TE VER VAN ARNHEM
Belgisch schippersechtpaar
zwemmend naar veilige oever
ZEELAND HEEFT 00K
ORGANISATIE NODIG
Nederland krijgt
vrouwelijke loods
Creatieve ondernemers
kregen prijs van KvK
de 4in1 krant
DE STEM
Hobo-Faam
moet
beslag
opheffen
DE STEM
KvK-voorzitter Claas:
WOENSDAG
12 JANUAR11983
)ruimprijzen!
>8.- 498.-
•8r 698.-
4.- 2698.-
iO, 2498.-
>8r 1998.-
)8998.-
ICementtanker in haven Hansweert gekanteld
Hond
DEN HAAG - De ge
meente Hontenisse in
oost Zeeuwsch-
Vlaanderen is niet
langer kandidaat als
vestigingsplaats voor
het nationaal wind-
park.
Selectie
Kustvisserij
Yerdegem-sr.
wint
kort geding
Werkloosheid in Zeeland groter dan werd aangenomen
mmmm
oor zo'dv.es" neder.a\:
VANZ
T18 PAGINA ZEELAND 1
Hontenisse valt
af voor windpark
iimiiij
m
De gekantelde Belgische cementtanker Donkey in een zijhaven van Hansweert. Slechts de bodem steekt boven water uit
foto: Het schippersechtpaar Joos: „Gelukkig dat ons kind niet aan boord was" - fotowillem mieras
I Van een onzer verslaggevers
lüANSWEERT- „De eerste ge-
Idaehte die door me heen
■sthoot toen het schip begon te
Kapseizen was: Gelukkig dat
pns kind niet aan boord is,
Piaar op school. Als die om-
Istreeks die tijd in de kajuit
Iftas geweest is het zeer de
■vraag of hij zich net als wij
Pad kunnen redden want alles
■speelde zich binnen enkele se
conden at".
Met de schrik nog duidelijk
I® de ogen doet de 33-jarige
flgische schippersvrouw
IJoos-Rottiers het relaas van
|w plotseling kantelen van de
PU ton metende cementtanker
fonkey dinsdagmorgen even
f'er negen tussen de haven
hoofden van Hansweert.
..Het is ontzettend snel ge-
Raan. Het is me een compleet
raadsel wat de oorzaak is ge
weest dat het schip plotseling
van zijn koers afweek daarna
zwaar slagzij begon te maken
en tenslotte ondersteboven
kwam te liggen", vertelt de 33-
jarige schipper Mario Joos,
pas een jaar eigenaar van de
28 jaar oude cementtanker.
De Donkey was dinsdagoch
tend omstreeks half acht uit
Terneuzen met bestemming
Alphen aan de Rijn. Joos:,, Het
was stralend weer en ook het
water was erg rustig. Ik stond
aan het roer en mijn vrouw
stond naast me in de stuurhut.
We waren al in de voorhaven
van Hansweert toen we op
eens merkten dat het schip
vreemd begon te doen. Voor
dat we goed en wel beseften
wat er aan de hand was ging
het schip op zijn stuurboordzij
liggen. Kom we zijn weg,
schreeuwde ik m'n vrouw toe
en ik heb d'r aan d'r arm uit de
stuurhut getrokken. We zijn
toen tegen de hoge kant van
het dek geklommen en van
daar in het water gesprongen.
Ik schat dat we ongeveer vijf
tig meter van de wal lagen.
Even verderop zagen we onze
omgekantelde volgboot drij
ven en daar zijn we naar toe
gezwommen. Met een arm
zwemmend en met de andere
hand ons aan de volgboot
vasthoudend zijn we naar de
kant gezwommen".
Kort nadat het schipper
sechtpaar de veilige wal had
bereikt verscheen de „Duve-
nee" van Rijkswaterstaat ten
tonele. Joos: „Omdat we onze
hond zagen rondzwemmen
riepen we dat ze die eerst te
hulp moesten komen en die
hebben ze dan ook opgevist".
Hij en zijn vrouw zijn daarna
naar een bevriend schipper
sechtpaar gebracht dat, even
eens met een cementtanker, in
Hansweert aan de wal ligt.
Door hen zijn ze van "droge
kleren voorzien en konden ze
aan boord van de Chardon des
Dunes wat bijkomen van de
schrik..
Het gekantelde binnen
vaartschip is door de sleepboot
-Tijgerhaai van Polderman en
de Waasland van Willem Mul
ler naar het zogenoemde Slik
gat, een zijhaven van Hans
weert, gesleept waar getracht
zal worden de cementtanker
met behulp van een drijvende
bok weer overeind te zetten.
Het onderzoek is in handen
van de rijkspolitie te water
onder leiding van de opper
wachtmeester L.J.Boot.
Van onze
parlementaire redacteur
Officieel wordt pas eind de
ze maand begin volgende
maand bekend dat de gemeng
de commissie van Samenwer
kende Electriciteits Productie
bedrijven (SEP) en de ministe
ries van Economische Zaken
en Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ordening en Milieu, Hon
tenisse heeft geschrapt, maar
intern is daarover al overeen
stemming bereikt.
Voornaamste overwegingen
bij dat besluit zijn geweest de
slechte bereikbaarheid van
oost Zeeuwsch-Vlaanderen, de
grote afstand tot de Arnhemse
instellingen (SEP, KEMA) die
het windmolenproject moeten
begeleiden en de plaatselijke
bodemstructuur.
Het afvallen van Hontenisse
betekent dat de hele provincie
Zeeland wat betreft het natio
nale windmolenpark de boot
heeft gemist. Aanvankelijk
waren voor de bouw van dit
park, waarmee een investe
ring van zo'n 70 miljoen gul
den is gemoeid, ongeveer zes
tig plaatsen in heel het land
aangemeld. Daarvan bleven er
na selectie acht over, waaron
der als enige plaats in Zuid
west Nederland de gemeente
Hontenisse.
In het verdere intern over
leg binnen de gemengde com
missie, dat overigens nog
steeds voortduurt, zijn die
acht lokaties verder op hun
merites beoordeelt, en in die
vervolgronde is ook Hontenis
se gesneuveld.
De verwachting
is nu dat de commissie eind
deze maand begin volgende
maand haar definitief advies
aan de regering kan uitbren
gen, waarna minister Van
Aardenne (Economische Za
ken) het overleg met de com
missie Electriciteitswerken in-
kan. De bouw van het wind-
park zou medio '84 moeten
worden begonnen.
DEN HAAG - De Zeeuwse
visserij is van plan op vrij re
delijke schaal aanspraak te
maken op EG-bij dragen in het
kader van de herstructurering
van de kustvisserij en aqua-
cultuur. Zeven Zeeuwse be
drijven hebben zich daarvoor
aangemeld, zo vertelde giste
ren een woordvoerder van mi
nister Braks (Landbouw en
Visserij).
'"al joor zuidwest nederland
kantoren
JTerneuzen, Hulst en Goes,
fwessen en telefoonnum
mers op pagina 2.
Redactie
pieuzen: Rein van der
I elfn (editie-chef), Jan Jan-
pn (plv. chef), Frank Dey,
a"' de Schipper, Cor de
(foto), Ton Koomen
jPott). Hulst: Eugène Ver
aten. Goes: Gé van Ber-
Middelburg: Henk Post-
Oostburg: Co Meertens.
"vicepunten
'0°sterzandè: mevr. Neve,
Alexanderstr. 4, 01148-
"50.
"Srtentie-expl.
PPecteur Zeeland: C. Me-
'J Privé 01150-95839.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Niet alleen
landelijk, maar ook provin
ciaal is een organisatie nodig,
die risico-kapitaal ter be
schikking stelt aan (nieuwe)
ondernemers met goede en le
vensvatbare ideeën. Voorzitter
J. Claas van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken
voor Midden- en Noord-Zee
land zei dat gisteren tijdens
zijn nieuwjaarsrede.
Hij noemde het gewenst dat
naast het provinciaal werkge-
legenheidsfonds een organisa
tie gaat opereren die zich richt
op de ontwikkeling van kans
rijke projecten en indien
noodzakelijk op het verstrek
ken van risicodragend vermo
gen. „Voorkomen kan dan
worden dat nieuwe impulsen
voor de regionale economie en
een stukje werkgelegenheid
reeds in de kiem gesmoord
worden".
Voorzitter Claas vestigde de
aandacht op verschillende mo-
gelijkheden om de Zeeuwse
economie meer leven in te bla
zen stimulering toerisme,
verlaging elektriciteitstarie
ven, exportontwikkeling, min
der zware milieu-eisen, bouw
van de vaste oeververbinding W lldgTOei
en aanleg van wegen over de
Deltadammen.
Hij hekelde de onzekerheid
over de realisering van die
wegen. „Ondanks toezeggin
gen in het verleden moeten het
vooral geplande wegen en
sluizen ontgelden. Daarmee is
de laatste fase van de ontslui
ting van de provincie een
speelbal van politieke wille
keur geworden en een sluit
post op de begrotingen van de
diverse overheden".
Een aantal Zeeuwse advies
raden of -commissies is aan
sanering toe, vindt de heer
Claas. In zijn nieuwjaarsrede
zei hij gisteren dat moeilijk
kan worden ontkomen aan de
gedachte dat van wildgroei
sprake is. Hij wees erop dat in
de Provinciale Almanak een
kleine vijftig Zeeuwse advies
organen staan vermeld. Alleen
al op sociaal-economisch ge
bied kan het provinciaal be
stuur volgens hem advies in
winnen bij een tiental instel
lingen en commissies.
De KvK-voorzitter vindt
dat daardoor trage besluitvor
ming bij de overheid in de
hand wordt gewerkt. „Onge
twijfeld zal een sanering van
het aantal raden tot een snel
lere besluitvorming van de
overheden leiden zonder dat
de kwaliteit daarvan ingrij
pend aangetast wordt.
Van onze correspondent
VLISSINGEN - Nederland
krijgt voor het eerst in zijn
nautische geschiedenis een
vrouwelijke loods. Het is de
29-jarige Paula Dekker uit
Lewedorp, die de stuur
mansopleiding heeft gevolgd
aan het maritiem instituut
De Ruy ter in Vlissingen.
Volgens het hoofd perso
neelszaken E. Douw van der
Krap van het directoraat-
generaal scheepvaart en
maritieme zaken (voormalig
Loodswezen) is Paula Dek
ker de eerste vrouw die door
de zware selectieprocedure
van het loodswezen is geko
men. De eerste Nederlandse
vrouwelijke loods, die in het
bezit is van de eerste rang
stuurman grote handels
vaart, heeft tot deze week
als stuurman gevaren op een
containerschip.
Paula Dekker zal nu eerst
de aspirant-loodsopleiding
in Den Helder moeten vol
gen. Dat is een cursus van
negen weken en daarna zal
de opleiding, die ongeveer
een jaar gaat duren, worden
afgerond in het district
waar zij geplaatst wordt.
Zij treedt op 1 maart in
dienst en zal volgens de
dienstleiding niet anders be
handeld worden, ook niet bij
het uitvoeren van opdrach
ten, dan haar mannelijke
collega's.
Loods Paula Dekker
foto archief de stem
De heren J. en P. de Herder krijgen van de
gedeputeerde hun prijs
J. Boodt neemt de prijs in ontvangst - fotoswillem mieras
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Twee
Middelburgse bedrijven
hebben gisteren een prijs
voor „creatief ondernemer
schap" gekregen. Het waren
Herder BV (siootreinigings-
apparatuur en ander land-
bouwmaterieel) en Chrom-
pack Nederland BV (instru
mentele scheidingstech
niek).
De prijs werd toegekend
door de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor
Midden - en Noord - Zee
land. CDA - gedeputeerde R.
Barbé (economische zaken)
reikte de beloning gisteren
uit tijdens een vergadering
in de Middelburgse schouw
burg. De prijs werd bijna
anderhalf jaar geleden in
het leven geroepen bij de
opening van het nieuwe Ka
merkantoor te Middelburg.
Het bedrijfsleven bracht
toen een fonds van onmge-
veer 21.000 gulden bijeen,
bedoeld om de aandacht te
richten op creatief, dan wel
verdienstelijk ondernemer
schap.
Bewust richtte men giste
ren de schijnwerper op twee
industriële bedrijven, omdat
vooral aan de ondernemers
in die sector bijzondere eisen
worden gesteld in een perio
de van structurele verande
ringen. Enkele criteria voor
de toekenning van de prijs
waren: doorvoeren van ver
nieuwingen met behoud van
kwaliteit, het bereiken van
een strategisch evenwicht
bij de ontwikkeling van een
marktpositie en regionaal
ondernemerschap als fun
dament voor de regionale,
nationale en internationale
economie.
„Hier ben ik trots op", zei
den de directeuren J. en P.
de Herder van Herder BV na
ontvangst van de prijs: een
sierlijke wereldbol en een
oorkonde. Namens Chrom-
pack nam directeur J. Boodt
de prijs in ontvangst. Gede
puteerde Barbé wees vooral
op het belang van Chrom-
pack als exportbedrijf.
Chrompack is in haar soort
het grootste bedrijf van
Europa en het derde in de
wereld.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De inkoop
combinatie Hobo-Faam heeft
ten onrechte beslag laten leg
gen op de handelsvoorraad en
de financiële middelen, waar
mee H. Verdegem (sr) zijn
nieuwe eenmanszaak „Oost-
burgse meubelhandel" wil op
zetten.
De president van de Middel
burgse rechtbank mr. G. An-
dré de la Port, bepaalde giste
ren dat het beslag moet wor
den opgeheven. Hobo-Faam
moet ook de kosten betalen
van het kort geding dat H.
Verdegem had aangespannen
om de goederen en het geld
weer tot zijn beschikking te
kunnen krijgen. Het geschil
was een uitvloeisel van het
faillissement van de meubel-
handel Verdegem, eigendom
van een zoon van H. Verde
gem.
Hobo-Faam liet beslagleg-
gen omdat H. Verdegem in sa
menspanning met zijn zoon
goederen en gelden aan het
failliete bedrijf zou hebben
onttrokken onder meer om de
nieuwe zaak op poten te kun
nen zetten. Ook al zou dit zo
zijn, zo redeneert de recht
bankpresident, dan heeft Ho
bo-Faam nog niet het recht om
beslag op de betrokken goede
ren en gelden te laten leggen.
Immers, dan heeft niet alleen
Hobo-Faam, maar hebben alle
schuldeisers schade geleden.
Dientengevolgde zou alleen
aan de curatoren van het ge
failleerde bedrijf een vorde
ringsrecht toekomen.
De rechtbankpresident
heeft ook in de overweging be
trokken dat Hobo-Faam geen
verlof had gevraagd om beslag
te mogen leggen op door haar
aan Verdegem jr. geleverde
goederen. De rechtbankpresi
dent heeft zich niet uitgespro
ken over de beschuldigingen
die Hobo-Faam aan het adres
van vader en zoon Verdegem
heeft geuit. Of, dan wel in hoe
verre die beschuldigingen
juist zijn zal nog moeten blij
ken uit een gerechtelijk on
derzoek.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De werkloosheid in Zeeland
is procentueel gezien hoger dan tot nu toe werd
aangenomen. Uit nieuwe berekeningen is ge
bleken dat het werkloosheidspercentage in
Zeeland 12,8 bedraagt, 1,6 hoger dan uit verou
derde gegevens bleek.
De werkloosheid in Zeeland blijft hiermee
lager dan gemiddeld in Nederland, maar het
verschil is nog maar 1,4 procent (was 2,8).
De nieuwe berekeningen zijn gemaakt door
het Economisch Technologisch Instituut voor
Zeeland. Het ETI is daarbij uitgegaan van
herziene CBS-cijfers over de afhankelijke be
roepsbevolking.
Uit de nieuwe berekeningen blijkt dat het
werkloosheidspercentage van de Zeeuwse
vrouwen zelfs hoger is dan het landelijk ge
middelde. Dit in tegenstelling tot wat werd
aangenomen. Volgens de nieuwe cijfers is het
werkloosheidspercentage onder de Zeeuwse
vrouwen 18,7 procent (landelijk 17,6 procent),
onder de Zeeuwse mannen 11,3 procent (lande
lijk 13.0 procent).