IIEIIKS
IPTV?I
IJK IN DE
IRANI I
Hulst past
zes ton bij
Kinderboerderij van
De Sterre onder dak
„Vreselijk
jammer
Axel: ton over
voor stadhuis
Na WOV-Nee ook
afbraak
veer-
verbindingen?
design
Plan voor nieuw verenigingsgebouw
Bouwgrond Nieuw-Namen
SOERDERIJ
I0GEWEG
WORDT
GESLOOPT
ZE VAC opent
ritten-
seizoen '83
Werkgevers over VOW:
Aljl
VAN ZEELAND
T18 PAGINA ZEELAND 2
SNEL een afspraak
TOGRAAF want In
Color-guard
concours Axel
uitverkocht
Nog 50.000 gulden nodig voor laatste fase
1HHIHI
krUPAG 14 JANUAR11983
Tl
te zoenen I
jubileum, receptie,
lloving, overwinning,
door, mag best eens
el op de pagina
lijk is dat niet en duur
|b v 6 regels kosten
ftelt 'n tekst op, belt
onze bijkantoren ot
lan de balie
particulieren
k»0 Eén grote regel
et bijplaatsen van een
10,-toeslag Bij niet
bt 2,50 adm kosten
feonkantoren Hulst,
fel. 01140-13751;
et 9, tel 01150-17920,
tel 01100-28030.
^Adverteren
helpt u op weg,
Inlichtingen:
De Stem. 076-236911
i
llo aan de Nleuwstraat
persoonlijke aandacht
portret, bijv. van uw ge-
f. Dit geldt tevens voor
wl| een PORTRET
oor f 25,-
passende fotolijsten.
euwstraat 54
el. (01150)-192S4
d in architectuur-,
t, publiciteits-
itfotogratie.
V erenigingen
V ogelwaarde
in ruimtenood
ode
|d en
ien.
daar
j leeft
d
i.
aal
van
vnj-
pen-
er
endag
tijd
is dat
kon-
tndoen.
en
nebt.
ituren
;egevens
zolgen.
nhuis.
Van een onzer verslaggevers
VOGELWAARDE -
Een aantal verenigin
gen in Vogelwaarde
kampt met een nij
pend gebrek aan
ruimte voor het op
touw zetten van hun
activiteiten. Het gaat
om peuterspeelzaal
Duimelot, de Scouting
Vogelwaarde, de to
neelvereniging ODI
en de Stichting Wal
halla, die al geruime
tijd op zoek zijn naar
een geschikt onderko
men.
Op initiatief van de Stich
ting Walhalla heeft men nu de
koppen bij elkaar gestoken en
is het plan geboren om in het
dorp een geheel nieuw vereni
gingsgebouw neer te zetten.
Het gemeenschapshuis het
Dorpscentrum biedt volgens
hen geen uitkomst, omdat dit
al grotendeels volgeboekt is
door andere verenigingen en
omdat het niet geschikt is voor
bepaalde activiteiten.
Zo kan bijvoorbeeld de to
neelclub er vaak pas in de late
avonduren terecht, wat bete
kent dat er tot 's nachts gere
peteerd moet worden. De
scouting, die door het ruimte
gebrek al verscheiden leden
heeft zien vertrekken, heeft
dringend behoefte aan een
eigen ruimte, waar men wat
spulletjes in kwijt kan.
Dat zelfde geldt voor de
peuterspeelzaal. Die heeft mo
menteel onderdak in Hoeve la
Salette, maar omdat men daar
de ruimte zelf nodig heeft,
moeten de peuters dit jaar om
zien naar iets anders. In het
verleden heeft men een poging
gedaan om een plaatsje te
krijgen in voormalige kleuter
school, maar dat stuitte op
weerstand van de bejaarden
die het gebouwtje ook gebrui
ken. De Stichting Walhalla
tenslotte is nu gedwongen zijn
activiteiten te spreiden over
het Dorpscentrum en de ver
schillende horeca-bedrijven.
Walhalla heeft nu een plan
gepresenteerd om op eigen
kosten een nieuw gebouw van
twintig bij tien meter neer te
zetten, dat uitkomst zou bie
den voor de aan ruimtenood
lijdende verenigingen. Met de
bouw is zo'n 45.000 gulden ge
moeid.
Men aast op een centraal
plekje in het dorp, het al jaren
braakliggende terrein nabij de
voetbalvelden. Momenteel
raadplegen de betrokken be
sturen hun achterban en over
een tweetal weken moet dan
duidelijk zijn of kan worden
geprobeerd de plannen te rea
liseren.
De heer Meijse hijst de vlag in top
js 259,1000 AG Amsterdam.
Doekje "Straks met pensioen"
blad, in samenwerking met
RE).
Van een onzer verslaggevers
«EUW-NAMEN - Burge
meester en wethouders van
Hulst willen bijna zes ton bil-
Van een onzer verslaggevers
HOLST - Burgemeester en
kethouder van Huist hebben
besloten de voormalige boer
derij aan de Hogeweg geheel
met de grond gelijk te maken.
Aanvankelijk was het de
bedoeling dat enkel het woon
huis zou worden gesloopt,
maar omdat in juli een gedeel
te van de schuur uitbrandde
vindt het college dat ook die
beter gesloopt kan worden.
Herstellen van de schuur
(waarmee ruim 93.000 gulden
gemoeid zou zijn) heeft vol
gens B en W weinig zin. Dat
betekent ook dat de verzeke-
'ing niet voor het volledig be
drag over de brug komt, maar
toch heeft men nog 17.000 gul
den kunnen lospeuteren. Dat
geld wil men nu gebruiken om
de sloopkosten te betalen. Slo
pen heeft volgens B en W nog
bet voordeel dat het perceel bij
verkoop (er was uitgegaan van
200.000 gulden) aan een bedrijf
dat zich daar wil vestigen
"ink wat meer op zal brengen.
De kwestie komt maandag
'"januari aan de orde tijdens
ie vergadering van de finan
ciële commissie, om 19 uur in
bet stadhuis.
passen, om de bouwgrondprij
zen in het saneringsplan om
geving Reijnaertstraat in
Nieuw-Namen aanvaardbaar
te houden.
Zou men vasthouden aan
het principe van een kosten
dekkende exploitatie, dan zou
dat resulteren in grondprijzen
voor eengezinswoningen van
175 gulden per m2, bejaarden
woningen 280 gulden per m2,
vrijstaande woningen 192 gul
den per m2 en bungalows 210
gulden per m2.
Dergelijke grondprijzen
vinden B en W voor het dorp
Nieuw-Namen niet haalbaar
en zij stellen de raad voor wat
meer gangbaardere prijzen te
hanteren: 71,50 gulden voor
eengezinswoningen, 115 gul
den voor bejaardenwoningen,
90 gulden voor vrijstaande
huizen, 100 gulden voor bun
galows en 22,50 gulden voor
achterterrein.
Daardoor ontstaat op de ex
ploitatie een tekort van bijna
zes ton, dat voornamelijk zijn
oorzaak vindt in de hogere
renteverliezen vanwege een
langere exploitatieperiode dan
was voorzien en in de wegval
lende opbrengsten door het
braak laten liggen van het ge
bied tussen de Cuwaertstraat
en de Veerstraat. Immers, B
en W hebben besloten daar af
te zien van woningbouw, om
dat dit gebied feitelijk het eni
ge is waarop in de toekomst de
aanleg van een tweede sport
terrein mogelijk is. Bovendien
is daar bij de bouw van de
kantine en kleedruimten al op
ingespeeld.
B en W stellen voor het te
kort van zes ton bij te passen
uit de in het gemeentelijk
grondbedrijf aanwezige alge
mene reserve.
Van onze correspondent
ZAAMSLAG - De Zeeuwsch-
Vlaamse Automobielsportclub
(ZEVAC) opent het nieuwe rit-
tenseizoen zondag 16 januari
met een (vernieuwde) fotorit.
Het accent ligt nu op de te ge
bruiken foto's en dus niet zoals
voorheen op het oriëntatiege-
deelde. De lengte van de rit is
circa 45 kilometer, gemiddelde
snelheid waarmee gereden
dient te worden is 20 kilometer
per uur.
Inschrijving voor deelname,
ook voor niet-leden van de
ZEVAC, is mogelijk van 13.00
uur tot 14.00 uurin café-res
taurant De Kraag. De rit is on
derverdeeld in drie klassen.
De A-klas, zware concurren
tie; B-klas, sportief maar pit
tig en de C-klas, gezellig en
leerzaam. De start van de eer
ste equipe is om 13.30 uur.
Alle deelnemers krijgen een
vel met 25 foto's en een route
beschrijving. In de A-klas zijn
de foto's onderverdeeld in vijf
series van vijf foto's. De series
liggen op volgorde de foto's
niet. Dat is wel het geval bij de
B-klas. Dat laatste is ook het
geval bij de toerklas, waarbij
de foto's tevens zijn opgeno
men in de routebeschrijving.
Van een onzer verslaggevers
AXEL - De kaartjes voor het
Color-guard concours, dat za
terdag 22 januari in de Axelse
sporthal wordt gehouden, zijn
nu al uitverkocht.
De in totaal 600 beschikbare
plaatsbewijzen zijn in snel
treinvaart de deur uitgegaan
en de sporthal zal volgende
week dan ook tot de nok vol
zitten.
Het concours, waar de top
van de Nederlandse guards in
actie komt, begint om 20 uur.
Vlag op kinderboerderij in Clinge
foto's de stem cor j de boer
H Van onze correspondent
1 CLINGE - Het dierenver-
blijf van de in aanbouw
zijnde kinderboerij bij het
zwakzinnigen internaat De
Sterre te Clinge is onder dak
gegaan. Dit feit werd ge-
5 vierd met het hijsen van de
vlag.
Naast de stalling voor die-
ren omvat het gebouw ook
het sanitair gedeelte en een
kantoortje voor de beheer-
der van de boerderij.
5 Als het gebouw over een
paar weken is afgewerkt, is
weer een belangrijk gedeelte
van de kinderboerderij ver
wezenlijkt. Het is nog niet
bekend wanneer aan de
laatste fase wordt begonnen,
de bouw van een ontmoe
tingsruimte, waarin de be
zoekers kunnen vertoeven
en een consumptie kunnen
gebruiken. Ook zou deze
ruimte benut kunnen wor
den voor activiteiten.
De moeilijkheid zit hem in
de financiën. Het meeste
geld is aanwezig, maar om
alles, dus zowel de bouw als
de inrichting, te kunnen be
kostigen is nog zo'n 50.000
gulden nodig. Men heeft er
echter goede hoop op dat
men het geld spoedig bijeen
kan sprokkelen.
Wanneer de gehele boer
derij gereed zal zijn is nog
niet bekend. Wel wordt er in
maart of april een beheerder
aangesteld. Die kan dan al
vast met zijn werkzaamhe
den beginnen en bekijken
welke dieren geleidelijk
aangeschaft kunnen wor
den.
ïniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiË
TERNEUZEN/BREDA - Het bedrijfsleven in zuid
west-Nederland is hevig teleurgesteld over het niet
doorgaan van het VOW-project. Dat blijkt uit reacties
van verschillende organisaties. De werkgelegenheid
krijgt weer een dreun en de infra-structuur van het
gebied wordt er niet beter op, zo is de algemene teneur
van de commentaren.
„Het niet doorgaan van de
VOW is vreselijk jammer voor
het bedrijfsleven in Zuidwest-
-Nederland", aldus de heer
Rijsebeek van het VNO. „Ook
voor het uitvoerend bouwbe
drijf is het heel jammer".
Woordvoerder Verschaffels
van het NCW; „Toezeggingen
van het vorige kabinet zijn
eenvoudigweg ongedaan ge
maakt. Dat is een vorm van
bestuur waar je grote vraag
tekens bij kunt zetten".
Over de werkgelegenheid
zegt hij :„Dit is zeer ernstig
voor de werkgelegenheid, niet
alleen voor de directe tewerk
stelling maar ook voor de af
geleide sectoren. Het is een
ramp voor de bevolking hier".
Persoonlijk denkt hij ook dat
de technische toestand van de
veerboten op vrij korte ter
mijn (1 tot 1 Vs jaar) wel eens
heel slecht kan worden. Ge
volg kan zijn dat er met min
der regelmaat gevaren zal
worden. En dat is desastreus
voor het goederenverkeer. Ook
de eventuele verhoging van de
tarieven wordt een ramp voor
de goederenvervoerders.
Infrastructuur
Secretaris W. Flohr van het
NOB-wegtransport in Zeeland
ziet die dreiging ook. „En de
veerdiensten vormden toch al
een onzekere maar hoge on
kostenpost vanwege de wacht
tijden. Jammer allemaal. Met
een brug-tunnel zou je zeker
heid hebben gekregen over de
infrastructuur in dit gebied."
Hij ziet de Doeltunnel niet als
een 'redelijk alternatief'. „Die
past niet goed in de noord-zuid
verbinding". Ook bij de aanleg
hadden volgens hem heel wat
vervoerders ingeschakej^.
kunnen worden.
De kamer van koopharjfie),
in West-Brabant is „in zeer
grote mate teleurgesteld. Onze
mening sluit aan op wat er
leeft in het Zeeuwse", aldus
woordvoerder Brekelmans. De
KvK-Breda heeft indertijd
met de KvK's in Terneuzen en
Middelburg een positief advies
uitgebracht over de VOW.
„Wij vonden het van erg groot
belang dat de VOW er kwam,
allereerst voor Zeeland, maar
ook voor de infrastructuur
van West-Brabant", aldus
Brekelmans.
Rente
„Het is ook vreemd dat een
van de voorwaarden die wer
den gesteld, de rente van 10
procent, nu niet meer mee
schijnt te spelen. Juist nu de
rente zo gedaald is, zou dit
uitermate gunstig zijn voor de
kosten. Juist in deze tijd van
grote werkloosheid in de
grond-, weg- en waterbouw
zou je in deze sector werkgele
genheid moeten scheppen. De
gigantische investering is voor
een belangrijk deel terug te
verdienen, want je onttrekt
een flink aantal mensen aan
de pot werkloosheidsvoorzie
ning", aldus Brekelmans.
Niet alleen in Zeeland, maar
ook bij medewerkers van de
Directie Bruggen van Rijks
waterstaat in Voorburg (Zuid-
Holland) is het bericht van de
ministers Ruding en Smit -
Kroes over het niet doorgaan
van de VOW hard aangeko
men.
In Voorburg is door dezelfde
mensen die de nieuwe Moer-
dijkbrug hebben tekenden de
hangbrug ontworpen, die in
het bruggedeelte van de VOW
gebouwd zou worden.
De medewerkers van de Di
rectie Bruggen die zich jaren
lang met deze hangbrug - de
eerste in ons land - bezig heb-
hen gehouden, vinden het erg
jammer dat het projekt waar
in zij zoveel tijd en energie
hebben gestoken, afgeblazen
Van een onzer verslaggevers
AXEL-BenW van Axel mo
gen van de VVD het voor
deeltje van ruim een ton, dat
Axel ten deel viel bij de aan
besteding van de verbouwing
van het stadhuis naar eigen
inzicht besteden aan het nieu
we onderkomen. Met die re
strictie dat de oorspronkelijke
begroting van twee miljoen
gulden niet wordt overschre
den.
Fractievoorzitter H. Cysouw
zei dit gisteravond tijdens een
vergadering van de commissie
financiën. Bijna de helft van
dit bedrag werd gisteravond
overigens al uitgegeven. Zo
wel het CDA als de PvdA en
de VVD gingen akkoord met
een volgens het college nood
zakelijke verbetering van de
centrale verwarming en de
electriciteit. Zoals bekend ging
de gemeenteraad eind decem
ber schoorvoetend akkoord
met het voorstel van B en W
om dit voordeeltje terug in het
stadhuis te steken.
De raad wilde op dat mo
ment nog geen bestemming
geven aan die extra ton en gaf
het college de opdracht om
puntsgewijs op de verschillen
de aanpassingen terug te ko
men. Woensdagavond legde
wethouder P. Apers dit lijstje
aan de commissie voor. Daar
op staan naast de genoemde
verbeteringen het aanbrengen
van dubbele beglazing (kosten
40.000 gulden), verfraaiing van
de hal (10.000 gulden) en nieu
we vloerbedekking (10.000 gul
den).
Daarnaast is gebleken dat
de sloop van het semi-perma-
nente gebouw duurder uitvalt
dan aanvankelijk was begroot.
De PvdA zei gisteravond in
feite alleen maar ja tegen de
CV en electriciteitsvoorzienin-
gen. „Ik hoor deze voorstellen
vanavond voor het eerst. Ik
kan niet zeggen dat ik namens
mijn fractie spreek. Met de
overige punten ga ik terug",
aldus J. Jongepier.
Het CDA wil het college
evenmin de vrije hand geven.
„We gaan breken aan een ge- -
bouw dat vijftig jaar oud is. Je
weet nooit wat je tegen komt.
We zijn nog niet eens aan het
breken en we hebben al een
tegenvaller bij de sloop van
het semi-permanente ge
bouw", aldus Kesbeke. Hij
pleitte voor een strenge kos
tenbewaking en gaf net als de
VVD de wethouder mee de be
groting van twee miljoen niet
te overschrijden.
Door Henk Postma
MIDDELBURG - Het minis-
J®r'ële „nee" tegen de Vaste
Oeververbinding Wester-
srhelde is als een koude dou-
the over bestuurlijk Zeeland
«en gekomen. Terwijl ach-
"teenvolgende bewindslieden
«eland alsmaar in de waan
Wen dat de brug-tunnel er
""eindelijk zou komen - maar
fr aan de andere kant zorg-
"nidig voor waakten zich niet
ïeheel en al te binden - stelden
Je Zeeuwse bestuurders zich
"«eds meer op de komst van
1e oeververbinding in.
.Het is dus even slikken nu
J'ina 6 miljoen aan voorberei-
""Sskosten, afkomstig uit de
("ovineiekas, in het Wester-
!chelde-water lijken te zijn
^worpen. Toch zullen de
«euwse bestuurders merken
het weer wat ruimer
ademhalen is wanneer straks
de nare smaak is weggespoeld.
„De hoofdprijs hebben we ge
mist", zoals gedeputeerde J. de
Voogd dat gisteren uitdrukte,
maar daar staat tegenover dat
de druk op de Zeeuwse finan
ciën weer wat verder is ver
licht en dat met des te meer
kans gevochten kan worden
voor andere projecten.
Die strijdgeest zai hard no
dig zijn want er zijn aanwij
zingen dat met het negatieve
brug-tunnel-besluit ook het
dienstbetoon, dan wel de „be
taalbaarheid" van de veerver-
bindingen op de tocht gezet is.
Vooraleer we daar op ingaan
nog even naar de vaste oever
verbinding terug.
Bij een tegenvallende ex
ploitatie - en daar moest ge
zien het teruglopend verkeers
aanbod terdege rekening mee
worden gehouden - zou de
provinciekas jaarlijks voor
maximaal 4 miljoen aange
sproken worden, terwijl de
tolheffing bij de oeververbin
ding maximaal met 30 procent
extra zou worden verhoogd.
Dat was twee jaar geleden
althans afgesproken met het
eerste kabinet Van Agt en zo
stond het ook in de concept
overeenkomst die twee maan
den geleden tot stand kwam
onder welwillend toezicht van
bewindslieden uit het vierde
kabinet Van Agt.
Die concept-overeenkomst
was voor Zeeland niet onvoor
delig, althans tegen de achter
grond van geluiden over drei
gende rijksbezuinigingen op
de Westerschelde-veren.
Immers, in die overeen
komst was het toltarief voor
de brug-tunnel (behoudens de
eventuele verhoging met 30
procent) gekoppeld aan het
toltarief van de resterende
veerverbinding Vlissingen-
Breskens. En wat belangrijker
is: er stond ook in opgenomen
dat de stijging van de veerta-
rieven niet hoger zou mogen
zijn dan de kosten van levens
onderhoud.
Dat gaf de provincie zeker
heid in de strijd voor „betaal
bare" veren en betekende dat
alle verdere risico's ten laste
zouden komen van de staats
kas. Reden voor enige vreugde
was er dus wel degelijk toen
de Zeeuwse staten de concept
overeenkomst twee maanden
geleden onder ogen kregen, al
was die dan afkomstig van
twee demissionaire ministers
die er doodgemoedereerd bij
vertelden dat hun gereed
staande opvolgers er natuur
lijk altijd nog andere gedach
ten op na konden houden. Dat
blijkt nu dus ook zo te zijn, de
aanvankelijke euforie in het
provinciehuis ten spijt.
Hoe het kat en muis spel
rond de Westerscheldeverbin-
dingen ook verder moge verlo
pen, het is niet uitgesloten dat
er voor de Zeeuwen - en niet
alleen hun bestuurders - nog
meer dompers volgen. Want
de indruk bestaat (en de eerste
reacties van Zeeuwse politici
en gemeentebestuurders zin
spelen daar ook al op) dat de
huidige bewindslieden zich
niet zozeer tegen de brug-tun
nel hebben gekeerd alswel te
gen de overeenkomst die er
aan ten grondslag ligt. Als dat
zo is hebben ze hun handen
vrijgemaakt om de veerver-
bindingen tot speelbal te ma
ken van de Haagse bezuini
gingswoede. Dat kan forse ta
riefsstijgingen inhouden,
maar ook een aanmerkelijke
vermindering van het aantal
vaarten, zeker wanneer op
nieuw veerboten aan vervan
ging toe zijn. Daar zijn aan
wijzingen voor.
Allereerst ligt nog steeds het
voornemen van het vorige ka
binet op tafel om de verant
woordelijkheid voor de veer
diensten binnen twee jaar van
de provincie over te nemen.
Verder wordt momenteel op
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat verschillend over
het veertarievenbeleid ge
dacht. Er is een stroming die
vindt dat er niet méér ver
hoogd moet worden dan strikt
noodzakelijk is. Dat zou bete
kenen dat de tolheffing ge
handhaafd blijft op zo'n 30
procent van de kosten. Maar
er zijn ook ambtenaren die
vinden dat de veertarieven ge
lijke tred moeten houden met
de verhogingen bij het open
baar vervoer. Gezien het hui
dige beleid van minister Smit-
Kroes zou dat voor Zeeland
desastreus zijn.
Tekenen dat deze bewinds
vrouwe met Zeeland erg veel
mededogen heeft zijn tot nu
toe echter nog niet zichtbaar.
Integendeel, juist deze week
werd bekend dat ze best bereid
is de geplande weg over de
stormvloedkering voor het
openbaar verkeer geschikt te
maken. Maar... de gebruikers
zullen dan wel de beurs moe
ten opentrekken. „Dat zou
ronduit schandelijk zijn", zei
haar partijgenoot, gedepu
teerde J. de Voogd, gisteren.
„Dat je Zeeland niet meer in-
of uitkomt zonder te betalen".
Laten we hopen dat er in Zee
land straks geen nieuwe Ho-
noré Colsen op moet staan.