POPJAAR 1982 IET DENDEREND DE LIJST VAN 1982 Lezers als recensenten Dadaïsme van The Residents Blackfoot: hard op bluesbasis popspraak 'Soukous':topje van Afrikaanse ijsberg Kate Bush: kwestie van geven en nemen i. 27 pnt 2. 19 pnt 19 pnt 4. 16 pnt 16 pnt 6. 14 pnt 14 pnt 8. 12 pnt 12 pnt 10. 11 pnt 11. 10 pnt 10 pnt 10 pnt 14. 9 pnt 15. c c c c a a a a 00 00 00 00 19. 7 pnt 20. 7 pnt 7 pnt 22. 7 pnt 6 pnt 6 pnt 6 pnt Fleetwood Mac: Zomerse plaat JAIN UAH I - FttiHUAHl - MAAHI - AHHIL - Mtl - JUNI - JULI - AUGUSI US - SEPTEMBER - OKTOBER - NOVEMBER - DECEMBER - JANUARI - FEBRUARI - MAART - APRIL - MEI - IUU'J JANUARI - FEBRUARI - MAART - APRIL - MEI - JUNI - JULI - AUGUSTUS - SEPTEMBER W Ofc - OKTOBER - NOVEMBER - DECEMBER - JANUARI - FEBRUARI - MAART - APRIL - MEI - Muziek als billenwarmer Kevin Rowland and Dexys Midnight Runners - Too rye aye Fleetwood Mac - Mirage Duran Duran - Rio Kate Bush - Dreaming Talking Heads - The name of this band is. ABC - Lexicon of love Joe Jackson - Night and day Simple Minds - New golden dream Comsat Angels - Fiction UB40 - UB44 Iron Maiden - Number of the beast Peter Gabriel - Peter Gabriel Culture Club - Kissing to be clever David Thomas - Sound of sand Residents - Tunes of two cities Bruce Springsteen - Nebraska Simon and Garfunkel - The concert in Central Park The Sound - All fall down Toto - VI Ultravox - Quartet Roxy Music - Avalon Modern English - After the show Blackfoot - Highway songs live Kid Creole and the Coconuts - Tropical gangsters Rush - Signals POPMUZIEK zelf lijkt niet alleen nog steeds een mannenzaak te zijn ook waar het gaat er over te schrijven laten alleen de mannen van zich horen. Tenminste voor de Popspraak-prijsvraag stuurden de dames amper in. Niet dat het dat veel eenvoudiger maakte, want met 115 verschillende elpeetitels en soms een minimaal verschil in punten was het een hels gepuzzel dat een toch wel opmerkelijk resultaat opleverde. De eerste plaats voor Dexys Midnight Runners is niet zo verrassend, want met twee goede singles als trekker, lovende kritieken alom en een enthousiasme dat zich van veel popmuziek onderscheidt hadden Kevin Rowland c.s. een sterke troef in huis en dat ze hoog zouden scoren viel dus wel te verwachten. Fleetwood Mac is eigenlijk de enige van de oude garde, die nog hoog scoort, Bruce Springsteen, Simon and Garfunkel en Roxy Music komen weliswaar nog wel in deze lijst voor, maar het scheelde weinig of ze waren er buiten gevallen. Opvallend is het aandeel van de nieuwe Engelse groepen. Duran Duran, Comsat Angels, Simple Minds, ABC en Culture Club doen het goed, terwijl ook de non- commerciële popmuziek van David Thomas en The Residents zijn fans door dik en dun kent. Ook de hardrock/heavy metal is met Iron Maiden, Blackfoot en Rush beter vertegenwoordigd dan in voorgaande jaren. Ronduit slecht komen echter de zwarte Kevin Rowland op 1 met zijn Dexys Midnight Runners* - foto toon den ouden muziekvormen er vanaf. Geen Marvin Gaye of Prince en ook geen echte reggae. Enige enigszins 'zwarte' groepen zijn UB40 met Engelse reggae en Kid Creole and the Coconuts, waarbij het opvalt dat die laatste groep het op single en tijdens concerten uitstekend doet, maar in deze lijst slechts ternauwernood een notering haalde. Alles bij elkaar genomen is het zeker geen onaardige lijst en een redelijke afspiegeling van het popjaar 1982, dat op plaat niet echt schokkend was, maar toch veel constante kwaliteit liet horen. De winnaars van platenbonnen staan elders op deze pagina met recensie en al afgedrukt. Door Wim van Leest Beenwarmers zijn mooi, bodywarmers ook en lichtgevende truien vind ik fantastisch. Jammer genoeg komt er geen muziek uit, dus deze verrukkelijke verrassingen van het jaar 1982 dingen niet mee naar de titel de beste plaat van het jaar. Bij mij niet tenminste en dat maakt het moeilijk, want zo denderend was 1982 nou ook weer niet in muzikaal opzicht. eindredactie wim van leest Wat er gebeurd is: Engelse muziek werd vrolijker, Amerika bevestigde zijn naam als bastion van (symfonische) rock, de heavy metal blijft het goed doen, België werd op zijn minst popiand nummer drie, nederlandstalig blijkt ineens te kunnen, exotische ritmes komen meer en meer in, de soulmuziek ontdoet zich langzaam maar zeker het disco- juk en er is meer ruimte voor 'ongewone' muziek. Persoonlijk ben ik het blijst met de ontwikkeling in de zwarte Amerikaanse muziek en als ik een jaarlijstje zou maken dan zouden bijvoorbeeld Marvin Gaye en Prince heel hoog scoren. Die platen stralen iets uit dat ik bij veel andere elpees niet ben tegengekomen. Ze zijn zeker voor het genre vernieuwend, maar bovendien als uitingen van muzikaal talent en zeggingskracht dit jaar nauwelijks geëvenaard. Ook blij ben ik met de acceptatie van met name Afrikaanse ritmen. Via Talking Heads, XTC en Peter Gabriel zijn Fela Kuti, King Sunny en de verzamelplaten 'Sound d'Afrique I en II' al min of meer gemeengoed en op dat terrein liggen nog talloze mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de vloed Latijnsamerikaanse muziek, die (nog) nagenoeg onontgonnen is, terwijl ook oostwaarts richting India en Japan aardige dingen te beluisteren zijn. De verzamelelpee 'Music and Rhythm' geeft daar een mooi beeld van. En beter nog: koop in plaats van platen liever trommels, bellen, fluiten, rammelaartjes en noem maar op. Heb je tenminste muziek als straks de stroom voorgoed uit valt en je je billen warm moet dansen, omdat voor dat deel van je lijf nog geen geschikte 'warmers' voorhanden blijken te zijn. De opkomst van de Belgische groepen heb ik bij het overzicht van 1980 al aangegeven en het belang van België wordt onderstreept door sterke platen van ondermeer TC Matic, Jo Lemaire en Twee Belgen. Nederlandstalig kan en daar heb ik vrede mee, al hou ik mijn twijfels. Er wordt nog te veel gemusiceerd in een succesvol stijltje, zonder dat er noemenswaardige diepgang in vooral muziek, maar ook tekst uit spreekt. Het is een beetje gênant om te zien hoe iedereen zich ineens op het Nederlands stort. In het Engels kon men nog verhullen dat men niks te zeggen hadden, maar in de eigen taal wordt de leeghoofdigheid een onontkoombare waarheid. Engeland gaat volgens mij ten onder aan zijn eigen 'veelzijdigheid'. Er worden uitstekende singles gemaakt, maar veel van de makers blijken een elpee lang en ook live niet in staat om te boeien. Bovendien barst het er van de poseurs, die het van een stijltje moeten hebben. Adam Ant is er het sprekendste voorbeeld van en ik kan me de lovende artikelen nog herinneren in de serieuze muziekpers. De grote namen hebben hun positie enigszins kunnen consolideren, maar meer ook niet. Daar schuilt een gevaar, want de grote platenmaatschappijen als Warner Brothers, EMI en CBS drijven voor een groot deel op dit soort groepen. Vroeger leverde dat grof geld op, waardoor er ruimte was voor platen met mindere goden of totaal nieuwe groepen. Nu is die ruimte er niet meer en dat is te merken. Nieuwe groepen komen bij die grote firma's niet of nauwelijks aan de bak. Voor volgend jaar verwacht ik niet zo gek veel veranderingen. De luisteraar zal zeker nog individueler worden, breder geïnteresseerd raken. Wel wordt popmuziek gezien de prijs van een plaat en de beurs van de koper een duur genotsmiddel en een mindere verkoop zal ongetwijfeld tot een verschraling van het aanbod leiden. Spectaculaire muzikale gebeurtenissen voorzie ik niet. Wel een volwassener produkt, want met name de elpee heeft in zijn 33 centimeter doorsnee nog groeimogelijkheden genoeg. Ik ben benieuwd. TUNES OF two cities, de negende elpee van The Residents is het vervolg op de plaat Mark of the mole', een soort hoorspel waarin twee culturen in sociale en politieke strijd verwikkeld zijn. De ene kant van 'Tunes of two cities' geeft een beeld van de muziek van de ene cultuur en kant twee belicht de andere cultuur. Deze thematische aanpak is typerend voor dit merkwaardige popcombo uit San Francisco. Iedere Residents-plaat heeft een bepaald concept en bij 'Tunes of two cities resulteert dat in een soort ballroom-muziek, die je de indruk geeft in een café te verblijven. Eenpilsje met nummers 'Serenade for Missy' en Smack your lips (clap your teeth) Het is trouwens niet eenvoudig om de platen van The Residents te pakken te krijgen, omdat de distributie van dit mini- label (Ralph Records) niet door een grote 5platenmaatschappij verzorgd wordt, want de muziek is op het eerste gehoor niet bepaald makkelijk toegankelijk. Sommigen kwalificeren het dan ook wel als 'anti-muzieken een Engels muziekblad heeft de single 'Satisfaction', waarin The Residents hun visie gaven op het overbekende Stones- nummer, tot de meest weerzinwekkende plaat uitgeroepen, waarschijnlijk geheel in overeenstemming met de kijk die The Residents op dit nummer hebben. Er is nog iets dat de aandacht trekt bij deze groep, ze bestaat al sinds 1972 en heeft in al die jaren nooit de identiteit van de leden prijs gegeven. Ze traden drie maal op, verkleed als mummie, als Ku Klux Klan-leden en in jaquets met grote oogballen als hoofd. Hun zakelijke belangen worden beschermd door een organisatie, die de naam CRYPTIC CORPORATION draagt en er bestaat een fanclub die WEIRD heet en zo n tweeduizend leden over de hele wereld telt. Het verschijnsel van The Residents is het Dadaïsme van de 70-er en 80-er jaren. Wim Libregts Terneuzen VOOR JE over Fleetwood Mac gaat praten moet voorop gesteld worden dat de groep zich sinds 1975 steeds duidelijker heeft geprofileerd als in de eerste plaats vocale groep in de traditie Beach Boys, Byrds en Crosby, Stills, Nash and Young. Met name znager-gitarist Lindsey Buckingham gaat steeds meer experimenteren met zijn stem; een lijn die zich inzette op zijn solo-elpee 'Law and order' en die ook op Mirage' zijn neerslag vindt. Een kenmerk, dat 'Mirage' deelt met zijn voorganger 'Tusk' is dat hij bij de eerste keer draaien wat gladjes klinkt. Pas na een paar weken regelmatig draaien gaan de nummers leven en verschijnen de karakters van de componisten. Buckingham's nummers zijn meestal grappig, maar er is toch steeds sprake van zoals hij zelf zegt 'a tear in a clown's eye'. Stevie Nicks komt beter tot haar recht dan op haar solo-elpee 'Bella Donna': de produktie van Buckingham lijkt toch onontbeerlijk. De nummers blijven enigszins mystiek, woorden als 'dreams', 'gypsy' en 'velvet underground' zijn uit haar vocabulaire nauwelijks weg te denken. Toch heeft een nummer als 'Gypsy' iets meeslepends dat moeilijk onder woorden te brengen is. Christine McVie zit, sinds het begin van haar carrière in 1967, nog steeds in de lift. Haar nummers op deze elpee zijn bijzonder sterk: van de harmonieuze samenzang met Buckingham in 'Love'en 'Store'en de eerste single 'Hold me' tot het aangrijpende slotnummer 'Wish you were here'. De composities zijn antuurlijk stevig gegrondvest op de ritmesectie van drummer Fleetwood Mac* - fotowea Mick Fleetwood en bassist John McVie, de naamgevers van de groep. In 'Mirage' zitten naast nieuwe vondsten elementen uit zowel 'Rumours' als 'Tusk', hetgeen het beste wordt geïllustreerd met het nummer Eyes of the world', met het ritme van het nummer 'Tusken de gitaarvirtuositeit van een nummer als 'Never going back'. Om kort te gaan: een typische Fleetwood Mac-elpee. Jazeker: weinig hoogdravende teksten, ook akkoord; maar wel een vrolijke plaat, die boeit en uitstekend past bij een zonnige zomer als die van 1982. Tot slot een advies: zet de plaat eens 's morgens op na een laat avondje, dan klinkt hij nog beter! Ger Rombouts Rijsbergen VERZAMELELPEES zijn voor vele muziekliefhebbers meestal niet aantrekkelijk. Vaak is het een willekeurig samenraapsel van eerder verschenen succesnummers. De geluidskwaliteit van bijvoorbeeld de van radio en tv bekende '20 hits'-platen is dikwijls slecht. De echte liefhebber heeft de originele singles of elpees dan ook meestal al in huis. Anders wordt het als er eens een verzamelelpee verschijnt met daarop muziek die in Nederland nog niet eerder te krijgen was. Als zo'n plaat dan ook nog vol staat met aanstekelijke Afrikaanse amusementsmuziek, dan wordt het helemaal leuk. Eind 1981 verscheen 'Sound d'Afrique I' en in de zomer van 1982 kwam daar 'Sound d'Afrique II: Soukous' bij. Op 'Soukous' staan zeven nummers van artiesten uit vijf Afrikaanse landen. Zaïre is met drie artiesten vertegenwoordigd, Kameroen, Kongo, Mali en de Centraal- Afrikaanse Republiek elk met één. De muziek op 'Soukous' geeft uiteraard slechts een beperkt beeld van de huidige ontwikkelingen in de Afrikaanse popmuziek. Voor een eerste indruk van de amusementsmuziek uit het midden-westen van Afrika leent de plaat zich echter uitstekend. Bij oppervlakkige beluistering lijkt uiteraard alles op elkaar. Maar na een paar keer draaien wordt het duidelijk dat er veel meer in de muziek zit. De heldere gitaarklanken en de sterk ritmische drums ondersteunen de vaak schitterend melodische vocalen. Dit komt het best tot uiting in 'Dede Priscilla' van Lea Lignanzi en 'Madeleine' van Pablo, de twee mooiste nummers van de elpee. Met name het laatstgenoemde nummer is zeer geschikt voor de radio. 'Soukous' is nog maar het topje van de ijsberg. De komende jaren zal blijken dat er veel meer mooie muziek in Afrika is dan de meeste vermoeden. Voor de doorbraak van deze muziek is het wel van belang dat er een betere distributie van de platen komt. Ook zal de radio meer aandacht aan deze muziek moeten besteden. Luister maar eens naar 'Cadence' van Radio Cité (93.2 MHz), elke zaterdag van 19.30 tot 22.00 uur. René Lambregts Oud-Gastel ALS JE de zwarte letters op de kaft van mijn schoolagenda moet geloven ben ik een fan van Kate Bush. Kleine letters, dat wel, want ik probeer het zoveel mogelijk voor mezelf te houden. De regelmatig gehoorde opmerkingen als 'heksje van het jaar' en 'quasi-diepzinnig dametje' hebben mij doen besluiten mij weinig meer over haar uit te laten. En omdat je anders voor gek verklaard wordt sluit ik me meestal op als ik naar haar luister. En zelfs dan nog met de koptelefoon op, want haar aparte stem dringt overal doorheen. Mijn platenverzameling groeit gestaag, maar de eerste drie werken van haar nemen een belangrijke plaats in. Dit is leuk voor mij, minder leuk echter voor familie en vrienden. Toen ik dan ook thuis kwam met de vierde langverwachte elpee van Kate, verdween ik zo snel en onopgemerkt mogelijk naar mijn kamer en sloot alles en iedereen buiten. De deur ging dicht, de draaitafel aan en de koptelefoon op. En ik? Ik ging absoluut plat. Het was weer zover, ze bracht me weer iets nieuws. De eerste drumsolo van 'Sat in your lap' was gelijk goed raak en gaf meteen aan welke weg ze ingeslagen was na de derde elpee 'Never for ever'. Alles was nieuw, goed nieuw overigens. Na dit nogal opwindende intro voert Kate ons via het lieflijke, gevoelige 'There goes a ten nar' (over een bankroof) naar een prachtig hoorspelachtig stuk muziek, waarbij dode soldaten, platgebrande gebouwen en wegvliegende helicopters langs onze ogen, in dit geval oren, voorbij gaan. Ze weet in 'Pu/I out the pin-verwijzing naar een handgranaat- voor ons een spookachtig beeld op te roepen. Suspended in Gaffais weer opener, kwalitatief zeer goed, maar makkelijk te beluisteren. Kate walst je daarna weer gelijk plat met 'Lqave it open' waarin ze de zwakheid van de mensen aansnijdt. En weer die prachtige drumsolo 's en dan de klikDe eerste helft is voorbij. En zonder aarzelen zetten we kant twee op met als eerste de titelsong 'The dreaming', waarin Kate het opneemt voor de oorspronkelijkeinmiddels verdreven bewoners van Australië. Dit thema beeldt ze uit als het menselijke brein, de geest waaruit de indringers verdreven moeten worden. Dit combineert ze weer met een huis, zoals beschreven in het boek en de griezelfilm 'The shining'. Angstaanjagende muziek, gevolgd door het folksongachtige 'Night of the swallow', wederom met een zware doch schitterende tekst. Dan toont Kate ons het thema 'liefde' op een geweldige manier in 'AU the love' met zweverige, ijle kinderstemmetjes op de achtergrond. Gevoelig, maar zeker niet quasi. En dan komt ze met een plaat, die graag als bewijsmateriaal aangewezen wordt dat ze gek zou zijn. In Houd in i' zingt ze nl. over een sceance waarbij de weduwe van boeienkoning Houdini contact probeert te krijgen met haar echtgenoot. De drukkende sfeer in de kamer wordt stijlvol uitgedrukt met vioolspel. En nadat het gevraagde contact is verkregen schotelt Kate ons nog een waar stukje exorcisme voor. Ze probeert namelijk een aantal 'poltergeisten' uit haar huis te krijgen. Zeker geen stuk om vol verwachting aan anderen te laten horen. We zijn er doorheen. Al krijg je er nooit, nooit genoeg van. Dit is pas muziek, maar je moet er wel wat moeite voor doen. Met wat meer aandacht en geduld ga je dit meisje waarderen. Jaco Emmen Roosendaal 'HIGHWAY Songs live', de zesde schijf van de steengoede indianengroep Blackfoot uit Jacksonville, Florida (komen daar niet meer van die goede groepen vandaan?) opgenomen in Engeland met de bekende Stonesmobile is een uitstekende live- registratie geworden. Niet alleen door de duidelijke inspanningen van de groep, maar ook door de keuze uit het betere werk van de groep. De band speeld hardrock op een bluesbasis, die in Engeland geweldig aanslaat en dat hopelijk ook in Nederland gaat doen. Goed, de songs zijn allemaal door zanger/gitarist Medlocke en drummer Spires geschreven op 'Rollin' tumblin" na, dat is van Elmore James. De plaat opent met het goede 'Gimme, gimme, gimme', gevolgd door 'Evrey man should know' met een prachtige break en een agressieve tekst (blijf van mijn meisje af!). Dan volgt de verrassing van de plaat: 'Good morning'. Dat is snel fris en met zang van het enthousiaste publiek: een aanrader voor de Motorhead-fans. De volgende song 'Dry county' is typische southern rock met een lekkere bluesy ondergrond. Als we het hebben over lekkere nummers volgt de cover 'Rollin' tumblin", die overgaat in de gemakkelijke meezinger 'Fly away'. Kant twee opent met 'Road fever', gevolgd door een prachtig gitaarintro voor het verder zwakke nummer 'Trouble in mind'. Na het intro volgt zang-break-einde en Ricky Medlocke speelt op zijn harmonica het intro voor 'Train train'. De titelsong is het vaste toegiftnummer met eerst melodieuze zang en dan een schitterend gitaarduel tussen Charlie en Rick (uitslag onbeslist). Howay the lads is het gebrul van de Schotten op de plaat en Blackfoot begint spontaan te jammen. Blackfoot bestaat uit vier sympathieke kerels, die niet te beroerd zijn om met je te kletsen en handtekeningen uit te delen. De plaat is een aanrader en opgedragen aan Paul 'Shorty' Medlocke, grootvader van Rick en inspirator. Als Blackfoot in Nederland is, ga dan eens kijken, je zult niet teleurgesteld worden. Paul van den Elsaker Gilze

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 27