RUIGE ROMANTIEK TAM? NEE, TAM-TAM AGENDA Schuttersfet Mink D eV i 11 e Police Ian D u ry Supporters aan de noodrem Ofi: Geruchten rond RKC TOM WAITS EST ONTDEK DE VERSCHILLEN Suske en Wiske: De Toffe Tamboer ROMANTIEK in de rock 'n' roll bestaat al zolang die rock 'n' roll bestaat en hoe wel die romantiek tegen woordig wat op de achter grond is gedrongen zijn er nog steeds artiesten die ro mantiek en zuiver sentiment hoog in hun vaandel hebben staan. Typisch voorbeeld daar van is Mink alias Willy De- Ville van wie onlangs de vierde elpee, „Coup de grace" uitkwam. De romantiek die op die plaat te horen valt is echter niet van het soort, waarin tokkelende gitaren en zoete violen de boventoon voeren. Nee Mink DeVille legt zijn ziel en zaligheid bloot in ruige rhythm and blues met een wat melancho lieke ondertoon, die nog eens een extra accent krijgt door Willy's rauwe, emotionele stemgeluid. „Coup de grace" is de eer ste elpee voor de nieuwe pla tenfirma Atlantic, nadat Ca pitol vorig jaar bij uitblijven van succes Mink DeVille liet vallen en zelfs een tijdlang weigerde de vorige elpee „Le chat blue" uit te brengen. Merkwaardig genoeg komt via die maatschappij bin nenkort met het oog op het optreden in Rockpalast en concerten hier een greatest hits-plaat uit (met „Spanish stroll" en „Mazurka" dus) die de titel „Savoir faire" krijgt. „Coup de grace" is door Willy samen met Jack Nitz- sche geproduceerd en ze heb ben samen voor een glashel der geluid gezorgd, dat zo nu en dan als de saxofoon van Louis Cortelezzi meedoet wat op Springsteen gaat lij ken. Daarnaast staan er ook een paar gevoelige ballads op deze plaat. In vergelijking met de vo rige elpee „Le chat blue" is „Coup de grace" een stuk evenwichtiger en daardoor stukken sterker. Al met al is „Coup de grace" een uitste kende elpee, die doorleefd klinkt en waarop geen noot te veel wordt gespeeld. OVER doorleefd gespro ken. Als er één man is die WILLY DeVille: zuiver sentiment daar aanspraak op kan ma ken dan is het wel Tom Waits. Het cliché kolengruis- stem schiet te kort om het geluid te kwalificeren dat uit zijn strot komt. Waits maakte totnogtoe zeven elpees en zijn nieuwste plaat „Bounced checks" is, de eerste elpee „Closing time" uitgezonderd, een soort bloemlezing uit dat vroegere werk, aangevuld met een nieuw nümmer en enkele al ternatieve versies. Tom Waits portretteert zichzelf en anderen bij voor keur aan de zelfkant van de maatschappij. Je zou hem kunnen omschrijven als een zingende versie van Jack Kerouac met een even groot gevoel voor groteske drama tiek en triest mooie details. Voor de Waits-fans is deze plaat de moeite waard om de afwijkende versies van „Whistlin' past the gra veyard" en „Jersey girl", het live-nummer „The piano has been drinking" en het nieu we „Mr. Henry". Voor wie Tom Waits nog niet kent is „Bounced checks" dé gele genheid om kennis te maken met een uniek talent, dat een klasse apart vormt in de he dendaagse muziek. Wim van Leest WIJZIGT BELEID THE Police. DE DERDE Police-elpee „Zenyatta mondatta" was er een van consolidatie, uitrus ten op de lauweren, pas op de plaatsmaken en al die ande re dingen, die een jonge groep doet, die opgezadeld wordt met de status van su perband en dat in platenver- koop nog waarmaakt ook. De nieuwe plaat „Ghost in the machine" laat een nieuw soort Police horen. Lag voor heen het accent van de mu ziek vooral op de reggae en de nagalm in de stem van bassist Sting, nu komt de na druk meer en meer te op de inbreng van elektronische muziek te liggen en zo nu en dan herinnert deze „Ghost in the machine" sterk aan de platen, die de groep vroeger maakte met Eberhard Schoener, een Duitse synthe sizer-freak. Voor het overgrote deel wordt die elektronische in breng (gelukkig) onderge schikt gemaakt aan stevig rockende muziek, die het best tot zijn recht komt in „Too much information" en „Rehumanize yourself". De reggae, zoals we die van de Police kennen, is alleen nog te horen in „One world (not TWEE kunnen meer dan een. Dat gaat ook in de popmu ziek op. Neem nou de combi natie Ian Dury-Chas Jankei. Gezamenlijk stonden ze borg voor de hoge kwaliteit, die op de twee eerste Dury-elpees „New boots and panties" en „Do it yourself te horen viel. Afzonderlijk maakten ze ook platen. Dury's „Laughter" was weliswaar leuk, maar ontbeerde de strakke muzi kale supervisie van Jankei. De titelloze elpee die Jankei maakte, stak -instrumentaal heel goed in elkaar, maar ontbeerde niet alleen sterke teksten, maar vooral een goede zanger. Het tweemanschap Dury- Jankel is hersteld op Dury's nieuwe elpee „Lord Upmin- ster". Bovendien heeft Dury ook nog eens de hulp inge roepen van het illustere Ja- maicaanse duo Sly Dunbar en Robbie Shakespeare; op dit moment zo ongeveer de beste ritmesectie ter wereld. Voeg daaraan toe dat „Lord Upminster" is opgenomen in de Compass Point-studio in het nog immer idyllische Na ssau op de Bahama's en er is niets dat nog een goede plaat in de weg kan staan. „Lord Upminster" is dan ook een prima elpee geworden, want deze ideale combinatie van talenten heeft geleid tot three)" en in mindere mate in „Demolition man", dat mij eerlijk gezegd in de uitvoe ring van Grace Jones beter bevalt. Behalve die elektronica valt ook het geluid van een saxofoon op. Het schijnt dat Sting dat instrument be speelt. Het voegt in ieder ge val een dimensie aan het nieuwe Police-geluid toe en het doet de groep in de up tempo-nummers een stuk hechter klinken. „Ghost in the machine" is alles bij el kaar genomen voor de Police een tamelijk grote omscha keling geweest, die over het geheel genomen gunstig heeft uitgepakt. Gevolg is wel dat de groep met deze plaat veel meer een elpee-act is geworden en de tijd van de gigantische single-successen lijkt me, hoe voortreffelijk het huidi ge „Every little thing she does is magic" ook is, voorbij. Daarvoor is de muziek iets te complex geworden. Voordeel daarvan is echter dat al die jeugdige Police-fans, die de elpee blindelings kopen, nu ook eens kennis maken met muziek die verder gaat dan de hitparade. En dat is mooi meegenomen. Wim van Leest Agenda De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit; Janis Ian, 18 oktober in Den Bosch (Casino), 24 okober in Rotterdam (Doelen) en 25 oktober in Tilburg (Stads schouwburg) Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Amsterdam (Jaap Edenhal) Styx, 10 november in Rotterdam (Ahoy) Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy) Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vre- denburg). ZZ Top, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg) John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy) Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg) The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy) David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg) Undertones, 7 oktober in Rotterdam (Eksit) en 11 okto ber in Den Bosch (Casino) John Martyn, 11 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Elliot Murphy, 13 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Delta 5,24 oktober in Rotterdam (Eksit) Ramones en Hazel O'Connor, 24 oktober in Amsterdam (Paradiso) U2,1 november in Rotterdam (Lantaarn) Teardrop Explodes, 1 november in Rotterdam (Lan taarn) Raincoats, 10 oktober in Eindhoven (Effenaar) King Crimson, 12 oktober in Utrecht (Vredenburg) DAF, 24 oktober in Eindhoven (Effenaar) en 25 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Elvis Costello, 8 november in Den Bosch (Casino) Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn) Joan Armatrading, 18 november in Nijmegen (Vereeni- ging), 19 november in Rotterdam (Doelen), 21 november in Utrecht (Vredenburg) en 22 november in Den Haag (Congresgebouw) Rush, 14 november in Rotterdam (Ahoy) Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw) Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit) Mink DeVille, 1 december in Rotterdam (Lantaarn) Gary U. S. Bonds, 12 december in Utrecht (Vredenburg) hoorbaar perfecte popmu ziek. De eerste indruk bij het horen van de elpee is er een van tamheid. Kant 1 en het grootste gedeelte van kant 2 lijken voort te kabbelen. Pas in „Trust me (it's a must)" en het singlenummer „Spasti- cus (autisticus)", waarin po lio-punker Dury spot met eigen en andermans handi cap, komt het krankjoreme vokale vuurwerk van Dury en recht ruige muziek om de hoek kijken. Draai je de plaat voor de tweede keer dan wordt je al iets duidelijk van de diep gang van die rustige num mers. Sly en Robbie zijn meesters in het spelen van precies de juiste noten en niets meer; juist door wat ze niet spelen krijgen de af en toe nog behoorlijke mallotige teksten van Dury precies het accent dat ze nodig hebben. De combinatie van Jan- kel's op funk en disco geënte muziek en de reggae van Dunbar en Shakespeare leidt tot een soort discoreggae en rocksteady-funk, die over eenkomsten vertoont met wat Grace Jones op haar laatste elpee liet horen, al moet wel gezegd worden dat Dury qua teksten en vooral qua zang vele malen boeien der is. Wim van Leest AMSTERDAM - Het afgeli weekeinde is in de eredivisie van betaald voetbal flink met scherp schoten. Niet minder dan vijftig i moest een doelman in de hoogste v balafdeling de gang naar het net ken. Toch betekende dit schutters! geen record, al moet men wel terug) tot in het grijze verleden om een ho score tegen te komen. Op 31 augu 1958 werd één treffer meer aangetefc dan de vijftig van afgelopen weekei Uitschieter van die zondag wai wedstrijd DOS-Blauw Wit, die in 7-3 overwinning voor de Utrecl eindigde. Goede tweede bleek het Fortuna'54 tegen Willem II met eei score in Geleens voordeel. Opval was trouwens op 31 augustus 1958, een van de negen eredivisiewedstri; in 0-0 eindigde, te weten DWS/A-V Het afgelopen weekeinde werd iedere eredivisiewedstrijd minin vier keer gescoord. Net als in het •;mjjnap uirS 'paoq 'ufipjoSt. -piui seid 'qoqapuoq puej 'siqoaa Mnoui 'dfodsMoj! 'jnd 'uaAoquappiui ajjapeiqaS 'squq jaauEd aiag LAN Dury. BREDA - Voorstopper Trentelm; schap wist het zelf niet, maar hij van dat de NAC-seleetie zaterdag den in het veld kwam. In het beg verklaarde Trentelman in een ra NAC er maar rekening mee moe Graafschap twee punten in Bred ken. „Dom, ontzettend dom," zo j glunderde NAC-trainer Jo Jansen na afloop van het I door zijn ploeg met 5-1 ge- wonnen duel. Uiteraard heb ik de uitspraken van Trentelman gebruikt om de f mannen te prikkelen. Aan dergelijke grootspraak erge ren ze zich enorm. Als trai ner kun je daar altijd je voordeel mee doen." In de eerste helft van de voor NAC zo succesvol verlo- pen wedstrijd, leek het of het foefje van Jo Jansen niet zou werken. In die periode liepen de Bredanaars zich voortdu rend vast in de fuik voor het doel van het massaal verde digende De Graafschap. Ge- I steund door het zich voor beeldig gedragende legioen (tegen De Graafschap zaten ruim 10.000 mensen op de tri bunes, die voor een ouder wets avondje NAC" zorg den wist de ploeg van Jo Jansen in de tweede helft eindelijk de ruimte te creë ren die het zo broodnodig had. Binnen een stormachtig kwartier werd toen de Doe- tinchemse muur geslecht. De bejubelde zege op De Graafschap die er voor heeft gezorgd dat NAC op een zes de plaats op de eredivisie ranglijst is terecht gekomen, tot stand in de voor NAC dit seizoen, tradionele stijl. Veel inzet maar weinig succesvol in de eerste helft ?agen een onzerzoek naar bewenngen dat Wa« betrnkir hoötdkla*ser RKC M£en-ZOU ziin g®weest ders Pmg Van feeeastan- het°nif jaar Was RKC al in gen.Pht ln verband met Ilers Fi„n betaling van spe- de irivi m woordvoerder van ren verklaarde giste- wpi w u r m°eten uiteraard frf/eiharde bewijzen op ta niet dan kunn verenigingskas, De reoh+Q niets doen. ^grijpen/ dan moeten H^agw ^.^9" aantal treb, l"P£?rters die »et de on£.e*» weg waren naar Ha*g Kn fcV<£ F<? trokken G« .^r°ningen' noodrem ,aan de thoud arVi veel opon- sudivL?rrrveerde de Haagse genTSarein Gro^! °Dderwee rt j,ers werden de trein |e&deP°Utie 1,11 en daarr periode ders in Beatrixs uitgezon de knieë stijl oogt bij succ foutjes ten. Fou maal ma Voor zwakte t denveld. lerend), niet toe van zijn passes) spelende wisten g sing te b defensief Graafsch ken. Op de inbrei de geschc mist. We vuil wer onvermo manifest dan een Hans He doelman kansrijke gehaald- eerste hel Jo Jan gewezen niek moe nog geer was. Bo verteld c naar de ten brer Tom Sm pass. Ma lijk wel i steld woi liteit te b zoen wel lende Tq teksten v baar hee was nar zich in ontpopte speler t streepte Bredase1 kening t van resp en Smits nebosch verzeker Vreysen strafschc passief Borgt on en Antor den het a Het was eindstani door een fensie af NAC: V Joore en E (Swanenbi Vreyssen, gers. De Gri Pieneman, en Bronte (P. Delier Zoest, Hul:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8