Met de trekschuit ging het sneller Geef de nieuwe Ook actie electriciteitsbedrijven 0TMAN HOUDT VOET BIJ STUK: NIEUWE KOMST leen doemdenken ^verkort gehandhaafd NIJMEGEN-A'DAM vv.IN ACHT UUR I )e?e|Fd Regerings- verklaring Reken op Esso met Sinterklaas. REKEN OP ESSa BINNENLAND Jinimumprijs import-brood an kracht aap Metz DE STEM COMMENTAAR PCO: Op veel protestants- christelijke scholen acties Graag gedaan Erwtensoep SER: Daling koopkracht reeks van jaren niet te vermijden Hulpbisschop Bar benoemd tot legerbisschop Met de splinternieuwe Stadsgids van Esso heeft u nu 100 plattegronden van Nederlandse steden in uw dash boardkastje. Een heel praktisch cadeau, dat veel tijd en omrijden bespaart. Ook dank zij de wijknummers. De prijs: slechts f 9,75 (dat is nog geen dubbeltje per plattegrond). Bij de meeste Esso- stations, zolang de voorraad strekt Kom dus snel even langs. T5 niMSPAG 23 NOVEMBER 1982 T22 PAGINA 3 proces tegen EDWIN WIL- l, een ex-agent van de 1 die beschuldigd werd i illegaal wapentrans- rt naar Libië. Zijn ge. Itelijk ontklede lijk rd vorige maand gevon- buiten een motel in rginia. Mulcahy was de l^ede mogelijke getuige en Wilson die overleed irdat hij voor de rechter i getuigenis kon afleg- t. Eerder dit jaar over- d een Cubaan die met ilson een moord zou heb- n beraamd, bij de ont- tffing aan boord van een .ip in Miami. Dit werd er geboekt als een onge- rONI en MARIA MACHAKA, een als emigrantenechtpaar, in de Amerikaanse stad nver (Colorado) hereni- met zijn zesjarig zoontje, ze niet meer gezien heb- i sinds ze meer dan een r geleden Polen verlie- Het echtpaar trof in elschap van Ameri- inse hulpverleners hun ntje Maciej op het vlieg- d van Denver. De schei- ,g van het gezin begon 20 anden geleden toen de Ier werd ontslagen als eepsmonteur omdat hij was van de vrije vak- id Solidariteit. Voor die l kreeg hij echter een vi- n om in Oostentijk werk zoeken, maar hij moeht i gezin niet meenemen, imaal buiten Polen eg en kreeg hij politiek ;l. Na acht maanden du- de pogingen stemden de i Ise autoriteiten erin i vrouw en zijn oudste n naar Oostenrijk te la- gaan. De jongste zoon eg geen uitreisvisum en bleef bij zijn grootou- In mei verhuisde het in naar de verenigde ën pas een week gele besloten de poolse oriteiten het kind te la- vertrekken. fcortingswet nderwij s aar kamer Vin een onzer verslaggevers 0 HAAG - Vanaf vandaag jg brood dat in het buiten- jj is gebakken niet onder :n minimumprijs worden irkocht. Aldus gisteren een woord- icrder van het Produktschap «or Granen, Zaden en Peul- chten. Wat de minimumprijs pre- b zal worden, kon hij niet jgen, maar gerekend moet orden op ongeveer 1,75 gul- at per brood van 800 gram. ttninimumprijs voor Neder- inds brood bedraagt 1,76 gul- MP Metz (VVD) is maandag eedigd als lid van de Tweede amer. Metz was tot voor kort trkzaam als journalist bij de iegraaf. Er ontstond deinig td zijn kandidatuur toen tkend werd dat dat hij als Iviseur banden had gehad (t het failliete bedrij f F en •Properties, waarvan twee rectieleden wegens belas- jraude gevangen zitten. Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - Waarschijnlijk nog deze week, maar anders zeker volgende week stuurt mi nister Deetman (Onderwijs) het kortingswetje, dat de onderwijsgevenden 1,65 procent van hun salaris gaat kosten, naar de kamer. De bewindsman ziet geen enkele andere mo gelijkheid om volgend jaar 278 miljoen gulden op zijn departement te bezuinigen. „Ik heb mijn begroting wer kelijk binnenste buiten ge keerd. Als ik iets over het hoofd gezien zou hebben ben ik de eerste om dat geld op de salarisinhouding in mindering te brengen. Maar alles wat ik buiten de salarispost nog kan doen is een centenkwestie", al dus de bewindsman gisteren na afloop van het voorlezen van de regeringsverklaring. Deetman zal de kamer verzoe ken de zogenoemde wet inte rim-inhouding salarissen on derwijspersoneel zo snel mo gelijk te behandelen. De minister benadrukte gis teren nog eens, dat het om een. tijdelijke maatregel gaat, die vrijwel zeker ongedaan kan worden gemaakt. In kringen rondom Deetman viel te be luisteren, dat een harde ga rantie daarvoor echter op juri dische problemen stuit. Het benodigde geld kan hij zonder. uwe auto's van de laatste weken van dit jaar nog bol Ike over niet al te lange tijd ud in petto; e. Evenals bij de 5-serie zal lig veranderen. De belang- Dtorkap. De elektronica zal op van volgend jaar is in de uitvoering te verwachten; titmo introduceren. De Fiat /enslicht'; "de Rekord. Het brandstof- bracht zijn; Tijdens de RAI, begin vol ei getoond. Deze Mercedes ge „200"; in prijs zal de wa- ggen; wij gen over de wagen, wel- ngsperiode moet al afgeslo- uws over dit nieuwe model ;1 nog niet vast. kenteken, 29. vlug, 30 on- rne, 31. paradijs, 32. spie s. 7TTö I Z£ U3P3 i£ apou OS IJ"* 'SS 33US 'PS 3\30 'SS U cf Uldpi 11 JLOUS 91 OAdtf 91 01 uudj: 6 ^■ULdS '8 ^aL ud z wvd 'l :6uissoia° phebben we nu dan, na de „Bergrede van Aantjes", de tai Geboden van Lubbers". De minister-president vatte die tien punten gisteren bij de presentatie van het nieu- centrum-rechtse kabinet in de Tweede Kamer de ofdpunten samen van het beleid, dat hij de komende «laar met steun van CDA en VVD hoopt te kunnen voe- Het zal een driesporenbeleid worden, beloofde de pre st vermindering van het overheidstekort, verbetering f de positie van het bedrijsleven en spreiding van het erkover meer mensen. Aansprekende voorstellen. Of ze economisch verant en politiek haalbaar zijn, zal bij het vervolg van het werdebat in de komende dagen wel blijken. Vooralsnog ten aanzien van beide punten enig voorbehoud. De "tangsverklaring van Lubbers laat vragen onbeant- Dfd inzake de eerlijke verdeling van (bezuinigings)las- 1 en roept vragen op inzake de meest gewenste finan- el-economische koers en de effecten daarvan. Dit laat jes echter geen nieuw gegeven. Alle Nederlandse eco- jtan van naam twisten al maanden lang over deze pro- ®iatiek zonder tot een eensluidende visie te kunnen ko- ■aast de concrete inhoud van de regeringsverklaring is de toonzetting van dit staatsstuk van belang. In dit ver- taconstateren wij met genoegen dat het niet vanuit een tasieve opstelling geschreven is. In deze regerings- f'lanng is geen plaats voor doemdenken. Dit kabinet wil tannelijk hard tegen aan gaan, niet vanuit de verwach- _Sdat het 't „gigantische karwei" wel even zal klaren, vanuit een realistische visie op de problemen en op "mogelijkheden tot oplossing daarvan. Welvaart en wel forden ons niet als een erfenis in de schoot geworpen plateerde de minister-president, maar moeten iedere iteratie opnieuw verworven worden. Dat is juist, maar "'aren 't wel met z'n allen een beetje vergeten. ;89enngsverklaring komt op het moment, dat de onder wereld nog nagonst (en meer dan dat) van de staking vorige week, het openbaar vervoer in een groot deel ta land een dag ontwricht was en in allerlei andere "k,0ren stakingsacties worden voorbereid. Het kabinet f niet van onder de indruk te zijn. De bezuinigings- "en ten aanzien van de salarissen van ambtenaren, polgers en uitkeringstrekkers, zijn in ieder geval voor op onverkort gehandhaafd. Over het hete hangijzer extra korting van 1,65 procent voor het onderwij- Personeel wordt, tot grote woede van de onderwijsor- taes, zelfs met geen woord gerept. -schien heeft het kabinet op deze punten nog enig «igelcl achter de hand. Of durft het wat meer risico te f "u de werkgeversorganisaties en de vakcentrales, als gevolg van de overlegbereidheid van Lubbers ^aanbevelingen hebben gedaan voor de inlevering van |n ruil voor arbeidstijdverkorting. Als gevolg van dit s '^-akkoord vervalt de voorgestelde adempauze. Een fa cesie voor Lubbers. Het kabinet moge er de in- ftait putten om als grootste werkgever van het land fi overleg met de eigen werknemers, de ambtena- Realiseren vernieuwing van de kernwapens betreft kiest het f-, zoals verwacht, voor de voortzetting van de voor- ,cLr'n9 van de plaatsing van deze wapens. Dat is de eni- f Wjkheid, aldus Lubbers, om de Russen tot conces meer vrijmaken door de sala risherstructurering, die de ko mende jaren op stapel staat, minder ingrijpend te maken. Maar als hij dat zo zou zeggen loopt hij de kans voor de rech ter te worden gesleept wegens het onzorgvuldig voeren van het overleg, dat onlangs over de herstructurering is begon nen. De onderwijsvakorgani saties zouden overigens infor meel op de hoogte zijn van de ze constructie. Het nieuwe salarisssysteem, dat onderwijsgevenden gelijk- schakelt met andere ambtena ren door hen niet meer naar leeftijd maar naar lesniveau te betalen, levert nog vóór 1990 honderden miljoenen op. Maar omdat daarmee in de meerja renramingen nog geen reke ning is gehouden, heeft de be windsman zeeën van ruimte om de huidige korting onge daan te maken. DEN HAAG - Op ongeveer negentig procent van de bijna 6000 protestants-christelijke scholen in ons land wordt van daag actie gevoerd. Op vijftien procent van de scholen zal worden gestaakt. De acties hebben ten doel ouders en schoolbesturen in te lichten over de komende pro blemen als de regering haar voorgenomen bezuinigings maatregelen doorvoert. Ook op de protestants- chtristelijke Prinses Irene- school in Bergen op Zoom wordt vanmiddag een werk onderbreking gehouden. De leerkrachten van de school zijn van plan om ouders en schoolbestuur een actieverga dering te beleggen, om te over leggen over een gezamenlijk protest in de richting van de Tweede Kamer. Voor de kin deren, die, die dag gewoon op school moeten zijn, wordt een speciale regeling getroffen. Door Bert Kerkhoffs NIJMEGEN/ARNHEM/ AMSTER DAM - Het had zo mooi kunnen zijn! Als die ene bus er tenminste óók nog had gestaan. Maar juist die hielden de Amsterdamse NS-ers in de remise ge vangen. Het gevolg is dat ik - komend uit Nijmegen - drie uur na m'n vertrek in Bussum-Naarden onder het Publex- bord 'Zat ik maar in Hoog-Catharijne' sta te kleumen. Bus 136 van Centraal Nederland van 10.07 uur moet uit het stakingsgebied in de hoofdstad komen, maar wordt in de garage vastgehouden. De eerstvolgen de arriveert een uur later uit de rich ting Hilversum met 'n werkwillige chauffeur achter de voorruit. Hij mag zijn vrachtje lossen op het Weesperplein, vlakbij het Ajax-sta- dion. Geen metertje verder, maar dat hindert niemand, want daar aan de rand van de hoofdstad ligt vandaag de grootste vrijwillige liftcentrale van Nederland. Met trein en bus doe ik precies zes uur over deze mijl-op-zeven-reis; lif tend ben ik in ruim anderhalf uur te rug op mijn uitgangspunt. Zacht zo evend in een luxe directiewagen uit Apeldoorn, waarvan de bestuurder zijn baas naar Schiphol heeft gebracht. Hij vertelt opdracht te hebben op de terug reis zoveel mogelijk lifters terwille te zijn. Om even na zevenen vertrekt mijn trein vanuit een nog donker en regen achtig Nijmegen richting Arnhem. Op de perrons is het opvallend rustig. De Bruna-man kijkt me triest aan. De klandizie is minimaal. Verder reizen in westelijke richting is onmogelijk. Zelfs voor de internationale treinen geldt Arnhem als eindpunt. De 'lok' keert en sleept ze weer Heim ins Reich. Een perronchef met 'n dik pak pape rassen onder de arm en driftig kake lend in zijn portofoon adviseert me de 'Noordkaap' te nemen. Via Zutphen dus en vandaar in een rood, aftands boemeltje naar Apel doorn en over Amersfoort richting Het Gooi. Alle treinen rijden op de minuut en kruisen vaak overvolle snelwegen. De loketjuf in Zutphen kijkt verbaasd als ik een kaartje naar Naarden vraag. Ze raadpleegt de stakingsplatte grond en zegt dan met 'n lichte blos: „Gos, wat slim van u". De meeste kran ten-en bloemenkiosken zijn dicht en in de restauraties hangt anderhalve man en 'n paardekop. Slechts een enkele doorzetter waagt vanuit een 'leeg' Amersfoort, waar de microfoniste met 'n knarsend keelge luid iets onverstaanbaars door de luid sprekers pruttelt, de sprong naar Naarden. Voor de NS is dat vandaag een absoluut onneembare vesting. ken? De perrons zijn uitgestorven en maar eenmaal per uur loopt er 'n trein binnen. Opmerkelijk is dat er onderweg praktisch niet over de staking gespro ken wordt. Nederland is onderhand blijkbaar wel wat gewend...In iets minder dan een uur sukkelt de bus naar het Weesperplein, waar het druk ker is dan op zaterdagmiddag in de Kalverstraat. Je hoeft je hand maar op te steken en er klapt al 'n portier open. De Amster damse automobilisten verklaren zich massaal solidair met de gedupeerden. Omgekeerd proberen enkele taxi chauffeurs er een stakings-slaatje uit te slaan, maar ze krijgen geen schijn van kans. Een simpele druk op m'n hoed om af waaien te voorkomen, is al voldoende om binnen drie tellen 'n glanzend zwarte limousine naast me te laten stoppen. De bestuurder in uniform en met pet opent het raampje en vraagt of ik 'soms richting Apeldoorn moet'. De bussen die uit Amsterdam naar Bussum rijden, laten ditmaal verstek gaan; die in Het Gooi gestationeerd zijn, verschijnen om de twee uur en...op tijd! In de restauratie stel ik vast dat ik al 3 uur onderweg ben. De pachter klaagt steen-en-been. Zijn erwtensoep blijft vrijwel onaange roerd. In het stationskantoor vertelt de chef dat er maar 5 van zij n 40 mensen willen staken, maar dat dit niet mag omdat Bussum buiten het stakingsgebied valt. Dus werken ze. Allemaal! Nou, wer- Ik knik. Achterin zitten twee bloed mooie liftsters voor de richting Amers foort. De man heeft zijn directeur op het vliegveld gezet en mag op de terug reis meenemen wie hij wil. Dus wat doe je dan? Eer ik er erg in heb, staan we al bij de 'naald'. Ik wil afrekenen, maar hij weigert gedecideerd met 'n 'Graag gedaan'. Per bus gaat het dan - vergeleken met even daarvoor - schoorvoetend richting Arnhem en vervolgens met de trein naar Nijmegen. Acht uur na m'n vertrek sta ik weer op het Stations plein. Voor hetzelfde geld had ik de trekschuit kunnen nemen, maar..die vaart ook al lang niet meer! NIET alleen bij de spoorwegen en het open baar vervoer in enkele steden werd gisteren ge staakt. De PTT werd geconfronteerd met be perkte stakingen in Amsterdam en Groningen. De door het uitvallen van posttreinen ontstane achterstand in de bezorging kon echter volgens een woordvoerder van de PTT worden beperkt, omdat postauto's (met Amsterdam als uitzonde ring) het vervoer overnamen. In Amsterdam onderbrak het merendeel van de 600 personeels leden van de Bijlmerbajes het gisteren stipt uit gevoerde dagelijks werk voor een demonstratie ve bijeenkomst op de stoep van de strafinrich ting. In Rotterdam, Amsterdam, Groningen en enkele andere plaatsen lieten in totaal zo'n 5.000 ambtenaren van allerlei overheidsinstanties en universiteiten maandag hun werk enkele uren voor wat het was om een bezoek te brengen aan protestmanifestaties van de bonden. Zoals (op de foto) in Groningen, waar werknemers van het Elektriciteitsbedrijf van Groningen en Drente op eigen wijze van hun ongenoegen blijk gaven. Van onze redactie binnenland DEN HAAG - Een daling van de koopkracht gedurende een aantal jaren is onvermijdelijk, wil men de Nederlandse eco nomie weer in het goede spoor krijgen. Om de omvang van die da ling te beperken dient de be lasting- en premiedruk te worden gestabiliseerd. Dat is eeri van de conclusies uit het ontwerpadvies over het Sociaal-Economisch Beleid op de middellange termijn 1983- 1986 van de commissie Ont wikkeling Nationale Economie (ONE) van de Sociaal-Econo mische Raad. De commissie komt verdewr ondermeer tot de slotsom dat vermindering van de arbeidskosten nodig is om de rendementen en de con currentiekracht van het be drijfsleven te verbeteren. Daarnaast dient het financie ringstekort van de overheid volgens een duidelijk meerja renprogramma te worden ver minderd. Dit alles moet wor den aangevuld met een beleid gericht op herverdeling van arbeid. J/ €7 15 De treinen hebben het gisteren langzaam-aan gedaan. Maar de stoomboot is gewoon aangeko men en de schimmel trippel- trap pelt over het dak alsof er geen sprake is van een staking. Wat ik hiermee wil beweren? Dit; zal iemand zich over een paar weken deze trein-arme dag herinneren? Of is het ge woon een dag die snel uit de herinnering verdwijnt? De 22-ste november is een spoorloze dag, vrees ik. In dub bele betekenis. Hebben de machinisten enige trein-winst geboekt als het ge mopper over de ongemakken verstomd is? Volgend jaar komt de schimmel van Sin terklaas gewoon terug en dan is de NS allang door de mees ten van ons „losgekoppeld". Want deze week gaan de men sen zich boos maken over de hoge prijzen van de Sin terklaas-cadeautjes en de aan val van de computer op de kleuterwereld. Dan roepen we woedende din gen over de regeringsverkla ring van de Stichting Lubbers. Vervolgens wordt er landelijk gevloekt over het feit dat de kerstdagen op zaterdag en zondag vallen. Maar er zijn ook hoopvolle be richten. Er schijnen steeds meer doctorandussen door te willen gaan tot ze doctor zijn. Om hun baantje veilig te stel len. En omdat Schwietert de drs.-titel zo beschadigd heeft natuurlijk. Kortom: het aantal écht knap pe koppen in Nederland zal toenemen. En die doen zulke knappe uitvindingen dat we straks helemaal geen trein meer nodig hebben! MERIJN ROTTERDAM - De hulpbis schop van het bisdom Rotter dam, mgr. R. Ph. Bar o.s.b., is door paus Paulus II benoemd tot legerbisschop (vicarus cas- trensis). De paus komt hiermee tege moet aan het verzoek van de aartbisschop, kardinaal Wille- brands, ontheven te worden van de functie van legerbis schop, omdat hij deze niet lan ger meende te kunnen combi neren met zijn andere taken; aartsbisschop van Utrecht, voorzitter van het Secreta riaat voor de Eenheid onder de Christenen. Hulpbisschop Bar kent zijn nieuwe werkterrein reeds uit de tijd dat hij aalmoezenier en hoofdaalmoezenier bij de Ko ninklijke Luchtmacht was. Hij staat bekend als voorstander van kernwapens. Bar blijft vi caris-generaal en hulpbis schip van Rotterdam, zoals in Nederland de functie van hulpbisschop steeds gecombi neerd werd met een andere bisschoppelijke functie. Zwegen. De R.K. bewindsman distancieert zich van het standpunt van bisschop Ernst van Breda, sar hl, i, lupui ii üssbo n zich verzekerd weten van de zegen van de zo doemde legerbisschop, mgr. Bar. HET kabinet heeft „bij de on vermijdelijke inkomensoffers een heldere keus gedaan: op komen voor de echte minima," zo zei Lubbers. Zij krijgen een extra koopkrachtbescherming. Op korte termijn wil het kabi net aangeven welke uitke ringstrekkers zonder dat hun uitkering in gevaar komt acti viteiten mogen verrichten. „Nodig is een beleid om de maatschappelijke gevolgen van het niet hebben van be taald werk op te vangen en een vrijwilligersbeleid om voorwaarden te scheppen voor iniatitieven van burgers ten behoeve van diensten aan de samenleving." De voorzitter van de groot ste ambtenarenbond ABVA/ KABO, Van der Scheur, riep gisteren het kabinet op te ko men tot „een redelijk compro mis". Hij wil dat het kabinet in zijn beleid voor de ambtena ren aansluit bij wat nu staat te gebeuren in het vrije bedrijfs leven: de prijscompensatie be steden voor het scheppen van werk. „Het kabinet moet het mes van tafel nemen en niet uitgaan van bevriezing. De ambtenaren zullen zich niet zonder meer naar de slacht bank laten leiden. De regering zal door de knieën gaan indien de ambtenaren bereid zijn door langdurige acties hun eisen kracht bij te zetten. Daarom bereiden wij ons voor op een langdurige strijd." De vervoersbond FNV, die gisteren een staking organi seerde, toonde zich zeer ver ontwaardigd over het feit dat de regering aan de bevriezing vasthoudt. „De mensen die on ze actie als voorbarig bestem peld hebben krijgen ongelijk. Deze acties zijn dringend no- Vervolg van pagina 1 dig, ook al om het parlement duidelijk te maken dat het er verstandig aan doet de rege ring terug te fluiten." Ook de Algemene en de Christelijke Politiebonden sluiten acties niet uit. „Nu in de regeringsverklaring de be vriezing zwart op wit is gezet komt actie van de politie dich terbij," zei ACP-voorzitter Teeuwen. De onderwij sorganisaties, die vorige week acties organi seerden, waren verbijsterd over het feit, dat in de rege ringsverklaring met geen woord gerept werd over de ex tra korting van 1,65 op de sa larissen van leerkrachten. „Ronduit schandalig", zei het Genootschap van Leraren, dat waarschuwde voor verscher ping van acties als de Kamer bij de debatten dit punt ook onder het tapijt schuift. „On verdroten voortzetting van het afbraakbeleid, oordeelde de Kat'holieke Onderwijs Vakor ganisatie KOV. „Verdere ont manteling van het onderwijs, een slag in het gezicht van al len die op een of andere wijze belang hebben bij goed onder wijs," hekelde de grootste on derwijsorganisatie ABOP de regeringsverklaring. Redelijk instemmmende re acties kwamen van de grote werkgeversorganisaties VNO en NCW: „Sober en realistisch, geen problemen verdoezeld, geen overtrokken verwachtin gen gewekt. Er is veel wat on dernemers vertrouwen kan geven in het sociaal-econo misch beleid van de overheid in de komende jaren." Met in stemming stelden VNO en NCW vast dat de regering „een zelfstandig inkomensbe leid voor ambtenaren en uit keringstrekkers inzet." De Kamerfracties komen vandaag aan het woord. De regeringspartijen CDA en VVD hielden gisteravond hun reacties nog voor zich. Opposi tieleider Den Uyl wilde slechts kwijt dat hij „in de regerings plannen aanzetten tot een ge richt werkgelegenheidsbeleid - ondanks alles onmisbaar - mist. De plannen om het fi nancieringstekort terug te dringen en de lasten voor het bedrijfsleven te verlichten zijn fraai, maar niet voldoende. Zonder zekerheid op afzet van produkten zal het bedrijdsle- ven niet investeren." De PVdA is tegen bevriezing van de ambtenarensalarisen. Het oordeel van D'66 is overwegend negatief, „Een verhullend stuk, waarin mooie woorden worden gebruikt om een beleid waar we grote moeite mee hebben toe te dek ken," aldus fractieleider Eng- wirda. De PSP-fractie sprak in een eerste commentaar de hoop uit dat de regering „onder het verzet moge bezwijken omdat het beleid recht in gaat tegen de wensen en eisen van vele maatschappelijke groeperin gen." De PPR stelde vast dat het kabinet-Lubbers „radicaal ge broken heeft met werkgele genheidsbeleid, zo radicaal dat voor het eerst sinds 1945 de werkgelegenheid als doelstel ling gewoon opzij is gezet." (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 3