The J. Geils Band: niet te overtreffen Tvger Little River Band live: grote klasse Complete soul van Luther Vandross JACKSONS DIANA ROSS MAANDAG 23 NOVEMBER 1981 PAGINA GlDs AGENDA Popencyclopedie ONTDEK DE VERSCHILLEN Suske en Wiske: De Toffe Tamboer '(a vlu<Z de Kabouters wehhenJeroi^ Kdan hunnen ze ons een bru$ helpen bouwen, j (Opstaan lute slapers Is wrh aan de winhel M Boes E I N D R WIM VAN LEEST ZAL the J. Geils Band ooit populair worden in Nederland? Ik denk het niet. Na tien jaar en 11 redelijk goede tot uitste kende elpees is de aanhang hier weliswaar niet gering, maar toch niks vergeleken bij het publiek dat de eerste de beste onbenullige hardrockband trekt De nieuwe elpee „Freeze frame" zal daar al wel wei nig verandering in brengen, want de J. Geils Band gaat onverdoten verder op de in geslagen weg. De muziek blijft de mengeling van boogie, blues, rock and roll en rhythm and blues, die hier blijkbaar niet aanslaat. Mij spreekt de muziek van de J. Geils Band in ieder ge val wel aan. En dan vooral omdat de groep rockmuziek maakt in zijn meest elemen taire vorm. De J. Geils Band maakt muziek zonder franje. Ruigheid lijkt een eerste vereiste, maar dan wel van het „ruwe bolster, blanke pit"-soort want hoe gemeen de groep ook swingt als Ma gie Dick tekeer gaat op zijn mondharmonica, nergens wordt de kracht van de sim pele song uit het oog verlo ren en hoe hard de muziek ook mag klinken er zit meer subtiliteit in dan in het werk van menige zoetsappige charmezanger van de Ame rikaanse westkust. „Freeze frame" is wat dat betreft een voortreffelijke plaat. Waar veel Ameri kaanse rhythm and blues- groepen en ook de Engelse Blues Band niet buiten an dermans nummers lijken te kunnen schudden zanger Peter Wolf en toetsenist Seth Justman schijnbaar achte loos de ene goede song na de andere uit de mouw. Dé vo rige elpee „Love stinks" was daar, na een paar zwakke el pees, een staaltje van en „Freeze frame" is dat we derom. Met Mitch Ryder zorgt de J. Geils Band voor rockmuziek, die niet te over treffen is. Wim van Leest T1 jong genoeg De nieuwe elpee van Neil Young heet „Re-ac-tor" (mét streepjes tussen de lettergrepen) en Crazy Horse is weer van de partij. Het heeft vrij lang geduurd voor deze plaat ver scheen en de vorige, „Hawks and doves" was een onopval lend tussendoortje. Reden genoeg om van het nieuwe album veel te verwachten. Magic Dick:..gemeen swingend op mondharmoni ca..(Foto Toon den Ouden) Helaas is „Re-ac-tor" niet wat j e hoopt. Het is om te be ginnen geen echte Neil Young-plaat. Geen spoor van de smarten, de emoties en de poezie die Young op zijn beste momenten ken merken. Hij zoekt het nu in stevige, snelle nummers, eenvoudig van melodie, een beetje „dirty" van klank. Eens zong Young „rock and roll will never die" en dat klonk overtuigend, maar nu wil hij twee plaatkanten lang bewijzen dat hij een rocker van het zuiverste wa ter is, die niet is ingeslapen zoals veel van zijn leeftijd genoten. Dat hij blaakt van energie en het experiment niet schuwt. Op vele manie ren probeert hij „My, my, hey, hey (into the black)" over te doen. Het lukt herti (meestal) niet. „You were born to rock, you'll never be an opera star" zingt hij in de eerste groeven om goed te laten merken dat hij geen artistie ke pretenties heeft. Jammer. Het nummer „T-bone" van 9.14 minuten en ook „Shots" (7 minuut 41) ontaardt in richtingloos gescheur en ge rammel en heeft zelfs met de simpele essentie van rock and roll niks te maken. Geen kippevel-melodieën IN 1976 stonden ze bij een Europese toernee nog in het voorprogramma van de Hol lies, vijf jaar later toert de Australische Little River Band op eigen kracht door de Oude Wereld. Afgelopen woensdag was het hardhou ten podium van het muziek centrum Vredenburg in Utrecht het strijdtoneel. Het optreden werd een verrassing, zeker voor on dergetekende die niet tot de vaste Riverclan behoort. De eerste verrassing was de werkelijk perfecte vierstem mige zang 'live' onder aan voering van Glenn Shorrock. De tweede verrassing was de constatering na afloop dat de jongste LP 'Time Exposure' een matte afspiegeling is van de kwaliteiten van de groep. En dat ondanks een reisje naar het trendy Montserrat waar George Martin produceerde. Toetsenist Peter Jones, bassist Wayne Nelson, drummer Derek Pellicci, de gitaristen Beeb Birtles, Gra ham Goble, David Briggs en zanger Shorrock startten met Hard Life van de LP 'First under the wire'. Via onder andere The Lonesome Loser, Ballerina, en Don't let the needle win bereikte het concert twee hoogtepunten: The Night Owl (van de nieuwste LP) en Cool Chan ge, het laatste nummer met bassist-componist Nelson als leadzanger. Chicken Skin- music om Ry Cooder na te spreken. De River Band had er zelf ook zin getuige het enthousiasme van leadgita- rist David Briggs en Beeb Birtles die veel soli geza menlijk uitvoerden. De groep heeft heel wat uren oefenen achter de rug in de Australische achterkamer en dat was woensdag goed te horen. The Little River Band: grote klasse. Harry Lindelauf WIE gedacht mocht heb ben dat Prince met „Con troversy" de beste soul- plaat van dit jaar heeft gemaakt moet eens naar „Never too much" van Lu ther Vandross gaan luiste ren. Die elpee is namelijk niet zomaar goed; de plaat laat de beste soulzanger horen, die de laatste vijf tien jaar met een elpee op de proppen is gekomen. Luther hoort thuis in het rijtje hele groten waarin namen als Otis Reddirtg, Lee Dorsey, Ben E. King en Wilson Pickett al een plaatsje hadden en dat jarenlang niet meer is aangevuld. Luther Vandross had er voor hij deze solo-elpee maakte al een hele carriè re opzitten. Hij zong sa men met David bo wie op 'de elpee Young Ameri cans" (hij schreef „Fasci nation" voor die plaat) en hij is te horen op platen van ondermeer Bétte Middler, Quincy Jones, Cat Stevens, Todd Rundg- ren en The J. Geils Band. Daarnaast is hij een veel gevraagd arrangeur van vocale partijen. Zo nam hij de dames Streisand en Summer onder handen in „Enough is enough" en werkte hij met Roberta Flack. Als componist maakte hij indruk door zijn bijdragen aan de muscial „The Wiz". Bo vendien maakte hij met zijn eigen groep Luther nog een paar elpees. „Never too much" is met „Night people" van Lee Dorsey de meest complete soulplaat, die er bestaat. Luther zingt niet alleen fantastisch in zowel up tempo-werk als in ballads, maar hij schrijft ook uit stekend en hij laat zich op deze zelfgeproduceerde plaat begeleiden door pre- Diana Ross. cies de juiste muzikanten en koor^es. Zo bezorgt „Never too much" aan de ene kant danskriebels en aan de andere kant koude rillin gen. Hoogtepunten zijn er doorlopend en Luther be sluit de plaat perfect met een gloedvolle vertolking van de Dionne Warwick- hit „A house is not a ho me" van Burt Bacharach en Hal David. Daarna hoef ik een tijdje geen muziek te horen, want die valt dan toch alleen maar tegen. THE JACKSONS zijn in Amerika al populair sinds ze in '69 als The Jackson Five debuteerden met „I want you back" en in al die jaren is die populari teit alleen maar gegroeid. Die roem wordt breed uit gemeten op de dubbelelpee „The Jacksons live", die zo'n beetje een overzicht is van hun carrière samen met die van de succesvol ste Jackson Michael. „The Jacksons live" is een plaat, die het vooral van de sfeer moet hebben. Het dolenthousiaste pu- en geen hartverscheurende zang. Zelfs de zwiepende gi taar van Young wordt nau welijks tevoorschijn ge haald. Heel even hoor je hem in „Surfer Joe and Moe the sleaze" en zelfs enkele minu ten in „Motor City". Dat laatste is dan ook het enige, echt geslaagde nummer van de elpee, ook al lijkt het qua opbouw sterk op „Let it shi ne" van de Stills-Young- Band. Van mij hoeft Neil niet op deze manier te bewijzen dat hij jong en actueel is. Moge lijk heeft hij weer een tra gisch aflopende liefdesaffai re nodig om zich emotioneel te ontladen en een elpee te maken die dieper snijdt dan „Re-ac-tor". Verder maak ik nog even melding van het verschijnen van twee albums. „The pres sure is on" van Hank Wil liams Jr. bevat pittig coun try-werk van de zoon van de beroemde Hank (o.a. met de grootste country-hit van dit moment in de VS, „All my rowdy friends have settled down"). „Lovin' her was easier" is een plaat met me lancholieke country van Tompall and the Glaser Band. Tompall heeft na een solocarrière weer zijn band opgezocht en klinkt nu wat vaster en gedisciplineerder. DIRK VEI .LENG A bliek schreeuwt bij elk kreetje dat Michael slaakt en juicht bij herkenning van de eerste tonen van deze of gene hit. Instru mentaal is het niet altijd even sterk, maar dat neemt niet weg dat „The Jacksons Live" een dans en feestplaat bij uitstek is. Met name kant 4, waarop achtereenvolgens „Wor king day and night", „Don't stop till you get enough" en „Shake your body (down to the ground)" de revue passe ren, is één swingend hoog tepunt. THE JACKSON Five werden indertijd ontdekt door Diana Ross en ook Diana kan zich nog immer in een enorme populariteit verheugen. Haar nieuwste elpee heet „Why do fools fall in love" en herbergt de hits „Endless love" (door Diana in haar eentje ge zongen op deze plaat) en het huidige succes „Why do fools fall in love". In vergelijking met de door Ashford and Simpson geschreven en geprodu ceerde „The Boss" en de uiterst succesvolle door Nile Rodgers en Bernard Edwards gecomponeerde „Diana" valt de nieuwe plaat wat tegen. Het song materiaal is tamelijk mid delmatig en daar kan ook een goede zangeres als Diana Ross wqeinig mee beginnen. Met „Why do fools fall in love" (ooit een hitje voor Frankie Lymon and the Teenagers) flirt Diana met het prille begin van de rock and roll en dat doet ze ook in „Sweet nothings" dat we van Brenda Lee kennen. Dat is leuk gepro beerd, maar het komt net zo min in de buurt van het origineel als de bewerking van de Supremes-hits „Remember me" en „Ain't no mountain high enough" door de Boys Town Gang. Wim van Leest Jacksons. Neil Young De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Mink DeVille, 26 november in Den Bosch (Casino), 28 no vember in Breda (Turfschip) en I december in Rotterdam (Lantaarn) Gary U. S. Bonds, 12 decem ber in Utrecht (Vredenburg) Au Pairs, 2 december in Eindhoven (Effenaar) Nils Lofgren, 24 november in Utrecht (Vredenburg) Level 42, 6 december in Rot terdam (Lantaarn) en 12 de cember in Den Bosch (Casi no) Kraftwerk, 10 december in Utrecht (Vredenburg) Ultravox, 13 december in Amsterdam (Carré) Eddy Clearwater Muddy Waters Band, 18 december in Amsterdam (Paradiso) Judas Priest, Def Leppard en Accept, 12 december in Amsterdam (Edenhal) MUZIEKKRANT Oor's Eer ste Nederlandse Popencyclo pedie Editie 1982 is al een tijdje uit, maar ik heb hem eerst maar een paar weken in de praktijk gebruikt om te kijken of-tie bevalt en dat doet-ie dus. Opvallende hedendaagse, maar ook historisch belang rijke groepen en andere ele menten uit de popcultuur worden in ruim driehonderd pagina's uitgebreid behan deld en een register op de laatse bladzijden zorgt er voor dat je veel heel snel kunt vinden. De bij elke groep of artiest vermelde discografiën zijn bijgewerkt tot halverwege dit jaar en er worden be knopte, maar relevante ge gevens verstrekt. Daardoor is deze Eerste Nederlandse (overigens ook voor de rest van de wereld unieke) ency clopedie een handig naslag werk is. Het boek is niet compleet. Dat is ook niet mogelijk. Er verschijnen wekelijks zoveel platen van zoveel verschil lende groepen dat je als sa mensteller wel moet gaan selecteren op belangrijkheid. Bij Oor heeft men bij die se lectie de nadruk gelegd op de nieuwe golf Britse groepjes. Zowat ieder Brits bandje dat voor het ter perse gaan van het boek van zich deed spre ken is er in terug te vinden. Daarbij steekt het aantal nieuwe Amerikaanse bands in dit boek schril af. uappiui uaoqos 'otnetqoeoA .map 'sjjutj Seejq 'sjjuti uauats 'sejuapie dejj 'squq }sti[ 'sjipw o^ne '(aza uba dot 'uappiui ubui uba snau 'tad uba dap] /Tl* W 10-10 kaïs on w! MAASTRICHT.- Het bil, afwezigheid van Willy va dagavond parten heeft Maastrichtenaren na vier den een punt af moesten ceerd aanvallende NAC, de rust verzuimde om or 1-1, die na afloop op het si halve voor de Bredana voorMVV. NAC, dat vanaf het begin- signaal van scheidsrechter Draaisma in de richting van keeper Baetsen stormde als of het een thuiswedstrijd be trof, was in De Geusselt driekwart van de wedstrijd dé aanvallende ploeg. De haperingen in de ma chine die optraden in de wedstrijden tegen Gronin gen en Sparta, bleken hele maal verholpen te zijn. Vooral Martien Vreysen en Ton Lokhoff verkeerden in blakende vorm. Anton Joore slaagde er in om het gevaar Schapendonk, die de juiste richting overigens al een tijdje kwijt is, volledig in te jammen. En aangezien er met het ontbreken van Van j,der Kuylen (tijdens de trai ning donderdag liep hij een scheurtje op in zijn enkel) weinig gevaar vanuit de tweede lijn te duchten viel, konden de Bredanaars de wedstrijd gemakkelijk naar hun hand zetten. De enige dissonant in het gezelschap van Jo Jansen was Hans Neeskens, die wellicht nog last had van de complicaties die optraden bij het trekken van fwee kiezen, eerder deze week. Jansen ("Hans was er niet helemaal bij") verving hem na de rust door De Kroon, die dus voor het eerst sinds lange tijd, en overigens tot zijn teleurstelling, niet in de basis stond. Later zou De Schepper, („een beetje grie perig") vervangen worden door Leen Swaneburg. Het meest teleurgesteld zaterdagavond was Koos Waslander die in zijn eerste hele wedstrijd na vier wed strijden geschorst te zijn ge weest, alweer tegen zijn tweede gele kaart aanliep, he af en toe kolderiek flui tende Draaisma presenteer de Waslander het geel toen hl] in een onschuldig uit ziend duel om de bal samen met De La Haye tegen de pond ging. "Belachelijk, wat een pepernoot", aldus de 5?vig verontwaardigde waslander na de wedstrijd, ze zoeken mij, het lijkt wel °ze elkaar voor de wed strijd opbellen". Het openingsdoelpunt, op naam van Ton Lokhoff, was Klaarblijkelijk ingestudeerd, reysen legde uit een korte orner de bal terug op de van ï?n rugblessure herstelde °m Smits, die de bal hoog egdraaiend voor het doel an Mw bracht. Daar ver- Lokhoff als een du- v<v?e u^t 6611 doosje alleen Chrit Baetsen om hem et een simpele hoofdknik verslaan. (1-0). Dat was het artier voor rust en uit er lange tijd naar stn^ezien NAC die voor- P ong zou gaan vergroten. va„°?ral het eerste half uur epnl-1 hveede helft was het rjp^phtingsverkeer jn de nting van Baetsen, jean av as beleefde een naar zen aan ziJn directe te- Diiu der Vreysen, terwijl enrru? hoor de makkelijk Boret nerende Guus van der hele °P sleePt°uw over het Mae Ve^ werd genomen, 'n H-' zoals al gezegd, juist NAr> 6 ï^rhxie verzuimde zake l111 definitief orde op matn te brengen. De gelijk te Si van Van Staveren, in de minuut, kwam tegen verhoudingen in tot

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8