Socialisten voor gigantische problemen
Aardverschuiving in Spaanse politiek
CDA-VVD-kabinet laat
derde wereld bloeden
De huiseigenaar
koopt zekerheid
Afrika*
in novc
Hoe Van Dijk hulp voor bevoegdheden inruilde
I!^hng<
Hypotheekrente per 26 okt.
i
Manuel Fraga Iribarne:
briljant en gevaarlijk
OM 'RODE' AA
Thatcher en
SU harder
■ACHTERGROND
Blokken
Geen illusie
Herschatting
Onverteerbaar
Prioriteit
Bevoegdheden
Rente-Rust Hypotheek en Woon-Waarborggarantie
Gewaardeerd
Li
1
4
t
r
r
4
i
1
L
t
t
R
j
I
r
KENIASE MINIi
ZATERDAG 30 OKTOBER 1982
T11
door onze correspondent
Jan Drummen
MADRID - De socialis
ten hebben donderdag
in de derde vrije ver
kiezingen sedert het
Franco-tijdperk in
Spanje een aardver-
schuivings-overwin-
ning behaald. Met 45,7
procent van de uitge
brachte stemmen en 201
zetels in de Tweede Ka
mer van het Congres
van Afgevaardigden
hebben zij de volstrekte
meerderheid. Spanje zal
daarmee ook de eerste
socialistische regering
van zij n geschiedenis
kennen; tijdens de zoge
naamde tweede repu
bliek namen de socialis
ten alleen deel aan een
linkse coalitie-regering.
Felipe Gonzalez, de leider
van de socialistische partij
verklaarde, dat de uitslag
niet de overwinning van zijn
partij betekent, maar de
triomf van de democratie.
Tienduizenden Madrilenen
hebben de overwinning van
links tot in de late uren van
de nacht op straat en op
pleinen met muziek en dans
gevierd. Felipe Gonzalez
deed in de nacht een beroep
op zijn aanhangers zich ma
tig en redelijk te betonen en
hij had hen aangeraden de
overwinning liever thuis
Felipe Gonzalez had gisteren nog even alle tijd voor
zijn kinderen.
rond het glas te vieren dan
op straat. De nacht verliep
evenals de verkiezingsdag
zonder incidenten.
De rechtse conservatieve
Alianza Popular van de
Francistische oud-minister
Manuel Fraga Iribarne ver
overde zoals verwacht werd
de tweede plaats met bijna
25 procent van de stemmen
en 104 kamerzetels terwijl
de beweging er tot dusver
maar 9 had. Zij vormden het
rechtse oppositieblok, in fei
te een Francistisch blok dat
zijn naam niet durft te noe
men en al de kleinere partij -
en tussen links en rechts zijn
plat gewalst
De UCD, die tot dusver de
regeringspartij was, heeft
nog maar 15 zetels over van
de 160 die zij tot donderdag
in de Cortes had en de nieu
we beweging van de oud
premier Suarez, de sociaal
democratische groepering,
heeft maar 2 zetels behaald.
De communisten hebben
sedert de vorige verkiezin
gen van 1979 een miljoen
stemmen verloren en hou
den nog maar 5 kamerzetels
over (3,8 procent van de
stemmen); terwijl uiterst
rechts 0,1 procent van de uit
gebrachte stemmen op zijn
naam verzamelde.
Een woordvoerder van het
leger verklaarde dat de ge
wapende macht boven de
partijen staat en de in ver
kiezingen uitgesproken wil
van het volk zal eerbiedigen.
Het is evenwel duidelijk, dat
niet het hele leger er zo over
denkt. Men blijft er in de
Spaanse hoofdstad van
overtuigd, dat uiterst
rechtse groeperingen in de
strijdmachten de droom om
over enige tijd een staats
greep uit te voeren nog niet
hebben opgegeven.
De verkiezingen hebben
de sedert enige dagen ver
wachte di-polarisering of
het verdelen van Spanje in
twee blokken tot een feit ge
maakt: links de socialisti
sche partij die de volstrekte
meerderheid behaalde (201
zetels op een totaal van 350)
en dus een uitsluitend socia
listische regering zal kun
nen vormen en rechts het
oppositieblok van de Alian
za Popular die blijkbaar al
de conservatieve en reactio
naire krachten op haar
naam verenigd heeft. Moge
lijk zullen enkele vooraan
staande leden van de eer
tijds belangrijke centrum
partij en eveneens van de
beweging van Suarez door
Felipe Gonzalez aangezocht
worden deel van de nieuwe
regering uit te maken waar
mee de socialisten, indien dit
aanvaard zou worden, de
parlementaire basis voor de
regering nog zouden kunnen
verbreden.
De uitslag beantwoordt in
verregaande mate de alge
mene verwachtingen en al
leen het feit dat de socialis
ten meer zetels in de Kamer
behaald hebben dan zij no
dig hebben om zonder hulp
van andere partijen te rege
ren, overtrof de verwachtin
gen van velen.
Felipe Gonzalez zal in de
komende dagen zijn bespre
kingen beginnen voor de sa
menstelling van het nieuwe
kabinet dat op zijn laatst op
2 december de macht zal
moeten aanvaarden.
In Madrid maakte men
zich ook in socialistische
kringen vrijdagmorgen geen
illusie: de taak die het nieu
we bewind te wachten staat
is kolossaal en een aantal
van de gestelde socialisti
sche programmapunten kan
zeker niet zo snel en zeker
niet zo volledig verwezen
lijkt worden als velen dat
zouden wensen. De gevaren
van een ingrijpen van een
deel van het leger, dat een
soort panische schrik voor
links heeft, zullen groter
worden in de mate waarin
de oplossing van de grote
problemen van het land
(werkloosheid, inflatie en
bestrijding van terrorisme)
moeilijk zal blijken. En het
relatief sterke oppositieblok
zal door zekere legerofficie
ren als een mogelijk politie
ke adem beschouwd kunnen
worden.
Het niet te loochenen ver
kiezingssucces van de oppo
sitie is ook een gevolg ervan
dat velen door de centrum
beweging die sedert 1977 aan
het bewind was, teleurge
steld zijn. De klap die deze
partij gekregen heeft, dus de
centrumpartij UCD, (de te
genwoordige eerste minister
Calvo Sotelo werd niet eens
als kamerlid herkozen) wijst
op de teleurstelling die voor
een deel de kracht van de
Alianza Popular geworden
is. De grote opkomst van de
kiezers (bijna 80 procent) en
het uitblijven van elk inci
dent wijst er op hoe belang
rijk de Spanjaarden de de
mocratisering van hun land
achten.
Door Frans Boogaard
DEN HAAG - Naar ver
wachting wordt de nieuwe
coalitie van CDA en VVD
volgende week een feit en
kan Nederland zich opma
ken voor een nieuwe periode
van centrum-rechts beleid.
Maar niet alleen Neder
land, want de gevolgen van
het nieuwe beleid zullen in
de derde wereld nog eerder
merkbaar zijn. Het kabinet-
Lubbers wil fors het mes
zetten in de ontwikkelings
hulp.
Daarmee komt een eind
aan de lange reeks van ja
ren, waarin Nederland
steeds heeft kunnen roepen
dat het tenminste anderhalf
procent van zijn netto natio
naal inkomen (NNI) aan de
arme landen afstond. Vol
gend jaar zitten die ander
half procent er niet meer in.
En wordt de teruggang van
de Nederlandse economie
niet op de sterkste, maar op
de werkelijk allerzwakste
schouders gelegd.
Daags voor Prinsjesdag
'82 vertelde minister Van
Dijk (CDA) nog trots, dat de
begroting van zijn departe
ment structureel met 150
miljoen zou worden ver
hoogd. Die verhoging was
het gevolg van een herschat
ting van het netto nationaal
inkomen. Als gevolg van die
herschatting had Van Dijk
er eigenlijk 280 miljoen bij
moeten krijgen, maar Van
der Stee (Financiën) was
bang dat daardoor het fi
nancieringstekort te snel
zou oplopen. En dat leidde
tot de afspraak dat Van Dijk
het voorlopig maar met 150
miljoen extra moest doen,
deels te halen uit het stuw
meer van in de afgelopen ja
ren toegezegde, maar nog
niet uitgekeerde bedragen -
de anderhalfprocents-bij-
dragen van de afgelopen ja
ren dus.
Van Dijk was daarmee
redelijk tevree - „het bete
kent in ieder geval dat ik
meer geld krijg" - en had
daartoe ook alle reden, na
dat Van der Stee hem eerst
al aan een kasplafond had
gebonden. Maar dat was al
lemaal nog in de kabinetten
Van Agt II en III. De toetre
ding van de VVD heeft de
zaak drastisch veranderd.
Het eerste ontwerp-akkoord
van informateur Scholten
noemde plotseling een be
stemming voor de extra 150-
miljoen (exportbevordering)
en in het tweede ontwerp
akkoord waren ze totaal
verdwenen. En dat betekent,
bevestigt Ontwikkelingssa
menwerking, dat Nederland
onder de jarenlang geldende
norm van anderhalf procent
NNI zakt. En niet voor het
eerst, want nadere informa
tie op het departement leert,
dat het eerste kabinet Van
Agt (met Wiegel) de her
schatting van het NNI be
wust een jaar heeft uitge
steld. Ook dit jaar legt de
derde wereld er dus al 280
miljoen op toe.
Drs. Rob van den Toorn,
ontwikkelinesspecialist van
het CDA, noemt het onver
teerbaar dat op deze manier
aan de ontwikkelingshulp
wordt geknaagd. Hij heeft
daar grote problemen mee,
maar nog meer zit hem
dwars dat het regeerak
koord doortrokken is van
een hechte relatie tussen de
ontwikkelingshulp en de
stand van de eigen econo
mie. „Eigenlijk is dat rond
uit schunnig. Als het je zelf
goed gaat kun je wel ander
half procent missen, maar
als het slecht gaat ineens
niet meer." Naar zijn smaak
is in het onderdeel ontwik
kelingshulp van het akkoord
nagenoeg niets van het CDA
terug te vinden. In een be
toog van ongeveer tien mi
nuten afgelopen week in de
fractie heeft hij dat ook pro
beren duidelijk te maken,
maar een voorbehoud zat er
voor hem niet in. „Ik had te
gen het hele onderdeel van
het akkoord bezwaar, maar
dan val je buiten de definitie
van het voorbehoud. Daar
om heb ik gezegd dat ik het
ontwikkelingsbeleid van de
komende jaren aan het pro
gram zal toetsen, en niet aan
het akkoord. Ik denk dat ik
dan wel eens nee zal moeten
zeggen."
Van den Toorn is overi
gens één van de weinigen
binnen het CDA, die heeft
ingezien hoe Ontwikke
lingssamenwerking bijna
sluipend is uitgekleed. Har-
rie Aarts, één van de andere
CDA-deskundigen, is ern
stig ziek, en Hans Gualthé-
rie van Weezei, ooit door de
CDA-jongeren aan een Ka
merzetel geholpen, heeft met
de hulpafbraak ingestemd.
„Het is nu eenmaal voor de
minister van Financiën niet
zo eenvoudig," zei hij deze
week. De laatste en niet de
minst deskundige bij het
CDA is Cees van Dijk, mo
menteel zelfs minister voor
Ontwikkelingssamenwer
king, maar hij werd niet ge
raadpleegd. Lubbers deelde
hem na afloop van de onder
handelingen eenvoudig de
resultaten mee.
Volgens Van den Toorn
heeft Lubbers in het totaal
van de onderhandelingen
met de VVD de ontwikke
lingshulp een te lage priori
teit gegeven. Dat blijkt niet
alleen uit het feit dat het
uitgavenniveau zonder meer
met 150 miljoen is verlaagd,
dat blijkt op tal van punten.
Zo komt een groter deel van
de Nederlandse VN-bij dra
gen voor rekening van Ont
wikkelingssamenwerking,
moet de remigratie van Su-
rinamers volledig door dit
departement worden opge
bracht en zal het meer moe
ten gaan betalen aan ge
mengde kredieten van Ont
wikkelingssamenwerking
en Economische Zaken. Los
van de exportbevordering
Van Dijk
die op verschillende plaat
sen wordt bepleit, en de no
viteit dat ontbinding van de
Nederlandse hulp aan beste
ding in ons land alleen door
mag gaan als ze de Neder
landse economie niet
schaadt (dus nooit), gaat
Ontwikkelingssamenwer
king ook daar de komende
vier jaar al 145 miljoen op
achteruit. En dan is er nog
de al lang bepleite verschui
ving van kapitaalmarkt-
naar schatkistmiddelen, ge
wenst uit een oogpunt van
vermindering van rente-
druk. Nijpels en Lubbers
waren overeengekomen die
verschuiving tot een bedrag
van 100 miljoen met ingang
van 1 januari '83 door te voe
ren, en daarmee ging ook de
CDA-fractie akkoord. Maar
beide heren vergaten hun
afspraak te noteren, en nu
wordt per 1 januari '83
slechts 50 miljoen doorge
schoven. Geen werkelijke
aderlating, maar wel type
rend voor de nonchalance
waarmee het CDA de ont
wikkelingshulp heeft „uit
onderhandeld".
Na de strijd die Van Dijk
eerder dit jaar heeft gele
verd om onder het kaspla
fond van zijn collega Van
der Stee uit te komen - een
beperkende maatregel die
overigens in het akkoord
ook voor meerdere jaren
wordt vastgelegd - zou de
verwachting mogen zijn dat
ook de demissionaire be
windsman - die goede kans
maakt te blijven - diep on
gelukkig zou zijn met het
akkoord. Toch is dat niet het
geval. Naast enige treurnis
over de beperking van de
middelen, leeft bij Van Dijk
vooral vreugde over zijn na
drukkelijker omschreven
bevoegdheden: voorafgaand
overleg over te subsidiëren
projecten en het omstreden
ministeriële vetorecht zijn
nu kabinetsbeleid.
Centrale vraag is alleen,
of die versterking van de
ministeriële positie een mil
joenen verlies aan hulp
waard is. Die vraag zullen
derde wereld-landen die het
eerst de dupe worden niet
positief beantwoorden. Een
ambtenaar: „Hoe diep dat
ingrijpt merk je pas op het
moment zelf. Als je halver
wege het jaar merkt dat
driekwart van je geld weg
is, dan komt de pijn."
Van een onzer verslaggevers
BREDA - De dreiging van
de werkloosheid en een som
ber perspectief over het ar
beidsinkomen in de komen
de jaren vormen voor veel
mensen al dergelijke grote
onzekerheden dat van plan
nen om een eigen huis te ko
pen veelal wordt afgezien.
De sterke rentestijging in de
afgelopen maanden heeft de
twijfelaar alleen nog maar
in zijn vrees versterkt dat de
koop van een huis een
uiterst riskante zaak is ge
worden. Met al die onzeker
heden in het vooruitzicht
kan zelfs het huidige lage
rentepeil veel aspirant-ko
pers er niet toe brengen, een
op zich voordelige keus voor
het eigen huis te maken.
Die twijfel heeft nogal na
delige aspecten. De woning
markt stagneert, er komen
minder goedkopere wonin
gen vrij voor de lage inko
mensgroepen die niet aan
het kopen van een huis kun
nen denken, terwijl mensen
die gezien hun inkomen be
ter kunnen kopen, nu een
(te) hoge huur moeten beta
len. Oorzaak: angst en onze
kerheid over de kosten van
een eigen huis en het inko
men in de komende j aren.
Op die vrees is het Bouw
fonds Nederlandse Gemeen
ten al in januari van dit jaar
ingespeeld met de introduc
tie van de Rente-Rust Hypo
theek, een voorbeeld dat nu
in Noord-Brabant is gevolgd
door het Hypotheekfonds
Noordbrabantse Gemeenten.
De Rente-Rust Hypotheek
biedt de huiseigenaar een
duidelijke garantie tegen te
scherpe rentestijgingen van
de hypotheekrente door een
zogenaamde „middeling"
van de rente over een lange
re periode. Bovendien biedt
deze hypotheekvorm (bij
toekomstige rentestijgingen)
een duidelijk financieel
voordeel.
Uit de reacties blijkt in
middels dat deze vorm door
de consument in hoge mate
wordt gewaardeerd. „De
geldlener koopt in feite een
groot stuk zekerheid tegen
het risico van een sterke
rentestijging", aldus het Hy
potheekfonds Noodbrabant-
se Gemeenten.
De Rente-Rust Hypotheek
is een annuïteitenlening
waarvan het rentepercenta
ge en de annuïteit elk jaar
opnieuw worden herzien.
Het grondprincipe van deze
hypotheekvorm is een ren
teberekening op basis van
„middeling" van de rente
percentage over de laatste
tien jaar. Het systeem werkt
als volgt: Bij het afsluiten
van de Rente-Rust Hypo
theek geldt het „dagrente
percentage". Momenteel ligt
dat bij het HNG op 9,7 pro
cent. In dit geval wordt het
volgend jaar het gemiddelde
genomen van 9x het rente
percentage van 1982 en lx
het percentage van 1983. In
het jaar 1984 wordt het ge
middelde genomen van 8x
het percentage van 1982, lx
het percentage in 1983 en lx
het percentage in 1984, enz.
Bij een berekening van dit
systeem zit er bij toekomsti
ge rentestijgingen in ieder
geval een duidelijk finan
cieel voordeel in voor de hy
potheeknemer. Veel belang
rijker voordeel is echter het
achterwege blijven van erg
grote schommelingen in de
renteverloop dagrente 1/7 '66 -1/7 '81
renteverloop bij 5-jaar vaste rente 1/7 '66 -1/7 '81
Rente-Rust'
J Hypotheek
dflrenli] geknot!
11% -
10% -
-/
A-
7
i
f-
r-l
S
f—
V
7%
renteverloop per jaar 171966 '67 '68 '69 *70 71 "72 73
79 -80 '81
dagrente
17.75
7.0
7.25
8.0
9.5
9.0
85
85
12.0
9.4
10.5
9.4
8.3
105
115
124
rente 5 jaar vast
7.75
7,75
7.75
7.75
7.75
9.0
9.0
9.0
9.0
9.0
105
10,5
10.5
105
105
124
Rente-Rust Hypotheek
7.75
7.68
7.63
7,65
7.83
7,95
8.03
0.1
8.53
8.69
857
921
951
9.54
9.72
10.06
maandelijkse rentebetalin
gen. Het risico dat van de
ene op de andere maand
plotsklaps honderden gul
dens meer voor de woning
hypotheek moet worden bel
taald, is weggenomen.
Dat de garantie van ze
kerheid bij het afsluiten van
een hypotheek een doorslag
gevende rol is gaan spelen,
blijkt wel uit de ervaringen
bij het Bouwfonds Neder
landse Gemeenten. In het
noorden van het land werd
deze hypotheekvorm in een
groot aantal gevallen verko
zen boven de rente „voor 5
jaar vast".
Op die duidelijk gesigna
leerde vraag om meer zeker
heid die de aspirant-huisei
genaar zoekt, is het HNG al
eerder ingesprongen met
zijn Woon-Waarborggaran-
tie. Hypotheeknemers (de
huiseigenaar) bij dit hypo
theekfonds kunnen zich te
gen betaling van premie
verzekeren voor het wegval
len een stuk inkomen als ge
volg van werkloosheid.
Tegelijk met de introduk-
tie van de Rente-Rust Hypo
theek presenteert het HNG
ook een nieuwe verhuisre-
geling en een boetevrije re
geling voor het vervroegd of
extra aflossen.
Manuel Fraga brengt zijn stem uit.
MADRID (UPI) - De 59-jarige Manuel Fraga Iribarne,
een oude bekende uit de tijd van Franco en nu leider van
de conservatieve volksalliantie-partij AP, heeft zijn par
tij tot de grootste na de socialisten gemaakt op een ver
kiezingsprogram dat beloofde het gezin te verdedigen, de
strijdkrachten te beschermen, de belastingen te verlagen
en de particuliere onderneming te bevorderen.
Veel kritiek riep hij op toen hij onlangs zei de acties
van rechtse officieren (die gearresteerd werden op be
schuldiging van het beramen van een coup aan de voor
avond van de verkiezingen) te kunnen begrijpen,maa.
niet te kunnen goedkeuren. Na bij de verkiezingen van
1977 en 1979 maar een handvol zetels te hebben behaald,
veranderde Fraga van taktiek en deed hij „een greep"
naar het politieke centrum ofschoon hij voortging de ex
treemrechtse kiezer het hof te maken.
Fragas acties droegen bij tot de ineenstorting van de
centrum-rechtse coalitie van de Unie van het Democra
tisch Centrum UCD die Spanje regeerde sedert de komst
van de parlementaire democratie Vijf jaar geleden. Ook
leidden zij tot een uitgesproken polarisatie tussen links
en rechts. Fraga werd beschouwd als de tweede politieke
macht na de socialistische leider felipe gonzalez. Hij
voorspelde dat de socialisten als zij aan de macht zouden
komen, het land naar een economische en politieke chaos
zouden voeren.
Tot degenen die hem beschuldigden van autoritair ge
drag, zei hij: „Wij zijn modern, beschaafd en gematigd".
De socialisten zouden Spanje een achteruitgang van eeu
wen bezorgen.
Als hoofdpropagandist voor het regime van dictator
Francisco Franco en als een harde minister van Politie in
de overgangsregering na de dood van Franco zeven jaar
geleden blijft Fraga onder veel Spanjaarden die het ver
leden liever zouden vergeten, vrees wekken. „Wij willen
geen redders met machinegeweren", zei Gonzalez eens,
doelend op Fragas belofte tot herinvoering van de dood
straf en tot intensivering van de campagne tegen terro
risme.
Geboren uit een gezin met 12 kinderen in het noord
westelijke Galicië voegde Fraga zich als tiener bij de fas
cistische Falange. Hij maakte een briljante universitaire
carrière in staatsrecht en politieke wetenschappen en
huwde de dochter van een legerofficier. In 1951 hing hij
de toga van hoogleraar aan de kapstok om het witte uni
form en het zwarte hemd van Franco's „glorieuze natio
nale beweging" aan te trekken.
Fragas tegenstanders willen niet erg geloven in zijn
overgang van volgeling van Franco naar democraat. Po
litieke tegenstanders behandelt hij niet al te zachtaardig.
Het meest overtuigend kwam hij over bij grote parle
mentaire debatten. Meer dan eens betoonde hij zich in
gloedvolle, ook door tegenstanders bewonderde redevoe
ringen, een briljant parlementariër. Maar aldus gewon
nen sympathieën verspeelde hij dikwijls door zijn brute
omgang met medemensen. „Fraga is de grootste vijand
van zichzelf", zo werd dan gezegd.
rentepercentages
NAAM BANK
bet.
wijze
rente
vast
afsl.-
prov.
in%
met
gemeentegar.
zonder
gemeentegar.
ged.
opgave
bank
werke
lijk
opgave
bank
werke
lijk
Annuïteiten
hypotheken
ABN
KW/A
KW/A
KW/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1.5
1,5
1,5
8,8
9,-7
10,0
9,27
10,25
10,58
9,0
9,9
10,2
9,49
10,47
10,79
AMR0
M/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1.5
1,5
1.5
9,0
9,7
10,0
9,57
10,12
10,44
9,25
9,9
10,2
9,84
10,33
10,65
Bondsspaarb.
Breda
M/A
HJ/A
var/5j.
var/5j.
1
1
9,5
9,75
10,05
10,11
9,5
9,75
10,05
10,11
Centr. Volksb.
KW/A
5 jr.
1
9,2
9,64
9,4
9,86
Grenswissel-
kant. CDK
HJ/A
HJ/A
1 jr.
5 jr.
1,5
1,5
9,7
9,9
10,12
10,33
9,9
10,1
10,33
10,55
Hypoth.fonds
N.-Br. Gem.
M/A
5/10j.
1,25
10,25
11,01
10,25
11,01
v. Lanschot
KW/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
10,0
10,44
9,25
9,9
10,2
9,76
10,33
10,65
Ned.
Credietb.
KW/A
KW/A
KW/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
8,8
9,7
10,0
9,35
10,33
10,65
9,0
9,9
10,2
9,57
10,55
10,87
Ned.
Middenst.
bank
M/A
M/A
M/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1
1
1
9,4
9,7
10,1
9,94
10,27
10,71
9,6
9,9
10,3
10,16
10,49
10,93
Postg./RPS
M/A
5 jr.
1
9,4
9,94
9,4
9,94
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
9,7
10,30
9,7
10,30
RABO (hypo)
M/A
5 jr.
1,5
9.7
10,34
9,7
10,34
Westl. Utr. st.
M/V
M/V
2 jr.
5-15 jr.
2
2
9,7
9,9
10,61
10,84
9,9
10,1
10,84
11,06
Leven-
hypotheken
(met verpl. afsl.
levensverz.)
Centr. Beheer
KW/A
5/10j.
-
9,6
9,95
9,6
9,95
Levensverz.
aangesl. bij NVL
KW/A
5/10j.
-
9,6
9,95
9,6
9,95
M/A maandbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooruit
HJ/A halfjaarbetaling achteraf
KW/A kwartaalbetaling achteraf
Met de verlaging die door een groot aantal hypotheekverstrek
kers deze week is doorgevoerd komt de rente weer eens op
een riant percentage te liggen. De laagste notering is nu 9,2%
voor leningen met gemeentegarantie, vijf jaar vast.
De Westland-Utrecht Hypotheekbank is gestart met de moge
lijkheid de rente ook voor max. 15 jaar vast af te sluiten. Bij het
Bouwfonds Limburgse Gemeenten (alleen regionaal werkend)
is 30 jaar vast mogelijk tegen een percentage van 10,1
De banken die nog op het oude percentage zitten, zullen onge
twijfeld binnenkort ook omlaag gaan.
Copyright „Vereniging Eigen Huis"
ZATERDAG 30 OKTOI
Van onze correspondent
BONN - De Westduitse rege
ring zal er in Den Haag op
aandringen om onverwijld een
einde te maken aan het hasj-
experiment in Enschede waar
in het jeugdcentrum De Ko
kerjuffer zuivere hasj in be
perkte mate vrij te koop wordt
aangeboden.
Volgens Bonn is dit een
schending van het internatio
naal recht die tegen de belan
gen van de Bondsrepubliek in-
NA
aair
verc
(ADVERTENTIE)
Van onze redact
BONN - De Britse premier Thatc
Kohl vinden dat er in het westers
eenheid moet komen.
Op een persconferentie in Bon
den dat de besprekingen met de S
sing gevoerd moeten worden vam
De twee conservatieve leiders t
gebreide gesprekken donderdag e
trekkingen met het Oostblok. In I
dat Thatcher en Kohl samen een
Moskou willen gaan voeren opda
Siberische gasleiding naar We
Maar Thatcher noch Kohl gaf hie:
Van onze correspondent
NAIROBI - De jaarlijkse top
conferentie van de Organisa
tie van Afrikaanse Eenheid
(OAE), die afgelopen augustus
in de Libische hoofdstad Tri-
Poli niet kon doorgaan wegens
een ontbrekend quorum van
ff van de 50 lidstaten, zal nu
eind november in Tripoli
Plaatsvinden.
Dat zei gisteren de Keniase
minister van Buitenlandse Za-
{on Robert Ouko, die tevens
'oorzitter is van de ministers-
■'Wgadering van de OAE. In
tussen heeft de Libische leider
-»adaffi in Peking verklaard
lat de OAE-top midden no
vember in Tripoli zal plaats-
'inden. Gadaffi, die nog steeds
tet OAE-voorzitterschap moet
'vernemen van de Keniase
I