RUIGE ROMANTIEK
TAM? NEE,
TAM-TAM
AGENDA
Schuttersfet
Mink D eV i 11 e
Police
Ian
D u ry
Supporters
aan de noodrem
Ofi:
Geruchten
rond RKC
TOM WAITS
EST
ONTDEK DE VERSCHILLEN
Suske en Wiske: De Toffe Tamboer
ROMANTIEK in de rock 'n'
roll bestaat al zolang die
rock 'n' roll bestaat en hoe
wel die romantiek tegen
woordig wat op de achter
grond is gedrongen zijn er
nog steeds artiesten die ro
mantiek en zuiver sentiment
hoog in hun vaandel hebben
staan.
Typisch voorbeeld daar
van is Mink alias Willy De-
Ville van wie onlangs de
vierde elpee, „Coup de grace"
uitkwam. De romantiek die
op die plaat te horen valt is
echter niet van het soort,
waarin tokkelende gitaren
en zoete violen de boventoon
voeren. Nee Mink DeVille
legt zijn ziel en zaligheid
bloot in ruige rhythm and
blues met een wat melancho
lieke ondertoon, die nog eens
een extra accent krijgt door
Willy's rauwe, emotionele
stemgeluid.
„Coup de grace" is de eer
ste elpee voor de nieuwe pla
tenfirma Atlantic, nadat Ca
pitol vorig jaar bij uitblijven
van succes Mink DeVille liet
vallen en zelfs een tijdlang
weigerde de vorige elpee „Le
chat blue" uit te brengen.
Merkwaardig genoeg komt
via die maatschappij bin
nenkort met het oog op het
optreden in Rockpalast en
concerten hier een greatest
hits-plaat uit (met „Spanish
stroll" en „Mazurka" dus) die
de titel „Savoir faire" krijgt.
„Coup de grace" is door
Willy samen met Jack Nitz-
sche geproduceerd en ze heb
ben samen voor een glashel
der geluid gezorgd, dat zo nu
en dan als de saxofoon van
Louis Cortelezzi meedoet
wat op Springsteen gaat lij
ken. Daarnaast staan er ook
een paar gevoelige ballads
op deze plaat.
In vergelijking met de vo
rige elpee „Le chat blue" is
„Coup de grace" een stuk
evenwichtiger en daardoor
stukken sterker. Al met al is
„Coup de grace" een uitste
kende elpee, die doorleefd
klinkt en waarop geen noot
te veel wordt gespeeld.
OVER doorleefd gespro
ken. Als er één man is die
WILLY DeVille: zuiver sentiment
daar aanspraak op kan ma
ken dan is het wel Tom
Waits. Het cliché kolengruis-
stem schiet te kort om het
geluid te kwalificeren dat uit
zijn strot komt.
Waits maakte totnogtoe
zeven elpees en zijn nieuwste
plaat „Bounced checks" is, de
eerste elpee „Closing time"
uitgezonderd, een soort
bloemlezing uit dat vroegere
werk, aangevuld met een
nieuw nümmer en enkele al
ternatieve versies.
Tom Waits portretteert
zichzelf en anderen bij voor
keur aan de zelfkant van de
maatschappij. Je zou hem
kunnen omschrijven als een
zingende versie van Jack
Kerouac met een even groot
gevoel voor groteske drama
tiek en triest mooie details.
Voor de Waits-fans is deze
plaat de moeite waard om de
afwijkende versies van
„Whistlin' past the gra
veyard" en „Jersey girl", het
live-nummer „The piano has
been drinking" en het nieu
we „Mr. Henry". Voor wie
Tom Waits nog niet kent is
„Bounced checks" dé gele
genheid om kennis te maken
met een uniek talent, dat een
klasse apart vormt in de he
dendaagse muziek.
Wim van Leest
WIJZIGT
BELEID
THE Police.
DE DERDE Police-elpee
„Zenyatta mondatta" was er
een van consolidatie, uitrus
ten op de lauweren, pas op de
plaatsmaken en al die ande
re dingen, die een jonge
groep doet, die opgezadeld
wordt met de status van su
perband en dat in platenver-
koop nog waarmaakt ook.
De nieuwe plaat „Ghost in
the machine" laat een nieuw
soort Police horen. Lag voor
heen het accent van de mu
ziek vooral op de reggae en
de nagalm in de stem van
bassist Sting, nu komt de na
druk meer en meer te op de
inbreng van elektronische
muziek te liggen en zo nu en
dan herinnert deze „Ghost in
the machine" sterk aan de
platen, die de groep vroeger
maakte met Eberhard
Schoener, een Duitse synthe
sizer-freak.
Voor het overgrote deel
wordt die elektronische in
breng (gelukkig) onderge
schikt gemaakt aan stevig
rockende muziek, die het
best tot zijn recht komt in
„Too much information" en
„Rehumanize yourself". De
reggae, zoals we die van de
Police kennen, is alleen nog
te horen in „One world (not
TWEE kunnen meer dan een.
Dat gaat ook in de popmu
ziek op. Neem nou de combi
natie Ian Dury-Chas Jankei.
Gezamenlijk stonden ze borg
voor de hoge kwaliteit, die op
de twee eerste Dury-elpees
„New boots and panties" en
„Do it yourself te horen viel.
Afzonderlijk maakten ze ook
platen. Dury's „Laughter"
was weliswaar leuk, maar
ontbeerde de strakke muzi
kale supervisie van Jankei.
De titelloze elpee die Jankei
maakte, stak -instrumentaal
heel goed in elkaar, maar
ontbeerde niet alleen sterke
teksten, maar vooral een
goede zanger.
Het tweemanschap Dury-
Jankel is hersteld op Dury's
nieuwe elpee „Lord Upmin-
ster". Bovendien heeft Dury
ook nog eens de hulp inge
roepen van het illustere Ja-
maicaanse duo Sly Dunbar
en Robbie Shakespeare; op
dit moment zo ongeveer de
beste ritmesectie ter wereld.
Voeg daaraan toe dat „Lord
Upminster" is opgenomen in
de Compass Point-studio in
het nog immer idyllische Na
ssau op de Bahama's en er is
niets dat nog een goede plaat
in de weg kan staan. „Lord
Upminster" is dan ook een
prima elpee geworden, want
deze ideale combinatie van
talenten heeft geleid tot
three)" en in mindere mate
in „Demolition man", dat mij
eerlijk gezegd in de uitvoe
ring van Grace Jones beter
bevalt.
Behalve die elektronica
valt ook het geluid van een
saxofoon op. Het schijnt dat
Sting dat instrument be
speelt. Het voegt in ieder ge
val een dimensie aan het
nieuwe Police-geluid toe en
het doet de groep in de up
tempo-nummers een stuk
hechter klinken. „Ghost in
the machine" is alles bij el
kaar genomen voor de Police
een tamelijk grote omscha
keling geweest, die over het
geheel genomen gunstig
heeft uitgepakt.
Gevolg is wel dat de groep
met deze plaat veel meer een
elpee-act is geworden en de
tijd van de gigantische
single-successen lijkt me,
hoe voortreffelijk het huidi
ge „Every little thing she
does is magic" ook is, voorbij.
Daarvoor is de muziek iets te
complex geworden. Voordeel
daarvan is echter dat al die
jeugdige Police-fans, die de
elpee blindelings kopen, nu
ook eens kennis maken met
muziek die verder gaat dan
de hitparade. En dat is mooi
meegenomen.
Wim van Leest
Agenda
De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit;
Janis Ian, 18 oktober in Den Bosch (Casino), 24 okober in
Rotterdam (Doelen) en 25 oktober in Tilburg (Stads
schouwburg)
Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Amsterdam
(Jaap Edenhal)
Styx, 10 november in Rotterdam (Ahoy)
Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy)
Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vre-
denburg).
ZZ Top, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg)
John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy)
Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg)
The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy)
David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso)
Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg)
Undertones, 7 oktober in Rotterdam (Eksit) en 11 okto
ber in Den Bosch (Casino)
John Martyn, 11 oktober in Rotterdam (Lantaarn)
Elliot Murphy, 13 oktober in Rotterdam (Lantaarn)
Delta 5,24 oktober in Rotterdam (Eksit)
Ramones en Hazel O'Connor, 24 oktober in Amsterdam
(Paradiso)
U2,1 november in Rotterdam (Lantaarn)
Teardrop Explodes, 1 november in Rotterdam (Lan
taarn)
Raincoats, 10 oktober in Eindhoven (Effenaar)
King Crimson, 12 oktober in Utrecht (Vredenburg)
DAF, 24 oktober in Eindhoven (Effenaar) en 25 oktober
in Rotterdam (Lantaarn)
Elvis Costello, 8 november in Den Bosch (Casino)
Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn)
Joan Armatrading, 18 november in Nijmegen (Vereeni-
ging), 19 november in Rotterdam (Doelen), 21 november
in Utrecht (Vredenburg) en 22 november in Den Haag
(Congresgebouw)
Rush, 14 november in Rotterdam (Ahoy)
Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw)
Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit)
Mink DeVille, 1 december in Rotterdam (Lantaarn)
Gary U. S. Bonds, 12 december in Utrecht (Vredenburg)
hoorbaar perfecte popmu
ziek.
De eerste indruk bij het
horen van de elpee is er een
van tamheid. Kant 1 en het
grootste gedeelte van kant 2
lijken voort te kabbelen. Pas
in „Trust me (it's a must)" en
het singlenummer „Spasti-
cus (autisticus)", waarin po
lio-punker Dury spot met
eigen en andermans handi
cap, komt het krankjoreme
vokale vuurwerk van Dury
en recht ruige muziek om de
hoek kijken.
Draai je de plaat voor de
tweede keer dan wordt je al
iets duidelijk van de diep
gang van die rustige num
mers. Sly en Robbie zijn
meesters in het spelen van
precies de juiste noten en
niets meer; juist door wat ze
niet spelen krijgen de af en
toe nog behoorlijke mallotige
teksten van Dury precies het
accent dat ze nodig hebben.
De combinatie van Jan-
kel's op funk en disco geënte
muziek en de reggae van
Dunbar en Shakespeare leidt
tot een soort discoreggae en
rocksteady-funk, die over
eenkomsten vertoont met
wat Grace Jones op haar
laatste elpee liet horen, al
moet wel gezegd worden dat
Dury qua teksten en vooral
qua zang vele malen boeien
der is.
Wim van Leest
AMSTERDAM - Het afgeli
weekeinde is in de eredivisie van
betaald voetbal flink met scherp
schoten. Niet minder dan vijftig i
moest een doelman in de hoogste v
balafdeling de gang naar het net
ken.
Toch betekende dit schutters!
geen record, al moet men wel terug)
tot in het grijze verleden om een ho
score tegen te komen. Op 31 augu
1958 werd één treffer meer aangetefc
dan de vijftig van afgelopen weekei
Uitschieter van die zondag wai
wedstrijd DOS-Blauw Wit, die in
7-3 overwinning voor de Utrecl
eindigde. Goede tweede bleek het
Fortuna'54 tegen Willem II met eei
score in Geleens voordeel. Opval
was trouwens op 31 augustus 1958,
een van de negen eredivisiewedstri;
in 0-0 eindigde, te weten DWS/A-V
Het afgelopen weekeinde werd
iedere eredivisiewedstrijd minin
vier keer gescoord. Net als in het
•;mjjnap uirS 'paoq 'ufipjoSt.
-piui seid 'qoqapuoq puej 'siqoaa Mnoui 'dfodsMoj!
'jnd 'uaAoquappiui ajjapeiqaS 'squq jaauEd aiag
LAN Dury.
BREDA - Voorstopper Trentelm;
schap wist het zelf niet, maar hij
van dat de NAC-seleetie zaterdag
den in het veld kwam. In het beg
verklaarde Trentelman in een ra
NAC er maar rekening mee moe
Graafschap twee punten in Bred
ken.
„Dom, ontzettend dom," zo
j glunderde NAC-trainer Jo
Jansen na afloop van het
I door zijn ploeg met 5-1 ge-
wonnen duel. Uiteraard
heb ik de uitspraken van
Trentelman gebruikt om de
f mannen te prikkelen. Aan
dergelijke grootspraak erge
ren ze zich enorm. Als trai
ner kun je daar altijd je
voordeel mee doen."
In de eerste helft van de
voor NAC zo succesvol verlo-
pen wedstrijd, leek het of het
foefje van Jo Jansen niet zou
werken. In die periode liepen
de Bredanaars zich voortdu
rend vast in de fuik voor het
doel van het massaal verde
digende De Graafschap. Ge-
I steund door het zich voor
beeldig gedragende legioen
(tegen De Graafschap zaten
ruim 10.000 mensen op de tri
bunes, die voor een ouder
wets avondje NAC" zorg
den wist de ploeg van Jo
Jansen in de tweede helft
eindelijk de ruimte te creë
ren die het zo broodnodig
had. Binnen een stormachtig
kwartier werd toen de Doe-
tinchemse muur geslecht.
De bejubelde zege op De
Graafschap die er voor heeft
gezorgd dat NAC op een zes
de plaats op de eredivisie
ranglijst is terecht gekomen,
tot stand in de voor
NAC dit seizoen, tradionele
stijl. Veel inzet maar weinig
succesvol in de eerste helft
?agen een onzerzoek naar
bewenngen dat Wa«
betrnkir hoötdkla*ser RKC
M£en-ZOU ziin g®weest
ders Pmg Van feeeastan-
het°nif jaar Was RKC al in
gen.Pht ln verband met
Ilers Fi„n betaling van spe-
de irivi m woordvoerder van
ren verklaarde giste-
wpi w u r m°eten uiteraard
frf/eiharde bewijzen op ta
niet
dan kunn verenigingskas,
De reoh+Q niets doen.
^grijpen/ dan moeten
H^agw ^.^9" aantal
treb, l"P£?rters die »et
de on£.e*» weg waren naar
Ha*g Kn fcV<£ F<?
trokken G« .^r°ningen'
noodrem ,aan de
thoud arVi veel opon-
sudivL?rrrveerde de Haagse
genTSarein Gro^!
°Dderwee rt j,ers werden
de trein |e&deP°Utie 1,11
en daarr
periode
ders in
Beatrixs
uitgezon
de knieë
stijl oogt
bij succ
foutjes
ten. Fou
maal ma
Voor
zwakte t
denveld.
lerend),
niet toe
van zijn
passes)
spelende
wisten g
sing te b
defensief
Graafsch
ken. Op
de inbrei
de geschc
mist. We
vuil wer
onvermo
manifest
dan een
Hans He
doelman
kansrijke
gehaald-
eerste hel
Jo Jan
gewezen
niek moe
nog geer
was. Bo
verteld c
naar de
ten brer
Tom Sm
pass. Ma
lijk wel i
steld woi
liteit te b
zoen wel
lende Tq
teksten v
baar hee
was nar
zich in
ontpopte
speler t
streepte
Bredase1
kening t
van resp
en Smits
nebosch
verzeker
Vreysen
strafschc
passief
Borgt on
en Antor
den het a
Het was
eindstani
door een
fensie af
NAC: V
Joore en E
(Swanenbi
Vreyssen,
gers.
De Gri
Pieneman,
en Bronte
(P. Delier
Zoest, Hul: