DE NIEUWE SUPER-AERODYNAMISCHE AUD1100 NU bij Autobedrijven Jos Voet B. v. te Terneuzen in de showroom MAZDA 929, PRETTIGE REISWAGEN GARAGE VERVAET AUTO AUTOBEDRIJF RENOCA b.v. VS (I KDLE-BANDEN EG- mini. Gemayel w soldaten n MAZDA DEALER VOOR GEHEEL ZEEUWS-VLAANDEREN DE BEULE B.V. GARAGE RIDA R0ELSE AXEL KAPELLEBRUG TERNEUZEN AXEL Wegligging informatie over auto en verkeer Comfort GRANDIOZE HERFSTSHOW Bij uw Nissan en Adria dealer Auto- en recreatiebedrijf "Ac bdverteren is vooruitzien, opticien.^ BOERENKAAS Gewapende s Blokkade /■voor Ierse zeehavens TERNEUZEN BIERVLIET HULST Lange Reksestraat 11 Braakmanlaan 40 Servicewerkplaats Tel. 01150-20400 Tel. 01152-1710 Zoutestraat 176 Tel. 01140-12104 INRUIL-VOORDEEL BIJ AANKOOP VAN: EEN NIEUWE RENAULT H GOEDE DEAUR BU DE PRUS INBEGREPEN Zoals de bladeren, vallen ook de prijzen. DE GEHELE MAAND OKTOBER m Gentsevaart 79, tel. 01140-12097 Mr. F.J. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690 Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774 SPECIAAL BERICHT VAN GISLAVED UIT ZWEDEN... Aktie voor de komende wintermaanden 1e soort staalgordel radiaalbanden tegen zeer lage prijzen.... en toch topkwaliteit.... t Kijk en vergelijk onze prijzen en kwaliteit Gislaved Speed 216 en Speed 226 banden van topkwaliteit, exclusief verkrijgbaar bij: SMIWU zeelaiilsiriitsteMim vfj Spoedig ontmoetir I van^Tbod op de haring- EEN NIEUWE aanzienlijk mo dernere, lagere en meer Euro pese auto is er ontstaan uit de Mazda 929-serie. De voorlaatste 929 was al veel strakker dan al zijn voorgangers, maar in zijn uiterlijk lag nog veel van het imposante Amerikaanse. Met de nieuwe 929 is dat nu ver dwenen, evenals dat overigens bij de echte Amerikanen ook is verdwenen, in dat opzicht kan de nieuwe Mazda dus net zo goed op een nieuwe Amerikan als op een Mercedes lijken. Wel nu, die mengeling vertoont hij ook wel, daarmee niet gezegd dat hij niets van een eigen ka rakter heeft. De neus is echt veel lager geworden en gaat door in de lijn van de 323- en 626-serie, zodat duidelijk een complete Mazda-serie is ont staan van klein naar groot. Behalve een totaal nieuw uiterlijk, dus een totaal nieu we carrosserie, heeft de nieu we Mazda 929 ook een geheel nieuw onderstel gekregen. Technisch is daar t.o.v. de oude 929 Legato nogal wat veranderd, zoals de onafhan kelijke wielophanging, zowel vóór als achter met rondom schroefveren. Rondom ook schijfremmen met rembe- krachtiger en remkrachtbe- grenzer. De besturing van het tandheugelprincipe en bij de testwagen bekrachtigd (is een optie). De wielbasis is 262 cm, de spoorbreedte vóór 143 cm en achter 141 cm. De totale lengte x breedte x hoogte bedraagt 467x169x142 cm, het gewicht 1.200 kg. Verder is het inte rieur van de 929 totaal ver nieuwd met vele aardige, com fortabele snufjes. De motor daarentegen is de oude geble ven, er zijn een paar modifica ties, maar verder exact dezelf de motor als in de oude 929. De 929 is er in een aantal uitvoe ringen, ten eerste in de versies sedan, coupé en stationcar (de laatste voorlopig nog in het oude type), en ten tweede in types met min of meer luxe, zij het dat het tot twee beperkt is gebleven, zo is de sedan er in een DX- n een LTD-uitvoe- ring, de verschillen betreffen dus de uitrusting in min of meer luxe. De 929 heeft stan daard een vijfbak, onze test wagen was echter uitgevoerd met een automaat, een goed werkende automaat, die ech ter aan de 929 geen sportief karakter geeft, de wagen wordt nogal traag en eveneens zorgt de automaat voor een ta melijk hoog brandstofver bruik. Wij hadden een gemid delde van 1:7 en dat was lange tijd niet meer voorgekomen in onze tests. Tenslotte de prijs, de 929 is er vanaf 26.355,- (de DX), de LTD kost 28.220,-, de coupé kost 32.595,- en is dus de duurste 929. Voor de prestaties in de nieuwe 929 zorgt de oude be kende 2 liter/4 cilinder-in-lijn motor, om precies te zijn 1970 cc met een vermogen van 90 pk. Het koppel bedraagt 154 Nm bij 2.600 toeren. Zoals ge zegd was de testauto uitge voerd met een automaat en deze knabbelt iets van het oor spronkelijke vermogen af. De prestaties van de testwagen waren dan ook niet opzienba rend. De topsnelheid bedroeg 154 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verliep in 16,5 sec., versnellen van 60 naar 120 km/u kostte 19 seconden. Het verbruik was zeker niet gun stig te noemen, bij 90 km/u maten wij 1:11, bij 120 km/u 1:8, gemiddeld kwamen wij op 1:7 uit, cijfers, die ook de auto vakbladen hanteren. Wij heb ben dat eens extra nagetrok ken, omdat het verbruik ons toch echt tegenviel. De wegligging van de 929 is prima. De besturing is direkt en zeer nauwkeurig. De test wagen was uitgevoerd met een bekrachtiging, die afneemt naarmate de snelheid hoger wordt. Het wegcontact blijft goed bewaard en wordt nooit vaag. Er is een duidelijk on derstuurkarakter waarneem baar, je weet dan wat je aan de wagen hebt, maar het vergt in bochten wel wat inspan ning. De wagen doet het in de bochten best goed, uitbreken is er niet bij. De koersvastheid op de rechte weg is zeer posi tief, noch wegoneffenheden, noch zijwind heeft vat op de koers. De Mazda 929 is behoorlijk comfortabel, de vering is wat kort, maar toch voldoende soe pel, de schokdemperwerking is goed. Voorin zijn royale, comfortabele stoelen in vele standen verstelbaar. Zo kan ook het bovenste deel van de rugleuning apart worden ver steld, naast de algehele ver stelling en de extra lendes- teun. En tenslotte is het stuur wiel ook nog verstelbaar. De stoelen geven verder prima steun, evenals de achterbank, die licht geprofileerd is. Er zijn armsteunen en handgre pen rondom en een midden- armsteun. Verder dragen bij tot het comfort de. keurige, rij - kelijke afwerking en uitrus ting, een overzichtelijk en compleet dashboard en vele extra's zoals van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elektrische ruitbediening, van binnenuit centrale deurver grendeling, van binnenuit te openen tankdop en kofferklep, vele controlelampjes, uitge breide binnenverlichting met vertragingseffect, zonwerend glas, enz.. Aan veiligheid noteerden wij, goede rij-eigenschappen, goede remmen in gescheiden circuits, rustige besturing, kort gedeelde stuurkolom, ge laagde voorruit, hoofdsteunen vóór en achter, automatische veiligheidsgordels vóór en achter, achterruitverwarming, achteruitrij lampen, mistach- terlichten, halogeen koplam pen, knipperlichtinstallatie, alsmede lichtgetint glas en koplampsproeiers. Het geluidsniveau is alles zins bevredigend, er zijn enke le resonanties. Bij 80 km/u gaf de decibelmeter 69 dB aan, bij 100 km/u 72 dB en bij topsnel heid 79 dB. Alles bij elkaar een comfortabele en prettige reis wagen, verkrijgbaar met het gemak van een automaat (meerprijs 1.435,-) maar met een fors verbruik. Wij vinden het verbruik niet opwegen te gen het gemak, terwijl het vermogenverlies ook fors is, te prefereren is dan de standaard 5-bak. PROFITEER MAAND VOORDEEL Mr. F.J. Haarmanweg 58 TERNEUZEN Tel. 01150-17751 VAN DRIEL B.V. Mr. F.J. Haarmanweg 39 Terneuzen tel. 01150-96568 Klein is de Mini. Héél klein is nu zijn prijs: f 9.990,- in plaats van f 11.490,-. Ook al klein eigenlijk. Erg klein is zijn grootte: 305 cm. Handig, handig. Bijzonder klein: zijn benzineverbruik, volgens ECE-norm 1 21,3 bij 90 km/uur, 1 15,6 bij 120 km/uur en 1 16,1 in de stad. De Mini is ook groot. In zijn prestaties vooral. In de stad kruipt hij overal tussendoor. Op de weg kan hij hard: ruim 130 km/uur. De Mini Jubilee E nu f9.990,-.De Mini Jubilee HLE nuf 10.990,-. (In plaats van f 12.190,-.) En dat alles omdat British Leyland 12Vi jarig jubileum viert. Het is dus een jubileum - aanbieding. Kom nu naar onze showroom. Maai: Prijs: Maat: Prijs: 145x12 89.23 185x14 164.20 155x12 100.91 115x15 115.19 135x13 75.60 165x15 130.45 145x13 94.11 165/70x13 118.12 155x13 107.73 175/70x13 130.45 165x13 117.47 185/70x13 144.40 165x14 125.26 185/70x14 159.97 175x14 145.69 175/70x15 148.62 s Prijzen zijn incl. montage en 18' B.T.W. j MÊk>. 4501 PA Oostburg Oude Haven 32 Tel 01170 2547 2377 MINHMBNNNNBHPr 4538 AX Terneu/en Nijverheidsstraat 2 Tel 01 150-17916-13981 good/year OaoeranCUK) \REDESTEINS3 Bislaved Inlichtingen: De Stem, 076-236911 MET •BRANDNETELS •SELDERIJ •PAPR»| •GEM. KRUIDEN Bij beschikking van - Arrondissementsrecht bank te Middelburg van 13 oktober 1982 is heil faillissement van J.S Lockefeer, weduwe vat W.A.F. Werrens, wo nende te Nieuw-Na- men, gemeente Huls! aan de Willemstraat no l 2, opgeheven wegensl gebrek aan baten. f Mr. P.J.F.M. de Kerf curator advocatenkantoor mrs. de Rechter Grote Markt 7 4561 EA Hulst LOS ANGELES De Ameri kaanse autofabrikant John de Lorean is dinsdag in de VS gearresteerd op verdenking van handel in cocaine op de zelfde dag dat Noord-Ierland bekendmaakte dat zijn fa briek van dure sportwagens niet meer te redden valt en zal worden gesloten. Deze had hij in 1978 met bij na 300 miljoen gulden steun van de Britse regering opgezet in Belfast nadat hij wegens het inzakken van de Ameri kaanse automarkt was afge treden als vice-president van ■\W« Ven De verkiezingen voor een pro Ierland gingen gisteren met ta De fanatieke dominee Paisley het stembureau een gewapende Van onze redactie buitenland PARIJS - De Libanese presi dent Amin Gemayel vindt dat de internationale vredesmacht met 30.000 man uitgebreid moet worden. Ook andere landen dan de Verenigde Staten, Italië en Frankrijk zouden eraan deel kunnen nemen. Hij zei dit woensdag na een ontmoeting met de Franse president Mit terrand. Volgens Gemayel zijn zijn land en Frankrijk het erover eens dat de internationale vre desmacht in Libanon uitge- breid moet worden. Ook het I toezicht houdende leger van de VN, Unifil, zou „gespierder" moeten worden. Toen Ge mayel werd gevraagd hoeveel manschappen hij een „vrede handhavende" rol wilde laten 30 00o"en' ar|twoordde hij De huidige vredesmacht in ,Tlroet bestaat uit minder dan 4000 man. Gemayel en PLO-leider Arafat zullen elkaar „spoedig" m een Arabisch land ontmoe- eh om de bilaterale betrek kingen en de status van de Pa- estijnse inwoners van Liba- Fon,te bespreken. Dit heeft het meld Watan woenstiag ge- I Woedende vissers <W u afden gisteren de dins- v« jonnen blokkade voor Publiek* havens van Ierse ra il J Fr?6 eisen opheffing van het lSst ln de wateren voor de I de :Tfrse kust- Als gevolg van [reiziger strandden duizenden L°nder de getroffen havens Ibuhi Srootste van Ierland: |en n'T Dun Loaghaire, Cork Iderr7 Way- De veerdienston- I'Wming Sea"Link annul- I kario Ju verband met de blok- 31 haar diensten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 4