pentagon heeft het bes van erkend. Toen vorig jaar enkele Amel wanten melding maakten van Port, ontkende Defensieministe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4