Europa stond model voor Mazda „626" DANSKURi \i\ KOM NU PRATEN OVER HOOG RENDEMENTEN LAGE KL0METERPRUS RENAULJ VAN GILS AUTO'S: UW FIAT DEALER VOOR BREDA OPfl IfENHOU SCHOON! Citroën BX- serle begint bij 20.500.- „LAS PALM GARAGE DE E DE STEM VAN DONDERDAG 13 JANUAR11983 EXTRA JAPAN IN DE TEGENAANVAL qjPM VAN PONDEHPAI IN ZAAL TE HENGSTDIJ DANSSCHOOL OCCASIONS De Renault Trafic. Een stoere bedrijfsaut die in niet minder dan 38 uitvoeringen z'n intensieve bedrijfsleven royaal aan kan. Omdat geen twee bedrijven hetzelfde zijn en geen twee vrachten het zelfde wegen, is het Traft laadvermogen variabel: van 960 tot 1368 kg. Is er keus tussen voorwielaandrijving (lai laadvloer, extra volume) of achterwielaandrijving (vi gesloten bestel of chassis cabine uitvoering). En verlangt u diesel of benzine? Ruimte voor goederen of alleen personenvervoer? Hoe hoi of lang moet uw Trafic zijn? U eist, wij bouwen. Zo veelzijdig is de Renault Trafic. En zi zoals het een Renault betaamt en bijzonder komfortabel. Kom nu 'ns over deze wondert veelzijdige bedrijfsauto praten. Luisteren naar enkele karakteristieke ■Ül:^ praktijkgevallen, waaruit blijkt dat Renault Trafic als 'n zeer rendabi m post uit de bus komt. We leggen graag de interi santé mogelijkheden op tafel. Ze zullen u misschien nog meer ver bazen dan de Renault Trafic zei CvOCS; Centrum Goes, Marconistraat 3, Tel. 01100-12320. V Hulst) G. Cappendijk Zn. B.V., Absdaalseweg 1, Postbus 98, Tel. 01140-13324. Oostburg; Garage J.I. Brugge Zn. B.V., Industrieweg 8, Tel. 01170-4171. #TerneUZen; Renoca, Mr. Haarmanweg 58, Tel. 01150-17751. s.g. 45 - soft) M-LE maten V (U VANAF Van Gils Auto's nodigt u hartelijk uit voor een bezoek! Onze totaal nieuwe, uitstekend geou tilleerde service-werkplaats aan de Konijnenberg is al in vol bedrijf. En aan onze nieuwe showroom aan de Crogtdijk,die over enkele maanden fees telijk zal worden geopend, wordt momenteel hard gewerkt. Mogen wij rekenen op uw komst? Wij heten u nu alvast van harte welkom! Van Gils Auto's, Crogtdijk 79 (hoek Konijnenberg) tel: 076-810411. F/Z/A/rFIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. A6c| DEN HAAG - Na de stort vloed van nieuwe modellen uit de Westeuropese auto industrie, kon het niet uit blijven of Japan zou tot de tegenaanval overgaan. Hon da, Nissan en Subaru brach ten eerder hun nieuwe 'strijdkrachten' in stelling, Mazda introduceerde giste ren een nieuwe „626". Op de Japanse markt heeft de nieuwe Mazda-telg al bijzonder veel waarde ring gekregen en dat resul teerde - in dit met auto's zo overvolle Japan - al direct tot de uitverkiezing van „Auto van het Jaar 1983". Met de „626" heeft Mazda nu opnieuw een sterke troef in handen gekregen, want in eigen land behoort de „323" a! tot de meest verkochte wagen, terwijl in Nederland dezelfde auto tot het meest verkochte Japanse model behoort. Achter de Opel Ka- dett, de Ford Escort, de Opel Ascona, de Volkswagen Golf en de Volvo 340/360-serie, heeft de „323" zich vrij ste vig op de zesde plaats in de verkooplijst van 1982 ge nesteld. Deze gunstige ontwikke lingen hebben er natuurlijk toe bijgedragen, dat men op het succesvolle concept van de beduidend kleinere „323", ook in de „626j"-serie heeft willen voortborduren. Bij Mazda heeft men niets aan hejt toéval willen overlaten. Voör de nieuwe wagen werd in het Japanse Hofu zelfs een supermoderne fabriek gebouwd, waar de computer een overheersende rol bij de totale produktie inneemt. Niet alleen bij het lassen heeft de robot de taak hele maal overgenomen, ook bij het spuiten van de carrosse rie is de menselijke hand he lemaal verdwenen. De „626" is in geen enkel opzicht meer te vergelijken met de wagen welke al weer enkele jaren over de Neder landse wegen is te vinden. Van de vroegere carrosse rielij n is feitelijk niets meer overgebleven; ook ten aan zien van motor, vering, be sturing en interieur is nog meer heel weinig bij het oude gebleven. Tijdens de ontwikkeling van de wagen - een proces dat enkele jaren in beslag heeft genomen, terwijl tus sentijds het concept diverse malen moest worden aange past - heeft men overigens wel nauwlettend gekeken naar de produkten uit West- Europa. En dat blijkt over duidelijk. nigt alleen als men de wagen vap buiten be kijkt, ook in technisch op zicht volgt meiï duidelijk de lijn welke door b.v. Audi met de 80-serie, Opel met de Ascona, Renault met de 18 GTS en de Fuego, alsmede de wagens uit de VW Pas sat- en Santanalijn zijn ge kozen. Voor eigen land werd de Honda Accord als de be langrijkste concurrent uit gekozen. Ondanks het feit dat een groot aantal opvallende componenten uit de eerder genoemde wagens verwerkt zijn in de nieuwe Mazda „626", kan toch gesproken worden over een wagen met een eigen gezicht en zeker een geheel eigen karakter. „Wij hebben", zeggen de verantwoordelijke Japan ners, „natuurlijk gekeken naar de wagens welke op het ogenblik goed bij de mensen aanslaan. Voor Europa bete kent de „626" danook een Ja pans produkt, aangepast aan de smaak van de echt verwende Europeaan. Door deze methode tijdens het ontwikkelingsproces te vol gen, is een voor Japanse be- Door de verbeterde weg ligging en beduidend hogere prestaties, is de Mazda „626" een wagen waarin ook uiterst sportief autorijden tot de mogelijkheden be hoort. grippen geheel nieuw beeld van een middenklasser ont staan: een ruime, strak ge lijnde wagen, met een motor welke qua geluid erg rustig is, maar daarnaast zeer goe de prestaties levert. Ook", zeggen de Japanners eerlijk, „zijn wegligging en comfort volkomen aangepast aan hetgeen men in Europa al gewend is." In vergelijking met de voorganger is de nieuwe „626" 70 mm langer, 30 mm breder en 25mm hoger ge worden: de afmetingen zijn nu: 4.43 m. lang, 1.69 m. breed en 1.40 m. hoog. De wagen - welke dezelfde wielbasis heeft behouden - is verder bijna 50 kilo lichter geworden. Bij de Mazda „626" kan men opnieuw een keus ma ken uit een 1.6 en een 2 liter motor. De krachtbronnen, welke de voorwielen aan drijven, zijn evenwel niet meer te vergelijken met de voorgaande motorblokken. Door elektronisch geregelde - FOTOAUDET afstellingen, wordt een opti maal rendement gehaald uit de brandstof. De motor levert daarnaast beduidend betere prestaties (topsnelheid voor 1.6 liter motor 165 km/u en voor de 2 liter krachtbron 180 km/u). Als we naar de acceleratie van 0 tot 100 km/u kijken, dan blijkt dat de „626" nogal wat Europese concurrenten verslaat. De nieuwe 1.6 liter motor is goed voor een tijd van 12.5 sec; de Audi 80 doet er 13.9 sec over; de Opel As cona 14.5; de Renault 18 GTS 13.9 en de VW Passat 13.6 sec. Alleen de Honda Accord komt tot een zelfde sprint snelheid. Het benzine-verbruik blijft ondanks de goede prestaties binnen een aan- vaardbaar niveau: voor de 1.6 liter rond de 1:13 en voor de 2 liter uitvoering ruim 1:12. De prijzen van de nieu we Mazda „626"-serie liggen tussen de 19.000.- en 26.000.-. Prijsverhogingen bij BMW, Fiat en o.a. Talbot AMSTERDAM - Ruim een maand voordat de nieuwe Citroën BX in Nederland le verbaar wordt (begin fe bruari komt de wagen op de RAI), zijn de prijzen vastge steld. De BX, welke in het Ci troën programma een plaats gaat krijgen tussen de GSA- typen en de CX-modellen, heeft een verrassende prijs gekregen. Het was begrijpelijk dat de BX in de prijsklasse tus sen ƒ20.000.- en ƒ30.000.- moest komen liggen, omdat Citroën in deze categorie niet meer was vertegen woordigd. Dat de duurste wagen uit de serie geen ho ger prijskaartje heeft gekre gen dan 25.995.-, mag ech ter als een regelrechte ver rassingen worden gezien. De goedkoopste, maar ook erg aantrekkelijke BX 14 gaat ƒ20.500.- kosten. Voor dit bedrag krijgt men de be schikking over een wagen met een motor waarvan de cilinderinhoud 1360cc be draagt. De BX 14 rijdt maxi maal 155 km/u en heeft een gemiddeld brandstofver bruik dat boven de 1 op 14 uitkomt. De BX 14 E en de BX 14 RE gaan respectieve- EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN lijk ƒ21.700- en ƒ22.800- kosten. De eveneens voorwielaan- gedreven BX 16 RS (1580 cc motor, topsnelheid 176 km, gemiddeld brandstofver bruik ook rond de 1 op 14) kost ƒ24.200.-; het topmodel BX 16 TRS (alle prijzen zijn inclusief BTW) 25.995.-. BMW heeft ook de prijzen vastgesteld van de wagens in de nieuwe 3-serie. De niet gewijzigde BMW 315 heeft dezelfde prijs behouden: 22.495.- De overige, en dus vernieuwde modellen, ver tonen een aanzienlijke prijs verhoging. De „316" gaat 1.200.- meer kosten; de „318i" 1.000.- en b.v. de „323i" liefst 3.000.-. Voor het modeljaar 1983 gelden de volgende prijzen: BMW 315 ƒ22.495.-; BMW 316 ƒ26.195.-; 316 automatic ƒ28.895.-; BMW 318i ƒ29.995.-; 318i automatic ƒ32.695.-; BMW 320i 36.295.-;320i automatic ƒ38.395.-; BMW 323i ƒ40.695.-; 323i automatic ƒ42.795.-. De prijzen van de nieuwe Fiat Ritmo zijn in geringe mate gestegen: met 1.3 pro cent voor de „70" en met ruim 4 procent voor de die. seis; de Ritmo 85 Super bleef in prijs gelijk. De prijzen zijn: Ritmo 60 3-deurs, 4 ver- snellingen 14.999.-; 5-deurs ƒ15.850.-; Ritmo 70 ES 3. deurs 17.700.-; 5-denrs ƒ18.550.-; Ritmo 85 Super 19.995.-; diesel 3-denrs ƒ20.500.-; 5-deurs ƒ21.500..; cabriolet 32.990.-. De nieu we Panda Super 45 3-deurs, 4 versnellingen gaai 13.790.-kosten; de uitvoe ring met 5 versnellingen 14.140.-. Bij Peugeot en Talbot zijn deze maand de prijzen -voor de meeste modellen- met en kele honderden guldens om- hoog gegaan. De goedkoop ste Peugeot, de 104, gaat nu 13.195.- kosten (was ƒ12.980.-); de 305 sedan is van 18.300.- gegaan naar 18.695.- en de goedkoopste uitvoering in de 505-serie is gestegen van ƒ24.200.- naar 24.795.-. Voor Talbot gelden soort gelijke verhogingen: Samba 1.0 LS van 13,695.- naar 13.950.-; Horizon 1.1 LS van 16.164.- naar 16.650 - en de Solara 1.6 LS van 19.873,- naar 20.495.-. 114 jan. a.s. introduktieavond en i gratis les) 21 jan. eerste les jeugd (v.a. 15 jaar) 19.01 (echt)paren 20.3 A Voor inlichtingen tel: 01150-9 VEELZUDIGSTE MIDDENGEWICHT Merk Opel Opel Opel Opel Opel Type Kadett LPG Kadett coupé Kadett 2-drs. Ascona 2-drs. de Luxe LPG Ascona 4-drs. 1900N kleur geel bruin geel rood metallic rood metallic Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Peugeot Ascona diverse uitvoe ringen en kleuren Ascona 4-drs. automatic geel Ascona 2-drs. 1600N oker Manta 1900N 2-drs. Manta 2-drs. 2000N de luxe Manta 3-drs. automatic 2000S de luxe Rekord 4-drs. 2000S Rekord 4-drs. 2000S de luxe Rekord 2-drs. 2000S Rekord 4-drs. diesel 504 GL 4-drs rood rood blauw oker Taunus 4-drs. 1600L Capri 1600L 3-drs Capri 1300L 2-drs. Horizon 5-drs. 1300 15 GTL 3-drs. bruin rood rood groen metall rood 2CV4 818 2-drs. Galant stationcar 5-drs. bruin 504 4-drs. diesel wit oranje rood groen metall rood geel Verkoop enkel vanuit het bedrijf te OK-inruilwage bumper tot bumf garantie 2 wekt gratis inspeklie GM-dealer voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen va j Weykmanlaan 7, Breskens, tel. 01172-1473/163 handelsweg 2, Oostburg, tel. 01170-2660/2343 vert. G.M. Smeets, tel. 01172-1582 Vert. M.H. Simons, tel. 01152-1485 GOEDE SERVICE BU DE PRUS INBEGREPEN Renault Trafic gesloten bestelwagen. Al vanaf f 16.220,- (chassis cabine v.a. f 15.510,-) beide excl. B.T.W. Ook kunnen wij u uitgebreid informeren over een snelle en soepele financiering en leasing via Renault Credit Nederland. Wijzigingen voorbeftou POL MA1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 12