DE BOER GEZIEN VANUIT BRUSSEL EN STRAATSBURG EISO WOLTJER: "Geen koude sanering via de prijzen" TEUN TOLMAN: "De overheid moet niet optreden als de allesregelaar" Ondernemers blijven welkom „♦«dat blijf je proeven? SURINAAMSE PREMIER NEYHORST: HYUNDAI PONY: Amerikaanse vrouwen pruimen Reagan niet DONDERDAG 8 APRIL 1982 ■ACHTERGROND5 PAGINA 4 ÊpE STEM VAN DONDERDA HET WEL en wee van de Nederlandse boer wordt voor een groot deel bepaald in Brus sel en in Straatsburg. Kortzichtig Wanverhouding Rompslomp Koude sanering 'Demagogie' Ij «fl Douwe Egberts koffie, lekkere koffie. T11 In die volgorde, want in Brussel stellen de landbouwministers elk jaar de minimumprijs vast die de Europese landbouwers en veete lers gegarandeerd voor hun produkten krijgen en verder wat er moet gebeuren om melkplas sen en boterbergen te voorkomen. In Straatsburg zetelt het Europees parlement, dat in het jaarlijkse roulettespel van cijfers en percentages, niet echt mag meedoen. Voor de rechtstreeks geko zen Europese volksverte genwoordiging is slechts een adviserende stem weg gelegd. Maar voor een "Europe se visie" op de voedselpro- duktie moeten we toch te rade gaan bij het parle ment, want de landbouw ministers van de lidstaten proberen gewoontege trouw zoveel mogelijk bin nen te halen voor hun eigen boeren. Het gemeen schappelijk belang om de Europese voedselhandel af te schermen tegen vooral de Amerikaanse markt, waarvoor een eensgezind beleid van de EG-lidstaten nodig is, moet het door gaans afleggen tegen na tionale belangen. De strijd die momenteel aan de gang is over de landbouwprijzen is daar weer een treffend voor beeld van. Engeland wil nergens anders over pra ten dan over meer profijt van het EG-lidmaatschap, Frankrijk eist voor haar boeren extra subsidies en Nederland zal ook geen warm pleidooi houden voor de "arme" landen zo als Griekenland en Italië want dat zou ten koste gaan van de inkomens in eigen land. Uiteraard is ook het Europees parlement niet vies van nationale spel letjes. Zo kan het best ge beuren, dat vertegenwoor digers uit bijvoorbeeld Frankrijk, Engeland of Italië tegen het beleid stemmen van de fractie waarvan ze deel uit ma ken. Een van de weinigen van wie dat zeker niet ge zegd kan worden is de Ne derlandse socialist Eiso Woltjer. Maar zijn ideeën vinden in Nederlandse landbouwkringen dan ook weinig weerklank. "Dat is kortzichtig. Als Nederlander zeg je mis schien: verhoog de prijzen, want ons land heeft daar dankzij een lage inflatie en een relatief lage kosten stijging voordeel mee ten opzichte van andere EG- staten. De Nederlandse boer blijft dan op peil. Maar het is kortzichtig, omdat door zo'n prijsbe leid de overproduktie nog verder wordt opgejaagd. Je moet dus zorgen voor een redelijk inkomen voor de boeren, maar tegelij kertijd voorkomen dat er teveel wordt geprodu ceerd. Hoe voorkom je gesubsi dieerde boterbergen en melkplassen? Woltjer heeft een plan bedacht dat tegelijkertijd een einde moet maken aan wat hij noemt de wanverhoudin gen in de gemeenschap. "Wat we moeten doen is de boeren voor een bepaalde hoeveelheid van hun pro- duktie een prijsgarantie geven. Dat moet de agra riërs een redelijk inkomen garanderen. Natuurlijk Door Herman Mertens Eiso Woltjer mogen ze als ze dat willen meer produceren, maar dat is dan voor eigen risi co. Die overproduktie moeten ze dan afzetten te- veeineaen moet de EEG bijvoorbeeld garant staan? Woltjer: „Ik zou daarbij willen uitgaan van wat de bedrijven op dit moment produceren. Dat wordt dus bevroren voor wat de prijsgarantie betreft." De gegarandeerde con tingenten per bedrijf mo gen in zijn ogen niet ver handelbaar zijn. "Want dan koopt de rijke boer die al veel produceert zijn minder renderende colle ga's uit." Zijn plan legt dus de nu bestaande verdeling en daarmee de wanverhou ding vast? "In zekere zin wel, ja. Maar het huidige beleid is nog erger". Het gevolg van het huidige be leid is boze gezichten en nationale steunmaatrege len, die het gemeenschap pelijke beleid ondergra ven. "Ik wil het ook niet laten bij een bevriezing van de huidige produktie. In mijn plan heeft de EG voortdurend contingenten "in portefeuille" van boe ren die ermee ophouden doordat ze bijvoorbeeld geen opvolger hebben. De ze contingenten zou de EEG dan moeten verdelen, waarvoor uiteraard het eerst in aanmerking ko men de boeren in landen als Ierland, Italië en Grie kenland. Daarnaast kun je deze prijsgaranties doen toekomen aan jonge, be ginnende boeren." Zo ontstaat volgens Woltjer een gereguleerde groei, waardoor ook een begin wordt gemaakt met het "eerlijke verdelen" van de produktie over de EG- lidstaten. gen de prijs die de markt ervoor biedt." Woltjer erkent, dat er haken en ogen aan dit plan zitten. Voor welke hoe- Een andere Europarle mentariër, de Nederlandse christendemocraat Teun Tolman mengt zich in het gesprek. "Ik geloof niet in dat plan. Het is aardig als discussiestuk, maar niet toepasbaar omdat het ver starring in de hand werkt. Moeten jonge, beginnende boeren afhankelijk zijn van de garanties die ze toegewezen krijgen? En wat doe je bij overname van een bedrijf? Of als de boer wil overschakelen op bijvoorbeeld meer akker bouw? Ik denk, datje meer problemen in huis haalt dan dat je oplost. De over heid moet niet gaan optre den als de allesregelaar, dat veroorzaakt allerlei bureaucratische romp slomp." Volgens Tolman zijn de zorgen om overschotten overdreven. "Die zijn er geweest, inderdaad, maar nu zo goed als verdwenen." Daarom is het beter een globaal beleid te voeren: de boer voor al zijn pro dukten een prijsgarantie geven maar binnen de EG de groei beperken tot 0,5 procent. "Dreigt het daar boven uit te komen, dat treedt een remsysteem in werking: je belast produ cent via de heffing." Woltjer: "Jij wil het pro bleem dus aanpakken via de prijzen. Maar dat leidt onvermijdelijk tot een koude sanering in de toch al zwakke landen en over produktie in de rijkere landen." Tolman: "En jij gaat in tegen de stelregel, dat de produktie altijd daar moet gebeuren waar dat het goedkoopste kan." Woltjer: "Hoe krijg je het klaar om de productie groei tot 0,5 procent te be perken als je hoge prijsga ranties geeft?" Tolman: "Moet je dan lage prijzen geven? Als de prijzen laag zijn moet de boer meer produceren om een redelijk inkomen te halen. Pijsbevriezing brengt geen produktieda- ling met zich mee, dat is bewezen." Woltjer: "Ik ben niet voor prijsbevriezing. Ik weiger het prijsinstrument te gebruiken om de voed- selproduktie in Europa te reguleren. De EG kan niet voor onbeperkte hoeveel heden prijsgaranties blij ven geven. Daarvoor is de bijdrage (1 procent van de BTW-opbrengst, red.) van de lidstaten aan de EEG te gering. Een beperking van die steun aan de boeren is dus onvermijdelijk en dan moet je die beperking eer lijk verdelen." Tolman: "Dan zijn we dus weer terug bij dat bu reaucratisch systeem van toebedeling van hoeveel heden. Janssen mag dit en Pietersen mag dat. Daar moeten we niet naar toe". Woltjer: „Dat is dema gogie. Juist het huidige be leid werkt een verstarring in de hand. De wal gaat het schip keren, want we kunnen als gemeenschap de overproduktie niet meer dragen." De socialist begrijpt niets van de weerstand te gen zijn plan. "Wat ik be pleit is niet meer dan goed management, puur op de markt gericht. De boer krijgt voor bepaalde delen van zijn produktie een vastgestelde, redelijk prijs die in wezen door de con sument wordt betaald. Wat hij meer wil afzetten is voor eigen risico. Philips gaat toch ook niet meer scheerapparaten maken dan er verkocht kunnen worden?" Door onze redactie buitenland DE NIEUWE premier van Su riname, drs Henry Neij horst, vindt dat zijn land een eigen vorm van democratie moet ontwikkelen. "Onze vorm zal rechtstreekser zijn dan de par lementaire democratie", zegt de 42-jarige Neij horst. Volgens het Surinaamse model zal het land bestuurd gaan worden door volkscomité's, raden en een Nationale Assemblee. Voorlopig houden de militairen echter nog een stevige vinger in de pap. Deze week werd in Paramaribo het beleidscentrum beëdigd. In dat centrum hebben legerbevelhebber Desi Bouterse, zijn plaatsvervan ger, de vice-premier en premier Neij horst zitting. Het is het hoog ste bestuursorgaan in Suriname. Neij horst ziet dat centrum als een stap vooruit: "Het militair ge zag als zodanig heeft geen politie ke bevoegdheden meer dan alleen via het beleidscentrum. Het ver schil met de periode van de rege ring Chin A Sen is, dat de struc tuur nu formeel is vastgelegd in decreten. Er is een afbakening van taken en bevoegdheden". Het be leidscentrum bemoeit zich recht streeks met alle belangrijke rege- ringstaken als het buitenlands be leid, de nationale veiligheid en ontwikkelingssamenwerking. Neij horst zelf bekleedt ook de functie van minister van Economi sche Planning. De premier zegt dat het beleids centrum moet worden gezien als een overgangsfase. Later zal een Nationale Assemblee, gekozen via de volkscomité's en aangevuld met functionele groepen als vakbon den, kerken, jeugdgroeperingen en het bedrijfsleven, het land gaan regeren. •Neyhorst "De verkiezingen van vroeger wa ren slechts volksvermaak", aldus Neij horst. Hij gelooft niet dat de Su- rinamers naar die tijd terug willen. "Het volk staat niet buitenspel. In ieder geval hebben ze in hun eigen regio meer inspraak". Het bedrijfsleven hoeft, als het aan de Surinaamse premier ligt, niet bang te zijn grootscheepse nationali saties a la Cuba. Hij ziet meer in een "Surinamisering" van de basisin dustrieën, dat wil zeggen de aande len in handen brengen van Suri naamse burgers. "De rol van het particuliere bedrijfsleven is belang rijk", zegt hij. "Particuliere initiatie ven moeten worden gesteund voor zover zij niet in strijd zijn met het nationaal belang". Overigens zijn een aantal ondernemingen, zoals het rijstbedrijf SML, de suikerfabriek Mariënburg, de Surinaamse lucht vaartmaatschappij en de scheep vaartmaatschappij Suriname, al on der controle van de overheid. Voorts heeft Suriname een meerderheids aandeel in Bruynzeel-bosbouw en verschillende bankinstellingen. Buitenschot De bauxiet-industrie, voorname lijk in Nederlandse handen, blijft helemaal buiten schot. Suriname is op dit moment volkomen afhanke lijk van de bauxiet- en aluminium- productie. Het land komt door de veranderlijke prijs van deze grond stoffen vaak in grote financiële moeilijkheden. Door de slechte we reldmarkt vertoont de begroting van de Surinaamse regering grote tekor ten. Een probleem waar veel ontwik kelingslanden, die grondstoffen uit voeren, mee te kampen hebben. Als minister van Economische Planning wil Neij horst Suriname minder afhankelijk maken van de bauxiet en het aluminium. "We stre ven naar een onafhankelijke natio nale economie, naar een grote mate van zelfvoorziening wat betreft pri maire producten", zegt hij. "De na druk moet niet enkel te komen lig gen op landbouw en visserij, dus de primaire productie, maar ook op de secundaire, de verwerkende agrari sche industrie". Terugkeer Suriname heeft een grote behoefte aan geschoolde mensen om tot een bredere productie te komen. Ook is er behoefte aan een goed kader dat het overheidsbeleid kan gaan uit voeren. De Surinaamse regering kan de landgenoten die nu in Nederland wonen goed gebruiken. "We zijn er alleen niet op ingesteld ze massaal te ontvangen", aldus Neij horst. Maar Suriname wil ook geen druppelsge wijze remigratie. "Anders krijgen we niet de mensen die we wensen." ADVERTENTIE, Door Dick Toet VROUWEN KRIJ GEN in veel sterker toenemende mate ge noeg van president Reagan dan mannen. Dat blijkt uit recente Amerikaanse verkie- zingsonderzoeken. Reagan is van het begin af aan populairder ge weest bij mannen, maar het verschil in waardering is inmiddels zo opvallend gegroeid, dat Amerikaanse verkiezingsonderzoekers spreken van "een histori sche verschuiving". Hoewel de opinie van mannen en vrouwen met name bij zaken als oorlog en vrede, milieubescher ming en kernenergie wel vaker flink heeft ver schild, met de Amerikaan se vrouwen per traditie aan de meer progressieve kant van de zaak, is in de mening over de president nog nooit eerder een aan merkelijk verschil opge treden. In feite zijn sinds de intrede van de moderne onderzoekmethoden onder Eisenhower alle presiden ten opvallend gelijk door mannen en vrouwen be oordeeld. Een recente peiling van de Washington Post en tv- gigant ABC leerde dat thans een ruime meerder heid van de Amerikaanse vrouwen negatief over Reagan oordeelt: 50 tegen 43 procent. Bij de Ameri kaanse mannen slaat de balans nog naar de positie ve kant door: 53 procent meent dat Reagan het goed doet, 41 procent van de mannen beoordeelt zijn presidentschap negatief. De afwijzing van Rea gan heeft zich bij de Ame rikaanse vrouwen boven dien doorgezet in een op merkelijk negatieve waar dering van Reagans Repu blikeinse partij. In hetzelf de onderzoek zei 45 procent van de vrouwen zich De mocraat te voelen. Slechts 17 procent van de onder vraagden noemde zich Re publikein. Deze ontwikke ling kan van grote invloed zijn op de verkiezingen van november van dit jaar, als ondermeer een nieuw Huis van Afgevaar digden en een gedeeltelijke nieuwe Senaat worden ge kozen. Met de komst van Rea gan kreeg de Senaat voor het eerst in tientallen ja ren een Republikeinse meerderheid. In het Huis van Afgevaardigden heb ben de Democraten het nog voor het zeggen. Hoe belangrijk de vrou wen-stemmen kunnen zijn, bleek onlangs bij een belangrijke verkiezingen in de staat Virginia. De staat koos voor het eerst in meer dan 20 jaar een De mocratische senator, Charles Robb, getrouwd met een dochter van wijlen president Johnson, omdat Robb 56 procent kreeg van de vrouwen-stemmen te gen zijn Republikeinse te genstander 46 procent. Reagans slechte reputa tie bij de Amerikaanse vrouwen wordt volgens de meeste experts voor een belangrijk deel veroor zaakt door zijn "ongevoe ligheid" ten opzichte van voor vrouwen belangrijke zaken als een grondwette lijke grondberechtiging en abortus. Reagans oorlogs zuchtige taal heeft er eveneens toe bijgedragen, maar ook zaken als El Sal vador en de economie- Reagans economisch be leid wordt door de vrou wen met 56 tegen 48 pro cent afgewezen. De Hyundai Pony kunt u vinde Steenweg 80, tel. 01683 - 3 06.01 tel. 01650-3 77 94. Roulette roomijs I hebbers kunnen hi I Voor 8 personen. I Horse shoe roonl groot, genoeg voor I Jamin vanille-ijs Literpak. Jamin heeft voor dtl ook twee-literpakk<| Bitterkoekjes, ol Roombotermop I Er zijn maar liefst 21 roomboterkoekjes. I Kersenbonbons I Jamin kwaliteit. Enl Gesuikerde vijga Moet u eens proben

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 6