JORRI DUURSMA
BIEDT PRINSES
DELTABOEK AAN
Zeevalking: begrip
voor Zeeuwse woede
ABVA/KAB0 ongerust
over
gemeentebegrotingen
Kansen op
order PZEM
toegenomen
Reorganisatie nu of nooit
>E STEM
I Schip zat vast
1 bij West kapel lc
Coordinatie-orgaan handhaaft bezwaarschriftprocedure
I DOOR ROERDEFECT
Districtscommandant RP Zeeland:
Acht miljoen gulden voor dijken
DONDERDAG
21 OKTOBER 1982
[MIDDELBURG - „Echt een prettig geluid. De
[arbeidsmarkt schreeuwt hierom, zeker zo goed
lin Zeeland als elders". Zo reageert ir. J. P.
jKorbee, leider van de Belgisch - Nederlandse
laannemerscombinatie Westerschelde op het
|nieuws dat de laatste hobbels voor de bouw
[van de Westerschelde - oeververbinding geno-
jmen lijken.
Verlies van arbeidsplaatsen
voor ambtenaren
Steenfabriek Aardenburg:
inniiimiiiiiiuiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
VAN ZEELAND
T18 PAGINA ZEELAND 1
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - „Wij le
ven op dit moment in een re-
organisatie-tijdperk. De po
litie is ook rijp voor reorga
nisatie. Als men die wil
doorvoeren dan zou ik per
soonlijk zeggen: nu of
nooit".
Overste J. Veenstra, dis
trictscommandant der
Rijkspolitie in Zeeland, kent
niet de precieze inhoud van
het regeerakkoord tussen
VVD en CDA om te komen
tot een éénsoortige provin
ciale politie, waarin rijks-
en gemeentepolitie wordt
samengevoegd.
Maar hij is
uiteraard op de hoogte van
diverse voors en tegens van
een samensmelting.
„Reorganisatie is niet al
tijd efficiënt en hoeft b.v.
niet altijd samen te gaan
met minder kosten. Maar
voor diverse onderdelen van
rijks- en gemeentepolitie zie
ik wel voordelen. Denk aan
de opleidingtechnische kant.
Nu aparte opleidingsscholen
voor rijks- en gemeentepoli
tie, aparte opleidingen voor
Mobiele Eenheden. Beheers
matig zouden bepaalde za
ken kunnen samenvloeien.
Ook recherchetechnisch zou
het een en ander kunnen ge
beuren", aldus overste
Veenstra.
Commissaris L.E. Schuller
van de gemeentepolitie Vlis-
singen is voorstander van
een samenvoeging. „Het
wordt naar de burger toe al
lemaal wat duidelijker, men
heeft met één soort politie te
maken.
Je kunt bij een pro
vinciale politie mensen effi
ciënter inzetten op plaatsen
waar dat in de provincie no
dig is. Je kunt, om maar een
voorbeeld te noemen, de
vreemdelingendiensten op
een hoop vegen en zo zijn er
binnen de diverse diensten
nog wel meer voorbeelden te
vinden".
Of op korte termijn een
provinciale politie werke
lijkheid wordt is een tweede.
„Er zal aan de top wel weer
gebakkeleid worden", aldus
de heer Schuller, die als een
der wrijvingspunten het
„beheer" over de politie ziet.
Het is bekend dat b.v. bur
gemeesters van grote steden
niet staan te trappelen hun
bevoegdheden ten aanzien
van hun gemeentelijke
korpsen uit handen te geven.
Aannemerscombinatie
met bouw VOW
Van een onzer verslaggevers
Zoals gisteren gemeld, heeft
Ihet dagelijks bestuur van de
[provincie Zeeland uit een ge-
Iprek met de minister van
[verkeer en waterstaat en die
[van financiën de verwachting
[overgehouden dat binnen en-
Iele weken de handtekenin
gen onder de bouwovereen-
iomst met het rijk gezet kun-
len worden. De bouw zal dan
foor 1 juli van het volgend
[aar moeten starten.
De aannemerscombinatie
[Westerschelde staat er al voor
[iade startblokken. Ir. Korbee:
[.Als het aan ons ligt, wordt er
Idit jaar nog aan begonnen. We
■ebben toch zeker geen tijd
■meer om op klaarliggende
■werkgelegenheid te zitten
[wachten. Het is gewoon triest
liat het zo lang heeft moeten
puren".
Heel anders van toon is het
commentaar vanuit het
Reeuws coördinatie-orgaan
Ivoor natuur-, landschap- en
[milieubescherming (het sa-
Imenwerkingsorgaan van de
Reeuwse milieuverenigingen),
pat zich als enige organisatie
liaadwerkelijk tegen de bouw
[van de oeververbinding blijft
■verzetten. Hij noemt de bouw
[een overbodige zaak. Zijn
[emrdinatie-orgaan handhaaft
|ian ook de bezwaarschriften
i de planologische proce
dures, die uitspraken van de
[Kroon over de bouw van de
[brug-tunnel nog noodzakelijk
[maken. De bezwaarschriften
["chten zich op de noodzakelij-
[kewijzigingen van de bestem-
[mingsplannen en de afgifte
[van bouw- en aanlegvergun-
[mngen door de gemeenten
peimerswaal en Hontenisse.
Een woordvoerder van de
.fovincie Zeeland sprak giste
ren de verwachting uit dat de
■yoonuitspraken nog dit jaar
"tullen komen.
lr- Korbee noemt het brug-
jjunnel - projekt van enorm
belang voor de werkgelegen
heid en ,je bouwnijverheid in
glAP VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
'•Horen
'Terneuzen, Hulst en Goes,
«essen en telefoonnum-
*rs op pagina 2.
factie
"leuzen: Rein van der
e'm (editie-chef), Jan Jan-
"n (plv. chef), Frank Dey,
de Schipper, Cor de
Wr (foto), Ton Koomen
Port). Hulst: Eugène Ver
aten, Goes: Gé van Ber-
Middelburg: Henk Post-
Oostburg: Co Meertens.
koepunten
Boekh. Passage, Pas-
*13, 01155-1208. Kloos-
5r|de: mevr. Neve, W.
anderstr. 4, 01148-2250.
ayertentle-expl.
,*cteur Zeeland: C. Me-
Mvé 01150-95839.
Zeeland. Hij bevestigt nog
eens dat ook kleine aanne
mingsbedrijven er bij inge
schakeld zullen worden. Dè eis
dat de bouwsom binnen de 855
miljoen gulden (uiteindelijke
kosten ongeveer 1,5 miljard)
zal blijven is volgens hem
haalbaar. Zoals bekend levert
de bouw van de brug-tunnel
(duur vijf jaar) meer dan 3000
manjaren werk op in Zeeland
en 2500 manjaren bij toeleve
ringsbedrijven.
Het tegenargument dat de
arbeidsmarkt hierdoor ont
wricht zou kunnen raken, is
volgens Korbee inmiddels vol
komen van de baan. „Integen
deel", zegt hij, „de bouw kan
nu mooi aansluiten op het af
lopen van de betonwerken in
de Oosterschelde. De belang
rijkste partners van Dosbouw
(de aannemerscombinatie die
in de Oosterschelde werkt,
red.) zitten ook in de combina
tie Westerschelde. Dus de in
schakeling van het betrokken
personeel kan heel vloeiend
verlopen".
De bezwaren van het coör
dinatie-orgaan hebben vol
gens voorzitter van Oosten
vooral betrekking op de pla
nologische procedures en het
feit dat de indirecte effecten
van de oeververbinding nooit
op een rijtje zijn gezet. Hij
noemt de procedures beneden
de maat. „We hebben alleen
een openbare procedure gehad
van de Raad van de Water
staat, die leidde tot de keuze
voor Kruiningen - Perkpolder.
De provincie heeft zich daar
achter geschaard, hoewel Ter-
neuzen - Hoedekenskerke tot
die tijd als de meest logische
werd gezien.
Nu is voor een plaats geko
zen die de oeververbinding
voor een belangrijk deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen vrijwel
zinloos maakte". Volgens van
Oosten had de zaak nadrukke
lijker aan de orde moeten ko
men in de discussies over de
streekplannen oost Zeeuwsch-
Vlaanderen en midden-Zee
land. „We hebben dat wel ge
probeerd, maar zijn voortdu
rend met een kluitje in het riet
gestuurd, door de mededeling
dat de discussie gesloten is".
Het coördinatie-orgaan vindt
het verder onaanvaardbaar
dat de platen van Ossenisse
als voedselgebied voor de vo
gels verloren gaan.
„Met het vorderen van de
Deltawerken zou de hele voed-
selfunctie van de Westerschel
de nog wel eens nadrukkelijk
kunnen gaan stijgen". Het ar
gument dat met de bouw van
de vaste oeververbinding
werkgelegenheid wordt ge
schapen, is volgens hem zeer
relatief. Hij wijst er daarbij op
dat de bouw van de vaste
oeververbinding op korte ter
mijn zeker effect op de werk
gelegenheid zal hebben, maar
vergeten wordt volgens hem
dat structureel nogal wat
werkgelegenheid verloren
gaat wanneer de veerverbin-
ding Kruiningen - Perkpolder
uit de vaart zal worden geno
men.
Vervolg van pagina 1
Het Deltaboek verschijnt ter
gelegenheid van het 25-jarig
bestaan van het Delta Insti
tuut en van de Deltadienst,
alsmede ter gelegenheid van
het 50-jarig bestaan van
"Natuur en Techniek" en als
afsluiting van het thema
jaar water '82.
De 14-jarige Jorri Duurs-
ma, dochter van de directeur
van het instituut te Yerseke,
bood de prinses het eerste
exemplaar van het 500 pagi
na's tellende Deltaboek aan.
Het boek, voorzien van
een Engelse bijlage van 48
pagina's, geeft de historie
van het Deltagebied en ver
antwoording van de inspan
ningen die men zich heeft
getroost om de technologi
sche en milieukundige ont
wikkeling rond het Delta-
plan in goede banen te lei
den.
Tot de 600 gasten, die de
bijeenkomst in de Middel
burgse schouwburg gister
middag bijwoonden, behoor
den minister Zeevalking van
verkeer en waterstaat en
ex-staatssecretaris Jaap
van der Doef van dit depar
tement.
Enige spreker was dr. D.
Kuenen, oud-hoogleraar aan
de Leidse universiteit en één
van de oprichters van de mi
lieu-afdeling van de Delta
dienst in Middelburg. Hij
kwam met het nieuwtje, dat
minister Deetman van on
derwijs en wetenschappen
het Delta Instituut heeft toe
gestaan om een nieuwe on-
Prinses Juliana krijgt
het boek aangeboden
I
derzoeksboot aan te schaf
fen.
Na de aanbieding van het
Deltaboek sneed prinses Ju
liana de kolossale taart aan,
die chef-kok Piet Haak van
de Middelburgse schouw
burg en de zijnen van de
Zeeuwse Deltawerken had
den gemaakt. De prinses liet
een chocolade pijler uit een
al even zoet hefschip op de
zo mogelijk nog zoetere bo
dem van de Oosterschelde
zakken.
Haak en zijn witte briga
de hadden in de nacht van
dinsdag op woensdag door
gewerkt om het pronkstuk
(„we houden van ons vak en
mede daarom hebben wij
deze taart gemaakt") op tijd
klaar te krijgen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Minister
Zeevalking (Verkeer en
Waterstaat) heeft wel
begrip maar geen ex-
tra-geld voor de
Zeeuwse problemen
met dijkversterkingen.
In Zeeland had men
er op gerekend dat er
dit jaar dertien miljoen
gulden voor dijkver
sterking beschikbaar
zou zijn, maar in wer
kelijkheid worden dat
er vijf miljoen minder.
Zeevalking begrijpt de
woede hierover, maar
wast zijn handen in on
schuld.
De dertien miljoen gul
den waarop het Zeeuwse
college van Gedeputeerde
Staten gerekend had,
stond vermeld in een con
cept-nota van het ministe-
rie, maar later is daar ver
andering in gekomen. „Ik
kan er begrip voor op
brengen dat, gezien de for-
muleringen uit het con
cept, bij Zeeland de indruk
is gewekt, dat in 1982 een
bedrag van 13 miljoen
aan dijkversterking in
Zeeland had behoren te
zijn besteed", aldus Zee
valking.
In de praktijk
was een deel van dat be
drag echter nodig voor
dijkverstevigingen in an
dere delen van het land,
zodat de in de concept-no
ta gewekte verwachting
niet uitgevoerd kon wor
den.
yolgens de minister
blijft er dit jaar toch nog
acht miljoen gulden over
„voor de versterking van
de dijken van onder meer
de waterschappen Hulster
Ambacht en Noord- en
Zuid-Beveland, de Boule
vards Bankert en Evert-
sen en de Boulevard De
Ruijter."
Die acht miljoen gulden
is overigens weer „een
meevaller" voor de Ka
merleden Eversdyk
(CDA), Zijlstra (PvdA),
Koning (VVD) en Van
Rossum (SGP), die er in
kritische vragen aan Zee
valking onlangs nog van
uit gingen dat er maar
twee miljoen gulden voor
Zeeuwse dijken ter be
schikking zou zijn en de
provincie daarmee elf mil
joen gulden door de neus
werd geboord.
Overigens heeft men in
Zeeland voor ƒ38 miljoen
aan plannen voorwerk
zaamheden aan de dijken
klaarliggen.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - „Wij zijn niet erg gerust op de ko
mende gemeentebegrotingen. Onze leden maken zich
zorgen over hun arbeidsplaatsen. In sommige begro-
tingsbrieven staat dan ook dat het hoofdstuk perso
neelszaken niet ongemoeid kan blijven".
Zo verwoordt ABVA/KA-
BO-bestuurder Jacobs in Mid
delburg zijn angst voor het on
heil dat de noodzakelijke be
zuinigingsdrift van met name
de grotere gemeenten ook het
wegvallen van arbeidsplaat
sen tot gevolg zal hebben. „Het
grootste verlies van arbeids
plaatsen zien we in de ge-
meënten met meer dan hon
derdduizend inwoners" zegt
hij. Desalniettemin verwacht
zijn bond ook problemen in
gemeenten als Goes, Middel
burg en Vlissingen.
„In het verleden hebben wij
aangegeven dat er landelijk
zo'n tienduizend arbeidsplaat
sen bij de gemeenten verloren
zouden gaan. Nu is gebleken
dat bij de I.Z.A. (Interne Ziek
tekostenverzekering Ambte
naren) het aantal deelnemers
in de periode '81-'82 zelfs met
meer dan tienduizend is ver
minderd. Belangrijkste oor
zaak hiervan is het feit dat de
VUT-vacatures niet worden
bezet".
Volgens Jacobs is er al veel
ingeleverd. „Het aantal amb
tenaren is verminderd en de
lonen zijn lager geworden.
Daardoor zijn de overdrachts-
gelden hoger geworden. Er
zijn al miljoenen naar de alge
mene middelen gegaan. Want
het is inmiddels wel duidelijk
dat bezuinigen ook bij de
Rijksoverheid dient tot terug
brengen van het financie
ringstekort", aldus Jacobs.
In Roosendaal zijn er al ba
nen verloren gegaan bij het
Gemeentelijk Energie- en Wa
terbedrijf. Twaalf fitters zijn
er op straat gezet. In Bergen
op Zoom zijn al banen afgesto
ten bij het havenbedrijf. Hoe
wel het volgens de ambtena
renbond niet gemakkelijk is, is
er nog wel wat tegen te doen.
„Er is nog ruimte voor sociaal
beleid", aldus Jacobs.
AARDENBURG - De mogelijkheid dat het nieuwe
PZEM-hoofdkantoor in Middelburg toch gebouwd
gaat worden met Aardenburgse stenen, is groter ge
worden.
Directeur J. Trapman van de steenfabriek Aarden
burg zegt aanwijzingen te hebben „dat er een veran
dering ten goede is opgetreden", waardoor zijn bedrijf
kans maakt op een order van enkele honderdduizen
den handvormstenen.
„En dat zal voor ons weer
enkele weken werk betekenen
op het normale produktiesche-
ma", aldus Trapman, wiens
fabriek vanaf volgende week
voor een termijn van vier of
vijf maanden wordt gesloten.
Zoals eerder gemeld is een
produktiestop noodzakelijk,
zodat het bedrijf zijn overtol
lige voorraden kan verkopen.
Het veertien man tellende per
soneel zal voor de duur van de
sluiting worden ontslagen.
Directeur Trapman ontkent
met klem dat de produktiestop
een voorbode zou zijn van een
definitieve sluiting van de
steenfabriek. „Pertinent niet.
Hoewel onze financiële rek
natuurlijk niet eeuwig is, zijn
de prognoses op termijn voor
ons bedrijf toch positief".
Dat de PZEM, na een aan
vankelijk weigerachtige hou
ding, toch bereid zou zijn om
Aardenburgse stenen af te ne
men is, aldus Trapman, een
gevolg van de druk die is uit
geoefend door enkele gedepu
teerden en burgemeester W.
Lockefeer van Aardenburg.
Deze laatste is tevens van plan
om de zaak aan te kaarten op
de binnenkort te houden alge
mene aandeelhoudersverga
dering van de PZEM. Ook be
staat er een gerede kans dat er
Aardenburgse stenen worden
gebruikt bij de nieuwbouw
van het gemeentehuis te Oost
burg.
piiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiË
Van onze correspondent
1 VLISSINGEN/TER-
1 NEUZEN - In de
s nacht van dinsdag op
i woensdag is ter hoog-
te van Westkapelle
het Roemeense schip
1 Solca (brt 3540), on-
derweg van Helsinki
naar Antwerpen door
een roerdefect aan de
grond gelopen. Het
schip is geladen met
2000 ton staalproduk-
ten.
Het schip riep on-
middellijk om sleep-
bootassistentie waar-
op diverse sleepboten
reageerden en uit-
voeren. Om half twee
werd het schip door
de sleepboot Fighter
I van de Union losge-
trokken, terwijl de
sleepboten Breed-
bank van de Nieuwe
Vlissingse Sleep
dienst en de Jerome
Letzer, eveneens van
de Union voor moge
lijke assistentie ter
plaatse waren. Deze
schepen behoefden
echter niet in actie te
komen.
Nog tijdens het aan
de grond zitten werd
het roerdefect van de
Solca hersteld. Het
schip is dan ook op
eigen kracht naar de
rede van Vlissingen
gevaren, waar het te
gen drieen ten anker
ging. Op verzoek van
de kapitein van de
Solca heeft de Figh
ter geconvoyeerd van
Westkapelle tot Vlis
singen rede.