'13 Zeeuwse wegen levensgevaarlijk' Waterschap Goes krijgt zijn geld Kaai in Sluis heeft weer steiger ZEEVALKING GAAT AKKOORD "de 4 in 1 krant" DE STEM O" OLIEVERVUILING BIJ CADZAND ZEER HARDNEKKIG Postkantoor Hulst heeft weer filatelistisch loket DE STEM WOENSDAG 9 JUNI 1982 taHeuzen: Re'n van der VERENIGING VAN WEGENBOUWERS: MINISTER ZEGT 2,1 MILJOEN TOE Info-avond over tuinieren WASSENAAR - Mi nister Zeevalking (Verkeer en Water staat) gaat akkoord met de vaart van bo venmaatse schepen tot 256 meter op het kanaal Gent-Terneu- zen. Vóór 1 juli aan staande komt er een definitieve regeling. qagblaunasör zuidwest nederland li VAN ZEELAND voor zuidwest nederland 'storen "^'neuzen, Hulst en Goes. en en telefoonnum- Pagina 2. factie ln (editie-chef). Jan Jan- (plv chef), Frank Dey, w. de Schipper, Cor de (toto), Ton Koomen Hulst: Henk Postma, ...ie Verstraeten. Goes: Berkel, Ans van 0ch. Co Meertens. 'foepunten Boekh. Passage, Pas- J»® '3, 01155-1208. Kloos- Itey mevr' Neve- W- ,anderstr. 4, 01148-2250. ^erti entie-expl. teleur Zeeland: C. Me- privé 01150-95839. T18 PAGINA ZEELAND 1 Het nieuwe steiger langs de Kaai in Sluis Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - Het Zeeuwse negennet is op dertien plaatsen dermate slecht, dat op korte termijn herstel no dig is. Dat zegt de Neder landse Vereniging van We genbouwers in een 'Zwart- boek van de Nederlandse wegen', dat zij gisteren aan minister Zeevalking (Ver keer en Waterstaat) heeft aangeboden. Volgens de wegenbouwers ajn er in ons land 200 slechte wegvakken met een totale lengte van minstens 1000 ki lometer. De dertien wegvakken in Zeeland die naar de mening van de NVWB bar slecht en zeer gevaarlijk zijn (onef fenheden, scheuren, spoor vorming, gaten) zijn: stuk ken van rijksweg 58 tussen de grens met Brabant en Vlissingen, en voorts de we gen IJzendijke-Pyramide, Breskens-Groede, Perkpol- der-Belgische grens, Sas van Gent-Zandstraat, Cadzand- Zuidzande, Oostkapelle- Grijpskerkseweg, Nieuw- Vossemeer-Oud-Vossemeer, Poortvliet-St. Annaland, Middelburg-St. Laurens, Middelburg-Zuid-Sloe, Aag- tekerke-Westkapelle en Domburg-Aagtekerke. Met het opknappen van deze wegen, die in onder houd zijn bij respectievelijk rijk, provincie, gemeenten en wegschappen, is minstens 13 miljoen gemoeid. De voorzitter van de Ne derlandse Vereniging van Wegenbouwers, J. de Moei, zei gisteren op een druk be zochte persconferentie in Den Haag, dat de wegen in ons land steeds slechter wor den. Hij wees erop, dat er op dit moment 15.000 werklozen in de grond-, weg- en water bouw zijn. Volgens De Moei levert elke 100 miljoen die men in de wegenbouw stopt een besparing van eenderde van dat bedrag aan werk loosheidsuitkeringen op. De wegenbouwersvereni ging gaat binnenkort met het provinciaal bestuur van Zeeland en met de gemeen ten over het onderhoud van de wegen praten. Zeevalking heeft Rijkswaterstaat in middels opdracht gegeven om een onderzoek in te stel len naar de toestand van de rijkswegen. De Nederlandse Vereni ging van Wegenbouwers be gint deze week met een ad vertentiecampagne in de dagbladen, die het publiek oproept om klachten over wegen te melden op een cen traal telefoonnummer. Voorzitter Herman schuift het bordje 'Filatelie' boven het loket Van een onzer verslaggevers GOES - Na een lijdensweg van meer dan 10 jaar heeft het Waterschap voor Noord- en Zuid-Beveland van de minister van Ver keer en Waterstaat de toezegging gekregen dat zijn departement 2,1 miljoen zal over maken. Dit bedrag is het rijk verschuldigd voor door het waterschap in het begin van de zeventiger jaren uitgevoerde werkzaam heden aan diverse dijkvakken. Het ging om zogenaamde zwakke dijk vakken die door het waterschap op Delta hoogte werden gebracht. De hiervoor ge maakte kosten moeten uiteindelijk door het rijk voor 100 procent aan het waterschap (dat de voorfinanciering op zich had geno men) terugbetaald worden. Het rijk rekende echter bepaalde herstel de stukken tot „zwakke punten" waarvoor slechts 80 procent rijksgelden beschikbaar is. Dat kostte het waterschap een flinke smak geld. Jarenlang heeft het waterschap gepro beerd de gemaakte kosten volledig terug te krijgen. Na een uitspraak in het kader van de Deltawet door het waterschap aange vraagd kon men eindelijk bij de Kroon in beroep gaan. Dat was in 1975. „Daarna raakte de zaak kennelijk in vergetelheid tot wij het weer oprakelden. Half 1980 kwam de toezegging dat wij 1,7 miljoen gulden kon den krijgen. Wij gingen hiermee akkoord, maar wat we niet zagen waren onze cen ten", aldus een woordvoerder van het wa terschap. Middels Kamervragen van drs. Eversdijk werd de kat de bel weer aangebonden. Nu echter vond het waterschap dat die 1,7 mil joen rentedragend moesten zijn vanaf 1980. De minister schijnt dit standpunt te onder schrijven want beloofd werd in de deze week bij het waterschap aangekomen brief 2,1 miljoen over te maken. „Wij zijn erg blij. De toezegging is er, nu de centen nog", aldus een enigszins sceptische woordvoerder van het waterschap. Van onze correspondent SLUIS - In de Kaai te Sluis wordt momenteel de steiger ge plaatst, die enkele jaren geleden wegens een slechte staat van onderhoud moest worden verwijderd. Aan deze steiger meerde in de jaren voor de tweede we reldoorlog steeds de stoomboot „Jacob van Maerlandt", on der bevel vari de bekende kapitein Stienstra, af. Deze boot verzorgde toen een geregelde dienst tussen Brugge en Sluis, die vooral bij de Engelse toeristen in de belangstelling stond. (ADVERTENTIE) e#° 0,22.9 Schepen tot 256 meter naar Gent NEUZEN - In het Zuid- indtheater te Terneuzen wdt dinsdag 22 juni een "formatie-avond gehouden iver tuinen en tuinieren. De bijeenkomst is op touw gezet foor de vereniging Groei en Bloei, een club van tuinlief- nebbers. bedoeling is om be- Mgstellenden te laten zien ™ke resultaten er na ijve- "8 schoffelen en harken be- "™t kunnen worden. De er- wring by Groei en Bloei is 1 veel mensen niet goed te gaan bij de aanleg van tuintje. Door middel van j® diaserie wordt getoond '°eeen mooie tuin eruit kan fea. Voorts reist ook de Bel- *be kampioen bloem bakken naar Terneuzen °or een demonstratie. De 'inkomst begint om 20 uur, Van een onzer verslaggevers Die toezegging kregen de Belgische ministers De Croo (Verkeerswezen) en Olivier (Openbare Werken) gister middag van Zeevalking tij dens het overleg van de drie ministers in Wassenaar. De drie bewindslieden verklaarden zich akkoord met de uitvoering van een aantal werken aan dit ka naal, die de vaart van sche pen met maximale afmetin gen van 256 meter bij 34 me ter bij 12.25 meter mogelijk moet maken. In afwachting van de vol tooiing van deze werken be taalt België aan Nederland een bedrag, dat voldoende hoog is om de eventuele niet verhaalbare schadekosten, veroorzaakt door boven maatse schepen, te dekken. Voorts zal een Neder lands-Belgische werkgroep nagaan wat er technisch te doen is aan de verzilting via de zeesluizen bij Terneuzen om zo het zoutbezwaar op het kanaal te verminderen. Tijdens dit overleg in Wassenaar drong Nederland er bij de Belgen op aan om de overeengekomen uitbrei ding van de walradarketen langs de Westerschelde, die goeddeels voor rekening van België komt en die thans door budgettaire moeilijkhe den wat vertraagd dreigt te V aargeul worden, in het belang van de veilige vaart op de Wester schelde zo snel mogelijk uit te voeren. De Belgische mi nisters konden akkoord gaan met de totstandkoming van een tijdelijk coördina tiecentrum in Vlissingen, dat door Nederland voorgefi nancierd zal worden. Ook de verdere verdieping van de vaargeul in de Wes- Van een onzer verslaggevers CADZAND - Een oliebestrijdingsteam van Willem Muller uit Terneuzen gaat vandaag aan het werk bij Cadzand-bad. De directe aanleiding is dat hoteliers en strand-bezoekers in de afgelopen dagen hun beklag hebben gedaan over hard nekkige olie-restanten. De smurrie heeft zich vooral vastgezet op glooiingen en strandhoofden en komt bij vloed bij stukjes en beetjes in het water terecht. De gemeente Oostburg, waar de meeste klachten binnen kwamen, gaat ervan uit dat dit nog altijd een uitvloeisel is van het lekslaan van de Belgische Benetank in april. Dat gebeurde weliswaar ter hoogte van Hoofdplaat, maar de dikke olie besmeurde zowat de hele West-Zeeuwsvlaam- se kust en enkele platen in de Westerschelde. De firma Muller heeft zich van het begin af aan bezig ge houden met de bestrijding van deze 'zwarte plaag'. terschelde is gisteren in Wassenaar aan de orde ge weest. De ministers besloten om deze zaak nader te laten onderzoeken door de Techni sche Scheldecommissie. Minister Zeevalking licht te de Belgen uitvoerig in over de bezuinigingen op de Oosterscheldewerken, die ook België raken. Zeeval king noemde temporisering van de werken aan het noor delijke deel van het kanaal door Zuid-Beveland onont koombaar. Nadrukkelijk verklaarde hij dat de bouw van een nieuw sluizencom- plex bij Hansweert bij de bezuinigingen buiten schot is gebleven. Zeevalking zei gisteren het volgende schema te wil len aanhouden: 1987 eerste sluis bij Hans- weert gereed; 1990 tweede sluis bij Hansweert en bij de Krammersluizen (Philips- dam) gereed; 1987 tot 1995 noordelijk deel kanaal door Zuid-Beveland gereed. Zeevalking beloofde zijn Belgische collega's uitvoerig verder te zullen informeren als de Tweede Kamer zich over de bezuinigingen heeft uitgesproken. De Nederlandse bewinds man deed nog twee toezeg gingen: het ontbrekende stuk op Nederlands gebied van de Tractaatweg tussen Terneuzen en Gent zal nu snel worden voltooid en ter ontlasting van de kom van Sas van Gent zal de route voor gevaarlijke stoffen al daar worden verduidelijkt. Van onze correspondent HULST - Voorzitter R. Herman van de postzegel vereniging Het Land van Hulst heeft gisteren het fi latelistisch loket in het Hulster postkantoor offi cieel in gebruik gesteld. Hij deed dit dit door het bevestigen van het bordje 'filatelie' voor het loket, waar beambte De Schep per dienst had. In het bijzijn van het hoofd van de loketdien sten, de heer Bijman uit Middelburg, werden de aanwezigen toegesproken door directeur W. Huisse van het postkantoor. Hij wees op het grote belang van de nieuwe service verlening voor de vele postzegelliefhebbers. Voorheen was Hulst ook een dergelijke voorziening rijk, maar die werd in 1975 opgeheven. Het filatelis tisch loket is voortaan iedere tweede dinsdag van de maand van 16 tot 17 uur geopend. Alle zegels en jaarsets, die voorheen bij de filatelistische dienst in Groningen besteld moes ten worden, zijn nu in Hulst verkrijgbaar. In de kantine van het postkantoor bracht direc teur Huisse een heildronk uit op de goede samenwer king tussen de postzegel club en de PTT. Tewr her innering kregen alle be stuursleden van de vereni ging een postzegelblokje met dagtekening mee naar huis. Ook maakten vele Sluizenaars van deze bootdienst ge bruik om de zaterdagmarkt in Brugge te bezoeken. Tenge volge van het vernietigen bij de oorlogshandelingen in 1940 van de grondduikers in het kanaal Sluis-Brugge, sindsdien nimmer hersteld, is een bootdienst tussen deze plaatsen niet meer mogelijk. De herstelde aanlegsteiger verhoogt zeker het aanzicht van de vroegere Sluisse haven, de Kaai. Bovendien kan deze steiger zeker worden ingepast in het kader van de toeristi sche mogelijkheden in Sluis. Het herstel van deze steiger voor rekening van het gemeentebestuur van Sluis, geschiedt in het kader van de rijksregeling leerlingen bouwplaatsen door LAB te Sluis. Naast de beschikbaarstelling van het ma teriaal dient het gemeentebesatuur slechts 20 procent van de arbeidslonen te betalen. De gemeenteraad vond een uitgave van ƒ14.000 voor de aanleg van deze steiger, die deze week gereed zal komen, ter verhoging van het toeristisch aanzien van Sluis, een verantwoorde uitgave.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 13