Til
rnmit'
Poorbr
van see
erwac
Begin en einde van
balletcarrière in
„Uit eigen beweging"
Extra kans
op f100.000,
Elke week.
■5SSk
Frankie Miller: „J? B raakt me in het hart99
DINSDAG 5 OKTOBER 1982
PAGINA GIDS 1
5 OKTOBER 19
Ift
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED
BELGIE FRANS
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
iiiiihim'iiii
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
lilllUdiUIIAlM
[en HAAG - Voorlo-
[ig zal niemand we-
fcn hoeveel gevaarlij-
[e stoffen er in ons
[tnd over de weg en
ter het water vvor-
jen vervoerd, over
[elke trajecten, op
[elke uren en hoe
ikwijls.
„Achter het masker van de humor staat
onze samenleving oneindige agressie
toe"
Geshon Legman, auteur
T2
„Mijn voorgaande platen waren
fouten, die ik liever vergeet"
Door Wim van Leest
IN AMSTERDAM barstte het vorige week
woensdag van de Schotten. Celtic was in de
stad en dat bracht horden groenwitte suppor
ters in de straten.
Tussen al die Schotten
liep ook minstens één be
roemdheid rond. Frankie
Miller, begenadigd
rhythm and blues-zan
ger, koppelde een vrije
dag tijdens zijn toer-
neetje hier aan een be
zoek aan het Olympisch
Stadion en zag daar zijn
favorieten winnen.
Ik had met hem moeten
wedden, want toen ik hem
woensdagmiddag sprak gaf
hij weinig voor de kansen van
zijn Celtic, terwijl ik voelde
dat ze gingen winnen.
Wat gokken betreft heeft
Frankie Miller wel vaker mis-
gezeten. Na vier kwalitatief
zeer sterke elpees koos hij na
'Full house', zij het onder druk
van de platenmaatschappij,
voor een commercieel, op Rod
Stewart geënt geluid. Een on
nodige keus, want niet alleen
leverde hem het weinig meer
op dan het hitsingletje 'Dar
ling', het betekende ook een
regelrechte stilstand in zijn
carrière. T.ive bleef hij even
wel de moeite waard.
Frankie Miller: „Ik had die
elpees als 'Easy money' en
Double trouble' nooit moeten
maken. Ik was niet voorbe
reid. de songs deugden niet en
ze werden te vlug gemaakt.
Achteraf bezien zijn die platen
fouten, die ik liever vergeet."
Muscle Shoals
Dit jaar kwam Frankie
sterk terug met de elpee 'Stan
ding on the edge'.
Voor de opname daarvan
reisde hij naar de befaamde
Muscle Shoals-studios in Ala
bama om onder leiding van
producer Barry Beckett te
werken. De Muscle Shoals,
vroeger met de Stax-studios
het Mekka voor de soulmu
ziek, staan de laatste tijd toch
weer volop in de belangstel
ling.
Frankie Miller: „De platen
maatschappij dacht dat het
goed was voor mijn geluid om
daar op te nemen en dat is het
ook gebleken. Je werkt met
vaklui daar, eerlijke mensen,
die precies dat op de plaat zet
ten, wat jij wilt. Jammer ge
noeg kon ik niet op tijd de ver
gunningen voor mijn bandle
den rond krijgen om daar te
mogen werken, maar volgende
keer ga ik er met mijn groep
naar toe. Het is er wel saai
daar in Alabama je kunt er
niet eens normaal drank krij
gen. Daarvoor moet je in ille
gale tentjes, de zogenaamde
'bootlegs' zijn. Aan de andere
kant concentreer je je daar
door wel beter op je werk en ik
heb ik Barry Beckett de ideale
producer voor mijn stem ge
vonden."
Verkeerde mix
Jij hebt op 'Highlife' met Al
len Toussaint gewerkt. Hoe was
dat?
Frankie Miller: „Allen was
werkelijk fantastisch, hij
zorgde voor een prima geluid
en zijn mixen waren uitste
kend. Maar op de een of ande
re manier is er iets mis ge
gaan. Toen ik uit de States
weg was heeft iemand anders,
waarschijnlijk op verzoek van
mijn platenmaatschappij, de
opnamen opnieuw gemixed.
Er zat ineens veel te veel echo
op mijn stem, maar toen ik de
banden opnieuw wilde laten
mixen, bleken de originele op
namen opeens verdwenen te
zijn."
Hoe ben je met de rhythm
and blues in contact gekomen?
Frankie Miller: „Vanaf het
moment, dat ik die muziek
hoorde, was ik er weg van. Het
raakte me in het hart. Mijn
grootste invloed is Little Ri
chard geweest en verder
Chuck Berry, Sam Cooke en
Muddy Waters. Ik hou nog
steeds van die muziek, ik draai
het nog vaak."
Beschouw jij jezelf als een
rhythm and blues-zanger?
Frankie Miller: „Het liefst
noem ik mezelf een rock and
soul-zanger, maar het maakt
Frankie Miller:„Het liefst noem ik mezelf rock and soul
zanger.
me weinig uit hoe ze me noe
men. Voor mijn part bestem
pelen ze het als blues, zolang
ze maar weten dat het Frankie
Miller is."
Jim Reeves
Iemand als Delbert McClin-
ton, die in hetzelfde genre als
Miller bezig is laat op zijn
laatste elpee naast een paar
Frankie Miller-nummer klas
sieke soulnummers van Otis
Redding en Wilson Pickett ho
ren.
Frankie Miller zelf voelt er
weinig voor andermans songs
op te nemen, zeker niet als ze
overbekend zij n.
Frankie Miller: „Ik vind het
zinloos om bijvoorbeeld een
nummer van Pickett te doen.
Hij heeft het al zo goed op de
plaat gezet dat ik er niks aan
toe te voegen heb, laat staan te
verbeteren. Ik ben wel van
plan om 'He'll have to go' van
Jim Reeves op te nemen. In
zijn oorspronkelijke vorm is
dat nummer voor mij veel te
zoet, maar ik nu een arrange
ment uitgewerkt waarmee ik
goed uit de voeten kan zonder
sentimenteel te zijn."
Frankie Miller schrijft veel
zelf al dan niet in combinatie
met Andy Fraser. Daarnaast
maakt hij gebruik van niet zo
bekend songmateriaal van an
deren. Op zijn laatste elpee
bijvoorbeeld staat 'Firin' line'
van John Moon Martin, dat
ook op Moon's laatste elpee te
horen is.
Frankie Miller: „Moon Mar
tin is een erg vruchtbare en
voor mij bruikbare schrijver.
Ik heb nog overwogen om 'Bad
case of loving you' op te ne
men, maar dat is door Robert
Palmer al zo goed op de plaat
gezet, dat ik het alleen maar
tijdens concerten speel. Moon
stuurt me regelmatig demo's
toe en daar heb ik 'Firin' line'
uit gekozen. Ik heb wel het
laatste couplet veranderd,
maar dat vond hij geen punt.
Ik heb er zelfs mijn eigen
naam bij mogen zetten."
The roek
Ais je moet kiezen uit de
platen, die je zelf gemaakt
hebt, welke vind je dan de bes
te?
Frankie Miller: „Ik denk dat
ik 'The rock' zou kiezen. Dat is
geloof ik ook de een van de
weinige platen, die ik van me
zelf heb. Ik kan niet naar me
zelf luisteren. Een plaat heeft
voor mij afgedaan zodra ik
hem gemaakt heb; voltooid
verleden tijd."
luister je dan wel naar?
Frankie Miller: „Wat ik de
laatste tijd gekocht heb zijn de
platen van Glenn Frey en Don
Henley van de Eagles. Vooral
die van Henley vind ik uitste
kend. Ik mag dat soort muziek
graag horen."
Kan jouw muziek eigenlijk
nog in het 'moderne' Groot-
Brittanië?
„Wat daar op dit moment
gebeurt is me allemaal te syn
thetisch, te kil en onpersoon
lijk. Ik pas daar niet in en ik
voel me er ook niet bij thuis.
Maar toch is er daar nog
steeds een vaste kern mensen,
die mijn platen koopt en die
naar mijn concerten komt. Ik
hou er wel van om er te spe
len."
Hoe ziet jouw toekomst er
uit?
Frankie Miller: „Ik ga pro
beren om betere platen te ma
ken. De vorige was weerou-
derwets goed, maar de volgen
de wordt nog veel beter. En
voor de rest wil ik me gewoon
amuseren terwijl ik dat doe.
Lol hebben als ik op het po
dium sta".
f
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
B
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Door Marjan Mes
HOE facinerend, maar ook hoe keihard de balletwereld in
elkaar zit, toont de film „Uit eigen beweging" van de cineas-
te Olga Madsen, die de N.O.S. vanavond om 22.25 uur uit
zendt.
Hoofdpersonen zijn de 39-
jarige danser Han Ebbelaar
van het Nationale Ballet en
het tienjarige, aankomende
dansertje Thimon Sister
mans, leerling van de Nel
Roosacademie.
In fictie en realiteit
plaatst deze balletdocumen
taire de levens van twee bal-
lerino's tegenover elkaar.
Han Ebbelaar staat, tot
zijn eigen verbijstering, aan
het eind van zijn danscar
rière, die 25 jaar samenliep
met die van zijn echtgenote,
Alexandra Radius. Het Na
tionale Ballet heeft Ebbe
laar wegens het overschrij
den van de 38-jarige leeftijd
(de leeftijd, dat een danser
moet stoppen om plaats te
bieden aan jong talent) ont
slag aanzegd. Voor hem is
dat moeilij k te verteren, om
dat hij zeker nog niet aan
het eind van zijn kunnen is.
Voor Olga Madsen, ooit
zelf aankomend ballerina,
betekende het de aanleiding
om eerdere plannen voor
een film over een balletop
leiding voor jongens te rea
liseren. In 1979 werd zij be
naderd door de balletpeda
goge Jenny Veldhuis, die
haar vroeg om een helder
beeld te geven over de rol
van de mannelijke danser in
het ballet en de opleiding,
die eraan voorafgaat. De
balletpedagoge achtte dit
noodzakelijk, omdat het
dansberoep voor jongens
nog steeds niet volledig is
geaccepteerd en er over de
balletwereld nog altijd
vreemde gedachten bestaan.
Na veel geredekavel accep
teerde CRM een jaar later
haar scenario, waarna Olga
Madsen een zoektocht hield
langs de Nederlandse ballet
opleidingen om een geschikt
jongentje te vinden.
Het werd de 10-jarige
Thimon Sistermans met als
tegenspeler Han Ebbelaar.
Vrienden, familie en docen
ten vertellen over hun erva
ringen met de beginnende
carrière van Thimon en de
glanzende loopbaan van
Han, die nu gedwongen
moet worden beëindigd. De
ontmoeting van het kind en
de volwassen danser krijgt
een verhalende uitbeelding,
waarvoor de choreograaf
Rudi van Dantzig bovendien
een pas de deux schreef. Hij
heeft zelf heel hard met de
kleine Thimon gewerkt om
hem zover te krijgen, dat hij
samen met Ebbelaar kon
dansen, ondanks het gebrek
aan gelijkwaardigheid in
techniek en artistieke en
emotionele zeggingskracht.
In „Uit eigen beweging"
krijgt men zowel de ouders
van Han Ebbelaar als die
van Thimon Sistermans te
horen over hoe het op hen
Een scene uit „Uit eigen beweging", een film van Olga Madsen over danskutist als vak
voor jongens, die de NOS vanavond uitzendt. Links de 10-jarige Thimon Sistermans, de
kleine hoofdrolspeler naast Han Ebbelaar.
overkwam toen hun respec
tievelijke zoons hen mee
deelden, dat zij'hadden be
sloten om danser te worden.
Olga Madsen laat de scene
tussen Thimon en zijn
ouders nog eens overspelen.
In het slotballet waarin
Han en Thimon samen dan
sen, worden zij geassisteerd
door vier andere mannelijke
dansers: Michel Fons, Mar-
gus Spekkers, Fred Berlips
en Maarten van de Pas. Han
Ebbelaar die overigens sa
men met zijn vrouw Ale
xandra Radius op 6 januari
a.s. in Breda een klassiek-
romantische uitvoering
geeft, vindt het niet goed,
dat ballet uitsluitend wordt
vereenzelvigd met jeugd.
Hij is van mening, dat er
voor oudere dansers met er
varing en kennis genoeg ge
schikte rollen zijn te beden
ken. Hij pleit ook voor een
officiële pensionering op 44-,
of 45-jarige leeftijd, zoals
dat bij de Parijse Opera het
geval is en vindt de afvloei
ingsregeling voor drie jaar,
die in Nederland geldt, on
menselijk. „Uit eigen bewe
ging" werd opgenomen door
cameraman Mare Felper-
laan en geluidsman Kees
Linthorst.
ff'
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
VOOR LOTTO-EN TOTO-SPELERS!
Dus doe voor maar f 1,50
mee aan het Cijferspel en
kruis het "ja"-vakje aan.
iiii
NOS
10.00-12.00 Schooltelevisie.
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden.
14.30-15.00 Schooltelevisie.
KRO
16.00 Leven op aarde. Engelse serie over de
ontwikeling van het leven op aarde.
Tweede afl.: De eerste zeedieren.
16.55-17.20 Herman en de zes. Jeugdserie
naar Herman van Veen.
NOS
18.23 Nieuws voor doven en slechthorenden.
18.43 TELEAC. Voorlichtingsprogramma
communicatie.
18.58 Journaal.
EO
19.00 EO-Kinderkrant. Programma voor
kinderen van alle leeftijden.
19.30 Don Francisco in Ronduit. Muziekspe-
cial met Amerikaanse zanger.
20.00 Een natuurlijke wending. Documentai
re over natuurgebied in Toronto.
20.30 Tijdsein.
21.00 Het Evangelie naar Johannes. Johan
nes 2 'Wijn of de zweep'.
NOS
21.37 Journaal.
21.55 Den Haag vandaag.
22.10 Op zicht. Wekelijks kunstprogramma.
22.25 Uit eigen beweging. Balletfilm van Ol
ga Madsen met Han Ebbelaar en Thi
mon Sistermans in de hoofdrollen.
23.25 Journaal.
23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden.
18.25 Paspoort. Informatie voor Joegoslavi
sche en Italiaanse gastarbeiders.
18.35 Sesamstraat.
18.50 Jeugdjournaal.
TROS
18.57 Mickey en Donald. Tekenfilmshow van
Walt Disney.
19.20 Hi de hi! Engelse komische serie. Twee
de afl.: Jeffrey Fairbrother ontdekt dat
sommige stafleden steekpenningen en
cadeaus aannemen.
20.00 Journaal.
20.28 De rechter.een moordenaar. Tweede
en laatste deel van de tv-film naar de
speelfilm 'Mijn vriend' van Fons Rade
makers uit 1979. Rechter Jensens (And-
ré van den Heuel) wordt beschuldigd
van moord op zijn vrouw en de slimme
handelaar Jules Depraeter (Peter Fa-
ber) is zij n voornaamste aanklager.
22.05 Aktua tv. Actualiteitenrubriek.
22.45 Falcon Crest. Amerikaanse serie over
Californische wijnboeren. Tweede afl.:
De knappe mooiprater Paul Salinger
komt een bezoek brengen aan Chase,
Angie voelt dadelijk, dat Paul een on
betrouwbare opportunist is, maar ziet
in hem een mogelijkheid om van Chase
af te raken.
23.40 Journaal.
23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden.
BELGIE BRT 1
14.00-17.30 Schooltelevisie.
18.00 De avonturen van Pe
ter Selie. Tekenfilmserie.
18.05 De Smurfen. Teken
filmserie.
18.35 The Sadrina project
(Open school).
19.05 Jukebox. ABBA met
'One of us'.
19.10 Verder avonturen van
Oliver Twist. Engelse jeugd
serie.
19.37 Morgen. Overzicht
programma's, mededelingen
en lotto.
19.45 Journaal en sportbe
richten.
20.10 Politieke tribune. De
SP.
20.15 Kijk uit! Verkeerstips.
20.20 I.Q. Kwisprogramma.
20.45 Videofoon. Verhaal
van kijker bij videobeelden.
21.10 Het menselijk brein.
Serie over hersenen.
22.00 Last night of the
proms '82.
23.15 Journaal. Vooraf: To
to-winnaars.
BELGIE BRT 2
19.00 Toets. Satirisch-hu-
moristisch programma.
19.37 Morgen. Overzicht
programma's, mededelingen
en lotto.
19.45 Journaal en sportbe
richten.
20.10 Politieke tribune. De
Sp.
20.15 Kijk uit. Verkeerstips.
20.20 Een hulpeloos geval
(Desperate characters).
Amerikaanse film van
Frank D. Gilroy (1971), met
Shirley McLaine, over het
leven in de sloppenwijken
van New York.
21.40-22.00 Byzantijnse erfe
nis in modern Griekenland.
Griekse documentaire over
de Byzantijnse invloeden op
kunst en cultuur.
BELGIE FRANS 1
12.00 Teletekst.
14.00-15.30 Schooltelevisie.
16.15 ONEM. Informatie
voor werkzoekenden.
16.30 Europalia: Grieken
land. Homerus en Kreta.
17.00 Schooltelevisie.
17.25 Plein de jeu. Jeugd
programma.
19.12 Verkiezingstribune.
19.25 Lotto-berichten.
Abby Dalton als Julia
Cumson in „Falcon
Crest", Nederland 2,
22.45 uur.
19.30 Journaal.
19.55 Shogun. Amerikaanse
tv-serie. Deel 1.
20.45 Science a l'endroit -
science a l'envers.
22.35 Journaal.
BELGIE FRANS 2
18.00 Les brigades du tigre.
Franse tv-serie.
19.00 Tribune economique et
sociale. De FGTB.
19.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
19.55 Willem de Veroveraar.
Tv-serie. Derde afl.
20.50-21.50 Gemeenteraads
verkiezingen. Namen.
08.10 Schooltelevisie.
09.25 Sesamstraat.
10.00 Journaal en achter
grondinformatie.
10.23 Golda Meir. Herhaling.
11.55 Umschau.
12.10 Gezondheidsmagazine
Praktijk.
12.55 Persoverzicht.
13.00-13.15 Journaal.
16.10 Journaal.
16.15 Het leven in Polen. Po
litieke documentaire.
17.00 Penkefitz nr. 5. Vierde
deel jeugdserie.
17.30 Lucht heeft geen bal
ken. Documentaire.
17.50 Journaal.
18.00 De vissers van Moor-
hövd. Serie.
18.30 De androjager. Serie.
19.00 Plezier met Ahrle. De
'kaneelgeit'.
19.15 Actualiteiten. Streek-
nieuws.
19.45 Van kuur naar kuur.
Wonderpillen.
20.00 Journaal.
20.15 Alles of niets. Spel en
show.
21.00 Report. Actualiteiten
rubriek.
21.45 Dallas. Miss Ellie is
van plan van Jock te gaan
scheiden.
22.30 Achtergrondinforma
tie.
23.00 Arena. Culturele ru
briek over video-cassettes in
de huiskamer.
00.00 Journaal.
10.00-13.15 Zie Duitsland 1.
15.57 Overzicht program
ma's.
16.00 Journaal.
16.04 Mozaiek. Programma
voor de derde leeftijd.
16.35 Strandpiraten. Jeugd
serie.
17.00 Journaal.
17.08 Tele-illustratie.
17.50 Een woord van mu
ziek. Spel met Heinz Ecker.
18.20 De snelste muis van
Mexico. Tekenfilmpjes.
19.00 Journaal.
19.30 Shogun. Amerikaanse
serie. Deel 2.
21.00 Achtergrondinforma
tie.
21.20 Onderwijzers voor
Hans en Hassan. Schoolklas
met Duitse en buitenlandse
kinderen.
22.05 Linda. Tv-film.
23.50 Journaal.
08.00 Gymnastiek.
08.10-12.00 Schooltelevisie.
Om 09.25 Sesamstraat.
17.00-17.30 Schooltelevisie.
18.00 Sesamstraat.
18.30 Tv-cursus algebra.
19.00 Arbeidsplaats.
19.45 Journaal 3.
20.00 Journaal.
20.15 Cultuur en weten
schap. Natuur en techniek.
21.00 Klimbim. Satirisch
programma.
21.45 Galerie.
22.30 Saluut aan Henry
Fonda. Eerbewijs uit 1978_
23.30 Het oude Belgrado. Fo
to's van Anastas Jovanovic.
24.00 Journaal.
M/ff
6.02 Auto in? Avro aan - 9.03
Steunpunt - 9.08 Arbeidsvitami
nen - 10.03 Duimeland - 10.10
Vervolg Arbeidsvitaminen
11.03 Wat speelt er deze week.
- 11.15 In woorcl en muziek: com
ponistenportret - 12.03 Muzikaal
onthaal - 13.06 Radiojournaal -
13.20 De Avro Diligence - 14.03
Paul Vlaanderen eri het Margo
mysterie (laatste defel) - 14.42
Easy listening muziek - 16.02
Hersengymnastiek - 16.30 Frag
menten uit "Kom 'ns langs in Des
Indes' - 18.06 Radiojournaal -
18.20 Maak er een eind aan.-
18.30 Oude toppers - 19.02 Pim
Jacobs' platenscala - 20.03 Lichte
muziek - 21.02 Moord in de Rid
derzaal (3) - 22.02 Sportpanora-
ma - 23.02 (NOS) Met het oog op
morgen - 0.02 (VARA) Elpee-
tuin - 2.02 Groot licht - 5.02
Truck.
7.22 (KRO) Het levende woord -
7.35 Actualiteiten - 8.20 Studio-
gesprek - 8.45 Vrouwenrubriek -
9.05 Gymnastiek voor de vrouw -
9.15 Werkbank - 9.33 Schoolradio
- 10.00 Kro's leestafel - 12.16
Overheidsvoorlichting - 12.36
Actualiteiten - 13.10 Coverstory
- 13.33 Schoolradio - 14.33 (NOS)
Open school - 15.03 Consumen
tenvraagstukken - 15.32 Radio
theater - 16.00 (TROS) Week in
week uit - 17.00 Achtergrondin
formatie - 18.10 Tros allerlei -
18.10 Politieke partijen - 18.30
Humanistisch Verbond - 19.00
Tros klantenservice - 20.30 Ra-
dio-woordpuzzle - 21.00 Rubriek
over literatuur en schrijvers -
21.30 Teleac - 22.40 Informatief
programma over kunstvormen.
7.02 (VARA) Felix Meurders -
9.30 Jeroen Soer - 12.03 Het VIP-
spel - 13.03 Peter Holland - WJ
Popkrant - 18.03 (NOS)
avondspits - 19.02 (VARA) "°P
donder - 21.02 Moondogs.
7.02 (TROS) Capriccio:
pulaire klassieke muziek
Van heinde en verre - 9-3U f
tal door Mifune Tsuji (viool1
Almedena Cano (piano)"
Het Amsterdams PhllKts
nisch Orkest o.l.v. Anton K-e j
m.m.v. Augustin Dumay
en het Haydn Trio -12.00 H
tepunten uit My Fair ba"?
13.05 De meeste verkochte s'
siek tien - 14.00 (NCRV) In k
bezetting - 16.00 Literama - jjj
Bij wijze van spreken -
Overname Hilversum z L
(NCRV) Concert door het tv
Kamerorkest o.l.v. Hans z
m.m.v. Vera Beths (viooU^,
ken van Schubert - 21.30 M
van eigen tijd - 22.25 Org
ziek.
Door Jan Hanff
Uleen de Spoorwegen
|)udt - met een computer - bij
at er over de rails wordt ge-
jnsporteerd.
iet wordt echter hoog tijd
|t overheidsinstanties een
jetailleerd inzicht krijgen
[dat totale vervoer, zegt che- tr,
sch technoloog ir. jy
jW. Hoftijzer van de afde- vo
jig Industriële Veiligheid van
|0.
laar volgens het ministerie he
|n Verkeer en Waterstaat is tw
atrale registratie van dit tee
eltingrijk hulpmiddel i
fidssière en klant
rï°or Jack Arentsen
fcvnRDAM De Efti"
Ideliik jeurs '82 niaakt dui-
Iveno tekst- en gege-
[ter ^rvverkers steeds dich-
len Hatai. elkaar toegroeien
Ipaalib, d.e eerste zelfs be-
Pomnutp nfuncties van de
I mputergaat overnemen.
^Bovendien
komen tekst-
teedc _en tekstbewerker
beeld,,i?eer naar elkaar toe:
elekwTumachines en
nes rno, e, schrijfmachi-
iteeds
[la8ts v
UErt'i°neren'
:ingcJ?!'e,n. nieuwe toepas-
:'ektrn,v uR^eden voor de
16 in de'=f schrijfmachi-
net mwTer van k°PPeling
Jij dp 'croc°mputers, waar-
leeft „e,rste tevens functio-
:omr,,.. s Printer van de
tekem „rresu.ltaten. Dat be-
ien vooralUWe m°Selijkhe-
!l'°te er, l i voor bet middel-
OpvalilT6 bedrijf.
etls de if ls ook dat tij"
eurs Efficiency
"D kan ten en sys-
- k r, geheugen, zullen
Plaak 9 m^t elkaar, in-
van naast elkaar
a
c<
b
v<
b
g<
te
zi
m
v<
SC
gi
gJ
ja
la
gf
v;
te
le
di
aé
o\
Vc
re
le
di
w
a'c
ér