Lichtvoetige midzomernachtsdroom van Woody Allen met oude thema's „Waarom word jij ook niet katholiek „So Fine": Hoofdrol voor doorkijkjeans Volledige brieven van Reve aan Simon C.: t4O.I nAG 7 JANUAR11983 J MIDSUMMERS NIGHT'S SEX COMEDY' m w T44 T3 PAGINA GIDS 2 :\vl Jj f'S.'u H en. Dat is te lezen in gebundelde toespraken, Inder meer als onder- hebben: St. Franciscus, kave der tranen, Oud |en en een Zoekgeraak- zustitel. Zelfs de meest rkelijke mens zal in de- Iksten iets kunnen vin dat hem kan treffen, \t het niet om de uit reen van een instituut van een mens van i en bloed gaat. inhoud te geven aan |eestelijke gezondheids gestalte te geven en de ssie hierover in alle op- Iten te helpen ontwikke- ln Derksen erkent het □gehoorde gevaar van r afhankelijkheid „de Jsen kunnen niets meer 7'. Dit gevaar is echter al- i maar een stimulans om orgen voor een goede portage over waar je bezig bent en moet niet garden in een aan z'n lot Jrlaten van een mens, die niet meer ziet zitten. De ichologen die in de eerste j gaan werken moeten het Jrk grotendeels zelf getal- igeven, de universiteiten liten slecht aan voor deze Tm van praktische hulp- l'lening. De betaling en/of nsidiëring van dit werk Jt - hoe kan het anders - in te tijd, bijzonder slecht, Hoewel mensen een fikse kenfondspremie betalen, vjjgen zij deze vorm van flp niet vergoed. Als de jachten door onvoldoende hbulante hulp verergeren J opname nodig wordt, lij gen zij dit wèl door het ikenfonds vergoed. Een Jachtig voorbeeld van het lard achter dewagen Jannen, vanuit verouderde een over psychiatrie. I Nauw aansluitend hierbij het gevaar wanneer een bute crisis uitbarst, al of pet gepaard gaande met een evaar van zelfmoord. Bij bn tijdige adequate hulp en egeleiding is opname of blfmoordpoging vaak te (oorkonten. Daar die echter neestal ontbreekt, verergert e situatie, opname wordt oodzakelijk, maar een wer- elijke behandeling of bege- eiding van de suïcidale pa- iënt ontbreekt. Als de maag s leeggepompt en de patiënt ot rust is gekomen, wordt 'erondersteld dat de proble- natiek is opgelost Het te- ;endeel blijkt uit de prak- ijk. Reden temeer om ambu- ante eerstelijnshulp in alle >pzichten te stimuleren en leze enthousiaste aanzet, ondanks de beperkingen, van harte toe te juichen. Aanbevolen voor een ieder, die hoe dan ook met deze problemen te maken heeft. /want in mijn kale kamer/ grendelt je nagelaten zwij gen/de muren tot aan de bo dem van/de angst//men moet toeslaan/men moet toestaan te spreken//maar ik draai/en wentelend in mijn botten/krast je niet aanwezig zijn-//ik wil nog wel/geloVen in licht". SIMON KNEPPER: HEER, BEWAAR DE KAT- TENMEPPER (uitg. Bert I Bakker-17,90). Aangediend als „light verse-dichter". Knepper dicht heel ambachtelijk in dienst van de humor, de re- lativiteit en de verrassing- Simpele filosofietjes voor een glimlach „Mijn jasje, bril en overhemd/zijn voor de armenzorg bestemd/. De goudvis komt aan moe en pa/En broer laat ik mijn versjes na,/.Terwijl ik haar - postume wraak-/Naast krukje, nylonkoord en haak/Mijn leed vermaak" Woody Allen en Mia Farrow in „A Midsummer Night's Sex Comedy Door Marjan Mes Na de al te Fellini-achtige film tardust Memories" is het een waar ioegen om kennis te maken met de euwste film van Woody Allen: „A idsummer Night's Sex Comedy", een ■kkelijke, vederlichte komedie, die zich afspeelt in een heerlijk zomers ïdschap rond de eeuwwisseling. TOoor dat laatste verschilt hij bedui dend van „Annie Hall", maar hij lijkt er tegelijkertijd veel op. Niet alleen is het kleurgebruik (geel-oranje-achtig) ireenkomstig, maar komen ook alle lische Allen-thema's weer terug, ijl er opnieuw een eenheid is van tijd, plaats en ruimte, wat de film heel wat toegankelijker maakt dan „Star dust Memories". Woody Allen heeft als voorbeeld de [idsummer Night's Dream" van Sha- ipeare gekozen, een betoverend 'ookje, waarin iedereen op de ver- :rde verliefd wordt en als muzikale .draad gebruikt hij „Ein Sommer- ichtstraum" van Mendelsohn, waar van de speelse fragmenten de lichtvoe tige beelden in de natuur begeleiden. f®>aarnaast lijkt dit zomeravond sprookje ook te verwijzen naar een van de weinige komedies van Allen's grote favoriet Ingmar Bergman: „De glim lach van een zomernacht." Ook in „A Midsummer Night's Sex Comedy" ver lieven die partners zich in elkaar, die niet voor elkaar bestemd zijn. Het be treft drie paren, intellectuelen en hun vrij zinnige vriendinnen-echtgenotes. Zij treffen elkaar in het in het bos gelegen huis van een onhandige uitvin der (Woody Allen) en zijn seksueel on wetende echtgenote (Mary Steenbur gen). Het duo bevindt zich net midden een huwelijkscrisis, veroorzaakt r sexproblemen. Hun gasten heb ben daar weinig last van. Een oudere professor (Mel Ferrer) brengt zijn veel jongere aanstaande vrouw (Mia Far row) mee ter viering van het aanstaan de huwelijk. Beiden zijn door de wol geverfd, ondanks de Victoriaanse op vattingen van hun tijd. Hij is een geleerde, die zich tegen de metafysica keert en alles rationeel ver klaard wit zien. Zij is slechts onder de indruk van het intellect van de oude heer en had al vele minnaars, maar Woody bleek zonder dat hij dat wist eens haar grote liefde. Het derde paar bestaat uit een vrouwenbelust arts met veel gevoel voor de natuur en het bo venaardse (Tony Roberts) en diens vriendin, een ruimhartige verpleegster (Julie Hagerty), die Woody's echtgeno te informeert over de zaken des vlezes, waarna deze haar man, zonder veel succes, wild te grazen wil nemen. Behalve Woody en echtgenote wil iedereen wat beleven met een ander en er ontstaat een humoristisch spel van stiekeme afspraakjes in het bos bij een romantische beek, waarbij Woody te gen wil en dank als tussenpersoon moet optreden. Ondertussen wijdt hij zich aan zijn technische uitvindingen en tracht zijn seksueel gefrustreerde vrouw te kalmeren. We zien hem vlieg- pogingen doen met kunstvleugels, die lukken wanneer hij zijn oude liefde Mia mee omhoog heeft genomen. Ze belanden overigens in de beek en ge beuren doet er niets tussen de twee, terwijl de bronstige arts juist grote moeite doet om haar te veroveren. De oude geleerde heeft het op de ver pleegster voorzien en sterft na een hei melijk samenzijn de liefdesdood. Zijn verlangen om als een ongeciviliseerde wilde terug naar de natuur te keren, heeft hij dan beleefd. Hij legt na zijn dood zelfs zijn rationalisme af om te verklaren, dat er toch meer in het bos - Foto archief De Stem te beleven valt dan dat door menseno gen kan worden waargenomen. We zijn hiervan getuige door middel van een van Woody's uitvindingen; een soort bol voor helderzienden, die beel den uit heden, verleden en toekomst kan tonen. Allen, die zelf als een typi- I sche komiek acteert in tegenstelling tot de anderen, laat zijn obsessies opnieuw allemaal aan bod komen. Maar het blijft allemaal uiterst lichtvoetig, al betreft het zware thema's: de tegen strijdigheid tussen natuur en bescha ving (ook in de liefde), de problemen met vrouwen en de liefde, de twijfels over eigen kunnen, de onzekerheden omtrent het bestaan van een hoger, or denend wezen etc. Deze onderwerpen waren rond de eeuwwisseling ook sterk aan de orde, maar in deze film, hoewel aangepast aan de stand van za ken van toen, doen ze bijna net zo actu eel aan als in „Manhatten" en „Annie Hall", al vond ik die films door hun eigentijdsheid wel boeiender dan deze midzomernachtsdroom. De sprookjesachtigheid van de beel den met de bol en Woody met zijn vleu gels vliegend boven het bos wordt steeds humoristisch gerelativeerd door de onromantische dialogen en Woody's speelstijl. Öe andere acteurs, de vrou wen zijn allemaal frêle en wat kinder lijk, spelen voortreffelijk. Vooral voor de liefhebbers van de Woody Allen van eerdergenoemde, toch vooral intellec tuele komedies, is „A Midsummer Night's Sex Comedy" (dat sex is vooral een grapje) alleszins de moeite waard. Allen is een meester in het decent op roepen van driften, die hij intoomt door zijn humor en intellect. „A Midsummer Night's Sex Comedy van en met Woody Allen. Cinésol 3 in Breda. In Mignon in Breda draait de Amerikaanse klucht „Cheech and Chong's Nice Dreams", waarin het komi sche duo Cheech Martin en Thomas Chong handelt in drugs in de vorm van ijslol- lies met marihuana. Van de opbrengst kunnen ze nieuwe gitaren, mooie vrouwen en exotische vakanties kopen, maar door idiote complica ties belanden ze in een psy chiatrische inrichting en ra ken ze betrokken bij bizarre achtervolgingen. Grand Theater in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom (vanaf maandag wordt dat Roxy 2) prolonge ren „E.T. - The Extra-Ter restrial", spannend en ont roerend sprookje van Steven Spielberg over de vriend schap tussen kinderen en een lief, maar leijk buiten aards wezen. Aaantrekke- lijk voor jong en oud. Cinesol 1 in Breda gaat door met de Amerikaanse soldatenklucht „Stripes" en Cinesol 2 met „Querelle", pessimistische en kunstma tige film van R. W. Fassbin- der, over macht, indentifica- tiemogelijkheden, de ver heffing van het kwaad tot schoonheid en wisselende seksuele rolpatronen in een verzonnen, gesloten man nengemeenschap. Luxor vertoont in de ma tinees en als eerste avond voorstelling nog „101 Dal- matiërs", leuke Dusney-te- kenfilm vol aandoenlijke hondjes. Casino 1 in Breda, De Nobelaer in Etten-Leur, Scala in Oosterhout, City 1 in Roosendaal, Cinem'actu- eel 2 jn Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst gaan verder met „De boezemvriend" met André van Duin. Casino 2 in Breda draait 's middags de muziek en dans film „Grease 2" en 's avonds de griezelfilm „The thing" van John Carpenter. De nachtfilm is hier „De samoe rai", met Alain Delon in de titelrol. Casino 3 prolongeert „De rechter- en de linker hand van de duivel" met Te rence Hill en Bud Spencer. Als nachtfilm wordt ver toond de documentaire „This is Elvis". De ziekenhuisklucht „Young doctors in love" is te zien in Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Ko ning in Hulst. „Pink Floyd's The Wall", met muziek en hallucinaties, draait in City 2 in Roosendaal. „Reds" met Warren Beatty en Diana Keaton in het levensverhaal van de radicale journalist John Reed, is in Cinem'actu eel 3 in Bergen op Zoom te zien. „Monty Python live at the Hollywood Bowl", een kluchtige theaterregistratie, draait deze week in Hulst in De Koning van Engeland. IllIllllllIllIllllllllilllllllUllllllilllllllllllllIIIIIIUIUIIIlllllllilUlllllillUIUIUU Van onze filmredactie Ryan O'Neal ontpopt zich in „So Fine" („Met de billen bloot", zoals de minder fijn zinnige Nederlandse titel luidt), als een aardig komisch talent. Hij speelt in dit speel filmdebuut van Andrew Berg man de intellectuele zoon van een damesmodefabrikant, die tegen wil en dank voor een no viteit in het modebeeld zorgt en daarmee zijn vaders bedrijf van de ondergang redt. Andrew Bergman was o.a. scenarioschrijver voor Mei Brooks. Voor de inleiding van „So Fine" heeft hij nogal wat tijd nodig, maar naarmate de ze klucht vordert, lijkt hij meer bedreven te raken in het origineel houden van de intri ge. Het eindigt zelfs buitenge woon geestig. Het verhaal van „So Fine" is onzinnig, zoals dat hoort bij het soort komedies, dat ver wantschap vertoont met het Franse boulevardtoneel. Jack Warden is als eigenaar van een confectiefabriek radeloos als zijn japonnen overkoop- baar blijken, terwijl hij al voor een kapitaal in het rood staat bij een gangsterachtige geldschieter, de domme kracht Mister Eddie (Richard Kiel). Deze reus zonder verstand wil, dat de zoon van de direc teur, een academicus zonder verstand van mode, de zaak nieuw leven inblaast. Met te genzin stemt deze toe en door een ongelukje, de clou van de film, weet hij stapels orders in de wacht te slepen voor de fa bricage van een nieuw soort spijkerbroek. Ryan wordt na melijk verliefd op de warm bloedige, Italiaanse echtgenote van Mr. Eddie en moet zich na een slaapkameravontuurtj e met haar uit de klauwen van Eddie zien te redden. Daarbij heeft hij haastig haar spijkerbroek aangescho ten, die bij de onverwachtse vlucht scheurt. Hert resultaat is een soort doorkijkjeans, waarvan iedereen denkt, dat het een nieuw, bijzonder ont werp is. De personage zijn cli chématig, maar worden gered door het leuke spel, ook van Mariangela Melato als de uit gekookte en verliefde Ita liaanse wier verleidelijke po ses door Ennio Morricone van grappige, begeleidende mu ziek zijn voorzien. Het meest geslaagd is het slot, waarin alle betrokkenen zich bij een schouwburgvoor stelling van de opera „Othello" bevinden. Mister Eddie, die achter het bedrog van zijn vrouw is gekomen, stormt bin nen om zich op haar te wre ken. Zijn vrouw heeft inmid dels snel de rol van een zieke zangeres overgenomen en ont popt zich als operazangeres, die ten overstaan van een volle zaal wordt aangevlogen. „So Fine" van Andrew Bergman. Roxy 2 in Bergen op Zoom. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Door Henk Egbers Van Gerard Reve, die van avond komt spreken in de Openbare Bibliotheek van Breda, is dezer dagen versche nen: Brieven aan Simon C, 1971-1975 (uitg. Veen, 29,50). Tweederde van deze aan Si mon Carmiggelt en zijn vrouw Tiny gerichte brieven zijn eer der in twee andere boeken verschenen; zeventig pagina's niet eerder gepubliceerde brieven zijn aan deze bunde ling toegevoegd. Deze nieuwe brieven dragen anecdotisch wel, maar inhoudelijk geen nieuwe zaken aan. Het spiege lend gesprek van Gerard met zichzelf over Liefde, Sex en Dood gaat nog een tijdje door. Het Revianisme is inmid dels een soort monument of instituut geworden. Er is wat afstand gegroeid. Over het hoe en waarom van zijn ontluiste rende manier van schrijven is veel gepubliceerd, zodat het volk - om in zijn stijl te blijven - niet meer te hoop loopt tégen hem, maar hem een interes sante verschijning vindt. Leuk voor een lezing. Zoals mogelijk bekend, ver scheen deel I van deze brieven als derde hoofdstuk van „De Taal der Liefde", dat sedert 1972 twaalf drukken beleefde. Ze stammen uit zijn Veenen- daalse periode. De teksten zijn erg ingekleurd door die plaats met zijn heftige religieuze te genstellingen; met zijn diaspo- ra-katholicisme rond de Sal- vatorkerk. Het tweede deel van de brie ven verscheen voor het eerst in 1974 onder de titel „Het Le ven Is Gewoon Een Lied" in „Het Lieve Leven". Dat is de periode dat Weert als woon plaats een rol ging spelen en Kevelaer het als Maria-oord ging afleggen tegen Lourdes. Narcistische literatuur; ironi sche symboliek, waarvan de middelen (racistische opmer- ■MMMM •ueui snau 'n ja;iat 'japuosnpa.1 'map uba uapptui 'uappiui luiid 'uappim jao(a 'douiptnap 'ueur uba ;aoa 'squp uaua;s 'map ut saiierx :QNISS01d0 kingen, blasfemie e.d.) het doel niet altijd heiligen. Het derde deel is dus hele maal nieuw. Het is de periode, dat zijn Franse buitengoed steeds meer vorm krijgt en hij uiteindelijk vertrekt naar La Grace (De Genade). In Frank rijk leven biedt fiscale voorde len. Want „die rode joden troep in Den Haag" probeerde hem uit te kleden. „Waarom word jij ook niet katholiek, Simon, net als Tiny en ik?" vraagt hij Carmiggelt. Met Paul Steen bergen en Myra Ward, die dichtbij hem wonen in Frank rijk, heeft hij gesprekken over het katholicisme. „Ik denk dat ik dacht dat God echt bestond, etc. Het Credo en het Eeuwige Moederschap Gods en het Me- deverlosserschap van Maria zijn eeuwige waarheden van het hart. Door deze dingen leef en schrijf ik en word ik niet krenterig en drink ik mijn eigen niet dood". Verder pakt hij een aantal figuren flink bij hun kuif. „De oude Albert Gerrit S. Komrij" kan niet wat hij kan. Kon hij dat wel dan hoefde hij „niet meer voor een fooi voor dat hetsblad (Vrij Nederland) werken en kon hij zelf zijn ontwenningskuur betalen". Verder heet het: „dat commu nistische reptiel Theun de Vries, wiens kerk in 20 jaren minstens 20 maal zoveel on schuldige mensen heeft ver moord als mijn kerk in 20 eeu wen". Ook hoopt hij dat Fer- nandinus en Bibelebonsebeb ooit nog eens „in een kommu- nisties konsentraatsiekamp doodgeknuppeld worden, sa men met het schurftige reptiel Brugsma En zo zijn er nog wel enkele voorbeelden uit dit nieuwe derde deel op te hangen. Nu kun je twee dingen doen. Of instemmen met zijn eigen uit spraak in een van de brieven: „Ik lui maar wat, en ik ben ge woon een fascist...", of met een gewichtige Reviaanse theorie het doel de middelen laten hei ligen (tenslotte zitten we met Reve op het kerkelijke pad). „Zuiver op de graat kan je geen tekst van hem aan zonder het spook van de context op je weg te ontmoeten", schreef Speliers eens in zijn Reve-stu- die. Gerard probeert alle be staande structuren, cliché-ge dachten en rolpatronen over (homo-)erotiek, sex, liefde en dood te doorbreken om zelf overeind te kunnen blijven. Dat de r.k.-kerk daarbij voor de nodige „aangevers" kan zorgen ligt voor de hand. Maar daarover is al zoveel gezegd. Wie zich de serie brieven boeken van Reve heeft aange schaft (Brieven aan Wimie; Brieven aan Bernard S. en Brieven aan Josine M.) en zich daarbij wel voelt, mag dan ook dit deel niet missen. Sterker: in deze serie vind ik dit deel het interessantst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15