Kans op schot in Genève
door Andropovs voorstel
Moedeloos parlement
slikt eigen bijdrage
Verzekeren tegen ontvoering
kost afgrijselijk veel geld
J
JAMIN HEEFT ZOVEELLEKKERS VOOR DE KERST,
DAT HEELWAT KALKOENEN OPGELUCHT ADEM HALEN.
Opel he
n nieuw
Andropov: voorzet?
Hypotheekrente per 21 dec.
nieuw gara
Isuzu als
pick-up
in Nederland
donderdag 23 december 1982
ACHTERGROND
Kidnap-polis moet geheim blijven
DE LEUKE BOODSCHAPPEN HAAL JE BIJ JAMIN.
de stem van donderda
Achter de Watertorei
*i*tde£<uve<Zf
Opening op maandag 2
U kunt deze feestelijke
en tot 18.00 uur ons nie
Vervolgens zullen we d<
Til
Door Herman Mertens
NA de westerse 'ontdekking'
in de jaren '77-'78 van de
Russische atoomraket van
het type SS-20 (met drie af
zonderlijk richtbare nu
cleaire ladingen) en vrijwel
gelijkertijd de ingebruikna
me van de Backfire-bom-
menwerper is het gevoel van
onveiligheid onder de wes
terse politici sterk aange
wakkerd.
Het onderzoeksbureau SI-
PRI vermeldt daarover in
zijn jongste uitgave van
„Wapenfeiten": „Ter recht
vaardiging van het verzoek
om de middellange af
standsraketten in West-
Europa te moderniseren
werd de aandacht in het bij
zonder op de SS-20 geves
tigd. Maar West-Europa had
al bijna twintig jaar in de
schaduw van de Russische
raketten voor de middellan
ge afstand geleefd."
En inderdaad, de invoe
ring van de SS-20 was niet
meer dan een vervanging,
en in technisch-militaire zin
eigenlijk nog te laat ook, van
verouderde typen als de SS-
4 en SS-5-raketten die heel
West-Europa bestrijken.
Maar, aldus „Wapenfei
ten", de Russen hebben zich
te weinig gelegen laten lig
gen aan de bezorgdheid die
hierover ontstond. Ze heb
ben in politiek opzicht twee
jaar lang niets ondernomen
om deze onrust weg te ne
men. En zo is het kwaad ge
schied.
Toen de Navo-raad eind
'79 in Brussel het bekende
dubbelbesluit nam (572
nieuwe raketten in West-
Europa en daarover met de
Russen onderhandelen)
hield Breznjev vijf maanden
lang verontwaardigd de
poot stijf. De Navo zou daar
mee voor het eerst de be
schikking krijgen over op
het land geplaatste raketten
die vanuit West-Europa ver
het contintent konden in
vliegen tot voorbij Mos
kou. Breznjev weigerde op
basis van dit besluit met het
westen te praten over de
middellange afstandsraket
ten. Later draaide hij bij,
maar de standpunten zijn
altijd zeer ver uit elkaar
blijven liggen.
De Navo heeft altijd ge
weigerd de zogenaamde 'fo-
reward based systems' en de
Franse en Engelse kernwa
pens mee te tellen in het
'plaatje' van de Europese
krachtsverhoudingen. On
der 'foreward based sys
tems' wordt verstaan de nu
cleaire afstandsbommen
werpers die de Amerikanen
in Engeland hebben gesta
tioneerd en de onderzeeërs
die rond Rusland kruisen
met atoomraketten aan
boord.
Moskou beschikt namelijk
zelf ook over dit soort wa
pensystemen. Bovendien:
hoe zit het met de Russische
strategische wapenmacht?
Moet bijvoorbeeld het Bear-
vliegtuig, dat Amerika kan
bereiken en dus ook in Euro
pa kan worden ingezet, wel
of niet meetellen in de Euro-
balans?
JOERI ANDROPOV
En de Navo laat het
Kremlin op de vraag waar
om bijvoorbeeld de Franse
raketten niet op de weeg
schaal worden gelegd omdat
die toch ook op het oosten
staan gericht doodleuk we
ten: „Wij kunnen er toch ook
niets aan doen dat jullie je
behalve de Navo nog meer
vijanden hebben gemaakt?"
Zo zijn er tal van verwik
kelingen, die de onderhan
delingen in Genève tot nu
toe in een impasse hebben
gehouden. Om nog maar
niet te spreken over de
vraag hoe een nucleair
evenwicht gemeten moet
worden. Naar aantallen lan-
ceerinrichtingen, raketten,
ladingen, de explosieve
kracht van die ladingen,
vliegsnelheid of een combi
natie van deze factoren?
De Russen hebben tot nu
toe altijd geweigerd de SS-
20 af te strepen tegen het
niet-opstellen van Kruisra
ketten en Pershings. Het
voorstel dat Andropov deze
week heeft gedaan om aan
Russische zijde alle middel
lange afstandsraketten te
ontmantelen boven het aan
tal dat Engeland en Frank
rijk bezitten is in dat opzicht
dan ook een doorbraak.
Hoewel het in hoofdzaak
gaat om raketten die toch al
voor de schroothoop waren
bestemd (in het westen is
zelfs wel eens verondersteld
dat Moskou opzettelijk de
oude SS-4's en SS-5's heeft
laten staan uit onderhande
lingsoogpunt) kost dat An
dropov toch 60 tot 70 van de
333 moderne SS-20-raketten,
waarmee er dus ongeveer
280 overblijven. Honderd
daarvan zullen vanaf de an
dere zijde van de Oeral Chi
na onder schot houden.
Op het eerste oog geen al
te vergaand voorstel, want
in het westen is men er al
tijd vanuit gegaan, dat de
Russen zouden stoppen met
stationeren bij een aantal
van rond de 300. Maar er is
nog nooit een mogendheid
geweest die ultra-modern
wapentuig heeft weggegooid
en als dat écht Andropovs
bedoeling is kan er van meer
dan alleen maar een Rus
sisch gebaar worden gespro
ken. Er is nog enige twijfel
in het westen, want de Sow-
jet-leider zou ook een terug
trekking het het Europese
deel van Rusland bedoeld
kunnen hebben en dan kun
nen de projectielen nog
steeds het vrije westen be
reiken.
Frankrijk heeft al meteen
afwijzend gereageerd. Niet
verbazingwekkend, want
zelfs de socialistische rege
ring in Parijs wenst geen
enkele consequentie te ver
binden aan de onderhande
lingen in Genève. De Fran
sen voeren buiten de Navo
om hun eigen kernwapenbe-
leid. Ze willen persé voor
hun eigen veiligheid zorgen
via een nucleaire afschrik
kingsmacht waarover geen
enkele buitenlandse zeggen
schap wordt geduld. Op de
achtergrond speelt daarin de
vrees voor Duitsland een
grote rol
Zo bezien is er nog lang
geen zicht op resultaten in
Genève. Temeer ook, omdat
Andropov het antwoord op
zijn 'Europese' voorstel dui
delijk een rol wil laten spe
len in de Russische opstel
ling in de gesprekken over
de intercontinentale raket
ten.
Maar voor het eerst gedu
rende dit jaar lijkt er wel
weer beweging in de on
wrikbare standpunten mo
gelijk. Andropov geeft er in
elk geval blijk van, dat het
hem iets waard is om de
komst van nieuwe raketten
in West-Europa te voorko
men. Al zal die vaststelling
zeer uiteenlopende politieke
groeperingen in het westen
om zeer uiteenlopende rede
nen genoegen doen.
Van ome
Haagse redactie
DEN HAAG - Met een mat
en moedeloos debat hebben
een handvol Tweede Ka
merleden en een staatsse
cretaris een politieke punt
gezet achter een strijd die
jarenlang met ongekende
felheid is gevoerd: zieken
fondspatiënten moeten van
af 1 februari 2,50 betalen
voor ieder recept voor ge
neesmiddelen.
Het moet zo'n tien jaar ge
leden zijn dat het eerste ad
vies hierover aan de Zieken
fondsraad werd gevraagd.
Waarom? Het aantal pillen
en poeders dat de Neder
landse patiënten samen slik
ken schijnt ongezonde hoog
ten aan te nemen. In ons om
ringende landen is het medi-
cijnverbruik wel twee keer
zo hoog, maar toch, een pa
tiënt die steeds zelf de reke
ning gepresenteerd krijgt,
zou best eens wat verstandi
ger kunnen omgaan met ge
neesmiddelen. Zo is de filo
sofie.
Sinds dat moment hebben
apothekers, huisartsen, zie
kenfondsen, politici en an
dere patiënten, een constan
te strijd gevoerd, die zo nu
en dan schreeuwde om het
uitschrijven van een kalme
rend middel. Steeds weer
kwamen er nieuwe voorstel
len om „nu dan toch echt"
een eigen bijdrage in te voe
ren. Vijf gulden, een knaak,
1,25. En weer terug.
Het ging bij die pleidooien
om het principe of om d,e
poen. Voor principiële voor
standers, bijvoorbeeld de
VVD, is het invoeren van
dat kostenbewustmakende
eigen risico deel van een po
litieke filosofie. Voor de
„poen-pleiters", bewindslie
den of ziekenfondsen, is het
een eenvoudige manier op te
bezuinigen, de druk op de
collectieve lasten te doen af
nemen, zoals dat dan heet.
Steeds vingen ze bot. De
tegenstribbelende medische
wereld kon rekenen op de
steun van CDA en PvdA, die
de maatregel keer op keer
afwezen. Het beperken van
geneesmiddelenverbruik
kan wel anders (dames en
hergn doktoren, zus en zo
maar, zeker zuinig voor
schrijven a.u.b.) en om de
patiënt kostenbewust te ma
ken, hebben we ook maar
één goede copy-writer no
dig. Kortom: een eigen bij
drage heeft niets met volks
gezondheid te maken, ook al
VAN DERREYDEN
.klem.
- FOTO ANP
hebben heel wat buurlanden
het systeem dan wel.
Deze discussie, die wat het
CDA steeds matter werd
vanwege de noodzaak te be
zuinigen in de Volksgezond
heid en wat de PvdA steeds
feller omdat vooral bejaar
den en chronische patiënten
worden getroffen, die het
door allerlei koopkracht-
klappen toch al zo moeilijk
hebben, werd doorbroken
met het regeerakkoord: de
eigen bijdrage wordt inge
voerd en moet bijna ƒ200
miljoen opleveren. Nijpels
tekende namens de VVD en
Lubbers namens het CDA:
Einde discussie. De nieuwe
staatssecretaris Van der
Reijden (Volksgezondheid)
stond bij voorbaat klem en
de CDA-fractie in de Twee
de Kamer moest wel (zo
werkt het dualistisch sys
teem in de politieke prak
tijk) akkoord.
Met tranen in de ogen
moesten de CDA-Kamerle-
den Ad Lansink en Dien
Cornelissen dan ook de ver
wijten van PvdA-Kamerlid
Ina Muller in de Tweede
Kamer aanhoren: altijd te
gen en nou opeens voor die
eigen bijdrage. VVD-er Dick
Dees, nummer vier in dit
hechte groepje dat de laatste
jaren steeds op herhalings
oefening ging in alwéér een
debat over de eigen bijdrage,
kon tevreden zijn.
Het was een parlementai
re anti-climax van een ja
renlange strijd: de PvdA
moe machteloos, omdat CDA
en VVD het kabinet zeker
steunden, het CDA omdat er
nu niet te ontkomen was aan
die verd..bijdrage. En de
VVD kende de luxe rust van
de lauweren.
Het was staatssecretaris
Van der Reijden die er nog
een scheut matheid aan toe
voegde. Na een slimme
schijnbeweging met een bij
drage van 1,25 pinde hij
apothekers en huisartsen
vast op medewerking bij het
heffen van de eigen bijdra
ge. Maar in de Tweede Ka
mer kon hij niet overtuigen.
Wie er nou precies worden
getroffen door de maatregel,
hoeveel het oplevert, of een
eigen bijdrage nou echt zo
wenselijk is. Nederland
kwam het niet te weten.
Zelfs zonder de vraag te
stellen of het invoeren van
een eigen bijdrage van 2,50
op deze manier nu goed of
slecht is, zonder in te gaan
op het praktisch functione
ren van de strippen-kaart
voor pillen en poeders die
iedere ziekenfondsverzeker
de (ook voor medeverzeker
den geldig, het hele gezin
dus) op 1 februari krijgt,
zonder maar naar een ant
woord te zoeken op de vraag
of het geneesmiddelenver
bruik nu daalt, zonder naar
de „fraude-gevaren" te kij
ken (of dat nu „fout" af
stempelen is of het uitschrij
ven van een extra groot re
cept om bepaalde patiënten
een extra knaak te bespa
ren), zonder de gevaren in
ogen te nemen van de moge
lijkheid dat mensen uit zui
nigheidsoverwegingen oude
pillen gaan bewaren en een
levensgevaarlijke ruilbeurs
beginnen en zonder maar
een schijn van duidelijkheid
over tal van andere proble
men, wordt de maatregel op
1 februari ingevoerd. In de
praktijk zullen de oplossin
gen en antwoorden gevon
den moeten worden. Pas bij
de evaluatie van de maatre
gel over een half jaar, ko
men we te weten wat het in
voeren van de eigen bijdra
ge van ƒ2 ,50 per recept voor
de ziekenfondsverzekerden
nu echt betekent.
Over het principe van de
eigen bijdrage en de uitvoe
ring van het systeem mag
iedereen twisten. Maar dat
een dergelijke maatregel,
die zoveel Nederlanders in
de portemonnee en in de ge
zondheid treft, uit de losse
pols wordt ingevoerd, zal
weinig vertrouwen wekken.
Juist politici die een vonkje
willen overbrengen naar de
Nederlanders, die zich (kos-
ten)bewust moeten worden
van de financiële problemen
in de Volksgezondheid, heb
ben hiermee knoei-werk af
geleverd.
Ook al zou de familie Van der Valk een „kidnap-polis" hebben afgesloten, dan nog zou
niemand dat te weten komen: voorwaarde daarvoor is namelijk strengste geheimhou
ding. -FOTO ANP
Door Jan Koesen
LONDEN - Men kan zich te
gen ontvoering verzekeren,
maar de premie is ver
schrikkelijk hoog. Om ge
dekt te zijn tegen een losgeld
van bijvoorbeeld 12,5 mil
joen, zoals de 'familie Van
der Valk vorige week moest
opbrengen, zou men een pre
mie van ruim vier ton per
jaar moeten betalen en aan
een aantal strenge voor
waarden moeten voldoen.
De enige verzekeraar ter
wereld die dit risico durft te
dragen, is de legendarische
Lloyd's in Londen. In Duits
land is een kidnap-verzeke-
ring daarentegen verboden,
evenals in Italië. De reden
hiertoe ligt voor de hand:
ontvoeren maar en de verze
kering dekt de schade. Nu
moet een ontvoerder veel
huiswerk verrichten eer hij
een slachtoffer vindt dat het
losgeld ook opbrengt, en dat
voorkomt toch wel een
hausse in deze lucratieve, il
legale bij verdienste.
Niet iedereen kan zich
echter voor ontvoering laten
verzekeren, en de premie
verschilt van geval tot geval.
„Een zakenman van een
multi-national in Zuid-
Amerika moet veel meer
premie betalen dan een za
kenman van een gewoon be
drijf in een stabiel land", al
dus een woordvoerder van
Lloyd's in Londen.
Om opgenomen te worden
in de kidnap-polis moet je
om te beginnen iemand zijn
die het gevraagde losgeld
ook echt kan ophoesten. Ten
tweede, en dat is nog de
voornaamste voorwaarde,
moet de verzekerde angst
vallig geheim houden dat
Lloyd's zijn ontvoering dekt.
Hij mag er met niemand
over praten; een bedrijf dat
bijvoorbeeld zijn directeu
ren aldus verzekert, kan dit
niet zomaar in de boekhou
ding onderbrengen.
Ten derde is zoals gezegd
de premie afgrijselijk hoog
en verschilt die van geval tot
geval. Lloyd's is zuinig met
zijn toelichting, maar geeft
toe dat we mogen denken in
de orde van grootte van
ruim 3,5 procent.
Zo betaalt een buitenlan
der in Argentinië een pre
mie van 37.500 dollar voor de
eerste 1 miljoen dollar los
geld met een eigen risico van
25.000 dollar. Verhoging van
de verzekerde som tot 5 mil
joen dollar zou 75.000 dollar
aan premie moeten kosten.
Ook zijn werknemers van
grote, rijke ondernemingen
riskanter dan die van kleine
bedrijven, en zijn rijke par
ticulieren voor kidnappers
ook een begeerlij ker doelwit
dan een armoedzaaier.
Hoewel in sommige lan
den een dergelijke verzeke
ring verboden is, kan men
zich dekken via een make
laar die contact met Lloyd's
opneemt, waardoor het ver
bod te omzeilen is.
De verzekering kan uitge
breid worden met een ver
goeding voor het geval het
losgeld kwijtraakt. (Je moet
er niet aan je denken hoe je
je voelt als 12,5 miljoen
moeizaam vergaarde gul
dens door een „eerlijke vin
der" worden meegenomen.)
Ook tipgeld en dergelijke
kan gedekt worden. Voorts
staat in de polis dat men
contact met de politie moet
opnemen voordat het losgeld
betaald is. Het zoeken naar
een geldlening hiertoe wordt
beschouwd als een inbreuk
op de geheimhoudingsplicht
en stelt dus de verzekering
buiten kracht.
Lloyd's werkt nauw sa
men met Control Risk Ltd.
in Londen, die gratis de ge
dupeerden helpt en die al in
vele tientallen zaken erva
ring heeft. Ben je niet bij
Lloyd's verzekerd, geen
nood, voor 900 dollar per dag
kun je ook beschikken over
de service van Control Risk.
Eventueel stelt de firma een
onderhandelaar met de kid
nappers ter beschikking.
Door Pieter Eggen
HET aardige van officiële
voorstellen van regerings
leiders van de supermach
ten Amerika en de Sowjet-
Unie over kernwapens be
staat steeds weer uit het
verschil tussen schijn en
werkelijkheid. Reagans
voorstel, begin dit jaar ge
daan in de universiteits
stad Eureka, over een
drastische verlaging van
de kernwapens voor de
lange afstand, leek niet
Reagans idee van de Sow-
jets bij een eventuele uit
voering ervan een grotere
offerbereidheid te vragen
dan van de Amerikanen
zelf. Het plan maakt sinds
dien onderwerp uit van be
sprekingen in Geneve,
maar de kans op aanvaar
ding is niet groot.
Zo lijkt het ook te ver
gaan met het nieuwe ge
baar, dat de Russische par
tijleider Andropov dinsdag
deed in de richting van
ontwapening in Europa.
Andropov wil een deel van
zijn ruim 300 SS-20-raket-
ten die op Europa gericht
staan, verminderen als de
Navo afziet van plaatsing
van de nieuwe generatie
middellange afstandsra
ketten in Europa. Andro
pov deed het voorkomen
alsof het resultaat van zijn
aanbod zou zijn dat Euro
pa na aanvaarding ervan
nog slechts de Engelse en
Franse kernmachten aan
westelijke kant en een be
scheidener Russische drei
ging aan de andere kant
over zou houden.
Dat perspectief moet ze
ker voor tegenstanders van
de modernisering van de
westelijke Euro-raketten
aanlokkelijk zijn. West-
Europa krijgt zijn zo ver
guisde Pershings en Kruis
raketten niet, en tolereert
een niet-dagelijks-zicht-
bare dreiging van Russi
sche zijde.
Er is een belangrijk
technisch bezwaar tegen
deze redenering en dat is
dat de overblijvende Rus
sische dreiging van een
technisch veel hoogwaar
diger niveau is. En boven
dien: Met name de Franse
kernmacht is op geen enkel
moment gelijkwaardig aan
zelfs een veel kleinere
Russische. De Franse ra
ketten zijn allen gericht op
doelen in Duitsland en zijn
uitsluitend bedoeld om een
eventuele Russische aan
val in Duitsland - en niet
eerder - op te vangen. Die
Franse kernpolitiek past
dan ook niet in een preven
tief afschrikkingsbeleid.
Zeker zo belangrijk is
dat Andropovs aanbod een
geactualiseerde herhaling
is van het voorstel dat
Brezjnev in 1979 deed. De
aantallen zijn in Andro
povs plan iets anders, de
koppeling met de moderni
sering in het westen is
evenwel rechtsstreeks
overgenomen. In de tus
sentijd hebben de Sowjets
echter wel hun eigen kern
macht fors gemoderni
seerd; in feite is het Russi
sche voorstel nu dus min
der aantrekkelijk dan dat
van Brezjnev.
Daarmee wil niet gezegd
zijn dat we Andropovs idee
dus helemaal naar de prul-
Iemand moeten verwijzen.
Het blijft de moeite van
het bestuderen waard en
het zou een inleiding kun
nen vormen op verder
gaande voorstellen. Want
ook nu is een ding duide
lijk geworden: De Sowjet-
leiders proberen alles om
die modernisering aan
westelijke zijde te voorko
men. Hoe dichter we ko
men bij eind 1983, hoe tast
baarder de Russische
noodzaak zal zijn zaken te
doen met de VS.
rentepercentages
NAAM BANK
bet.
wijze
rente
vast
ged.
afsl.-
prov.
in%
met
gemeentegar.
zonder
gemeentegar
opgave
bank
werke
lijk
opgave
bank
werke
lijk
Annuïteiten
hypotheken
ABN
KW/A
KW/A
KW/A
1 jr-
3 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1.5
8,0
8,3
8,8
8,41
8,74
9,27
8,2
8,5
9,0
8,63
8,95
9,49
AMR0
M/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
8,0
8,3
8,8
8,47
8,64
9,17
8,2
8,5
9,0
8.69
8,85
9,38
Bondsspaarb.
Breda
M/A
HJ/A
var/5j.
var/5j.
1
1
8,5
8,75
8,96
9,06
8,5
8,75
8,96
9,06
Centr. Volksb.
KW/A
5 jr.
1
8,4
8,78
8,6
9,0
Grenswissel-
kant. CDK
M/A
M/A
M/A
1 jr.
5 jr.
5/10 jr.
1,5
1,5
1,25
8,4
8,6
9,0
8,91
9,13
9,63
8,4
8,6
9,0
8,91
9,13
9,63
Hypoth.fonds
N.-Br. Gem.
M/A
M/A
30 jr.
Rente-r.
1,25
1,5
9,75
8,9
10,46
9,55
9,75
8,9
10,46
9,55
v. Lanschot
KW/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1.5
1,5
1,5
8,8
9,17
8,0
8,3
9,0
8,41
8,64
9,38
Ned.
Credietb.
KW/A
KW/A
KW/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1.5
1,5
1,5
8,0
8,3
8,8
8,49
8,82
9,35
8,2
8,5
9,0
8,71
9,03
9,57
Ned.
Middenst.
bank
M/A
M/A
M/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1
1
1
8.1
8.2
8,8
8,52
8,63
9,28
8.3
8.4
9,0
8,74
8,85
9,50
Postg./RPS
M/A
5 jr.
1
8,6
9,07
8,6
9,07
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
8,7
9,21
8,7
9,21
RABO (hypo)
M/A
5 jr.
1.5
8,7
9,24
8,7
9,24
Westl. Utr. st.
M/V
M/V
2 jr.
5-15 jr.
2
2
8,7
8,9
9,49
9.71
8,9
9,1
9,71
9,94
Leven
hypotheken
(met verpl. afsl.
levensverz.)
Centr. Beheer
KW/A
5/10j.
-
8,7
8,99
8,7
8,99
Levensverz.
aangesl. bij NVL
KW/A
5/10j.
-
8,7
8,99
8,7
8,99
M/A maandbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooruit
HJ/A halfjaarbetaling achteraf
KW/A kwartaalbetaling achteraf
De tarieven voor hypotheken zijn in de afgelopen week onver
anderd gebleven. Verwacht wordt dat de rente vóór het eind
van het jaar niet meer zal worden gewijzigd. Aan de neerwaart
se druk lijkt voorlopig een einde te zijn gekomen.
Copyright „Vereniging Eigen Huis"
(ADVERTENTIE)
Jamin versiert de Kerstdagen met het leideerste lekkers.
Van kransjes tot kerstballen. Van klokken tot banketstaven.
En van ijstaarten tot bonbons. Zijn dat geen leuke boodschappen?
Het Japanse merk Isuzu is
terug op de Nederlandse
markt. Niet met personen
wagens -jammer, want op
de thuismarkt rijden een
aantal zeer sportieve en niet
te dure modellen- maar met
lichte bestelwagens.
Doordat de import ep dis
tributie in ons land wordt
gedaan door de Bedford
Marketing Unit van General
Motors, lijkt de mogelijk
aanwezig dat de Opel-im-
porteur in de toekomst toch
wel eens kan besluiten het
een en ander uit het perso
nenwagenprogramma van
Isuzu over te nemen; zeker
als men via een ander distri
butiekanaal kan opereren.
Een voor General Motors
Nederland niet zo'n vreemde
situatie, want met de „grote"
Amerikanen heeft men iets
dergelijks al gedaan.
Maar op dit moment dus
alleen nog Isuzu's in de lich
te bestelwagenklasse. Het
gaat om modellen uit de KB-
serie. De KB is een pick-up
model, dat leverbaar is met
een grote en lange wielbasis
met 1100 kg laadvermogen.
De laadbak is geheel van
staal met verstijvingsprofie
len in de vloer. Alle KB's
hebben een onafhankelijke
voorwielophanging.
Bij de motoren is er keus
uit een 1.6 liter benzine-
VI
ui
SC
Elf
krac
sein:
ving
dies(
D(
1584
80 pl
Isuzi
een
55 pl
terw
ken i