mEBEUÜ Dan Fogelberg: te hoog gegrepen Desmond Dekker: met dank aan Robert Palmer Good News-geen nieuws AGENDA IS» kreeg zegge en MAANDAG 28 SEPTEMBER 1981 Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet o\ Suske en Wiske: De Toffe Tamboer 'En alb ih mij zenwachtiAY Hel en duivel maah.zi&t h&tervoorjulliey Handiantyrh van Hemt i Oat wordtW PaK die de$m aan dn muurSuM' I oorlofwitin dm hsmh m$ flink aftorn w w ft Boes I keer bij vond een Grateful Dead: voer voor fijnproevers HALVERWEGE de jaren ze ventig leek het gedaan met de (vooral in de States) le gendarische san Francisco- groep Grateful Dead. In het kielzog van gelijkgestemde hippie-acts als Jefferson Airplane en Quicksilver Messenger Service scheen de groep af te stevenen op de vergetelheid. Ieder jaar kwam nog wel trouw een plaat uit, maar de kwaliteit van het gebodene ontsteeg de middelmaat zelden. Het zag er naar uit dat de tijd de Dead had achterhaald. Het jaar 1980 luidde echter de wederopstanding in. Aan de basis daarvan stond een personeelswisseling: het echtpaar Keith en Donna Godchaux, zo' n acht jaar respectievelijk pianist en zangeres in de groep, werd ingeruild voor de keyboard speler Brent Mydland, die ook nog over een prima stem en dito compositorische kwalteiten bleek te beschik ken. Het oude elan keerde te rug en de eerste resultaten waren al te horen op Go to Heaven. De van dit album getrokken single Alabama Getaway bracht de Dead vo rig jaar zelfs voor het eerst in het 16-jarig bestaan in de subtop van de Amerikaanse hitlijsten. Dit alles was voor de groep aanleiding weer eens naar buiten te treden en dat ge beurde in september en ok tober van het vorig jaar via een reeks concerten in San Francisco en New York, waarvoor maar liefst 70.000 kaartjes over de toonbank gingen. Een registratie van deze optredens is te vinden op de vlak na elkaar uitge brachte live-dubbelalbums Reckoning en Dead Set Het eerste bevat enkel akoesti sche nummers (een nieuwig heid voor de groep), de twee de elpee het meer bekende electrische werk. Voor degenen die een keu ze willen maken, Reckoning is ongetwijfeld de beste van de twee. Omdat bij het opne men de allernieuwste tech nieken zijn gebruikt is de ge luidskwaliteit glashelder. De meerstemmige zang klinkt daardoor beter dan ooit, ter wijl de groep zonder veel moeite op één lijn weet te ge raken met het bij vlagen uit zinnige publiek. Akoestische vertolkingen blijken de Dead verrassend goed te liggen en dat is met name te horen in hoogtepunten als Bird Song, It must have been the roses, Ripple en To lay me down. Ook Brent Mydland geeft met het ingetogen Oh baby, it ain't no lie overtuigend z'n visitekaartje af, terwijl de groep met de cover van The race is on laat horen dat je niet in Nashville geboren hoeft te zijn om het zogehe ten fingerpickin' onder de knie te leren krijgen. Dead Set (in een prachtige hoes van Dennis Larkin) moet na al dit fraais dan ook wel tegenvallen, zou je zeg gen. En dat is inderdaad het geval. De meeste nummers zijn door de Dead in vroeger jaren beter op de plaat gezet. Daar komt bij dat een drum duel tussen Billy Kreutz- mann en Mickey Hart (Rhythm Devils) en het mi nuten durende ruimtelijk gebrei van Mydland op de synthesizer (Space) aan mij niet zijn besteed. En ook Jer ry Garcia vervalt hier en daar wat de gitaarsoli be treft in zelfimitatie. Daarte genover staan dan echter weer de goed doortimmerde uitvoering van de aloude New Minglewood Blues en (vooral) de ragfijne, bijkans breekbare vertolking van Brokedown Palace. In Amerika verkopen de platen van de groep nog met honderdduizenden tegelijk, maar Nederland is nooit zo erg Dead-minded geweest. En zeker vandaag de dag loopt men niet meer warm voor muziek van oude hip pies. En dat is vooral jammer voor Reckoning, dat weer enkel voer voor fijnproevers zal blijven. CO MEERTENS Het nieuwe dubbelalbum van Dan Fogelberg lijkt veel meer dan het is. De buiten kant ziet er fraai uit en als je een paar stukken draait, klinkt het allemaal melo dieus en verzorgd. Wat klas- siekerige krullen, wat stevig werk en verder veel roman tiek en gemijmer. Het be kende Fogelberg-recept. Maar als je de „song cycle" in zijn geheel beluistert (en Dan ziet het als een afgerond produkt), maakt zich toch een gevoel van teleurstelling van je meester. Fogelberg behandelt in zijn teksten, al filosoferend, zijn hang naar de perfecte onschuld van zijn jeugd en het tijdperk waarin de mensheid één was met de schoonheid van de schep ping. Zelf bespeelt hij weer vele instrumenten, zo'n beetje alles tussen gitaar en synthesizer. Verder is drum mer Russ Kunkel steeds van de partij en treden als gasten op: Don Henley, Glenn Frey, Al Perkins (pedal steel), Chris Hillman en Emmylou Harris en Joni Mitchell. Er stan best goede dingen op „The innocent age", zoals „Nexus", „The sand and the foam" (met harp en cello), „The leader of the band" Dan Fogelberg (met brassband) en „Hard to die soms vervalt in theatrale ceerde hij vorig jaar al op de say". Maar een thema-dub- overdaad en op andere mo- rand van de kitch, nu gaat belalbum is toch te hoog ge- menten in sentimentaliteit, hij er af en toe overheen, grepen voor Dan Fogelberg, Met zijn hit „Longer" balan- DIRK VELLENGA EEN producer kan een heel duidelijk stempel op een plaat drukken. Zeker als die producer zelf ook uitvoerend artiest is en in de loop der ja ren een eigen stijl heeft ont wikkeld. Dat is heel goed te horen op de elpee „Compass Point" van Desmond Dekker, die door Robert Palmer werd geproduceerd. Desmond klinkt op deze plaat net als Palmer, maar dan met een andere stem. De begeleiding, voor het over grote deel in handen van Palmer's band, is precies zo strak als we van Palmer's eigen platen gewend zijn. Het is sterk gericht op ritme en zo nu en dan uiterst sfeer vol. Het heeft wel tot gevolg gehad dat de muziek waar Desmond Dekker oorspron- kelijk mee bekend werd, de reggae, hier en daar wat naar de achtergrond gedron gen is ten gunste van andere Caraïbische stijlen. Dat is helemaal geen ramp, want diezelfde reggae is welis waar nog steeds zalig om naar te luisteren, maar ver nieuwing op deze manier is heel welkom. Desmond Dek ker bewandelt zo, aan de hand van Palmer, dezelfde weg als Jimmy Cliff op zijn laatste twee platen. Dat is alleen al prijzens waardig zo niet gedurfd voor iemand, die vorig jaar nog een halfslachtige poging deed zijn oude roem op te poetsen via nieuwe versies van vroegere hits op de elpee „Black and Dekker". Dat die nieuwe aanpak waarschijn lijk voor het grootste deel voor rekening van Robert Palmer komt is ons probleem niet Het maakt „Compass Point" in ieder geval tot een plaat, die het beluisteren meer dan waard is. Het is een bijna-Robert Palmer-el- pee, waarop Palmer plezier boven modernisme en per fectie laat prevaleren. Voor de Palmer-fans is deze „Compass Point" dus zonder meer een aanrader. Des- mond Dekker is er niet meer en niet minder mee op de (nog lange) weg terug. Als hij er in de toekomst in slaagt meer composities van het gehalte van „I'll get by", „We can, we shall" en „I do believe my destiny" te schrijven, dan kan hij nog voor aangename tijden gaan zorgen. WIM VAN LEEST DE MEESTE Nederlandse popgroepen ontbreekt het doodenvoudig aan de lef om eens iets nieuws uit te proberen, om grenzen te verleggen. Zet de hele handel maar eens op een rijtje. Hollander, Sweet d'Buster (hoewel Bertus), Powerplay, Vitesse om maar wat te noemen. Technisch allemaal heel erg aardig maar de crea tiviteit is vaak ver te zoe ken. Insiders beweren, dat dat komt doordat er in Neder land geen echt goede produ cers rondlopen. Kan best, maar als een band niet zelf met iets leuks, iets nieuws durft te komen, is er geen producer die met zo'n band een interessante plaat kan maken. Neem nou Good News, de nieuwe elpee van Herman van Boeyen's All Star Vitesse, ja echt die Van Boeyen noemt zich voortaan All Star. Het is maar dat u het weet voor als u meneer bijvoorbeeld een keer tegen komt in de feesttent van Stampersgat tussen de Dolly Dots en BZN. Deze Good News is erg ri sicoloos, bijna laf inelkaar gedraaid, noem het catenac- ciopop. De muziek van dit Vitesse, met onder andere Freddi Cavalli, past voor een groot deel in de verfoeide Amerikaanse mainstream. Zelfs lijkt het af en toe ver domd veel op het geluid van de Outlaws, muziek die al weer enkele jaartjes geleden populair was. Boeyen, samen met producer John Tilly, heeft niet eens geprobeerd origineel te klinken. All Star zelf beweert vier maanden in de studio geze ten te hebben om vervolgens met deze plaat voor de dag te komen. Nou, ik wil niet veel zeggen, maar ik vermoed dat Vader Abraham in die tijd zijn Wuppies tot rauwe punks weet om te scholen. Boeyen zingt op kant een „Young girls keep lookin at me, standin there in front of the stage". Hij moet voor taan maar eens zelf een plaatsje zoeken voor het po dium en luisteren naar voor programmabandjes. Kan hij fijn tussen die meisjes staan Herman „all star" van Boeyen. en pikt hij misschien nog eens een idee op. Chris van N ij natten De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Janis Ian, 18 oktober in Den Bosch (Casino), 24 okober in Rotterdam (Doelen) en 25 oktober in Tilburg (Stadsschouw burg) Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Amsterdam (Jaap Edenhal) Styx, 10 november in Rotterdam (Ahoy) Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy) Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vreden- burg). Genesis, 3 oktober in Leiden (Groenoordhal) ZZ Top, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg) John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy) Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg) The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy) .David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg) Doll by Doll, 1 oktober in Rotterdam (Eksit) BUI Nelson, 4 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Undertones, 7 oktober in Rotterdam (Eksit) en 11 oktober in Den Bosch (Casino) John Martyn, 11 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Elliot Murphy, 13 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Delta 5,24 oktober in Rotterdam (Eksit) Ramones en Hazel O'Connor, 24 oktober in Amsterdam (Pa radiso) U2,30 oktober in Amsterdam (Paradiso) Teardrop Explodes, 1 november in Rotterdam (Lantaarn) Raincoats, 10 oktober in Eindhoven (Effenaar) King Crimson, 12 oktober in Utrecht (Vredenburg) DAF, 24 oktober in Eindhoven (Effenaar) en 25 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Elvis CosteUo, 8 november in Den Bosch (Casino) Passions, 15 november in Rotterdam (Lantaarn) Joan Armatrading, 18 november in Nijmegen (Vereeniging), 19 november in Rotterdam (Doelen), 21 november in Utrecht (Vredenburg) en 22 november in Den Haag (Congresgebouw) Rush, 14 november in Rotterdam (Ahoy) Sky, 14 november in Den Haag (Congresgebouw) Any Trouble, 19 november in Rotterdam (Eksit) Mink DeVille, 1 december in Rotterdam (Lantaarn) ONTDEK DE VERSCHILLEN •dCidsyvoiq 'usaoqS5juij una I uva j&pnoyos 'imp fuvyiapuo 'uiooq fsvvu jood Vut# I 'puoy uva food 'sfyoai faoa "y laffsj 'mnui ut uausjs i\ i wW IBW- ia /probeerN f HET NU 1 N06EEN Sy amstelveenbrus- SEL - Een etmaal nadat d hockeyploeg van Indii voor een in aUe opzichtei uniek schandaal in de in ternationale hockeywereli had gezorgd door te weige ren tegen Nederland uit t< komen, werkten de Indiër doodgemoedereerd de vol gende interland van hui oefenprogramma af. Nocl tegenstander België, nocl de Franse arbiters Gille en Renaud vonden het no dig om enige solidariteit t< betrachten met de in ziji hemd gezette Nederlands! hockeybond of met d< Westduitse arbiters Jur- gen Stübing en Claus Kraft die feitelijke aanlei ding vormden voor dc kwalijke handelwijze van India. De irritatie bij de tijdens de Europese toernee suc cesvolle Indiërs ontstond al tijdens het eerste duel in ENSCHEDE- Al jaren i: schede voor NAC een pies Twente toont zich steeds gastheer voor de Bredana; stadion vanaf het seizoen welkom geschenk in de l Het is niet dat FC Twente z speelt, maar NAC eist als i eenmaal een presentje. En NAC dan maar zijn zin. A mocht het elftal van trail naar de sub-top in de eredi door Jacques Eesfermans FC Twente had zaterdag avond voor de kleine 7000 eigen supporters weliswaar I duidelijk onvrede met zijn goedgevigheid, maar de I P'oeë van Rob Groener liet dat in ieder geval niet blij- I ken door de voortdurende I stormloop op het doel van NAC. Want NAC - dat het 1 natuurlijk af en toe toch wel I ^ns even moeilijk had - I kreeg daardoor immers op 1 presenteerblaadje, I waarop het (als een verwend I Jongetje) had gerekend: dnmte op de helft van de te genstander. En de Breda- I naars verzuimden niet het I volle rendement uit de mo gelijkheden te halen. Via I Koos Waslander, die halver- I Wege de eerste helft een 1 y00^zet °P maat van Martien j reijsen - ongehinderd door I l ,ei?te"Verdedigers - met I net hoofd omzette in een I 8°al- Waslander Iwl zijn avond dan niet I tnm u hi:i werkte (als al- ard, maar leed veel- I h balverlies en kreeg Indien terecht een gele I Pc, -i van scheidsrechter I anti voor een onbesuisde I hu f gen Sanchez-Torres - L trrd uiteindelijk wel de jplwg nnaar voor zijn I Manuel Sanchez-Tor- ITwp>nt-ryieteen de naam van I sennt j gevaarlijkste pion rd,De kleine, snelle Itiehpift e goede kansen, I rij ne l!, van.het aantal doel- Ifloep kheden van zijn ■de hnÜ en verder steeds |NAc Perfect acterende |ennaël an Ton van Een" PUccesi ^n weg naar een Voor \t e eomplimenten regen^atl Eenennaam - de Éengte." uf- wind (die in de ■blies) cT? Ing over het veld l'ijkhe,X °0gden de moei- len San^raad aanzienlijk - |*aker CT T°rres' vaste be- |had va„aTques de Kroon (hij bur J°_Jansen de voor- |NeeSkf„ ,regen boven Hans Idan SS) na afl«3P waren Kroon K°p hun plaats' De Torres Pezorgde Sanchez- ?vondip .f,n uitermate lastig (keer aar onder ook maar één Ven)trekklnn°0dremte(hOe" 'Ac'ü bet moment 'as het inT!prong kl inrijd n! h® 6611 geI êe ogenhïaJ?e enkele pifase t n in de e kwam de v r t P z i e t g a v s T V n S' h h S T G n, rr N w h< h h( te kwam, gelopen ang- - _a be- verdedi- Sc dat t" (L Kl ho (Si Scl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8