Europa stond model
voor Mazda „626"
DANSKURi
\i\
KOM NU PRATEN OVER HOOG RENDEMENTEN LAGE KL0METERPRUS
RENAULJ
VAN GILS AUTO'S: UW FIAT DEALER VOOR BREDA
OPfl
IfENHOU
SCHOON!
Citroën BX-
serle begint
bij 20.500.-
„LAS PALM
GARAGE DE E
DE STEM VAN DONDERDAG 13 JANUAR11983
EXTRA
JAPAN IN DE TEGENAANVAL
qjPM VAN PONDEHPAI
IN ZAAL
TE HENGSTDIJ
DANSSCHOOL
OCCASIONS
De Renault Trafic. Een stoere bedrijfsaut
die in niet minder dan 38 uitvoeringen z'n intensieve
bedrijfsleven royaal aan kan.
Omdat geen twee bedrijven hetzelfde zijn
en geen twee vrachten het zelfde wegen, is het Traft
laadvermogen variabel: van 960 tot 1368 kg.
Is er keus tussen voorwielaandrijving (lai
laadvloer, extra volume) of achterwielaandrijving (vi
gesloten bestel of chassis cabine uitvoering).
En verlangt u diesel of benzine? Ruimte
voor goederen of alleen personenvervoer? Hoe hoi
of lang moet uw Trafic zijn? U eist, wij bouwen.
Zo veelzijdig is de Renault Trafic. En zi
zoals het een Renault betaamt en bijzonder
komfortabel. Kom nu 'ns over deze wondert
veelzijdige bedrijfsauto praten.
Luisteren naar enkele karakteristieke
■Ül:^ praktijkgevallen, waaruit blijkt dat
Renault Trafic als 'n zeer rendabi
m post uit de bus komt.
We leggen graag de interi
santé mogelijkheden op tafel. Ze
zullen u misschien nog meer ver
bazen dan de Renault Trafic zei
CvOCS; Centrum Goes, Marconistraat 3, Tel. 01100-12320. V Hulst) G. Cappendijk Zn. B.V., Absdaalseweg 1, Postbus 98, Tel. 01140-13324.
Oostburg; Garage J.I. Brugge Zn. B.V., Industrieweg 8, Tel. 01170-4171. #TerneUZen; Renoca, Mr. Haarmanweg 58, Tel. 01150-17751.
s.g. 45 - soft)
M-LE maten V
(U VANAF
Van Gils Auto's nodigt u hartelijk uit voor
een bezoek! Onze totaal nieuwe, uitstekend geou
tilleerde service-werkplaats aan de Konijnenberg
is al in vol bedrijf. En aan onze nieuwe showroom
aan de Crogtdijk,die over enkele maanden fees
telijk zal worden geopend, wordt momenteel hard
gewerkt. Mogen wij rekenen op uw komst?
Wij heten u nu alvast van harte welkom!
Van Gils Auto's, Crogtdijk 79 (hoek Konijnenberg)
tel: 076-810411.
F/Z/A/rFIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE.
A6c|
DEN HAAG - Na de stort
vloed van nieuwe modellen
uit de Westeuropese auto
industrie, kon het niet uit
blijven of Japan zou tot de
tegenaanval overgaan. Hon
da, Nissan en Subaru brach
ten eerder hun nieuwe
'strijdkrachten' in stelling,
Mazda introduceerde giste
ren een nieuwe „626".
Op de Japanse markt
heeft de nieuwe Mazda-telg
al bijzonder veel waarde
ring gekregen en dat resul
teerde - in dit met auto's zo
overvolle Japan - al direct
tot de uitverkiezing van
„Auto van het Jaar 1983".
Met de „626" heeft Mazda
nu opnieuw een sterke troef
in handen gekregen, want in
eigen land behoort de „323"
a! tot de meest verkochte
wagen, terwijl in Nederland
dezelfde auto tot het meest
verkochte Japanse model
behoort. Achter de Opel Ka-
dett, de Ford Escort, de Opel
Ascona, de Volkswagen Golf
en de Volvo 340/360-serie,
heeft de „323" zich vrij ste
vig op de zesde plaats in de
verkooplijst van 1982 ge
nesteld.
Deze gunstige ontwikke
lingen hebben er natuurlijk
toe bijgedragen, dat men op
het succesvolle concept van
de beduidend kleinere „323",
ook in de „626j"-serie heeft
willen voortborduren. Bij
Mazda heeft men niets aan
hejt toéval willen overlaten.
Voör de nieuwe wagen werd
in het Japanse Hofu zelfs
een supermoderne fabriek
gebouwd, waar de computer
een overheersende rol bij de
totale produktie inneemt.
Niet alleen bij het lassen
heeft de robot de taak hele
maal overgenomen, ook bij
het spuiten van de carrosse
rie is de menselijke hand he
lemaal verdwenen.
De „626" is in geen enkel
opzicht meer te vergelijken
met de wagen welke al weer
enkele jaren over de Neder
landse wegen is te vinden.
Van de vroegere carrosse
rielij n is feitelijk niets meer
overgebleven; ook ten aan
zien van motor, vering, be
sturing en interieur is nog
meer heel weinig bij het
oude gebleven.
Tijdens de ontwikkeling
van de wagen - een proces
dat enkele jaren in beslag
heeft genomen, terwijl tus
sentijds het concept diverse
malen moest worden aange
past - heeft men overigens
wel nauwlettend gekeken
naar de produkten uit West-
Europa. En dat blijkt over
duidelijk. nigt alleen als men
de wagen vap buiten be
kijkt, ook in technisch op
zicht volgt meiï duidelijk de
lijn welke door b.v. Audi
met de 80-serie, Opel met de
Ascona, Renault met de 18
GTS en de Fuego, alsmede
de wagens uit de VW Pas
sat- en Santanalijn zijn ge
kozen. Voor eigen land werd
de Honda Accord als de be
langrijkste concurrent uit
gekozen.
Ondanks het feit dat een
groot aantal opvallende
componenten uit de eerder
genoemde wagens verwerkt
zijn in de nieuwe Mazda
„626", kan toch gesproken
worden over een wagen met
een eigen gezicht en zeker
een geheel eigen karakter.
„Wij hebben", zeggen de
verantwoordelijke Japan
ners, „natuurlijk gekeken
naar de wagens welke op het
ogenblik goed bij de mensen
aanslaan. Voor Europa bete
kent de „626" danook een Ja
pans produkt, aangepast
aan de smaak van de echt
verwende Europeaan. Door
deze methode tijdens het
ontwikkelingsproces te vol
gen, is een voor Japanse be-
Door de verbeterde weg ligging en beduidend hogere
prestaties, is de Mazda „626" een wagen waarin ook
uiterst sportief autorijden tot de mogelijkheden be
hoort.
grippen geheel nieuw beeld
van een middenklasser ont
staan: een ruime, strak ge
lijnde wagen, met een motor
welke qua geluid erg rustig
is, maar daarnaast zeer goe
de prestaties levert. Ook",
zeggen de Japanners eerlijk,
„zijn wegligging en comfort
volkomen aangepast aan
hetgeen men in Europa al
gewend is."
In vergelijking met de
voorganger is de nieuwe
„626" 70 mm langer, 30 mm
breder en 25mm hoger ge
worden: de afmetingen zijn
nu: 4.43 m. lang, 1.69 m.
breed en 1.40 m. hoog. De
wagen - welke dezelfde
wielbasis heeft behouden -
is verder bijna 50 kilo lichter
geworden.
Bij de Mazda „626" kan
men opnieuw een keus ma
ken uit een 1.6 en een 2 liter
motor. De krachtbronnen,
welke de voorwielen aan
drijven, zijn evenwel niet
meer te vergelijken met de
voorgaande motorblokken.
Door elektronisch geregelde
- FOTOAUDET
afstellingen, wordt een opti
maal rendement gehaald uit
de brandstof.
De motor levert daarnaast
beduidend betere prestaties
(topsnelheid voor 1.6 liter
motor 165 km/u en voor de 2
liter krachtbron 180 km/u).
Als we naar de acceleratie
van 0 tot 100 km/u kijken,
dan blijkt dat de „626" nogal
wat Europese concurrenten
verslaat. De nieuwe 1.6 liter
motor is goed voor een tijd
van 12.5 sec; de Audi 80 doet
er 13.9 sec over; de Opel As
cona 14.5; de Renault 18 GTS
13.9 en de VW Passat 13.6
sec. Alleen de Honda Accord
komt tot een zelfde sprint
snelheid.
Het benzine-verbruik
blijft ondanks de goede
prestaties binnen een aan-
vaardbaar niveau: voor de
1.6 liter rond de 1:13 en voor
de 2 liter uitvoering ruim
1:12. De prijzen van de nieu
we Mazda „626"-serie liggen
tussen de 19.000.- en
26.000.-.
Prijsverhogingen bij
BMW, Fiat
en o.a. Talbot
AMSTERDAM - Ruim een
maand voordat de nieuwe
Citroën BX in Nederland le
verbaar wordt (begin fe
bruari komt de wagen op de
RAI), zijn de prijzen vastge
steld.
De BX, welke in het Ci
troën programma een plaats
gaat krijgen tussen de GSA-
typen en de CX-modellen,
heeft een verrassende prijs
gekregen.
Het was begrijpelijk dat
de BX in de prijsklasse tus
sen ƒ20.000.- en ƒ30.000.-
moest komen liggen, omdat
Citroën in deze categorie
niet meer was vertegen
woordigd. Dat de duurste
wagen uit de serie geen ho
ger prijskaartje heeft gekre
gen dan 25.995.-, mag ech
ter als een regelrechte ver
rassingen worden gezien.
De goedkoopste, maar ook
erg aantrekkelijke BX 14
gaat ƒ20.500.- kosten. Voor
dit bedrag krijgt men de be
schikking over een wagen
met een motor waarvan de
cilinderinhoud 1360cc be
draagt. De BX 14 rijdt maxi
maal 155 km/u en heeft een
gemiddeld brandstofver
bruik dat boven de 1 op 14
uitkomt. De BX 14 E en de
BX 14 RE gaan respectieve-
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
lijk ƒ21.700- en ƒ22.800-
kosten.
De eveneens voorwielaan-
gedreven BX 16 RS (1580 cc
motor, topsnelheid 176 km,
gemiddeld brandstofver
bruik ook rond de 1 op 14)
kost ƒ24.200.-; het topmodel
BX 16 TRS (alle prijzen zijn
inclusief BTW) 25.995.-.
BMW heeft ook de prijzen
vastgesteld van de wagens
in de nieuwe 3-serie. De niet
gewijzigde BMW 315 heeft
dezelfde prijs behouden:
22.495.- De overige, en dus
vernieuwde modellen, ver
tonen een aanzienlijke prijs
verhoging. De „316" gaat
1.200.- meer kosten; de
„318i" 1.000.- en b.v. de
„323i" liefst 3.000.-.
Voor het modeljaar 1983
gelden de volgende prijzen:
BMW 315 ƒ22.495.-; BMW
316 ƒ26.195.-; 316 automatic
ƒ28.895.-; BMW 318i
ƒ29.995.-; 318i automatic
ƒ32.695.-; BMW 320i
36.295.-;320i automatic
ƒ38.395.-; BMW 323i
ƒ40.695.-; 323i automatic
ƒ42.795.-.
De prijzen van de nieuwe
Fiat Ritmo zijn in geringe
mate gestegen: met 1.3 pro
cent voor de „70" en met
ruim 4 procent voor de die.
seis; de Ritmo 85 Super bleef
in prijs gelijk. De prijzen
zijn: Ritmo 60 3-deurs, 4 ver-
snellingen 14.999.-; 5-deurs
ƒ15.850.-; Ritmo 70 ES 3.
deurs 17.700.-; 5-denrs
ƒ18.550.-; Ritmo 85 Super
19.995.-; diesel 3-denrs
ƒ20.500.-; 5-deurs ƒ21.500..;
cabriolet 32.990.-. De nieu
we Panda Super 45 3-deurs,
4 versnellingen gaai
13.790.-kosten; de uitvoe
ring met 5 versnellingen
14.140.-.
Bij Peugeot en Talbot zijn
deze maand de prijzen -voor
de meeste modellen- met en
kele honderden guldens om-
hoog gegaan. De goedkoop
ste Peugeot, de 104, gaat nu
13.195.- kosten (was
ƒ12.980.-); de 305 sedan is
van 18.300.- gegaan naar
18.695.- en de goedkoopste
uitvoering in de 505-serie is
gestegen van ƒ24.200.- naar
24.795.-.
Voor Talbot gelden soort
gelijke verhogingen: Samba
1.0 LS van 13,695.- naar
13.950.-; Horizon 1.1 LS van
16.164.- naar 16.650 - en de
Solara 1.6 LS van 19.873,-
naar 20.495.-.
114 jan. a.s. introduktieavond en i
gratis les) 21 jan. eerste les
jeugd (v.a. 15 jaar) 19.01
(echt)paren 20.3
A
Voor inlichtingen tel: 01150-9
VEELZUDIGSTE MIDDENGEWICHT
Merk
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Type
Kadett LPG
Kadett coupé
Kadett 2-drs.
Ascona 2-drs.
de Luxe LPG
Ascona 4-drs. 1900N
kleur
geel
bruin
geel
rood
metallic
rood
metallic
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Peugeot
Ascona diverse uitvoe
ringen en kleuren
Ascona 4-drs. automatic geel
Ascona 2-drs. 1600N oker
Manta 1900N 2-drs.
Manta 2-drs. 2000N
de luxe
Manta 3-drs.
automatic 2000S
de luxe
Rekord 4-drs. 2000S
Rekord 4-drs. 2000S
de luxe
Rekord 2-drs. 2000S
Rekord 4-drs. diesel
504 GL 4-drs
rood
rood
blauw
oker
Taunus 4-drs. 1600L
Capri 1600L 3-drs
Capri 1300L 2-drs.
Horizon 5-drs. 1300
15 GTL 3-drs.
bruin
rood
rood
groen
metall
rood
2CV4
818 2-drs.
Galant stationcar 5-drs. bruin
504 4-drs. diesel wit
oranje
rood
groen
metall
rood
geel
Verkoop enkel vanuit het bedrijf te
OK-inruilwage
bumper tot bumf
garantie 2 wekt
gratis inspeklie
GM-dealer voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen va
j Weykmanlaan 7, Breskens, tel. 01172-1473/163
handelsweg 2, Oostburg, tel. 01170-2660/2343
vert. G.M. Smeets, tel. 01172-1582
Vert. M.H. Simons, tel. 01152-1485
GOEDE SERVICE BU DE PRUS INBEGREPEN
Renault Trafic gesloten bestelwagen. Al vanaf f 16.220,- (chassis cabine v.a. f 15.510,-) beide excl. B.T.W. Ook kunnen wij u uitgebreid informeren over een snelle en soepele financiering en leasing via Renault Credit Nederland.
Wijzigingen voorbeftou
POL
MA1