Til rnmit' Poorbr van see erwac Begin en einde van balletcarrière in „Uit eigen beweging" Extra kans op f100.000, Elke week. ■5SSk Frankie Miller: „J? B raakt me in het hart99 DINSDAG 5 OKTOBER 1982 PAGINA GIDS 1 5 OKTOBER 19 Ift NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED BELGIE FRANS DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 iiiiihim'iiii HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 lilllUdiUIIAlM [en HAAG - Voorlo- [ig zal niemand we- fcn hoeveel gevaarlij- [e stoffen er in ons [tnd over de weg en ter het water vvor- jen vervoerd, over [elke trajecten, op [elke uren en hoe ikwijls. „Achter het masker van de humor staat onze samenleving oneindige agressie toe" Geshon Legman, auteur T2 „Mijn voorgaande platen waren fouten, die ik liever vergeet" Door Wim van Leest IN AMSTERDAM barstte het vorige week woensdag van de Schotten. Celtic was in de stad en dat bracht horden groenwitte suppor ters in de straten. Tussen al die Schotten liep ook minstens één be roemdheid rond. Frankie Miller, begenadigd rhythm and blues-zan ger, koppelde een vrije dag tijdens zijn toer- neetje hier aan een be zoek aan het Olympisch Stadion en zag daar zijn favorieten winnen. Ik had met hem moeten wedden, want toen ik hem woensdagmiddag sprak gaf hij weinig voor de kansen van zijn Celtic, terwijl ik voelde dat ze gingen winnen. Wat gokken betreft heeft Frankie Miller wel vaker mis- gezeten. Na vier kwalitatief zeer sterke elpees koos hij na 'Full house', zij het onder druk van de platenmaatschappij, voor een commercieel, op Rod Stewart geënt geluid. Een on nodige keus, want niet alleen leverde hem het weinig meer op dan het hitsingletje 'Dar ling', het betekende ook een regelrechte stilstand in zijn carrière. T.ive bleef hij even wel de moeite waard. Frankie Miller: „Ik had die elpees als 'Easy money' en Double trouble' nooit moeten maken. Ik was niet voorbe reid. de songs deugden niet en ze werden te vlug gemaakt. Achteraf bezien zijn die platen fouten, die ik liever vergeet." Muscle Shoals Dit jaar kwam Frankie sterk terug met de elpee 'Stan ding on the edge'. Voor de opname daarvan reisde hij naar de befaamde Muscle Shoals-studios in Ala bama om onder leiding van producer Barry Beckett te werken. De Muscle Shoals, vroeger met de Stax-studios het Mekka voor de soulmu ziek, staan de laatste tijd toch weer volop in de belangstel ling. Frankie Miller: „De platen maatschappij dacht dat het goed was voor mijn geluid om daar op te nemen en dat is het ook gebleken. Je werkt met vaklui daar, eerlijke mensen, die precies dat op de plaat zet ten, wat jij wilt. Jammer ge noeg kon ik niet op tijd de ver gunningen voor mijn bandle den rond krijgen om daar te mogen werken, maar volgende keer ga ik er met mijn groep naar toe. Het is er wel saai daar in Alabama je kunt er niet eens normaal drank krij gen. Daarvoor moet je in ille gale tentjes, de zogenaamde 'bootlegs' zijn. Aan de andere kant concentreer je je daar door wel beter op je werk en ik heb ik Barry Beckett de ideale producer voor mijn stem ge vonden." Verkeerde mix Jij hebt op 'Highlife' met Al len Toussaint gewerkt. Hoe was dat? Frankie Miller: „Allen was werkelijk fantastisch, hij zorgde voor een prima geluid en zijn mixen waren uitste kend. Maar op de een of ande re manier is er iets mis ge gaan. Toen ik uit de States weg was heeft iemand anders, waarschijnlijk op verzoek van mijn platenmaatschappij, de opnamen opnieuw gemixed. Er zat ineens veel te veel echo op mijn stem, maar toen ik de banden opnieuw wilde laten mixen, bleken de originele op namen opeens verdwenen te zijn." Hoe ben je met de rhythm and blues in contact gekomen? Frankie Miller: „Vanaf het moment, dat ik die muziek hoorde, was ik er weg van. Het raakte me in het hart. Mijn grootste invloed is Little Ri chard geweest en verder Chuck Berry, Sam Cooke en Muddy Waters. Ik hou nog steeds van die muziek, ik draai het nog vaak." Beschouw jij jezelf als een rhythm and blues-zanger? Frankie Miller: „Het liefst noem ik mezelf een rock and soul-zanger, maar het maakt Frankie Miller:„Het liefst noem ik mezelf rock and soul zanger. me weinig uit hoe ze me noe men. Voor mijn part bestem pelen ze het als blues, zolang ze maar weten dat het Frankie Miller is." Jim Reeves Iemand als Delbert McClin- ton, die in hetzelfde genre als Miller bezig is laat op zijn laatste elpee naast een paar Frankie Miller-nummer klas sieke soulnummers van Otis Redding en Wilson Pickett ho ren. Frankie Miller zelf voelt er weinig voor andermans songs op te nemen, zeker niet als ze overbekend zij n. Frankie Miller: „Ik vind het zinloos om bijvoorbeeld een nummer van Pickett te doen. Hij heeft het al zo goed op de plaat gezet dat ik er niks aan toe te voegen heb, laat staan te verbeteren. Ik ben wel van plan om 'He'll have to go' van Jim Reeves op te nemen. In zijn oorspronkelijke vorm is dat nummer voor mij veel te zoet, maar ik nu een arrange ment uitgewerkt waarmee ik goed uit de voeten kan zonder sentimenteel te zijn." Frankie Miller schrijft veel zelf al dan niet in combinatie met Andy Fraser. Daarnaast maakt hij gebruik van niet zo bekend songmateriaal van an deren. Op zijn laatste elpee bijvoorbeeld staat 'Firin' line' van John Moon Martin, dat ook op Moon's laatste elpee te horen is. Frankie Miller: „Moon Mar tin is een erg vruchtbare en voor mij bruikbare schrijver. Ik heb nog overwogen om 'Bad case of loving you' op te ne men, maar dat is door Robert Palmer al zo goed op de plaat gezet, dat ik het alleen maar tijdens concerten speel. Moon stuurt me regelmatig demo's toe en daar heb ik 'Firin' line' uit gekozen. Ik heb wel het laatste couplet veranderd, maar dat vond hij geen punt. Ik heb er zelfs mijn eigen naam bij mogen zetten." The roek Ais je moet kiezen uit de platen, die je zelf gemaakt hebt, welke vind je dan de bes te? Frankie Miller: „Ik denk dat ik 'The rock' zou kiezen. Dat is geloof ik ook de een van de weinige platen, die ik van me zelf heb. Ik kan niet naar me zelf luisteren. Een plaat heeft voor mij afgedaan zodra ik hem gemaakt heb; voltooid verleden tijd." luister je dan wel naar? Frankie Miller: „Wat ik de laatste tijd gekocht heb zijn de platen van Glenn Frey en Don Henley van de Eagles. Vooral die van Henley vind ik uitste kend. Ik mag dat soort muziek graag horen." Kan jouw muziek eigenlijk nog in het 'moderne' Groot- Brittanië? „Wat daar op dit moment gebeurt is me allemaal te syn thetisch, te kil en onpersoon lijk. Ik pas daar niet in en ik voel me er ook niet bij thuis. Maar toch is er daar nog steeds een vaste kern mensen, die mijn platen koopt en die naar mijn concerten komt. Ik hou er wel van om er te spe len." Hoe ziet jouw toekomst er uit? Frankie Miller: „Ik ga pro beren om betere platen te ma ken. De vorige was weerou- derwets goed, maar de volgen de wordt nog veel beter. En voor de rest wil ik me gewoon amuseren terwijl ik dat doe. Lol hebben als ik op het po dium sta". f I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I B I I I I I I I I I Door Marjan Mes HOE facinerend, maar ook hoe keihard de balletwereld in elkaar zit, toont de film „Uit eigen beweging" van de cineas- te Olga Madsen, die de N.O.S. vanavond om 22.25 uur uit zendt. Hoofdpersonen zijn de 39- jarige danser Han Ebbelaar van het Nationale Ballet en het tienjarige, aankomende dansertje Thimon Sister mans, leerling van de Nel Roosacademie. In fictie en realiteit plaatst deze balletdocumen taire de levens van twee bal- lerino's tegenover elkaar. Han Ebbelaar staat, tot zijn eigen verbijstering, aan het eind van zijn danscar rière, die 25 jaar samenliep met die van zijn echtgenote, Alexandra Radius. Het Na tionale Ballet heeft Ebbe laar wegens het overschrij den van de 38-jarige leeftijd (de leeftijd, dat een danser moet stoppen om plaats te bieden aan jong talent) ont slag aanzegd. Voor hem is dat moeilij k te verteren, om dat hij zeker nog niet aan het eind van zijn kunnen is. Voor Olga Madsen, ooit zelf aankomend ballerina, betekende het de aanleiding om eerdere plannen voor een film over een balletop leiding voor jongens te rea liseren. In 1979 werd zij be naderd door de balletpeda goge Jenny Veldhuis, die haar vroeg om een helder beeld te geven over de rol van de mannelijke danser in het ballet en de opleiding, die eraan voorafgaat. De balletpedagoge achtte dit noodzakelijk, omdat het dansberoep voor jongens nog steeds niet volledig is geaccepteerd en er over de balletwereld nog altijd vreemde gedachten bestaan. Na veel geredekavel accep teerde CRM een jaar later haar scenario, waarna Olga Madsen een zoektocht hield langs de Nederlandse ballet opleidingen om een geschikt jongentje te vinden. Het werd de 10-jarige Thimon Sistermans met als tegenspeler Han Ebbelaar. Vrienden, familie en docen ten vertellen over hun erva ringen met de beginnende carrière van Thimon en de glanzende loopbaan van Han, die nu gedwongen moet worden beëindigd. De ontmoeting van het kind en de volwassen danser krijgt een verhalende uitbeelding, waarvoor de choreograaf Rudi van Dantzig bovendien een pas de deux schreef. Hij heeft zelf heel hard met de kleine Thimon gewerkt om hem zover te krijgen, dat hij samen met Ebbelaar kon dansen, ondanks het gebrek aan gelijkwaardigheid in techniek en artistieke en emotionele zeggingskracht. In „Uit eigen beweging" krijgt men zowel de ouders van Han Ebbelaar als die van Thimon Sistermans te horen over hoe het op hen Een scene uit „Uit eigen beweging", een film van Olga Madsen over danskutist als vak voor jongens, die de NOS vanavond uitzendt. Links de 10-jarige Thimon Sistermans, de kleine hoofdrolspeler naast Han Ebbelaar. overkwam toen hun respec tievelijke zoons hen mee deelden, dat zij'hadden be sloten om danser te worden. Olga Madsen laat de scene tussen Thimon en zijn ouders nog eens overspelen. In het slotballet waarin Han en Thimon samen dan sen, worden zij geassisteerd door vier andere mannelijke dansers: Michel Fons, Mar- gus Spekkers, Fred Berlips en Maarten van de Pas. Han Ebbelaar die overigens sa men met zijn vrouw Ale xandra Radius op 6 januari a.s. in Breda een klassiek- romantische uitvoering geeft, vindt het niet goed, dat ballet uitsluitend wordt vereenzelvigd met jeugd. Hij is van mening, dat er voor oudere dansers met er varing en kennis genoeg ge schikte rollen zijn te beden ken. Hij pleit ook voor een officiële pensionering op 44-, of 45-jarige leeftijd, zoals dat bij de Parijse Opera het geval is en vindt de afvloei ingsregeling voor drie jaar, die in Nederland geldt, on menselijk. „Uit eigen bewe ging" werd opgenomen door cameraman Mare Felper- laan en geluidsman Kees Linthorst. ff' I I I I I I I I I I I I VOOR LOTTO-EN TOTO-SPELERS! Dus doe voor maar f 1,50 mee aan het Cijferspel en kruis het "ja"-vakje aan. iiii NOS 10.00-12.00 Schooltelevisie. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 14.30-15.00 Schooltelevisie. KRO 16.00 Leven op aarde. Engelse serie over de ontwikeling van het leven op aarde. Tweede afl.: De eerste zeedieren. 16.55-17.20 Herman en de zes. Jeugdserie naar Herman van Veen. NOS 18.23 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.43 TELEAC. Voorlichtingsprogramma communicatie. 18.58 Journaal. EO 19.00 EO-Kinderkrant. Programma voor kinderen van alle leeftijden. 19.30 Don Francisco in Ronduit. Muziekspe- cial met Amerikaanse zanger. 20.00 Een natuurlijke wending. Documentai re over natuurgebied in Toronto. 20.30 Tijdsein. 21.00 Het Evangelie naar Johannes. Johan nes 2 'Wijn of de zweep'. NOS 21.37 Journaal. 21.55 Den Haag vandaag. 22.10 Op zicht. Wekelijks kunstprogramma. 22.25 Uit eigen beweging. Balletfilm van Ol ga Madsen met Han Ebbelaar en Thi mon Sistermans in de hoofdrollen. 23.25 Journaal. 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.25 Paspoort. Informatie voor Joegoslavi sche en Italiaanse gastarbeiders. 18.35 Sesamstraat. 18.50 Jeugdjournaal. TROS 18.57 Mickey en Donald. Tekenfilmshow van Walt Disney. 19.20 Hi de hi! Engelse komische serie. Twee de afl.: Jeffrey Fairbrother ontdekt dat sommige stafleden steekpenningen en cadeaus aannemen. 20.00 Journaal. 20.28 De rechter.een moordenaar. Tweede en laatste deel van de tv-film naar de speelfilm 'Mijn vriend' van Fons Rade makers uit 1979. Rechter Jensens (And- ré van den Heuel) wordt beschuldigd van moord op zijn vrouw en de slimme handelaar Jules Depraeter (Peter Fa- ber) is zij n voornaamste aanklager. 22.05 Aktua tv. Actualiteitenrubriek. 22.45 Falcon Crest. Amerikaanse serie over Californische wijnboeren. Tweede afl.: De knappe mooiprater Paul Salinger komt een bezoek brengen aan Chase, Angie voelt dadelijk, dat Paul een on betrouwbare opportunist is, maar ziet in hem een mogelijkheid om van Chase af te raken. 23.40 Journaal. 23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden. BELGIE BRT 1 14.00-17.30 Schooltelevisie. 18.00 De avonturen van Pe ter Selie. Tekenfilmserie. 18.05 De Smurfen. Teken filmserie. 18.35 The Sadrina project (Open school). 19.05 Jukebox. ABBA met 'One of us'. 19.10 Verder avonturen van Oliver Twist. Engelse jeugd serie. 19.37 Morgen. Overzicht programma's, mededelingen en lotto. 19.45 Journaal en sportbe richten. 20.10 Politieke tribune. De SP. 20.15 Kijk uit! Verkeerstips. 20.20 I.Q. Kwisprogramma. 20.45 Videofoon. Verhaal van kijker bij videobeelden. 21.10 Het menselijk brein. Serie over hersenen. 22.00 Last night of the proms '82. 23.15 Journaal. Vooraf: To to-winnaars. BELGIE BRT 2 19.00 Toets. Satirisch-hu- moristisch programma. 19.37 Morgen. Overzicht programma's, mededelingen en lotto. 19.45 Journaal en sportbe richten. 20.10 Politieke tribune. De Sp. 20.15 Kijk uit. Verkeerstips. 20.20 Een hulpeloos geval (Desperate characters). Amerikaanse film van Frank D. Gilroy (1971), met Shirley McLaine, over het leven in de sloppenwijken van New York. 21.40-22.00 Byzantijnse erfe nis in modern Griekenland. Griekse documentaire over de Byzantijnse invloeden op kunst en cultuur. BELGIE FRANS 1 12.00 Teletekst. 14.00-15.30 Schooltelevisie. 16.15 ONEM. Informatie voor werkzoekenden. 16.30 Europalia: Grieken land. Homerus en Kreta. 17.00 Schooltelevisie. 17.25 Plein de jeu. Jeugd programma. 19.12 Verkiezingstribune. 19.25 Lotto-berichten. Abby Dalton als Julia Cumson in „Falcon Crest", Nederland 2, 22.45 uur. 19.30 Journaal. 19.55 Shogun. Amerikaanse tv-serie. Deel 1. 20.45 Science a l'endroit - science a l'envers. 22.35 Journaal. BELGIE FRANS 2 18.00 Les brigades du tigre. Franse tv-serie. 19.00 Tribune economique et sociale. De FGTB. 19.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 19.55 Willem de Veroveraar. Tv-serie. Derde afl. 20.50-21.50 Gemeenteraads verkiezingen. Namen. 08.10 Schooltelevisie. 09.25 Sesamstraat. 10.00 Journaal en achter grondinformatie. 10.23 Golda Meir. Herhaling. 11.55 Umschau. 12.10 Gezondheidsmagazine Praktijk. 12.55 Persoverzicht. 13.00-13.15 Journaal. 16.10 Journaal. 16.15 Het leven in Polen. Po litieke documentaire. 17.00 Penkefitz nr. 5. Vierde deel jeugdserie. 17.30 Lucht heeft geen bal ken. Documentaire. 17.50 Journaal. 18.00 De vissers van Moor- hövd. Serie. 18.30 De androjager. Serie. 19.00 Plezier met Ahrle. De 'kaneelgeit'. 19.15 Actualiteiten. Streek- nieuws. 19.45 Van kuur naar kuur. Wonderpillen. 20.00 Journaal. 20.15 Alles of niets. Spel en show. 21.00 Report. Actualiteiten rubriek. 21.45 Dallas. Miss Ellie is van plan van Jock te gaan scheiden. 22.30 Achtergrondinforma tie. 23.00 Arena. Culturele ru briek over video-cassettes in de huiskamer. 00.00 Journaal. 10.00-13.15 Zie Duitsland 1. 15.57 Overzicht program ma's. 16.00 Journaal. 16.04 Mozaiek. Programma voor de derde leeftijd. 16.35 Strandpiraten. Jeugd serie. 17.00 Journaal. 17.08 Tele-illustratie. 17.50 Een woord van mu ziek. Spel met Heinz Ecker. 18.20 De snelste muis van Mexico. Tekenfilmpjes. 19.00 Journaal. 19.30 Shogun. Amerikaanse serie. Deel 2. 21.00 Achtergrondinforma tie. 21.20 Onderwijzers voor Hans en Hassan. Schoolklas met Duitse en buitenlandse kinderen. 22.05 Linda. Tv-film. 23.50 Journaal. 08.00 Gymnastiek. 08.10-12.00 Schooltelevisie. Om 09.25 Sesamstraat. 17.00-17.30 Schooltelevisie. 18.00 Sesamstraat. 18.30 Tv-cursus algebra. 19.00 Arbeidsplaats. 19.45 Journaal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Cultuur en weten schap. Natuur en techniek. 21.00 Klimbim. Satirisch programma. 21.45 Galerie. 22.30 Saluut aan Henry Fonda. Eerbewijs uit 1978_ 23.30 Het oude Belgrado. Fo to's van Anastas Jovanovic. 24.00 Journaal. M/ff 6.02 Auto in? Avro aan - 9.03 Steunpunt - 9.08 Arbeidsvitami nen - 10.03 Duimeland - 10.10 Vervolg Arbeidsvitaminen 11.03 Wat speelt er deze week. - 11.15 In woorcl en muziek: com ponistenportret - 12.03 Muzikaal onthaal - 13.06 Radiojournaal - 13.20 De Avro Diligence - 14.03 Paul Vlaanderen eri het Margo mysterie (laatste defel) - 14.42 Easy listening muziek - 16.02 Hersengymnastiek - 16.30 Frag menten uit "Kom 'ns langs in Des Indes' - 18.06 Radiojournaal - 18.20 Maak er een eind aan.- 18.30 Oude toppers - 19.02 Pim Jacobs' platenscala - 20.03 Lichte muziek - 21.02 Moord in de Rid derzaal (3) - 22.02 Sportpanora- ma - 23.02 (NOS) Met het oog op morgen - 0.02 (VARA) Elpee- tuin - 2.02 Groot licht - 5.02 Truck. 7.22 (KRO) Het levende woord - 7.35 Actualiteiten - 8.20 Studio- gesprek - 8.45 Vrouwenrubriek - 9.05 Gymnastiek voor de vrouw - 9.15 Werkbank - 9.33 Schoolradio - 10.00 Kro's leestafel - 12.16 Overheidsvoorlichting - 12.36 Actualiteiten - 13.10 Coverstory - 13.33 Schoolradio - 14.33 (NOS) Open school - 15.03 Consumen tenvraagstukken - 15.32 Radio theater - 16.00 (TROS) Week in week uit - 17.00 Achtergrondin formatie - 18.10 Tros allerlei - 18.10 Politieke partijen - 18.30 Humanistisch Verbond - 19.00 Tros klantenservice - 20.30 Ra- dio-woordpuzzle - 21.00 Rubriek over literatuur en schrijvers - 21.30 Teleac - 22.40 Informatief programma over kunstvormen. 7.02 (VARA) Felix Meurders - 9.30 Jeroen Soer - 12.03 Het VIP- spel - 13.03 Peter Holland - WJ Popkrant - 18.03 (NOS) avondspits - 19.02 (VARA) "°P donder - 21.02 Moondogs. 7.02 (TROS) Capriccio: pulaire klassieke muziek Van heinde en verre - 9-3U f tal door Mifune Tsuji (viool1 Almedena Cano (piano)" Het Amsterdams PhllKts nisch Orkest o.l.v. Anton K-e j m.m.v. Augustin Dumay en het Haydn Trio -12.00 H tepunten uit My Fair ba"? 13.05 De meeste verkochte s' siek tien - 14.00 (NCRV) In k bezetting - 16.00 Literama - jjj Bij wijze van spreken - Overname Hilversum z L (NCRV) Concert door het tv Kamerorkest o.l.v. Hans z m.m.v. Vera Beths (viooU^, ken van Schubert - 21.30 M van eigen tijd - 22.25 Org ziek. Door Jan Hanff Uleen de Spoorwegen |)udt - met een computer - bij at er over de rails wordt ge- jnsporteerd. iet wordt echter hoog tijd |t overheidsinstanties een jetailleerd inzicht krijgen [dat totale vervoer, zegt che- tr, sch technoloog ir. jy jW. Hoftijzer van de afde- vo jig Industriële Veiligheid van |0. laar volgens het ministerie he |n Verkeer en Waterstaat is tw atrale registratie van dit tee eltingrijk hulpmiddel i fidssière en klant rï°or Jack Arentsen fcvnRDAM De Efti" Ideliik jeurs '82 niaakt dui- Iveno tekst- en gege- [ter ^rvverkers steeds dich- len Hatai. elkaar toegroeien Ipaalib, d.e eerste zelfs be- Pomnutp nfuncties van de I mputergaat overnemen. ^Bovendien komen tekst- teedc _en tekstbewerker beeld,,i?eer naar elkaar toe: elekwTumachines en nes rno, e, schrijfmachi- iteeds [la8ts v UErt'i°neren' :ingcJ?!'e,n. nieuwe toepas- :'ektrn,v uR^eden voor de 16 in de'=f schrijfmachi- net mwTer van k°PPeling Jij dp 'croc°mputers, waar- leeft „e,rste tevens functio- :omr,,.. s Printer van de tekem „rresu.ltaten. Dat be- ien vooralUWe m°Selijkhe- !l'°te er, l i voor bet middel- OpvalilT6 bedrijf. etls de if ls ook dat tij" eurs Efficiency "D kan ten en sys- - k r, geheugen, zullen Plaak 9 m^t elkaar, in- van naast elkaar a c< b v< b g< te zi m v< SC gi gJ ja la gf v; te le di aé o\ Vc re le di w a'c ér

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 14