UlSffllllUIüö verdient meer aandacht ruige ritmes uit België is er erg aan toe Tom Verlaine MAANDAG 21 SEPTEMBER 1981 Ron Wood De Negende Lucky Luke: De Eenarmige Bandiet T3 h Een dubbele Zappa graag! ALS Ron Wood met zijn elpee 1234 het werkstuk van zijn leven denkt te hebben afgeleverd, moet hij er toch wel heel erg aan toe zijn. Ren muzikant van zijn niveau en soort moet zich schamen een plaat te maken als 1234. Ik hoop dat zijn directe chef Mick Jagger hem eens goed de oren wast. Het is immers een schande dat een Rol ling Stone een dergelijk wanprodukt op de markt brengt. Nee, dan heeft Bill Wyman beter opgelet. De namen van meespe lende artiesten klinken als een klok. Bobby Keys, Jim Horn, Nicky Hopkins, Charlie Watts, Alan Myers, ze mogen er best zijn. De indruk wordt ech ter wel gewekt, dat de be trokken figuren elkaar op een feestje tegenkwamen en besloten Ronnie Wood maar weer eens aan een plaat te helpen. Geen enkel nummer springt eruit, het is alle maal even droevig. Ron Wood zingt de hele plaat vol als de huishoudster van dominee Dylan, die stiekem naar oude platen van haar baas heeft zitten luisteren. Dat is nog het ergste. Wood is typisch een live-artiest, die aan het werk gehouden moet wor den. Gebeurt dat niet, dan gaat-ie zich vervelen. Met dit afgrijselijke gevolg. 123 weg ermee. CHRIS VAN NIJNATTEN De agenda voor de komen de weken ziet er als volgt uit: Bobby Bare, 25 september in Eindhoven (POC) Lancee, 26 september in Dorst (Kazah) Janis lan, 18 oktober in Den Bosch (Casino), 24 okober in Rotterdam (Doe len) en 25 oktober in Til burg (Stadsschouwburg) Ozzy Osbourne, Riot en Saxon, 31 oktober in Am sterdam (Jaap Edenhal) Styx, 10 november in Rot terdam (Ahoy) Santana, 15 november in Rotterdam (Ahoy) Michael Schenker Group, 24 september in Utrecht (Vredenburg). Genesis, 3 oktober in Lei den (Groenoordhal) ZZ Top, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg) John Denver, 27 november in Rotterdam (Ahoy) Ultravox, 18 november in Utrecht (Vredenburg) The Kinks, 11 december in Rotterdam (Ahoy) David Lindley, 6 november in Amsterdam (Paradiso) Black Uhuru, 28 oktober in Utrecht (Vredenburg) Steve Hackett, 26 septem ber in Den Bosch (Casino) Peter Hammill, 22 septem ber in Rotterdam (Lan taarn) Grace Jones, 23 september in Amsterdam (Carré) Frankie Miller, 27 septem ber in Amsterdam (Para diso) V Doll by Doll, 1 oktober in Rotterdam (Eksit) Bill Nelson, 4 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Undertones, 7 oktober in Rotterdam (Eksit) en 11 oktober in Den Bosch (Casino) John Martyn, 11 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Elliot Murphy, 13 oktober in Rotterdam (Lantaarn) Delta 5, 24 oktober in Rot terdam (Eksit) Ramones en Hazel O'Con nor, 24 oktober in Amster dam (Paradiso) U2, 30 oktober in Amster dam (Paradiso) Teardrop Explodes, 1 no vember in Rotterdam (Lantaarn) FRANK Zappa is onder hand recordhouder dub- belelpees-maken. De al lereerste Mothers-plaat was meteen al een dub- belelpee en sindsdien zijn er nog zeven gevolgd. De nieuwe plaat „You are what you is" is wederom een dubbelaar en wat voor een. Bij veel groepen zijn die dubbelelpees goed om eens een live-overzicht van de carrière te geven maar FZ vult die dingen als ze live zijn het liefst met nieuw materiaal. Het grote euvel van de dubbelelpee, het feit dat je na twee platen- kanten al uitgeluisterd bent, doet zich bij Zappa niet voor. De man is zo on gelofelijk veelzijdig en creatief dat het negen van de tien keer genieten ge blazen is. Die tiende keer is het dan meestal nog su bliem. „You are what you is" is niet subliem, maar wel goed genoeg om tot het beste plaatwerk van dit jaar gerekend te kunnen FRANK Zappa: Beauty knows no pain (foto Dré de Wijs). worden. „You are what you is" is vierplaatkanten vol met perfectie studiomu- ziek, zoals die ook te be luisteren viel op het Joe's garage"-project. De mu ziek bestaat voor het over grote deel uit songmate- El N D R VAN LEEST riaal dat Zappa en band speelden tijdens de laatste concerten hier. Zappa's huidige groep herbergt twee prima zwarte zangers: Ike Willis en Ray White en dat twee tal krijgt op „You are what you is" alle ruimte om de sterren van de hemel te zingen. Daarnaast heeft Frank voor deze plaat wat oude maatjes uitgenodigd: Jimmy Carl Black en Mo- torhead Sherwood, die schitteren in „Teenage wind" en „Harder than your husband". Zappa is op deze plaat in zijn teksten weer flink be zig met het uitdelen van sneren en plaagstoten. Zo moeten de knorrende middle class-cocaïnesnui- TOM Verlaine: meer aandacht zou best mogen. DE AMERIKAAN Tom Verlaine is niet alleen een uitstekend gitarist, hij heeft het ook gepresteerd een roek-vorm te ontwik kelen die niet alledaags is. Dat bleek ai uit de twee prachtige platen van Tele vision, in welke groep hij de belangrijkste figuur was, en ook uit zijn eerste solo-elpee Tom Verlaine' die in 1979 uitkwam. 'Dreamline', Verlaine's tweede individuele werk stuk, is een overtuigende bevestiging van zijn kwa liteiten. 'Marquee moon', de de buutelpee van Television uit 1977, kwam terecht in de enorme hoeveelheid punk- en new wave-pro- dukten waarmee de markt in die tijd werd over stroomd. De plaat kreeg daarom niet de aandacht die hij verdiende. Jammer, want Verlaine cs kwamen voor de dag met een op merkelijke elpee, waarbij vooral de wat hakkerige, maar toch lyrisch uitge sponnen nummers en het uiterst begaafde gitaarspel van Verlaine opvielen. De belangstelling voor 'Ad- venture', ruim een jaar la ter, was iets groter, maar toen was het al te laat: Te levision werd ontbonden en Verlaine ging op de so lotoer. Aan kracht heeft hij in zijn eentje echter niets verloren. Dat bewees hij met 'Tom Verlaine' en dat bewijst hij nu ook met 'Dreamline', waarvoor hij al het materiaal overigens zelf schreef. Wanneer men het groepswerk vergelijkt met dat wat Verlaine solo doet dan valt op dat het wat opgejaagde, soms toch ook opgefokte geluid van Television heeft plaats ge maakt voor meer door dachte, evenwichtigere composities. Goede voor beelden daarvan zijn het schitterende, zo goed als instrumentale „The blue robe" en de al minstens zo mooie ballad „Without a word". Op Verlaine's gitaarspel is weer niets aan te mer ken. Hij is een van die wei nigen die nadrukkelijk aanwezig kan zijn zonder zich overdreven op de voorgrond te dringen. Het lijkt allemaal niet zo spec taculair, maar na twee keer goed luisteren weet men wel beter. „Special Forces" heet de negende elpee van Alice Cooper, die ooit furore maakte met horror-platen als „Killer", School's out" en „Billion dollar babies". Dat griezelgedoe heeft hij zoals bekend afgeschaft om zich te werpen op de meer serieuze rock. Bijster interessant was dat tot nu toe bepaald niet en „Spe cial Forces" brengt daar weinig verandering in. De elpee bevat elf kleurloze rocknummers met hier en daar wat disco en nogal overdadig synthesizer- werk. Het enge heeft Coo per overigens nog niet he lemaal afgeleerd: de ma nier waarop hij de Love- klassieker „Seven and se ven is" behandelt, is een voudig verkrachting. WIM BAZELMANS T C Matic: SOMS zou ik Belg willen zijn. Niet alleen om te stoefen op de Rode Duivels of zelfs de schitterende strips van Kamagurka en de ontelbare soorten bier, maar doodge woon om de popmuziek daar. Want terwijl er hier nog steeds tot vervelens toe wordt voortgeborduurd op Herman Brood-cli- ché's zijn ze daar al veel verder en in in ternationaal opzicht zelfs toonaangevend. Dat is heel goed te horen op de eerste ti telloze elpee van T C Matic, zo ongeveer de opwindenste groep die België op dit mo ment te bieden heeft. T C Matic is voortge komen uit Tjens Couter en bestaat uit zan ger Arno Hintjens, gitarist Jean-Marie Aerts, bassist Ferre Baelen, toetsenist Ser ge Feys en drummer Rudy Cloets. T C Matic baarde al eerder opzien met de voortreffelijke singlenummers „Fem me, femme" en „O la la la", waarvan het laatste op deze plaat terug te vinden is. Op het eerste gehoor zou je T C Matic kunnen kwalificeren als de Vlaamse Tal king Heads, maar nadere beluistering leert dat dat onzin is. Weliswaar legt T C Matic ook een voorkeur aan de dag voor ongewone ritmes, maar daar houdt dan ook elke overeenkomst op. T C Matic is ruig en ongepolijst, iets wat vooral te dan ken is aan het stemgeluid van Hinljens, die niet zozeer zingt maar veeleer zijn tek sten in de microfoon schreeuwt. Daar naast legt de ritmesectie voortdurend een beat neer, die aanvankelijk wat merk waardig klinkt, maar die wel degelijk on weerstaanbaar swingend is. De gitaarbij- dragen van Aerts en het keyboardsspel van Feys versieren de muziek meer, dan dat ze een echt opvallende plaats innemen. Echte melodie is spaarzaam gedoseerd; ritme en vaak uitzinnige zang doen het werk. De plaat kent nauwelijks zwakke plek ken of het zou het wat gezochte intro (een flard van Adolf Hitler) van „Give them a leader" moeten zijn. Uitschieters zijn er evenwel volop: „Stop rock", „I'm not like that" en het genoemde „O la la la". De plaat is voor zover ik weet nog niet offi cieel in Nederland uit, maar wat let je om even over de grens te wippen. Dat is de plaat zeker waard. Anders is-ie wellicht wel bij een goede importzaak te krijgen. wim van leest vers het ontgelden in het triologietje „Charlie's enormous mouth„Any downers?" en „Conehead"; de Amerikaanse gods dienstwaanzin wordt te kijk gezet in „The meek shall inherit nothing" en „Dumb al over" en de alge hele leeeghoofdigheid van al die mensen, die kicken op mooie kleertjes en dito uiterlijk, wordt in „Society pages", „Beauty knows no pain" en „Mudd club" heel aardig uit de doeken ge daan. Zappa laat op deze plaat zelfs regelrechte country horen in „Harder than your husband", dat samen met „Doreen", „Jumbo go away" en de bewerkte single „I don't wanna get drafted" tot de hoogtepun ten van deze plaat behoort. Het van FZ bekende gi taarspel komt maar spora disch voor. Alleen in „The me from 3rd movement of sinister footwear", in "Dumb all over", in „Do- reen" en in de aanloop tot „Drafted again" zijn er volop flonkerende gi taarklanken. Een echt gemis is dat echter niet, want de vaak rhythm and blues-achtige songs die nu de platen- groeven in beslag nemen zitten zo uitgekiend in el kaar en zijn bovendien zo grappig, dat ze op zijn minst vier platenkanten lang, maar bij mij voorlo pig keer op keer boeit. wim van leest ONTDEK DE VERSCHILLEN "siqaaj Avnoui 'ojaiquios doj. 'auiepei -uaAoq 'pueq do 3ez3tz 'rnnui ui uauajs 'sjqoaj ub«i snau 'S3JUII Avnoui 'ja).s 'uaAoqsiqoaj 'squq dtids^aojg door Hein Groothuis BREDA - NAC heeft zaten getoond. Voor rust was hel se equipe ronduit chaotiscl dien de pupillen van traint vkn grote perfectie, die zo: gens wel wat geflatteerde tief ingestelde PEC-Zwolle De eerste helft was het aankijken niet waard. Beide ploegen stapelden fout op fcjut en bleken zelfs de meest eenvoudige scoringsmoge- lijkheden niet te kunnen be nutten. Bij NAC zat er zelfs helemaal geen lijn in het spel. De enige, die nog een beetje doordacht optrad, was Tom Smits, die openingen zocht met lange diagonale passes, die bijna zonder uit zondering de plaats van be stemming bereikten. De rest was alleen maar gretig, ging zonder overleg te werk. NAC had duidelijk moeite met de speelwijze van de Zwollenaren, die onbevan gen met drie spitsen opereer den en nooit van dat stra mien afweken. Massaal aan vallen was er daarom niet bij voor de Bredanaars, bij wie het aansluiten van de li nies te wensen overliet. Jo Jansen was echter niet onge lukkig met het opportunisme van de tegenstander. Hij ..Het heeft PEC adem gekost, hetgeen in het verdere ver loop van de wedstrijd be- langrijk werd". Na de hervatting was de wedstrijd aanzienlijk min der open. NAC heerste en kwam maar zelden meer in de verdrukking. Dat kwam voor het grootste gedeelte door een veel beter sluitende defensie. Voor rust was de verdediging van de Breda- naars zo lek als een zeef. Vooral op de linker vleugel, waar Hans Neeskens de sr>elle Riemens keer op keer "West laten gaan of hem af stopte door aan de noodrem w trekken, vielen grote ga ten. In de tweede 45 minuten erd de angel geheel uit de LC-aanval getrokken door e voor Neeskens ingevallen •tacques de Kroon, die Rie mens totaal uitschakelde. De £roon maakte grote indruk met zqn uitstekende timing, me onder meer resulteerde n twee fantastische slidings, voortreffelijke opko- een 1 Itroon, van origine ri»c m envelder, had ove- twJüf °°k 6611 uitstekende uihf^T helft gespeeld in de mtwedstrijd tegen Willem II. den e,n had echter zijn re arm ?n de voorkeur te geven W„alanti-V°etballer Nees- eieen h°ven het talent van dil kweek. Jansen: „Ik ga r ti S' gl Zl h b n E SOI al niet Jansen: „ik ga af tP een halve wedstrijd Krn^i^Venc^en heeft De srn**1 '°t nu toe steeds het sen HSgebeuren m°eten mis- het pT^dat z«n studie aan tóS0® in Sittard dat niet F°nunasch nfttgetraind niétu Dat is voor mij echt j loende. Ik moet hem ook aln e ër°ep meemaken, is, dip 10ITdat hij een figuur bi houdpn6 ,?rt en scherp moet li« heeft h anaf deze week gr Sehheirf1 echter weer de geie- mee tp normaal met ons ban rainen, zodat hij er eer volledig bijhoort". Do« nu.Vlaar,J'j De Schepper als ,zo "it de verf komt bïara» seizoen -debet opleid ongetwijfeld zijn g *n militaire dienst, Si Hi m Fi m

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8