IIEIIKS IPTV?I IJK IN DE IRANI I Hulst past zes ton bij Kinderboerderij van De Sterre onder dak „Vreselijk jammer Axel: ton over voor stadhuis Na WOV-Nee ook afbraak veer- verbindingen? design Plan voor nieuw verenigingsgebouw Bouwgrond Nieuw-Namen SOERDERIJ I0GEWEG WORDT GESLOOPT ZE VAC opent ritten- seizoen '83 Werkgevers over VOW: Aljl VAN ZEELAND T18 PAGINA ZEELAND 2 SNEL een afspraak TOGRAAF want In Color-guard concours Axel uitverkocht Nog 50.000 gulden nodig voor laatste fase 1HHIHI krUPAG 14 JANUAR11983 Tl te zoenen I jubileum, receptie, lloving, overwinning, door, mag best eens el op de pagina lijk is dat niet en duur |b v 6 regels kosten ftelt 'n tekst op, belt onze bijkantoren ot lan de balie particulieren k»0 Eén grote regel et bijplaatsen van een 10,-toeslag Bij niet bt 2,50 adm kosten feonkantoren Hulst, fel. 01140-13751; et 9, tel 01150-17920, tel 01100-28030. ^Adverteren helpt u op weg, Inlichtingen: De Stem. 076-236911 i llo aan de Nleuwstraat persoonlijke aandacht portret, bijv. van uw ge- f. Dit geldt tevens voor wl| een PORTRET oor f 25,- passende fotolijsten. euwstraat 54 el. (01150)-192S4 d in architectuur-, t, publiciteits- itfotogratie. V erenigingen V ogelwaarde in ruimtenood ode |d en ien. daar j leeft d i. aal van vnj- pen- er endag tijd is dat kon- tndoen. en nebt. ituren ;egevens zolgen. nhuis. Van een onzer verslaggevers VOGELWAARDE - Een aantal verenigin gen in Vogelwaarde kampt met een nij pend gebrek aan ruimte voor het op touw zetten van hun activiteiten. Het gaat om peuterspeelzaal Duimelot, de Scouting Vogelwaarde, de to neelvereniging ODI en de Stichting Wal halla, die al geruime tijd op zoek zijn naar een geschikt onderko men. Op initiatief van de Stich ting Walhalla heeft men nu de koppen bij elkaar gestoken en is het plan geboren om in het dorp een geheel nieuw vereni gingsgebouw neer te zetten. Het gemeenschapshuis het Dorpscentrum biedt volgens hen geen uitkomst, omdat dit al grotendeels volgeboekt is door andere verenigingen en omdat het niet geschikt is voor bepaalde activiteiten. Zo kan bijvoorbeeld de to neelclub er vaak pas in de late avonduren terecht, wat bete kent dat er tot 's nachts gere peteerd moet worden. De scouting, die door het ruimte gebrek al verscheiden leden heeft zien vertrekken, heeft dringend behoefte aan een eigen ruimte, waar men wat spulletjes in kwijt kan. Dat zelfde geldt voor de peuterspeelzaal. Die heeft mo menteel onderdak in Hoeve la Salette, maar omdat men daar de ruimte zelf nodig heeft, moeten de peuters dit jaar om zien naar iets anders. In het verleden heeft men een poging gedaan om een plaatsje te krijgen in voormalige kleuter school, maar dat stuitte op weerstand van de bejaarden die het gebouwtje ook gebrui ken. De Stichting Walhalla tenslotte is nu gedwongen zijn activiteiten te spreiden over het Dorpscentrum en de ver schillende horeca-bedrijven. Walhalla heeft nu een plan gepresenteerd om op eigen kosten een nieuw gebouw van twintig bij tien meter neer te zetten, dat uitkomst zou bie den voor de aan ruimtenood lijdende verenigingen. Met de bouw is zo'n 45.000 gulden ge moeid. Men aast op een centraal plekje in het dorp, het al jaren braakliggende terrein nabij de voetbalvelden. Momenteel raadplegen de betrokken be sturen hun achterban en over een tweetal weken moet dan duidelijk zijn of kan worden geprobeerd de plannen te rea liseren. De heer Meijse hijst de vlag in top js 259,1000 AG Amsterdam. Doekje "Straks met pensioen" blad, in samenwerking met RE). Van een onzer verslaggevers «EUW-NAMEN - Burge meester en wethouders van Hulst willen bijna zes ton bil- Van een onzer verslaggevers HOLST - Burgemeester en kethouder van Huist hebben besloten de voormalige boer derij aan de Hogeweg geheel met de grond gelijk te maken. Aanvankelijk was het de bedoeling dat enkel het woon huis zou worden gesloopt, maar omdat in juli een gedeel te van de schuur uitbrandde vindt het college dat ook die beter gesloopt kan worden. Herstellen van de schuur (waarmee ruim 93.000 gulden gemoeid zou zijn) heeft vol gens B en W weinig zin. Dat betekent ook dat de verzeke- 'ing niet voor het volledig be drag over de brug komt, maar toch heeft men nog 17.000 gul den kunnen lospeuteren. Dat geld wil men nu gebruiken om de sloopkosten te betalen. Slo pen heeft volgens B en W nog bet voordeel dat het perceel bij verkoop (er was uitgegaan van 200.000 gulden) aan een bedrijf dat zich daar wil vestigen "ink wat meer op zal brengen. De kwestie komt maandag '"januari aan de orde tijdens ie vergadering van de finan ciële commissie, om 19 uur in bet stadhuis. passen, om de bouwgrondprij zen in het saneringsplan om geving Reijnaertstraat in Nieuw-Namen aanvaardbaar te houden. Zou men vasthouden aan het principe van een kosten dekkende exploitatie, dan zou dat resulteren in grondprijzen voor eengezinswoningen van 175 gulden per m2, bejaarden woningen 280 gulden per m2, vrijstaande woningen 192 gul den per m2 en bungalows 210 gulden per m2. Dergelijke grondprijzen vinden B en W voor het dorp Nieuw-Namen niet haalbaar en zij stellen de raad voor wat meer gangbaardere prijzen te hanteren: 71,50 gulden voor eengezinswoningen, 115 gul den voor bejaardenwoningen, 90 gulden voor vrijstaande huizen, 100 gulden voor bun galows en 22,50 gulden voor achterterrein. Daardoor ontstaat op de ex ploitatie een tekort van bijna zes ton, dat voornamelijk zijn oorzaak vindt in de hogere renteverliezen vanwege een langere exploitatieperiode dan was voorzien en in de wegval lende opbrengsten door het braak laten liggen van het ge bied tussen de Cuwaertstraat en de Veerstraat. Immers, B en W hebben besloten daar af te zien van woningbouw, om dat dit gebied feitelijk het eni ge is waarop in de toekomst de aanleg van een tweede sport terrein mogelijk is. Bovendien is daar bij de bouw van de kantine en kleedruimten al op ingespeeld. B en W stellen voor het te kort van zes ton bij te passen uit de in het gemeentelijk grondbedrijf aanwezige alge mene reserve. Van onze correspondent ZAAMSLAG - De Zeeuwsch- Vlaamse Automobielsportclub (ZEVAC) opent het nieuwe rit- tenseizoen zondag 16 januari met een (vernieuwde) fotorit. Het accent ligt nu op de te ge bruiken foto's en dus niet zoals voorheen op het oriëntatiege- deelde. De lengte van de rit is circa 45 kilometer, gemiddelde snelheid waarmee gereden dient te worden is 20 kilometer per uur. Inschrijving voor deelname, ook voor niet-leden van de ZEVAC, is mogelijk van 13.00 uur tot 14.00 uurin café-res taurant De Kraag. De rit is on derverdeeld in drie klassen. De A-klas, zware concurren tie; B-klas, sportief maar pit tig en de C-klas, gezellig en leerzaam. De start van de eer ste equipe is om 13.30 uur. Alle deelnemers krijgen een vel met 25 foto's en een route beschrijving. In de A-klas zijn de foto's onderverdeeld in vijf series van vijf foto's. De series liggen op volgorde de foto's niet. Dat is wel het geval bij de B-klas. Dat laatste is ook het geval bij de toerklas, waarbij de foto's tevens zijn opgeno men in de routebeschrijving. Van een onzer verslaggevers AXEL - De kaartjes voor het Color-guard concours, dat za terdag 22 januari in de Axelse sporthal wordt gehouden, zijn nu al uitverkocht. De in totaal 600 beschikbare plaatsbewijzen zijn in snel treinvaart de deur uitgegaan en de sporthal zal volgende week dan ook tot de nok vol zitten. Het concours, waar de top van de Nederlandse guards in actie komt, begint om 20 uur. Vlag op kinderboerderij in Clinge foto's de stem cor j de boer H Van onze correspondent 1 CLINGE - Het dierenver- blijf van de in aanbouw zijnde kinderboerij bij het zwakzinnigen internaat De Sterre te Clinge is onder dak gegaan. Dit feit werd ge- 5 vierd met het hijsen van de vlag. Naast de stalling voor die- ren omvat het gebouw ook het sanitair gedeelte en een kantoortje voor de beheer- der van de boerderij. 5 Als het gebouw over een paar weken is afgewerkt, is weer een belangrijk gedeelte van de kinderboerderij ver wezenlijkt. Het is nog niet bekend wanneer aan de laatste fase wordt begonnen, de bouw van een ontmoe tingsruimte, waarin de be zoekers kunnen vertoeven en een consumptie kunnen gebruiken. Ook zou deze ruimte benut kunnen wor den voor activiteiten. De moeilijkheid zit hem in de financiën. Het meeste geld is aanwezig, maar om alles, dus zowel de bouw als de inrichting, te kunnen be kostigen is nog zo'n 50.000 gulden nodig. Men heeft er echter goede hoop op dat men het geld spoedig bijeen kan sprokkelen. Wanneer de gehele boer derij gereed zal zijn is nog niet bekend. Wel wordt er in maart of april een beheerder aangesteld. Die kan dan al vast met zijn werkzaamhe den beginnen en bekijken welke dieren geleidelijk aangeschaft kunnen wor den. ïniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiË TERNEUZEN/BREDA - Het bedrijfsleven in zuid west-Nederland is hevig teleurgesteld over het niet doorgaan van het VOW-project. Dat blijkt uit reacties van verschillende organisaties. De werkgelegenheid krijgt weer een dreun en de infra-structuur van het gebied wordt er niet beter op, zo is de algemene teneur van de commentaren. „Het niet doorgaan van de VOW is vreselijk jammer voor het bedrijfsleven in Zuidwest- -Nederland", aldus de heer Rijsebeek van het VNO. „Ook voor het uitvoerend bouwbe drijf is het heel jammer". Woordvoerder Verschaffels van het NCW; „Toezeggingen van het vorige kabinet zijn eenvoudigweg ongedaan ge maakt. Dat is een vorm van bestuur waar je grote vraag tekens bij kunt zetten". Over de werkgelegenheid zegt hij :„Dit is zeer ernstig voor de werkgelegenheid, niet alleen voor de directe tewerk stelling maar ook voor de af geleide sectoren. Het is een ramp voor de bevolking hier". Persoonlijk denkt hij ook dat de technische toestand van de veerboten op vrij korte ter mijn (1 tot 1 Vs jaar) wel eens heel slecht kan worden. Ge volg kan zijn dat er met min der regelmaat gevaren zal worden. En dat is desastreus voor het goederenverkeer. Ook de eventuele verhoging van de tarieven wordt een ramp voor de goederenvervoerders. Infrastructuur Secretaris W. Flohr van het NOB-wegtransport in Zeeland ziet die dreiging ook. „En de veerdiensten vormden toch al een onzekere maar hoge on kostenpost vanwege de wacht tijden. Jammer allemaal. Met een brug-tunnel zou je zeker heid hebben gekregen over de infrastructuur in dit gebied." Hij ziet de Doeltunnel niet als een 'redelijk alternatief'. „Die past niet goed in de noord-zuid verbinding". Ook bij de aanleg hadden volgens hem heel wat vervoerders ingeschakej^. kunnen worden. De kamer van koopharjfie), in West-Brabant is „in zeer grote mate teleurgesteld. Onze mening sluit aan op wat er leeft in het Zeeuwse", aldus woordvoerder Brekelmans. De KvK-Breda heeft indertijd met de KvK's in Terneuzen en Middelburg een positief advies uitgebracht over de VOW. „Wij vonden het van erg groot belang dat de VOW er kwam, allereerst voor Zeeland, maar ook voor de infrastructuur van West-Brabant", aldus Brekelmans. Rente „Het is ook vreemd dat een van de voorwaarden die wer den gesteld, de rente van 10 procent, nu niet meer mee schijnt te spelen. Juist nu de rente zo gedaald is, zou dit uitermate gunstig zijn voor de kosten. Juist in deze tijd van grote werkloosheid in de grond-, weg- en waterbouw zou je in deze sector werkgele genheid moeten scheppen. De gigantische investering is voor een belangrijk deel terug te verdienen, want je onttrekt een flink aantal mensen aan de pot werkloosheidsvoorzie ning", aldus Brekelmans. Niet alleen in Zeeland, maar ook bij medewerkers van de Directie Bruggen van Rijks waterstaat in Voorburg (Zuid- Holland) is het bericht van de ministers Ruding en Smit - Kroes over het niet doorgaan van de VOW hard aangeko men. In Voorburg is door dezelfde mensen die de nieuwe Moer- dijkbrug hebben tekenden de hangbrug ontworpen, die in het bruggedeelte van de VOW gebouwd zou worden. De medewerkers van de Di rectie Bruggen die zich jaren lang met deze hangbrug - de eerste in ons land - bezig heb- hen gehouden, vinden het erg jammer dat het projekt waar in zij zoveel tijd en energie hebben gestoken, afgeblazen Van een onzer verslaggevers AXEL-BenW van Axel mo gen van de VVD het voor deeltje van ruim een ton, dat Axel ten deel viel bij de aan besteding van de verbouwing van het stadhuis naar eigen inzicht besteden aan het nieu we onderkomen. Met die re strictie dat de oorspronkelijke begroting van twee miljoen gulden niet wordt overschre den. Fractievoorzitter H. Cysouw zei dit gisteravond tijdens een vergadering van de commissie financiën. Bijna de helft van dit bedrag werd gisteravond overigens al uitgegeven. Zo wel het CDA als de PvdA en de VVD gingen akkoord met een volgens het college nood zakelijke verbetering van de centrale verwarming en de electriciteit. Zoals bekend ging de gemeenteraad eind decem ber schoorvoetend akkoord met het voorstel van B en W om dit voordeeltje terug in het stadhuis te steken. De raad wilde op dat mo ment nog geen bestemming geven aan die extra ton en gaf het college de opdracht om puntsgewijs op de verschillen de aanpassingen terug te ko men. Woensdagavond legde wethouder P. Apers dit lijstje aan de commissie voor. Daar op staan naast de genoemde verbeteringen het aanbrengen van dubbele beglazing (kosten 40.000 gulden), verfraaiing van de hal (10.000 gulden) en nieu we vloerbedekking (10.000 gul den). Daarnaast is gebleken dat de sloop van het semi-perma- nente gebouw duurder uitvalt dan aanvankelijk was begroot. De PvdA zei gisteravond in feite alleen maar ja tegen de CV en electriciteitsvoorzienin- gen. „Ik hoor deze voorstellen vanavond voor het eerst. Ik kan niet zeggen dat ik namens mijn fractie spreek. Met de overige punten ga ik terug", aldus J. Jongepier. Het CDA wil het college evenmin de vrije hand geven. „We gaan breken aan een ge- - bouw dat vijftig jaar oud is. Je weet nooit wat je tegen komt. We zijn nog niet eens aan het breken en we hebben al een tegenvaller bij de sloop van het semi-permanente ge bouw", aldus Kesbeke. Hij pleitte voor een strenge kos tenbewaking en gaf net als de VVD de wethouder mee de be groting van twee miljoen niet te overschrijden. Door Henk Postma MIDDELBURG - Het minis- J®r'ële „nee" tegen de Vaste Oeververbinding Wester- srhelde is als een koude dou- the over bestuurlijk Zeeland «en gekomen. Terwijl ach- "teenvolgende bewindslieden «eland alsmaar in de waan Wen dat de brug-tunnel er ""eindelijk zou komen - maar fr aan de andere kant zorg- "nidig voor waakten zich niet ïeheel en al te binden - stelden Je Zeeuwse bestuurders zich "«eds meer op de komst van 1e oeververbinding in. .Het is dus even slikken nu J'ina 6 miljoen aan voorberei- ""Sskosten, afkomstig uit de ("ovineiekas, in het Wester- !chelde-water lijken te zijn ^worpen. Toch zullen de «euwse bestuurders merken het weer wat ruimer ademhalen is wanneer straks de nare smaak is weggespoeld. „De hoofdprijs hebben we ge mist", zoals gedeputeerde J. de Voogd dat gisteren uitdrukte, maar daar staat tegenover dat de druk op de Zeeuwse finan ciën weer wat verder is ver licht en dat met des te meer kans gevochten kan worden voor andere projecten. Die strijdgeest zai hard no dig zijn want er zijn aanwij zingen dat met het negatieve brug-tunnel-besluit ook het dienstbetoon, dan wel de „be taalbaarheid" van de veerver- bindingen op de tocht gezet is. Vooraleer we daar op ingaan nog even naar de vaste oever verbinding terug. Bij een tegenvallende ex ploitatie - en daar moest ge zien het teruglopend verkeers aanbod terdege rekening mee worden gehouden - zou de provinciekas jaarlijks voor maximaal 4 miljoen aange sproken worden, terwijl de tolheffing bij de oeververbin ding maximaal met 30 procent extra zou worden verhoogd. Dat was twee jaar geleden althans afgesproken met het eerste kabinet Van Agt en zo stond het ook in de concept overeenkomst die twee maan den geleden tot stand kwam onder welwillend toezicht van bewindslieden uit het vierde kabinet Van Agt. Die concept-overeenkomst was voor Zeeland niet onvoor delig, althans tegen de achter grond van geluiden over drei gende rijksbezuinigingen op de Westerschelde-veren. Immers, in die overeen komst was het toltarief voor de brug-tunnel (behoudens de eventuele verhoging met 30 procent) gekoppeld aan het toltarief van de resterende veerverbinding Vlissingen- Breskens. En wat belangrijker is: er stond ook in opgenomen dat de stijging van de veerta- rieven niet hoger zou mogen zijn dan de kosten van levens onderhoud. Dat gaf de provincie zeker heid in de strijd voor „betaal bare" veren en betekende dat alle verdere risico's ten laste zouden komen van de staats kas. Reden voor enige vreugde was er dus wel degelijk toen de Zeeuwse staten de concept overeenkomst twee maanden geleden onder ogen kregen, al was die dan afkomstig van twee demissionaire ministers die er doodgemoedereerd bij vertelden dat hun gereed staande opvolgers er natuur lijk altijd nog andere gedach ten op na konden houden. Dat blijkt nu dus ook zo te zijn, de aanvankelijke euforie in het provinciehuis ten spijt. Hoe het kat en muis spel rond de Westerscheldeverbin- dingen ook verder moge verlo pen, het is niet uitgesloten dat er voor de Zeeuwen - en niet alleen hun bestuurders - nog meer dompers volgen. Want de indruk bestaat (en de eerste reacties van Zeeuwse politici en gemeentebestuurders zin spelen daar ook al op) dat de huidige bewindslieden zich niet zozeer tegen de brug-tun nel hebben gekeerd alswel te gen de overeenkomst die er aan ten grondslag ligt. Als dat zo is hebben ze hun handen vrijgemaakt om de veerver- bindingen tot speelbal te ma ken van de Haagse bezuini gingswoede. Dat kan forse ta riefsstijgingen inhouden, maar ook een aanmerkelijke vermindering van het aantal vaarten, zeker wanneer op nieuw veerboten aan vervan ging toe zijn. Daar zijn aan wijzingen voor. Allereerst ligt nog steeds het voornemen van het vorige ka binet op tafel om de verant woordelijkheid voor de veer diensten binnen twee jaar van de provincie over te nemen. Verder wordt momenteel op het ministerie van Verkeer en Waterstaat verschillend over het veertarievenbeleid ge dacht. Er is een stroming die vindt dat er niet méér ver hoogd moet worden dan strikt noodzakelijk is. Dat zou bete kenen dat de tolheffing ge handhaafd blijft op zo'n 30 procent van de kosten. Maar er zijn ook ambtenaren die vinden dat de veertarieven ge lijke tred moeten houden met de verhogingen bij het open baar vervoer. Gezien het hui dige beleid van minister Smit- Kroes zou dat voor Zeeland desastreus zijn. Tekenen dat deze bewinds vrouwe met Zeeland erg veel mededogen heeft zijn tot nu toe echter nog niet zichtbaar. Integendeel, juist deze week werd bekend dat ze best bereid is de geplande weg over de stormvloedkering voor het openbaar verkeer geschikt te maken. Maar... de gebruikers zullen dan wel de beurs moe ten opentrekken. „Dat zou ronduit schandelijk zijn", zei haar partijgenoot, gedepu teerde J. de Voogd, gisteren. „Dat je Zeeland niet meer in- of uitkomt zonder te betalen". Laten we hopen dat er in Zee land straks geen nieuwe Ho- noré Colsen op moet staan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 11