Arbeidsmarkt complete chaos Bij ui Reagan laat kans op vrede liggen President mist leiderschap De staatslening de rente en de tandpasta „Aanbod kan stap vooruit zi ÏÏSM ■ACHTERGROND t11 PAGINA Conclusies Imago Manipulatie 'vrije' markt Zwalkend beleid Lagere rente tel aviv (ap) - Het g< Israëlische premier Beg: mogelijk op last van de1 ten worden uitgesteld, gang wordt geboekt bij rael en Libanon. Amerikaanse func DONDERDAG 13 JANUAR11983 Arbeidsbureau of slavenmarkt? Van onze Haagse redactie DEN HAAG Waarom zou de werkloze die dankzij het arbeidsbureau een baan vindt, daarvoor geen „eigen bijdrage" kunnen betalen? Even uit de ogen wrijven, maar h'et staat er toch echt. Het toekomstige arbeidsbu reau zou zichzelf financieel moeten kunnen bedruipen: „Het lijkt niet onredelijk wanneer van cliënten (werkzoekende en werkbie- dende) naar draagkracht een financiële tegenprestatie voor de hulpverlening wórdt gevraagd. Dit is mede van belang om de motivatie van de cliënt te stimuleren." Minister De Koning (So ciale Zaken) heeft het zelf kunnen lezen in een rapport dat hij heeft gekregen van de beleidsoverleg-commissie Zuid-oost-Brabant. Die commissie, bestaande uit Brabantse werkgevers, werknemers en deskundi gen, heeft zich, met mede werking van onderzoekers van de TH in Eindhoven en de Katholieke Hogeschool Tilburg, twee jaar verdiept in het functioneren van de arbeidsmarkt ter plaatse. Dat werk is afgerond met een conclusie, die vrij ver taald als volgt luidt: de ar beidsmarkt werkt niet als een economische markt. Het is een weinig effectieve cha os, waarin werklozen maar in het wilde weg solliciteren, werkgevers niet weten wat ze willen en het arbeidsbu- I reau een vastlopende for mulieren-machine is. Oplos sing: maak er een échte markt van: de vrije banen- markt. Hoe is de door Den Haag gesubsidieerde commissie tot die conclusie gekomen? Er is eerst deskundig on derzoek verricht naar de houding van werkbiedenden (zo noemt de commissie de werkgever met een vacatu re) en werkzoekenden, ofte- Minister De Konin- gafgewezen - FOTO ANP wel: vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Dat was kwalitatief onderzoek, waarbij men het gedrag van drie bedrijven en ruim der tig werkzoekenden diep gaand heeft bekeken. Het was echter geen steekproef, geen kwantitatief onder zoek. Dat maakt het dus on mogelijk om de resultaten van het lokale onderzoek landelijk te „vertalen" en bijvoorbeeld te zeggen: zo veel procent van de werk zoekenden is slecht gemoti veerd. De waarde van het onderzoek ligt op een ander niveau. Neem het onderzoek naar de werkbiedenden. Een aan tal conclusies: Als het begrip „passende arbeid" ruimer wordt (zeg maar: werklozen moeten eerder een minder-geschikte baan aannemen, anders ver liezen ze als straf hun uitke ring), komt dat tot uitdruk king in een hoger perso neelsverloop en hoger ziek teverzuim. De nationaliteit van de sol licitant speelt een belangrij ke rol. In de anonimiteit van het onderzoek durven de be drijven wel te zeggen dat ze Surinamers, Marokkanen en langdurig werklozen, liever niet aannemen, en helemaal niet in groepen. Ook heeft men liever minder lastige werknemers uit de provin cie, dan mondige mensen uit de stad. De bijbehorende, vaak dom-discriminerende, citaten, zouden bij een min der anoniem onderzoek waarschijnlijk nooit op tafel zijn gekomen. De gewestelijke arbeids- bureau's worden niet ge waardeerd: ze werken traag, sturen de „verkeerde" men sen en worden daarom liefst gepasseerd. Ook de diepgravende ge sprekken met werkzoeken den brengen bepaalde ver moedens duidelijk naar vo ren: Het niet vinden van een baan'werkt bij velen tot een apathische houding („Ach, la' maar zitten") of een pa niek-situatie. Vooral korte, lang op zich laten wachten de, afwijzingsbriefjes na een sollicitatie („Tot onze spijt.werken demotive rend. Wel kunnen dromen over emigratie, het opzetten van een eigen bedrijf en an dere, vaak vaag blijvende toekomstplannen, een steeds afgewezen sollicitant op de been houden. Anderen gaan juist direct iets extra's doen, scholing in de avonduren bijvoorbeeld. De krant is de meest ge raadpleegde vacature-bank (maar lang niet altijd effec tief) en de familie de groot ste stimulans en hulp om steeds maar weer verder zoeken. Opvallend is dat veel werkzoekenden nooit verder solliciteren dan eigen regio ervóf vak-gebied. Ook hier is de tevreden heid over het gewestelijke arbeidsbureau niet al te groot en zijn klachten over onpersoonlijke benadering en dergelijke te horen. De eenstemmige kritiek op het gewestelijk arbeids bureau (GAB) was voldoen de reden om eens dieper in die zaak te duiken. Dat gebeurde met het uit gangspunt dat uit de eerste twee onderzoeken aan de oppervlakte kwam: „Een handicap is het imago van het Gewestelijk ArbeidsBu- reau (GAB) bij haar primai re doelgroepen: werkbie denden en werkzoekenden. Bij beide groepen leeft nog het beeld dat het GAB er vooral is voor werkzoeken den die zelf geen baan kun nen vinden en werkbieden den, die hun vacatures niet kunnnen vervullen. Het GAB wordt dan ook nog vaak gezien als het bureau voor de zwakste groepen en moeilijke gevallen. Het ambtelijk karakter van de bureaus versterkt dit imago alleen maar. Het arbeidsbu reau is een bureau van amb tenaren, een ambtelijk dienst. Het imago van amb tenaren is nog steeds niet erg 'cliëntgericht' te noemen. Een ambtelijke dienst wordt gezien als een verlengstuk van de wetgever (Den Haag) en minder als een dienstver lenende instelling." Een andere belangrijke handicap, aldus de commis sie, is het feit dat het ar beidsbureau twee petten op heeft. Aan de ene kant de strenge pet van controleur (wie niet voldoet aan de sol- liciatie-plicht, verliest ook het recht op uitkering) en scheidsrechter bij ontslag zaken. Aan de andere kant de vriendelijke pet van be hulpzaam bemiddelaar bij banen-problemen. Dat laatste betekent wel „dat men cliënten ook wat te bieden moet hebben. Dat is op dit moment moeilijk: voor de werkzoekenden zijn er geen banen en voor de werkbiedende kan men niet de beste kandidaten voor een vacature selecteren." Want, zo meent de com missie, doordat de Haagse politiek zich zoveel met het arbeidsbureau bemoeit, moeten die wel de „politieke scoringsgroepen" (zo noemt men de minder kansrijken op de arbeidsmarkt) wel naar voren geschoven wor den. En met die door het GAB gestuurde sollicitanten blijken de werkgevers in de praktijk niet zo dankbaar. Natuurlijk hoorden de on derzoekers ook klachten over het te weinig tijd kun nen besteden aan cliënten, klachten over de kloof tus- nONDERDAG13 JANI Bij het Arbeidsbureauwerkzoekenden krijgen vooral nieten verkocht sen Den Haag en de prak tijk, de subsidie-chaos enzo voorts. Maar die leiden af van de invalshoek, waarmee de onderzoekers naar de ar beidsmarkt hebben gegeke- ken. En dat is de invalshoek van de marketing. Een over gewaaid woord, dat een veel zwaardere betekenis heeft dan de Nederlandse verta ling: markt-onderzoek. „De ambtelijke wereld heeft in het algemeen weinig affiniteit met marketing en associeert dit begrip veelal met agressieve, spectaculai re en indringende verkoop praktijken en reclame. Daarnaast bestaat de opvat ting dat geld uitgeven aan marketing verspilling zou betekenen. Ten slotte is men erg bevreesd voor manipu latie, die een gevolg van in dringende marketing zou zijn. Dit beeld vormt een drempel tegen marketing kennis en toepassingen." Of om het maar kort en krachtig te zijn: ambtenaren vinden marketing vies, want marketing betekent com merciële verkoop-.techniek. Over die drempel van voor oordelen wil de commissie nu juist stappen. Marketing op de arbeidsmarkt zou net zo gewoon moeten zijn als op ander markten voor pro- dukten. Schoenen of schroe ven, bouten of banen. Het is allemaal hetzelfde. Je moet de markt kennen, weten waar de gaatjes zijn en déar kopen en verkopen. De werkbiedende „verkoopt" het bedrijf en koopt een ar beidskracht en de werkzoe kende „verkoopt" zichzelf en koopt een baan. De werkge ver moet dat doen door zorg vuldige studie van de ar beidsmarkt (waar zitten de goede en geodkoopste krachten), de werkzoekende door een „werkplan" op te stellen (daar zit toekomst in, deze sollicitatie-methode is het meest effectief) en het arbeidsbureau moet, los van „Den Haag", een onafhanke lijk uitzendbureau worden, en registratie en ontslagza ken moeten door een over blijvende ambtelijke dienst worden uitgevoerd. De commissie doet deze aanbeveling als stappen op weg naar een vrije arbeids markt die echt effectief werkt. Maar er zitten toch wel wat adders onder het gras. Hoe vrij is de arbeids markt en hoe vrij zou die moeten zijn? Die markt is pas vrij als de „prijzen" vrij zijn en er geen wettelijk vastgesteld minumumloon is, en dus ook alle daaraan gekoppelde sociale uitkerin gen vogelvrij zijn. Wat zien we bovendien op de arbeids markt? Dat miljoenen men sen staan te dringen om ba nen die er niet zijn. Meer dan 750.000 officieel geregis- teerde werklozen, meer dan een half miljoen (gedeelte lijk) arbeidsongeschikten en heel wat „verborgen" werk lozen (gehuwde vrouwen, bejaarden), die zich nergens laten inschrijven, maar best graag een baantje zouden willen hebben. Ze staan al lemaal te trappelen voor, la ten we optimistisch zijn, en kele tienduizenden vacatu res. Als de arbeidsmarkt vol komen vrij zou zijn, ontstaat er een wedren op die vrije banen, waarbij de zwaksten het onderspit delven. Dat is helemaal in strijd met het nu gevoerde solidariteits- beleid. Bovendien is het nog maar de vraag of moeilijke vervulbare vacatures zo wel op te lossen zijn. Zit het hoofd-probleem in de ar beidsmarkt of in de econo mische markt? Natuurlijk kan die vraag niet zomaar worden beant woord naar aanleiding van - F0T0AUDET een beperkt onderzoek. Be paalde resultaten van het Brabantse onderzoek (wei nig effectief solliciteren, on vrede over functioneren GAB) zijn zekere de moeite van maatregelen waard, Maar de rigoreuze stappen die de Brabantse beleids overleg-commissie wil zet ten, zijn tamelijk vergaand en door minister De Koning als zodanig ook al afgewe- zeh. Een pleidooi voor verbete- rering van effectiviteit klinkt altijd goed in de oren, maar lijkt marketing op de huidige arbeidsmarkt niet bijna hetzelfde als marke ting op de Noordpool door een ijskastenverkoper? En is het invoeren van een „eigen bijdrage" voor het vinden van een baan wel effectief ("bestrijding oneigenlijk ge bruik en verbetering moti vatie") als er nauwelijks ba nen zijn? En leiden al deze voorgestelde maatregelen niet tot het defintieve eind van de bestaande sociale ze kerheid? De suggesties van de be leidsoverleg-commissie zul len dan ook zeker niet zon der meer worden overgeno men. En tot die conclusie kan iedereen komen na een klein politiek markt-onder- zoek rond het Binnenhof. Door Pieter Eggen HET grootste nadeel van een politieke topbaan is dat de verplichtingen van het ambt je dusdanig in beslag neemt dat je vermogen om fris te denken er door wordt aan getast. Je slaagt er hoe lan ger hoe minder in om te im proviseren of een eenmaal ingeslagen weg te verlaten. Deze overpeinzing werd enkele jaren geleden geuit door de Amerikaanse oud minister van buitenlandse zaken, Henry Kissinger. En als de man-aan-de-top "een veteraan van 71 jaar is, die zijn leven lang sterk is geweest in het aanhangen en uitdragen van een zwart- wit-filosofie, mag je er dan vanuit gaan dat hij in staat is om een plotseling omme keer te maken? Die 71-jarige man, Ronald Reagan, staat eigenlijk voor die onmogelijke opgave het licht van de 'Real'-politiek op zijn denkwereld te laten schijnen. En Reagans om mekeer moet totaal zijn, wil hij over een kleine twee jaar een redelijke kans maken niet als een van de grootste mislukkelingen in het Witte Huis te worden uit de na oorlogse Amerikaanse poli tiek. In de Amerikaanse pers heeft Reagan sinds enkele maanden ook het laatste restje krediet verspeeld. De voorzichtige kritische kant tekeningen uit het eerste Reagan-jaar hebben plaats gemaakt voor nu en dan zelfs cynische aanvallen op de president. Columnist An thony Lewis van de gezag hebbende New York Times schreef verleden week: „Twee jaar nadat Reagan aan de macht is, beginnen de Amerikanen een vreselijke waarheid te ontdekken. Hun regering is niet in staat te regeren; hun president zit vast in een ideologisch 'fan- tasy-land' ep het apparaat is bevolkt met idioten". Nu mag die diagnose erg hard zijn, maar hij staat niet op zichzelf. Ook een invloed rijk journalist als James Reston meent dat Reagan en zijn regering niet in staat of bereid zijn om eindelijk eens een samenhangende politie ke lijn te vinden. Reston noemt in dit verband de on derhandelingen in Geneve tussen de Russen en de Reagan..veel vrije tijd. Amerikanen over de zogehe ten 'nul-optie' (geen plaat sing van Amerikaanse ra ketten in Europa, in ruil voor de vernietiging van de Russische SS-20-raketten). Toen de Amerikaanse on derhandelaar in Geneve, Nitze in de wandelgangen met zijn Russische tegen speler Kwitsinksy eventuele alternatieven voor de 'nul optie' besprak kreeg hij de wind van voren. In Wash ington werd hem te verstaan gegeven dat hij ver buiten zijn boekje was gegaan. Het pijnlijke evenwel is dat Nit ze van zijn direkte baas, Rowny, wel degelijk andere mogelijkheden mocht be spreken, mits dat informeel gebeurt. En Rowny wist zich, op het moment dat hij die vrijere opdracht gaf, ge steund door het Witte Huis. Uit dit voorbeeld blijkt eens te meer dat de verdeeldheid in de politieke en bestuurlij ke top van de VS na twee jaar Reagan niet verdwenen is, maar zelfs tot 'kunst' is verheven. De tegenstelling die al vanaf het begin de Reagan-administratie splijt is die tussen de communis tenvreters van Pentagon en de adviesclubs rond Reagan en de meer pragmatisch in gestelde conservatieven in het Witte Huis en bij Bui tenlandse Zaken. Reagan is er niet in ge slaagd een van de twee lij nen het zwijgen op te leggen of een compromis tussen de ze visies tot stand te bren gen. Dit zwalkende beleid belast de binnenlandse poli tiek, die belastingverlaging en economisch herstel zou brengen, maar het tegendeel opleverde. Maar, voor ons belangrijker, voorkomt het gebrek aan samenhang in het Witte Huis een buiten lands beleid, waarop zowel West-Europa als de Sovjet- Unie staat op kunnen ma ken. Nog steeds heeft de Amerikaanse regering het wantrouwen niet kunnen wegnemen dat het moedwil lig de onderhandelingen in Geneve wil laten ploffen. Er zijn voldoende 'haviken' in het Witte Huis en het Penta gon te vinden, die liever de nieuwe raketten plaatsen dan een akkoord met de Sovjets te sluiten. De nieuwe Sovjet-leider Andropov heeft begrepen dat er met deze Amerikaan se regering alleen zaken te doen zijn, als hij Reagan dwingt om tot een akkoord te komen. Zijn 'vredesoffen sief' van de laatste weken past in dat kader zeer goed. Hoewel de voorstellen van Andropov geen van alle nieuw zijn is de samenhang die hij er tussen aanbracht interessant. Dat offensief gaat op het oog gepaard met een redelijk grote bereidheid van Russische zijde in Gene ve tot zaken te komen. De jongste Sovjet-voorstellen om een deel van de op West- Europa gericht raketten te vernietigen maken daarvan onderdeel uit. Die activitei ten van Russische zijde zijn natuurlijk niet in eerste plaats ingegeven door een plotselinge dooi in het Kremlin. De belangrijkste reden is de angst van de Sovjet-leiders voor de nieu we generatie westerse ra ketten, die vanaf eind dit jaar in Europa gestationeerd zal worden als de onderhan delingen in Geneve niet tot een akkoord leiden. Moskou voorziet dat als aan die nieuwe bewapeningsronde niet te ontkomen is, zij ook nieuwe bewapeningsplan nen op stapel moet zetten, die tot het eind van deze eeuw toereikend moeten zijn. Op de kortere termijn hoopt Andropov de westerse bondgenoten uiteen te drij ven. Dat is een tamelijk moeilijke opgave, want Moskou zal niet eenvoudig de rol van vredesduif kun- Andropov..initia tief.-FOTO ANP nen opeisen, als het ieder verlangen van de Europese vredesbewegingen voortdu rend frustreert. Maar in het licht van de verdwazing die de Amerikaanse leiding in zijn greep lijkt te hebben zouden de Russen nog wel eens kunnen slagen. De regering-Reagan heeft niet begrepen dat zij het ini tiatief verloren heeft in de onderhandelingen in Gene ve, waar immers voor de Amerikaanse buitenlandse politiek op dit moment de grootste belangen liggen. En Reagan schijnt ook niet te hebben begrepen dat hij ge bruik had moeten maken van de machtswisseling in Moskou om dat initiatief voortijdig naar zich toe te halen. Zoals een Ameri kaanse columnist onlangs aantoonde hebben voor gaande Amerikaanse presi denten wel haarscherp van die kansen gebruik ge maakt. Eisenhower kon na Stalins dood met Chroests- jov overeenstemming berei ken over de Oostenrijkse neutraliteit, Kennedy ge bruikte Brezjnevs opkomst om een akkoord te sluiten over en verbod op kernproe ven, maar Reagan laat de kans op een doorbraak, die hem nu geboden is, simpel weg lopen. En dat alleen omdat hij zijn eigen bureau cratie niet de baas kan. De New York Times conclu deerde onlangs bitter: Al leen een president kan (in de VS) een strategie uitstippe len. Maar alleen een leider kan ook slagen als president. door Louis van de Geijn ZELFS voor een man uit de bankwereld als minister Ruding van financiën moet vijf miljard gulden een he leboel geld zijn. Dat bedrag leende hij deze week voor de staat tegen een rente van 7,5%. Een record, want de grootste staatslening tot dusver (oktober 1982, rente 10%) bedroeg 3,5 miljard. Het gemak waarmee de overheid blijkbaar zijn te korten dekt, geeft nieuw voedsel aan de discussie over de vraag of de regering niet wat meer zou kunnen doen om de bedrijvigheid te stimuleren. Zelf wat meer investeren bijvoorbeeld, of de belastingen verlagen waardoor de mensen meer te besteden zouden krijgen. Als dat leidt tot wat grotere te korten is er nog geen man over boord, want zie maar eens hoe gretig de beleggers komen aandragen met hun miljarden. Het debat over de ruimte die de regering zich zou kunnen permitteren voor een stimulerend beleid is al geruime tijd gaande. Het ba nenplan van de toenmalige minister Den Uyl en later het plan-Schouten gingen gepaard met wat in het jar gon heet 'enig oprekken van het financieringstekort'. De minister van finan ciën, toen nog Van der Stee, en de president van De Ne- derlandsche Bank, toen nog Zijlstra, waren het er echter roerend over eens dat alleen het verminderen van de overheidstekorten op den duur de economie zou kun nen helpen. En zij wonnen vooralsnog het pleit. Dat tweetal kon twijfe laars nog wijzen op de hoge rente. Doordat de overheid jaarlijks ƒ20 miljard moet lenen, worden de tarieven op de kapitaalmarkt opgedre ven, betoogden zij. Zo wordt het bedrijfsleven van de markt gedrukt. Hun opvolgers, Ruding en Duisenberg, houden dat ver haal stug vol, maar zij krij- gen het steeds moeilijker nu blijkt dat ondanks een on geëvenaard hoog overheids tekort de rente in ijltempo is gedaald. Ruding had zich overigens, toen hij nog bij de Amro Bank werkte, al in de discussie gemengd door fu rieus te reageren op de be weringen van zijn collega Post van de ABN, dat de sta tistieken juist wijzen op een negatief verband tussen overheidstekort en rente: hoe hoger het tekort, des te lager de rente. Dat is natuurlijk een ge waagde redenering, maar feit is dat de staat in 1982 zonder een enkel probleem bijna ƒ20 miljard van de openbare kapitaalmarkt haalde. Dat zegt overigens niet zo veel goeds over de toestand van de economie. De staat heeft haast vrij spel op de kapitaalmarkt omdat de bedrijven bijster weinig investeren en particulieren zich ook liever niet in de hy potheekschuld steken. Be leggers hebben dus niet zo veel keus. Wie zijn die geldschieters? Iedereen die pensioenpremie betaalt en verzekerd is. Pen sioenfondsen en verzeke ringsmaatschappijen zijn immers met een aanbod van ruim 30 miljard in 1982 (ra ming Centraal Planbureau) de belangrijkste kapitaal verschaffers. De banken ne men ongeveer 10 miljard voor hun rekening. Bedrij ven en particulieren hebben samen niet meer dan zo'n 4 miljard te beleggen. Dat de staat nu tegen een rente van 7,5% kan lenen in plaats van bijvoorbeeld de 12%% die eind 1981 nog gold, scheelt op een bedrag van 5 miljard jaarlijks ruim een kwart miljard aan rente. FNV-voorzitter W. Kok heeft vlug uitgerekend dat de rentedaling het tekort van de overheid in 1986 met één procent beperkt. Die ruimte, voegt hij er meteen aan toe, moet wor den benut om de economie aan Correspondenten van Isr ington hebben dit woensdag hebben vernomen van hoge rissen. President Reagan zou ook om andere redenen liever zien dat Begin zijn voorgenomen bezoek nog enige tijd aan houdt. Reagan zou op de eerste plaats willen afwachten of de Jordaanse koning Hoessein I zich uiteindelijk bereid ver klaart deel te nemen aan het vredesoverleg tussen Israel, Libanon en de Palestijnen. In het Amerikaanse vredes initiatief is een belangrijke rol weggelegd voor Jordanië. Voorts zou Reagan de bevin- I dingen willen afwachten van I de officiële onderzoekscom- I missie naar het bloedbad in de Palestijnse kampen van Bei- I roet september vorig jaar. De 1 uitkomst van dat onderzoek I kan, als het belastend blijkt 1 voor Begin en defensieminis- I ter Sjaron, leiden tot ver vroegde verkiezingen in Is rael, waarna Begin waar schijnlijk definitief van het I politieke toneel zal verdwij- I nen. De woordvoerder van Be- I gin, Porat, heeft de berichten I als „belachelijke en kinder- WASHINGTON - Amerika; t ben woensdag verklaard da jet-Unie, een deel van haar raketten voor de middellar een stap in de goede richtinj ter nog vele vragen onbeant weer wat op gang te krijgen. Dat past in de opvatting van I het Europees Verbond van Vakverenigingen, dat door een injectie van één procent van het nationaal inkomen een economische groei te weeg wil brengen van drie procent Uit de directiekamer van de Nederlandsche Bank aan het Frederiksplein klinkt nu een vermoeide zucht. Is het nou nóg niet duidelijk dat het enorme overheidstekort de blok aan het been is van de Nederlandse economie? Moeten er - nu de overheid per jaar 14 of 15 miljard aan rente kwijt is - nog steeds mensen worden over tuigd van de noodzaak om de boekhouding nu eens met vaste hand in orde te ma ken? Zo hardleers zijn de plei ters voor een stimulerend overheidsbeleid nu ook weer niet. Het is meer dat zij het kwaad van de massawerk loosheid erger vinden dan de janboel in de boeken van de minister van financiën. En zij hebben ook meer oog voor de toestand nu en vol gend jaar dan voor de ont wikkeling op lange termijn. Er zitten riskante trekjes aan zo'n benadering. Er kan weer een tijd komen, dat de bedrijven meer kapitaal gaan vragen voor investe ringen, dat de woningbouw opleeft. Dan wordt het drin gen op de kapitaalmarkt. En in die situatie kan het grote beroep van de overheid wel degelijk de rente opdrijven. Het benutten van de luwte op de kapitaalmarkt voor het tijdelijk opvoeren van overheidsuitgaven dan mis schien? De zucht daarginds gaat over in een schamper lachen. Overheidsuitgaven hebben met belastingverho gingen gemeen dat ze nooit tijdelijk zijn. Het is daarmee, zoals de Groningse prof. Hartog a' een schreef, net als met een tube tandpasta: leeg knijpen is geen kunst, maar hoe krijg je dat spul er weer in? Zij verklaarden dat ondui- I delijk is of het aanbod, dat Sowjet-leider Andropov dins- ig aan SPD-leider Vogel deed, ook raketten van het ty- j pe SS-20 omvat. De oudere SS- 4- en SS-5-raketten zouden I toch al worden vervangen. Volgens persberichten hebben de Sowjet-onderhandelaars bij de wapenbesprekingen in Genève een soortgelijk aanbod gedaan aan een delegatie van Amerikaanse congresleden die met hen heeft gesproken. Ook een harde toezegging Van onze redactie buitenland MOSKOU - HET lijstje met namen van leden van de Russische 'oude garde', die het leven laten, wordt steeds langer. Sinds gisteren hoort ook oud-president Nicolai Podgorny daaraan te wor den toegevoegd.In de nacht van dinsdag op woensdag overleed de 79-jarige. Maar van dit viertal was hij wel verreweg de minst machti ge. Anders dan de anderen uit het rijtje (Kosygin, Soes- lov en Brezjnev) was Pod gorny al sinds 1977 uitgeran geerd. Podgorny werd volgens officiële Russische opgave op 18 februari 1903 geboren in het Oekraïense Karlow- ka. Van 1923 tot 1930 stu deerde hij in Kiev, waarna hij werkte als ingenieur bij verscheidene suikerfabrie ken. Vervolgens was hij waarnemend commissaris van de levensmiddelenin dustrie in de Sovjet-Unie. Zijn benoeming valt onge veer gelijktijdig met zijn toetreding tot de communis tische partij in 1930. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Podgorny directeur van het Technologisch Instituut van die industrie in Moskou. Van 1946 tot 1950 vervulde Podgorny de functie van Permanent vertegenwoordi ger van de Oekraïense mi nisterraad bij de Sovjet-re- gering. De drie jaar daarop Was hij eerste.secretaris van het partijdistrict Charkov on van 1953 tot 1957 volledig lid van het presidium van het Centrale Comité van de Oekraïense communistische Partij. In 1963 werd Podgor-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4