NU MÉT APPLAUS
Aangename verrassing op soulgebied
AGENDA
HIDALGO
Dubieus
Vier train
Onuitgebracht
geknoei heiaas
toch op plaat
Bob Seger:
Bob M a r I e y
Time:
Chrysallis,
tijdschrift voor
literatuur
en kunst
Feyenoord
pak slaag:
ONTDEK DE VERSCHILLEN
Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet
Tijger
Boes
Uüf
ROTTERDAM -
is heeft Johnny Mei
den lijve ondervond»
Vorige week woensda
vierde held toen hij me
score voor Oranje opent
kwalificatieinterland te
een perfecte wedstrijd sj
Nauwelijks vier dagen la
damse Kuip opnieuw een hc
negatieve zin. Drie ongeluk!,
se verdediger hadden tot gev.
kon scoren, waarmee de wc
MAANDAG 19 OKTOBER 1981
ip;JL JLÜW/Jl
Bob Seger is vooral bij de
iets oudere popliefhebbers
bekend als schepper van ste
vige, enthousiaste „zweef
muziek". Zijn platen klinken
eerlijk en zonder franje en
daarom is het een beetje
vreemd dat van hem nu een
live-dubbelalbum is ver
schenen. Alle platen van Bob
Seger maken de indruk in
één keer bij elkaar gezongen
en gespeeld te zijn, gewoon
„live" zonder studio-fratsen.
Natuurlijk is het aardig
good old Bob voor een uit
zinnige menigte nummers
als „Hollywood nights",
„Main street", „Against the
wind", „Fire lake" en
„Nightmoves" te horen zin
gen, gesteund door het ka
rakteristieke orgel van
Craig Frost en de saxofoon
van Alto Reed. Maar wie de
studio-opnamen al heeft,
koopt er nu in feite alleen al
leen het applaus bij.
De plaat heet „Nine to
night" en werd in 1980 opge
nomen in Detroit (een thuis
wedstrijd dus) en Boston.
Wie Seger compleet wil heb
ben, kan deze plaat beschou
wen als een Best-of album.
Er is verder eèh Greatest
Hits-verzameling van de
doorgewinterde country-
zanger Willie Nelson. De
man maakt zoveel elpees dat
het wel makkelijk is dat de
zaak af en toe keurig wordt
verzameld. Op deze twee
platen vinden werk terug
dat hij onder meer zong op
de elpee met Leon Russell,
de elpee met Kristofferson-
werk, het live-dubbelalbum
en de evergreen-plaat.
We maken de neuzig zin
gende country-held mee van
„Blue eyes crying in the
rain" en „Faded love" tot
zijn meest recente hit „On
the road again", die hoort bij
de film „Honyesuckle rose",
die best naar Nederland zou
mogen komen.
De Dirt Band scoorde vo
rig jaar nog met „Voila, an
American dream", maar
toen al bleek dat de groep
zich had verkocht aan het
onpersoonlijke doorsnee
genre van de welluidende
E I N D R
VAN LEEST
Bob Seger
rock. Hun laatste elpee,
„Jealousy" biedt eigenlijk
nauwelijks opvallende din
gen. Het klinkt redelijk,
maar er is niets te beleven.
Ik prefereer toch de tijd van
de oude Nitty Gritty Dirt
Band en albums als „Will
the circle be unbroken".
Tenslotte is daar nog Car-
ly Simon. Ze maakte de
plaat „Torch", een verzame
ling ouderwests georche-
streerde nummers uit de ja
ren 40 en 50. Het zal een lang
gekoesterde wens van Carly
zijn nummers van Hoagy
Carmichael, Duke Ellington
en Rodgers and Hart te kun
nen zingen. Het klinkt wel
aardig, maar blijft niet lang
boeien. Carly's stem mag er
zijn, ook in „Hurt", dat nu in
de oorspronkelijke versie
van Timi Yuro terug is op de
hitparade.
DIRK VELLENGA
Zelfs Marley heeft wel eens
wat zitten knoeien in een
studio, zeker in het allereer
ste begin. Nu blijkt dat uit
de periode 68-72 daar wat
van overgebleven is. Nooit
uitgebracht omdat Marley
ook wel door bad dat hij zijn
tijd beter had kunnen beste
den met het luisteren naar
echte goede muziek die in die
tijd volop voorradig was.
Helaas is het materiaal
ook niet in de prullenbak te
rechtgekomen en daar nu is
een zekere Danny Sims ach
tergekomen. Hij zocht wat
vriendjes bij elkaar en dacht
door wat te mixen tot een re-
delijk resultaat te kunnen
komen, maar kwam tot
Chances are. Vol rommel die
dus beter onuitgegeven had
kunnen blijven. Het kan zijn
dat Sims goede bedoelingen
had maar hij laadt natuur
lijk eerder de verdenking op
zich er een dikke Bob Mar
ley Wagen aan over te willen
houden. Want de bekende
verzamelaars zullen er toch
wel weer intrappen. Ze zijn
gewaarschuwd, een plaat
met slechte muziek die door
het mixen met wat koeiebel-
len en ratels nog slechter is
geworden, slappe teksten vol
kommer en kwel en wat lief
desliedjes die op een reggae-
deuntje zijn gezet. Alleen de
titelsong Chances are is iets
minder slecht, al is het even
wennen om na het intro
Marley te horen in plaats
van de te verwachten Otis
Redding.
R.L.
Bob Marley
DE AMERIKAANSE zwarte
muziek mag dan eindelijk
door de grote platenmaat
schappijen voor vol worden
aangezien, diezelfde platen
maatschappijen komen ech
ter steeds en dan vooral in de
soulmuziek met platen op de
proppen, die als twee drup
pels water op elkaar lijken.
Afgezien van platen waar
George Clinton en George
Duke bemoeienissen mee
hebben verschijnen er wei
nig elpees, die aan baanbre
kend werk in de soul doen.
De groep Time zorgt met
de eerste en gelijknamige el
pee voor een gunstige uit
zondering. Die plaat is wel
iswaar heel glad verzorgd en
gearrangeerd, maar er blijft
genoeg power en swing in
zitten om Time tot de ver
rassing op soulgebied van
het jaar 1981 te bombarde
ren. Het geluid van de groep
heeft wat weg van dat van
Prince (zijn co-producer Ja-
mie Starr had een groot aan
deel in de produktie), terwijl
de zang aanzienlijk beter is.
Wat dat betreft vertoont Ti
me overeenkomsten met
Chic, al wordt de domine
rende rol van de basgitaar
hier overgenomen door het
keyboardsspel van Jimmy
Jam en Monte Moir en voor
al door het opvallende gi
taarspel van Jesse Johnson.
Time komt vooral in het
up tempo-werk goed tot zijn
recht en gelukkig zijn vier
van de vier van de zes stuk
ken in die stijl. De nummers
„Cool" en „The stick" hebben
alles in zich om gigantische
hits te worden.
WIE een echte goede
zwarte zangeres wil horen
moet eens naar de elpee
„Every home should have
one" van Patti Austin gaan
luisteren. Patti schitterde al
op platen van Michael Jack
son, Steely Dan („Babyion
sisters") en Quincy Jones,
maar echt goed komt ze tot
haar recht op deze solo-el
pee.
Die plaat is geproduceerd
door genoemde Quincy Jo
nes en als je die naam leest
weet je dat er nauwelijks
iets mis kan gaan. Boven
dien is Patti de protégé van
Quincy. Ze was vanaf haar
vierde jaar zo'n beetje kind
aan huis bij hem en hij heeft
haar bij de opbouw van haar
carrière begeleid.
Voor deze plaat lijken kos
ten noch moeite gespaard te
zijn. De lijst medewerkers
laat namen zien als Steve
Lukather, Louis Johnson,
Eric Gale, Eric Tee en Greg
Phillinganes en dat betekent
dat er wat begeleiding be
treft niets aan het toeval is
overgelaten. Een dergelijke
concentratie van talent wil
nog wel eens verkeerd uit
pakken, maar op „Every ho
me should have one" is dat
niet gebeurd.
Muzikaal is het doodge
woon perfect en met een
doodgewone zangeres zou de
plaat ontzettend vlak kun
nen worden. Patti Austin
heeft echter genoeg soul in
haar stem om het geheel
huizenhoog boven de mid
delmaat uit te tillen. Met
Randy Crawford vormt ze
het neusje van de zalm in de
|Amerikaanse dameszang.
Wim van Leest
De komende Rockpalast op zaterdag 17 oktober laat de vol
gende acts zien: Undertones, Mink DeVille, Black Uhuru en
Roger Chapman. Zie verder het radio- en televisieprogram
ma.
De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit:
Janis Ian, 18 oktober in Den Bosch (Casino), 24 okober in
Rotterdam (Doelen) en 25 oktober in Tilburg (Stadsschouw
burg)
Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Amsterdam
(Jaap Edenhal)
Styx, 10 november in Rotterdam (Ahoy)
Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy)
Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vreden-
burg).
ZZ Top, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg)
John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy)
Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg)
The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy)
David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso)
BOEKENBOEKENBOEKÊJVBOEKENBOEKEN
BOEKEJVBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKENS0£7:£7tBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEXEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE
Uitgeverij Elsevier J 19,50
Tegen de tijd dat veel vrou
wen net kennis gemaakt
hebben met Chrysallis, het
halfjaarlijks tijdschrift voor
de literatuur en kunst, ligt
de laatste pocket-uitgave
slechts in nog enkele boek
handels te koop. Om com
merciële redenen heeft uit
gever Elsevier enkele maan
den geleden besloten om de
publicaties te stoppen. Dat
betekende het einde van een
literair tijdschrift voor en
door vrouwen, dat ondanks
het vroegtijdig sterven, haar
bestaansrecht in Nederland
heeft bewezen. Acht uitga
ven waarin een aantal men
sen de kans kreeg met hun
werk te debuteren. Ook
werk van buitenlandse
vrouwen die amper nog on
der de Nederlandse aan
dacht waren, werd gepubli
ceerd.
Chrysallis betekent
„goudkleurige pop van een
vlinder". Het feit dat de
laatste uitgave in het teken
staat van de „metamorfose"
berust op louter toeval.
Want toen dit thema werd
bedacht, was van een stop
zetting nog niets bekend bij
de redactie (Hanneke van
Buuren, Esselien het Hart en
Hannemieke Stamperius).
Naast auteurs zijn voor dit
laatste nummer ook vrou
wen uit andere vakgebieden
gevraagd een bijdrage te le
veren over zaken die het
thema beroeren. Zo verhaalt
Catharina Halkes over het
bewustwordingsproces dat
zij onderging eer zij zich fe
ministisch theologe noemde.
Lucienne Stassaert was tot
1965 concertpianiste van be
roep waarover ze schrijft.
Een meer voor de hand lig
gende metamorfose voltrekt
zich bij Simone, hoofdper
soontje in het korte verslag
van de psychologe Phillipien
Molenaars. En de biologe
Naan Wiebes- Rijks verhan
delt de ontpopping van een
galwesp.
Kortom, een zeer geva
riëerde uitgave van dit
Chrysallis-nummer, dat
uiteraard ook poëzie en kor
te vertellingen van onder
meer Johanna Kruit, Ethel
Portnoy en Lillian Helman
bevat.
Het mooiste verhaal vond
ik het debuut van Miriam
Guensberg, studente filoso
fie, die het begrip metamor
fose heel eigen benadert: de
gedachte die van lichaam
verandert.
MARIANNE SCHOONE.
vazoeaop list eén stap. vaak 2£juen
we PAT wet ÉVÉW CÊÖÉLEM
rrr
OMPAT HET
DE KROKOPIL &U
ELKAAR HOOPT?
Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg)
Elliot Murphy, 13 oktober in Rotterdam (Lantaarn)
Delta 5,24 oktober in Rotterdam (Eksit)
Ramones en Hazel O'Connor, 24 oktober in Amsterdam (Pa
radiso)
U2,1 november in Rotterdam (Lantaarn)
Teardrop Explodes, 1 november in Rotterdam (Lantaarn)
King Crimson, 12 oktober in Utrecht (Vredenburg)
DAF, 24 oktober in Eindhoven (Effenaar) en 25 oktober in
Rotterdam (Lantaarn)
Elvis Costello, 8 november in Den Bosch (Casino)
Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn)
Joan Armatrading, 18 november in Nijmegen (Vereeniging),
19 november in Rotterdam (Doelen), 21 november in Utrecht
(Vredenburg) en 22 november in Den Haag (Congresgebouw)
Rush, 14 november in Rotterdam (Ahoy)
Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw)
Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit)
Mink DeVille, 1 december in Rotterdam (Lantaarn)
Gary U. S. Bonds, 12 december in Utrecht (Vredenburg)
UMF
MAANDAG 19 OKTj
Van o
PARIJS - Micheli
rijk dat 18 novembei
nen om volgend ja.j
heeft de geheel
Haantjes" te steunen
Hidalgo is momenfj
voorbereiding in
coach, die door drie|
wankel op zijn tr
halve week 25 speler
Lyon of Parijs. Hid
dagen onder zijn
wordt dan bekend i
Van onze
fruime 4-2 overwinning.
De feiten: In de 27ste minvl
weg. Van Til lepelt de bal vel
van de door de pechvogel on,
vrij kan inkoppen; In de 26st<
Metgod heeft niet in de peilil
verlaten. De AZ-keeper ziet j
ten het strafschopgebied de
De vrije trap wordt door Vai
21ste minuut na rust belandl
de hand van Metgod. Scheii
moment en deponeert de bal
Deinsen maakt geen fout ei
kant op.
Het drama was compleet vi
wijl hij er zijn zinnen zo op h
cheren voor zijn ongecontrolt
sein na rust inspireerde hij Al
nuut leverde de Alkmaarse df
goaltjesdief Kist. In de pericl
gasten dichtbij een tweede
vooral te danken aan Joop
sprong kon vasthouden.
Nadat het noodlot ten den
Metgod, viel het doek definiti
waat van ramp kopte Peter A
•Bouwens ook nog eens in eige:
Pleet was. AZ appeleerde tere
mter Geürds was niet bereid
dant, die parmantig de vlak
van Kessler kwam nog wel te»
strafschop, maar dat deed gee:
ue landskampioen, drie dager
Liverpool, kreeg uitgedeeld.
Door de overwinning van r
feyenoord is de lucht binnen ch
Waard, al was het spel vall
paaid niet van hoog gehalte. Va
tout zich te weinig in diens tB
groot ongenoegen van Wim va|
rV^wel de botsing in de Kuij,
rl„7fr Geurds toch vijf man oL
n Peters en Reynders van Ai
esem en Van Deinsen van)
Van onze sportrec
ROTTERDAM - Vier
jurcpese topclubs hebb
"aS In het Feyenoord-s
verschillende ervaringc
Georg Kessler, van AZ
het, zeker wat het zijn ei
v"°r, liet best was. I
oaarentegen was zeer t
oat naar zijn zeggen ie
zijn team geknokt had.
Bob Paisley van Liver
„fg tegenstander van A!
P meende dat e
vff tegen Feyen
ergelyken valt met een
erf Amsterdam zal
?Peeld. Gerhard Pautscl
mo Dresden zei te denke
oord na de prestatie va
ag licht fovariet was
Pjeeting in de tweede ro
l°ernooi om de UEFA-be
•a, °JS Keesier: "Ik v
waardoor er zo veel bij c
gegaan. Een van de
ftaarschijnhjk zijn dat
m J? ?let g°ed was. Men
met de gedachte: het kon
van die overtuigin