'13 Zeeuwse wegen levensgevaarlijk'
Waterschap Goes krijgt zijn geld
Kaai in Sluis
heeft
weer steiger
ZEEVALKING GAAT AKKOORD
"de 4 in 1 krant"
DE STEM
O"
OLIEVERVUILING
BIJ CADZAND
ZEER HARDNEKKIG
Postkantoor Hulst
heeft weer
filatelistisch loket
DE STEM
WOENSDAG
9 JUNI 1982
taHeuzen: Re'n van der
VERENIGING VAN WEGENBOUWERS:
MINISTER ZEGT 2,1 MILJOEN TOE
Info-avond
over tuinieren
WASSENAAR - Mi
nister Zeevalking
(Verkeer en Water
staat) gaat akkoord
met de vaart van bo
venmaatse schepen
tot 256 meter op het
kanaal Gent-Terneu-
zen. Vóór 1 juli aan
staande komt er een
definitieve regeling.
qagblaunasör zuidwest nederland
li
VAN ZEELAND
voor zuidwest nederland
'storen
"^'neuzen, Hulst en Goes.
en en telefoonnum-
Pagina 2.
factie
ln (editie-chef). Jan Jan-
(plv chef), Frank Dey,
w. de Schipper, Cor de
(toto), Ton Koomen
Hulst: Henk Postma,
...ie Verstraeten. Goes:
Berkel, Ans van
0ch. Co Meertens.
'foepunten
Boekh. Passage, Pas-
J»® '3, 01155-1208. Kloos-
Itey mevr' Neve- W-
,anderstr. 4, 01148-2250.
^erti
entie-expl.
teleur Zeeland: C. Me-
privé 01150-95839.
T18 PAGINA ZEELAND 1
Het nieuwe steiger langs de Kaai in Sluis
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG - Het Zeeuwse
negennet is op dertien
plaatsen dermate slecht, dat
op korte termijn herstel no
dig is. Dat zegt de Neder
landse Vereniging van We
genbouwers in een 'Zwart-
boek van de Nederlandse
wegen', dat zij gisteren aan
minister Zeevalking (Ver
keer en Waterstaat) heeft
aangeboden.
Volgens de wegenbouwers
ajn er in ons land 200 slechte
wegvakken met een totale
lengte van minstens 1000 ki
lometer.
De dertien wegvakken in
Zeeland die naar de mening
van de NVWB bar slecht en
zeer gevaarlijk zijn (onef
fenheden, scheuren, spoor
vorming, gaten) zijn: stuk
ken van rijksweg 58 tussen
de grens met Brabant en
Vlissingen, en voorts de we
gen IJzendijke-Pyramide,
Breskens-Groede, Perkpol-
der-Belgische grens, Sas van
Gent-Zandstraat, Cadzand-
Zuidzande, Oostkapelle-
Grijpskerkseweg, Nieuw-
Vossemeer-Oud-Vossemeer,
Poortvliet-St. Annaland,
Middelburg-St. Laurens,
Middelburg-Zuid-Sloe, Aag-
tekerke-Westkapelle en
Domburg-Aagtekerke.
Met het opknappen van
deze wegen, die in onder
houd zijn bij respectievelijk
rijk, provincie, gemeenten
en wegschappen, is minstens
13 miljoen gemoeid.
De voorzitter van de Ne
derlandse Vereniging van
Wegenbouwers, J. de Moei,
zei gisteren op een druk be
zochte persconferentie in
Den Haag, dat de wegen in
ons land steeds slechter wor
den.
Hij wees erop, dat er op
dit moment 15.000 werklozen
in de grond-, weg- en water
bouw zijn.
Volgens De Moei
levert elke 100 miljoen die
men in de wegenbouw stopt
een besparing van eenderde
van dat bedrag aan werk
loosheidsuitkeringen op.
De wegenbouwersvereni
ging gaat binnenkort met
het provinciaal bestuur van
Zeeland en met de gemeen
ten over het onderhoud van
de wegen praten. Zeevalking
heeft Rijkswaterstaat in
middels opdracht gegeven
om een onderzoek in te stel
len naar de toestand van de
rijkswegen.
De Nederlandse Vereni
ging van Wegenbouwers be
gint deze week met een ad
vertentiecampagne in de
dagbladen, die het publiek
oproept om klachten over
wegen te melden op een cen
traal telefoonnummer.
Voorzitter Herman schuift het bordje 'Filatelie' boven het loket
Van een onzer verslaggevers
GOES - Na een lijdensweg van meer dan 10
jaar heeft het Waterschap voor Noord- en
Zuid-Beveland van de minister van Ver
keer en Waterstaat de toezegging gekregen
dat zijn departement 2,1 miljoen zal over
maken. Dit bedrag is het rijk verschuldigd
voor door het waterschap in het begin van
de zeventiger jaren uitgevoerde werkzaam
heden aan diverse dijkvakken.
Het ging om zogenaamde zwakke dijk
vakken die door het waterschap op Delta
hoogte werden gebracht. De hiervoor ge
maakte kosten moeten uiteindelijk door het
rijk voor 100 procent aan het waterschap
(dat de voorfinanciering op zich had geno
men) terugbetaald worden.
Het rijk rekende echter bepaalde herstel
de stukken tot „zwakke punten" waarvoor
slechts 80 procent rijksgelden beschikbaar
is. Dat kostte het waterschap een flinke
smak geld.
Jarenlang heeft het waterschap gepro
beerd de gemaakte kosten volledig terug te
krijgen. Na een uitspraak in het kader van
de Deltawet door het waterschap aange
vraagd kon men eindelijk bij de Kroon in
beroep gaan. Dat was in 1975. „Daarna
raakte de zaak kennelijk in vergetelheid tot
wij het weer oprakelden. Half 1980 kwam de
toezegging dat wij 1,7 miljoen gulden kon
den krijgen. Wij gingen hiermee akkoord,
maar wat we niet zagen waren onze cen
ten", aldus een woordvoerder van het wa
terschap.
Middels Kamervragen van drs. Eversdijk
werd de kat de bel weer aangebonden. Nu
echter vond het waterschap dat die 1,7 mil
joen rentedragend moesten zijn vanaf 1980.
De minister schijnt dit standpunt te onder
schrijven want beloofd werd in de deze
week bij het waterschap aangekomen brief
2,1 miljoen over te maken. „Wij zijn erg blij.
De toezegging is er, nu de centen nog", aldus
een enigszins sceptische woordvoerder van
het waterschap.
Van onze correspondent
SLUIS - In de Kaai te Sluis wordt momenteel de steiger ge
plaatst, die enkele jaren geleden wegens een slechte staat
van onderhoud moest worden verwijderd.
Aan deze steiger meerde in de jaren voor de tweede we
reldoorlog steeds de stoomboot „Jacob van Maerlandt", on
der bevel vari de bekende kapitein Stienstra, af. Deze boot
verzorgde toen een geregelde dienst tussen Brugge en Sluis,
die vooral bij de Engelse toeristen in de belangstelling stond.
(ADVERTENTIE)
e#° 0,22.9
Schepen tot 256
meter naar Gent
NEUZEN - In het Zuid-
indtheater te Terneuzen
wdt dinsdag 22 juni een
"formatie-avond gehouden
iver tuinen en tuinieren. De
bijeenkomst is op touw gezet
foor de vereniging Groei en
Bloei, een club van tuinlief-
nebbers.
bedoeling is om be-
Mgstellenden te laten zien
™ke resultaten er na ijve-
"8 schoffelen en harken be-
"™t kunnen worden. De er-
wring by Groei en Bloei is
1 veel mensen niet goed te
gaan bij de aanleg van
tuintje. Door middel van
j® diaserie wordt getoond
'°eeen mooie tuin eruit kan
fea. Voorts reist ook de Bel-
*be kampioen bloem
bakken naar Terneuzen
°or een demonstratie. De
'inkomst begint om 20
uur,
Van een onzer verslaggevers
Die toezegging kregen de
Belgische ministers De Croo
(Verkeerswezen) en Olivier
(Openbare Werken) gister
middag van Zeevalking tij
dens het overleg van de drie
ministers in Wassenaar.
De drie bewindslieden
verklaarden zich akkoord
met de uitvoering van een
aantal werken aan dit ka
naal, die de vaart van sche
pen met maximale afmetin
gen van 256 meter bij 34 me
ter bij 12.25 meter mogelijk
moet maken.
In afwachting van de vol
tooiing van deze werken be
taalt België aan Nederland
een bedrag, dat voldoende
hoog is om de eventuele niet
verhaalbare schadekosten,
veroorzaakt door boven
maatse schepen, te dekken.
Voorts zal een Neder
lands-Belgische werkgroep
nagaan wat er technisch te
doen is aan de verzilting via
de zeesluizen bij Terneuzen
om zo het zoutbezwaar op
het kanaal te verminderen.
Tijdens dit overleg in
Wassenaar drong Nederland
er bij de Belgen op aan om
de overeengekomen uitbrei
ding van de walradarketen
langs de Westerschelde, die
goeddeels voor rekening van
België komt en die thans
door budgettaire moeilijkhe
den wat vertraagd dreigt te V aargeul
worden, in het belang van de
veilige vaart op de Wester
schelde zo snel mogelijk uit
te voeren. De Belgische mi
nisters konden akkoord
gaan met de totstandkoming
van een tijdelijk coördina
tiecentrum in Vlissingen, dat
door Nederland voorgefi
nancierd zal worden.
Ook de verdere verdieping
van de vaargeul in de Wes-
Van een onzer verslaggevers
CADZAND - Een oliebestrijdingsteam van Willem Muller
uit Terneuzen gaat vandaag aan het werk bij Cadzand-bad.
De directe aanleiding is dat hoteliers en strand-bezoekers in
de afgelopen dagen hun beklag hebben gedaan over hard
nekkige olie-restanten.
De smurrie heeft zich vooral vastgezet op glooiingen en
strandhoofden en komt bij vloed bij stukjes en beetjes in het
water terecht.
De gemeente Oostburg, waar de meeste klachten binnen
kwamen, gaat ervan uit dat dit nog altijd een uitvloeisel is
van het lekslaan van de Belgische Benetank in april.
Dat gebeurde weliswaar ter hoogte van Hoofdplaat, maar
de dikke olie besmeurde zowat de hele West-Zeeuwsvlaam-
se kust en enkele platen in de Westerschelde.
De firma Muller heeft zich van het begin af aan bezig ge
houden met de bestrijding van deze 'zwarte plaag'.
terschelde is gisteren in
Wassenaar aan de orde ge
weest. De ministers besloten
om deze zaak nader te laten
onderzoeken door de Techni
sche Scheldecommissie.
Minister Zeevalking licht
te de Belgen uitvoerig in
over de bezuinigingen op de
Oosterscheldewerken, die
ook België raken. Zeeval
king noemde temporisering
van de werken aan het noor
delijke deel van het kanaal
door Zuid-Beveland onont
koombaar. Nadrukkelijk
verklaarde hij dat de bouw
van een nieuw sluizencom-
plex bij Hansweert bij de
bezuinigingen buiten schot
is gebleven.
Zeevalking zei gisteren
het volgende schema te wil
len aanhouden:
1987 eerste sluis bij Hans-
weert gereed; 1990 tweede
sluis bij Hansweert en bij de
Krammersluizen (Philips-
dam) gereed; 1987 tot 1995
noordelijk deel kanaal door
Zuid-Beveland gereed.
Zeevalking beloofde zijn
Belgische collega's uitvoerig
verder te zullen informeren
als de Tweede Kamer zich
over de bezuinigingen heeft
uitgesproken.
De Nederlandse bewinds
man deed nog twee toezeg
gingen: het ontbrekende
stuk op Nederlands gebied
van de Tractaatweg tussen
Terneuzen en Gent zal nu
snel worden voltooid en ter
ontlasting van de kom van
Sas van Gent zal de route
voor gevaarlijke stoffen al
daar worden verduidelijkt.
Van onze correspondent
HULST - Voorzitter R.
Herman van de postzegel
vereniging Het Land van
Hulst heeft gisteren het fi
latelistisch loket in het
Hulster postkantoor offi
cieel in gebruik gesteld.
Hij deed dit dit door het
bevestigen van het bordje
'filatelie' voor het loket,
waar beambte De Schep
per dienst had.
In het bijzijn van het
hoofd van de loketdien
sten, de heer Bijman uit
Middelburg, werden de
aanwezigen toegesproken
door directeur W. Huisse
van het postkantoor. Hij
wees op het grote belang
van de nieuwe service
verlening voor de vele
postzegelliefhebbers.
Voorheen was Hulst ook
een dergelijke voorziening
rijk, maar die werd in 1975
opgeheven. Het filatelis
tisch loket is voortaan
iedere tweede dinsdag van
de maand van 16 tot 17 uur
geopend. Alle zegels en
jaarsets, die voorheen bij
de filatelistische dienst in
Groningen besteld moes
ten worden, zijn nu in
Hulst verkrijgbaar.
In de kantine van het
postkantoor bracht direc
teur Huisse een heildronk
uit op de goede samenwer
king tussen de postzegel
club en de PTT. Tewr her
innering kregen alle be
stuursleden van de vereni
ging een postzegelblokje
met dagtekening mee naar
huis.
Ook maakten vele Sluizenaars van deze bootdienst ge
bruik om de zaterdagmarkt in Brugge te bezoeken. Tenge
volge van het vernietigen bij de oorlogshandelingen in 1940
van de grondduikers in het kanaal Sluis-Brugge, sindsdien
nimmer hersteld, is een bootdienst tussen deze plaatsen niet
meer mogelijk.
De herstelde aanlegsteiger verhoogt zeker het aanzicht
van de vroegere Sluisse haven, de Kaai. Bovendien kan deze
steiger zeker worden ingepast in het kader van de toeristi
sche mogelijkheden in Sluis. Het herstel van deze steiger
voor rekening van het gemeentebestuur van Sluis, geschiedt
in het kader van de rijksregeling leerlingen bouwplaatsen
door LAB te Sluis. Naast de beschikbaarstelling van het ma
teriaal dient het gemeentebesatuur slechts 20 procent van de
arbeidslonen te betalen. De gemeenteraad vond een uitgave
van ƒ14.000 voor de aanleg van deze steiger, die deze week
gereed zal komen, ter verhoging van het toeristisch aanzien
van Sluis, een verantwoorde uitgave.