Marius Boender: [Werken in zand om de jtijd te overbruggen Ion Bob Wilber, moderne musicus op het oude stijlfestival MJB Paasconcert van Cees Slinger Octet ¥J\ 19.- JlZt AGENDA T. cMsjij zorgt voorde lerloofde, orgen wij )r de ring. I Iedereen kent het ade- men op glas, maar het re sultaat van ademen in een gladde laag zand kent [eigenlijk niemand. Dat Ristje met zilverzand van mij.dat wordt door imensen als uniek erva ren. Zelf zie ik het als een mitvinding in dienst van de poëzie. Het heeft geen [concrete functie, maar biedt wel een mentale er- haring aan mensen aan. In mijn werk met zand hoop ik een verbinding te maken tussen elementair ■oermateriaal en de emo tie, die dat materiaal in het heden oproept. Of je nu een fossiele voetaf druk uit de pre-historie riet of een voetafdruk van nu in zand, dat maakt geen verschil. Als je ze bij elkaar brengt, worden pre-historie en heden een ondeelbaar .moment. Zo'n soort emo tie wil ik overbrengen." De Bredase kunstenaar Marius Boender (34) is ja- jenlang consequent bezig Jeweest met het werken in sand. Als afsluiting van die leriode heeft hij momenteel !en aantal installaties inge licht in de TH in Eindhoven. Het begon indertijd met het ferbrij zelen van fossiele vis- len. Het poederachtige ma- Jeriaal, dat overbleef, bracht |et idee voor een hele reeks lerformances en installaties op gang. Boender reisde door Nederland om fijn zil verzand te vinden, dat voor hem dezelfde functie had |als een leeg vel papier". -/j' _A7^| pnNDERPAG 8 APRIL 1982 T3 PAGINA GIDS 2 CONTENT L urkje sen, van de I>nze mooie <ollektie. leb nis .01140-12995 .CONTENT Constant ringen- klaar met meer todellen. Gratis! Wild Cats Delftse Studenten Dans Harmonie bij RTCB RTCB Suske en Wiske: De Rosse Reus \f0e huil u lee$De trol heelt de witte beer laten ontsnappen C\\ Mijlpaal Door Marjan Mes In dat materiaal, dat niet vast en toch niet vluchtig is, maakte hij, als zijn pre-his- iorische voorouders, geome- bische figuren, die door één «weging van zjn hand of adem werden uitgewist. Hij ntdekte, dat het voorzichtig ■blazen in een zandoppervlak ien bijna fossiele afdruk achterliet. „Die performance inet dat kistje met zand," .vertelt hij, „heb ik op veel plaatsen uitgevoerd. In een galerie in Hannover kas een jongen in een rol stoel, die het heel mooi vond. I Ik liet hem ook blazen, om- jdat dat nog het enige was Tat hij met zijn lichaam Bon. Hij was zo opgetogen .over het resultaat, dat hij pontaan uitriep: „Hurray, Marius Boender. Installatie van Marius Boender in de TH Eindhoven, die de elementen zand en jute met elkaar verbindt. I'm still alive". Het klinkt sentimenteel, maar dat deed me heel veel, omdat ik zelf ook het gevoel heb, dat ik met dit soort handelingen mijn bestaan in de tijd kan bewijzen." „In Eindhoven," aldus Boender, die van oorsprong fotograaf is en jarenlang meewerkte aan bladen als „Doe het zelf" en „Ariadne", hangt ook een foto van mijn hand met een hoopje zand erin. Die werd tijdens een performance genomen, tij dens welke ik tien minuten lang in dat zand ademde, totdat het niet langer een af druk achterliet. Op dat mo ment heeft het de tempera tuur van je lichaam aange nomen en is het eigenlijk een deel van je lichaam gewor den. Het is net zoiets als wanneer je een mooie kiezel hebt gevonden en die de hele middag in je zak hebt be waard. Je hebt zo'n binding met dat stukje natuur ge kregen, dat het niet langer mens vreemd is en je het niet meer kunt weggooien. Ik heb de periode van werken met zand afgerond, het is nu stof geworden; die zwevende deeltjes, die af komstig zijn van onzichtba re materie. Dat heeft voor mij iets raadselachtigs en dat probeer ik nu in intalla- ties uit te drukken. Ik wil het conceptuele steeds meer ombuigen naar het terrein van de illusie. In Eindhoven liggen in de berg met zand allerlei voorwerpjes van kunststof. Het is eigenlijk de bedoeling, dat het publiek gaat schatgraven en die din getjes op de hand bekijkt. Het is ook een spel met de il lusie. Tegelijk is zand in concrete zin de archeoligi- sche rest van iets, dat er eer der geweest is en die plastic dingetjes, die niet iets spe ciaals voorstellen, vormen het archeologisch materiaal van onze moderne tijd." Boven de zandhoop in de TH hangt (in een duistere ruimte) een glinsterende boog, opgehangen aan een dradenstelsel met gekleurde stukjes plastic. Het geheel heeft een kosmische uitstra ling. Het zand met de ondefi nieerbare restanten doet sterk denken aan de aarde met daarboven het univer sum met zijn melkwegstel sel. Boender kan wel mee gaan in die associatie. „Ik kan het zelf moeilijk ver woorden, maar ik geloof, dat ik het zelf eenvoudiger had gedacht." „Stof". Installaties van Ma rius Boender. TH (hoofdge bouw, vierde verdieping) in Eindhoven. Geopend: maan dag tot en met vrijdag 9- 16.30 uur (tot 19 april). Een van de grote namen van het twaalfde oude stijl jazzfestival in Breda ko mende maand is de 54-ja rige Amerikaanse saxofo- nist-clarinettist Bob Wil ber. Nu wordt je als dikke vijftiger in de jazz nog vlot bij de jongere generatie gerekend, maar bij Bob Wilber is dat niet alleen vanwege zijn leeftijd, maar vooral omdat hij is meegeëvalueerd met de jazz. Voor Bredase oude stijl festival-begrippen is hij eigenlijk een vrij mo derne jazzmusicus. Van een nauwelijks hoogbegaafde muzikant heeft Bob Wilber zichzelf opgewerkt tot een saxofo- nist-clarinettist, wiens ta lenten een hoge graad van persoonlijkheid hebben bereikt. Vooral in zijn werk begin zeventiger ja ren met de „World Grea test Jazzband" (WGJB) en meer recentelijk als co leader van „Soprano Sum- Bob Wilber mit" heeft hij zich ontpopt als een opmerkelijk grote clarinettist, maar vooral ook sopraan-saxofonist op zijn gebogen sopraansax. Onlangs nog sloeg zijn concert in de New Yorkse Carnegie Hall bij de musi ci in als een bom. Robert Sage Wilber werd in 1928 in New York City geboren. Op 16-jarige leeftijd begon hij clarinet te spelen en al in 1945 richtte hij zijn eerste or kest op; „Wilber's Wild Cats" gespecialiseerd in de New Orleans jazz classics. Hij speelde bij Sidney Be- chet (o.m. te horen op de elpee's: „The rarest Sed- ney Bechet", „Sidney Be- chet with Bob Wilber's Wildcats" en „Bob Wilber and his Wildcats") en on der andere ook met pianist Dick Wellstood, trombo nist Vic Dickenson, ge broeders Wilbur en Sidney de Paris en toen hij meer belangstelling kreeg voor de eigentijdse jazz stu deerde hij bij Lenny Tris- tano en kreeg clarinetles Op tweede Paasdag vindt er bij de MJB in het Hij gend Hert aan de Pasbaan te Breda een concert plaats van een unieke formatie; het Cees Slinger Octet (aanvang 15.00 uur). De MJB zelf praat over „het klapstuk van het seizoen", want de groep bestaat uit prominenten als Ferdi nand Povel (sax), Herman Schoonderwalt (sax), Ruud Brink (sax), Dusko Goyko- vich (trompet), Cees Smal (ventieltrombone), Fred Pronk (bas) Peter Ypma (drums) en natuurlijk Cees Slinger op de piano. Doordat het octet ge bruik maakt van een uit gebreide blazerssectie, wordt het ook wel de „kleinste big band van Ne derland" genoemd. Cees voor zijn band te strikken. Allen hebben een behoor lijke staat van dienst in de jazz. Ferdinand Povel en Herman Schoonderwalt zijn bekend om hun bij dragen in de Skymasters. Dusko Goykovich geniet met zijn eigen Summit Quintet, waar ook Cees Slinger deel van uitmaakt, enige bekendheid. Hij heeft verder met mensen gespeeld als Philly Joe Jo nes en Art Farmer. Cees Smal heeft gespeeld bij het Metropole orkest van Ro gier van Otterloo en maakt deel uit van het Vara- -dansorkest. Cees Slinger die vooral als begeleider een naam heeft, speelde met grootheden als Dizzy Gillespie en Clark Terry. Verder is Slingers naam in één adem te noemen met het legendarische Dia mond Five, waar onder andere ook Cees Smal in speelde. De band gaf op 18 fe bruari van dit jaar haar eerste concert tijdens een radio-uitzending van Ses- jun. De groep werd en thousiast ontvangen. Doordat de formatie vijf arrangeurs in haar gelede ren heeft is het muzikale spectrum van de band ont zettend groot. Er worden composities gespeeld van Wayne Shorter, Horace Silver en Dave Brubeck, maar ook eigen stukken komen aan bod. Het octet maakt nu een korte toer- nee door het land. Ze zijn van plan dit jaarlijks zon driemaal te doen. Ongetwijfeld zullen ve len zich nog de Delftse Studenten Dans Harmonie herinneren van het jazz- concours tijdens het elfde oude stijl festival. In de fi nale speelde de zenuwen de musici toen wat parten, zodat „slechts" een vijfde plaats werd behaald. Het orkest bestaat al 25 jaar, maar zoals gebruikelijk bij studentenorkesten met steeds wisselende samen stellingen. Op het Paas concert van de RTCB za terdagavond treedt dit or kest op in de festivalfor matie van vorig jaar. Het concert begint om 21.30 uur. Op tweede Paasdag is er bij de RTCB dan nog een paas-jamsession onder lei ding van de Amerikaan Jim Goodwin en met on dertiteling van Joep Pee- ters. De sessions beginnen om 15.00 uur. •jauiuia ;uB3ijapuo 'doppiM 'uappiui uibbj ui 'o;ns uea spfizjooA 'jappB auiep sbC 'ubui uba japnoips 'auiBp ;aoA 'ubui uba }ad 'auisp uba sbj 's^qoaj uiaojq van Leon Russianoff op de Manhattan School of Mu sic. Toch bleef de melodische ondergrond van de lessen van Sidney Bechet (hij woonde acht maanden bij hem in huis in Brooklyn) ook in zijn modernere werk gehandhaafd. In de vijftiger jaren speelde hij in verschillende groepen van Eddie Condon en Bob Hackett (onder meer ook op vibrafoon), Benny Goodman Orchestra, Bob Crosby's Bob Cats, Max Kaminsky en was betrok ken bij de produktie van de platen van „Music mi nus One". De zestiger jaren bete kenden een mijlpaal voor de muzikale ontwikkeling van Bob Wilber. Hij vond in een winkeltje een gebo gen sopraansax en op dit instrument ontdekte hij expressiemogelij kheden, die hem tot dusver onbe kend waren. Hij werd in 1969 gevraagd voor The World Greatest Jazzband, waarmee hij verscheidene tournee's maakte. Hij bleef zes jaar bij deze groep van Yank Lawson en Bob Hag- gart, waar hij saxofonist Kenny Davern (vorig jaar op het festival) ontmoette. Samen vormden zij „So prano Summit", een groep met twee saxen en een rit mesectie, waarvan drie el pee's zijn opgenomen. In 1978 gingen zij uit elkaar. Bob Wilber trouwde met de vocaliste Pug Horton, die een zeer positieve in vloed op zijn werk heeft. Momenteel werken ze veel samen met pianist Dave McKenna en met de New York Jazz Repertory Com pany. E.S EINDREDACTIE EDO SAUREN VRIJDAG 9 apr. Rotterdam: Harbour Jazzclub, Weena 221 (21.30) Seven Aces met Viv Rogers. ZATERDAG 10 apr. Breda: RTCB, Ginne- kenmarkt (21.30) Delftse Studenten Dansharmo- nie. Rotterdam: Harbour Jazzclub, Weena 221 (21.30) Seven Aces met Viv Rogers. Amsterdam: BIM-huis, Oude Schans 75 (21.30) Hommage, 4 Winden. Dordrecht: Dordtse Jazzsociëteit, Grote Kerkplein 1 (21.00) Sli pover. MAANDAG 12 apr. Breda: RTCB, Ginne- kenmarkt (15.00) Paas- -session o.l.v. de Ame rikaanse Jim Goodwin. MJB, Pasbaan 7 (15.00) Paasconcert Cees Slinger Octet met Fer dinand Povel. Muziekcafé Louis d'Or (9 uur): Razzle Dazzle Jazzband. Amsterdam: BIM-huis, Oude Schans 75 (21.00) Groep List. DINSDAG 13 apr. Capelle a/d IJssel: De Roode Leeuw, Graven- weg 379 (22.00) WOENSDAG 14 apr. Breda: Th.v.d.Molen, Ginnekenweg (21.00) li ve jazz. Amsterdam: BIM-huis, Oude Schans 75 (21.00) Cees Slinger Octet met Ferdinand Povel. De Meervaart, Os dorpplein 67 (20.15), Ted Easton Jazz Band. I li I li 1 fall

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1982 | | pagina 27