Gilberto Gil: mooi en luchtig Black Uhuru zeer de moeite waard LÉVITa W* Diesi TOUR '81 Supporters na vechtpartij gearresteerd J VI AAN DAG 13 JUL11981 KID CREOLE Onmacht De dood ONTDEK DE VERSCHILLEN Lucky Luke PAI4 HÉÉFT meweek caddy Suske en Wiske: De Koperen Knullen Tijger Dierenleed Tekenend ROND het Amerikaan- sPoolse fenomeen Nico is het ruim zes jaar zo goed als stil geweest. Heel af en toe was er een teken van leven. Ruim twee jaar ge leden werd er bijvoorbeeld aangekondigd dat ze sa men met John Cale zou op treden in Rotterdam, maar Cale kwam toen helaas al leen. Rond die tijd ver scheen er ook een inter view met haar in het Bel gische blad Humo, waaruit bleek dat ze een chaotisch en ontredderd leven leidde in het Newyorkse Chelsea- hotel. De ex-zangeres van de Velvet Underground is nu plotseling uit haar iso lement getreden en heeft een elpee gemaakt die niet alleen briljant, maar ook verrassend is. Op „Drama of exile" blijkt dat Nico een totaal andere muzikale weg is in geslagen. Haar vorige, net zo sublieme, vier elpees („The Marble Index", „Chelsea Girl", „Desert Shore" en „The End") be vatten passieloze, monoto ne en uiterst sobere com posities. Het harmonium, op die platen hoofdinstru ment, heeft Nico afgezwo ren. In plaats daarvan nam ze een hechte rock groep in de arm die (bij de meeste nummers) zorgt voor een zeer stevige, dreunende vluchtheuvel begeleiding waarop alleen John Cale het patent leek te hebben. Op „I'm waiting for the man" (Reed) en „Heroes" (Bowie) na schreef Nico alle nummers zelf. De typische Nico-stijl, die vooral wordt opgeroe pen door haar opmerkelij ke stem en mysterieus aandoende accent, blijft ondanks die nieuwe bege leiding (met onder andere Dury-saxofonist Davey Payne) overigens wel ge handhaafd. Bij het verschijnen van „Drama of exile" rijzen een paar vragen, zeker omdat er geen enkele in formatie over de plaat be schikbaar is. Mocht bij voorbeeld de informatie op de hoes juist zijn dan zou Nico de samenwerking met Cale, die haar vorige Nico: briljant en verrassend. elpees produceerde en bo vendien de belangrijkste muziekpartijen voor zijn rekening nam, hebben op gezegd. Op de hoes prijkt nu de naam van een zekere Philippe Quilichini, die zo wel de productie als de basgitaar in handen zou hebben. Het is goed moge lijk dat achter die vreemde naam toch weer John Cale schuilgaat. De composities hebben namelijk erg veel weg van Cale's huidige werk en dan is er op „Dra ma of Exile" ook nog na drukkelijk een alt-violist te horen, van wie de naam nergens staat vermeld. VVim Bazelmans BRAZILIË is van oudsher leverancier van zowel zwoele als opzwepende muziek. De meeste platen in dat genre hebben wei nig met popmuziek te ma ken, maar er zitten erbij die zeer de moeite waard zijn. Zo'n elpee is „Luar" van Gilberto Gil. Als je niet be ter zou weten zou je het geluid op deze plaat als disco kunnen bestempelen, maar dat is het dus niet. De opwindende percussie- stukken, die sommige dis coplaten acceptabel maken komen immers voort uit de Latijnsamerikaanse en met name de Braziliaanse muziek. En percussie valt er op „Luar" volop te be luisteren. Zoveel zelfs dat er op deze elpee een paar alternatieve danshits lij ken te staan. En gezien het feit dat onverstaanbaar buitenlands als Spaans en Italiaans het hier in de hit parade nog wel eens wil doen opent voor Gilberto Gil perspectieven. Gilberto Gil is eigenlijk al een veteraan in de Bra ziliaanse muziek. Hij maakte een hele reeks el pees en samen met Jorge Ben, met hij trouwens ook samengewerkt heeft, Mil ton Nascimento en Egberto Gismonti is hij erin ge slaagd ook westerlingen voor moderne Brazilaanse muziek te interesseren. In vergelijking met de vorige elpee „Realce", die alleen opviel door de fraaie bewerking van „No woman no cry", is „Luar" stukken sterker en toegan kelijker voor onze oren. De muziek is zomers, luchtig en mooi en nummers als „A gente orecisa ver o luar", „Cara cara" en „Axé baba" vormen een ideaal decor voor zomerse fees ten. AL even feestelijk en nog swingender is de elpee „Fresh fruit in foreign pla ces" van het gezelschap Kid Creole and the Coco nuts. Kid Creole (eigenlijke naam August Darnell) maakte ooit deel uit van Dr. Buzzard's Original Sa vannah band en hij heeft met „Fresh fruit..." zijn tweede elpee voor het Amerikaanse label ZE-re- cords afgeleverd. Kid Creole and the Co conuts zoeken het in Ca- raïbische en Latijnsameri kaanse ritmes, die ver mengd worden met een vleugje funk en disco. Bo vendien willen de teksten van Kid Creole nogal eens op de lachspieren, zodat je met recht kunt spreken van onbekommerd dans plezier als je deze elpee in een hokje wil stoppen. Ik heb wel eens filmpjes gezien van een live-optre den van Kid Creole c.s. en daaruit bleek dat het er tijdens concerten nog op- EINDRED ACTIE WIM VAN LEEST Kid Creole and the Coconuts. windender en maffer aan toegaat dan op deze plaat, dus het is te hopen dat de groep binnenkort eens de ze kant op komt voor wat concerten. „Fresh fruits in foreign places" kan ik je in ieder geval van harte aanbeve len, want nummers als „Schweinerei", „Latin mu sic" en „Musica America na" zijn echt onweerstaan baar swingend en uiter- makte geschikt om op zwoele zomeravonden af gewisseld met reggae en eerdergenoemde Gilberto Gil te beluisteren. Wim van Leest De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Siouxie and the Banshees, 15 en 16 juli in Amsterdam (Pa- radiso) U 2, 26 juli in Amsterdam (Paradiso) Spirit, 1 augustus in Amster dam (Paradiso) Rupert Hine, 16 juli in Den Haag (Paard van Troje) Teardrop Explodes, Willie Nile, The Sound, Comsat An gels, Krokus, Duran Duran en Doll by Doll, 16 augustusa op Newpop in Rotterdam. TOT de betere, dat wil zeggen oorspronkelijke en toch originele, reggae-el- pees van vorig jaar be hoort naast „A Song" van Pablo Moses zeker ook „Sensimillia", de derde plaat van het Ameri- kaansJamaicaanse trio Black Uhuru. Het drietal bleek op die elpee in staat de reggae nieuwe impul sen te geven zonder dat de authenticiteit werd aange tast. „Sensimillia" heeft nu een uitstekende opvolger gekregen in de vorm van „Red", een schitterende plaat, die Black Uhuru de finitief tot een van de gro ten op reggaegebied maakt. Het eerste wat opvalt aan de muziek van Black Uhuru (Zwarte Vrijheid) is de naar reggae-maat- staven uiterste geva rieerdheid. De strenge ba sisritmen blijven wel ge handhaafd, maar daar doorheen zijn allerlei me lodieuze patronen gewe ven die alleen maar een verrijking van de muziek soort betekenen. Die geva rieerdheid geldt ook voor de zang. De Amerikaanse zangeres Puma Jones, het fraai ogende vrouwelijke lid van het trio, heeft net zo'n hoge, ijle stem als Ducky Simpson en die twee vormen samen dan ook een prima begelei dingskoortje voor het op Bob Marley lijkende stem geluid van Michael Rose. De teksten van Black Uhuru handelen niet al leen over Jah en aanver wante zaken, maar vooral over de harde realiteit van Michael Rose, Ducky Simpson en Puma Jones: Black Uhuru Brixton: armoede, ellende en geweld. Duidelijk poli tiek geëngageerde num mers zijn bijvoorbeeld „Youth of Englington" waarin er bij de jeugd op wordt aangedrongen geen geweld te gebruiken, het emotioneel geladen „Rock- stone" en het onroerend hopeloze „Journey". De acht nummers op „Red" (zo genoemd omdat de eerste exemplaren in Engeland op rood vinyl verschenen) werden alle geschreven door Michael Rose en Ducky Simpson. De plaat werd geprodu ceerd door het gerenom meerde tweetal Sly Dun bar en Robbie Shakespea re en opgenomen in de Ja- maicaanse Channel One Studio. Behalve Dunbar en Shakespeare wordt er meegewerkt door onder andere Mikey Chung (gi taar) en Sticky Thompson (percussie). Wim Bazelmans BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEJWBOEKENBOEKEN BOEK ENBOEKENSO£-K£ WBOEKENBOE KEN BOEKEN BOEKENBOEKEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE Grietje Koeman: Geen Stijl (uitg. Peter van der Velden - 19,90). Dichtbundel waarmee de uit Breda stammende Grietje debuteert. De bloemrijke ge dichten zijn ondergebracht en geordend onder de hoof den Familiekroniek, Kon- frontaties en Identifikatie. In vooral ritmisch proza is zij intens bezig met gedachten die het leven vangen tussen jong leven en dood; angst en tederheid; verlangen en te leurstelling. Of met On macht, zoals één gedicht heet. „Geen cirkel trok ik rond mij heen/ - om te be staan, te conserveren/ - om te bewaren als het winter is/en zomer wordt.//Steeds weer die jaargetijde zonder kleren:/ - waar staat mijn lijf?/Het lijk moet straks ge kist". Ze vertelt over haar boe renafkomst. Het klinkt alle maal wat onbarmhartig. De Konfrontaties zijn er met een autistisch kind, met een gek, met zelfmoord, met de melkman, die ongunstig af steekt tegen het authentieke boerenbestaan, alcohol en fantomen; maar ook met polders, jong leven en andere beloften. En toch: „Had God een strottehoofd bezeten/Hij zou een mompelende knor rende grijze zijn/met een kat/en bevend neer gaan zit ten/met onder zijn voeten de stilte/van wat nooit was ge beurd." Grietje Koeman heeft het in een krachtige stijl over zeer herkenbare zaken; met wat meer zwarte dan witte randen. H.E. Inge Lievaart: Het Leven en de Dood, de Dood en het Leven (uitg. Zomer Kenning - 12,50). De schrijfster Lievaart, die het boekje Nieuwe Kinder gebeden al eerder samenstel de, heeft behalve van eigen hand nog een vijftigtal ge dichten van anderen onder genoemde titel bijeenge bracht. Zij probeert daarin wanhoop en hoop ten aan zien van de dood tegen el kaar weg te strepen vanuit een christelijke levensover tuiging. Bij deze collectie zit ten gedichten van bekende namen als Hoornik, Bloem, De Mérode, Hoekstra, Schul- te Nordholt, Van Duinker ken, Morriën, Oosterhuis en dergelijken en van minder befaamde poëten. Van belij dende - en moraliserende ge dachten, tot poëtische - en zuiver lyrische ontboezemin gen krijg je in dit boekje ge dachten aangedragen over het best bewaarde geheim op de wereld: de dood. H.E. 'aiuj| 'pzo do; '}od ui (aasuad 'uiq 'uuoAiojed 'suioaa juijd 'uaoips suun qoop qooq 'uaAoqsupai 'pjeeqa^eg WEÉ CAT 14 -éi0E- RlEdH -S40£Lf?/?WT. CAT IK AAW 6KW-S- 0AAKP HËg &E- £Évewew ik H£g HÉT PÉ4TIJP4 IM ELAdOPA &EPUAILP \iood eew tovek- tkommel mbt eew KAKKATI-S0HÉ KL44. eew edHT aul/Skah- OP 2WN eigÉW Te»?eiw PIEKEW <sevam<sewpie WIET eewe OP PIT <?ONTIWEWT LËVEW WAT -ZE& JË Y PEEFT AAW gEVPLÉW PM PIE VAAdO? PELZEW V4W ^RU46AARP TE 0KAKIP- ZAKRY^y MERKEW, Al/3 HIJ WIÉT THPIA WA4. PAK) KÖW Hip VAW PIEF-STAL gE4i2HPLPlAP| WZ/KPEW... MAAK IK WILPE WIÉT MEE- WERKEW AAW MPPKC... PË RECHTER ZAL PVE? MLA &ECUC.'SEH,em JE SAAT Npi MEE NAAK 'T &ado ew rdovea, je maak wiet Te veKze tteki 1 /i MORZINE - De directie van de 1 justdag in Morzine met de wedsl de een superpremie te gaan vas als tweede in Parijs aankomt. 1 het weekeinde verreden werdei onderstreept dat er geen twijfe Hinault, die nu 7 minuten en 3! worden. rfnnr.lean Nelissen Een onthullend plan van Levitan en Goddet, dat pre cies aangeeft, hoe het in de Tour de France met de tegenstanders van Hinault gesteld is. Het is niet de eer ste keer dat de verslagenen middels een groot geldbe drag geactiveerd worden, er hog eens de zweep over te leggen. In 1952, toen de le gendarische Fausto Coppi zo'n overmacht aan de dag legde, dat ver voor Parijs, de Tour al beslist werd, nam de Tourdirectie ook een derge lijk initiatief. Destijds werd de tweede prijs van wijlen de Belg Stan Ockers (die in Pa irijs op 28 minuten en 17 se conden van Coppi eindigde) verdubbeld. Dit zal nu wel niet gebeuren, want de eerste prijs in Parijs is 75.000 gul den en als de tweede prijs verdubbeld zou worden, zou deze precies 5000 gulden meer bedragen. Het plan van Levitan en MORZINE - Een drietal supporters van Johan van de Velde - zij waren althans uitgedost met een petje, dat de naam van de Rijsbergse coureur droeg - zijn door de Franse politie gearresteerd. De drie mannen waren betrok ken geweest bij een vechtpartij in restau rant Victoria in Tho- non-Les-Bains. De supporters waren 's avonds aangeschoten het restaurant binnen gekomen om te eten. Tot hun ongenoegen moesten zij wachten, omdat alle tafeltjes be zet waren. Zij reageer den hun kwaadheid af aan de bar, waar zij zich misdroegen ten op zichte van andere be zoekers en het personeel van het restaurant. Bij de vechtpartij, die al snel ontstond werd een serveerster vol op de kin geraakt. Zij moest volkomen groggy wor sen afgevoerd. Er kwam pas een einde aan het handgemeen, toen de politie arriveer de, die de drie Neder landers inrekende. IPUR MC MADELEINE A kt - Etienne-de-Cuines/* GLANDONjf L'ALPE-^ iQe r-T." t-eBqurg fjQ D'HUEZp ly RIJ d Oisans^ OLANDOK 230,5 krn2°oo mDClCINC™™" 1500- D'HUCZ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 8