Zunderts Bloemencorso: De romantiek van een Citroen PROGRAMMA iMarkt: jiedingen Zondag lafflfflgqihfl uS :ktr. machines boormachines icoupeerzagen lelzaagmachine ihuurmachines laakse slijpers slijpmachines e.d. HET GEVOEL VAN PUBLICITEIT VAN DE MAKERS 7ATERPAG 5 SEPTEMBER 1981 W2 rLLIGHEID r^. EN I I. I A53 Baloon. Org. feeuw, Plein. srne, daarna i de ballons op te nolen). =n Opgaaf vanaf anstellen van O. 1st: JO Terncuzensettrut 27-29 Zaamslig-Tel. 01153-1235 i lampionnenoptocht, eerste prijs in 1973. Zondag 6 september: 9.30 uur:Jaarmarkt tot 20 uur in de Eikenlaan. 10.00 uur:World Press Photo expositie tot 21 uur in sporthal Onder de Mast. 10.30 uur:Amusementsprogramma tot 24.00 uur in feesttent op Oranjeplein 11.00 uur:Straattoneel op verschillende podia langs het parcours. 14.00 uur:Vertrek bloemenstoet vanaf tentoonstel lingsterrein aan de Molenstraat. 14.30 uur:Aankomst bloemenstoet op de Markt. 18.00 uur.Bezichtiging van de praalwagens op het tentoonstellingsterrein tot 24.00 uur. Maandag 7 september: 9.00 uur:Bezichtiging van de praalwagens tot 22.00 uur. 10.00 uur:World Press Photo expositie tot 20.00 uur. 10.30 uur:Jaarmarkt tot 20.00 uur. 14.15 uur.Concerten van Harmonieën en fanfares op het tentoonstellingsterrein tot 21.30 uur. De dahlia's worden voor het overgrote deel zelf gekweekt. Sprookje met twee miljoen dahlia's Na de optocht staan de praalwagens op een tentoonstellingsterrein. ZUNDERT - Ruim twee miljoen dahlia's zijn verwerkt in de negentien praalwa gens die morgen in de Brabantse grens plaats Zundert rond rijden. Dahlia's die voor het overgrote deel door de Zundert- se buurtschappen zelf zijn gekweekt enkel en alleen voor het cor so. Van een onzer verslaggevers Voor de veertigste keer al weer sinds de verjaardag van de toenmalige koningin Wilhelmina in 1936 zijn alle buurtschappen druk in de weer geweest om morgen een van de prijzen in de wacht te kunnen slepen. Voor de eer ste keer staat daarbij een eremedaille op het spel die vanwege het veertigjarig be staan beschikbaar is gesteld door koningin Beatrix. De onderwerpen waar dit jaar voor is gekozen, varië ren van het carnaval in Rio tot Ons Dagelijks Brood met daartussen Winnetou en Old Shatterhand, Hocus Pocus of Tarra-bom, tarra-bom, tar- ra-bom. Hoge ogen gooien, wil elke buurtschap, maar de felle onderlinge strijd die vooral vlak na de oorlog het corso beheerste, is omgezet in een hechte samenwerking. Kwam het vroeger nog wel eens voor dat leden van het ene buurtschap weg werden gejaagd bij de bouwtent van de andere, de laatste jaren kennen de bouwers geen echte geheimen meer voor elkaar. Met de stoet van praalwa gens als hoofdmoot bruist Zundert morgen en maandag van de activiteit. Straatto neelgroepen en muzikanten verzorgen de hele dag voor stellingen langs het par cours. Vijfentwintig groepen in totaal staan aangekondigd op het programma, komend uit Nederland en België. Na het corso kunnen de praal wagens worden bezichtigd op een speciaal daarvoor in gericht terrein en van 's morgens vroeg tot 's avonds laat wordt er een amuse mentsprogramma verzorgd in een feesttent. De maandag wordt door de bouwers ge bruikt om na te kaarten over de optocht en de beslissingen van de jury, maar ook dan zijn-de wagens nog te bezich tigen. Tussen 15.00 en 16.30 uur en 20.00 tot 21.00 uur zul len ook nog eens de figuran ten plaats nemen op de wa gens. Want de inwoners van Zundert willen zoveel moge lijk mensen het sprookje met de twee miljoen dahlia's ver tellen. 's Ochtends in Breda om zes uur alle ba gage er in, alle vijf instappen, honden j op de hoedeplank, schuifdak open en 's avonds tegen etens- I tijd in Edinburgh voor een huis met een bordje „Bed and breakfast" stoppen. Dat gaat prima met een DS. Maar twee Britten, die kenne- üjk haast hadden, reden ons voorbij. Een in een Rolls- Royce en een in een j Jaguar Double-Six. TEKST TON ROKS Tussen de voorstoelen en I r'et dashboard van een DS 's veel ruimte. Daar kan Miakkelijk een kistje >taan met een koffiezetap paraat erin en een gas- comfoortje erop. Het stuur van een DS hoeft bij 150 oiometer per uur niet 8°ed vastgehouden te wor- Ik kon hem koers la- houden door een duim JP het stuur te laten rus- De wagen is zo ont- J'orPen dat de elleboog an Precies op de armleu- !VnS rust. Wie eens een DS Peeft gereden is voorgoed utrofiel, zoals dat ge- <i®md wordt. DS leest voor wie het op P Frans uitspreekt als ®sse. Dat wil niet zeggen he chauffeur zich voelt 'sof hij een godin berijdt, r!aar de wagen is een go- p"1 onder de automobielen. Janse presidenten reden "d en draagkrachtigen. i.fu is de wagen gewild «0 studenten. De ID, het- 'fde model met een lich- re motor en wat minder a*Ueus, maakte Citroen minderdraagkrachti- I hJt 660 IDee te geven hoe is in een DS te rijden, mijn verklaring voor Een ingekorte DS 23, speciaal voor railey's. De wagen is eigendom van Citroen Parijs, dit weekend voor het eerst in Nederland te zien en leverde verdienstelijke prestaties bij rallyes in Marokko (1970) en Portugal (1972). die naam. In drie uur en een kwartier van Breda naar Parijs op een rustige zomeravond is een kleinig heidje in een DS. Je zit als een prins, het pneumati sche systeem strijkt elke hobbel glad. De wagen trekt niet hard maar kan een hoge snelheid uren lang aanhouden. Het brandstofverbruik komt niet boven de 1 op 8,5 (su per benzine). De motorkap waaide eens „zomaar" open (de wagen ramde bij na een politiebus) en het hydraulische systeem liep eens leeg. De DS is toch een hoog tepunt in het deel van de autohistorie dat ik tot nu toe heb meegemaakt. Ci troen was een vooruitstre vend ontwerper en bewust van het belang van publi citeit. Daar kom ik straks op. Een paar eigenschap pen van een DS: •De rijhoogte van de wa gen is verstelbaar (trekt veel aandacht bij een stop licht). •In vijftien minuten kan een monteur al het plaat werk verwijderen. •De rem wordt met een knopje bediend. •De chauffeur heeft ook bij zijn rechterarm een leuning. •Voor de grote weg is een vijfde versnelling beschik baar. •Het schuifdak kan elek trisch open. •De motor gaat heel lang mee. Nadat mijn DS 21 met elektronische benzinein jectie 220.000 kilometer had gelopen (ook met anderen aan het stuur) verkocht ik hem aan iemand die bij de ANWB werkte. Dat komt (de lange levensduur) om dat je niet zomaar met een DS of ID wegrijdt. De wa gen moet eerst „omhoog komen", daar zorgt een pomp voor, dat duurt en kele seconden en onder hand circuleert de motoro lie goed. De AMX6 is ook heel aar dig. Er is inmiddels een club voor, de AMI6-club. De wagen is gebouwd op het onderstel van een eend, een ander „model" van Ci troen, is veel zwaarder maar gaat sneller. 130 Soms. Mijn AMI6 begaf het halverwege Porlock Hill in Zuid-Engeland (tussen Lynmouth and Mi- nehead). De helling was 25 procent en de koppeling begaf het. De wagen kan volgens het instructie boekje vol beladen hellin gen van 36 procent nemen. Tot onze grote genoegen bracht de repatrïerings- dienst van de ANWB na twee weken de auto terug en tot onze grote verbijs'te- ring reed de ANWB-mede- werker de AMI6 bij de af daling van de trailer per ongeluk total-loss tegen de zijmuur van de garage. Waar het hier om gaat is dat er geen merk is dat zo veel in clubs bijeenge brachte berijders kent. Ze noemen zich Citrofielen alsof het om een afwijking gaat in plaats van een goe de eigenschap. Ik ben op een ander merk overge stapt toen Citroen origina liteit ondergeschikt maak te aan de gedragingen van het ontwerp in een wind tunnel, de ID, DS en SM de deur uitdeed en CX'en en GS'en de showrooms in schoof. Men kan er lang over fi losoferen waarom die clubs zoveel leden hebben. Traction-Avant Neder land telt er 1500 en de DS- club 1200. De wagens zijn origineel en hebben uit zonderlijke kwaliteiten (de DS en de Traction-Avant) die elke automobiellief hebber aanspreken. Be halve de Deux Cheveaux natuurlijk, slechts ge schikt voor een rariteiten kabinet. Romantiek is er voldoende voorhanden. Meneer Citroen zorgde daar in ruimte mate voor. Dat is een paar alinea's waard. Overval Met de DS liet hij ral- lye's rijden. Bovendien is het een gangsterwagen. Beruchte overvallers ont vluchtten de politie in een DS, een CX wordt niet meer gebruikt, nu zijn het BMW's. Veel goeds valt er over deze mensen niet te zeggen maar oog voor goe de auto's hebben ze. Ci troen liet de DS speciaal inkorten. Bij een ralley ben je toch maar met z'n tweeën en heb je zoveel Een terreinvoertuig, de C6F Autochenille, tijdens de barre tocht Beiroet-Peking in 1931/1932. ruimte niet nodig. Tijdens de 5e ICCCR (Internatio nal Citroen Car Club Ral- lye) dit weekend in Breda is er een te zien (DS 23,2475 cc, 130 pk, 1120 kg). Een jongeman van Traction Avant Nederland reed hem speciaal voor de hier- bijgeplaatste foto naar een plaats met gunstigere be lichting. De motor maakte een machtig geluid in Het Turfschip. De jongeman aan het stuur zei dat hij electricien geweest was maar daarmee had moeten ophouden omdat hij niet meer tegen de spanning kon. Met een dergelijke auto liet Citroen de cou reur Bianchi aan de Lon- don-Sidneymarathon meedoen. De wagen had succes. De DS lag op kop en was 55 kilometer van Sidney verwijderd toen onverwacht een autootje uit de duisternis tevoor schijn kwam en helaas een frontale botsing ontstond. („Helaas" kan in deze zin ook voor „onverwacht" staan). Echte stunts haalde Ci troen uit met de C4F en C6F Autochenilles. De Croisières Jaune en Noire, waarin deze half rups voertuigen een belangrijke rol speelden, leven nog voort in de herinnering van menig Citroenrijder. Die indruk krijg je ten minste als je ziet hoe som mige Deux Cheveaux toe gerust zijn. De Croisière Jaune is een tocht van 35 man met Citroen-terreinvoertuigen van Beiroet naar Peking. In 1930 was dat een uitzon derlijke prestatie. Citroen had maar een oogmerk: publiciteit. De militairen die meereden wilden spio neren. De leider overleed na aankomst in Peking aan een verwaarloosde longontsteking. De wagens deden er 7 maanden over, reden 15 kilometer per uur gemiddeld, wogen inclu sief bepakking vier ton. Een pas was zo smal dat de voertuigen er met geen mogelijkheid door konden. Terug zou zeer veel in spanningen en zeer veel tijd kosten. De kolonne de monteerde toen alle zes C4F's en C6F's (in Het Turfschip staat een geres taureerd exemplaar) en vervoerde ze in onderdelen naar het andere eind van de pas om ze daar weer in elkaar te sleutelen. Iemand maakte onderweg fotos en films. In het Turf schip zijn fragmenten te zien van de gele kruistocht en van Citroens in actie tijdens ralley's. Romantiek Ook de Tractions bieden romantiek. De Big Six is een felbegeerde auto, in de Familiale kunnen 8 perso nen zitten en er is nog meer. Reden volop om met trots in een Citroen te rij den. Alles valt daarvan te proeven tijdens de 5e ICCCR in Het Turfschip. Ik heb daar al een prachti ge DS-cabriolet „Le Dan dy" gezien met een koets werk van Henry Chapron, een Ami Coupe met Wan kelmotor, een zeldzame Traction Cabriolet en een protype van een zescilin der boxermotor, bedoeld voor de DS. De motor is nooit in produktie geno men, de huidige doet het prima. Helaas moesten de ontwerpers van Citroen hun eigenzinnige koers wijzigen toen de fabriek in handen van Peugeot kwam. De charme van de Deux Cheveuax ontgaat me nog steeds. Als je het dak opent kun je er heel goed een studenteninboedel mee van Deventer naar Breda verhuizen. De auto is ont zettend lelijk en verbruikt weinig benzine. Men kan grotere bedragen uittrek ken voor boeken en gram mofoonplaten. De Britten wilden de Deux Cheveaux niet het „vaste land" op hebben. In Slough werd er daarom een andere carros serie opgezet. De wagen werd meteen Bijou ge noemd. Dat hielp niets. 200 Werden er maargebouwd, in Breda staat er ook een, en het plaatwerk is van polyester. Er hangt een bordje op dat de deuren niet hard dichtgegooid mogen worden. DOOR COR\. RRHORVE Lange tijd heb ik helemaal niet van de zondag gehou den. Als kind verveelde ik mij op die dag, als jongen zag ik hem dicht slibben met religieuze verplichtin gen en als volwassene met bezoek. Dat ik nu wel van deze dag houd, is waar schijnlijk meer te danken aan veranderingen in mij zelf dan in de zondag. Ver veling ken ik nauwelijks meer, religieuze verplich tingen drukken niet meer, en het bezoek dat er nog komt, komt voor mij. In plaats van een sociale dag is de zondag een ik-dag ge worden en ik ben zo aso ciaal dat een vooruitgang te noemen. Ik weet dus niet precies of ik al die veranderingen in mijzelf moet localiseren en ik kan ook moeilijk zeg gen wat er de laatste tijd aan de zondag is veran derd. Naar mijn gevoel heeft vooral de morgen toch iets van zijn vroegere wijding teruggekregen, maar het vreemde is dat die meer te maken heeft met het uitslapen van mij en anderen dan met een al dan niet afgedwongen kerkgang. Het is niet een voudig dit uit te leggen zonder de schijn te wekken van profanatie, maar het komt er wel enigszins op neer dat op zondagse mor gens ook het profane een hoger soortelijk gewicht krijgt dan het door de week heeft. Het gaat niet eens om het werk, althans niet om het mijne. Omdat ik gezegend ben met een soort van ar beid die nooit ophoudt en waarvoor ik maar op be paalde momenten - of schoon erg dikwijls en langdurig - de deur uit moet, gaat mijn werk op zondagen en in vakanties gewoon door. Wat mij op die dagen rust geeft is dat anderen dan niet werken of althans mij niet nodig hebben voor hun werk. Een van de redenen waarom ik op zondag kan uitslapen is dat de post mij niet uit bed kan bellen om mij haar diensten aan te bieden. Het hele service-wezen vraagt veel van onze energie en een vrijwel permanente beschikbaarheid: het is he lemaal gebaseerd op de veronderstelling dat er in elk huis altijd iemand thuis is om de bewezen diensten in ontvangst te nemen, controleurs en me- teropnemers ruim baan te geven, de telefoon aan te nemen op allerlei manie ren de aansluiting op de diverse service-netten in stand te houden. Een mi nuut service genieten komt gemiddeld neer op een uur service bieden. Het is na tuurlijk allemaal erg on misbaar, keurig georgani seerd en om ons te dienen, maar dat is geen reden om er niet moe van te worden. Ook de sluiting van de winkels draagt bij tot de rust, ik bedoel die van de klanten. Van de loutere mogelijkheid om nog even iets te gaan halen gaat al een appel uit met alle risi co's van weer in de rij te moeten staan bij een kassa etc. Alweer een kleine moeite, maar als ze niet ge daan behoeft te worden, geeft dat toch een bepaalde rust die het ritme van de dag een beetje vertraagt en plechtiger maakt, dus een profaan soort van wijding. Ik merk dat niet alleen aan mijzelf, maar ook in de buurt waar ik woon. De stilte van de zondagmorgen is er anders dan die van de zaterdag: als ik wakker word, hoor ik dat het zon dag is. Ik weet niet wat de mensen dan doen; mis schien liggen ze nog te sla pen of met de kinderen knus bij zich in het grote bed, aanstalten te maken om eindelijk eens op te staan, of scharrelen ze al op hun sloffen rond. In ieder geval is die stilte van het soort waarboven alleen maar zachte orgelmuziek te verkiezen is. Ongetwijfeld is die keuze mij ingegeven door een religieus verleden, maar ik merk de sporen daarvan ook in mijn om geving. Helemaal nieuw is de zondag niet geworden. I11

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 27