TE VER VAN ARNHEM Belgisch schippersechtpaar zwemmend naar veilige oever ZEELAND HEEFT 00K ORGANISATIE NODIG Nederland krijgt vrouwelijke loods Creatieve ondernemers kregen prijs van KvK de 4in1 krant DE STEM Hobo-Faam moet beslag opheffen DE STEM KvK-voorzitter Claas: WOENSDAG 12 JANUAR11983 )ruimprijzen! >8.- 498.- •8r 698.- 4.- 2698.- iO, 2498.- >8r 1998.- )8998.- ICementtanker in haven Hansweert gekanteld Hond DEN HAAG - De ge meente Hontenisse in oost Zeeuwsch- Vlaanderen is niet langer kandidaat als vestigingsplaats voor het nationaal wind- park. Selectie Kustvisserij Yerdegem-sr. wint kort geding Werkloosheid in Zeeland groter dan werd aangenomen mmmm oor zo'dv.es" neder.a\: VANZ T18 PAGINA ZEELAND 1 Hontenisse valt af voor windpark iimiiij m De gekantelde Belgische cementtanker Donkey in een zijhaven van Hansweert. Slechts de bodem steekt boven water uit foto: Het schippersechtpaar Joos: „Gelukkig dat ons kind niet aan boord was" - fotowillem mieras I Van een onzer verslaggevers lüANSWEERT- „De eerste ge- Idaehte die door me heen ■sthoot toen het schip begon te Kapseizen was: Gelukkig dat pns kind niet aan boord is, Piaar op school. Als die om- Istreeks die tijd in de kajuit Iftas geweest is het zeer de ■vraag of hij zich net als wij Pad kunnen redden want alles ■speelde zich binnen enkele se conden at". Met de schrik nog duidelijk I® de ogen doet de 33-jarige flgische schippersvrouw IJoos-Rottiers het relaas van |w plotseling kantelen van de PU ton metende cementtanker fonkey dinsdagmorgen even f'er negen tussen de haven hoofden van Hansweert. ..Het is ontzettend snel ge- Raan. Het is me een compleet raadsel wat de oorzaak is ge weest dat het schip plotseling van zijn koers afweek daarna zwaar slagzij begon te maken en tenslotte ondersteboven kwam te liggen", vertelt de 33- jarige schipper Mario Joos, pas een jaar eigenaar van de 28 jaar oude cementtanker. De Donkey was dinsdagoch tend omstreeks half acht uit Terneuzen met bestemming Alphen aan de Rijn. Joos:,, Het was stralend weer en ook het water was erg rustig. Ik stond aan het roer en mijn vrouw stond naast me in de stuurhut. We waren al in de voorhaven van Hansweert toen we op eens merkten dat het schip vreemd begon te doen. Voor dat we goed en wel beseften wat er aan de hand was ging het schip op zijn stuurboordzij liggen. Kom we zijn weg, schreeuwde ik m'n vrouw toe en ik heb d'r aan d'r arm uit de stuurhut getrokken. We zijn toen tegen de hoge kant van het dek geklommen en van daar in het water gesprongen. Ik schat dat we ongeveer vijf tig meter van de wal lagen. Even verderop zagen we onze omgekantelde volgboot drij ven en daar zijn we naar toe gezwommen. Met een arm zwemmend en met de andere hand ons aan de volgboot vasthoudend zijn we naar de kant gezwommen". Kort nadat het schipper sechtpaar de veilige wal had bereikt verscheen de „Duve- nee" van Rijkswaterstaat ten tonele. Joos: „Omdat we onze hond zagen rondzwemmen riepen we dat ze die eerst te hulp moesten komen en die hebben ze dan ook opgevist". Hij en zijn vrouw zijn daarna naar een bevriend schipper sechtpaar gebracht dat, even eens met een cementtanker, in Hansweert aan de wal ligt. Door hen zijn ze van "droge kleren voorzien en konden ze aan boord van de Chardon des Dunes wat bijkomen van de schrik.. Het gekantelde binnen vaartschip is door de sleepboot -Tijgerhaai van Polderman en de Waasland van Willem Mul ler naar het zogenoemde Slik gat, een zijhaven van Hans weert, gesleept waar getracht zal worden de cementtanker met behulp van een drijvende bok weer overeind te zetten. Het onderzoek is in handen van de rijkspolitie te water onder leiding van de opper wachtmeester L.J.Boot. Van onze parlementaire redacteur Officieel wordt pas eind de ze maand begin volgende maand bekend dat de gemeng de commissie van Samenwer kende Electriciteits Productie bedrijven (SEP) en de ministe ries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimte lijke Ordening en Milieu, Hon tenisse heeft geschrapt, maar intern is daarover al overeen stemming bereikt. Voornaamste overwegingen bij dat besluit zijn geweest de slechte bereikbaarheid van oost Zeeuwsch-Vlaanderen, de grote afstand tot de Arnhemse instellingen (SEP, KEMA) die het windmolenproject moeten begeleiden en de plaatselijke bodemstructuur. Het afvallen van Hontenisse betekent dat de hele provincie Zeeland wat betreft het natio nale windmolenpark de boot heeft gemist. Aanvankelijk waren voor de bouw van dit park, waarmee een investe ring van zo'n 70 miljoen gul den is gemoeid, ongeveer zes tig plaatsen in heel het land aangemeld. Daarvan bleven er na selectie acht over, waaron der als enige plaats in Zuid west Nederland de gemeente Hontenisse. In het verdere intern over leg binnen de gemengde com missie, dat overigens nog steeds voortduurt, zijn die acht lokaties verder op hun merites beoordeelt, en in die vervolgronde is ook Hontenis se gesneuveld. De verwachting is nu dat de commissie eind deze maand begin volgende maand haar definitief advies aan de regering kan uitbren gen, waarna minister Van Aardenne (Economische Za ken) het overleg met de com missie Electriciteitswerken in- kan. De bouw van het wind- park zou medio '84 moeten worden begonnen. DEN HAAG - De Zeeuwse visserij is van plan op vrij re delijke schaal aanspraak te maken op EG-bij dragen in het kader van de herstructurering van de kustvisserij en aqua- cultuur. Zeven Zeeuwse be drijven hebben zich daarvoor aangemeld, zo vertelde giste ren een woordvoerder van mi nister Braks (Landbouw en Visserij). '"al joor zuidwest nederland kantoren JTerneuzen, Hulst en Goes, fwessen en telefoonnum mers op pagina 2. Redactie pieuzen: Rein van der I elfn (editie-chef), Jan Jan- pn (plv. chef), Frank Dey, a"' de Schipper, Cor de (foto), Ton Koomen jPott). Hulst: Eugène Ver aten. Goes: Gé van Ber- Middelburg: Henk Post- Oostburg: Co Meertens. "vicepunten '0°sterzandè: mevr. Neve, Alexanderstr. 4, 01148- "50. "Srtentie-expl. PPecteur Zeeland: C. Me- 'J Privé 01150-95839. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Niet alleen landelijk, maar ook provin ciaal is een organisatie nodig, die risico-kapitaal ter be schikking stelt aan (nieuwe) ondernemers met goede en le vensvatbare ideeën. Voorzitter J. Claas van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zee land zei dat gisteren tijdens zijn nieuwjaarsrede. Hij noemde het gewenst dat naast het provinciaal werkge- legenheidsfonds een organisa tie gaat opereren die zich richt op de ontwikkeling van kans rijke projecten en indien noodzakelijk op het verstrek ken van risicodragend vermo gen. „Voorkomen kan dan worden dat nieuwe impulsen voor de regionale economie en een stukje werkgelegenheid reeds in de kiem gesmoord worden". Voorzitter Claas vestigde de aandacht op verschillende mo- gelijkheden om de Zeeuwse economie meer leven in te bla zen stimulering toerisme, verlaging elektriciteitstarie ven, exportontwikkeling, min der zware milieu-eisen, bouw van de vaste oeververbinding W lldgTOei en aanleg van wegen over de Deltadammen. Hij hekelde de onzekerheid over de realisering van die wegen. „Ondanks toezeggin gen in het verleden moeten het vooral geplande wegen en sluizen ontgelden. Daarmee is de laatste fase van de ontslui ting van de provincie een speelbal van politieke wille keur geworden en een sluit post op de begrotingen van de diverse overheden". Een aantal Zeeuwse advies raden of -commissies is aan sanering toe, vindt de heer Claas. In zijn nieuwjaarsrede zei hij gisteren dat moeilijk kan worden ontkomen aan de gedachte dat van wildgroei sprake is. Hij wees erop dat in de Provinciale Almanak een kleine vijftig Zeeuwse advies organen staan vermeld. Alleen al op sociaal-economisch ge bied kan het provinciaal be stuur volgens hem advies in winnen bij een tiental instel lingen en commissies. De KvK-voorzitter vindt dat daardoor trage besluitvor ming bij de overheid in de hand wordt gewerkt. „Onge twijfeld zal een sanering van het aantal raden tot een snel lere besluitvorming van de overheden leiden zonder dat de kwaliteit daarvan ingrij pend aangetast wordt. Van onze correspondent VLISSINGEN - Nederland krijgt voor het eerst in zijn nautische geschiedenis een vrouwelijke loods. Het is de 29-jarige Paula Dekker uit Lewedorp, die de stuur mansopleiding heeft gevolgd aan het maritiem instituut De Ruy ter in Vlissingen. Volgens het hoofd perso neelszaken E. Douw van der Krap van het directoraat- generaal scheepvaart en maritieme zaken (voormalig Loodswezen) is Paula Dek ker de eerste vrouw die door de zware selectieprocedure van het loodswezen is geko men. De eerste Nederlandse vrouwelijke loods, die in het bezit is van de eerste rang stuurman grote handels vaart, heeft tot deze week als stuurman gevaren op een containerschip. Paula Dekker zal nu eerst de aspirant-loodsopleiding in Den Helder moeten vol gen. Dat is een cursus van negen weken en daarna zal de opleiding, die ongeveer een jaar gaat duren, worden afgerond in het district waar zij geplaatst wordt. Zij treedt op 1 maart in dienst en zal volgens de dienstleiding niet anders be handeld worden, ook niet bij het uitvoeren van opdrach ten, dan haar mannelijke collega's. Loods Paula Dekker foto archief de stem De heren J. en P. de Herder krijgen van de gedeputeerde hun prijs J. Boodt neemt de prijs in ontvangst - fotoswillem mieras Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Twee Middelburgse bedrijven hebben gisteren een prijs voor „creatief ondernemer schap" gekregen. Het waren Herder BV (siootreinigings- apparatuur en ander land- bouwmaterieel) en Chrom- pack Nederland BV (instru mentele scheidingstech niek). De prijs werd toegekend door de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Midden - en Noord - Zee land. CDA - gedeputeerde R. Barbé (economische zaken) reikte de beloning gisteren uit tijdens een vergadering in de Middelburgse schouw burg. De prijs werd bijna anderhalf jaar geleden in het leven geroepen bij de opening van het nieuwe Ka merkantoor te Middelburg. Het bedrijfsleven bracht toen een fonds van onmge- veer 21.000 gulden bijeen, bedoeld om de aandacht te richten op creatief, dan wel verdienstelijk ondernemer schap. Bewust richtte men giste ren de schijnwerper op twee industriële bedrijven, omdat vooral aan de ondernemers in die sector bijzondere eisen worden gesteld in een perio de van structurele verande ringen. Enkele criteria voor de toekenning van de prijs waren: doorvoeren van ver nieuwingen met behoud van kwaliteit, het bereiken van een strategisch evenwicht bij de ontwikkeling van een marktpositie en regionaal ondernemerschap als fun dament voor de regionale, nationale en internationale economie. „Hier ben ik trots op", zei den de directeuren J. en P. de Herder van Herder BV na ontvangst van de prijs: een sierlijke wereldbol en een oorkonde. Namens Chrom- pack nam directeur J. Boodt de prijs in ontvangst. Gede puteerde Barbé wees vooral op het belang van Chrom- pack als exportbedrijf. Chrompack is in haar soort het grootste bedrijf van Europa en het derde in de wereld. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De inkoop combinatie Hobo-Faam heeft ten onrechte beslag laten leg gen op de handelsvoorraad en de financiële middelen, waar mee H. Verdegem (sr) zijn nieuwe eenmanszaak „Oost- burgse meubelhandel" wil op zetten. De president van de Middel burgse rechtbank mr. G. An- dré de la Port, bepaalde giste ren dat het beslag moet wor den opgeheven. Hobo-Faam moet ook de kosten betalen van het kort geding dat H. Verdegem had aangespannen om de goederen en het geld weer tot zijn beschikking te kunnen krijgen. Het geschil was een uitvloeisel van het faillissement van de meubel- handel Verdegem, eigendom van een zoon van H. Verde gem. Hobo-Faam liet beslagleg- gen omdat H. Verdegem in sa menspanning met zijn zoon goederen en gelden aan het failliete bedrijf zou hebben onttrokken onder meer om de nieuwe zaak op poten te kun nen zetten. Ook al zou dit zo zijn, zo redeneert de recht bankpresident, dan heeft Ho bo-Faam nog niet het recht om beslag op de betrokken goede ren en gelden te laten leggen. Immers, dan heeft niet alleen Hobo-Faam, maar hebben alle schuldeisers schade geleden. Dientengevolgde zou alleen aan de curatoren van het ge failleerde bedrijf een vorde ringsrecht toekomen. De rechtbankpresident heeft ook in de overweging be trokken dat Hobo-Faam geen verlof had gevraagd om beslag te mogen leggen op door haar aan Verdegem jr. geleverde goederen. De rechtbankpresi dent heeft zich niet uitgespro ken over de beschuldigingen die Hobo-Faam aan het adres van vader en zoon Verdegem heeft geuit. Of, dan wel in hoe verre die beschuldigingen juist zijn zal nog moeten blij ken uit een gerechtelijk on derzoek. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De werkloosheid in Zeeland is procentueel gezien hoger dan tot nu toe werd aangenomen. Uit nieuwe berekeningen is ge bleken dat het werkloosheidspercentage in Zeeland 12,8 bedraagt, 1,6 hoger dan uit verou derde gegevens bleek. De werkloosheid in Zeeland blijft hiermee lager dan gemiddeld in Nederland, maar het verschil is nog maar 1,4 procent (was 2,8). De nieuwe berekeningen zijn gemaakt door het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland. Het ETI is daarbij uitgegaan van herziene CBS-cijfers over de afhankelijke be roepsbevolking. Uit de nieuwe berekeningen blijkt dat het werkloosheidspercentage van de Zeeuwse vrouwen zelfs hoger is dan het landelijk ge middelde. Dit in tegenstelling tot wat werd aangenomen. Volgens de nieuwe cijfers is het werkloosheidspercentage onder de Zeeuwse vrouwen 18,7 procent (landelijk 17,6 procent), onder de Zeeuwse mannen 11,3 procent (lande lijk 13.0 procent).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 13