m geen uitbreiding faciliteiten kreekraksluizen Vormingscentra moeten achttien man ontslaan i 1500 werklozen als Borssele nu dieht gaat Kabinet: bouw VOW zou miljardenlast worden luxe duur de 4in1 krant" 'DE STEM Nieuwe weg levert Terneuzenaar bodemschatten op Helft minder subsidie voor Hedenesse en Van Eeghenhuis DE STEM VRIJDAG 14 JANUAR11983 }1140-12058 -HULSTl slaan. Opvallend rijgedrag mondt uit I in 2 weken celstraf I MIDDELBURG - De 32-jarige I E. B. uit Hulst kroop op 3 okto- I ber 1981 over de weg in Clinge niet een gangetje van 25 kilo meter per uur. „Opvallend rij gedrag", noemden surveille rende politie-agenten dit dan I ook en zij vroegen de man mee I Ie werken aan het onderzoek I dat na een dergelijke constate- I ring meestal volgt. I Redactie I Kloosterzande: mevr. Neve, IJ' Alexanderstr. 4, 01148- I Advertentle-expl. I nspecteur Zeeland: C. Me- H, privé 01150-95839. Nihil ii Studie Beek in regeringsadvies ONRUST OVER VEREN G.S. Zeeland beraadt zich over nee tegen WOV i axel wonen gaat exclusieve ,enelux Oerdegelijke massief houten kubusstoel. Eerst kinderstoel, later in een handomdraai omgetoverd tot een handig peuter- speelzitje. Tijdelijk van 189-VOOR -aarderen als 't na een vormgeving, mensen om graag iets meer .en dus die weten wat en die ènders willen - -QAGBuAC .'UQS ZUOV«ES' \EDEguA\C VAN ZEELAND T20 PAGINA ZEELAND 1 Van onze Haagse redactie den HAAG - De douane-faci liteiten voor binnenschippers bij de Kreekrak-sluizen wor- den niet uitgebereid. pat heeft minister Smit- Kroes (Verkeer en Waterstaat) mede namens staatssecretaris Koning (Financiën) de Tweede Kamer laten weten in ant woord op vragen van CDA- Kamerlid Eversdijk. Bij de Kreekraksluizen ont breekt een omzetbelasting kantoor, zodat schippers die zaken moeten afdoen in Ber gen op Zoom, Moerdijk of Dordrecht. Volgens Eversdijk is dat gebrek aan douane-faci liteiten lastig, omdat schippers moeten omvaren over Hans- weert om die zaken ergens an ders af te doen. Volgens Koning valt dat wel mee en hoeven schippers geen omweg te maken omdat ze la ter toch langs een van de kan toren varen, waar die zaken wel geregeld kunnen worden. De staatssecretaris is niet ge bleken dat er zich praktische problemen voordoen. van het Kreekrak-kantoor worden uitgebreid zou dat fi nanciële en technische porble- men met zich mee brengen. Daarom wijzen Koning en Zouden de bevoegdheden Smit-Kroes het plan af. It/n nieuwe charmante creat-1 IcLNA 1L jCkend stij lvol en luxe model vorpen met gevoel voor i Igenoeg om op 't meest onvep J te kunnen parkeren, groot laats te kunnen bieden aan vier blus bagage. [•uw e LNA heeft een pittige en der motor. les: van 0 tot 100 km/h in 15,6sec I }40 km/h. Verbruik I op 21,2 l op 15,8 bij 120 km/h constant stadstraject. tale auto om snel en zuinig van I I (of hem) te gaan. In de stad. En Iwtg. de LN A is vooral een zeer com- waarin het u aan niets ontbreekt [rijgedrag, rembekrachtiging, ekleding, beklede kofferruimte net verstelbare rugleuning, c afzonderlijk van elkaar neerklap elen.sigarette-aanstekei; verlichte L 2 make-up spiegels, bergtasje Ineklep en als 'extra' elektrische I (type 11RE). i twee typen: de LNA 11E (iels I 1.345,- en de LNA 11RE (zeer luxe), I lalleszins aantrekkelijke prijs voor liture. lua persoonhjkheid en karakter pit bij mensen die alleen het bn. Die mensen nodigen wijgra^ nadere kennismaking met de 11. TROËN LNA 1LVANAF F13.345,.| Blusief aflevenngskosten cn ML-ttcty Ibehandehng. ksBmzEr™ CADZAND/AARDENBURG - De Zeeuws- vlaamse vormingscentra Hedenesse (Cadzand) en Van Eeghenhuis (Aardenburg) zijn ge- j dwongen om per 1 juli achttien mensen te ont- Hedenesse heeft al een ontslagvergunning aange vraagd voor dertien medewerkers. Bij het Van Eeghenhuis is men nog niet zover, hoewel het vaststaat dat er vier of vijf ge- dwongen ontslagen zullen val len. Omdat ook diverse ar beidsplaatsen, die wegens na tuurlijk verloop vrij komen niet worden opgevuld, wordt de werkgelegenheid bij de twee instellingen gehalveerd. Dit alles is het gevolg van de zeer forse bezuinigingen die de minister van welzijn, volksge- zondheid en cultuur (WVC) wil gaan toepassen op het in ternaatvormingswerk. Voor een aantal categorieën van dit werk wordt de subsidie afge schaft of sterk ingekrompen, waardoor het rijk in totaal 25 j procent (een bedrag van 11,5 miljoen gulden) minder hoeft bij te dragen aan de vormings- I centra in het hele land. Hedenesse en het Van Eeg- Van onze correspondente Drie bowls en twee sherry, bekende B. vlot op de hem ge stelde vraag hierover, maar uit de bloedproef bleek dat B. de tel waarschijnlijk was kwijtgeraakt (2.31). Zijn I raadsman mr. de Kerf voerde I aan dat zijn cliënt beslist be- I trouwbaar geacht moest wor sen dat het hoge promillage I waarschijnlijk veroorzaakt was door het inademen van I dampen van verfverdunner I waar B. die dag mee gewerkt 1 bad. Het behoud van zijn rij bewijs noemde mr. de Kerf van „levensbelang voor zijn cliënt". B. werd veroordeeld tot een I gevangenisstraf van twee we- I ken en twaalf maanden ont- 1 Egging waarvan de helft voorwaardelijk met een proef- I tijd van twee jaar. ÜjfêUD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND Kintoren 'i Terneuzen, Hulst en Goes. Adressen en telefoonnum mers op pagina 2. Terneuzen: Rein van der Helm (editie-chef), Jan Jan sen (piv. chef). Frank Dey, raul de Schipper, Cor de poer (foto), Ton Koomen I 'sport). Hulst: Eugène Ver- I fasten. Goes: Gé van Ber- I Kei. Middelburg: Henk Post- I na. Oostburg: Co Meertens. I tavicepunten 2250. henhuis worden, door deze maatregel echter extra gedu peerd. „En dat komt omdat de subsidies worden afgeschaft voor onderdelen van het werk die juist in de Zeeuwsvlaamse centra erg sterk zijn vertegen woordigd", aldus Nico Peterse, directeur van Hedenesse. „Daardoor raken we de helft van onze subsidie en ook de helft van ons werk kwijt". De onderdelen waarvoor met ingang van 1 juli de subsi die vervalt zijn het vormings werk voor scholieren en stu denten, het cursuswerk voor ondernemingsraden en de cur sussen die voortkomen uit de opleiding van een bepaalde beroepsgroep. Het algemeen vormende werk zal nog maar voor dertig procent door het rijk financieel worden onder steund. Nico Peterse: „En juist die ca tegorieën leveren Hedenesse en het Van Eeghenhuis de meeste cursisten op. Nu de subsidie vervalt zal de belang stelling natuurlijk dalen tot vrijwel nihil. Het is nu al moeilijk genoeg om van bij voorbeeld een scholier 160 gul den te vragen voor een vor mingscursus. Straks moeten we echter het viervoudige in rekening gaan brengen en dat is natuurlijk volslagen on haalbaar". Of onder die omstandighe den Hedenesse, het Van Eeg henhuis en het derde vor mingscentrum in Zeeland, het Zilveren Schor te Arnemui- den, zelfstandig kunnen blij ven voortbestaan is nog maar de vraag. De besturen van de drie instellingen voeren dan ook besprekingen over een mogelijke fusie terwijl er ook driftig wordt gezocht naar an dere subsidiekanalen. De vormingscentra hebben een bezwaarschrift ingediend tegen de plannen van de mi nister maar daarvan verwacht Peterse nauwelijke enig resul taat. „Of er een rechtvaardig beleid wordt gevoerd is op dit moment blijkbaar totaal on belangrijk. Het gaat er de ver antwoordelijke bewindslieden alleen maar om, dat er zoveel mogelijk geld wordt terugge haald". Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN - De verlen ging van de invalsweg in Terneuzen heeft Terneuze naar W. de Koek bodem schatten opgeleverd. Geen Romeins aardewerk of an dere potten en pannen waarmee hij rijk of beroemd zou kunnen worden. Nee, simpel de 'vrucht' van enke le vooroorlogse stortplaat sen langs wegen die sinds die tijd in onbruik waren geraakt. Een gesmede bijl, een ouderwetse fietsbel, carbid- lantaarns en een fikse hoe veelheid flesjes en potjes, met daarop merknamen die alleen nog in de herinnering voortleven, horen tot zijn verzameling. Wie kent nog de bierhandel A. de Jonge uit Terneuzen of De Volhar ding uit 'Selzaete', producent van waarschijnlijk lisol of zoutzuur? De Koek viste het alle maal op toen het grondwerk voor de nieuwe weg begon. Wat hij achterliet, ligt nu onder asfalt, maar de Ter- neuzense liefhebber van an tiquiteiten en gewoon nostalgische voorwerpen, maakte wel een kleine stu die van de herkomst. „Veel waarde heeft het natuurlijk allemaal niet, maar het is interessant om uit te zoeken hoe het daar kwam". Volgens De Koek was het verlengen van de invalsweg vanaf de rotonde bij Drie wegen een historisch mo ment. Want voor het eerst sinds het ontstaan van de nederzetting Ter Nose wer den de verbindingswegen naar het zuiden verlegd. De nieuwe weg 'doorbrak' oude smalle wegen (met kinder kopjes) naar Axel en Sluis kil. En vooral bleek dat des tijds van gecontroleerd stor ten van huisvuil nog geen sprake was. Langs de wegen lag me nige belt en vooral daar vond De Koek zijn schatten. Ook zaken die hij niet kon versjouwen, zoals gemetsel de, met aarde bedekte schuilkelders. Een enkele musketkogel was de enige Bodemschatten tastbare herinnering aan nog veel vroeger. Een speciale bedoeling met zijn verzameling heeft de Terneuzenaar niet. Hij veronderstelt dat liefheb bers er wel op af zullen ko men. Dat kunnen mensen zijn die zich verdiepen in de geschiedenis van de streek, bijvoorbeeld de vereniging - FOTO DE STEM COR J DE BOER oud-Terneuzen. „Maar" zegt de amateur-archeoloog la chend, „er zijn ook mensen die oude flessen verzamelen. En hier zitten heel aardige tussen". Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG - Als de regering al dan niet onder druk van het parlement zou besluiten de kerncentrale Borssele met onmiddellijke ingang te sluiten, levert dat op langere termijn 1500 extra werklozen op. Tot die bevinding komt de commissie-Beek in een rege ringsadvies, dat zij gisteren aan minister Van Aar- denne (Economische Zaken) overhandigde. De commissie, vorig jaar mei ingesteld door de toenma lige minister Terlouw, meldt in haar rapport dat de staat een bedrag van 3,5 tot 6 mil jard op tafel zou moeten leg gen om de kosten van stilleg ging van de beide kerncentra les in Nederland (Borssele en de veel kleinere Dodewaard- centrale) op te vangen. De PZEM zelf, als exploitante van de centrale in Borssele, kwam twee jaar geleden op een ver liespost van 1 tot 3 miljard, maar PZEM-directeur ir. M. D. Dalebout wees er gister avond al op, dat het er maar net van afhangt welk jaar als eindjaar voor de centrale wordt genomen. „Als de com missie-Beek een verlies van 3,5 miljard rekent tot 1993, en wij komen op 3 miljard, ontlo pen we elkaar toch niet veel." In haar rapport aan de mi nisterraad onderstreept de commissie-Beek nog eens het belang van de kerncentrale voor het in Vlissingen-Oost gevestigde Franse alumi- niumbedrijf Péchiney. „Wat betreft de provinciale werkge legenheidseffecten gaan wij ervan uit dat Péchiney ge dwongen zal zijn de productie te staken ingeval de kerncen trale wordt gesloten en er geen stroomlevering op basis van nucleaire kosten meer zal kunnen plaatsvinden," aldus de commissie, die overigens een sluiting van Péchiney bij behoud van de lage energieta rieven evenmin uitsluit. Deze opmerking komt voort uit de zeer grote gevoeligheid van het Franse bedrijf voor ook een beperkte stijging van de energietarieven. Volgens de commissie-Beek is een andere „energievreter", te weten Hoechst, veel minder afhankelijk van de kerncen trale, gezien haar van Péchi ney afwijkende tariefstelling voor levering van electriciteit. Het verlies van 1500 ar beidsplaatsen dat de commis sie-Beek als onvermijdelijk gevolg van sluiting van de Borsselse centrale ziet, zou een teruggang van de Zeeuwse werkgelegenheid met 1,7 be tekenen, zo heeft de commissie aan de hand van recente CBS- cijfers berekend. In een toelichting op zijn rapport ging professor Beek gistermiddag ook nog kort in op de veiligheidsaspecten van de Nederlandse centrales. Daarbij maakte hij de kantte kening dat bij een calamiteit in Borssele, de autoriteiten nog altijd tien uur de gelegen heid zouden hebben om de be volking te evacueren. MIDDELBURG - Het dagelijks bestuur van de provincie be raadt zich komende dinsdag over de gevolgen van het ministe riële „nee" tegen de Westerschelde Oeververbinding. Terneuzens burgemeester C. Ockeloen heeft het Zeeuws colle ge gisteren per telex alvast een hart onder de riem gestoken. Hij vindt dat gedeputeerde staten de moed nog niet op moeten ge ven. Aan de andere kant is hij bang dat extra tariefsverhogin gen voor de veerdiensten, dan wel een achteruitgang van de dienstverlening zullen volgen. Die vrees leeft ook binnen de Zeeuwse statenfracties. Zo dien de D'66 gisteren schriftelijke vragen in waarin alvast een „on aanvaardbaar" wordt uitgesproken over een eventuele verla ging van de rijksbijdrage voor de exploitatie van de veren. On gerust vraagt de fractie aan gedeputeerde staten of nu ook de bouw van een nieuwe dubbeldeksveerboot op de tocht staat. Gedeputeerde staten zullen zeker nog proberen om steun voor het WOV-project te zoeken bij de Tweede Kamerfracties. Daar bij zal ook de „gentlemans-agreement" aan de orde komen tus sen de regeringsfracties CDA en WD, waarvan De Stem op 25 oktober melding maakte. De fracties legden toen nadrukkelijk vast dat aan de WOV-overeenkomst niet meer getornd zou mo gen worden. Veel hoop op een ingreep van de Tweede Kamer leeft er in bestuurlijk Zeeland echter niet. Gedeputeerde J. de Voogd (verantwoordelijk voor de veer diensten) zei gisteren dat hij zich niet langer gebonden acht aan de exploitatie-overeenkomsten voor de veerboten die onderdeel uitmaakten van het van tafel geveegde WOV-akkoord. „We zul len opnieuw gedwongen worden om te onderhandelen over de veerdiensten. We moeten ons nu beraden over het inzetschema en daarbij komt ook de noodzaak van een vierde dubbeldeks veerboot aan de orde". Hij zei geen aanwijzingen te hebben ge kregen dat Den Haag nu ook nog zal proberen de veerverbindin- gen bij bezuinigingen te betrekken, maar hij achtte het niet uit gesloten „dat men nog eens een aanval op het hele plaatje" zal doen. (Zie ook pagina 2) Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Het kabinet heeft een streep gezet door de bouw van de Vaste Oeverver binding Westerschelde, omdat uit nieuwe berekeningen bleek dat „tegenwind" bij de aanleg de financieringskosten tot wel zes miljard gulden zou kunnen opdrijven. Dat blijkt uit een brief van de ministers Smit-Kroes (Ver keer en Waterstaat) en Ruding (Financiën) aan de Tweede Kamer, waarin wordt uitge legd waarom de brug-tunnel er niet moet komen. Minister Smit-Kroes schrijft dat de VOW-plannen zijn gebouwd op optimistische berekeningen en dat nu blijkt „dat bij een ongunstige sa menloop van omstandigheden, zoals tegenvallers bij de bouw, een hoge reële rente en een te genvallend verkeersaanbod, onaanvaardbaar hoge finan ciële risico's kunnen optre den." Ook is het kabinet niet ge rust over een snelle oplossing van planologische problemen, zoals de bezwaren bij de Raad van State die zijn gemaakt door de Stichting Zeeuwsch Coördinatie Orgaan voor Na- tuur- Landschaps- en Milieu bescherming. „Gedeputeerde Staten van Zeeland betonen zich opti- miseh ten aanzien van de uit slag en de behandelingsduur van de procedures en spreken de hoop uit dat indien één be zwaarschrift definitief is af gewikkeld, de overige zullen worden ingetrokken. Dit opti misme wordt dezerzijds niet gedeeld. De milieu-organisa ties zijn veelal geneigd de pro cedures zo lang mogelijk te rekken in de overtuiging dat elk uitstel is meegenomen. Ook recente uitspraken van die zijde wijzen in die rich ting", aldus minister Smit- Kroes. Het kabinet heeft de „oude geflatteerde berekeningen" die tot nu toe werden gehan teerd om de kosten van de VOW vast te stellen opnieuw in de computer gestopt. Voor de risico-berekening werden de volgende wijzigingen aan gebracht: een rente van acht procent (was: 9%), inflatie van vijf procent (was 6%) en een loonkostenstijging van vijf procent (was 7%). „Deze wijzi gingen hebben relatief geen grote invloed op de uitkomsten omdat de reël rente vrijwel gelijk is". De wijzigingen die wel doorslaggevend waren voor het negatieve besluit van het kabinet: Het verwachte VOW-ver- keersaanbod is 25 procent naar beneden gebracht „van wege het geringere aanbod op de huidige Westerscheldeve- ren en de verwachting dat minder verkeer overgaat van Vlissingen-Breskens paar de VOW. Voorgesteld wordt om voor het verkeersaanbod in het jaar 2000 nu uit te gaan van een groei van vijftien pro cent hetgeen toch nog wel als een optimistische benadering moet worden beschouwd." De besparingen aan rijks bijdragen na aanleg van de VOW vallen tegen. „De rijks bijdrage (afgestemd op de ge raamde besparingen voor het Rijk voor de veer verbinding Kruiningen-Perkpolder en de aanpassing van de veerhavens in Vlissingen en Breskens) aan de VOW was in de oude bere keningen gebasseerd op zeven dubbeldekkers voor de twee veren en zou dientengevolge dertig miljoen per jaar bedra gen. Uitgaande van de huidige verkeersverwachtingen zou met vier dubbeldekkers (even tueel met een reserve-vaar tuig) kunnen worden vol staan." Dat zou dan pakweg de helft schelen. De rentedaling kan het rijk financieel opbreken. „Bij een rente hoger dan acht pro cent zou de provinciebij drage aan de VOW zijn gesteld op een maximum van 4,5 miljoen gulden per jaar. Nu de rente zich in de buurt van de 8 pro eent beweegt komt de provin ciale bijdrage te vervallen. Dit heeft een negatieve invloed op de exploitatie-resultaten." Het kabinet concludeert dat het brug-tunnelproject met de drie bovengenoemde tegenval lers voor Den Haag en het feit „dat toch wel rekening moet worden gehouden met tegen vallers door een hogere bouw som" moet worden geken merkt als „financieel zeer kwestbaar." Met die nieuwe gegevens zou het betekenen dat de VOW nu onder normale omstandig heden met een krediet van bij na twee miljard gulden be taald zou moeten worden. Dat betekent dat de zaak 33 jaar na de opening is afgelost en het exploitatietekort in het eerste jaar 63 miljoen gulden is. Werken prij stij gingen en bouwkosten tegen dan kan het benodigde krediet oplopen tot zes miljard gulden (afbetaling van tachtig jaar; exploitatie tekort eerste jaar: ƒ73 mil joen). „De oude optimistische be rekeningen met betrekking tot de financiële haalbaarheid wezen aan de de VOW binnen enkele tientallen jaren zijn geld zou kunnen opbrengen met behulp van de tolgelden en beparingen op de rijksbij dragen in de tekorten van de Westerscheldeveren en op de rijksuitgaven voor de veerha vens," schrijft minister Smit- Kroes. Maar na het zien van de nieuwe berekeningen kwam het kabinet tot de con clusie dat de financiële risico's en het lagere verkeersaanbod te groot zijn, dus houdt het ka binet liever vast aan de be staande veerverbinding, die Den Haag minder geld kost dan een uit de hand lopende VOW zou doen. 3st vooraanstaande ede uit Zwitserland, i studio. ora, artifort, benders, r, de sede, durlet, ta, kill-intern., lübke, )as-toe, poltrona-frau, honet, interlübke b.O.ZOOfD rda»1 (kelijk te bereiken met

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 9