Met de trekschuit ging het sneller
Geef de nieuwe
Ook actie electriciteitsbedrijven
0TMAN HOUDT VOET BIJ STUK:
NIEUWE
KOMST
leen doemdenken
^verkort gehandhaafd
NIJMEGEN-A'DAM vv.IN ACHT UUR
I )e?e|Fd
Regerings-
verklaring
Reken op Esso met Sinterklaas.
REKEN OP ESSa
BINNENLAND
Jinimumprijs
import-brood
an kracht
aap
Metz
DE STEM COMMENTAAR
PCO: Op veel
protestants-
christelijke
scholen acties
Graag gedaan
Erwtensoep
SER: Daling
koopkracht
reeks van
jaren niet
te vermijden
Hulpbisschop
Bar benoemd
tot legerbisschop
Met de splinternieuwe Stadsgids
van Esso heeft u nu 100 plattegronden
van Nederlandse steden in uw dash
boardkastje.
Een heel praktisch cadeau, dat
veel tijd en omrijden bespaart.
Ook dank zij de wijknummers.
De prijs: slechts f 9,75
(dat is nog geen dubbeltje per
plattegrond).
Bij de meeste Esso-
stations, zolang de voorraad
strekt Kom dus snel even
langs.
T5
niMSPAG 23 NOVEMBER 1982
T22 PAGINA 3
proces tegen EDWIN WIL-
l, een ex-agent van de
1 die beschuldigd werd
i illegaal wapentrans-
rt naar Libië. Zijn ge.
Itelijk ontklede lijk
rd vorige maand gevon-
buiten een motel in
rginia. Mulcahy was de
l^ede mogelijke getuige
en Wilson die overleed
irdat hij voor de rechter
i getuigenis kon afleg-
t. Eerder dit jaar over-
d een Cubaan die met
ilson een moord zou heb-
n beraamd, bij de ont-
tffing aan boord van een
.ip in Miami. Dit werd
er geboekt als een onge-
rONI en MARIA MACHAKA, een
als emigrantenechtpaar,
in de Amerikaanse stad
nver (Colorado) hereni-
met zijn zesjarig zoontje,
ze niet meer gezien heb-
i sinds ze meer dan een
r geleden Polen verlie-
Het echtpaar trof in
elschap van Ameri-
inse hulpverleners hun
ntje Maciej op het vlieg-
d van Denver. De schei-
,g van het gezin begon 20
anden geleden toen de
Ier werd ontslagen als
eepsmonteur omdat hij
was van de vrije vak-
id Solidariteit. Voor die
l kreeg hij echter een vi-
n om in Oostentijk werk
zoeken, maar hij moeht
i gezin niet meenemen,
imaal buiten Polen
eg en kreeg hij politiek
;l. Na acht maanden du-
de pogingen stemden de
i Ise autoriteiten erin
i vrouw en zijn oudste
n naar Oostenrijk te la-
gaan. De jongste zoon
eg geen uitreisvisum en
bleef bij zijn grootou-
In mei verhuisde het
in naar de verenigde
ën pas een week gele
besloten de poolse
oriteiten het kind te la-
vertrekken.
fcortingswet
nderwij s
aar kamer
Vin een onzer verslaggevers
0 HAAG - Vanaf vandaag
jg brood dat in het buiten-
jj is gebakken niet onder
:n minimumprijs worden
irkocht.
Aldus gisteren een woord-
icrder van het Produktschap
«or Granen, Zaden en Peul-
chten.
Wat de minimumprijs pre-
b zal worden, kon hij niet
jgen, maar gerekend moet
orden op ongeveer 1,75 gul-
at per brood van 800 gram.
ttninimumprijs voor Neder-
inds brood bedraagt 1,76 gul-
MP Metz (VVD) is maandag
eedigd als lid van de Tweede
amer. Metz was tot voor kort
trkzaam als journalist bij de
iegraaf. Er ontstond deinig
td zijn kandidatuur toen
tkend werd dat dat hij als
Iviseur banden had gehad
(t het failliete bedrij f F en
•Properties, waarvan twee
rectieleden wegens belas-
jraude gevangen zitten.
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Waarschijnlijk nog deze week,
maar anders zeker volgende week stuurt mi
nister Deetman (Onderwijs) het kortingswetje,
dat de onderwijsgevenden 1,65 procent van
hun salaris gaat kosten, naar de kamer.
De bewindsman ziet
geen enkele andere mo
gelijkheid om volgend
jaar 278 miljoen gulden
op zijn departement te
bezuinigen.
„Ik heb mijn begroting wer
kelijk binnenste buiten ge
keerd. Als ik iets over het
hoofd gezien zou hebben ben
ik de eerste om dat geld op de
salarisinhouding in mindering
te brengen. Maar alles wat ik
buiten de salarispost nog kan
doen is een centenkwestie", al
dus de bewindsman gisteren
na afloop van het voorlezen
van de regeringsverklaring.
Deetman zal de kamer verzoe
ken de zogenoemde wet inte
rim-inhouding salarissen on
derwijspersoneel zo snel mo
gelijk te behandelen.
De minister benadrukte gis
teren nog eens, dat het om een.
tijdelijke maatregel gaat, die
vrijwel zeker ongedaan kan
worden gemaakt. In kringen
rondom Deetman viel te be
luisteren, dat een harde ga
rantie daarvoor echter op juri
dische problemen stuit. Het
benodigde geld kan hij zonder.
uwe auto's van de laatste
weken van dit jaar nog bol
Ike over niet al te lange tijd
ud in petto;
e. Evenals bij de 5-serie zal
lig veranderen. De belang-
Dtorkap. De elektronica zal
op van volgend jaar is in de
uitvoering te verwachten;
titmo introduceren. De Fiat
/enslicht';
"de Rekord. Het brandstof-
bracht zijn;
Tijdens de RAI, begin vol
ei getoond. Deze Mercedes
ge „200"; in prijs zal de wa-
ggen;
wij gen over de wagen, wel-
ngsperiode moet al afgeslo-
uws over dit nieuwe model
;1 nog niet vast.
kenteken, 29. vlug, 30 on-
rne, 31. paradijs, 32. spie s.
7TTö
I Z£ U3P3 i£ apou OS IJ"*
'SS 33US 'PS 3\30 'SS U cf
Uldpi 11 JLOUS 91 OAdtf 91
01 uudj: 6 ^■ULdS '8 ^aL
ud z wvd 'l :6uissoia°
phebben we nu dan, na de „Bergrede van Aantjes", de
tai Geboden van Lubbers". De minister-president vatte
die tien punten gisteren bij de presentatie van het nieu-
centrum-rechtse kabinet in de Tweede Kamer de
ofdpunten samen van het beleid, dat hij de komende
«laar met steun van CDA en VVD hoopt te kunnen voe-
Het zal een driesporenbeleid worden, beloofde de pre
st vermindering van het overheidstekort, verbetering
f de positie van het bedrijsleven en spreiding van het
erkover meer mensen.
Aansprekende voorstellen. Of ze economisch verant
en politiek haalbaar zijn, zal bij het vervolg van het
werdebat in de komende dagen wel blijken. Vooralsnog
ten aanzien van beide punten enig voorbehoud. De
"tangsverklaring van Lubbers laat vragen onbeant-
Dfd inzake de eerlijke verdeling van (bezuinigings)las-
1 en roept vragen op inzake de meest gewenste finan-
el-economische koers en de effecten daarvan. Dit laat
jes echter geen nieuw gegeven. Alle Nederlandse eco-
jtan van naam twisten al maanden lang over deze pro-
®iatiek zonder tot een eensluidende visie te kunnen ko-
■aast de concrete inhoud van de regeringsverklaring is
de toonzetting van dit staatsstuk van belang. In dit ver-
taconstateren wij met genoegen dat het niet vanuit een
tasieve opstelling geschreven is. In deze regerings-
f'lanng is geen plaats voor doemdenken. Dit kabinet wil
tannelijk hard tegen aan gaan, niet vanuit de verwach-
_Sdat het 't „gigantische karwei" wel even zal klaren,
vanuit een realistische visie op de problemen en op
"mogelijkheden tot oplossing daarvan. Welvaart en wel
forden ons niet als een erfenis in de schoot geworpen
plateerde de minister-president, maar moeten iedere
iteratie opnieuw verworven worden. Dat is juist, maar
"'aren 't wel met z'n allen een beetje vergeten.
;89enngsverklaring komt op het moment, dat de onder
wereld nog nagonst (en meer dan dat) van de staking
vorige week, het openbaar vervoer in een groot deel
ta land een dag ontwricht was en in allerlei andere
"k,0ren stakingsacties worden voorbereid. Het kabinet
f niet van onder de indruk te zijn. De bezuinigings-
"en ten aanzien van de salarissen van ambtenaren,
polgers en uitkeringstrekkers, zijn in ieder geval voor
op onverkort gehandhaafd. Over het hete hangijzer
extra korting van 1,65 procent voor het onderwij-
Personeel wordt, tot grote woede van de onderwijsor-
taes, zelfs met geen woord gerept.
-schien heeft het kabinet op deze punten nog enig
«igelcl achter de hand. Of durft het wat meer risico te
f "u de werkgeversorganisaties en de vakcentrales,
als gevolg van de overlegbereidheid van Lubbers
^aanbevelingen hebben gedaan voor de inlevering van
|n ruil voor arbeidstijdverkorting. Als gevolg van dit
s '^-akkoord vervalt de voorgestelde adempauze. Een
fa cesie voor Lubbers. Het kabinet moge er de in-
ftait putten om als grootste werkgever van het land
fi overleg met de eigen werknemers, de ambtena-
Realiseren
vernieuwing van de kernwapens betreft kiest het
f-, zoals verwacht, voor de voortzetting van de voor-
,cLr'n9 van de plaatsing van deze wapens. Dat is de eni-
f Wjkheid, aldus Lubbers, om de Russen tot conces
meer vrijmaken door de sala
risherstructurering, die de ko
mende jaren op stapel staat,
minder ingrijpend te maken.
Maar als hij dat zo zou zeggen
loopt hij de kans voor de rech
ter te worden gesleept wegens
het onzorgvuldig voeren van
het overleg, dat onlangs over
de herstructurering is begon
nen. De onderwijsvakorgani
saties zouden overigens infor
meel op de hoogte zijn van de
ze constructie.
Het nieuwe salarisssysteem,
dat onderwijsgevenden gelijk-
schakelt met andere ambtena
ren door hen niet meer naar
leeftijd maar naar lesniveau
te betalen, levert nog vóór 1990
honderden miljoenen op. Maar
omdat daarmee in de meerja
renramingen nog geen reke
ning is gehouden, heeft de be
windsman zeeën van ruimte
om de huidige korting onge
daan te maken.
DEN HAAG - Op ongeveer
negentig procent van de bijna
6000 protestants-christelijke
scholen in ons land wordt van
daag actie gevoerd. Op vijftien
procent van de scholen zal
worden gestaakt.
De acties hebben ten doel
ouders en schoolbesturen in te
lichten over de komende pro
blemen als de regering haar
voorgenomen bezuinigings
maatregelen doorvoert.
Ook op de protestants-
chtristelijke Prinses Irene-
school in Bergen op Zoom
wordt vanmiddag een werk
onderbreking gehouden. De
leerkrachten van de school
zijn van plan om ouders en
schoolbestuur een actieverga
dering te beleggen, om te over
leggen over een gezamenlijk
protest in de richting van de
Tweede Kamer. Voor de kin
deren, die, die dag gewoon op
school moeten zijn, wordt een
speciale regeling getroffen.
Door Bert Kerkhoffs
NIJMEGEN/ARNHEM/ AMSTER
DAM - Het had zo mooi kunnen zijn!
Als die ene bus er tenminste óók nog
had gestaan. Maar juist die hielden de
Amsterdamse NS-ers in de remise ge
vangen.
Het gevolg is dat ik - komend uit
Nijmegen - drie uur na m'n vertrek in
Bussum-Naarden onder het Publex-
bord 'Zat ik maar in Hoog-Catharijne'
sta te kleumen.
Bus 136 van Centraal Nederland van
10.07 uur moet uit het stakingsgebied in
de hoofdstad komen, maar wordt in de
garage vastgehouden. De eerstvolgen
de arriveert een uur later uit de rich
ting Hilversum met 'n werkwillige
chauffeur achter de voorruit.
Hij mag zijn vrachtje lossen op het
Weesperplein, vlakbij het Ajax-sta-
dion. Geen metertje verder, maar dat
hindert niemand, want daar aan de
rand van de hoofdstad ligt vandaag de
grootste vrijwillige liftcentrale van
Nederland.
Met trein en bus doe ik precies zes
uur over deze mijl-op-zeven-reis; lif
tend ben ik in ruim anderhalf uur te
rug op mijn uitgangspunt. Zacht zo
evend in een luxe directiewagen uit
Apeldoorn, waarvan de bestuurder zijn
baas naar Schiphol heeft gebracht. Hij
vertelt opdracht te hebben op de terug
reis zoveel mogelijk lifters terwille te
zijn.
Om even na zevenen vertrekt mijn
trein vanuit een nog donker en regen
achtig Nijmegen richting Arnhem. Op
de perrons is het opvallend rustig. De
Bruna-man kijkt me triest aan. De
klandizie is minimaal. Verder reizen in
westelijke richting is onmogelijk.
Zelfs voor de internationale treinen
geldt Arnhem als eindpunt. De 'lok'
keert en sleept ze weer Heim ins Reich.
Een perronchef met 'n dik pak pape
rassen onder de arm en driftig kake
lend in zijn portofoon adviseert me de
'Noordkaap' te nemen.
Via Zutphen dus en vandaar in een
rood, aftands boemeltje naar Apel
doorn en over Amersfoort richting Het
Gooi. Alle treinen rijden op de minuut
en kruisen vaak overvolle snelwegen.
De loketjuf in Zutphen kijkt verbaasd
als ik een kaartje naar Naarden vraag.
Ze raadpleegt de stakingsplatte
grond en zegt dan met 'n lichte blos:
„Gos, wat slim van u". De meeste kran
ten-en bloemenkiosken zijn dicht en in
de restauraties hangt anderhalve man
en 'n paardekop.
Slechts een enkele doorzetter waagt
vanuit een 'leeg' Amersfoort, waar de
microfoniste met 'n knarsend keelge
luid iets onverstaanbaars door de luid
sprekers pruttelt, de sprong naar
Naarden. Voor de NS is dat vandaag
een absoluut onneembare vesting.
ken? De perrons zijn uitgestorven en
maar eenmaal per uur loopt er 'n trein
binnen.
Opmerkelijk is dat er onderweg
praktisch niet over de staking gespro
ken wordt. Nederland is onderhand
blijkbaar wel wat gewend...In iets
minder dan een uur sukkelt de bus
naar het Weesperplein, waar het druk
ker is dan op zaterdagmiddag in de
Kalverstraat.
Je hoeft je hand maar op te steken en
er klapt al 'n portier open. De Amster
damse automobilisten verklaren zich
massaal solidair met de gedupeerden.
Omgekeerd proberen enkele taxi
chauffeurs er een stakings-slaatje uit
te slaan, maar ze krijgen geen schijn
van kans.
Een simpele druk op m'n hoed om af
waaien te voorkomen, is al voldoende
om binnen drie tellen 'n glanzend
zwarte limousine naast me te laten
stoppen. De bestuurder in uniform en
met pet opent het raampje en vraagt of
ik 'soms richting Apeldoorn moet'.
De bussen die uit Amsterdam naar
Bussum rijden, laten ditmaal verstek
gaan; die in Het Gooi gestationeerd
zijn, verschijnen om de twee uur
en...op tijd! In de restauratie stel ik
vast dat ik al 3 uur onderweg ben. De
pachter klaagt steen-en-been. Zijn
erwtensoep blijft vrijwel onaange
roerd.
In het stationskantoor vertelt de chef
dat er maar 5 van zij n 40 mensen willen
staken, maar dat dit niet mag omdat
Bussum buiten het stakingsgebied valt.
Dus werken ze. Allemaal! Nou, wer-
Ik knik. Achterin zitten twee bloed
mooie liftsters voor de richting Amers
foort. De man heeft zijn directeur op
het vliegveld gezet en mag op de terug
reis meenemen wie hij wil. Dus wat
doe je dan? Eer ik er erg in heb, staan
we al bij de 'naald'. Ik wil afrekenen,
maar hij weigert gedecideerd met 'n
'Graag gedaan'.
Per bus gaat het dan - vergeleken
met even daarvoor - schoorvoetend
richting Arnhem en vervolgens met de
trein naar Nijmegen. Acht uur na m'n
vertrek sta ik weer op het Stations
plein. Voor hetzelfde geld had ik de
trekschuit kunnen nemen, maar..die
vaart ook al lang niet meer!
NIET alleen bij de spoorwegen en het open
baar vervoer in enkele steden werd gisteren ge
staakt. De PTT werd geconfronteerd met be
perkte stakingen in Amsterdam en Groningen.
De door het uitvallen van posttreinen ontstane
achterstand in de bezorging kon echter volgens
een woordvoerder van de PTT worden beperkt,
omdat postauto's (met Amsterdam als uitzonde
ring) het vervoer overnamen. In Amsterdam
onderbrak het merendeel van de 600 personeels
leden van de Bijlmerbajes het gisteren stipt uit
gevoerde dagelijks werk voor een demonstratie
ve bijeenkomst op de stoep van de strafinrich
ting. In Rotterdam, Amsterdam, Groningen en
enkele andere plaatsen lieten in totaal zo'n 5.000
ambtenaren van allerlei overheidsinstanties en
universiteiten maandag hun werk enkele uren
voor wat het was om een bezoek te brengen aan
protestmanifestaties van de bonden. Zoals (op
de foto) in Groningen, waar werknemers van
het Elektriciteitsbedrijf van Groningen en
Drente op eigen wijze van hun ongenoegen
blijk gaven.
Van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Een daling van
de koopkracht gedurende een
aantal jaren is onvermijdelijk,
wil men de Nederlandse eco
nomie weer in het goede spoor
krijgen.
Om de omvang van die da
ling te beperken dient de be
lasting- en premiedruk te
worden gestabiliseerd.
Dat is eeri van de conclusies
uit het ontwerpadvies over het
Sociaal-Economisch Beleid op
de middellange termijn 1983-
1986 van de commissie Ont
wikkeling Nationale Economie
(ONE) van de Sociaal-Econo
mische Raad. De commissie
komt verdewr ondermeer tot
de slotsom dat vermindering
van de arbeidskosten nodig is
om de rendementen en de con
currentiekracht van het be
drijfsleven te verbeteren.
Daarnaast dient het financie
ringstekort van de overheid
volgens een duidelijk meerja
renprogramma te worden ver
minderd. Dit alles moet wor
den aangevuld met een beleid
gericht op herverdeling van
arbeid.
J/ €7 15
De treinen hebben het gisteren
langzaam-aan gedaan. Maar de
stoomboot is gewoon aangeko
men en de schimmel trippel-
trap pelt over het dak alsof er
geen sprake is van een staking.
Wat ik hiermee wil beweren?
Dit; zal iemand zich over een
paar weken deze trein-arme
dag herinneren? Of is het ge
woon een dag die snel uit de
herinnering verdwijnt?
De 22-ste november is een
spoorloze dag, vrees ik. In dub
bele betekenis.
Hebben de machinisten enige
trein-winst geboekt als het ge
mopper over de ongemakken
verstomd is? Volgend jaar
komt de schimmel van Sin
terklaas gewoon terug en dan
is de NS allang door de mees
ten van ons „losgekoppeld".
Want deze week gaan de men
sen zich boos maken over de
hoge prijzen van de Sin
terklaas-cadeautjes en de aan
val van de computer op de
kleuterwereld.
Dan roepen we woedende din
gen over de regeringsverkla
ring van de Stichting Lubbers.
Vervolgens wordt er landelijk
gevloekt over het feit dat de
kerstdagen op zaterdag en
zondag vallen.
Maar er zijn ook hoopvolle be
richten. Er schijnen steeds
meer doctorandussen door te
willen gaan tot ze doctor zijn.
Om hun baantje veilig te stel
len. En omdat Schwietert de
drs.-titel zo beschadigd heeft
natuurlijk.
Kortom: het aantal écht knap
pe koppen in Nederland zal
toenemen. En die doen zulke
knappe uitvindingen dat we
straks helemaal geen trein
meer nodig hebben!
MERIJN
ROTTERDAM - De hulpbis
schop van het bisdom Rotter
dam, mgr. R. Ph. Bar o.s.b., is
door paus Paulus II benoemd
tot legerbisschop (vicarus cas-
trensis).
De paus komt hiermee tege
moet aan het verzoek van de
aartbisschop, kardinaal Wille-
brands, ontheven te worden
van de functie van legerbis
schop, omdat hij deze niet lan
ger meende te kunnen combi
neren met zijn andere taken;
aartsbisschop van Utrecht,
voorzitter van het Secreta
riaat voor de Eenheid onder de
Christenen.
Hulpbisschop Bar kent zijn
nieuwe werkterrein reeds uit
de tijd dat hij aalmoezenier en
hoofdaalmoezenier bij de Ko
ninklijke Luchtmacht was. Hij
staat bekend als voorstander
van kernwapens. Bar blijft vi
caris-generaal en hulpbis
schip van Rotterdam, zoals in
Nederland de functie van
hulpbisschop steeds gecombi
neerd werd met een andere
bisschoppelijke functie.
Zwegen. De R.K. bewindsman distancieert zich
van het standpunt van bisschop Ernst van Breda,
sar hl, i, lupui ii
üssbo n zich verzekerd weten van de zegen van de zo
doemde legerbisschop, mgr. Bar.
HET kabinet heeft „bij de on
vermijdelijke inkomensoffers
een heldere keus gedaan: op
komen voor de echte minima,"
zo zei Lubbers. Zij krijgen een
extra koopkrachtbescherming.
Op korte termijn wil het kabi
net aangeven welke uitke
ringstrekkers zonder dat hun
uitkering in gevaar komt acti
viteiten mogen verrichten.
„Nodig is een beleid om de
maatschappelijke gevolgen
van het niet hebben van be
taald werk op te vangen en
een vrijwilligersbeleid om
voorwaarden te scheppen voor
iniatitieven van burgers ten
behoeve van diensten aan de
samenleving."
De voorzitter van de groot
ste ambtenarenbond ABVA/
KABO, Van der Scheur, riep
gisteren het kabinet op te ko
men tot „een redelijk compro
mis". Hij wil dat het kabinet in
zijn beleid voor de ambtena
ren aansluit bij wat nu staat te
gebeuren in het vrije bedrijfs
leven: de prijscompensatie be
steden voor het scheppen van
werk. „Het kabinet moet het
mes van tafel nemen en niet
uitgaan van bevriezing. De
ambtenaren zullen zich niet
zonder meer naar de slacht
bank laten leiden. De regering
zal door de knieën gaan indien
de ambtenaren bereid zijn
door langdurige acties hun
eisen kracht bij te zetten.
Daarom bereiden wij ons voor
op een langdurige strijd."
De vervoersbond FNV, die
gisteren een staking organi
seerde, toonde zich zeer ver
ontwaardigd over het feit dat
de regering aan de bevriezing
vasthoudt. „De mensen die on
ze actie als voorbarig bestem
peld hebben krijgen ongelijk.
Deze acties zijn dringend no-
Vervolg van pagina 1
dig, ook al om het parlement
duidelijk te maken dat het er
verstandig aan doet de rege
ring terug te fluiten."
Ook de Algemene en de
Christelijke Politiebonden
sluiten acties niet uit. „Nu in
de regeringsverklaring de be
vriezing zwart op wit is gezet
komt actie van de politie dich
terbij," zei ACP-voorzitter
Teeuwen.
De onderwij sorganisaties,
die vorige week acties organi
seerden, waren verbijsterd
over het feit, dat in de rege
ringsverklaring met geen
woord gerept werd over de ex
tra korting van 1,65 op de sa
larissen van leerkrachten.
„Ronduit schandalig", zei het
Genootschap van Leraren, dat
waarschuwde voor verscher
ping van acties als de Kamer
bij de debatten dit punt ook
onder het tapijt schuift. „On
verdroten voortzetting van het
afbraakbeleid, oordeelde de
Kat'holieke Onderwijs Vakor
ganisatie KOV. „Verdere ont
manteling van het onderwijs,
een slag in het gezicht van al
len die op een of andere wijze
belang hebben bij goed onder
wijs," hekelde de grootste on
derwijsorganisatie ABOP de
regeringsverklaring.
Redelijk instemmmende re
acties kwamen van de grote
werkgeversorganisaties VNO
en NCW: „Sober en realistisch,
geen problemen verdoezeld,
geen overtrokken verwachtin
gen gewekt. Er is veel wat on
dernemers vertrouwen kan
geven in het sociaal-econo
misch beleid van de overheid
in de komende jaren." Met in
stemming stelden VNO en
NCW vast dat de regering
„een zelfstandig inkomensbe
leid voor ambtenaren en uit
keringstrekkers inzet."
De Kamerfracties komen
vandaag aan het woord. De
regeringspartijen CDA en
VVD hielden gisteravond hun
reacties nog voor zich. Opposi
tieleider Den Uyl wilde slechts
kwijt dat hij „in de regerings
plannen aanzetten tot een ge
richt werkgelegenheidsbeleid
- ondanks alles onmisbaar -
mist. De plannen om het fi
nancieringstekort terug te
dringen en de lasten voor het
bedrijfsleven te verlichten zijn
fraai, maar niet voldoende.
Zonder zekerheid op afzet van
produkten zal het bedrijdsle-
ven niet investeren." De PVdA
is tegen bevriezing van de
ambtenarensalarisen.
Het oordeel van D'66 is
overwegend negatief, „Een
verhullend stuk, waarin mooie
woorden worden gebruikt om
een beleid waar we grote
moeite mee hebben toe te dek
ken," aldus fractieleider Eng-
wirda.
De PSP-fractie sprak in een
eerste commentaar de hoop uit
dat de regering „onder het
verzet moge bezwijken omdat
het beleid recht in gaat tegen
de wensen en eisen van vele
maatschappelijke groeperin
gen."
De PPR stelde vast dat het
kabinet-Lubbers „radicaal ge
broken heeft met werkgele
genheidsbeleid, zo radicaal dat
voor het eerst sinds 1945 de
werkgelegenheid als doelstel
ling gewoon opzij is gezet."
(ADVERTENTIE)