JORRI DUURSMA BIEDT PRINSES DELTABOEK AAN Zeevalking: begrip voor Zeeuwse woede ABVA/KAB0 ongerust over gemeentebegrotingen Kansen op order PZEM toegenomen Reorganisatie nu of nooit >E STEM I Schip zat vast 1 bij West kapel lc Coordinatie-orgaan handhaaft bezwaarschriftprocedure I DOOR ROERDEFECT Districtscommandant RP Zeeland: Acht miljoen gulden voor dijken DONDERDAG 21 OKTOBER 1982 [MIDDELBURG - „Echt een prettig geluid. De [arbeidsmarkt schreeuwt hierom, zeker zo goed lin Zeeland als elders". Zo reageert ir. J. P. jKorbee, leider van de Belgisch - Nederlandse laannemerscombinatie Westerschelde op het |nieuws dat de laatste hobbels voor de bouw [van de Westerschelde - oeververbinding geno- jmen lijken. Verlies van arbeidsplaatsen voor ambtenaren Steenfabriek Aardenburg: inniiimiiiiiiuiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii VAN ZEELAND T18 PAGINA ZEELAND 1 Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - „Wij le ven op dit moment in een re- organisatie-tijdperk. De po litie is ook rijp voor reorga nisatie. Als men die wil doorvoeren dan zou ik per soonlijk zeggen: nu of nooit". Overste J. Veenstra, dis trictscommandant der Rijkspolitie in Zeeland, kent niet de precieze inhoud van het regeerakkoord tussen VVD en CDA om te komen tot een éénsoortige provin ciale politie, waarin rijks- en gemeentepolitie wordt samengevoegd. Maar hij is uiteraard op de hoogte van diverse voors en tegens van een samensmelting. „Reorganisatie is niet al tijd efficiënt en hoeft b.v. niet altijd samen te gaan met minder kosten. Maar voor diverse onderdelen van rijks- en gemeentepolitie zie ik wel voordelen. Denk aan de opleidingtechnische kant. Nu aparte opleidingsscholen voor rijks- en gemeentepoli tie, aparte opleidingen voor Mobiele Eenheden. Beheers matig zouden bepaalde za ken kunnen samenvloeien. Ook recherchetechnisch zou het een en ander kunnen ge beuren", aldus overste Veenstra. Commissaris L.E. Schuller van de gemeentepolitie Vlis- singen is voorstander van een samenvoeging. „Het wordt naar de burger toe al lemaal wat duidelijker, men heeft met één soort politie te maken. Je kunt bij een pro vinciale politie mensen effi ciënter inzetten op plaatsen waar dat in de provincie no dig is. Je kunt, om maar een voorbeeld te noemen, de vreemdelingendiensten op een hoop vegen en zo zijn er binnen de diverse diensten nog wel meer voorbeelden te vinden". Of op korte termijn een provinciale politie werke lijkheid wordt is een tweede. „Er zal aan de top wel weer gebakkeleid worden", aldus de heer Schuller, die als een der wrijvingspunten het „beheer" over de politie ziet. Het is bekend dat b.v. bur gemeesters van grote steden niet staan te trappelen hun bevoegdheden ten aanzien van hun gemeentelijke korpsen uit handen te geven. Aannemerscombinatie met bouw VOW Van een onzer verslaggevers Zoals gisteren gemeld, heeft Ihet dagelijks bestuur van de [provincie Zeeland uit een ge- Iprek met de minister van [verkeer en waterstaat en die [van financiën de verwachting [overgehouden dat binnen en- Iele weken de handtekenin gen onder de bouwovereen- iomst met het rijk gezet kun- len worden. De bouw zal dan foor 1 juli van het volgend [aar moeten starten. De aannemerscombinatie [Westerschelde staat er al voor [iade startblokken. Ir. Korbee: [.Als het aan ons ligt, wordt er Idit jaar nog aan begonnen. We ■ebben toch zeker geen tijd ■meer om op klaarliggende ■werkgelegenheid te zitten [wachten. Het is gewoon triest liat het zo lang heeft moeten puren". Heel anders van toon is het commentaar vanuit het Reeuws coördinatie-orgaan Ivoor natuur-, landschap- en [milieubescherming (het sa- Imenwerkingsorgaan van de Reeuwse milieuverenigingen), pat zich als enige organisatie liaadwerkelijk tegen de bouw [van de oeververbinding blijft ■verzetten. Hij noemt de bouw [een overbodige zaak. Zijn [emrdinatie-orgaan handhaaft |ian ook de bezwaarschriften i de planologische proce dures, die uitspraken van de [Kroon over de bouw van de [brug-tunnel nog noodzakelijk [maken. De bezwaarschriften ["chten zich op de noodzakelij- [kewijzigingen van de bestem- [mingsplannen en de afgifte [van bouw- en aanlegvergun- [mngen door de gemeenten peimerswaal en Hontenisse. Een woordvoerder van de .fovincie Zeeland sprak giste ren de verwachting uit dat de ■yoonuitspraken nog dit jaar "tullen komen. lr- Korbee noemt het brug- jjunnel - projekt van enorm belang voor de werkgelegen heid en ,je bouwnijverheid in glAP VOOR ZUIDWEST NEDERLAND '•Horen 'Terneuzen, Hulst en Goes, «essen en telefoonnum- *rs op pagina 2. factie "leuzen: Rein van der e'm (editie-chef), Jan Jan- "n (plv. chef), Frank Dey, de Schipper, Cor de Wr (foto), Ton Koomen Port). Hulst: Eugène Ver aten, Goes: Gé van Ber- Middelburg: Henk Post- Oostburg: Co Meertens. koepunten Boekh. Passage, Pas- *13, 01155-1208. Kloos- 5r|de: mevr. Neve, W. anderstr. 4, 01148-2250. ayertentle-expl. ,*cteur Zeeland: C. Me- Mvé 01150-95839. Zeeland. Hij bevestigt nog eens dat ook kleine aanne mingsbedrijven er bij inge schakeld zullen worden. Dè eis dat de bouwsom binnen de 855 miljoen gulden (uiteindelijke kosten ongeveer 1,5 miljard) zal blijven is volgens hem haalbaar. Zoals bekend levert de bouw van de brug-tunnel (duur vijf jaar) meer dan 3000 manjaren werk op in Zeeland en 2500 manjaren bij toeleve ringsbedrijven. Het tegenargument dat de arbeidsmarkt hierdoor ont wricht zou kunnen raken, is volgens Korbee inmiddels vol komen van de baan. „Integen deel", zegt hij, „de bouw kan nu mooi aansluiten op het af lopen van de betonwerken in de Oosterschelde. De belang rijkste partners van Dosbouw (de aannemerscombinatie die in de Oosterschelde werkt, red.) zitten ook in de combina tie Westerschelde. Dus de in schakeling van het betrokken personeel kan heel vloeiend verlopen". De bezwaren van het coör dinatie-orgaan hebben vol gens voorzitter van Oosten vooral betrekking op de pla nologische procedures en het feit dat de indirecte effecten van de oeververbinding nooit op een rijtje zijn gezet. Hij noemt de procedures beneden de maat. „We hebben alleen een openbare procedure gehad van de Raad van de Water staat, die leidde tot de keuze voor Kruiningen - Perkpolder. De provincie heeft zich daar achter geschaard, hoewel Ter- neuzen - Hoedekenskerke tot die tijd als de meest logische werd gezien. Nu is voor een plaats geko zen die de oeververbinding voor een belangrijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen vrijwel zinloos maakte". Volgens van Oosten had de zaak nadrukke lijker aan de orde moeten ko men in de discussies over de streekplannen oost Zeeuwsch- Vlaanderen en midden-Zee land. „We hebben dat wel ge probeerd, maar zijn voortdu rend met een kluitje in het riet gestuurd, door de mededeling dat de discussie gesloten is". Het coördinatie-orgaan vindt het verder onaanvaardbaar dat de platen van Ossenisse als voedselgebied voor de vo gels verloren gaan. „Met het vorderen van de Deltawerken zou de hele voed- selfunctie van de Westerschel de nog wel eens nadrukkelijk kunnen gaan stijgen". Het ar gument dat met de bouw van de vaste oeververbinding werkgelegenheid wordt ge schapen, is volgens hem zeer relatief. Hij wijst er daarbij op dat de bouw van de vaste oeververbinding op korte ter mijn zeker effect op de werk gelegenheid zal hebben, maar vergeten wordt volgens hem dat structureel nogal wat werkgelegenheid verloren gaat wanneer de veerverbin- ding Kruiningen - Perkpolder uit de vaart zal worden geno men. Vervolg van pagina 1 Het Deltaboek verschijnt ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Delta Insti tuut en van de Deltadienst, alsmede ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van "Natuur en Techniek" en als afsluiting van het thema jaar water '82. De 14-jarige Jorri Duurs- ma, dochter van de directeur van het instituut te Yerseke, bood de prinses het eerste exemplaar van het 500 pagi na's tellende Deltaboek aan. Het boek, voorzien van een Engelse bijlage van 48 pagina's, geeft de historie van het Deltagebied en ver antwoording van de inspan ningen die men zich heeft getroost om de technologi sche en milieukundige ont wikkeling rond het Delta- plan in goede banen te lei den. Tot de 600 gasten, die de bijeenkomst in de Middel burgse schouwburg gister middag bijwoonden, behoor den minister Zeevalking van verkeer en waterstaat en ex-staatssecretaris Jaap van der Doef van dit depar tement. Enige spreker was dr. D. Kuenen, oud-hoogleraar aan de Leidse universiteit en één van de oprichters van de mi lieu-afdeling van de Delta dienst in Middelburg. Hij kwam met het nieuwtje, dat minister Deetman van on derwijs en wetenschappen het Delta Instituut heeft toe gestaan om een nieuwe on- Prinses Juliana krijgt het boek aangeboden I derzoeksboot aan te schaf fen. Na de aanbieding van het Deltaboek sneed prinses Ju liana de kolossale taart aan, die chef-kok Piet Haak van de Middelburgse schouw burg en de zijnen van de Zeeuwse Deltawerken had den gemaakt. De prinses liet een chocolade pijler uit een al even zoet hefschip op de zo mogelijk nog zoetere bo dem van de Oosterschelde zakken. Haak en zijn witte briga de hadden in de nacht van dinsdag op woensdag door gewerkt om het pronkstuk („we houden van ons vak en mede daarom hebben wij deze taart gemaakt") op tijd klaar te krijgen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Minister Zeevalking (Verkeer en Waterstaat) heeft wel begrip maar geen ex- tra-geld voor de Zeeuwse problemen met dijkversterkingen. In Zeeland had men er op gerekend dat er dit jaar dertien miljoen gulden voor dijkver sterking beschikbaar zou zijn, maar in wer kelijkheid worden dat er vijf miljoen minder. Zeevalking begrijpt de woede hierover, maar wast zijn handen in on schuld. De dertien miljoen gul den waarop het Zeeuwse college van Gedeputeerde Staten gerekend had, stond vermeld in een con cept-nota van het ministe- rie, maar later is daar ver andering in gekomen. „Ik kan er begrip voor op brengen dat, gezien de for- muleringen uit het con cept, bij Zeeland de indruk is gewekt, dat in 1982 een bedrag van 13 miljoen aan dijkversterking in Zeeland had behoren te zijn besteed", aldus Zee valking. In de praktijk was een deel van dat be drag echter nodig voor dijkverstevigingen in an dere delen van het land, zodat de in de concept-no ta gewekte verwachting niet uitgevoerd kon wor den. yolgens de minister blijft er dit jaar toch nog acht miljoen gulden over „voor de versterking van de dijken van onder meer de waterschappen Hulster Ambacht en Noord- en Zuid-Beveland, de Boule vards Bankert en Evert- sen en de Boulevard De Ruijter." Die acht miljoen gulden is overigens weer „een meevaller" voor de Ka merleden Eversdyk (CDA), Zijlstra (PvdA), Koning (VVD) en Van Rossum (SGP), die er in kritische vragen aan Zee valking onlangs nog van uit gingen dat er maar twee miljoen gulden voor Zeeuwse dijken ter be schikking zou zijn en de provincie daarmee elf mil joen gulden door de neus werd geboord. Overigens heeft men in Zeeland voor ƒ38 miljoen aan plannen voorwerk zaamheden aan de dijken klaarliggen. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - „Wij zijn niet erg gerust op de ko mende gemeentebegrotingen. Onze leden maken zich zorgen over hun arbeidsplaatsen. In sommige begro- tingsbrieven staat dan ook dat het hoofdstuk perso neelszaken niet ongemoeid kan blijven". Zo verwoordt ABVA/KA- BO-bestuurder Jacobs in Mid delburg zijn angst voor het on heil dat de noodzakelijke be zuinigingsdrift van met name de grotere gemeenten ook het wegvallen van arbeidsplaat sen tot gevolg zal hebben. „Het grootste verlies van arbeids plaatsen zien we in de ge- meënten met meer dan hon derdduizend inwoners" zegt hij. Desalniettemin verwacht zijn bond ook problemen in gemeenten als Goes, Middel burg en Vlissingen. „In het verleden hebben wij aangegeven dat er landelijk zo'n tienduizend arbeidsplaat sen bij de gemeenten verloren zouden gaan. Nu is gebleken dat bij de I.Z.A. (Interne Ziek tekostenverzekering Ambte naren) het aantal deelnemers in de periode '81-'82 zelfs met meer dan tienduizend is ver minderd. Belangrijkste oor zaak hiervan is het feit dat de VUT-vacatures niet worden bezet". Volgens Jacobs is er al veel ingeleverd. „Het aantal amb tenaren is verminderd en de lonen zijn lager geworden. Daardoor zijn de overdrachts- gelden hoger geworden. Er zijn al miljoenen naar de alge mene middelen gegaan. Want het is inmiddels wel duidelijk dat bezuinigen ook bij de Rijksoverheid dient tot terug brengen van het financie ringstekort", aldus Jacobs. In Roosendaal zijn er al ba nen verloren gegaan bij het Gemeentelijk Energie- en Wa terbedrijf. Twaalf fitters zijn er op straat gezet. In Bergen op Zoom zijn al banen afgesto ten bij het havenbedrijf. Hoe wel het volgens de ambtena renbond niet gemakkelijk is, is er nog wel wat tegen te doen. „Er is nog ruimte voor sociaal beleid", aldus Jacobs. AARDENBURG - De mogelijkheid dat het nieuwe PZEM-hoofdkantoor in Middelburg toch gebouwd gaat worden met Aardenburgse stenen, is groter ge worden. Directeur J. Trapman van de steenfabriek Aarden burg zegt aanwijzingen te hebben „dat er een veran dering ten goede is opgetreden", waardoor zijn bedrijf kans maakt op een order van enkele honderdduizen den handvormstenen. „En dat zal voor ons weer enkele weken werk betekenen op het normale produktiesche- ma", aldus Trapman, wiens fabriek vanaf volgende week voor een termijn van vier of vijf maanden wordt gesloten. Zoals eerder gemeld is een produktiestop noodzakelijk, zodat het bedrijf zijn overtol lige voorraden kan verkopen. Het veertien man tellende per soneel zal voor de duur van de sluiting worden ontslagen. Directeur Trapman ontkent met klem dat de produktiestop een voorbode zou zijn van een definitieve sluiting van de steenfabriek. „Pertinent niet. Hoewel onze financiële rek natuurlijk niet eeuwig is, zijn de prognoses op termijn voor ons bedrijf toch positief". Dat de PZEM, na een aan vankelijk weigerachtige hou ding, toch bereid zou zijn om Aardenburgse stenen af te ne men is, aldus Trapman, een gevolg van de druk die is uit geoefend door enkele gedepu teerden en burgemeester W. Lockefeer van Aardenburg. Deze laatste is tevens van plan om de zaak aan te kaarten op de binnenkort te houden alge mene aandeelhoudersverga dering van de PZEM. Ook be staat er een gerede kans dat er Aardenburgse stenen worden gebruikt bij de nieuwbouw van het gemeentehuis te Oost burg. piiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiË Van onze correspondent 1 VLISSINGEN/TER- 1 NEUZEN - In de s nacht van dinsdag op i woensdag is ter hoog- te van Westkapelle het Roemeense schip 1 Solca (brt 3540), on- derweg van Helsinki naar Antwerpen door een roerdefect aan de grond gelopen. Het schip is geladen met 2000 ton staalproduk- ten. Het schip riep on- middellijk om sleep- bootassistentie waar- op diverse sleepboten reageerden en uit- voeren. Om half twee werd het schip door de sleepboot Fighter I van de Union losge- trokken, terwijl de sleepboten Breed- bank van de Nieuwe Vlissingse Sleep dienst en de Jerome Letzer, eveneens van de Union voor moge lijke assistentie ter plaatse waren. Deze schepen behoefden echter niet in actie te komen. Nog tijdens het aan de grond zitten werd het roerdefect van de Solca hersteld. Het schip is dan ook op eigen kracht naar de rede van Vlissingen gevaren, waar het te gen drieen ten anker ging. Op verzoek van de kapitein van de Solca heeft de Figh ter geconvoyeerd van Westkapelle tot Vlis singen rede.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 15