Angst voor kernwapens versluiert gevaren van conventionele wapens Burgeroorlog op Corsica voor de deur Perez de Cuellar nog niet geprofileerd na moeilijk VN-jaar Hoe hard zijn de cijfers van de PTT? BISSCHOPPEN IN GESPREK MET PvdA einig oor ni onden ernwape an top 'NOORDIERSE TOESTANDEN' DREIGEN MILJOENEN-GATEN IN PROGNOSES FïfifflVS™ DINSDAG 4 JANUAR11983 ACHTERGROND WAPENS BLIJVEN AANTREKKELIJKE HANDELSWAAR INSDAG 4 JANUARI IALDE - De Libanes n het gisteren voor d I voor de besprekinge ^trekking van de Isra PROEP TOT T11 PAGINA 4 Door Harold Jackson WASHINGTON - De diepe bezorgd heid in Europa en de Verenigde Sta ten over de nucleaire bewapenings wedloop dreigt de minder dramati sche, maar minstens even grote ge varen van conventionele bewape ning volledig te overschaduwen. Toch is er sinds 1945 geen atoombom meer gevallen. Wel zijn er sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog ruim 150 oorlogen ge voerd met conventionele wapens, variërend van Korea tot de Falkland Eilanden, van Vietnam tot het Midden-Oosten, van Bangla desh tot Biafra. De tienduizenden mensen die in deze oorlogen om het leven kwamen wer den niet gedood door Pershings of SS-20-ra- ketten, maar door bommen en kogels die voor een groot deel waren geleverd door beide su permachten. De regering-Reagan heeft alleen al in 1982 voor een bedrag'van 30 miljard dollar aan conventionele wapens verkocht aan het bui tenland. Om met senator William Proxmire te spreken, de regering-Reagan verkoopt op het moment „aan iedereen, waar dan ook, om welke reden dan ook. Wapenleveranties zijn in de plaats gekomen van diplomatiek ver keer." Wapens zijn voor velen aantrekkelijke koopwaar, dat blijkt wel uit de laatste cijfers. Het regime van president Duvalier in Haïti bijvoorbeeld kocht in 1982 voor 336.000 dollar aan Amerikaanse wapens, president Marcos van de Filipijnen voor 45 miljoen dollar en president Moboeto van Zaïre voor meer dan 11 miljoen. De afdeling verkoop van het Pen tagon wist zelfs door te dringen tot afgelegen, arme landen als Togo waar de militaire lei ders 30.000 dollar voor wapens neertelden om aan de macht te kunnen blijven. Dit beleid om aan jan en alleman wapens te verkopen is in de Verenigde Staten van vele kanten gekritiseerd. Senator Gary Hart: „Ik denk dat de regering zich moet gaan realise ren dat we de problemen in het Midden-Oos ten, het Verre Oosten, Afrika en Latijns- Amerika niet alleen met wapenleveranties kunnen oplossen." De Amerikaanse wapenhandel heeft zich over de hele wereld verbreid. Van de 61 onaf hankelijke landen waren er in 1982 96 die wa pens hebben betrokken van de Amerikaanse regering. Daarnaast hebben particuliere wa penfabrieken (die toestemming nodig hebben van de regering) nog eens wapens geleverd aan 31 andere landen. De regering voert tot haar verdediging aan dat ze te negatief wordt beoordeeld. Een van de conclusies van een recent rapport van het ministerie van buitenlandse zaken luidde: „De Verenigde Staten leveren bij lange na niet zoveel wapens aan de Derde Wereld als veel mensen denken". Volgens het rapport le verden de Sowj et-Unie en West-Europa wat de meeste categoriën wapens betreft grotere aantallen. De Amerikaanse cijfers omvatten naast wapens ook militaire projecten of de kosten van „breed opgezette trainingspro gramma's voor troepen", aldus het rapport. Het rapport toont bijvoorbeeld aan dat Ame rika de afgelopen tien jaar 7440 tanks aan Derde Wereldlanden had geleverd tegen de Sowjet-Unie 13.220. Wat gevechtsvliegtuigen betreft had het Pentagon er 1540 geleverd en het Kremlin 3705. Onafhankelijke bronnen, zoals het Onder zoekbureau van het Congres, vertonen echter een beeld dat lang niet zo mooi is als het Witte Huis het doet voorkomen. Zo zou volgens dit bureau 61 procent van de wapens in de Derde Wereld afkomstig zijn uit de Verenigde Sta ten tegen 39 procent uit de communistische landen. Hoe het ook zij, het is duidelijk dat de Vere nigde Staten niet kieskeurig zijn als het om wapenleveranties gaat en dat Reagan dras tisch is afgeweken van het beleid van zijn voorganger Carter. Terwijl president Carter in 1977 had verklaard dat „de Verenigde Sta ten van nu af aan wapenlevereranties als een uitzondering in de buitenlandse politiek zul len beschouwen" heeft Reagan verklaard dat wapenverkoop „een essentiëel onderdeel is van Amerika's defensiebeleid en een onmis baar element van zijn buitenlandse politiek". Cijfers van het Witte Huis zelf wijzen uit dat Amerika in de afgelopen tien jaar aan Latijnsamerikaanse landen 21 onderzeeërs heeft verkocht, 38 oorlogsschepen en 200 ge vechtsvliegtuigen waarvan er 15 supersonisch waren. Daarnaast heeft het militair materiëel verkocht aan zwart Afrika alsmede 35 tanks en 275 grote mitrailleurs. Aan het Midden- Oosten en Azië heeft het ruim 10.000 pantser wagens, 3000 helicopters en 7290 luchtdoelra ketten verkocht. In het eerste jaar van zijn ambtsperiode heeft het Pentagon voor 25,3 miljard dollar aan wapens verkocht, aldus een bekendma king van Reagan destijds en dan waren de le veranties waarvoor geen toestemming nodig was van het Congres nog niet eens meegeteld. Daarnaast werd er door particuliere fabrie ken nog eens voor 3 miljard dollar verkocht. Het Pentagon had de laatste zeven jaar niet meer zoveel verkocht. Alles bij elkaar genomen hebben 's werelds grootste wapenleveranciers ervoor gezorgd dat Derde Wereldlanden sinds 1972 voor 268,5 miljard dollar aan wapens hebben uitgege ven. Ze hebben er tevens voor gezorgd dat we nu moeten leren leven met een groot aantal instabiele regimes die afgezien van allerlei andere wapens alleen al 31.840 tanks tot hun beschikking hebben, 54.555 stuks artilleriege- schut, 6630 supersonische gevechtsvliegtuigen en 35.735 geleide raketten. Copyright The Guardian/De Stem Van onze correspondent Jan Örummen PARIJS - Op het eiland Corsica waar de laatste dagen weer een aantal bomaanslagen plaatsge had heeft dreigt nu een burgeroorlog uit te bre ken. Als gevolg van de voort durend agressiever worden de houding van een zekere groep van het FLNC (Natio naal Corsicaans Bevrij dingsfront) en de relatieve onmacht van de autoriteiten om daar iets tegen te onder nemen wil een deel van de bevolking een paramilitaire zelfverdedigingsorganisatie in het leven roepen. Het gewapend tegen over elkaar komen te staan van twee bevolkingsgroepen zou met name als gevolg van de heersende spanning en het onstuimige karakter van de meeste eilandbewoners tot een burgerstrijd kunnen lei den. Parijs is vastbesloten zijn autoriteit te handhaven maar het kan gezien de uit muntende organisatie van het bevrijdingsfront (waar van een groep opgeleid is in Libië en Ierland) daar wei nig tegen uitrichten. Vorig jaar heeft het front meer dan 800 aanslagen ge pleegd. Dat is meer dan driemaal zoveel als in 1980 ondanks het feit dat de rege ring van Mitterrand de eilandbewoners via plaatse lijke verkiezingen een zeke re mate van zelfbestemming verleend heeft. Deze maat regelen worden evenwel door het front ten enen male ontoereikend gevonden. Het FLNC streeft naar een ver regaande autonomie hoewel er elementen zijn die niets meer of minder dan een af scheiding van Frankrijk en volledige zelfstandigheid willen. De betrekkelijke machte loosheid van de politie is ook het gevolg van het feit dat het overgrote deel van de bevolking zich op de aller eerste plaats Corsicaan en dus 'anders' voelt. Dit leidt er toe dat de bevolking zelfs als zij de zogenaamde ter reur van het front sterk af keurt niets onderneemt om een ingrijpen van de politie te-vergemakkelijken. Bij de aanslagen zijn geen dodelij ke slachtoffers gevallen om dat op de eerste plaats ge poogd wordt materiële scha de aan te richten en vrees in te boezemen. Het bevrijdingsfront richt zijn acties in eerste instantie tegen de van het vaste land afkomstige Fransen die als bezetters beschouwd wor den ondanks het feit dat Corsica sedert 1768 Frans is. Deze Franse vastelanders worden kolonisatoren ge noemd en zij worden ervan beschuldigd „op schandelij ke wijze te profiteren van de kolonialistische uitbuiting van het eiland". "Behalve tegen allerlei in stellingen als banken, za- kenbedrijven, en artsen praktijken heeft het FLNC nu ook een felle actie tegen het onderwijzend personeel ontketend. En wel omdat dit met het Franse onderwijs de Corsicaanse taal en cultuur zou besmetten. Een aantal leerkrachten die bedreigd zijn of wief woning opgebla zen werd is al ijlings naar het vasteland vertrokken, anderen hebben dringend tot overplaatsing aange vraagd. Het bevrijdingsfront heeft nu officieel een revolutio naire belasting ingesteld en financiële bijdragen van de bevolking geëist. Deze laat ste op de eerste plaats van welgestelde Corsicanen ter wijl de zogenaamde revolu tie-belasting geheven wordt van vastelanders. In ruil daarvoor zal het front deze vastelanders hun definitief vertrek uit Corsica mogelijk maken. Die vastelanders die het front willen steunen, zullen een aanzienlijke fi nanciële bijdrage moeten le veren en hun commerciële of andere activiteiten mogen niet tegen het economisch of culturele belang van het eiland gericht zijn. Het niet betalen van de revolutionai re belasting of financiële bijdrage zal, zo wordt te verstaan gegeven, met bom aanslagen gestraft worden. Het FLNC verklaart dat telkenjare 3000 Corsicanen het eiland verlaten omdat zij er geen bestaansmogelijk heid meer vinden maar dat ook elk jaar 6000 Fransen (zij beschouwen zichzelf niet als Fransen) zich op Corsica vestigen. Deze zogenaamde kolonisering heeft er toe ge leid dat de helft van alle be stuursfuncties, 40 procent van het onderwijspersoneel en 35 procent van de mid denstand en zakenlieden vastelanders zijn. Deze laat- sten verklaren dat de „le gendarische afkeer van de Corsicanen voor het ver richten van regelmatige ar beid" daar de diepere oor zaak van is. Terwijl nu overal op het eiland opschriften versche nen zijn met de leuze 'I Francese Fuora' (De Fran sen eruit) heeft de groep 'Vrij Corsica', die bestaat uit voorvechters van het tot' Frankrijk behoren van het eiland, besloten de paramili taire organisatie te organi seren om de vastelanders en zeker de Corsicaanse 'rene gaten' te beschermen. Indien het inderdaad tot een tegen over elkaar staan van twee volksgroepen komt, zou er een 'Noordierse situatie' op het eiland geschapen kun nen worden. Parijs is zoals gezegd vastbesloten zijn autoriteit op Corsica te blij ven doen gelden en is teleur gesteld dat zijn tegemoetko mende maatregelen in feite de situatie nog ernstiger ge maakt schijnen te hebben. Van onze redactie buitenland NEW YORK - Een jaar na zijn ambtsaanvaar ding als secretaris-generaal van de Verenigde Naties is er nog geen pijl te trekken op Javier Perez de Cuellar en zijn verrichtingen. De meeste delegaties in dg volkerenorganisatie vinden dat er nog wat meer tijd moet verstrijken vooraleer hij zijn stempel heeft ge drukt. Er zijn er echter die me nen dat Perez al heeft aan getoond dat hij de zwakste secretaris-generaal is die de VN tot nu toe hebben gehad, zoals er anderen zijn die vinden dat hij de juiste koers vaart. Zij zeggen dat hij beseft dat er wat de grote mogendheden betreft zoveel hoofden als zinnen zijn en geen ervan een secretaris generaal wil die optreedt alsof hij een soort superchef is. Het was een verwijt dat Perez' voorganger Kurt Waldheim werd gemaakt die vorig jaar een derde ambtstermijn begeerde, maar wiens streven onder een reeks Chinese veto's sneuvelde. Waldheim liet de Vere nigde Naties als een aan zienlijke warboel achter, vooral op het stuk van het personeel. Zijn opvolger be loofde „puinruimen en om buigen", maar de vakbond bond van het personeel heeft hem al verweten dat hij zijn beloften niet gestand doet. Er zijn stakingsdreigingen geweest. Politiek gezien is het een slecht jaar voor Perez en voor de Verenigde Naties geweest. Men heeft hen ten aanzien van de grote vraag stukken rond oorlog en vre de, vooral wat Libanon be treft, links laten liggen. De eerste handschoen die de secretaris-generaal werd toegeworpen gold de Falk- landcrisis tussen Groot- Brittannië en Argentinië. Pas laat erbij gehaald omdat geen der twee partijen het wilde, bood hij tenslotte zijn goede diensten aan. Na een week of twee van broze onderhandelingen, tij dens welke hij zich afzon derlijk met de een en de an der v.erstond, moest Perez de Cuellar erkennen dat hij had gefaald. De oorlog die hij had hopen te voorkomen, brak uit en de Britten joegen de Argentijnse bezettings troepen van de Falklandei- landen weg. Sindsdien heeft de secre taris-generaal vergeefs ge poogd Groot-Brittannië over te halen tot onderhan delen met Argentinië, zoals de Algemene Vergadering bij herhaling verzocht. Teneinde opgelopen scha de op het westelijk halfrond te herstellen, steunden de Verenigde Staten Perez, Washington had in de oorlog vierkant achter Engeland gestaan. Kurt waldheim, nu gast hoogleraar aan de George- town-universiteit van Washington, was Amerika's kandidaat voor nog een ambtstermijn als secretaris generaal, tegen de Tanza- niaan Salim Achmed Salim, die als te radicaal en politiek grillig werd beschouwd. Onaanvaardbaar voor China, dat van het begin af aan had gevonden dat de nieuwe secretaris-generaal iemand uit de derde wereld moest zijn, gaf Waldheim zich uiteindelijk gewonnen en maakte de weg vrij voor een aantal kandidaten uit die wereld. Perez de Cuellar, voorma lig delegatiehoofd van Peru, won. Jeane Kirkpatrick, de Amerikaanse chef-delega tieleider, prees hem in het openbaar als een man die nieuwe hoop voor de Vere nigde Naties belichaamde. Israel en Zuid-Afrika hadden uitgekeken naar respijt voor het voortduren de gevit van Waldheim. De Oostenrijker had het bij bei de landen gedaan omdat hij hun grensschendingen altijd krachtig hekelde. Perez de Cuellar heeft zel den wat te zeggen over inci denten die door de Israëliërs of Zuidafrikanen worden ontketend. Het is zijn plicht niet, zegt hij, tot wrevel van de meeste zwarte en Arabi sche lid-staten van de vol kerenorganisatie. De sympathie van het Amerika van Ronald Rea gan voor zowel Israel als Zuid-Afrika is welbekend en opgemerkt is dat de nieu we secretaris-generaal Washington-wellicht wat te veel naar de ogen ziet. Lof kreeg Perez vooral van het westen toegezwaaid voor een openhartig rapport aan de Algemene Vergade ring waarin hij de tekortko mingen van de Verenigde Naties opsomde en de lid staten opriep meer gebruik van de organisatie te maken. Wijlen president Breznjev van de Sowjet-Unie stelde een topbijeenkomst voor van leden van de raad voor het onder de loep nemen van de wereldproblemen en het zoeken naar oplossingen. Binnenkort bezoekt Perez de Cuellar Washington om Reagans steun te vragen voor een positiever houding van de Verenigde Staten je gens de VN. De secretaris-generaal heeft nooit verkiezingsstrijd geleverd om zijn ambt te krijgen en hij heeft gezegd dat hij in is voor maar één termijn, wat diplomatieke kringen zowel een pro als een tegen vinden. Hij kan zich verzetten te gen druk van lid-staten op het terrein van wat buiten de Verenigde Naties ge noemd zou kunnen worden politiek patronage. Maar met een ambtstermijn van nog vier jaar en geen kijk op herbenoeming, zou zijn be stuur kunnen worden afge daan als vleugellam. Perez de Cuellar is geen secretaris-generaal van de „nieuwe bezem" gebleken. Veel raadgevers van Wald heim zijn blijven zitten en de medewerkers die de nieu we man zich heeft gekozen zijn naar alle waarschijn lijkheid niet beter, zij het ook niet slechter, dan hun voorgangers in het secreta riaat. Leenman Smit-Kroes FOTO ANP Door onze Haagse redactie DEN HAAG - De directeur-generaal van de PTT, drs. Ph. Leenman, is er ook dit jaar weer snel bij met nieuwe cijfertjes: hoeveel Irieven gaan „zijn" postbodes in het nieuwe jaarbezor- gen, hoeveel nieuwe telefoons zullen er rukelen en hoeveel korter zullen de rijen aan het loket straks hopelijk zijn? Die cijfers vinden gretig aftrek. Niet omdat ze nu zo nieuw zijn, eerder omdat ze zo indrukwekkend zijn: er worden weer ruim 4 miljard brieven en pakjes bezorgd en meer dan 5 miljard tele foongesprekken gevoerd. En dat voor 14 miljoen Neder landers. Wat zijn we toch communicatief. Maar echt nieuw zijn de cijfers niet. Ze zijn terug te vinden in het laatste jaar verslag van de PTT en ook in de begroting van de mi nister van Verkeer en Wa terstaat, de politieke „baas" van de PTT. Deze begroting voor 1983 wordt over enkele weken in de Tweede Kamer behandeld. Wie echter de PTT-prognoses uit die be groting naast de cijfers legt die Leenman gisteren pre senteerde, ziet opmerkelijke verschillen. Hieronder staan de (afge ronde) resultaten voor 1982 en 1983, zoals Leenman die gisteren presenteerde, in miljoenen guldens (-119 be tekent dus een verlies van 119 miljoen gulden) en tus sen haakjes staan de ver wachtingen in de begroting, zoals de Tweede Kamer die binnenkort behandelt: sloten een appeltje v>or de dorst opzij te zetten inplaats van hun geld direct ti con sumeren. Daardoor Lalde de RPS/Postgiro in 192 de beste spaarresultaten in haar bestaan. In 1981 had de Rijkslost- spaarbank ruim 6,8 milpen spaarrekeningen met eento taal tegoed daarop van a'n 17 miljard gulden. Voig jaar (1982 dus) bleek let aantal spaarrekeningen volgens verwachting, tot b- ven de 7 miljoen te zijn gt- stegen, maar werd er eet miljard gulden meer op di rekeningen opzij gezet dai de PTT nog voorspelde in de begroting die bij de Tweede Kamer ligt. Er is nu een spaartegoed van bijna 20 miljard gulden. Dat bedrag verwachtte de PTT aanvan kelijk pas aan het eind van dit jaar te bereiken. Kortom: voorspellingen in een slechte economische si tuatie, met grote rentever- schillen, blijven moeilijk. Kijk alleen maar naar de re sultaten van de Postcheque- en Girodienst, die dit jaar geen 145 maar 210 milj»en gulden verlies dreigt te na ken. Die snelle versleclte- ring geeft Leenman 'ol- 1982 1983 Post41 (2) -100 (-19) Telecommunicatie296 (243) 319 (2'6) Post/giro-119 (-103) -210 (-15) Bedrijfsresultaat218 (142) 9 (2) Rente over reserves786 (786) 889 (8i9) Totaal PTT-resultaat1004 (928) 898 (9(1) Rijkspostspaarbank282 (276) 307 (3(8) Behalve bij de rente over reserves en de resultaten bij de RPS is er dus nogal wat verschil tussen de voorspel lingen, die enkele maanden in de begroting 1983 werden gedaan, en de cijfers die Leenman gisteren presen teerde. Zit daar iets vreemds achter, rekenfouten of er ger? Nee, het gaat immers om voorspellingen: de lijn naar de toekomst wordt doorgetrokken met gegevens die op dat moment bekend zijn en daarbij zit men er wel eens een miljoentje of wat naast. Dat kan bankdi recteur A, bedrijfseconoom B of directeur-generaal Leenman gebeuren. Er zijn zaken die niemand kan voorspellen. In 1982 werden er drie verkiezingen gehouden en dat leverde ex tra postbestellingen van de daarbij benodigde papieren op. De groei van de postbe stellingen viel daardoor veel hoger uit dan aanvankelijk gedacht. Ook bleven de economi sche berichten somber, zodat heel wat Nederlanders be- doende reden om te zeggn dat „kostenbesparende >n opbrengstverhogende maa regelen noodzakelijk zijl". De PTT-topman mag troi- wens nog steeds verontrut kijken naar het feit dat o<X dit jaar bijna het hele be drijfsresultaat (waar schatkist dankbaar van pro fiteert) uit rente over reser ves komt. Maar wat moet de Tweedi Kamer met de laatste cijfer! van Leenman? De begin vo rig jaar goedgekeurde be groting voor 1982 voorspelde voor de PTT nog een be drijfsresultaat van 1076 mil joen gulden, dat werd later bijgesteld naar 928 miljoen en Leenman liet het gisteren weer boven het miljard stij gen: 1004 miljoen. Wat moet je als kamerlid daar nu van denken. De minister dringt er politiek op aan geen „ga ten" in de begroting te „schieten", maar in de tus sentijd vallen die miljoenen gaten bijna automatisch. Bedrijfseconomisch ver klaarbaar, maar wat doen politici ermee? Willebrands - FOTO ARCHIEF OE STEM Door Herman Mertens BISSCHOPPEN en socialisten: Niet bepaald een combinatie die even makkelijk in de mond ligt als spek en eieren, ook als is de enige priester in het parlement een socialist. Nog niet zo heel lang geleden immers was het gebruikelijk dat vanaf de kansel de ban vloek werd uitgesproken over communisme, socialisme en aanverwante heidense geloven. Een goed katholiek was KVP-er en daarmee basta. Er kon daarom van een historische ontmoe ting worden gesproken toen drie weken gele den de PvdA-top een gesprek had met de Ne derlandse bisschoppen. Nog nooit eerder is er een dergelijk officieel gesprek geweest, ook niet vóór het mandement van 1954, waarbij het katholieken werd verboden op de PvdA te stemmen. Uiteraard is de bemiddeling van priester kamerlid David van Ooijen er niet vreemd aan geweest dat op 17 december de complete PvdA-top rond de tafel zat met de bisschop pen, die „graag op de uitnodiging waren inge gaan", zoals kardinaal Willebrands het uit drukte. Hoewel de „tijdgeest" het mandement heeft doen verbleken en stemadviezen in de kerk niet meer worden gehoord is er van een echt hartelijke relatie tussen de katholieke kerk en de socialisten nog geen sprake. En nie mand verwachtte dan ook, dat de rooms-rode ontmoeting zou uitgroeien boven het kennis makingsniveau. Dat is dan ook niet gebeurd. Sterker: in kringen van de PvdA is de bijeenkomst al „teleurstellend" genoemd. Onderwerp van gesprek was de plaats van de levensbeschouwing in de moderne samen leving. Meer in het bijzonder zou het daarbij gaan om de taak en de plaats van de kerk en godsdienst in verhouding tot de politiek en de politieke partij. Ook de levensbeschouwing en identiteit binnen algemene instellingen als scholen, ziekenhuizen, bejaardenoorden en welzijnsinstellingen zouden ter sprake ko men. Maar tot die principiële discussie is het tot verdriet van de deelnemende PvdA-ers niet gekomen. De kerkvaders bleken hun taak als herder zeer letterlijk te zien en toonden zich voornamelijk bezorgd over het uitdunnen van de kudde gelovigen. „De bisschoppen stelden zich behoudend, om niet te zeggen behoud zuchtig op, stonden niet echt open voor een principiële discussie", zegt een deelnemer aan het gesprek. De geestelijken namen de gelegenheid te baat om nog eens duchtig hun hart te luchten over enkele kerkelijke zaken waarmee de po litiek zich de afgelopen tijd heeft beziggehou den. De financiële verhouding tussen kerk en staat en de afkoopregeling die daarbij werd gehanteerd zit de kerk nog steeds dwars, zo ook de vermindering van het aantal aalmoe zeniers in het leger, de vrijstellingskwestie en de omzetting van de grondslag van scholen. Vooral dat laatste punt was een heet hang ijzer. De bisschoppen zien de ontkerkelijking in de scholen met rasse schreden toenemen en informeerden met vrees naar het PvdA- standpunt over het veranderen van de identi teit van een confessionele school. Dat stand punt is bekend: als een meerderheid van de ouders een andere grondslag wil moet dat mogelijk zijn. Momenteel kan dat wettelijk alleen door de hele school eerst op te heffen en daarna een nieuwe te stichten. Na afloop van de gedachtenwisseling spra ken beide partijen van een historische en ver heugende ontmoeting, een mijlpaal in de rela tie tussen sociaal democratie en de RK kerk provincie. Dat blijkt achteraf inhoudelijk ge zien allemaal wat overtrokken. Maar er is afgesproken, dat de gesprekken worden voortgezet, waarbij allereerst de „scholenkwestie" en het veiligheidsbeleid op de agenda zullen staan. Misschien dat er toch nog iets moois groeit. onze redactie buitenland SHINGTON - Vrezend dat terrorisme zich in 1983 zal >reiden zullen de VS hun itaire bases in Europa nog >i* gaan beveiligen. Washington houdt men ning met de mogelijkheid extremistische elementen slagen op Amerikaanse itaire installaties zullen ;en om te protesteren tegen plan van de Navo tegen het sra Van Ooyen - FOTO ANP fa zes uur van bespre ngen en onderling erleg in Khalde, ten den van Beiroet, werd een gezamenlijke ver- ring meegedeeld dat Van onze redact MtSCHAU - De Poolse regeri nes in het leven geroepen die men van de verboden onafha De nieuwe vakbonden moe- i gisteren gaan functione- a, maar het officiële persbu- au PAP meldde dat de lerderheid van de arbeiders h nog niet heeft aangeslo- t. ,De stemming van terug- jdendheid en afwachting is 5 aanwezig onder het perso- ïl van veel bedrijven", zo "de PAP mee. Volgens het bureau „betekent dit niet de meerderheid van de 'knemers heeft besloten bij de nieuwe vakbonden te sluiten". 'ndanks de enorme publici- in de officiële media zijn werknemers niet toege en tot de nieuwe vakbon- die zijn opgezet nadat So- jriteit van overheidswege verboden en opgeheven, officiële vakorganisaties (gen het recht het bezit van dariteit over te nemen. De ergrondse organisatie So- riteit en andere groeperin- hebben opgeroepen de iwe vakbonden te boycot- n onze redactie buitenland 1AG - Tijdens de bijeen- ist van leiders van het rschaupact, die vandaag en 'gen in Praag wordt ge ilen, zal het wapenoverleg en de Sovjet-Unie en de enigde Staten naar alle trschijnlijkheid centraal in. 'e bijeenkomst van het dgevende Politieke Comité het Oosteuropese bondge- chap vormt de eerste ge nheid waarop de nieuwe isische partijleider Andro- naar het buitenland reist ls hij in november werd •zen tot opvolger van (jnev. e kranten in de Sovjet- e hebben tot dusver geen e'e aanwijzing gegeven de agenda' van de top. lr in de afgelopen dagen hsten zij bij herhaling vallen op het Amerikaanse (erialisme', waarmee zij lelijk maakten dat Moskou P t z g d v l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4