Costello in Nashville Earth, Wind en Fraaier Altered Images lekker en leuk GARY NUMAN Tommy Tutone Prince Cf>nstia Isley Brothers Suske en Wiske: De Toffe Tamboer Icht i/aar?Jèf) QiJ weej mei vim het ^eensi (Je win IK heb hem. toch jaloers gemaakt! Dat is al ietsyj Hou eens op jullie1 lét moet hiermee gebeuren j Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet óókve M&e&eLeK Tijger Boes MAANDAG 2 NOVEN Ut S I tIVl VAN MAANDAU Z NUVtIVIOCH I MO I PAlalNA UlUd ZEER onlangs plaatste de Schotse zangeres Anika zich hoog op de hitlijsten met een liedje over een 'Japanese Boy'. Altered Images, een band uit Glas gow, heeft op zijn eerste elpee het nummer 'Happy Birthday' staan. Het nummer 'Happy Birthday', de elpee heet overigens ook zo, staat eigenlijk los van het overi ge werk op de plaat. Dat komt doordat de andere ti tels allemaal geproduceerd zijn door Steve Severin, bassist van Siouxsie and the Banshees. Alleen 'Hap py Birthday' kwam voor rekening van Martin Rus- hent (Visage, Buzzcocks). Eerdergenoemde Sioux sie and the Banshees zijn trouwens toch belangrijk geweest voor Altered Ima ges. De Schotten kregen ruimere aandacht in Bri- tannië nadat ze een tour maakten met S. and the B. Hierna nam Severin ze verder onder zijn hoede. De Images kunnen nu wel op eigen benen verder. De debuut-elpee laat een kompleet en volwassen, fris geluid horen. Met af en toe hetzelfde prachtige dunne gitaarspel van ene Tony (achternamen wor den niet genoemd, slechte gewoonte) als we gewend zijn van U2's The Edge. Het opvallendste aan 'Happy Birthday' is het stemgeluid van zangeres Clare. Ze zingt als een on tevreden kleuter van pak weg een jaar of twintig, erg lekker. Leuk plaatje. Elvis Costello en zijn Attractions. MEER nog dan de blues is country muziek om bij te janken. Zielige verhalen over weggelopen liefdes, echtscheidingen en dierba re overledenen weten ve len tot tranen toe te beroe ren. De steel guitar is een instrument dat de droeve stemming nog eens ver hoogt. Zijn de liedjes zelf soms al droevig, de klage lijke uithalen van de di verse zangers en zangeres sen klinken zo mogelijk nog vele malen zieliger. Merkwaardig genoeg heeft Engelsman Elvis Costello precies de juiste stem voor country. Hij liet dat al horen in eigen com- GARY Human is een Bowie-fan en dat wil hij weten ook, al drie elpees lang. Zijn nieuwste plaat 'Dance' ge tuigt daar weer van. Hoewel idool Bowie het stadium van electrisch gefrie mel zo'n beetje voorbij is, gaat fan Numan daarmee door. Enge sythesizergeluiden, almaar repeterende drum-ma chientjes, een treurige stem. Allemaal heel vervelend eigenlijk. Desondanks bewijzen de verkoopcijfers, dat er nog genoeg liefhebbers zijn van de muziek van deze ex- Tubeway Army-voorman. Op 'Dance' krijgt Numan steun van onder andere Mick Karn (Japan), Roger Taylor (Queen) en Nash the Slash (een heavy-metal violist, die zijn er dus ook). Dat zou een gevarieerde plaat op kunnen leveren. Nee dus, de zwart gallige eentonigheid druipt er vanaf. Numan vond voor het aanprijzen van zijn nieuwe elpee een uiterst origene- le aanpak. Hij is namelijk een liefhebber van het vliegen en heeft zelf een brevet voor het besturen van een klein vliegtuig. Samen met een co-piloot reisde hij in 44 dagen de wereld rond om 'Dance' te promoten. Amsterdam deed hij hierbij ook aan. Eergisteren landde hij weer in London, het globetrotten zat erop. Als nu de elpee een beetje goed verkoopt, kan Gary zich weer rustig terug trekken tussen zijn electrische speeltjes. Chris van Nijnatten posities als „Allison", „Stranger in the house" en „Different finger", maar echt duidelijk komt het aan het licht op zijn nieu we elpee „Almost blue", waarvan de prachtige single „Good year for the roses" al veel gedraaid wordt. Elvis ging voor deze plaat naar Nashville en nam er samen met zijn band, het koor Nashville Edition, violist Tommy Miller en John McFee van de Doobie Brothers op steel en lead guitar onder leiding van producer Bill Sherrill louter andermans materiaal op. „Almost blue" mag er zijn. Costello toont zich een stevige rocker in Hank Williams' „Why don't you love (like you just to do)", een gekwetste en aan lager wal geraakte minnaar in Merle Haggard's „Tonight the bottle let me down" en onder liggende partij in een echtscheiding tegen wil en dank in „Brown to blue" van George Jones. Het uitstapje naar Nash ville kan dus geslaagd ge noemd worden, al zullen er wel country-puristen zijn die het allemaal maar niks vinden. Bovendien zorgt een plaats als „Almost blue" ervoor dat meer mensen geïnteresseerd zullen ra ken in country. Want in te genstelling tot de laatste elpee van Joe Jackson, die weliswaar leuk maar meer nog nostalgisch was, maakt Costello op deze plaat muziek die nog springlevend is en die zeer boeiende en zelfs progres sieve vertolkers kent als Waylon Jennings, Townes van Zandt, Butch Hancock en en Joe Ely. Elvis Costello mag dan geen cowboy zijn, hij komt met deze plaat nog een stuk steviger in het zadel te zitten,want hij bewijst dat hij niet alleen een ge talenteerd componist is, maar dat hij ook in staat is andermans werk met ge voel te vertolken. MIJN favoriete Ameri kaanse rockband van dit moment heet Tommy Tu tone en heeft met de titel „Tommy Tutone 2" de tweede elpee het licht doen zien. De eerste naar de groep genoemde elpee be landde vorig jaar en nog veelvuldig op mijn draai tafel en dat zie ik met deze nieuwe ook gebeuren. Tommy Tytone is naar huidige maatstaven geme ten niet modern. Gitaren, bas en drums maken mu ziek die past in de traditie van de Amerikaanse rock muziek. Er zijn raakvlak ken met de rhythm and blues van Springsteen en Southside Johnny, met de soul van Van Morrison en dat absoluut Amerikaanse dat Ry Cooder op zijn pla ten zo treffend en voor treffelijk verklankt. Aan de ene kant maakt Tommy Tutone op mij de indruk van een ambachte lijke groep met oog voor goed gestructureerde songs en liefde voor per fecte omlijsting. Aan de andere kant ervaar ik juist die perfectie als enorm in spirerend en neemt de groep diezelfde perfectie als vertrekpunt naar iets dat bij tijd en wijle het predikaat zalig verdient en er voor de rest heel dicht in de buurt komt. Wim van Leest DE LIEFHBBER van he dendaagse soul en funk beleeft deze maanden gou den tijden. Ha aardige el pees van Kool and the Gang, Time en Ashford and Simpson zijn er nu weer nieuwe elpees van Earth, Wind and Fire, Prince en de Isley Bro thers. „Raise!" heet de twaalde Earth, Wind and Fire- plaat en het is gelukkig weer een ouderwets goede elpee. Na de nagenoeg per fecte elpee „All 'n' all" vond ik de groep op „I am" en „Faces" te glad en voor al te voorspelbaar klinken, maar daar is nu gelukkig geen sprake van. Afgezien van de door mij nooit be grepen flirt met kosmos en het oude Egypte, die steeds weer op de hoes verbeeld wordt en de ietwat we reldvreemde teksten is er op deze plaat nauwelijks iets af te dingen. Muzikaal gesproken zit de groep weer in een stroomver snelling, al valt dat aan de typische EWF-single „Let's groove" nog niet zo te horen. Als je er vatbaar voor bent dan geeft de muziek op „Raise!" je goede zin, een danskick en een portie positieve energie. Wel op passen dat je geen kramp krijgt van de oor tot oor glimlach, die bij het genie ten van deze plaat con stant op je gezicht zit. DE KOSMISCHE ver rukking waar Earth, Wind and Fire het nogal eens heeft staat in schril con- •etf fo an Prince: zonder terughoudendheid. trast met de aardse ge neugten waarover Prince zingt. Prince maakte al drie elpees, waarvan de laatste, „Dirty mind" de doorbraak naar een groter publiek betekende. De nieuwe elpee „Con- trovery" zal dit talent, dat alles zelf schrijft, speelt en zingt, ongetwijfeld nog meer bekendheid geven, want de plaat laat dé zwarte muziek van de ja ren tachtig horen. „Controversy" swingt als een trein, de muziek is een mengeling tussen funk en hedendaagse rock en daardoor toegankelijker voor blanke oren dan de pure en soms freakerige funk van Funkadelic. Prince neemt geen blad voor de mond. Hij zingt zonder enige terughou dendheid over zijn veelzij dige sexuele activiteiten en een notoire viezerik als Frank Zappa is er niets bij. Een songtitel als „Sexuali ty" zegt wat dat betreft ge noeg en „Jack U off" is een overduidelijke toespeling. Maar waar op „Dirty mind" die teksten nog te veel op zichzelf stonden zijn ze op „Controversy" dusdanig met de muziek verweven, dat je ook aan deze plaat plezier kunt be leven zonder kennis van Amerikaanse schutting- taal. DE ISLEY Brothers gaan al een jaar of twintig mee en tussen de vroegere Motown-hits „This old heart of mine" en „Behind a painted smile" en de nieuwe plaat „Inside you" ligt een hele reeks elpees. Daarvan zijn de meeste gewoon goed en sommige, zoals de voorlaatste, „Grand slam", uitstekend. „Inside you" is wederom een sterke plaat. Hij laat horen dat de vijf broers en 1 zwager vocale mogelijk heden hebben, die mis- sschien twintig jaar gele den een vereiste waren, maar die je nu nog zelden tegenkomt. De muziek op „Inside you" is funky met hier en daar een uitge kiende ballad zoals „Don't hold back your love" en doet zowaar in „First love" aan de Doobie Brothers denken. Laat je niet misleiden door de wanstaltige hoes waarop de heren als rhi- nestone cowboys staan af gebeeld. De muziek is wel degelijk goed zwart. Wim van Leest De agenda voor de komen de weken ziet er als volgt uit: Styx, 10 november in Rot terdam (Ahoy) Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy) John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy) Ultravox, 13 december in Utrecht (Vredenburg) The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy) David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn) Joan Armatrading, 18 no vember in Nijmegen (Ver- eeniging), 19 november in Rotterdam (Doelen), 21 no vember in Utrecht (Vre denburg) en 22 november in Den Haag (Congresge bouw) Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw) Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit) Mink DeVille, 26 novem ber in Den Bosch (Casino) en 1 december in Rotter dam (Lantaarn) Gary U. S. Bonds, 12 de cember in Utrecht (Vre denburg) David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) Raymond van het Groene- woud, 4 november in Til burg (Schouwburg) UB 40, 3 november in Utrecht (Vredenburg) Klaus Schulze, 21 novem ber in Nijmegen (Vereeni- ging) en 22 november in Leiden (Stadsgehoorzaal) Rush en Girlschool, 14 no vember in Rotterdam (Ahoy) Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn) E I N D R ËD ACTIE WIM VAN LEEST ONTDEK DE VERSCHILLEN utf.. ,///-, -» en -) -» S3(UIl uiaoiq 'japuos^qoaj 'Sooqaqa 'Sbbjji 'pusq 'puoq uba )ood 's^qoaj uiooq 'sjeb[ 'paoq 'ssjuq uiooq a^apBjqao flïf zal hem leren mijn mus een hapjtoh tenoemenj y EN ie HES6ËM ve OOHT N 06 Tf VfZO&S A AN65£'STOKg KJ rri» ZEIST - Het is vrijwel zt ker dat Jan Peters en Si mon Tahamata op 18 no vember met Oranje zulle meespelen in de beslissen de WK-kwalificatieinter land tegen Frankrijk. Het duo zal de plaatse innemen van Frans Thijs sen en Tscheu la Lin{ Kees Rijvers heeft de af ge lopen dagen duidelijk la ten doorschemeren dat hi aan hen de voorkeur geeft „Op dit moment is he nog moeilijk om definitie te zeggen, wie er precies ii actie zullen komen in Pa rijs, omdat je nooit vante voren kunt voorzien of be paalde spelers nog eer blessure oplopen. Maai normaal gesproken zal he elftal tegen Frankrijl maar op een of twee plaat sen afwijken van de for matie die met 3-0 de BelJ gen versloeg," aldus dc bondscoach. Hij voegde eraan toe da ■t hoog tijd wordt dat Jar Peters weer eens in Oranjt speelt. „Johnny Metgoc DOETIHCHEM - Doetin- chem heeft geweten dat NAC op bezoek is geweest. Maar veel nadrukkelijker door het grote, veel lawaai producerende legioen, dat de reinigingsdienst van de Ach- terhoekse plaats een hoop extra werk heeft bezorgd, dan door de Bredase forma tie, die weliswaar een ver dienstelijke overwinning (0- 2) op het armetierige De Graafschap behaalde, maar ver beneden het peil van de voorgaande weken speelde. door Hein Groothuis NAC profiteerde zater dagavond in het knusse sta dion de Vijverberg veel te weinig van de ruimte, die het kreeg. De ploeg van Jo Jansen kreeg kreeg vooral veel vrijheid op de rechter vleugel, waar Vreijsen geen kind had aan directe tegen stander Roel Brinks, die keer op keer voor schut stond. Met het goede pas- seerwerk hield het bij Vreij sen echter op. Hij was enkele malen te egoistisch, terwijl zijn passes ditmaal niet op maat waren gesneden. Vreijsen was trouwens eens allerminst het lichtend voorbeeld voor de jonge gar de, dat hij altijd zo graag wil zijn. De vleugelspits „vergat zich" compleet in de grimmi ge aanvangsfase. Terwijl scheidsrechter Gans, die te weinig op het betere over zicht van zijn linesmen af ging, bij de middellijn een gele kaart uitreikte aan Rob de Kip, die Hans Heeren had getorpedeerd, werkte Vreij sen bij het strafschopgebied van de Doetinchemmers Trentelman tegen de gras mat. Een ondoordachte daad, die door een van de grens rechters werd geconstateerd. Het leverde een gele kaart °P- Een milde straf, die mo gelijk veroorzaakt werd doordat Vreijsen na het inci dent fel belaagd werd door Graafschap-spelers, van wie Brinks de Bredanaar een forse zet in de rug gaf. Ondanks het verzuim van NAC om optimaal gebruik te maken van de mogelijkhe den schiep de Bredase equi- Pe zich toch de nodige uitge speelde kansen. Die bleven echter stuk voor stuk onbe nut. Enerzijds doordat Guus Van de Borgt zijn vizier nu eens niet op scherp had staan - Swanenburg deed wat dat betreft trouwens diet voor hem onder - en an derzijds doordat Ton Lok- doff te weinig werd begre pen. De geblokte middenvel der, die de grote man was bij de Bredanaars, zorgde in de slotfase onder meer voor wie magnifieke openingen °P nj, waar niets behoorlijks d'tkwam. Tekenend voor de on macht van NAC was dat de twee doelpunten voortkwa men uit een dood moment - Neeskens, die voor rust een schitterend afstandschot via de vuisten van doelman hoornebosch tegen de lat Pad zien belanden, opende fegen minuten na rust de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8