}olitie paak [itslagen reekeuring Heille DE STEM VAN MAANDAG 13 JUL11981 EXTRA Ik heb iets schok kends ontdekt: „Ik wil onder houden worden en een man als emotioneel stoot- blok tussen mij zelf en de we reld". Met deze ongeëman cipeerde bekentenis begint een boek, dat door drie vrouwen geschreven is. Drie moeders en echtge notes, waarvan twee sociale wetenschap- sters en een journa liste, hebben geana lyseerd waarin het er met veel vrouwen en meisjes nog steeds niet zo best voor staat: alle emancipatiewerk ten spijt! Het mate riaal hiervoor: on derzoekingen, theo rieën, opvattingen en opvoedingsstij len, hebben ze in een boek verwerkt: Eva's dochters. „Ik wil onderhouden worden en een man als emotioneel stootblok tussen mijzelf en de wereld doe gratis mee, iedere dag! fanaalzone Een groot deel van de meisjes en vrouwen blijkt altijd nog te zoeken naar de man, die de dingen weer voor hen rechtzet. De gevol gen hiervan zijn terug te vinden in de depressies, een chronisch etterend huwelijk,' of een onderdrukte woede, die zich in lichamelijke klachten uit Door Marianne Eqbers Met hun boek, zo zeggen de schrijfsters Caryl Rivers, Rosalind Barnett en Grace Baruch, willen ze essentiële informatie geven over hoe meisjes en vrouwen leren, groeien en gedijen. Zij wei geren ervan uit te gaan dat onze maatschappij een rotte appel is, slechts een deel er van is rot en vrouwen moe ten ook het goede deel leren bevechten. De rode draad, die door hun boek loopt is het leren competent (bekwaam) wor den van vrouwen, hun angst daarvoor en wat hen daarin tegenhoudt. Zij behandelen onderwerpen als relatie va der/dochter, moeder/doch ter, spelletjes, succes, school, seksualiteit en levenskeuze. Mannen ervaren het ge schrijf over en door vrouwen wel eens als een overdosis, maar zolang een groot deel van de bevolking in Zwitser land zich bij een pas gehou den referendum nog uit spreekt tegen gelijkheid van man en vrouw, zolang er nog te veel vrouwen slachtoffer worden van de „sprookje sprins-mythe" blijft het no dig aan de bel te trekken. Er moet druk worden uitgeoe fend op reëlere levensont werpen van en voor doch ters, moeders, ja gewoon voor vrouwen. Alleen Waarin gaat het dan niet goed, met de meisjes en vrouwen? Het normale gezin waarvoor meisjes opgevoed worden blijkt uiteindelijk een minderheidspositie te bekleden. De meeste vrou wen brengen uiteindelijk het grootste deel van hun leven alleen door, of zijn na een huwelijk gescheiden of we duwe. De vrouwen blijken hier vaak slecht op voorbe reid. Gestudeerde vrouwen stonden er niet bij stil, dat ze met hun studie ook zelf him brood moeten kunnen ver dienen. Komen ze alleen te staan om welke reden dan ook, dan gaan ze vaak bene den hun niveau werken. Niet-gestudeerde vrouwen moeten zich al helemaal in allerlei bochten en banen wringen om financieel en so ciaal het hoofd boven water te houden. Hoe komt het nu dat de vrouw, ondanks alle verworvenheden, nog zo slecht op eigen benen kan staan en zo'n korte of lange tijd vastgekleefd blijft aan haar eigen hulpeloosheid, waar ze bovendien nog op wordt aangevallen ook? Veel vaders waren in de jeugd van deze vrouwen af wezig: of door het vele wer ken, of doordat ze altijd ach ter de krant zaten. Sommige gedragswetenschappers brachten de meisjes en moe ders bij dat dit als „liefde" gezien moest worden (de va der voldeed aan zijn rol als kostwinner). Echter, juist deze meisjes en vrouwen blijven veelal tot ucces Een chronisch etterend huwelijk of onderdrukte woede in de middelbare leeftijd op hun „Prins" wachten en ko men bij het uitblijven daar van in een (overigens te overwinnen!) depressie te recht. De liefdevolle, maar afwezige vader blijkt een mythe en een valstrik. Meis jes die zich gezond ontwik kelen en zich staande kun nen houden, blijken een va der te hebben, die een warme belangstelling voor haar heeft, haar niet toestond met charme en verleiding haar zin te krijgen, prestaties van haar verlangde en haar op z'n tijd durfde te corrigeren. De vader die zijn rol ten aanzien van zijn dochter (en vrouw?) alleen als kostwin ner zag en afwezigheid tot liefde liet verklaren maakte een fout. Hij blijkt zich ver der onzeker te voelen in de opvoeding van zijn dochter. Hij kan haar niet echt helpen en weet niet hoe hij haar in zijn wereld moet plaatsen. Soms geeft hij zijn dochter alleen bescherming, met als gevolg een bevestiging van de door het luchtledige ge groeide hulpeloosheid en on bekwaamheid, bij haar. De dochter (en de vrouw) gaat dan vaak een leven leiden, dat totaal niet bij haar past. Deze hulpeloosheid van het meisje wordt ook niet door onderzoeken bevestigd. Uit onderzoeken blijkt zelfs integendeel, dat er helemaal geen overtuigende verschil len bestaan tussen de twee geslachten wat betreft ken nis, vaardigheden, gedrag en bekwaamheden. Toen echter vaders de uitslagen moesten beoordelen en wisten of het om een jongen of meisje ging, bleven de vaders de meisjes als zacht, teer en hulpeloos ervaren, ondanks dat dit objectief niet werd aangetoond. Meisjes leren door deze be nadering ook angst voor suc ces te onwikkelen. Ze zijn zelfs bang het „beter" te doen dan een jongen en hem daar door in zijn gevoel van eigenwaarde aan te tasten. Jongens geven echter hele maal niet de voorkeur aan „domme Doortjes", zodat ook deze ontwikkeling naar de pressies en of chronische woede leidt. Met de moeders en doch ters is het ook niet best ge steld. Veel meisjes vinden dat hun moeders zich te veel als voetveeg laat gebruiken en willen daarom niet als hun moeder worden. Op een ander niveau voelen zij zich (soms door dezelfde ervarin gen) toch weer solidair en kunnen ze zo samen ver strikt raken in een ingewik kelde intieme communicatie, eindigen in depressie vol wederzijds wisselende schuldgevoelens. Tehuizen Vrouwen lijden nog vaak aan het „alma-matersyn- droom" (de altijd aanwezige goede moeder!). Ook dit is weer een mythe door weten schappers ten tonele ge voerd. Zij blijkt gebaseerd op onderzoeken in kinderte huizen, waar veel hygiëne en weinig liefdevol personeel was. De wetenschappers creëer den een moederbeeld hieruit, dat juist de moeder belet, zichzelf te worden. Deze waanzin heeft talloze vrou wen een schuldcomplex be zorgd als ze werkten of geen 24 uur per dag thuis waren. Ik vind het werkelijk een verdienste van de schrijf sters dat ze op deze manier een aantal mythen op hun bronnen en op hun gevolgen onderzoeken en ze hierdoor ontzenuwen. De schrijfsters trekken de conclusie, dat de moeder die geen eigen in houd in haar leven kan scheppen, haar dochters be let volwassen te worden. El ke verwijdering van de dochter van de moeder bete kent dan dat de moeder zon der werk komt. Niet zo lang geleden sprak ik een so ciaal/pedagoog, die me ver telde dat hij studenten bege leidde, maar onvermijdelijk in de meeste gevallen bij de moeders uitkwam, die de pressief waren, zich schuldig voelden en alleen. Mislukte emancipatie? In dit Amerikaanse boek wordt er dus voor gepleit dat moeders een eigen be kwaamheid ontwikkelen, waardoor ze het hun doch ters mogelijk maken zich met hen te indentificeren. Ik vraag me tegelijk af; hoe westers zijn nu deze opvat tingen? Het tegenovergestelde zei namelijk onlangs een Afri kaanse vrouw tegen me. Ze had een prettige werkkring bij de NOVIB, was ontwik keld, maar verklapte me dat ze de hele boel, eraan zou ge ven als moeder iets over kwam of haar nodig had. Wat doen jullie hier in het Westen toch met jullie ouders?, zei ze, Oost-Westte genstelling? Een Indonesi sche jongen, voor het eerst in het Westen, zei me: „Hier zegt iedereen: „Heb je een probleem? O ja, dat is jam- then berusten deze gedra gingen? Hoe reëel is het wanneer mensen hun aan pak van problemen op de wetenschap baseren? Derge lijke vragen zullen hoop je komende tijd deel uitmaken van de losgebarsten emanci patiediscussies en wrevel. Het is nog steeds broodnodig. Abortus Het boek zou naar mijn idee ook de „abortusdiscussie" mogelijk eens wat meer diepgang kunnen geven. Al te vaak blijft die hangen in opgeëiste vrijheden die wei- mer maar het is jouw pro bleem". Bij ons ben je als fa milie voor elkaar in alle op zichten verantwoordelijk heid, vertelde hij. Hij koos voor de opstelling van zijn eigen land: maar van zijn vriend hoorde ik, dat hij er zich ook tegen begon te ver zetten en de voordelen van ons systeem (uitkering, A.O.W. bijstand en zorg ver der maar voor jezelf) begon te zien. Waar begint het en waar eindigt het? Moeten meisjes leren competent te worden of moeten ze solidair blijven met hun depressieve hulpe loze moeders? Op welk my- I nig meer van doen hebben, met hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan, of wen sen om te gaan. Moeders en vaders weten dus nog vaak niet hoe ze met hun dochters moeten omgaan. Toch kiezen ze er voor gezaghebbende ouders te zijn, liever dan hun onzekerheid te delen en met hun kinderen tot toegelichte keuzes te komen. Dit geldt ook voor seks. De meisjes die beschermd zijn, als hulpeloos gezien worden maar char mant en bang zijn om succes te hebben leven niet verder dan de dag van vandaag. Ge volg: ook seksueel leven sommigen nog steeds alsof Wachten op de „prins" die nooit kom' zwangerschap haar niet kan overkomen. Bovendien struikelt het meisje dat pogingen tot sek sueel onafhankelijk gedrag vertoont dan snel over haar imago trut (als je „het" niet doet), of hoer (als je „het" doet met wie jij wilt). Als je dochter om de pil vraagt, ad viseren de schrijfsters, vindt dan als ouders uit, wét het meisje eigenlijk vraagt; heeft ze twijfels over zich zelf, is ze opstandig, staat ze onder druk van vrienden of vriendinnen? Als het meisje niet uit deze problemen komt, kan ze een verder on vermogen ontwikkelen om met conflicten om te gaan, een chronische onderdrukte woede koesteren en een on vermogen voelen om seksu eel genot te evenaren. Deze en talrijke andere waardevolle relaties tussen opvattingen, wetenschap, opvoeding en de gevolgen er van voor kinderen en ouders vindt u in dit boek. De schrijfsters hebben een vlot te stijl ontwikkeld. De ber gen informatie die ze ver werken laten hier en daar aan ordening wat te wensen over en soms lijkt het erop, of ze er zelf door meegesleept worden en er over struike len. Maar vanuit hun driedub bele postie (getrouwd, car- riëre en moeder) is dit eigen lijk wel boeiend. Het heen mij niet erg gestoord. »r wordt veel gepubliceerd het meeste is eigenlijk te simpel, legt niet genoeg rela ties bloot. Ik meen dat Wl deze drie vrouwen wel ge lukt is een stuk waardevolle informatie te geven, in door de hoeveelheid mate riaal door de hoeveelhei' materiaal die ze onderzoen' j hebben. Het boek is uitgegeven de Kern in Baarn, het is vet' taald door Parma van L°° J en kost 27,50. 'rotc kani[ age eille - De uitslagen van de Jste veekeuring zijn als flgt: [tieren: Luc, R. Focke la, llarietjes Kempe, St. de net lb. laarzen jonger dan 1 jaar: Jelly 5, A. Tresonie la, nerrance, J. Ballegeer lb, (redence, J. Ballegeer lc, jariska 5 A. Tresoni ld, iuwke 88, A. Tresoni le. faarzen 1 tot 1% jaar: Ka tja, Tresoni la, Sara, R. Focke laarzen 1% tot 2 jaar: Ma- liske, A. Tresoni la, Bea, A. talus lb, Betsie, A. Calus lc, jlargriet, A. Calus ld, Nelly A. Tresoni le, Sonja, A. teoni lf |)udere vaarzen: Nelly 3 A. 'resoni la, kampioen vaar- |en: Nelly 3 A. Tresoni la; :ampioen vaars: Nelly 3 iatja reserve kampioen, bei evan A. Tresoni. proepen vaarzen: A. Calus i, A. Tresoni lb. foeien geboren 6 juli 1978-6 ili 1979: Odene 4, J. Ram- pelaere la, Ietske 30, R. Foc- e lb, Dorien 2, A. Tresoni lc, |12, R. Focke ld. I_ loeien geboren 6 juli '77- 78: felly 2, A. Tresoni 11a, Sara R. Focke lb, Sabien 2, A. pesoni lc, beste uier, Lea 3, l Rammelaere ld, 14 R. Foc- e le. Koosje 2, A. Tresoni lf |°eien 6 juli '76-'77: 49 R. icke la beste uier, Odien 2, Rammelaere lb, Lia 2, J. lammelaere lc, 37, R. Focke P. 514, R. Focke le, Luwke A. Tresoni lf. foeien 6 juli '75-'76: Sjora 3, Rammelaere la, Janna 30, Rammelaere lb, beste uier, >abina, A. Tresoni lc, Jantje [üa R. Focke ld. PF dij ha ga va; gr< P we; kei oor ver vra ach ma ma ker gro (VA var nen lijk mei ren duic ifrei tijd gro voll PL T< vele zate ring mer die had ren deel kom geer der! daar prik; te or zond hanc pad gieb< rond plaa mees aan naar bouv maa en a: voor Op[ Bi; vijft |uaCie Koeien: Nelly, A. Nie yesoni la beste uier, Jetska, t Focke lb, Nelly, R. Focke te f A Hilda, R. Focke ld, Adele, F- Focke le, Saartje, R. Focke Van Poepen van 3:1. J. Ramme iers la, 2. A. Tresoni lb, 2. F Tresoni lc, 4. J. Ramme- Fe ld, 5. R. Focke le, 6. R. I. e lf, 7. R. Focke lg. Beste F Dorien A. Tresoni. Pmpioen: Nelly A. Tresoni. reserve kampioen: Odiene J. Rmelaere. AA arts vand nieui burg. N. Ja As; dag spree uur, 1 Fwen: Veli z v H. Eryürük i D. Celiker, Terneuzen, Ftijn z v W. van Bunder E Vergeer, Westdorpe, m o v F. Burm en C. Blom- Philippine, Annika d v Lansen en M. Pieters, fcn?S'ag' Mathijs z v F. 'L 'nk en M. Amersfoort, Reuzen, Tamara d v G. k en G. Mulderij, West- f Pe. Marion z v G. Simons lün V°gel, Sas van Gent, CÏ d v H. Karademir en t^ka.Axel. Hertrouw: W. Jansen 23 ft en L. Hoogstraate 19, 3 H. van Wijck 25 Har- 8. G. Veen 25 Terneu- i Jansen van Rosendaal 'j ®rneuzen en C. Hangoor er nlneuzen, E. Schuhma- r Z2 Goes en J. Scheele 25 L^zen, H. de Zeeuw 24 f "euzen en j de Meijer 20 neuzen, p. Vermeulen 27 Tern 21 H neuz( Hoek Getri de 21 M. O Hoev Laar 27 T< 18 en slag, Zeeu' Karv 18 Te Overl v J. V Groot Duijs: S. Ba Terne ke 72 ve 76 slag, J. Di Pluijr Sas ve

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 4