Rob Kruzdlo, Jan van Riemsdijk en de academie Ontwikkeling Mathematica Zeilen T3 PAGINA GIDS 2 AGINA GIDS 1 lovervloed minimiiiiiiiiiiniiiiiii| 1 „Ondanks alle verwarring herken ik de dingen die hij zegt. Want dat is het vreemde: ondanks alle verwarring her- ken ik Rob bij vla- gen alsof hij mijn I jongste broer zou zijn. Ligt daar mis- schien de kern van mijn angst? EiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiP I WOENSDAG 9 JUN11982 aar om ballen Shell lan?" ven en slechthoren- a. Champions Trop- itstreekse uitzending I ijd Nederland-West Wijs praat met pu- ,hema: Toekomst in rmatierubriek over ■ving. e van het Prins Ber- pmuziekprogramma. pecial rond de groep :n interview met Si- tel. arrior. Amerikaanse bert Clouse met Yul het begin van de 21e atierubriek over cul- I nnende gebeurtenis- >ven en slechthoren- ior", Nederland 2, EDF-Uw program- konald Reagan in Smokkelaars. Avon- lerie. Journaal. Tele-illustratie. Rokende colts. Ame- ise westernserie. Journaal. Balans. Uit het eco- ich leven. Achtergrondinfor- Lotto. The professionals. se politieserie met 3n Jackson. Dat is belangrijk Consumententips. Een schreeuw om ge- igheid. De kerk van Afrika en de rassen- ninatie. Sport actueel. Met al en paardensport. Journaal. Gymnastiek. 11.40 Schooltelevisie. 1.25 Sesamstraat. 17.45 Schooltelevisie. Sesamstraat. English 4, les 48. Reisgids. Denkend [olland Journaal 3. Journaal. Op woensdag in. - Verslaggever buiten* Nationalisme in rijk. Late voorstelling: husbands. Affl®" :e speelfilm van von Stroheim (1918)- Laatste nieuws. «rtHaagh, sculpturen, Benoit, ge elde technieken. Kunst onder I? Toren, Torenpassage. Breda Ir» 3 juli- Een overvloedige hoeveel- tód kunstwerken is er dit- 1 onder de Toren bij el- Uraar gebracht. Wat minder kwantiteit zou de kwaliteit IL goede gekomen zou zijn. Het werk van Piet Haagh, Lat terecht ruimte nodig heeft komt regelrecht in de verdrukking door de grote hoeveelheid onrust, die het Lerk van Benoit met zich meebrengt. Benoit maakt vlekken, in alle soorten en maten, zo uit voerig, dat het erop lijkt, of de vlekken Benoit ma- j ken. De literaire titels als „in blauw verzonken", „conser- vé en glacé" en een dergelij - kunnen helaas niet de I voorspelbaarheid van veel van zijn werk verhullen. Uitdijende vlekken, zoals Ln olievlek op het water Ljn een interessant genoeg thema voor een serie bladen; de kleurspellingen van de olieverfen en couaches zijn echter drabbige combinaties 'geworden, de amorse vlek ten lijken te zeer op elkaar. Het werk wordt zelfs wat I gênant, wanneer er boven dien nog gestaltes in gesug gereerd worden. Gelukkis is er één serie die deze wat pijnlijke confrontatie op de achtergrond dringt: de Cos- malgenen, vrij vertaald, dragers van eeuwige eigen schap. Ook op deze bladen vlekken, maar nu in tegen stelling tot de rest, van een subtiele kleur en vorm op bouw, die als een volslagen verrassing komt en zeer ver- irissend werkt. Grote tegen stellingen in kwaliteit dus bij Benoit. Bij Piet Haagh is hier geen [sprake van; vanuit de kera- [mische vormgeving dient rich een gestage ontwikke ling in de richting van het nonumentale brons aan. Het dassieke thema van de Paardentors heeft hij aange- »end om uitdrukking te ge- aan zijn gevoelens uit heden en verleden. Onover winnelijkheid, kracht en Tijheid, zijn de haast tast- |bare emoties die uit de sculpture spreken. Compacte iobere vormen zijn het veel- lal, die zuiver van expressie [zijn. De immenselijke fi- uurdragende visvorm is «nvan de mooiste werken. Aardig is ook voor de leer gierige bezoeker een sokkel waarop in miniatuurbestek jiet proces van het bronsgie- aanschouwelijk wordt |voorgesteld. Minder aardig dat het zeer moeilijk is |een goede indruk te krijgen, van de in de ruimte hangen de keramieken paarden. Alle "respect voor de bescheiden van het onderkomen [maar in de drukte van Be ta's olieverfen en de open ■zoldering gaan zelfs de [ruimte bestormende strij- irossen ten onder. LiaRoose Janus Nuiten, schilderijen en Kees Vet, bronsplastieken. Ge meentehuis Oudenbosch. Open: maandag tot en met vrijdag van 9-12.30 en 13-17 uur, zondag 13 juni van 14-17 uur (tot en met 25 juni). Voor degenen, die het werk van Janus Nuiten alleen nog kennen vanuit zijn Westbra bantse periode zal deze ten toonstelling een verrassing zijn. Geen landschappen of structuren van resten uit het verleden meer, maar por tretten van mensen, van vrouwen. Vrij grote portret ten van „de" vrouw; geeri zwierige esthetische pren ten, maar studies. Hoewel het duidelijk studies zijn en ook ontstaan zijn uit talloze kleinere voorontwerpen, blijft het niet daarin steken. Enerzijds is hij op zoek om een relatie te leggen tussen zijn tekenen en schilderen en kijkt hij daarbij naar stijlen, die je in het begin van deze eeuw kunt situeren, ander zijds zijn zijn observaties van de vrouw van psycholo gische aard. Met houtskool, met verf maakte hij verstil lende portretten, waaruit niet alleen vaardigheid, maar ook een gerijpte liefde voor de mens spreekt. In zijn laatste werken neigt hij naar meer lyriek; hoewel daaruit een feestelijke vreugde straalt, ligt het al té decoratieve daarbij op de loer. Kees Vet, meester in het vervaardigen van vertellen de bronzen gestalten, laat op deze tentoonstelling zien dat ook hij in beweging is. Die beweging ligt méér in hem zelf dan in zijn beelden, zo je dit kunt scheiden. Vanuit de grillige en anekdotische fi guren groeit een versobering naar grotere abstraherende vlakken, naar een sterkere monumentaliteit. Kees Vet kijkt met verwonderde en soms meewarige ogen naar mens en dier. Wat doen ze nou weer! Detailleert hij in zijn oudere beelden een deel van die ervaring in typische vertelsels, in zijn jongste beelden (vgl. man te paard) is er veel meer sprake van een totaalconceptie, van een vatten van een teneur. Hoe wel nu al enkele werkstuk ken vragen om een grotere uitvoering (al zit monumen taliteit niet per se in de om vang), lijkt het me interes sant te weten waarbij hij straks groter uitkomt. De collectie bronzen op de expo sitie is veelbelovend. HENK EGBERS Objecten van Bert Loerakker. De Moriaan, Markt 79, Den Bosch. Geopend: dinsdag tot en met zater dag van 11-17, zondag van 13-17 uur (tot en met 20 juni). Bert Loerakker staat erom bekend, dat hij het schilde ren zeer serieus en consciën tieus aanpakt. Zijn acryl schilderingen ontstaan wel overwogen. De ideeën die ten grondslag liggen aan de werken worden nooit direkt uitgevoerd; moeten eerst be zinken. Pas na „rijping" volgt de uitvoering. Aldus Loerakker in de tentoonstel ling begeleidende catalogus. In datzelfde boekje staat ook. Dat uitvoeren ge beurt zeer onderzoekend, stap voor stap". Daaruit kan gelezen wor den, dat na het proces - voorafgaand aan het eigen lijke creëren - er ook tijdens de uitvoering nog het een en ander aan onderzoek wordt gedaan. Dit gegeven is in het geëxposeerde werk goed te zien. De driehoeken, vier kanten en cirkelsegmenten, bestaande uit beschilderd katoen, papier of een aantal lijnen zijn ongelooflijk door wrocht samengesteld. Daar kan de minimale variatie binnen het thema - als bij voorbeeld veranderingen in combinaties - en ook de kleursamenstellingen (dik wijls grijstinten en wit) niets aan veranderen. Het onder zoeken en het tot in het ab surde doorgevoerde analyse ren van de ideeën en gedach ten maken de getoonde ob jecten tot levenloze dingen. Niet of nauwelijks in staat om te boeien. Het werk toont zich als uitstekend studie materiaal; De Moriaan lijkt veranderd in een (tijdelijk) atelier van Loerakker. Waar het aan ontbreekt is de zo noodzakelijke „conver satie" tussen schilderij en beschouwer. Er is bijna geen dialoog mogelijk. De objec ten lenen zich daar niet voor. Systematische, immateriële kunst derhalve, waar de schilderijen geen andere functie er op na houden dan juist dat schilderij te zijn. Dat klinkt gortdroog. En dat is het ook. Uitgezonderd en kele werken, waar middels een uitgekiende (uiteraard) compositie en fijne tegen stellingen in materiaalge bruik, een waarneembare betekenis opvalt, ontbreekt het de resterende schilderij en aan elke vorm van sensi biliteit. Dat kan aan mij lig gen: mathematica heeft me nooit zo aangetrokken. Har monie echter wel. Het een kan het ander zeker wel ten dienste staan. Veel kunste naars maken er - op een goe de manier - gebruik van. Loerakker laat dat bereke nende nog te veel prevale ren. De noodzakelijke gevoe ligheid krijgt hierdoor geen kans. ROB SCHOONEN „Leren omgaan met angsten (in plaats van zekerheden" E Door Henk Eg bers E Ben ik bang dat hij mij mee zal lokken naar zijn prachtige chaos? Voel ik E de zuigkracht van de H waanzin?" Dat schrijft 1 Jan van Riemsdijk onder meer over Rob Kruzdlo in zijn geruchtmakende boek S „Op de rand van de stilte", S dat vorig jaar zijn heen- ij gaan als directeur van de E Rijksacademie in Amster- dam begeleidde. E Rob is voormalig stu- E dentenleider van deze aca- demie en schrijver van het E indertijd even geruchtma- kende manifest over deze leerschool der kunst. Op het ogenblik exposeert hij in galerie Micro in Ooster- E hout zijn schilderijen, die S in een sterke dialoog staan met zijn bewogen leven. 5 Daarom óók praten we E met hem. E „Beweging! Onvoorspel- E baarheid! Onherkenbaar- E heid. Al het andere is ver- E raad. Een manier om he li grijpelijk te worden, om H kijkers een gevoel van vei- E ligheid te geven, is dat je E aan een oeuvre zou gaan E werken" zo citeert Van E Riemsdijk Rob. Hij houdt H van het wisselvallige, het E kameleonachtige bij deze E kunstenaar. S Als ik Micro binnenkom en kijk, heb ik weinig be- E hoef te aan begrijpen; er- E vaar ik wel „bezwerings- formules" aan de wand. E Wat moet er bezworen E worden? Waarom sprak van Riemsdijk bij de ope- ning over de dood van E (Nietzsche's) God? „Je mag E in de kunst blijven geloven E als je denkt, of beter: als je E aantoont, dat de kunst on- E ze kansen om te overleven S niet bedreigt. Illusies kan E de mens zich permitteren zolang hun troostende werking groter is dan hun E gevaar." Rob Kruzdlo bij het schilderij „De familie", een portret van zijn moeder, broer, zus en zichzelf. „Ik heb geografisch nooit een plek gehad. Nog steeds niet", zegt Rob Kruzdlo (33). Zijn vader kwam als Amerikaans sol daat - van Poolse afkomst - in 1944/45 naar Neder land als één van de bevrij ders. Als „oorlogsbuit" nam hij de Maastrichtse Alice de Windt Enders mee naar de States, waar Rob in 1949 te New Jersey ge boren werd. Maar in 1951 keerde het gezin Kruzdlo (met nog een zusje en broertje) naar Nederland terug, omdat het heimwee te groot was geworden bij de moeder. Vader Kruzdlo vond hier zijn draai ook niet en verdween - tot op de dag van vandaag - in Amerikaanse legerdienst (afdeling spionage). In Maastricht aardde Rob in een huis met grote tuin. „We bouwden op zol der tenten van schilderij en, die later 30.000.- waard bleken. De familie van moeder leverde in Maastricht de eerste foto grafen, grafici, concert meesters e.d. Moeder was gek op wilde dieren, die ze importeerde. Apen en be ren liepen thuis in de keu ken tot de politie eraan te pas kwam. Na enkele jaren vertrokken we naar Dom burg. Op mijn elfde danste ik er in het Concertgebouw ballet. In Middelburg had den we een studiegroepje. Nog steeds is de danskunst van invloed op mijn schil derijen. Vervolgens heb ben we een jaar in de die rentuin van Amersfoort gewoond. Daar ben ik be gonnen met tekenen. Op mijn zestiende jaar gingen we naar Amsterdam. Dat werd een ramp van begin af aan", aldus Rob. Provo Hij kwam daar midden in de provotij d, met alle spannende positieve en ne gatieve gevolgen. De anti- bomactie. Hasj. Reporta ges in kranten en week bladen. „In die sfeer ben ik groot geworden, Jasper Grootveldt is nog steeds mijn vriend. Ik schilderde met washandjes op oud papier, dat ik vond (ga ik nu ook steeds meer doen). Het is mij - ook later op de academie - steeds gegaan om de vrije kunst; niet om een ambacht. De wereld waarin ik opgroeide was gespleten; had twee kan ten. Een vrije moeder en een vader die gruweldaden bedreef in Vietnam; de vrije natuur en de rotte stad; lieve mensen en mensen, die je onderuit halen. Kunst heeft voor mij alleen van doen met leven. Kunst als vak heeft te maken met eventueel aanwezig talent", aldus Rob Kruzdlo. Na een aantal losse ba nen, het maken van een film en grafisch onderwijs ontdekte hij eerst op 23-ja- rige leeftijd, dat er een Rijksacademie bestaat. „Eerder had ik er nog nooit van gehoord. Ik ging er heen met een map teke ningen en kon zo doorlo pen." Jan van Riemsdijk werd kort daarna directeur. Rob ging zich inzetten voor een studentenraad en kwam in de landelijke HBO-raad. „In één nacht schreef ik in de villa van de familie De Vet in Gilze-Rijen het ma nifest, dat door alle stu denten werd onderschre ven. Maar de studenten konden mijn vrije opstel ling niet aan. Ze wilden gepaternaliseerd worden en dachten aan huisje, boompje, beestje. Zes jaar academie, toen werd hij eruit gegooid met een keu rig getuigschrift. Witte Circus Rob Kruzdlo stichtte het Witte Circus, dat nog steeds door Joost Bollinger gedreven wordt. „Ik ben eruit gegaan, toen ik merkte, dat je zo maar veertien mensen kon af richten. Ik schrok me rot." Hij schrijft toneelstukken. Het laatste werd onlangs gespeeld in de Haarlemse Toneelschuur. En verder zegt hij „moet je werken met je angsten. Zonder angsten kun je niet leven. Je moet leren omgaan met angsten in plaats van met zekerheden." Ieder jaar komt hij in Amerika. Wat hem het meest benauwd is de anonimiteit van de mens daar. Nederland en Europa moeten vechten voor hun identiteit, meent hij. Verschillende figuren op zijn doeken hebben een kruisje op hun kop. Ze zijn anoniem. Zijn Derde We reld-serie met tekeningen op de tentoonstelling ver telt hoe de mens onderuit gehaald wordt. Op een doek en op deze tekenin gen hanteert hij het beeld van de vluchtende moeder met de kinderwagen tij dens het bombardement van Rotterdam. Maar nu als een waarschuwing, dat bij een volgende oorlog de ze vlucht niet meer moge lijk is. En in de Derde We reld komen massa's kinde ren niet eens aan een be staan toe. Kruzdlo had drie kin derwagens in teer gegoten om ze voor het expositie gebouw aan de Ooster- houtse Heuvel op te stel len. „Het mocht niet van de organisators. Ze vonden het te eng. Er waren er ook die moeite hadden met dit werk. Te eng." En dan te weten dat Rob deze ten toonstelling naar Brabant bracht als een hommage aan al die vriendelijke Brabanders die hij tijdens zijn „enge bestaan" ont moette. Wie gaat kijken zal zien, dat hij met onder onder meer technieken die te maken hebben met de nieuwe neo-expressionis- tische golf, bezwerend vorm geeft aan „enge din gen". Want vluchten kan niet meer. Kunst is in dit geval ook een vorm van zelfbehoud. Galerie Micro, Heuvel 19, Oos terhout. Open: dinsdag tot en met vrijdag van 10-12 en 14-17 uur. Dinsdag en vrijdag van 19- 21 uur. Zondag 14-17 uur (tot en met 18 juni). Krachtvoer - 21.03 Stam* 02 Rocktempel: opnamen ^p-£estival - 23.02 Walhal JRV) Het levende wooJ'd reludium - 8.05 P'aW s - 8.45 Musica Sacra nM van Vivaldi - 9.15 P®nr_ fiuzikaal bezoek - 10-08 let: De Mannheimers v» Limburgs Symfonie l 12.00 Divertimento: jve> an Strauss, Ochs Zmhrer nneke - 13.05 Holland i journaal - Kerk* i und drang - 14-00 K R ■t - 14.30 De kamerrnuz' Jïozart (38) - 15.15 Kam® k van Igor StrawinsK? Muziek van eigen tijm azers Ensemble-lj|3 g a woensdag - 17.00 oiw.öte 0 (NOS) Die ZauberfWK Mozart door het Ams Baroque Orchestra en ,fl hts Kamerkoor Viva „Dit is spinnakerzeilen". Uitgave De Boer Maritiem. Auteur John Oakeley. Prijs f29.90. Nog steeds halen veel wed- strijdzeilers opgelucht adem als de spinnaker voor de mast gaat. Even uitblazen en een blikje pils vanonder de buikdenning. Fout! Zeilen met die bolle veelkleurige lap is geen drijven voor de wind. Wie er zo over denkt kan beter in een schoenen doos gaan zitten. Die waait ook met de wind mee. Spinnakerzeilen is een wetenschap. Wie goed met zo'n reusachtige lap om kan gaan wint in een wedstrijd vaak beslissende meters. De Engelsman John Oakeley, ooit een gevierd Flying Dutchmankampioen, weet dat heel goed. Zijn kennis van het „voor het lapje va ren" legde hij vast in een handzaam boekwerkje „Dit is Spinnakerzeilen". Een zeer compleet verhaal waar in zelfs de aanbevolen schootdiktes en lierafmetin gen voor de verschillende soorten voorzeilen zijn opge nomen. Met behulp van vele erg duidelijke illustraties geeft Oakeley ook tekst en uitleg over de techniek van het spinnakerzeilen. Daarbij vergeet hij niet om ook het andere doek voor de mast zoals big-boys en bloopers in zijn beschouwingen te be trekken. Het boekje is trou wens niet alleen interessant voor de wedstrijdzeiler. Het toerzeilen met jager en baz- aankomt eveneens aan de beurt. „Dit is spinnakerzei len" is zowel voor routinier als beginner een aardige aanvulling van steeds dik ker wordende rij water sportboeken. PdS l i! i 'fi i i 'f' I'll I'll' I i i i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 19