e kunst in dienst van de itrijd katholiek-protestant lel rond Rijksacademie meer lan boek van Van Riemsdijk NU GEEN [pakjes Geloof en satire anno 1600 UpAG 10 NOVEMBER 1981 JOEyTMEüiUÖ sinds ^BEWAAR) UW KOP/Ff ïotestanten en rooms-katholieken zijn, zoals ellicht bekend, niet altijd zo aardig voor el- aar geweest als deze min of meer oecumeni- 'che tijd laat vermoeden. De problemen, de erketteringen, zitten op dit moment méér jinnen de diverse kerken zelf. Zo rond het aartal 1600, ongeveer een eeuw nadat Luther jjn stellingen aan de kerk van Wittenberg ge- jakt had, was dit pamflet aanleiding gewor- entot een hele pamflettenoorlog. Hooiwagen anuari. ONELE ICHT Status Levensgenieter ONTDEK DE VERSCHILLEN Suske en WiskeDe Toffe Tamboer Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet Boes A57 T3 PAGINA GIDS 2 goed zet wint nu een Zeg maar: een prijzenlawine is vooral toging van an (DEELNEMERS-, Door Henk Egbers Op prenten en schilderijen aken rooms-katholieken j protestanten de draak jet elkaar. En dat loog er jet om. Het rijksmuseum let Catharijneconvent, aan e Nieuwe Gracht 63 in Itrecht, heeft uit de schaar- eoverblijfselen een interes- jnte expositie met de titel Geloof en satire" samenge teld, waarop je kunt zien toe mensen elkaar in Gods mam te lijf kunnen gaan. Hoewel een aantal doeken 5 prenten, alsmede wat enningen en boeken, zeker jinst(historische) waarde leiit en zodanig te genieten :eeft, ligt het accent van de entoonstelling op de docu- nentaire waarde. Tot welke ociale en theologische breu- en heeft deze strijd in roord en beeld geleid? Of- thoon het uitlichten, met iksten en schema's, van de eëxposeerde werken uitste- end is en er bovendien een lige catalogus 9,-) be- „_t, is het voor de kijker ooral een ontdekkingstocht imzelf de verhalen en anek- lotes op te doek en prent te ntrafelen. Zelfspot lopen uiteen van de irove duidelijke beelden van rijende paters en nonnen it symbolische taferelen ner de kerk en haar gena- leleer. Terecht wordt opge- nerkt, dat de Nederlandse lelovigen weinig zelfspot rennen. De Fons Jansens ijn dun gezaaid in deze tijd in rond 1600 bestonden ze teker niet. Het boek van Harnix van S, Aldegonde ,DeByen Corf der H. Room- then Kercke" of het boek Papekost opgedist in Geuse chotelen" kun je nauwe- satirisch noemen. Er irdt rechtstreeks gehakt. Iroeder Cornelis uit Brugge, ie op de preekstoel de spot prenten toonde, wordt in de Geusenschotel zelf opge diend als een monnik, die zijn vrouwelijke biechtelin gen als penitentie afranselt. De katholieken op hun beurt voeren op hun prenten bijvoorbeeld Calvijn als ho moseksueel of sodomiet op en Luther wordt aangespro ken op zijn vrouw, die ex- non was. Het is trouwens op vallend hoe vaak het thema van de seksualiteit de stok is om de hond te slaan. Nu was het in die tijd ook niet zo best gesteld met het handha ven van de normen, die „Ro me" gesteld had. Rogier heeft dat allemaal al eens voorgerekend in zijn kerkgeschiedenis. Hoewel de bevolking er zich niet zoveel van aantrok, dat bijvoor beeld in Friesland de helft van de geestelijkheid met een vrouw samen leefde en de kinderen de pastorievloe- ren bevolkten, wordt dit the ma in de schilder- en prent kunst wel uitgebuit. „Het wonder van Haarlem", waarop een monnik uit een vrouwenborst wijn en vruchten drukt of „De on matige monnik en non door de paus bespied" zijn op de expositie daarvan twee voorbeelden. Broeder Cornelis slaat een biechtelinge („Papekost opgedist in Geuse schotelen", 1720) Een van de mooiste doeken is het doek „De Hooiwagen" van de circa in 1575 in Hulst geboren schilder Gillis Mos- taert. Dit thema is zeer be kend, onder meer van Jeroen Bosch. „Hooi" stond voor „aards slijk" en deze symbo lische wagens reden mee in de zogenaamde Ommegan gen. Hier gaat het om een echt antiklericaal schilderij. Achter de hooiwagen lopen paus, kardinaal, bisschop pen, monniken en andere geestelijken aan het hooi te plukken. Schraapzucht en hoogmoed behoren ook bij de grote verwijten. Op diverse prenten en een paneel zie je de paus op een paard en Christus op een ezel rijden. De bekende kunstenaar Lu cas Cranach, die zijn artis tieke vermogens ondubbel zinnig heeft ingezet in deze strijd heeft dit thema ook gebruikt. Bekende onderwerpen zijn verder onder meer ,,'t Licht is op de kandelaar gezet" (met de vroede vaderen der Reformatie), „Allegorie op de tirannie van Alva", „De droom van de keurvorst van Saksen" (op een doek van Muyckens is de ruïne van het Zeeuwse kasteel Baer- lant symbool voor de verval len kerk), „Het schip van de kerk" en „De christelijke kerk in verzoeking ge bracht". De protestanten zijn actiever met hun prenten geweest dan de katholieken, terwijl de laatsten deze vooral in dienst stelden van de contra-reformatie, die door het concilie van Trente werd aangewakkerd. Genoemd moet zeker nog worden de zogenaamde dub- belkop op penningen en prenten. Meestal gaat het daarbij om de dubbelkop van de paus en de duivel, maar het kan ook bijvoor beeld een kardinaal en een nar zijn. De spot en de zucht om te kwetsen kan vinding rijk zijn. Ondanks dit min der verheven thema is deze tentoonstelling in vele op zichten een boeiende aange legenheid. En als u nog nooit in dit prachtige museum, dat de geschiedenis van het Christendom in de Lage Landen bijeen gebracht heeft, geweest bent dan kan deze expositie een mooie aanleiding zijn om dit ver zuim in te halen. Tot en met 17 januari. Open op dinsdag tot en met vrijdag 10-17 uur; zaterdag en zondag 11-17 indstraat 10. Breda .Tel 076-13546911 Brabantplein 1 Breda it organisaties is be- - en maakt duidelijk, stverlenende en non- ;n, scholengemeen- ïstellingen, verpleeg- rtellingen, sekretaria- e overheidssfeer een den. e probleemstellingen j van communicatie, ktijk getoetst. u volledig te informe- coupon in. nd deze bon naar het Den Haag. Postzegel BST-225 'ENSCHAPPEN, 3 CG 'S-GRAVENHAGE. Van ome kunstredactie Ik directeur van de Rijks- csdemie in Amsterdam 'w Riemsdijk heeft het ge kmakende boek „Op de ud van de stilte" zeker niet Priori als een afscheidstes- Went geschreven. Hij heeft tafpoker gespeeld en on- erschat welke gevolgen zijn (hoonlijke opvattingen in et debat zouden hebben. Dat is de mening van 'Mrten Regouin, directeur snhet bureau van de Stich- JS Kunstonderwijs in Vecht, waarbinnen onder leer alle kunstacademies t® overkoepelende organi se vinden. Ook heeft men aeerd aangekeken tegen bezetting van de Rijks- ödemie, de afgelopen 'aand, zo meent hij. Het 'as de tezetters er op de rste plaats niet om te doen directeur weg te krij- ze stonden eerder ach- riern in de opvatting, dat ,*s bij het oude moet blij- bi zijn boek „Op de rand i de stilte" schildert Van •emsdijk zichzelf als een ™®ielende directeiir, die kantjes eraf loopt, met Rentes aan de haal gaat de politiek ten aanzien .rJ}et kunstonderwijs ver aeden de maat noemt -KM-minister Gardeniers ^..politieke idioot"). "°est een aardig boek om VanD^'' meent Regouin. «ai!» ™err,sdijk is een char- a» manipulator, die con- overleg iedereen in o» .e nam en wil houden O,/.1''s- Het advies van de roer!" ingestelde stuur- - P' onder leiding van en. blijkt door hem geschreven te zijn. Oude wijn in nieuwe zakken! Hij heeft persoonlijk ook allerlei stukken verzonden op naam van de academische raad en daarmee de democratisering van de academie tot nep ge maakt. Het hele overleg over de status van de rijksacade mie binnen het Nederlandse kunstonderwijs is zo in een patstelling gekomen en moet eigenlijk weer van voren af aan beginnen". Door een wet van Willem III uit 1870 bezit de Rijksacade mie een hogere status dan de andere academies; heeft hoogleraren met een vorste lijk salaris 120.000) en het relatief kleine groepje stu denten (200) maakt vijfmaal zoveel geld op als de andere kunstacademies. Bovendien is de VABK (de koepelende organisatie van alle acade mies) al lang niet meer over tuigd van een betere kwali teitsopleiding dan elders. Het werd dan ook tijd hier de bezem door te halen. Mi nister Van Doorn is daarmee in '75-'76 al begonnen, maar het overleg daaromtrent bleef in ruzies steken. Van Riemsdijk was aan vankelijk directeur van de Raad voor de Kunst, die daarbij als adviesorgaan be trokken is. Minister Garde niers probeerde knopen door te hakken door wetsontwerp 1870 af te willen schaffen en te opteren voor de academie als een landelijke kunst werkplaats. De Tweede Ka mer was verdeeld en dwong de minister, na een hoorzit ting in november '80, het wetsvoorstel in te trekken. In relatie met de nieuwe wet op het Hoger Beroeps On derwijs werd toen gedacht aan de Rijksacademie als post-academiaal instituut, als „het" onderzoeksinsti tuut in Nederland op gebied van beeldende kunst. De VABK kwam hierte gen in opstand, omdat, zo meende men, er geen sprake kan zijn van lager en hoger, BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOtimBOëKENBOEKENBOEK ENBOEKENSaSXSVBOEKENBOE KEN BOEKEN BOEKENbOEKENBOEKENBOEKEHBOEKENBOE „Samuel Pepys, Dagboek 1960-1969". Uitgave: Fibula- Van Dishoek. Haarlem, 338 pag. Prijs 49,50. Het journaal van een sym pathieke schuinmarcheer- der aan wie niets menselijks vreemd is. Zo zou je het Dagboek van Samuel Pepys kunnen noemen. Een selec tie uit een van de bekendste dagboeken uit de geschiede nis is onlangs opnieuw ver schenen. Samuel Pepys leef de van 1633 tot 1703. Geboren in Londen groei de hij op in een Engeland met belangrijke politieke omwentelingen. Denk maar aan de onthoofding van Ka- rel I in 1649, de Cromwell- periode en de daaropvolgen de restauratie van het ko ningshuis. Voeg daarbij nog een handvol Nederlands- Engelse handelsoorlogen en er moet stof tot schrijven genoeg zijn voor een man die het uiteindelijk tot se cretaris van de Engelse Ad miraliteit bracht. De nieuw uitgegeven se lectie bevat fragmenten uit de periode 1660-1669. Pepys, die in het kader van zijn ho ge functie resideerde in Whitehall blijkt een objec tief verslaggever van de Grote Brand in Londen, maar ook van de strooptocht van Michiel de Ruyter naar Chatham. Pepys beschrijft daarnaast alledaagse ge beurtenissen; de ruzies met z'n vrouw, de vrijpartijen met z'n dienstmeisje en de keer dat z'n vrouw hem op heterdaad betrapt bij een buitenechtelijke vrijage, die er uiteindelijk in resulteert dat „de dienstmaagd" de laan uitvliegt. Overigens niet nadat Pepys het wicht alsnog even met zijn char mes heeft geconfronteerd. Smakelijk jongensachtig vertelt hij ook hoe hij met een marinekapitein naar de vrouwen op een passerend koopvaardijschip staat te gluren. Pepys was een le vensgenieter, een man ook die ons leert wat de eigen geschiedenisboekjes niet vertellen. Hoe Engeland aankeek tegen mannen als De Ruyter en Jan de Wit. Kortom reden genoeg om het dagboek als actueel aan te bevelen PdS. •auiep uba jebq 'siqoaa jao(a 'Ciaapnqos uaapoui do 'ueui uea snau 'ubui uba qezsef 'ubui uea Sni do 's^qoaj ;uqd 'queq uba ;ood 'Cuapnqos do paoq 'ubui uba Sooqaqa van goed, beter en best kunstonderwijs. Het zoge naamde principe van de on gedeeldheid erkent slechts één soort onderwijs, als een afgeronde opleiding. De Rijksacademie is gericht op onderzoek. Een rapport van de hoofden van de facultei ten van de Rijksacademie pleitte voor deze afzonderlij ke situatie. CRM ging daar mee ook niet akkoord en stelde een studie-stuurgroep onder leiding van Samkal- den in. „Na een paar mistige ver gaderingen kwam er een rapport op tafel, dat door Van Riemsdijk was geschre ven en in versluierde vorm het rapport van de hoofden der faculteit uitwerkte", al dus Maarten Regouin. De Rijksacademie zou bij de universiteiten onderge bracht moeten worden en een post-academiaal insti tuut voor gespecialiseerde groepen moeten zijn, binnen de setting van de bestaande academie. CRM stuurde dit advies naar allerlei organi saties (VABK; Raad voor de Kunst; BBK etc.), die het eenparig afwezen. Toen kwam Van Riems dijk met zijn boek van 86,-, gedrukt op de persen van de academie, omdat de Staats uitgeverij het weigerde. „Ik vind het gebabbel van mijn docenten stompzinnig. Ik vind de plannen van de mi nister barbaar. Maar wat ik zelf beweer, dat vind ik ook niet sterk", lees je daarin, onder meer. Inmiddels is Van Riemsdijk op non-actief gezet. Hij had trouwens zijn vertrek al aangekondigd. PÊNK CAAK MAAK VEKPEK övee INJ ce Ó6VAN<SEM1-5I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 15