It af Pater Van Kilsdonk bij zijn afscheid: pioenen en „God is in de blik van een mens die in zijn nood een beroep op mij doet". In daze Gids- Weekend: Mé achterpagina ■■BI UNA ZEELAND 5 kalen ede Olie uit de Noordzee: de voorbereiding, de miljarden en de onzekerheden et een feestelijke kerkdienst in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, beëindigt de 65-jarige pater J. van Kilsdonk s.j. op 5 november aanstaande zijn werkzaamheden als pastor aan de twee universiteiten in de hoofdstad. Vijfendertig jaar heeft hij er dan in die („adembenemende") functie opzitten. Gesprek met een priester die zich verbonden voelt met de katholieke kerk, maar zich er niet aan gebonden acht. Hausse Nieuwe groei Donald Duck opende 30 jaar geleden Nederlandse stripmarkt Muscadet proeven in de wijngaarden van Grand Mouton Schokkend Intensief :r. Het net was in beslag men. Vijftig gulden boete /erbeurdverklaringq van net, luidden zowel de eis e uitpraak. gen J.G. uit Oostburg een aangehouden zaak ?at, waarbij nu als getuige ritmeester van de rijkspo- te Terneuzen A. de M. was roepen. Op de weg >ondijke IJzendijke had achte een trekker en op- er op een, volgens de ge- gevaarlijk punt inge- d. etuige kwam verdachte moet en moest krachtig mmen en uitwijken om aanrijding te voorkomen, t heeft u daarop te zeg- vroeg de kantonrechter, kwaad werd om het ant- rd van verdachte. „Ja, wat ik zeggen, meneer heeft vingers opgestoken". „U huldigt getuige van mein- maar dan moet u dat wel nen bewijzen", aldus de tonrechter. In zijn requisi- wees de officier van justi- rop dat het inderdaad ter atse een gevaarlijke bocht de doorgetrokken streep liet voor niets is aange- :ht. Eis en uitspraak luid- 240 gulden boete. Idorpe - H. Maria Hemelvaart. 17 u. zond. 9.45 u. indkerken ïoek - zond. 10 u. Oost- en itkapelle - zat. 19 u. Zoutelande 1.19 en zond. 10 u. Vrouwenpol- - zat. 19 en zond. 10 u. medewerker kampioenschap in de leren Walcheren met lit jaar gewonnen door ns met 19044 punten. 2. J. Lecluyze, Biervliet 17052; 5. J. van Peenen n. Boerman, Waterlandkerkje, nd oude duiven aangeduid: I. van Peenen en zoon, 2. R. omaes, 3. P. de Poorter, iofdplaat; 4. G. de Wever, hoondijke; 5. A. Cornelis en m. Jonge duiven onaangeduid: H. Mookhoek, 2. H. Calon, 3. de Putter, 4. J. van de Plas- ïe, Cadzand; 5. W. Daansen, eskens. Jonge duiven aan duid: 1. H. Mookhoek, 2. J. ijnvoet, Breskens; 3. P. de lorter, 4. W. Daansen, 5. L. de lyter en zoon. Einduitslag kringzesdaagse: A. Duininck, Cadzand 10 ijzen; 2. L. de Ruyter en on, 3. M. Jaspers, Middel- irg; 4. L. de Ruyter en zoon, len met 9 prijzen; 5. A. De- tter, Aardenburg; 6. Ch. de >orter, 7. J. lecluyze, 8. A. de itter, 9. A. Mabelis, Cadzand; A. de Putter, 11. P. de Poor- allen met 8 prijzen. Aan ze kringzesdaagse werd ior 100 koppels deelgenomen. ermisbolling - Uitslag bol- ïg bij gelegenheid van Bie- n-kermis bij mevrouw De eeter: 1. R. Standaert-J. ondeel-E. de Vreeze, 2. A. reijaert-J. Riteco-M. de net, 3. P. van Male-H. Mar- é-J. Goethals. rensbollers - Uitslag bolling j gelegenheid van de jaar- rgadering: 1. R. de Geeter-J. londeel-J. Claeijs, 2. E. Coc- lit-C. van Rie-A. de Dobbe- ere, 3. S. van Parijs-A. lauw-H. Marclé. lubolling- Uitslag eerste ubbolling in nieuwe seizoen: F. Dhoore-P. Staelens-A. obbelaere, 2. A. Blauw-W. rancois-A. Dhooge, 3. O. odts-J. van de Neste-J. laeijs. HRISTELIJKE GEREFOR- EERDE KERK aamslag: 10 en 15 u. ds. L.v.d. leij. OOPSGEZINDE KERK ardenburg10.30 u. eigen leden. EGER DES HEILS erneuzen: 10 u. Heiligingssamen omst; 11.45 u. zondagsscholen; 17 Evangelisatiesamenkomst mmv. he Christian Crusaders. Door Willem Scheer AMSTERDAM - Een kleine, slanke, beetje voorover gebogen man. Borstelige wenkbrauwen. Zach te, soms smeltend zachte ogen. Pater van Kilsdonk heeft zojuist als liturg een begrafenis geleid en is hevig vermoeid. Van het-vele praten tij dens de dienst kan dit niet komen. „Bij een uitvaart heb ik niet zoveel ver trouwen in het woord. Re ligieuze woorden worden zo gauw kraaierig. En be lerend, alsof je het alle maal zou weten. Nee, ik spreek weinig bij een uit vaart. Een eerlijk levens verhaal van de gestorve ne, dat is waardevol, maar verder vertrouw ik vooral op muziek en op het bezielde, rituele ge baar. Aan woorden voor bij! Zelf, in eigen bele ving, zou ik de voorkeur geven aan beaarding bo ven verassing. En dan nog het liefst een beaarding in de sneeuwof in de gutsende regen. Dat ac centueert je verbonden heid met de dode. On danks de sneeuw en de barre elementen nemen wij de neergevallen mens op de schouders om hem of haar aan de aarde toe te vertrouwen. We dragen onze dierbarelang zaamstilWoor den zijn heel gauw prot serig." Kerk is niet hetzelfde als religie. Uit de groot scheepse ontkerkelijking die zich sinds de jaren zestig heeft voorgedaan, mag dan ook niet worden afgeleid dat het religieus besef navenant is afgeno men. Maar wat doe je met religieus besef als je geen kerk hebt om het in en mee te vieren? Zonder kerk vervluchtigen de heilige tekenen, woorden, rituelen waarin religieus besef kan worden ver taald en meegedeeld. Als dan de geboorte van een kind ouders overweldigt met dankbaarheid en ver wondering, resteert slechts de beschuit met muisjes als ritueel. Om afscheid te nemen van va der is er alleen de stem van Mieke Telkamp. Volgens pater Van Kils donk is voor de meeste mensen een dergelijke verstomming op den duur ondraaglijk. „Mensen hebben het nodig om hun eerbied voor het leven, hun verwondering en ver bijstering in taal en ge baar tot uitdrukking te brengen en aan elkaar door te geven. Doen ze dat nooit meer, dan raken ze emotioneel beklemd. Ze verschrompelen, verdor ren, vereenzamen. Hoe komt het dat de eenzaam heid onder de mensen juist nu zo nijpend is? Hoe komt het dat ik gemiddeld zeven keer per jaar be trokken ben bij de uit vaart van een jongeman of een jonge vrouw die zelf afhaakt? Ongetwij - feld is er een complex van factoren in het geding, maar een van de belang rijkste is vast en zeker dat onze beschaving tekort schiet in de aandacht voor het sacrale, in de viering van diepe gevoelens". In welk tempo de weg terug naar een kerkelijke cultuur zal worden afge legd durft ook hij niet te voorspellen, maar dat ve len inmiddels alweer voorzichtig beginnen aan die terugweg, lijkt aanne melijk. De verkoop van het kwalitatief hoog waardige religieuze boek maakt onmiskenbaar een hausse door. Niet alleen in Nederland. Zelfs de „Frankfurter Buchmesse" was dit jaar aan het feno meen religie gewijd. Maar liefst 7.800 met godsdienst verwante titels waren daar vertegenwoordigd, waarvan driekwart christelijke. Wat deze christelijke ti tels betreft halen mensen als Dorothee Sölle, Huub Oosterhuis en Edward Schillebeeckx gigantische oplagen. Maar ook de uit gevers van niet-christelij- ke religieuze literatuur hebben hun omzet de af gelopen jaren zien ver veelvoudigen. Veelzeg gend in dit verband is na tuurlijk ook de opkomst sinds het eind van de ja ren zestig van neo-reli- gieuze bewegingen als yoga, Transcendente Me ditatie en Bhagwan. Van Kilsdonks oordeel over deze stromingen is heel positief. Wel bena drukt hij dat je ze meer moet zien als voor-gods dienstige technieken dan als religies in de eigenlij ke zin van het woord. „Ze roepen meer een sfeer van religiositeit op dan dat ze een religieuze inhoud bie den. En verdragen zich dus zeer wel met christe lijk geloven. De Bhagwan laat zich zelfs opvallend positief uit over het evan gelie. In zijn uitlatingen over de kerken is hij vaak erg grof - tot op grote hoogte begrijpelijk - maar voor Jezus Christus heeft hij niets dan goeds. Niet zelden kom je vandaag de dag dan ook jongeren te gen die via de Bhagwan Jezus ontdekken." Pater van Kilsdonk is ervan overtuigd dat het bij velen waar te nemen verlangen naar een meer geordende beleving van hun religiositeit zal leiden tot nieuwe groei van de kerkelijkheid in ons land. Maar of dat zal kunnen gebeuren binnen de klas sieke kerkformaties, of bijvoorbeeld de Rooms Katholieke Kerk zich in haar oude glorie en macht zal herstellen, betwijfelt hij sterk. „Ik denk dat de toe komst een groei en toena me te zien zal geven van allerhande gemeenschap pen die met gebed en vie ring bezig zijn en die zich' geworteld weten in de rijkdom van de joods- „KERKELIJKHEID zal weer toenemen" De krachtigste kracht die ik ken. Het geheim ste geheim. De werke lijkheid in haar meest werkelijke gestalte. christelijke traditie. Maar ze zullen vermoedelijk in een veel losser en veel opener samenhang staan dan het verband dat we kennen binnen de officiële katholieke kerk. Ik denk niet dat ze nog ooit zo'n strakke orde zullen ver trouwen." „Religie", zegt de pater, „heeft te maken met het hart en alle mensen heb ben „hart". Maar, en ik zeg dat zonder enig cynis me of ironie, sommigen hebben wel méér „hart" dan anderen. De ene mens kan nu eenmaal intenser liefhebben en/of haten dan de andere. Zo ook staat de een meer open voor religieus besef dan de ander. Maar mijn er varing is dat zelfs de meest gebolsterde man of vrouw wordt getroffen door op zijn minst het be gin van een religieus ge voel op het moment dat er een werkelijk ingrijpende gebeurtenis in zijn of haar leven plaatsvindt. Ik denk nu weer aan ouders van wie een zoon, een dochter, besluit een eind aan het leven te maken. Nou nou, dan gebeurt er wat met de vader van zo'n meisje, hoor. Ook al is hij mis schien fabrieksdirecteur of professor. En heeft hij altijd gedacht dat het le ven overzichtelijk in kaart had en onder con trole. Vakantie op de Ca- raibische eilanden, een Porsche voor de deur, een slippertje op zijn tijd. Succesvolle kinderen. En steeds ook al het mogelij ke gedaan voor die kinde ren. De beste scholen, de duurste bijlessen, hockey, tennisalles kon. Toch, op een dagpats, zegt de dochter dat het le ven zelf haar niet aan staat. Dat de olijven haar niet meer smaken, zoals het boek prediker zegt. Er zijn genoeg olijven, maar ze lust ze niet meer." „Dan ontkomt ook zo'n papa, hoe sterk en in vloedrijk hij ook dacht te zijn, niet meer aan de schokkende ervaring dat de werkelijkheid einde loos geheimzinniger is dan hij kan bevatten. Zijn vlees en bloed, van wie hij hield, voor wie hij alles ded, blijkt het leven niet te lusten. „Dat besef, het besef dat de werkelijkheid dieper is, eindeloos dieper dan we ooit kunnen bevatten, is in beginsel van alle- mensen en alle tijden. Heel vaak is het verbon den met de beleving van de kosmos. Opkijkend naar het heelal, de zon, de sterren, vraag ik me af, niet wetenschappelijk, maar met een gegrepén- heid die heel mijn wezen doortrekt; welke geheim zinnige kracht houdt dat De eerste elf jaar werk te hij tevens als gods dienstleraar aan het St. Ignatiuscollege in Am sterdam. Vanaf 1958 was hij full-time, te weten dag en nacht gedurende zt etmalen per week, voor de studenten beschikbaar. Hij zoekt ze op in hun kroegen en flats en ont vangt ze bij hem thuis, in zijn verveloze en chaoti sche onderkomen aan de Pieter de Hoochstraat. Pater van Kilsdonk ge niet sinds lang bekend heid als uiterst kritische figuur in de katholieke kerk. Zijn eerste en groot ste conflict met het kerk gezag ontstond in septem ber 1962, op de valreep van het Tweede Vaticaans Concilie. Steen des aan stoots was de toespraak die hij hield voor de Adel- bertvereniging, een lan delijke organisatie van katholieke intellectuelen, over „het recht van loyale oppositie binnen de kerk". Rome strafte hem met ontzetting uit zijn functie, later vervangen door een theologisch spreekverbod, dat jaren van kracht bleef maar hem nauwelijks* deerde. In mei 1966 liep de jezuïet Van Kilsdonk in traditionele priesterkle ding voorop bij de eerste massale Vietnam-demon- stratie. Ook met de bezet ters van het Maagdenhuis toonde hij zich solidair. alles in zijn baan? Ik word overmand door de stilte, en de duizelingwek kende beweging in die stilte. Verwarmd door de tederheid en tegelijk ver kild door de onaanraak baarheid ervan. Die erva ring kan ik meemaken als allesomvattend, alles op lossend eigenlijk, ook alle lief en leed opslor pend. Als zo'n ervaring vervolgens niet eenmalig blijkt, maar steeds terug keert, zich als een blij vend besef in mij nestelt, kan ik dat „God" noemen. „God" is dan de krachtig ste kracht die ik ken. Het geheimste geheim". Iedereen die in Amster dam heeft gestudeerd kent pater Van Kilsdonk. Soms van een oppervlak kige ontmoeting in de kroeg. Vaak van een ver dergaand contact. Het aantal jongens en meisjes met wie hij de afgelopen 35 jaar een intensieve per soonlijke relatie is aange gaan, moet in de tiendui zenden lopen. „God is in de blik van een mens die in zijn nood een beroep op mij doet. Daar is God en nergens an ders". Wat dreef hem ertoe? Hij werkt zijn uiteenzet ting van „religieus besef" nader uit. "De bijbelse godsdienst komt pas tot leven, staan de voor het aangezicht van de evenmens. Niet in de sublieme wereld van de sterren ervaart de bij belse godsdienst de meest werkelijke werkelijkheid, ook niet in het seksuele orgasme, maar in jouw aangezicht. In jouw blik, in jouw ogen die een be roep doen op mijom her kenning vragen en om er kenning, daar is de plek van de openbaarwording van God". Hij kijkt de interviewer recht in de ogen. „Deze vindplaats van God is het enige onderwerp geweest van al mijn preken. Ook mijn laatste preek zal hierover gaan." Vrijdag avond 5 november om acht uur in de Nieuwe Kerk. Iedereen is welkom, zo verzoekt hij te beklem tonen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 19