„Onze waardering, professor!" 'Overwinnen kapitalisme gewetenszaak voor kerk' Volledige werkgelegenheid? Vergeet het deze eeuw maar Verzet n opgevoe: in El Sal "■m. Ondanks familie Diees verdween DS'70 van het politieke toneel Troepen Kerkelijke 'duizendpoot' op de bres voor de armen ZIEKENHUIZEN DICHT, KERNCENTRALES OPEN BRAZILIAANSE KARDJNAAL ARNS: ONDANKS TOVERWOORDEN LOONMATIGING EN BEZUINIGING ZATERDAG 15 JANUAR11983 ACHTERGROND PAGINA Kennis 14 «*-.• y Twijfel Leuke dingen Wraak Onrust Triest Kreet Haakmat niet in 1: Ho ho mevrouwtje T11 Door Lidy Nicolasen en Frans Boogaard „ONZE waardering voor de commissie Beek!" Die jubelende reactie van het Verbond van Nederlandse Ondernemingen (VNO) lag donderdagmid dag tegelijk op tafel met het langverwachte rapport van de commissie- Beek over de gevolgen van eventuele sluiting van de twee Nederlandse kerncentrales. Ov \S Het VNO was er als de kippen bij om de voor velen pijnlijke conclusie te trek ken: de twee centrales kun nen niet dicht. De georganiseerde werk gevers vinden overigens niet sinds gisteren dat Nederland met zijn energiebeleid maar aanrotzooit. In Frankrijk hebben immers al 100.000 mensen een baantje gevon den in de nucleaire indus trie. België, West Duitsland en de VS bouwen de ene kerncentrale na de andere en Nederlandse bedrijven concurreren zich kapot door de hoge stroomtarieven die ze moeten betalen. "Een im puls is hier hard nodig", be wierookt het VNO dan ook de conclusies van professor Beek en de zijnen. Maar de definitieve uit spraak over het al of niet sluiten van de kerncentrales wordt niet gedaan door Beek of het VNO, maar door het parlement. Of niet? Sinds donderdag is voor veel te genstanders van kernener gie de hoop op sluiting van de centrales voorgoed de bo dem ingeslagen. Hoop die de commissie-Beek wonderlijk genoeg tot het eind toe heeft gewekt. Want ook in het rapport gaan de jubeltonen en kri tiek hand in hand. Sluiting van de kerncentrales zal de Nederlandse staat om en na bij de vijf miljard gulden kosten, zegt professor Beek. Dat is dan het gemiddelde van 3,5 en 6 miljard, want „wetenschap is kennis zon der end", zoals al op de eer ste bladzij van het rapport wordt gezegd, vrij naar een 1200 jaar oude dierenfabel. Voor Beek en zijn commissie zijn die 3,5 en 6 miljard de magische onder- en boven grens, een wetenschapper die lager of hoger uitkomt heeft 'oneigenlijke toereke- ningen' gedaan, weet Beek met zekerheid. Niemand die het voor de tweede helft van de negentiger jaren kan con troleren. Intussen is het gevaar groot dat het rapport van de commissie-Beek als Wet van Meden en Perzen gaat wor den gehanteerd. Terwijl het maar de vraag is of het fei telijk wel zoveel meer zeker heden geeft dan andere rap portages. Want wie weet nu al hoe over een paar jaar de prijsontwikkeling van ura nium is? Wat dan de ver werking van het radioactie ve afval kost, en de opwer king van de splijtstofsta ven? Wat is de bedrijfstijd (uren per jaar dat zij pro ductief is) van een wat oude re centrale? En tot slot: wat gaat ons precies de 'amover- ing' (sloop) van de zwaar- besmette centrale kosten, en van de opwerkingsfabriek waarin we financieel parti ciperen? Feiten en cijfertjes waar over sinds de discussie over kernenergie is losgebrand al van mening wordt verschild, en waarover ook de commis sie-Beek, als dat van haar al had mogen worden ver wacht, het verlossende woord niet heeft gesproken. Want evenals de Brede Maatschappelijke Discussie over het Energiebeleid heeft C.V t 'V Prof. Beek de commissie-Beek toch vooral gefungeerd als poli tieke bliksemafleider. Toen de PvdA in het tweede kabinet Van Agt stapte, greep ook zij met bei de handen de suggestie van Terlouw voor de commissie- Beek aan. Want ook binnen haar gelederen bestond ver schil van mening over de vraag hoeveel principes mo gen kosten. Sluiting prima, maar niet als dat een paar arbeidsplaatsen of een stuk je koopkracht kost. Toch was, toen Terlouw tenslotte met veel vertra ging de commissie wist sa men te stellen, alle hoop van progressief Nederland op de resultaten van het onder zoek gericht. Want naast de als progressief bekend staande Beek, trad ook de energiespecialist Erik van der Hoeven (net als Beek en Terlouw zelf van D'66-hui- ze) tot de commissie toe. En direct nadat hij als voorzit ter was aangezocht, zei Beek nog tegen deze krant: „Als er zwaarwegende redenen zijn, moeten we niet schro men om de kerncentrales in Dodewaard en Borssele dicht te doen". Maar ja, dat was in okto- - FOTO ANP ber '81. Tegenstanders van het openhouden van de kerncentrales weten nu dat ze op het verkeerde paard hebben gegokt. Hun enige hoop rest nog de Brede Maatschappelijke Discussie van jonkheer De Brauw, waarin velen allang het ver trouwen verloren hebben. De Brauw staat startklaar om het land in te trekken. Hij zal een antwoord moeten geven op de vraag of er in Nederland nieuwe centrales (bij) moeten komen. De oude blijven voorlopig nog wel staan. „HET ECONOMISCH model van het Braziliaanse bewind baseert zich op handhaving van zeer lage salarissen voor de arbeiders en op het openzetten van alle deuren voor de penetratie van de kapitalistische onderneming. Ruim baan dus voor de productie van export-artikelen, ongeacht de sociale kosten", zegt kardinaal Arns. „Dat kan natuurlijk al leen maar op autoritaire wijze worden gerealiseerd. Het heeft tot gevolg verar ming, groei van krottenwij ken en een eindeloze stroom emigranten van het arme noorden naar het wat 'rijke re' zuiden. Het grootste deel van de Braziliaanse bevol king lijdt. Als christenen hun ogen goed open hebben, kunnen ze hierover niet blij ven zwijgen. Het is de plicht van de kerk dit model te be strijden, zoals zij zich ook in de meest harde tijden van de repressie verzette tegen martelingen. Hinderlijk De kerk werd zo een hin derlijke kei op de weg naar een ongebreidelde kapitalis tische groei zonder ethische belemmeringen. Hoe meer het bewind zich vastbijt in deze politiek en hoe meer de kerk haar keuze voor de ar men uitdiept, hoe groter de kansen op conflicten tussen de kerk en de machtheb bers". Wat voor samenleving willen de Braziliaanse bis schoppen dan". „Het kapitalisme ontwik kelt zich in Brazilië zonder remmen. Er zijn geen sociale structuren om de perversi teit ervan aan banden te leggen. Het overwinnen van het kapitalisme is voor de kerk daarom een gewetens zaak. De boodschap van Christus vraagt rechtvaar diging en broederschap". Arns kent economische en politieke modellen die met het kapitalisme gebroken hebben, veel problemen hebben overwonnen, maar nieuwe vormen van over heersing hebben opgeroe pen. Dat is niet de weg die hij kiest. Hij hecht meer be lang aan een samenleving op basis van de zogeheten ba sisgemeenschappen. Uit gangspunt is de solidariteit onderling en tussen de leden en hun buren en hun colle ga's op het werk. De ge meenschappen spelen een grote rol op weg naar een nieuwe samenleving, gelooft Arns. Wat heeft Arns bereikt met zijn forse kritiek op de Braziliaanse militairen en vooral op de wapenindus trie? „Ik geloof de oppositie te hebben versterkt van dege nen die zich al geruime tijd verzetten tegen de perversi teit van de wapenindustrie. Anderzijds zijn velen door mijn kritiek wakker ge schud. Waarschuwen tegen de absurde wapenhandel en tegen de oorlog maakt deel uit van de strijd voor recht- vaardigheid en broeder schap. Discrediet Het resultaat kun je nooit afzonderlijk meten. Het is een onderdeel van de voort gaande strijd. De belangen die achter deze handel zitten zijn ontzettend machtig". Arns heeft dat de laatste tijd zelf ondervonden. Hij is doelwit van een anonieme campagne. Arns: „Ik ben niet het eni ge doelwit. Iedereen die niet zijn mond wil houden loopt het risico dat men hem in discrediet probeert te bren gen. Het zijn overigens geen geïsoleerde sectoren, die de campagnes tegen de critici stimuleren. Het is het com plete systeem, dat zich ge raakt voelt en daarop rea geert". Door onze redactie buitenland EEUWENLANG was de rooms-katholieke kerk een Europese aangelegenheid. Alles wat op dat terrein buiten Europa gebeurde viel onder de noemer 'missiegebieden'. De afgelopen twintig jaar is dat sterk veranderd. De ker ken in de Derde Wereld, en met name die in Latijns-Ameri ka, zijn zich duchtig gaan roeren. Vooraanstaande Europese theologen grijpen steeds vaker naar het werk van hun La tijns-Amerikaanse collega's. In sommige Latijns-Amerikaanse landen is binnen de kerk zelfs een revolutie op gang gekomen. De muren van de traditionele kerk, die hand in hand liep met de rijken, mach tigen en militaire dictators, worden geslecht. Onder leiding van met name de Braziliaanse bisschoppen (Don Helder Ca- mara) wordt de kerk in Latijns-Amerika vooral een kerk van de armen. Een belangrijke rol hierbij speelt de kardinaal van Sao Paulo, de 62-jarige Don Paulo Evaristo Arns. Veelal op de achtergrond blijvend, stimuleerde deze grijze eminentie be vrijdingstheologen, pepte basisgemeenschappen op en pompte er politiek bewustzijn in. Hij steunde de oprichting van kritische tijdschriften en van mensenrechtenorganisaties. Gemartelde personen, poli tieke gevangenen en familieleden van vermisten deden nooit tevergeefs een beroep op deze kerkvorst. Zo nu en dan zoekt deze kerkelijke 'duizendpoot' de publi citeit om nieuwe ideeën te spuien of keihard in de clinch te gaan met het Braziliaanse militaire bewind. Hij zegt in dit gesprek ronduit dat het overwinnen van het kapitalistische systeem voor de kerk een gewetenszaak is. /aCHUAU IS JANUAH Willem Dreesjr. - FOTO KIP PA Fia van Veenendaal -Van Mechelen - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Max de Bok HET begin van DS '70 ligt in Eindhoven, waarl de PvdA-afdeling zich losmaakte uit het partij-1 verband. De afdeling was het niet eens met de samenwerking binnen het Eindhovens Pro gressief Akkoord. De zes PvdA-raadsleden onder lei ding van wethouder drs. Van Stuijvenberg richtten DS' 70 op. Zij zochten en vonden steun in andere PvdA-afdelingen, waar ook spanningen waren ten ge volge van de 'greep naar de macht' die Nieuw Links in de PvdA deed. Verbindingen werden ook gelegd met de rechtervleu gel van de PvdA, die onder de naam 'Democratisch Ap pèl' eveneens de strijd tegen Nieuw Links was aange gaan. Na het Kamerdebat over de Amerikaanse acties in Cambodja traden de ka merleden Goedhart en Schuitemaker uit de PvdA- fractie en vormden een eigen fractie, de voorloper van de latere DS'70-fractie. Ook de Eindhovense politica Van Veenendaal-van Meg- gelen, als opvolgster in de PvdA-fractie gekomen, trad tot de groep-Goedhart toe. De eerste echte DS'70- fractie kwam na de verkie zingen van 1971 in de Twee de Kamer. De achtmans fractie stond onder leiding van dr. Willem Drees jr., die als lijsttrekker had kunnen profiteren van de grote naam en faam van zijn va der, die nog tijdens de ver kiezingscampagne zijn lid maatschap van de PvdA had opgezegd. Secretaris werd een andere zoon van Drees. Ook het voormalige PvdA- kamerlid Jan Berger trad tot de fractie toe nadat hij afgetreden was als burge meester van Groningen. DS'70, de nieuweling in de politiek, werd onmiddellijk van grote waarde voor de centrum-rechtse partijen, KVP, ARP, CHU en VVD, wier voormannen al voor de verkiezingen in een Londens hotel besloten hadden dat zij tezamen het nieuwe kabinet zouden vormen onder lei ding van de AR-politicus Biesheuvel. Maar de kiezers hielden met die afspraak geen rekening en onthielden de vier partijen een parle mentaire meerderheid. Dus hadden ze de zetels van DS'70 nodig om die meerder heid wel te kunnen vormen, In het kabinet-Biesheuvel kreeg DS'70 twee ministers- zetels: Drees op Verkeer en Waterstaat, De Brauw op Wetenschapsbeleid. Van Stuijvenberg en Van Vee nendaal werden staatssecre taris. Jan Berger ging de fractie leiden. Het gebrek aan politieke ervaring van met name de twee ministers leidde al snel tot interne spanningen bin nen het kabinet en tussen de DS'70-ministers en de frac tie. Na een jaar dienden Drees en De Brauw hun ont slag in en was het kabinet- Biesheuvel, dat niet langer over een meerderheid kon beschikken, gedwongen nieuwe verkiezingen uit te schrijven. DS'70 verloor twee zetels. Binnen de nieuwe fractie, onder leiding van Drees, ontstonden grote spannin gen die voor een deel terug te voeren waren op het solis tisch optreden van Drees en op de tegenstellingen tussen hem en met name De Brauw, die vcoorzitter van de partij was geworden. Er kwam een scheuring, waar bij vier fractieleden, onder wie De Brauw, opstapten. In 1977 werd Drees als eni ge tot Kamerlid gekozen, maar hij liet de eer aan par- tijsecetaris Ruud Nijhoff, die vier jaar lang de enigeen ook laatste parlementaire vertegenwoordiger van DS'70 was. Het meest be kend werd hij in die jaren door, ondanks grote bezwa ren, zijn stem te geven aan het abortus-wetsontwerp. Zonder zijn stem zou hel wetsontwerp verworpen zijn. Drees is nu lid van de Al gemene Rekenkamer, De Brauw, die inmiddels lid van D'66 is geworden, leidt de Brede Maatschappelijke Discussie over kernenergie, Nijhoff werkt weer aan de Universiteit van Amster dam. Door Pieter-Jan Dekkers en Frans van Mourik HERSTEL van volledig werk gelegenheid wordt door de po litiek nog steeds als een bereik baar doel in talloze partijpro gramma's opgevoerd. Zelfs het kabinet-Lubbers, dat bij het aantreden de totale economische winter afkondigde, heeft het geloof in volledig werkgelegenheid niet verlo ren. Al wijst het tot 1986 uitgestippelde beleid bepaald in een andere richting. Het grootste probleem waarmee ka binetten worstelen is de tegenstelling tussen het voor een aantal jaren uitge zette beleid en wat er uiteindelijk uit de bus rolt. In tijden van hoog-con- junctuur is dat voor een regering nau welijks een probleem. Anders wordt het als de economie zich in een vrijwel niet te doorbreken spiraal naar bene den beweegt. Sinds de oliecrisis in 1973 hebben we er tien jaar over gedaan om tot het be sef te komen, dat de bomen niet tot in de hemel groeien en het evenwicht tus sen wat we verdienen en wat we uitge ven is verstoord. De aardgasmiljarden werden gebruikt als alibi voor het op te grote voet leven van overheid èn bur gers. komt de twijfelachtige eer toe voor het eerst echt het mes te zetten in de collec tieve uitgaven. Al lijkt het hier en daar meer op de bekende botte bijl. Elk overheidsbeleid is gebaseerd op veronderstellingen over te verwachten ontwikkelingen in binnen- en buiten land. Zo is het uitstippelen van een so ciaal-economisch beleid in de miljoe nennota afhankelijk van de cijfertjes, die directeur Van den Beid van het Centraal Planbureau uit zijn computer tovert. Tovert? Daar lijkt het vaak wel op. Want er gaat de laatste jaren bijna geen maand voorbij, of Van den Beid moet zijn cijfertjes aanpassen aan werkelijke uitkomsten en zijn progno ses idem dito. En wie herinnert niet de financiële 'tegenvallers', waarmee de toenmalige schatkistbewaarder Van der Stee het parlement elke maand verraste, en die aantoonden hoe ge brekkig de middelen zijn om uitkom sten van overheidsmaatregelen te voorspellen. Toen het kabinet-Den Uyl kwam met de verguisde 1- procents-operatie om het groeiende overheidstekort in te tomen (nog geen twee jaar nadat dat zelfde kabinet de overheidsuitgaven fors had verhoogd, "Leuke dingen voor linkse mensen"), kwamen tal van maatschappelijke groeperingen daar tegen in verzet. Sinds die tijd zijn door achteenvolgende regeringen voor tien tallen miljarden guldens bezuinigingen aangekondigd, zonder dat die zijn ge realiseerd. Aan het kabinet-Lubbers Het terugdringen van het begro tingstekort en het verlagen van de ar beidskosten - hèt beleid van CDA- WD-kabinetten - is de burger steeds voorgehouden als de enige oplossing om de werkloosheid terug te dringen. Met fraaie prognoses over een dalend aantal werklozen werden Jan Splinter en Jan Modaal 'rijp' gemaakt voor loonmatiging en overheidsbezuinigin gen. Achteraf blijkt het verband tussen loonmatiging en investeringen, en tus sen overheidsbezuinigingen en investe ringen, minder strak aanwezig, dan politici ons beloofen. Integendeel. Er is zo langzamerhand alle reden om bij voorbeeld hartgrondig te gaan twijfe len aan het nut van al die overheidsbe moeienis met de loonvorming. In 1970 was de conjunctuur dermate hoog dat Nederland definitief brak met de geleide, door de overheid beheerste loonvorming. Niettemin zijn werkge vers en vakbonden nadien herhaalde lijk in hun vrijheid belemmerd door overheidsingrijpen, waartoe je ook overleg, overreding en oproepen tot matiging kunt rekenen. De laatste ja ren waren het vreemd genoeg juist uit vakbonden afkomstige ministers, die elk mislukt centraal overleg beloonden met een loonmaatregel. Het toverwoord voor het bestrijden van de economische teruggang is al tien jaar 'loonmatiging'. Het doet er niet toe welke politieke kleur in een kabinet overheerst. Of het nu Den Uyl was of Van Agt, matiging van de lonen zou 's lands economie verre verheffen boven die van onze buren. Met loonma tiging wilden politici, topambtenaren en economen het werkvolk in de pas laten lopen. Eind 1970 kondigt het kabinet De Jong een loonmaatregel af nadat in in dat jaar de loonvoet in de bedrijven meer dan 13 procent is gestegen. Het resultaat is na afloop de 'wraak' van de vakbonden met een loonvoetstijging van meer dan 13 procent. De oliecrisis in 1973 noopt het kabi net Den Uyl tot de machtigingswet die de inkomens in 1974 aan banden moet gaan leggen. Resultaat: een stijging van de loonvoet in de bedrijven met 15,6 procent. Dat herhaalt zich in het najaar van 1975 als een centraal ak koord uitblijft en het kabinet Den Uyl weer aan de loon-noodrem trekt. Ver volgens komen de kabinetten waarin Van Agt domineert in 1980,1981 en 1982 ook met loonmaatregelen. De vakbon den zijn intussen zo 'wijs' geworden zich tegen de overheid te wapenen door meerjarige cao's af te sluiten. Nu is door het ontbreken van verge lijkende cijfers nog niet te berekenen wat het effect is van de loonmaatrege len van de laatste drie jaren. Maar je kunt er rustig vanuit gaan dat het ef fect even weinig opmerkelijk zal zijn als in de jaren ervoor. Er is wel een duidelijk verband tussen de geringere stijging van de arbeidskosten en de licht oplevende export, maar dat heeft tot nu toe in ieder geval niet geleid tot meer investeringen. Het effect op de werkgelegenheid is daarom onbewe zen. Een overheidsoptreden is pas ge slaagd noemen als de loonstijging sub stantieel lager uitvalt als die bij vrije loonvorming zou zijn geweest. Brands- ma en Van der Windt hebben zo'n loonvergelijking gemaakt voor de pe riode 1959 tot en met 1978. En het resul taat? Juist, bij vrije loonvorming zou de loonvoet nauwelijks sterker zijn ge stegen. Het verschil is miniem. Het enige zekere effect dat al die overheidsbemoeienis met de lonen tot nu toe heeft gehad is een verstoring van de arbeidsverhoudingen. De socia le partners lagen overhoop met elkaar en met hun achterban en de arbeids- rust werd regelmatig verstoord. Prof. Rutten, de secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken, die enig centralistisch denken toch niet ontzegd kan worden, is in middels ook wijzer geworden. Want wat schreef deze topambtenaar deze maand in het economenblad ESB over loonmatiging: „Door direct overheids ingrijpen is naar alle waarschijnlijk heid weinig te bereiken. Het decentrale niveau is bij uitstek geschikt om de af weging tussen inkomen, werkgelegen heid en arbeidstijd te maken Met andere woorden, laat de loon vorming over aan werkgevers en werknemers. Voorwaarde is dan wel, dat die overheid zorgt voor een goed klimaat. Die tegenstelling tussen uitgestip peld beleid en de geraamde uitkomst is wel zeer opvallend als het gaat over de toekomstig aanbod op de arbeids markt. Nieuwe berekeningen van het Centraal Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek veronder stellen, dat zich de komende vier jaar ruim 100.000 mensen meer op de ar beidsmarkt zullen melden, dan tot voor kort werd aangenomen. In de periode 1981-'85 zijn er al 353.000 nieuwe banen nodig om de natuurlijke aanwas van de bevolking op te kunnen vangen. Voor de jaren '86-'90 moeten ruim 322.000 mensen aan een nieuwe baan worden geholpen, bijna 100.000 meer, dan men had geraamd. Pas tegen het jaar 2000 zal het aanbod voor de ar beidsmarkt zijn gedaald tot 10.000 mensen per jaar. Dat Nederland met deze nieuwe cij fers een triest Europees record boekt is van minder belang dan de conclusie, dat volledige werkgelegenheid voor iedere Nederlander een onbereikbaar ideaal is geworden. Zeker deze eeuw. Want met het belangrijk grotere aan bod op de arbeidsmarkt zal het aantal werklozen tot boven het miljoen stij gen. Eén op de vier Nederlanders in de WW. Het is niet onbegrijpelijk dat veel mensen niets meer snappen van het overheidsbeleid, dat het aantal werklo zen tot ongekende hoogte zal opstuwen. Drastische overheidsbezuinigingen kosten banen bij de overheid en leiden tot koopkrachtverlies, waardoor de mensen minder kunnen kopen, waar door ondernemers minder producten kunnen afzetten, waardoor ze weer mensen moeten ontslaan, waardoor de sociale uitkeringen drastisch groeien en de overheid dus weer genoodzaakt wordt nieuwe bezuinigingen door te voeren. Wat wéér banen kost bij de overheid en de koopkracht nog verder daalt, waardoor etc. etc. De spiraal naar beneden dus. Natuurlijk, er zal bezuinigd moeten worden en tal van overheidsdiensten moeten worden doorgelicht. Het sociaal verzekeringsstelsel lijkt ook wat aan de royale kant en het beroep daarop moet worden verminderd. Maar bezui nigingen mogen geen doel op zich wor den. Het lijkt er echter op, dat het zit tende kabinet zich dat wel tot doel stelt, ongeacht de gevolgen. Een argu ment daarvoor is, dat door een lager fi nancieringstekort het beroep van de overheid op de kapitaalmarkt sterk vermindert en de rente daardoor fors daalt. De ondernemers kunnen dus weer gaan investeren en nieuwe banen scheppen. Wat we echter zien is dat het finan cieringstekort ondanks de bezuinigin gen dit jaar nog fors stijgt, maar dat de rente in ijltempo daalt. Waarmee eens temeer is bewezen, dat we bezig zijn de zieke patient met aderlaten weer op de been te helpen. Met het tegengesteld resultaat: 1 miljoen werklozen. Korter werken kan de 'pijn' verzach ten, maar is geen oplossing. In het meest gunstigste geval levert vier jaar arbeidstijdverkorting ongeveer 250.000 nieuwe banen op. Bovendien ligt het voor de hand dat ondernemers korter werken in eerste instantie zullen ge bruiken om hun overcapaciteit weg te werken. Korter werken wordt dan sa neren. Een werkelijke herverdeling van arbeid vereist meer dan een uurtje korter werken en een procent prijs compensatie minder. Volledige werk gelegenheid is een mooie kreet, maar blijft een loze, als vakbonden en politic' het beleid niet op een juiste wijze in vullen. van een onzer verslaggevers i BREDA - Het is voor onze 1 zuiderburen erg voordelig S om hun geld op Nederlandse S banken te zetten. Zij moeten I jan wel in Belgische francs I sparen. Het sparen in francs I levert meer rente op dan het I sparen in guldens. Vooral in de grensplaat- I sen in Zeeuwsch-Vlaande- I ren zijn er 'nogal wat' Bel- 5 „en die bij Nederlandse ban- is ken sparen. De banken wei- geren cijfers te noemen over het aantal Belgische spaar- 1 ders in Nederland, maar uit I het feit, dat de Belgische re- i gering zich nog steeds zor- gen maakt over 'kapitaal- vlucht', mag voorzichtig I IIllIIll VS: DEN HAAG - Mr. André Haakma van de raad voor de bevrijding va ex-president Chin A Sen. Hij zegt voorlopig buiten de ac blijven omdat een centrum-linkse is. Volgens haakmat zijn afsprake: tuur in de samenstelling van de Rf Uit goed ingelichte kringen is o mat buiten de Raad is gelaten ome namers in Nederland als in Surina SAN SALVADOR (AP) - Het linkse verzet in El Salvador heeft donderdag en vrijdag zijn acties massaal opgevoerd na de oplossing van de crisis die binnen het leger was ont staan naar aanleiding van de in de provincie Cabanas rebel lerende kolonel Ochoa. Het verzet is erin geslaagd de noordelijke stad Cacaopera op het leger te heroveren, le verde strijd met regerings troepen in twee provincies en voerde een grootscheepse dy- namietaanslag uit op een ver keersknooppunt in aanbouw bij de hoofdstad San Salvador. Volgens een plaatselijke le- gerwoordvoerder hebben de rebellen Cacaopera, 180 kilo meter ten noordoosten van Door Herman Mertens SINDS donderdag weet de Kamer weer eens hoe de Na- vo denkt over atoomwapens, Moskou en vrede. Kortweg: Russen en roofdieren zijn niet te vertrouwen, behalve achter tralies. En dan nog is eeuwige waakzaamheid ge boden. Het gezicht van IKV-se- cretaris Mient-Jan Faber, die de zitting bijwoonde, kreeg gaandeweg de uit drukking van iemand die zich bij het onvermijdelijke heeft neergelegd. Het Ka merlid mevrouw Ubels van de EVP had 's morgens nog geëmotioneerde opmerkin gen gemaakt over het als maar oplopen van de bewa peningsspiraal, maar nam 's middags al helemaal niet meer aan de discussie deel. "Zelfs als het meest rechtse VVD-kamerlid zo'n verhaal zou houden als die Rogers, zou hij door de rest van de Kamer standrechte lijk worden geëxecuteerd", aldus het commentaar van een deskundig toehoorder. Want inderdaad, met de kracht en de agressie die ze doorgaans als voornaamste karaktereigenschappen toe kennen aan de Russische Beer beukten Rogers en Luns elke kritiek op het vei ligheidsbeleid van de Navo' de grond in. Vooral Ria Beckers van de PPR kreeg het zwaar te ver duren. "We kunnen de we reld met onze kernwapens wel dertig tot veertig maal vernietigen". "Ho, ho, mevrouwtje", on derbreekt secretaris-gene raal Luns haar. "Slechts driemaal. Maar u moet niet denken dat conventionele wapens minder erg zijn, want ook daarmee kan de wereld worden weggevaagd. Overigens geven alle wes terse landen procentueel ge zien tegenwoordig slechts de helft uit van wat twintig jaar geleden werd uitgege ven. Dus dat met die wapen race, dat valt wel mee". Mevrouw Beckers: "Toe nou". Joseph Luns: "Toe nou-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4