DlBTlMtjIl POISON IVY Opbeurende dansmuziek uit het tijdperk van verval JAN KIN BAND voorprogramma van Ierse U2 nijvers op z hoede. Perfecte showband Overbodige plaat van John Entwistle KOOL AND THE GANG; MAANDAG 26 OKTOBER 1981 PAGINA GIDS ONTDEK DE VERSCHILLEN 'sujaaj h(oa\ TaoA '3eejj( 'jfojsiapuBAY 'ueui uba snij ';ad 'uappiui uiooq 's^qoai u«hb( 'si(ut[ aosj uba }niut 8 Hoewel de teksten, af- jy, jfVllm van de Pavert, bepaald Suske en Wiske: De Toffe Tamboer ze oohgeen lawaai en zullen de Kabouters voor altijd slaven! fan de klap houden Ga naar kasteel Vorsers op rooster leg gen frommel groot mahen 'tlu, is alles opgelost V Hij houdt nu maar Jij bent nog laf... maar [dltijd mijn droomlfr> wacht m Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet REüR MB NIET AAK! MWN KOF MET DIE VOETEN! VAN JE MIJN HOEVEN DOEN RIJN, 0D4<S! ZDDRA ZE OVE(? DE 0RJÓ TREKKEN DAT l« EEN MOOI KARWEITJE VOOfi JOD IR WEET DATJE NIET DE 41» ATE PENT, MAAR PAT KAN JE M* WEL.HÈ, DOOBLE-SIX* ja toöh wow l ~Z£0S6SHT.„J je VOBTEN! jBwerebii jb voewtLk rlAATS NOO hoeven WE AL leen no& maar de lont AAN TE 4TEKEN MNRU6! M'NZUÓ' M'NRUe! Boys Town Gang Ashford and Simp son Patti Labelle T1 BASSISTEN in popgroe pen zijn soms te vergelij ken met keepers in een voetbalelftal. 'Ze leggen de basis voor goede prestaties van de formatie waarin ze spelen. Ze zijn absoluut onmisbaar. Toch hangen ze er vaak maar een beetje bij. Dat voelen ze zelf ook en in veel gevallen is dat hun frustratie. De agenda voor de komen de weken ziet er als volgt uit: Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Am sterdam (Jaap Edenhal) Styx, 10 november in Rot terdam (Ahoy) Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy) Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vredenburg). John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy) Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg) The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy) David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg) U2, 1 november in Rotter dam (Lantaarn) Teardrop Explodes, 1 no vember in Rotterdam (Lantaarn) Elvis Costello, 8 november in Den Bosch (Casino) Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn) Joan Armatrading, 18 no vember in Nijmegen (Ver- eeniging), 19 november in Rotterdam (Doelen), 21 no vember in Utrecht (Vre denburg) en 22 november in Den Haag (Congresge bouw) Rush, 14 november in Rot terdam (Ahoy) Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw) Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit) Mink DeVille, 1 december in Rotterdam (Lantaarn) Gary U. S. Bonds, 12 de cember in Utrecht (Vre denburg) komt aan de bak, als je een nieuw en/of erg goed ge luid laat horen. Helaas, 'Too Late The Hero' vol doet aan geen van deze normen. Mooie voorbeelden daarvan zijn Bill Wyman van de Stones en John Entwistle van de Who. De eerste trad onlangs een beetje uit de betrekkelijke anonimiteit door een rede lijk goede soloplaat af te leveren. Entwistle brengt nu ook weer een elpee uit. Dat doet hij precies zes jaar na zijn laatste solo- -project. 'Too Late The Hero' heet de plaat en het is zijn vijfde elpee. „Van de andere leden van de Who is het accepta beler, dat ze elpees maken. Het bepalende trio op de elpee bestaat uit Entwistle, Joe Walsh (Eagles) en Joe Vitale (o.a. Ted Nugent, C.S.N.&Y en Eagles). Stuk voor stuk goede muzikan ten, maar wat te bedaard. Geen moment boeit de plaat. Het is een mengel moes van wat de drie he ren bij hun respectievelij ke bands laten horen; met heel veel nadruk op de gi taarpartijen (Entwistle speelt op een acht-snaren- bass). Er wordt niks nieuws of leuks gebracht, het is overbodige zeventi- ger-jarenmuziek. Mis schien iets voor een ver jaardagsfeestje op Malibu- -beach. Chris van Nijnatten Pete is de schrijver, Roger de zanger. Het is moeilijk voor een bassist om daar tussen ook nog aan de bak te komen", zo zegt Ent wistle in een begeleidend briefje in de elpee-hoes. Daar zit 'm nou de kneep. Het heeft er totaal niets mee te maken dat je bas sist of leadzanger bent. Je Kees Rijvers: niet zelf op spionagereis naar Frankrijk. •S3ju!i sini| Poison Ivy. HET WAS leuk wat Dylan, Castro, Dutschke en Ben- dit te vertellen hadden. Maar hou daar nu maar eens over op. Ze hebben de wereld niet wezenlijk kunnen veranderen. Zoiets gaat nu eenmaal niet plotsklaps. Ideologiën worden holle frasen, trends gaan voorbij en een gebrek aan toekomstper spectief veroorzaakt nu een fatalisme, waarbij de essenties van het leven al te gemakkelijk vergeten worden. Dit maatschappijbeeld komt naar voren uit de muziek van een nieuwe Nederlandse popgroep, die zich een plaatsje heeft ver worven in de platenbusi- ness. Anderhalf jaar heeft de Utrechtse formatie Poi son Ivy (giftige klimop) er voor nodig gehad om een eigen repertoire te ontwik kelen, een stevig, direct en emotioneel geladen geluid, dat uit de nieuwe golfbe weging is voortgekomen en een onweerstaanbare drang uitoefend de dans- spieren. Eerder dit jaar konden bezoekers van jongeren centra in den lande -ook in Zeeland en West Brabant- de groep al op het podium aan het werk zien. Onder DE UIT drie man bestaande band van de Rijenaar Jan het motto „Decadence" is Kin treedt op woensdag 28 en donderdag 29 oktober op in nu ook een elpee versche- het voorprogramma van de Ierse band U2. Het eerste op- nen. De kijk op het heden- treden is in Leiden in de Stadsgehoorzaal en het tweede daags gebeuren, die uit de in De Harmonie in Tilburg. teksten van de Poison Ivy- nummers spreekt is niet Kin's band zou eerst het voorprogramma „doen" tij- nieuw. Ze wordt al enige dens een toernee van U2 door Ierland. Maar daarvoor is jaren uitgedragen door een een andere band ingehuurd. De bezoekersaantallen vie- toenemend aantal bands len tegen en daarom moest er een groep van iets meer uit de nieuwe generatie, „gewicht" komen. die de commercie schuwen en hun muziek laten circu leren via zelfgemaakte ta- pes en optredens in de marge. Poison Ivy daaren- jKS^. tegen richt zich op een bre- jMfl^ der publiek en de muziek van deze formatie is vol- 1 doende trendgevoelig om l Mm dat doel te bereiken. flk JÈ komstig van zanger Jos llT worden door vastgelopen mt/r ■MMWpMu I0A maatschappelijke ontwik- 1 jas vVIPm kelingen (Optredens en I w ook de elpee beginnen met vergelijking tussen N D R Eü ACTIE WIM VAN LEEST Berlijn 1938 en New York =-1982 -„Elke vorm van be schaving eindigt in ver val"-) staan ze niet bol van de doemdenkerij. Vrijwel ieder nummer bevat een hint om de zaken niet op hun beloop te laten, zoals in een lied over Bob Dylan. „Het lijkt alweer zo lang geleden dat Dylan over veranderende tijden zong. Hij houdt zich nu met Je zus bezig. Maar de tijden veranderen nog steeds,,. Een van de potentiële hits is een nagedachtenis aan Marylin Monrow, die de hint bevat om niet alleen op de wereld van de uiter lijke schijn af te gaan. „Haar zelfmoord was niet zomaar een ongeluk. Ze was natuurlijk meer dan een sexsymbool, maar dat had ze niet meer in de ga ten" De muziek van Poison Ivy heeft niet alleen een stevig ritme, maar blinkt ook uit in helderheid en eenvoud. De melodievoe ring, waarvoor gitarist Ri chard Daalmeyer veelal tekent, is herkenbaar en de refrijnen liggen gemakke lijk in het gehoor. Storend is voor sommigen wellicht het wat naieve Engels, dat in de teksten wordt ge bruikt, maar dat wordt ruimschoots vergoed door de gedreven, soms zelfs wat te geforceerde zang van Jos van de Pavert. De groep bestaat verder uit Theo Hendriks (basgitaar), Kees van Rijn (drums) en Pieter Vonk (synthesizer, piano en orgel). Wie Poison Ivy aan het werk wil zien kan op 31 oktober naar Quasi in Rotterdam, op 7 november naar De Melk weg in Amsterdam of -in eigen streek- op 28 novem ber naar People's Relax in Nispen. Henk Postma Blazen we hem oei die stower- MAöHINE ZAL nooit IN ÓAM0LIN0 TOWN! aankomen! hèh'. hèh! IN. C/L/fV IN IC- Ij fV\C ZJILKE VOETEN Pietlut! ZO DE LADIN6 21T Of ZIJN no mountain high enough suite" is immers onschul dige en vooral pretentielo ze betere disco, die eens te meer bewijst dat het Tam- la Motown-label tot het begin van de jaren zeven tig grossierde in rhythm and blues en soul van de bovenste plank, die tot op heden zijn weerga niet kent. AMERIKAANSE funk- en disco-acts lijken als pad destoelen uit de grond te schieten. Tenminste het aantal nieuwe namen dat hier in de hitparades op duikt doet dat vermoeden. Toch bestaan veel van die groepen al jaren en waren en zijn ze thuis heel suc cesvol. Kool and the Gang is daar een voorbeeld van. De bekendheid hier is er pas sinds de hits „Ladies night" en „Celebration", maar in de VS was de groep pakweg 10 jaar gele den al razend populair. Kool and the Gang was toen een van eerste groe pen, die het begrip funk zowel in beeld als geluid uitstekend voor het voet licht brachten. En wat meer is, Kool and the Gang is nog steeds een prima groep. Na wat ik er vorige week in het Turf schip in Breda van gezien en gehoord heb kan ik al leen maar zeggen dat de groep hetzelfde niveau heeft als bijvoorbeeld Earth, Wind and Fire. On danks de erbarmelijke akoestiek in het Turfschip en wat technische proble men vooraf slaagde de band erin als een goedgeo- liede machine, die een goedgetimede show en ge zien de omstandigheden prima geluid produceerde. Dat Kool and the Gang goed is blijkt ook uit de el pee „Something special". Die plaats is een afgewo gen geheel van up tempo stukken zoals de vermoe delijke hits „Take my heart" en „Get down with it" en ballads als „No show". De muziek van Kool and the Gang is ongecompli ceerd en uitermate vrolijk. Uitstekend geschikt voor feesljes en danspartijen. gen met de power van Otis Redding of Aretha Franklin en dat kan Patti dus. DE combinatie van de Ashford and Simpson-co- mosities en Supremes-hits „Remember me" en „Ain't no mountain high enough" door de Boys Town Gang zal in Nederland een dikke hit worden. Gezien de hui dige trend terecht, want deze medley getuigt van meer eerbied voor het ori gineel dan de Stars on 45 volume zoveel en boven dien zit het nummer zeker in de versie die op de elpee „Cruisin' the streets" te horen is prima in elkaar en is de zang van Cynthia Manley uitstekend te noe men. TOEVALLIG of niet van genoemd duo Ashford and Simpson is onlangs ook een nieuwe elpee versche nen. Het is de dubbelelpee „Performance", die live medleys bevat van wat het duo aan de hitfabriek van Motown leverde, van wat ze later schreven (en soms produceerden) voor arties ten als Gladys Knight and the Pips en Dianna Ross en van wat ze zelf op acht el pees lieten horen. „Perfor mance" bevat bovendien nog drie nieuwe, hele goe de studionummers. Ashford and Simpson hebben maar één nadeel en dat is dat ze als live-ar tiesten niet altijd even sterk zijn en soms ver ach ter blijven bij het eigen studio-origineel of dat van een ander. „Performance" is echter wel een uiterst sfeervolle plaat waarop de muzikale omlijsting niets te wensen overlaat en de mindere vo cale capaciteiten aardig weet te verhullen. Wim van Leest HEEHIER VALT NIKSTE DUWEN BLUF UIT MUN BUURT PATTI Labelle was met de groep die haar achter naam droeg verantwoor delijk voor mijn favoriete carnavalsplaat aller tij den: „Lady Marmalade" oftewel „Voulez vous cou- chez avec moi ce soir?". Dat meesterlijke produkt uit het brein van Allen Toussaint kwam bijna tien jaar na de successen die als Patti LaBelle and the Blue bells werden behaald. Als solo-artieste had Patti vrij recent een hit met „Release". Op haar nieuwe elpee „The spirit's in it" toont Patti zich onder leiding van het begaafde produ cersduo Gamble and Huff een begenadigd zangeres van zwarte muziek. Mu ziek die nauw aansluit bij de soul van 10 tot 15 jaar geleden. De begeleiding is weliswaar up to date, maar om de zeggings kracht van dit soort mu ziek over te brengen moet je nog steeds kunnen zin- „Cruisin' the streets" be staat maar uit twee num mers: 14 minuten medley en een titelnummer met een lengte van 13 minuten. „Cruisin' the streets" han delt over het nachtleven in de homoseksuele gemeen schap van San Fransisco en de waarschuwing op de hoes dat de elpee mogelijk schadelijk materiaal voor kinderen en preutsen be vat slaat dan ook op dit nummer. „Remember me"/„Ain't

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8