NU MÉT APPLAUS Aangename verrassing op soulgebied AGENDA HIDALGO Dubieus Vier train Onuitgebracht geknoei heiaas toch op plaat Bob Seger: Bob M a r I e y Time: Chrysallis, tijdschrift voor literatuur en kunst Feyenoord pak slaag: ONTDEK DE VERSCHILLEN Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet Tijger Boes Uüf ROTTERDAM - is heeft Johnny Mei den lijve ondervond» Vorige week woensda vierde held toen hij me score voor Oranje opent kwalificatieinterland te een perfecte wedstrijd sj Nauwelijks vier dagen la damse Kuip opnieuw een hc negatieve zin. Drie ongeluk!, se verdediger hadden tot gev. kon scoren, waarmee de wc MAANDAG 19 OKTOBER 1981 ip;JL JLÜW/Jl Bob Seger is vooral bij de iets oudere popliefhebbers bekend als schepper van ste vige, enthousiaste „zweef muziek". Zijn platen klinken eerlijk en zonder franje en daarom is het een beetje vreemd dat van hem nu een live-dubbelalbum is ver schenen. Alle platen van Bob Seger maken de indruk in één keer bij elkaar gezongen en gespeeld te zijn, gewoon „live" zonder studio-fratsen. Natuurlijk is het aardig good old Bob voor een uit zinnige menigte nummers als „Hollywood nights", „Main street", „Against the wind", „Fire lake" en „Nightmoves" te horen zin gen, gesteund door het ka rakteristieke orgel van Craig Frost en de saxofoon van Alto Reed. Maar wie de studio-opnamen al heeft, koopt er nu in feite alleen al leen het applaus bij. De plaat heet „Nine to night" en werd in 1980 opge nomen in Detroit (een thuis wedstrijd dus) en Boston. Wie Seger compleet wil heb ben, kan deze plaat beschou wen als een Best-of album. Er is verder eèh Greatest Hits-verzameling van de doorgewinterde country- zanger Willie Nelson. De man maakt zoveel elpees dat het wel makkelijk is dat de zaak af en toe keurig wordt verzameld. Op deze twee platen vinden werk terug dat hij onder meer zong op de elpee met Leon Russell, de elpee met Kristofferson- werk, het live-dubbelalbum en de evergreen-plaat. We maken de neuzig zin gende country-held mee van „Blue eyes crying in the rain" en „Faded love" tot zijn meest recente hit „On the road again", die hoort bij de film „Honyesuckle rose", die best naar Nederland zou mogen komen. De Dirt Band scoorde vo rig jaar nog met „Voila, an American dream", maar toen al bleek dat de groep zich had verkocht aan het onpersoonlijke doorsnee genre van de welluidende E I N D R VAN LEEST Bob Seger rock. Hun laatste elpee, „Jealousy" biedt eigenlijk nauwelijks opvallende din gen. Het klinkt redelijk, maar er is niets te beleven. Ik prefereer toch de tijd van de oude Nitty Gritty Dirt Band en albums als „Will the circle be unbroken". Tenslotte is daar nog Car- ly Simon. Ze maakte de plaat „Torch", een verzame ling ouderwests georche- streerde nummers uit de ja ren 40 en 50. Het zal een lang gekoesterde wens van Carly zijn nummers van Hoagy Carmichael, Duke Ellington en Rodgers and Hart te kun nen zingen. Het klinkt wel aardig, maar blijft niet lang boeien. Carly's stem mag er zijn, ook in „Hurt", dat nu in de oorspronkelijke versie van Timi Yuro terug is op de hitparade. DIRK VELLENGA Zelfs Marley heeft wel eens wat zitten knoeien in een studio, zeker in het allereer ste begin. Nu blijkt dat uit de periode 68-72 daar wat van overgebleven is. Nooit uitgebracht omdat Marley ook wel door bad dat hij zijn tijd beter had kunnen beste den met het luisteren naar echte goede muziek die in die tijd volop voorradig was. Helaas is het materiaal ook niet in de prullenbak te rechtgekomen en daar nu is een zekere Danny Sims ach tergekomen. Hij zocht wat vriendjes bij elkaar en dacht door wat te mixen tot een re- delijk resultaat te kunnen komen, maar kwam tot Chances are. Vol rommel die dus beter onuitgegeven had kunnen blijven. Het kan zijn dat Sims goede bedoelingen had maar hij laadt natuur lijk eerder de verdenking op zich er een dikke Bob Mar ley Wagen aan over te willen houden. Want de bekende verzamelaars zullen er toch wel weer intrappen. Ze zijn gewaarschuwd, een plaat met slechte muziek die door het mixen met wat koeiebel- len en ratels nog slechter is geworden, slappe teksten vol kommer en kwel en wat lief desliedjes die op een reggae- deuntje zijn gezet. Alleen de titelsong Chances are is iets minder slecht, al is het even wennen om na het intro Marley te horen in plaats van de te verwachten Otis Redding. R.L. Bob Marley DE AMERIKAANSE zwarte muziek mag dan eindelijk door de grote platenmaat schappijen voor vol worden aangezien, diezelfde platen maatschappijen komen ech ter steeds en dan vooral in de soulmuziek met platen op de proppen, die als twee drup pels water op elkaar lijken. Afgezien van platen waar George Clinton en George Duke bemoeienissen mee hebben verschijnen er wei nig elpees, die aan baanbre kend werk in de soul doen. De groep Time zorgt met de eerste en gelijknamige el pee voor een gunstige uit zondering. Die plaat is wel iswaar heel glad verzorgd en gearrangeerd, maar er blijft genoeg power en swing in zitten om Time tot de ver rassing op soulgebied van het jaar 1981 te bombarde ren. Het geluid van de groep heeft wat weg van dat van Prince (zijn co-producer Ja- mie Starr had een groot aan deel in de produktie), terwijl de zang aanzienlijk beter is. Wat dat betreft vertoont Ti me overeenkomsten met Chic, al wordt de domine rende rol van de basgitaar hier overgenomen door het keyboardsspel van Jimmy Jam en Monte Moir en voor al door het opvallende gi taarspel van Jesse Johnson. Time komt vooral in het up tempo-werk goed tot zijn recht en gelukkig zijn vier van de vier van de zes stuk ken in die stijl. De nummers „Cool" en „The stick" hebben alles in zich om gigantische hits te worden. WIE een echte goede zwarte zangeres wil horen moet eens naar de elpee „Every home should have one" van Patti Austin gaan luisteren. Patti schitterde al op platen van Michael Jack son, Steely Dan („Babyion sisters") en Quincy Jones, maar echt goed komt ze tot haar recht op deze solo-el pee. Die plaat is geproduceerd door genoemde Quincy Jo nes en als je die naam leest weet je dat er nauwelijks iets mis kan gaan. Boven dien is Patti de protégé van Quincy. Ze was vanaf haar vierde jaar zo'n beetje kind aan huis bij hem en hij heeft haar bij de opbouw van haar carrière begeleid. Voor deze plaat lijken kos ten noch moeite gespaard te zijn. De lijst medewerkers laat namen zien als Steve Lukather, Louis Johnson, Eric Gale, Eric Tee en Greg Phillinganes en dat betekent dat er wat begeleiding be treft niets aan het toeval is overgelaten. Een dergelijke concentratie van talent wil nog wel eens verkeerd uit pakken, maar op „Every ho me should have one" is dat niet gebeurd. Muzikaal is het doodge woon perfect en met een doodgewone zangeres zou de plaat ontzettend vlak kun nen worden. Patti Austin heeft echter genoeg soul in haar stem om het geheel huizenhoog boven de mid delmaat uit te tillen. Met Randy Crawford vormt ze het neusje van de zalm in de |Amerikaanse dameszang. Wim van Leest De komende Rockpalast op zaterdag 17 oktober laat de vol gende acts zien: Undertones, Mink DeVille, Black Uhuru en Roger Chapman. Zie verder het radio- en televisieprogram ma. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Janis Ian, 18 oktober in Den Bosch (Casino), 24 okober in Rotterdam (Doelen) en 25 oktober in Tilburg (Stadsschouw burg) Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Amsterdam (Jaap Edenhal) Styx, 10 november in Rotterdam (Ahoy) Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy) Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vreden- burg). ZZ Top, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg) John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy) Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg) The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy) David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) BOEKENBOEKENBOEKÊJVBOEKENBOEKEN BOEKEJVBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEK ENBOEKENS0£7:£7tBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEXEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE Uitgeverij Elsevier J 19,50 Tegen de tijd dat veel vrou wen net kennis gemaakt hebben met Chrysallis, het halfjaarlijks tijdschrift voor de literatuur en kunst, ligt de laatste pocket-uitgave slechts in nog enkele boek handels te koop. Om com merciële redenen heeft uit gever Elsevier enkele maan den geleden besloten om de publicaties te stoppen. Dat betekende het einde van een literair tijdschrift voor en door vrouwen, dat ondanks het vroegtijdig sterven, haar bestaansrecht in Nederland heeft bewezen. Acht uitga ven waarin een aantal men sen de kans kreeg met hun werk te debuteren. Ook werk van buitenlandse vrouwen die amper nog on der de Nederlandse aan dacht waren, werd gepubli ceerd. Chrysallis betekent „goudkleurige pop van een vlinder". Het feit dat de laatste uitgave in het teken staat van de „metamorfose" berust op louter toeval. Want toen dit thema werd bedacht, was van een stop zetting nog niets bekend bij de redactie (Hanneke van Buuren, Esselien het Hart en Hannemieke Stamperius). Naast auteurs zijn voor dit laatste nummer ook vrou wen uit andere vakgebieden gevraagd een bijdrage te le veren over zaken die het thema beroeren. Zo verhaalt Catharina Halkes over het bewustwordingsproces dat zij onderging eer zij zich fe ministisch theologe noemde. Lucienne Stassaert was tot 1965 concertpianiste van be roep waarover ze schrijft. Een meer voor de hand lig gende metamorfose voltrekt zich bij Simone, hoofdper soontje in het korte verslag van de psychologe Phillipien Molenaars. En de biologe Naan Wiebes- Rijks verhan delt de ontpopping van een galwesp. Kortom, een zeer geva riëerde uitgave van dit Chrysallis-nummer, dat uiteraard ook poëzie en kor te vertellingen van onder meer Johanna Kruit, Ethel Portnoy en Lillian Helman bevat. Het mooiste verhaal vond ik het debuut van Miriam Guensberg, studente filoso fie, die het begrip metamor fose heel eigen benadert: de gedachte die van lichaam verandert. MARIANNE SCHOONE. vazoeaop list eén stap. vaak 2£juen we PAT wet ÉVÉW CÊÖÉLEM rrr OMPAT HET DE KROKOPIL &U ELKAAR HOOPT? Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg) Elliot Murphy, 13 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Delta 5,24 oktober in Rotterdam (Eksit) Ramones en Hazel O'Connor, 24 oktober in Amsterdam (Pa radiso) U2,1 november in Rotterdam (Lantaarn) Teardrop Explodes, 1 november in Rotterdam (Lantaarn) King Crimson, 12 oktober in Utrecht (Vredenburg) DAF, 24 oktober in Eindhoven (Effenaar) en 25 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Elvis Costello, 8 november in Den Bosch (Casino) Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn) Joan Armatrading, 18 november in Nijmegen (Vereeniging), 19 november in Rotterdam (Doelen), 21 november in Utrecht (Vredenburg) en 22 november in Den Haag (Congresgebouw) Rush, 14 november in Rotterdam (Ahoy) Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw) Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit) Mink DeVille, 1 december in Rotterdam (Lantaarn) Gary U. S. Bonds, 12 december in Utrecht (Vredenburg) UMF MAANDAG 19 OKTj Van o PARIJS - Micheli rijk dat 18 novembei nen om volgend ja.j heeft de geheel Haantjes" te steunen Hidalgo is momenfj voorbereiding in coach, die door drie| wankel op zijn tr halve week 25 speler Lyon of Parijs. Hid dagen onder zijn wordt dan bekend i Van onze fruime 4-2 overwinning. De feiten: In de 27ste minvl weg. Van Til lepelt de bal vel van de door de pechvogel on, vrij kan inkoppen; In de 26st< Metgod heeft niet in de peilil verlaten. De AZ-keeper ziet j ten het strafschopgebied de De vrije trap wordt door Vai 21ste minuut na rust belandl de hand van Metgod. Scheii moment en deponeert de bal Deinsen maakt geen fout ei kant op. Het drama was compleet vi wijl hij er zijn zinnen zo op h cheren voor zijn ongecontrolt sein na rust inspireerde hij Al nuut leverde de Alkmaarse df goaltjesdief Kist. In de pericl gasten dichtbij een tweede vooral te danken aan Joop sprong kon vasthouden. Nadat het noodlot ten den Metgod, viel het doek definiti waat van ramp kopte Peter A •Bouwens ook nog eens in eige: Pleet was. AZ appeleerde tere mter Geürds was niet bereid dant, die parmantig de vlak van Kessler kwam nog wel te» strafschop, maar dat deed gee: ue landskampioen, drie dager Liverpool, kreeg uitgedeeld. Door de overwinning van r feyenoord is de lucht binnen ch Waard, al was het spel vall paaid niet van hoog gehalte. Va tout zich te weinig in diens tB groot ongenoegen van Wim va| rV^wel de botsing in de Kuij, rl„7fr Geurds toch vijf man oL n Peters en Reynders van Ai esem en Van Deinsen van) Van onze sportrec ROTTERDAM - Vier jurcpese topclubs hebb "aS In het Feyenoord-s verschillende ervaringc Georg Kessler, van AZ het, zeker wat het zijn ei v"°r, liet best was. I oaarentegen was zeer t oat naar zijn zeggen ie zijn team geknokt had. Bob Paisley van Liver „fg tegenstander van A! P meende dat e vff tegen Feyen ergelyken valt met een erf Amsterdam zal ?Peeld. Gerhard Pautscl mo Dresden zei te denke oord na de prestatie va ag licht fovariet was Pjeeting in de tweede ro l°ernooi om de UEFA-be •a, °JS Keesier: "Ik v waardoor er zo veel bij c gegaan. Een van de ftaarschijnhjk zijn dat m J? ?let g°ed was. Men met de gedachte: het kon van die overtuigin

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8