Socialisten voor gigantische problemen Aardverschuiving in Spaanse politiek CDA-VVD-kabinet laat derde wereld bloeden De huiseigenaar koopt zekerheid Afrika* in novc Hoe Van Dijk hulp voor bevoegdheden inruilde I!^hng< Hypotheekrente per 26 okt. i Manuel Fraga Iribarne: briljant en gevaarlijk OM 'RODE' AA Thatcher en SU harder ■ACHTERGROND Blokken Geen illusie Herschatting Onverteerbaar Prioriteit Bevoegdheden Rente-Rust Hypotheek en Woon-Waarborggarantie Gewaardeerd Li 1 4 t r r 4 i 1 L t t R j I r KENIASE MINIi ZATERDAG 30 OKTOBER 1982 T11 door onze correspondent Jan Drummen MADRID - De socialis ten hebben donderdag in de derde vrije ver kiezingen sedert het Franco-tijdperk in Spanje een aardver- schuivings-overwin- ning behaald. Met 45,7 procent van de uitge brachte stemmen en 201 zetels in de Tweede Ka mer van het Congres van Afgevaardigden hebben zij de volstrekte meerderheid. Spanje zal daarmee ook de eerste socialistische regering van zij n geschiedenis kennen; tijdens de zoge naamde tweede repu bliek namen de socialis ten alleen deel aan een linkse coalitie-regering. Felipe Gonzalez, de leider van de socialistische partij verklaarde, dat de uitslag niet de overwinning van zijn partij betekent, maar de triomf van de democratie. Tienduizenden Madrilenen hebben de overwinning van links tot in de late uren van de nacht op straat en op pleinen met muziek en dans gevierd. Felipe Gonzalez deed in de nacht een beroep op zijn aanhangers zich ma tig en redelijk te betonen en hij had hen aangeraden de overwinning liever thuis Felipe Gonzalez had gisteren nog even alle tijd voor zijn kinderen. rond het glas te vieren dan op straat. De nacht verliep evenals de verkiezingsdag zonder incidenten. De rechtse conservatieve Alianza Popular van de Francistische oud-minister Manuel Fraga Iribarne ver overde zoals verwacht werd de tweede plaats met bijna 25 procent van de stemmen en 104 kamerzetels terwijl de beweging er tot dusver maar 9 had. Zij vormden het rechtse oppositieblok, in fei te een Francistisch blok dat zijn naam niet durft te noe men en al de kleinere partij - en tussen links en rechts zijn plat gewalst De UCD, die tot dusver de regeringspartij was, heeft nog maar 15 zetels over van de 160 die zij tot donderdag in de Cortes had en de nieu we beweging van de oud premier Suarez, de sociaal democratische groepering, heeft maar 2 zetels behaald. De communisten hebben sedert de vorige verkiezin gen van 1979 een miljoen stemmen verloren en hou den nog maar 5 kamerzetels over (3,8 procent van de stemmen); terwijl uiterst rechts 0,1 procent van de uit gebrachte stemmen op zijn naam verzamelde. Een woordvoerder van het leger verklaarde dat de ge wapende macht boven de partijen staat en de in ver kiezingen uitgesproken wil van het volk zal eerbiedigen. Het is evenwel duidelijk, dat niet het hele leger er zo over denkt. Men blijft er in de Spaanse hoofdstad van overtuigd, dat uiterst rechtse groeperingen in de strijdmachten de droom om over enige tijd een staats greep uit te voeren nog niet hebben opgegeven. De verkiezingen hebben de sedert enige dagen ver wachte di-polarisering of het verdelen van Spanje in twee blokken tot een feit ge maakt: links de socialisti sche partij die de volstrekte meerderheid behaalde (201 zetels op een totaal van 350) en dus een uitsluitend socia listische regering zal kun nen vormen en rechts het oppositieblok van de Alian za Popular die blijkbaar al de conservatieve en reactio naire krachten op haar naam verenigd heeft. Moge lijk zullen enkele vooraan staande leden van de eer tijds belangrijke centrum partij en eveneens van de beweging van Suarez door Felipe Gonzalez aangezocht worden deel van de nieuwe regering uit te maken waar mee de socialisten, indien dit aanvaard zou worden, de parlementaire basis voor de regering nog zouden kunnen verbreden. De uitslag beantwoordt in verregaande mate de alge mene verwachtingen en al leen het feit dat de socialis ten meer zetels in de Kamer behaald hebben dan zij no dig hebben om zonder hulp van andere partijen te rege ren, overtrof de verwachtin gen van velen. Felipe Gonzalez zal in de komende dagen zijn bespre kingen beginnen voor de sa menstelling van het nieuwe kabinet dat op zijn laatst op 2 december de macht zal moeten aanvaarden. In Madrid maakte men zich ook in socialistische kringen vrijdagmorgen geen illusie: de taak die het nieu we bewind te wachten staat is kolossaal en een aantal van de gestelde socialisti sche programmapunten kan zeker niet zo snel en zeker niet zo volledig verwezen lijkt worden als velen dat zouden wensen. De gevaren van een ingrijpen van een deel van het leger, dat een soort panische schrik voor links heeft, zullen groter worden in de mate waarin de oplossing van de grote problemen van het land (werkloosheid, inflatie en bestrijding van terrorisme) moeilijk zal blijken. En het relatief sterke oppositieblok zal door zekere legerofficie ren als een mogelijk politie ke adem beschouwd kunnen worden. Het niet te loochenen ver kiezingssucces van de oppo sitie is ook een gevolg ervan dat velen door de centrum beweging die sedert 1977 aan het bewind was, teleurge steld zijn. De klap die deze partij gekregen heeft, dus de centrumpartij UCD, (de te genwoordige eerste minister Calvo Sotelo werd niet eens als kamerlid herkozen) wijst op de teleurstelling die voor een deel de kracht van de Alianza Popular geworden is. De grote opkomst van de kiezers (bijna 80 procent) en het uitblijven van elk inci dent wijst er op hoe belang rijk de Spanjaarden de de mocratisering van hun land achten. Door Frans Boogaard DEN HAAG - Naar ver wachting wordt de nieuwe coalitie van CDA en VVD volgende week een feit en kan Nederland zich opma ken voor een nieuwe periode van centrum-rechts beleid. Maar niet alleen Neder land, want de gevolgen van het nieuwe beleid zullen in de derde wereld nog eerder merkbaar zijn. Het kabinet- Lubbers wil fors het mes zetten in de ontwikkelings hulp. Daarmee komt een eind aan de lange reeks van ja ren, waarin Nederland steeds heeft kunnen roepen dat het tenminste anderhalf procent van zijn netto natio naal inkomen (NNI) aan de arme landen afstond. Vol gend jaar zitten die ander half procent er niet meer in. En wordt de teruggang van de Nederlandse economie niet op de sterkste, maar op de werkelijk allerzwakste schouders gelegd. Daags voor Prinsjesdag '82 vertelde minister Van Dijk (CDA) nog trots, dat de begroting van zijn departe ment structureel met 150 miljoen zou worden ver hoogd. Die verhoging was het gevolg van een herschat ting van het netto nationaal inkomen. Als gevolg van die herschatting had Van Dijk er eigenlijk 280 miljoen bij moeten krijgen, maar Van der Stee (Financiën) was bang dat daardoor het fi nancieringstekort te snel zou oplopen. En dat leidde tot de afspraak dat Van Dijk het voorlopig maar met 150 miljoen extra moest doen, deels te halen uit het stuw meer van in de afgelopen ja ren toegezegde, maar nog niet uitgekeerde bedragen - de anderhalfprocents-bij- dragen van de afgelopen ja ren dus. Van Dijk was daarmee redelijk tevree - „het bete kent in ieder geval dat ik meer geld krijg" - en had daartoe ook alle reden, na dat Van der Stee hem eerst al aan een kasplafond had gebonden. Maar dat was al lemaal nog in de kabinetten Van Agt II en III. De toetre ding van de VVD heeft de zaak drastisch veranderd. Het eerste ontwerp-akkoord van informateur Scholten noemde plotseling een be stemming voor de extra 150- miljoen (exportbevordering) en in het tweede ontwerp akkoord waren ze totaal verdwenen. En dat betekent, bevestigt Ontwikkelingssa menwerking, dat Nederland onder de jarenlang geldende norm van anderhalf procent NNI zakt. En niet voor het eerst, want nadere informa tie op het departement leert, dat het eerste kabinet Van Agt (met Wiegel) de her schatting van het NNI be wust een jaar heeft uitge steld. Ook dit jaar legt de derde wereld er dus al 280 miljoen op toe. Drs. Rob van den Toorn, ontwikkelinesspecialist van het CDA, noemt het onver teerbaar dat op deze manier aan de ontwikkelingshulp wordt geknaagd. Hij heeft daar grote problemen mee, maar nog meer zit hem dwars dat het regeerak koord doortrokken is van een hechte relatie tussen de ontwikkelingshulp en de stand van de eigen econo mie. „Eigenlijk is dat rond uit schunnig. Als het je zelf goed gaat kun je wel ander half procent missen, maar als het slecht gaat ineens niet meer." Naar zijn smaak is in het onderdeel ontwik kelingshulp van het akkoord nagenoeg niets van het CDA terug te vinden. In een be toog van ongeveer tien mi nuten afgelopen week in de fractie heeft hij dat ook pro beren duidelijk te maken, maar een voorbehoud zat er voor hem niet in. „Ik had te gen het hele onderdeel van het akkoord bezwaar, maar dan val je buiten de definitie van het voorbehoud. Daar om heb ik gezegd dat ik het ontwikkelingsbeleid van de komende jaren aan het pro gram zal toetsen, en niet aan het akkoord. Ik denk dat ik dan wel eens nee zal moeten zeggen." Van den Toorn is overi gens één van de weinigen binnen het CDA, die heeft ingezien hoe Ontwikke lingssamenwerking bijna sluipend is uitgekleed. Har- rie Aarts, één van de andere CDA-deskundigen, is ern stig ziek, en Hans Gualthé- rie van Weezei, ooit door de CDA-jongeren aan een Ka merzetel geholpen, heeft met de hulpafbraak ingestemd. „Het is nu eenmaal voor de minister van Financiën niet zo eenvoudig," zei hij deze week. De laatste en niet de minst deskundige bij het CDA is Cees van Dijk, mo menteel zelfs minister voor Ontwikkelingssamenwer king, maar hij werd niet ge raadpleegd. Lubbers deelde hem na afloop van de onder handelingen eenvoudig de resultaten mee. Volgens Van den Toorn heeft Lubbers in het totaal van de onderhandelingen met de VVD de ontwikke lingshulp een te lage priori teit gegeven. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het uitgavenniveau zonder meer met 150 miljoen is verlaagd, dat blijkt op tal van punten. Zo komt een groter deel van de Nederlandse VN-bij dra gen voor rekening van Ont wikkelingssamenwerking, moet de remigratie van Su- rinamers volledig door dit departement worden opge bracht en zal het meer moe ten gaan betalen aan ge mengde kredieten van Ont wikkelingssamenwerking en Economische Zaken. Los van de exportbevordering Van Dijk die op verschillende plaat sen wordt bepleit, en de no viteit dat ontbinding van de Nederlandse hulp aan beste ding in ons land alleen door mag gaan als ze de Neder landse economie niet schaadt (dus nooit), gaat Ontwikkelingssamenwer king ook daar de komende vier jaar al 145 miljoen op achteruit. En dan is er nog de al lang bepleite verschui ving van kapitaalmarkt- naar schatkistmiddelen, ge wenst uit een oogpunt van vermindering van rente- druk. Nijpels en Lubbers waren overeengekomen die verschuiving tot een bedrag van 100 miljoen met ingang van 1 januari '83 door te voe ren, en daarmee ging ook de CDA-fractie akkoord. Maar beide heren vergaten hun afspraak te noteren, en nu wordt per 1 januari '83 slechts 50 miljoen doorge schoven. Geen werkelijke aderlating, maar wel type rend voor de nonchalance waarmee het CDA de ont wikkelingshulp heeft „uit onderhandeld". Na de strijd die Van Dijk eerder dit jaar heeft gele verd om onder het kaspla fond van zijn collega Van der Stee uit te komen - een beperkende maatregel die overigens in het akkoord ook voor meerdere jaren wordt vastgelegd - zou de verwachting mogen zijn dat ook de demissionaire be windsman - die goede kans maakt te blijven - diep on gelukkig zou zijn met het akkoord. Toch is dat niet het geval. Naast enige treurnis over de beperking van de middelen, leeft bij Van Dijk vooral vreugde over zijn na drukkelijker omschreven bevoegdheden: voorafgaand overleg over te subsidiëren projecten en het omstreden ministeriële vetorecht zijn nu kabinetsbeleid. Centrale vraag is alleen, of die versterking van de ministeriële positie een mil joenen verlies aan hulp waard is. Die vraag zullen derde wereld-landen die het eerst de dupe worden niet positief beantwoorden. Een ambtenaar: „Hoe diep dat ingrijpt merk je pas op het moment zelf. Als je halver wege het jaar merkt dat driekwart van je geld weg is, dan komt de pijn." Van een onzer verslaggevers BREDA - De dreiging van de werkloosheid en een som ber perspectief over het ar beidsinkomen in de komen de jaren vormen voor veel mensen al dergelijke grote onzekerheden dat van plan nen om een eigen huis te ko pen veelal wordt afgezien. De sterke rentestijging in de afgelopen maanden heeft de twijfelaar alleen nog maar in zijn vrees versterkt dat de koop van een huis een uiterst riskante zaak is ge worden. Met al die onzeker heden in het vooruitzicht kan zelfs het huidige lage rentepeil veel aspirant-ko pers er niet toe brengen, een op zich voordelige keus voor het eigen huis te maken. Die twijfel heeft nogal na delige aspecten. De woning markt stagneert, er komen minder goedkopere wonin gen vrij voor de lage inko mensgroepen die niet aan het kopen van een huis kun nen denken, terwijl mensen die gezien hun inkomen be ter kunnen kopen, nu een (te) hoge huur moeten beta len. Oorzaak: angst en onze kerheid over de kosten van een eigen huis en het inko men in de komende j aren. Op die vrees is het Bouw fonds Nederlandse Gemeen ten al in januari van dit jaar ingespeeld met de introduc tie van de Rente-Rust Hypo theek, een voorbeeld dat nu in Noord-Brabant is gevolgd door het Hypotheekfonds Noordbrabantse Gemeenten. De Rente-Rust Hypotheek biedt de huiseigenaar een duidelijke garantie tegen te scherpe rentestijgingen van de hypotheekrente door een zogenaamde „middeling" van de rente over een lange re periode. Bovendien biedt deze hypotheekvorm (bij toekomstige rentestijgingen) een duidelijk financieel voordeel. Uit de reacties blijkt in middels dat deze vorm door de consument in hoge mate wordt gewaardeerd. „De geldlener koopt in feite een groot stuk zekerheid tegen het risico van een sterke rentestijging", aldus het Hy potheekfonds Noodbrabant- se Gemeenten. De Rente-Rust Hypotheek is een annuïteitenlening waarvan het rentepercenta ge en de annuïteit elk jaar opnieuw worden herzien. Het grondprincipe van deze hypotheekvorm is een ren teberekening op basis van „middeling" van de rente percentage over de laatste tien jaar. Het systeem werkt als volgt: Bij het afsluiten van de Rente-Rust Hypo theek geldt het „dagrente percentage". Momenteel ligt dat bij het HNG op 9,7 pro cent. In dit geval wordt het volgend jaar het gemiddelde genomen van 9x het rente percentage van 1982 en lx het percentage van 1983. In het jaar 1984 wordt het ge middelde genomen van 8x het percentage van 1982, lx het percentage in 1983 en lx het percentage in 1984, enz. Bij een berekening van dit systeem zit er bij toekomsti ge rentestijgingen in ieder geval een duidelijk finan cieel voordeel in voor de hy potheeknemer. Veel belang rijker voordeel is echter het achterwege blijven van erg grote schommelingen in de renteverloop dagrente 1/7 '66 -1/7 '81 renteverloop bij 5-jaar vaste rente 1/7 '66 -1/7 '81 Rente-Rust' J Hypotheek dflrenli] geknot! 11% - 10% - -/ A- 7 i f- r-l S f— V 7% renteverloop per jaar 171966 '67 '68 '69 *70 71 "72 73 79 -80 '81 dagrente 17.75 7.0 7.25 8.0 9.5 9.0 85 85 12.0 9.4 10.5 9.4 8.3 105 115 124 rente 5 jaar vast 7.75 7,75 7.75 7.75 7.75 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 105 10,5 10.5 105 105 124 Rente-Rust Hypotheek 7.75 7.68 7.63 7,65 7.83 7,95 8.03 0.1 8.53 8.69 857 921 951 9.54 9.72 10.06 maandelijkse rentebetalin gen. Het risico dat van de ene op de andere maand plotsklaps honderden gul dens meer voor de woning hypotheek moet worden bel taald, is weggenomen. Dat de garantie van ze kerheid bij het afsluiten van een hypotheek een doorslag gevende rol is gaan spelen, blijkt wel uit de ervaringen bij het Bouwfonds Neder landse Gemeenten. In het noorden van het land werd deze hypotheekvorm in een groot aantal gevallen verko zen boven de rente „voor 5 jaar vast". Op die duidelijk gesigna leerde vraag om meer zeker heid die de aspirant-huisei genaar zoekt, is het HNG al eerder ingesprongen met zijn Woon-Waarborggaran- tie. Hypotheeknemers (de huiseigenaar) bij dit hypo theekfonds kunnen zich te gen betaling van premie verzekeren voor het wegval len een stuk inkomen als ge volg van werkloosheid. Tegelijk met de introduk- tie van de Rente-Rust Hypo theek presenteert het HNG ook een nieuwe verhuisre- geling en een boetevrije re geling voor het vervroegd of extra aflossen. Manuel Fraga brengt zijn stem uit. MADRID (UPI) - De 59-jarige Manuel Fraga Iribarne, een oude bekende uit de tijd van Franco en nu leider van de conservatieve volksalliantie-partij AP, heeft zijn par tij tot de grootste na de socialisten gemaakt op een ver kiezingsprogram dat beloofde het gezin te verdedigen, de strijdkrachten te beschermen, de belastingen te verlagen en de particuliere onderneming te bevorderen. Veel kritiek riep hij op toen hij onlangs zei de acties van rechtse officieren (die gearresteerd werden op be schuldiging van het beramen van een coup aan de voor avond van de verkiezingen) te kunnen begrijpen,maa. niet te kunnen goedkeuren. Na bij de verkiezingen van 1977 en 1979 maar een handvol zetels te hebben behaald, veranderde Fraga van taktiek en deed hij „een greep" naar het politieke centrum ofschoon hij voortging de ex treemrechtse kiezer het hof te maken. Fragas acties droegen bij tot de ineenstorting van de centrum-rechtse coalitie van de Unie van het Democra tisch Centrum UCD die Spanje regeerde sedert de komst van de parlementaire democratie Vijf jaar geleden. Ook leidden zij tot een uitgesproken polarisatie tussen links en rechts. Fraga werd beschouwd als de tweede politieke macht na de socialistische leider felipe gonzalez. Hij voorspelde dat de socialisten als zij aan de macht zouden komen, het land naar een economische en politieke chaos zouden voeren. Tot degenen die hem beschuldigden van autoritair ge drag, zei hij: „Wij zijn modern, beschaafd en gematigd". De socialisten zouden Spanje een achteruitgang van eeu wen bezorgen. Als hoofdpropagandist voor het regime van dictator Francisco Franco en als een harde minister van Politie in de overgangsregering na de dood van Franco zeven jaar geleden blijft Fraga onder veel Spanjaarden die het ver leden liever zouden vergeten, vrees wekken. „Wij willen geen redders met machinegeweren", zei Gonzalez eens, doelend op Fragas belofte tot herinvoering van de dood straf en tot intensivering van de campagne tegen terro risme. Geboren uit een gezin met 12 kinderen in het noord westelijke Galicië voegde Fraga zich als tiener bij de fas cistische Falange. Hij maakte een briljante universitaire carrière in staatsrecht en politieke wetenschappen en huwde de dochter van een legerofficier. In 1951 hing hij de toga van hoogleraar aan de kapstok om het witte uni form en het zwarte hemd van Franco's „glorieuze natio nale beweging" aan te trekken. Fragas tegenstanders willen niet erg geloven in zijn overgang van volgeling van Franco naar democraat. Po litieke tegenstanders behandelt hij niet al te zachtaardig. Het meest overtuigend kwam hij over bij grote parle mentaire debatten. Meer dan eens betoonde hij zich in gloedvolle, ook door tegenstanders bewonderde redevoe ringen, een briljant parlementariër. Maar aldus gewon nen sympathieën verspeelde hij dikwijls door zijn brute omgang met medemensen. „Fraga is de grootste vijand van zichzelf", zo werd dan gezegd. rentepercentages NAAM BANK bet. wijze rente vast afsl.- prov. in% met gemeentegar. zonder gemeentegar. ged. opgave bank werke lijk opgave bank werke lijk Annuïteiten hypotheken ABN KW/A KW/A KW/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1.5 1,5 1,5 8,8 9,-7 10,0 9,27 10,25 10,58 9,0 9,9 10,2 9,49 10,47 10,79 AMR0 M/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 1.5 1,5 1.5 9,0 9,7 10,0 9,57 10,12 10,44 9,25 9,9 10,2 9,84 10,33 10,65 Bondsspaarb. Breda M/A HJ/A var/5j. var/5j. 1 1 9,5 9,75 10,05 10,11 9,5 9,75 10,05 10,11 Centr. Volksb. KW/A 5 jr. 1 9,2 9,64 9,4 9,86 Grenswissel- kant. CDK HJ/A HJ/A 1 jr. 5 jr. 1,5 1,5 9,7 9,9 10,12 10,33 9,9 10,1 10,33 10,55 Hypoth.fonds N.-Br. Gem. M/A 5/10j. 1,25 10,25 11,01 10,25 11,01 v. Lanschot KW/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 10,0 10,44 9,25 9,9 10,2 9,76 10,33 10,65 Ned. Credietb. KW/A KW/A KW/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 8,8 9,7 10,0 9,35 10,33 10,65 9,0 9,9 10,2 9,57 10,55 10,87 Ned. Middenst. bank M/A M/A M/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1 1 1 9,4 9,7 10,1 9,94 10,27 10,71 9,6 9,9 10,3 10,16 10,49 10,93 Postg./RPS M/A 5 jr. 1 9,4 9,94 9,4 9,94 RABO (adv.) M/A var. 1,25 9,7 10,30 9,7 10,30 RABO (hypo) M/A 5 jr. 1,5 9.7 10,34 9,7 10,34 Westl. Utr. st. M/V M/V 2 jr. 5-15 jr. 2 2 9,7 9,9 10,61 10,84 9,9 10,1 10,84 11,06 Leven- hypotheken (met verpl. afsl. levensverz.) Centr. Beheer KW/A 5/10j. - 9,6 9,95 9,6 9,95 Levensverz. aangesl. bij NVL KW/A 5/10j. - 9,6 9,95 9,6 9,95 M/A maandbetaling achteraf M/V maandbetaling vooruit HJ/A halfjaarbetaling achteraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Met de verlaging die door een groot aantal hypotheekverstrek kers deze week is doorgevoerd komt de rente weer eens op een riant percentage te liggen. De laagste notering is nu 9,2% voor leningen met gemeentegarantie, vijf jaar vast. De Westland-Utrecht Hypotheekbank is gestart met de moge lijkheid de rente ook voor max. 15 jaar vast af te sluiten. Bij het Bouwfonds Limburgse Gemeenten (alleen regionaal werkend) is 30 jaar vast mogelijk tegen een percentage van 10,1 De banken die nog op het oude percentage zitten, zullen onge twijfeld binnenkort ook omlaag gaan. Copyright „Vereniging Eigen Huis" ZATERDAG 30 OKTOI Van onze correspondent BONN - De Westduitse rege ring zal er in Den Haag op aandringen om onverwijld een einde te maken aan het hasj- experiment in Enschede waar in het jeugdcentrum De Ko kerjuffer zuivere hasj in be perkte mate vrij te koop wordt aangeboden. Volgens Bonn is dit een schending van het internatio naal recht die tegen de belan gen van de Bondsrepubliek in- NA aair verc (ADVERTENTIE) Van onze redact BONN - De Britse premier Thatc Kohl vinden dat er in het westers eenheid moet komen. Op een persconferentie in Bon den dat de besprekingen met de S sing gevoerd moeten worden vam De twee conservatieve leiders t gebreide gesprekken donderdag e trekkingen met het Oostblok. In I dat Thatcher en Kohl samen een Moskou willen gaan voeren opda Siberische gasleiding naar We Maar Thatcher noch Kohl gaf hie: Van onze correspondent NAIROBI - De jaarlijkse top conferentie van de Organisa tie van Afrikaanse Eenheid (OAE), die afgelopen augustus in de Libische hoofdstad Tri- Poli niet kon doorgaan wegens een ontbrekend quorum van ff van de 50 lidstaten, zal nu eind november in Tripoli Plaatsvinden. Dat zei gisteren de Keniase minister van Buitenlandse Za- {on Robert Ouko, die tevens 'oorzitter is van de ministers- ■'Wgadering van de OAE. In tussen heeft de Libische leider -»adaffi in Peking verklaard lat de OAE-top midden no vember in Tripoli zal plaats- 'inden. Gadaffi, die nog steeds tet OAE-voorzitterschap moet 'vernemen van de Keniase I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 4